"Samidə məktub" məramına
yetibmi?
"AZƏRBAYCANIN MILLI QƏHRƏMANLARI" SILSILƏSINDƏN ÇƏKİLMİŞ YENİ FİLM HAQQINDA QEYDLƏR
2016-cı ilin aprel
ayında Qarabağ bölgəsində aparılan
döyüşlər Azərbaycan
tarixinə Dördgünlük
Müharibə adı
ilə daxil oldu.
Həmin döyüşlərdə ordumuz
böyük şücaət
göstərərək Taliş
kəndi ətrafındakı
yüksəklikləri, Seysulan,
Lələtəpə məntəqələrini,
eləcə də Ağdərə-Madagiz istiqamətindəki
yollara nəzarəti ələ keçirdi. Bu döyüşlərdə Azərbaycanın
onlarla oğlu şəhid olaraq adlarını tariximizə
öz qanları ilə yazdı. Onlardan biri də
ölümündən sonra
göstərdiyi igidliyə
görə Azərbaycanın
Milli Qəhrəmanı
adına layiq görülən Samid İmanovdur. Azərbaycan Respublikası
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin "Yaddaş" Sənədli
Filmlər Studiyasında
"Azərbaycanın Milli
Qəhrəmanları" silsiləsindən
rejissor-ssenarist Kamran Qasımovun çəkdiyi
"Samidə məktub"
qeyri-oyun filmi Samid İmanovun döyüş yoluna nəzər salır.
Filmin
ilk kadrlarında Aprel Döyüşləri haqqında
qısa məlumat verildikdən sonra Samidə müraciətlə
müəllif mətninin
diktorun səsi ilə eşidilməsi, ardınca Samidin hərbi formada papağını tutaraq bir istiqamətə boylandığı fotosunun
ekrana gəlməsi filmin ideyasını bəlli etmiş olur. Bu təqdimatla Jan Lyük Qodarın foto estetikasından istifadə etməklə yaratdığı "Ceynə
məktub" qeyri-oyun
filminin təsiri filmdə öz əksini tapır. J.L. Qodar filmdə
mətndən geniş
istifadə etmiş və "Mən mətnin ekran hüququnu özünə
qaytarıram" fikrini
söyləmişdir. Görünür, rejissor-ssenarist Kamran
Qasımov da onun mətnlə bağlı fikirləri ilə razılaşmışdır
ki, "Samidə məktub" filmində də həmin üslubda işləmişdir.
Onu da qeyd etmək
istərdim ki, hər iki qeyri-oyun
filmində oxşarlıqlar
olsa da, öz orijinallığına
görə bir-birindən
tamamilə fərqlənirlər.
Növbəti səhnədə zabitin
"N saylı" Hərbi
Hissənin Təlim və Tədris Mərkəzinə daxil olması və kino zalında real döyüş təlimlərini
izləməsi film daxilində
film təəssüratını yaratsa da, filmin
dramaturgiyasına xələl
gətirmir. Təlimlərin
ardınca bayrağın
görünməsi və
səngərdə xidməti
vəzifəsini yerinə
yetirən hərbçilərin
görüntüsündə Ali Baş Komandanın səsinin verilməsi, Prezidentin Azərbaycan Silahlı Qüvvələri
haqqında, Şəhidlər
haqqında söylədikləri
fikirlər musiqinin müşaəti ilə öz təsirliliyini artırır. Polkovnik-Leytenant
Qardaşağa Cavadovun
Aprel Döyüşləri
zamanı xalqımızın
ruh yüksəkliyindən,
Samidin xidməti borcunu layiqincə yerinə yetirə bilmək bacarığının
olduğundan, qohumu İlqar Sadıqovun Samidin Ali Hərbi Akademiyaya imtahana getməsindən danışması
zamanı onun kursant vaxtlarındakı şəkillərinin ekrana
gəlməsi necə
səbrli, dözümlü
biri olduğunu, vətənə, millətə,
hərbə olan sevgisinə işarə edir. Bunun ardınca Samidin
ilk səhnədəki şəklinin
ekrana gəlməsi və diktorun onun hərbi təlimlərdə və
səfərlərdə iştirak
etdiyindən danışması
növbəti səhnə
barədə ilkintəəssürat
yaradır. Müəllifin sözlərinin ardından
Milli Qəhrəmanın
böyüyüb boya-başa
çatdığı Neftçalaya
getməsi, burada onun valideynləri ilə görüşməsi
emosionallığı artırır.
Valideynlərinin Samidlə
bağlı xatirələrini
bölüşməsi, Samidin
övladıyla və
başqa şəkillərinin
ekrana gəlməsi, bunun ardınca qəhrəmanın anası
Xuraman xanımın
"ayın 1-dən sonra
heç bir xəbər gəlmədi",
Atası Gülağa
bəyin "heç
vaxt şəhərdə
qalmazdım, amma bu dəfə oğlumu görməsəm,
qayıdan deyiləm dedim" və yenidən Xuraman xanımın "Görə də bilmədi" sözlərindən
sonra təlim şəkillərinin görüntüsündə
vertolyot pərlərinin
səsinin eşidilməsi
mövcud vəziyyətdən
təsirli şəkildə
xəbər verərək
duyğulandırır.
Yenidən İlqar Sadıqovun
və polkovnik-leytenant
Qardaşağa Cavadovun
ekrana gələrək
Samidin təlimlərə
getməsindən danışmaları
filmin müəllifinin
öncəki səhnələrdə
Samidin Hərbi təlimlərə getməsi
haqqında söylədiyi
fikirləri öz təsdiqini tapır. Müəllifin Samidin 2014-cü ildə
də düşmən
təxribatