TÜRKSOY sədri
Düsen Kaseinov:
“Biz hərtərəfli
təbliğata üstünlük veririk”
TÜRKSOY sədri Düsen Kaseinovla
söhbətimiz bu il Türk Dünyası Mədəniyyət
paytaxtı seçilmiş Şəkidə baş tutdu.
Artıq ənənəyə
çevrilmiş Şəki İpək yolu Beynəlxalq musiqi
festivalının açılış mərasimindən sonra
TÜRKSOY-un son illər gördüyü işlərdən, yeni
uğurlarından danışdıq.
Düsen bəylə artıq
üçüncü söhbətimiz olsa da, türk dünyası
mədəniyyətinə illərdir ki, xidmət edən, türkdilli
xalqların incəsənətlərini, musiqilərini, ədəbiyyatlarını,
rəssamlığını yaxınlaşdıran, qırılmaz
əlaqələr yaradan bu təşkilat, onun fəaliyyəti,
fəxarət hissi oyadan uğurları haqqında xeyli yeni bilgilər
əldə etdim.
Düsen Kaseinov TÜRKSOY-un layihələri, qazandığı
nailiyyətlər, ümumtürk mədəniyyətini dünyaya tanıtmaq üçün görülən işlər haqqında o qədər şövqlə, həvəslə danışdı ki, düşündüm bəlkə də bütün deyilən uğurların sirri elə budur: ürəyini, enerjisini, ruhunu əsirgəməmək. Əslində heç müsahibəyə bənzəməyən, öz-özünə alınan söhbətimiz boyu bu sirri bir az daha açmağa, anlamağa çalışdım.
Həmsöhbətim sualımı gözləmədən mədəniyyətlə bağlı tədbirləri, böyük layihələri uğurla təşkil etməyinin tarixçəsini danışmağa başladı...
- Bilirsiz,
zamanında mən çox aktiv komsomolçu idim. Amma mənə bu işin şüarçı tərəfi
maraqlı deyildi. Mədəniyyətlə
bağlı tədbirlər təşkil edirdim. Ən ucqar yerlərə artistləri aparmaq, konsertlər
vermək, kəndlərdə mədəni görüşlər
təşkil etmək mənim üçün zövq idi.
Yəqin TÜRKSOY-da artıq neçə illərdir
ki, gördüyümüz işlərin kökü elə
ordan gəlir.
-
Bioqrafiyanıza nəzər salanda mədəniyyətlə
bağlı olmayan nə isə tapmaq çətindi. Və yəqin ki, bu, təkcə musiqiçi
olmağınızla, təhsilinizlə bağlı deyil.
Müsahibələrinizdən,
çıxışlarınızdan hiss olunur ki, hətta
tutduğunuz vəzifələr də hansısa böyük
missiyaya xidmət etmək üçün vasitədi...
-
Çox dəqiq müşahidədir. Həqiqətən
belədir. Hələ Qazaxıstan
Konservatoriyasının rektoru olandan bu gün TÜRKSOY-da
gördüyüm işlərin əsasını qoyurdum.
Milli musiqiyə diqqət ayırırdım,
orkestrlər yaradıb, konsertlər təşkil edirdim.
Təəssüflər olsun ki, müasir insanın köhnəliyi
məhv etmək kimi qəribə xasiyyəti var. Bir vaxt
“dünya, skripkada, royalda ifa edir” - deyib dombranı, xomuzu,
qopuzu, başqa milli alətləri
sıxışdırmağa başladılar. Nəticədə
bəzi qədim musiqi alətləri ümumiyyətlə
unuduldu. Məni bu məsələlər həmişə
narahat edib. Olmazmı ki, biz qədimliyimizi
qoruyaraq yeniliyi öyrənək, mədəniyyətimizə
gətirək. Məsələn, əgər
bu gün Mercedes maşınlarda gəzmək komfortludusa, milli
“nəqliyyat vasitəmiz” olan atları, at çapmağı
unutmalıyıqmı? Əsla! İnsanın
təbiətlə, keçmişlə bağları
azaldıqca o robotlaşır, bəsitləşir. Ona görə TÜRKSOY-un Xalq Çalğı Alətləri
Orkestrini yaradanda çalışdıq ki, ən qədim alətlərdə
ifa edən üzvlərimiz olsun.
- Orkestri
özünüz qurmusunuz, yəni hər bir üzvünə
şəxsən qulaq asıb dəvət etmisiz...
- Elədir.
Ən müxtəlif tədbirlərdə,
konsertlərdə gördüyüm sənətçilərlə
uzun söhbətlər etməkdən, zamanımı
ayırıb dinləməkdən yorulmuram heç vaxt. Özüm şəxsən söhbətləşir,
uyğun bildiklərimi dəvət edirəm. Professional musiqiçi olmağım da bu işdə
kömək edir.
-
Kriteriyalarınız sərtdi yəqin ki...
- Bəli,
çünki şükürlər olsun ki, türk
dünyası böyükdü və istedadlı adamların
sayı-hesabı yoxdu. Gözəl sənəti
olmaqla bərabər, şəxsi keyfiyyətlərin də əhəmiyyəti
çoxdu. Bəzən hansısa
musiqiçi bir dəfə konsertimizə qatılır,
iştirak edir, amma gələn dəfə onu niyə dəvət
etmədiyimizi başa düşmür. Mən
hər kəsə sayğıyla yanaşıram,
qayğılarına qalıram. Amma sənətkar
ilk gündən qonorar söhbəti açırsa, puldan
danışırsa, deməli onunla işləməyə dəyməz.
Yaxud kimsə Parisə öz sənətini, mədəniyyətini
təbliğ eləməyə yox, fürsətdən istifadə
edib dincəlməyə, gəzməyə gəlibsə,
gördüyü işə ürəksiz yanaşırsa,
bunu dərhal hiss edirəm və onunla iş birliyimiz bitir. TÜRKSOY hər bir sənətçiyə
geniş meydan verir, dünyaya çıxmağa şərait
yaradır. Lakin o sənətçinin
ayrı maraqları varsa, onunla yola çıxmağa dəyməz.
- Dünənki
konsertdə səslə, texnika ilə bağlı kiçik
bir problem oldu. O dəqiqə qalxıb səs rejissorunun
yanına getdiz və məsləhətlərinizi verdiz ona,
etirazınızı bildirdiz.
- Bəlkə
mənim statusumda ayrısı dincəlməyə, sadəcə
rəhbərlik etməyə üstünlük verər. Amma mən hər işlə özüm məşğul
oluram. Əsasən də bu cür təşkilati,
texniki məsələlərlə bağlı çox narahat
adamam. Heç bir kiçik, ya
böyük problem sənətçiyə mane
olmamalıdı. Dünən
gördüyünüz hələ xırda detaldı. Bəzən təyyarə ilə 4-5 saatlıq
uçuşdan sonra heç dincəlmədən məşqlərə
gedirəm, oturub baxıram. Onda sənətçilər
də məsuliyyət hiss edirlər. Bayaqkı
sualınıza qayıdıb deyə bilərəm ki, bu
cür sənətlə bağlı olan işlərdən
zövq alıram. Amma protokol məsələlər,
faydasız rəsmi görüşlər yorur məni. Mədəniyyət naziri olanda bunun əzabını
çox çəkirdim. Gün ərzində
gördüyüm işləri, görüşlərimi qeyd
edirdim. Axşam dostlarımla oturub söhbət edəndə
deyirdim, baxın, gün ərzində mən filan tədbirdə
oldum, filan görüşü keçirdim, iclasda
çıxış etdim, müsahibə verdim və s. Bəs
mədəniyyət üçün nə etdim, heç nə!
Bax bu fikir məni dəhşətə gətirirdi.
Rəsmi, protokol işlərin əsl, gerçək
addımlardan, mədəniyyətin inkişafı
üçün görülə biləcək işlərdən
ayırması çox pessimist edirdi məni.
- Bu mənada
TÜRKSOY rəhbərliyi tam sizə, stixiyanıza uyğun
işdi yəqin ki...
- Hər
halda artıq 8 ildir ki, bu vəzifəni tuturam. Çox
işlər görülüb, amma xeyli də
planlarımız var. Əlbəttə, haqlısınız
ki, burdakı işim məhz mədəniyyətlə
bağlı olduğu üçün, türkdilli
xalqların mədəni birliyinə xidmət etdiyi
üçün özümü daha rahat hiss edirəm.
Təbii ki, işimizin çətin tərəfi də az deyil. Hər bir layihə
sağlamlığımız, canımız, qanımız
bahasına başa gəlir. Bəzən
Avropanın bir şəhərindən, böyük konsertdən
gəlib dincəlmədən növbəti şəhərinə,
ayrı tədbirə qatılırıq.
- Əlbəttə, bütün bunlar fövqəladə
enerji, güc hesabına başa gəlir. Sadəcə
dincəlməklə o gücü yığmaq, bərpa etmək
olmaz. Nədən alırsız
gücü?
- Vəfalı
adamlardan. Minnətdarlıq duyğusundan. Məsələn, ucqar Sibirdən gənc bir
musiqiçini dəvət edirik konsertimizə. Parisdə konsert veririk, bu gənc bəlkə
yalnız xəyal edə biləcəklərini yaşayır.
Öz sənətini ən məşhur
salonlarda təqdim etmək şansı əldə edir. Üstəlik birdən-birə Avropaya
çıxır, Avropa tamaşaçısının diqqətini,
heyranlığını görür. Və
konsertdən sonra yaxınlaşıb minnətdarlıq edir,
xoş sözlər deyir. Bax bu cür insanların
sevincini görmək, emosiyalarını duymaq, minnətdarlığını
eşitmək çox böyük güc verir mənə... Həm də yorğunluqlarımı unutdurur.
-
Bir-birinin ardınca BMT-nin konsert salonunda, Avropanın müxtəlif
şəhərlərində TÜRKSOY-un Xalq
Çalğı Alətləri Orkestri və gənclərdən
ibarət Kamera Xoru konsertlər verir. Bilirik ki, bu
konsertlərdə adətən türkdilli xalqların milli, qədim
musiqisi təqdim olunur. Dünya bizi necə
“eşidir”, necə qəbul edir?
- Nə dərəcədə
anladığını deyə bilmərəm, amma
böyük maraqla qarşılanmağımız
danılmazdır. Həm də bilirsiz, biz hərtərəfli
təbliğata üstünlük veririk. Dediyiniz
kimi, BMT konsert salonunda çıxış ediriksə, bu sadəcə
musiqi təbliğatı olmur. Ekranda
musiqisi ifa olunan ölkənin təbiətini, tarixini əks
etdirən video-rolik göstərilir, konsertdən sonra milli
şirniyyatlar, yeməklər təqdim olunur qonaqlara. Bu da turizmin inkişafı üçün son dərəcə
mühüm işlərdir. Yəni
tamaşaçıda bu ölkələrə dair
bütöv təsəvvür yaranır.
- Bildiyimə
görə Kamera Xoru və Xalq Çalğı Alətləri
Orkestri son bir-iki ildə yaradılıb. İstərdim
bunun tarixçəsindən danışasınız.
- TÜRKSOY-un Beynəlxalq Gənclik Kamera Xorunu türk
musiqisinin dünyaya tanıdılması məqsədi ilə
Türkdilli ölkələrin öndə gələn
konservatoriyalarından seçilən istedadlı gəncləri
bir araya toplamaqla qurduq. Azərbaycan, Qazaxıstan,
Qırğızıstan, Türkiyə və Tatarıstandan
(RF) qatılan tələbələrdən ibarət xor 2015-ci
ildən fəaliyyətə başlayıb. Çox qısa zamanda inanılmaz uğurlara imza
atıb bu xor. İlk böyük
sınaqlardan Avropa Xor müsabiqəsində keçdi. Almaniyada baş tutan yarışmada 3 qızıl
medal qazanan bu xor hər birimizin qürur yerimizdir. Xalq Çalğı Alətlərini də yeni
yaratdıq. Bu il müstəqilliyinin
25-ci ildönümünü qeyd edən ölkələrin
şərəfinə konsert proqramı
hazırlamışıq. İlk dəfə bu
proqramla Bakıda, daha sonra Şəkidə
çıxış etdik. Lakin il ərzində
bütün bu ölkələrdə konsertlər verəcəyik.
Bu məqamda fürsətdən istifadə edib
Azərbaycanın Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinə,
Əbülfəs Qarayev başda olmaqla, layihələrimizə
göstərdikləri mənəvi və maddi yardıma
görə təşəkkürlərimi bildirirəm. Həmçinin Milli Konservatoriyanın və Akademik
Opera və Balet Teatrının rəhbərliyinə minnətdarlığımı
bildirirəm. Azərbaycandan qatılan
musiqiçilərin yüksək
professionallığını, gənc tələbələrin
istedadını, onlarla aparılan son dərəcə dəqiq
və peşəkar hazırlıq işlərini çox dəyərləndirirəm.
-
Ümumiyyətlə,TÜRKSOY-un layihələri
daha çox musiqi ilə bağlıdır. Görünür,
mədəniyyəti təbliğ etməyin ən effektiv
üsulu məhz musiqinin təbliğindən keçir.
- Əlbəttə,
musiqinin dili yoxdur axı... Məsələn, biz
dahi Üzeyir bəyin musiqisini Parisdə ifa edəndə
tamaşaçının necə sehrləndiyini,
reaksiyasını görürük. Ədəbiyyatla
bağlı layihələr üçün yaxşı tərcüməçilərə
ehtiyacımız var. Ancaq bununla belə, yəni çətinliklərə
baxmayaraq, Avrasiya Yazarlar Birliyi ilə maraqlı ədəbi
layihələrimiz, birgə işlərimiz var. Birliyin rəhbəri
Yaqub Öməroğlu ilə projelərimiz uğurlu olur. Və bunları davam etmək niyyətindəyik.
Dərgilər Konqresi, Mahmud Kaşğarlı hekayə
yarışması, Haldun Taner pyes yarışması, Türk
Dünyasında İlin Ədəbiyyat adamı
mükafatı bunlara misal ola bilər.
- Hər il Türk Dünyasının Mədəniyyət
paytaxtının seçilməsi və il ərzində bir
çox mədəni tədbirləri məhz bu şəhərdə
keçirməyiniz də son dərəcə uğurlu
ideyadır.
- Bizim məqsədimiz
təkcə dünyada tanınmaq yox, həm də bir-birimiz,
türkdilli xalqlar arasında əlaqələri möhkəmləndirməkdir.
Bu mənada ardıcıllıqla müxtəlif ölkələrdən
olan şəhərlər mədəniyyət paytaxtı
seçiləndə sanki hər il bir
ölkənin mədəniyyəti, tarixi aktuallaşır. Tədbirləri, görüşləri bu şəhərdə
keçirməklə hər kəsin diqqətini cəlb
etmiş oluruq.
- Bu il məhz Şəkinin Mədəniyyət
Paytaxtı seçilməsi sevindiricidir. Və artıq
müxtəlif tədbirlərə də start verilib.
- Təxminən
iki il əvvəl mən İcra
başçısı Elxan Usubovun təklifi ilə Şəkiyə
gəlib buranı gəzmişdim və tarixiliyini, özünəməxsus
koloritini çox bəyənmişdim. Üstəgəl
əsrarəngiz təbiət, fərqli mətbəx və s.
Onu qeyd edim ki, TÜRKSOY məhz bu kriterilərə
üstünlük verir. Yəni sonradan qurulmuş, son dərəcə
müasir bir şəhər Mədəniyyət Paytaxtı ola bilməz. Bütün bu yeniliklər gözəldi,
Avropa şəhərlərini geridə qoyan müasirlik, uca
binalar, komplekslər... Amma dünyanı bununla cəlb
etmək, təəccübləndirmək mümkün deyil.
Amma onlara Şəki Xan Sarayını göstərəndə,
ordakı miniatürləri nümayiş etdirəndə diqqəti
çəkə bilərik. Bu mənada
Şəki Mədəniyyət Paytaxtı statusuna tam uyğun
gəlir. Həmçinin onu da
vurğulamalıyam bütün maddi problemlərə, çətinliklərə
baxmayaraq Azərbaycanın Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi və Şəki şəhər İcra Hakimiyyəti
planlaşdırdığımız tədbirlərin
keçirilməsi üçün hər cür qayğı
göstərir. İl ərzində burda müxtəlif
görüşlərin, tədbirlərin, konsertlərin təşkil
olunması nəzərdə tutulub. Bu da Azərbaycan
mədənyyətinin, tarixinin, incəsənətinin, adət-ənənələrinin
türk dünyasında və ümumiyyətlə dünyada
təbliğ olunmasına xidmət edəcək.
- Siz
danışdıqca düşünürəm ki, TÜRKSOY
barədə sadəcə bir təşkilat kimi yox, canlı
orqanizm, özünün ruhu, xarakteri olan varlıq kimi
danışırsız. Hər təşkilat,
hər qurum bu səviyyəyə yüksələ bilmir.
Sirr nədədi sizcə?
- Yəqin
ki, peşəkarlıqda, işimizə vicdanla, həvəslə
yanaşmağımızda. TÜRKSOY-un təməli
bu cür qoyulub. Dostum Polad
Bülbüloğlu ilk sədri olub və o zamandan bu təməllər
qoyulub. Üzv ölkələrin hər cür dəstəyini
hiss edirik... Bütün bunlar yəqin ki,
dediyiniz o sirrin ayrı-ayrı hissələridir.
-
Maraqlı söhbət üçün təşəkkür
edirəm. TÜRKSOY-a sonrakı fəaliyyətində
uğur arzu edirəm.
- Mən
təşəkkür edirəm. Sağ olun.
525-ci qəzet.- 2016.- 13 avqust.- S.10-11.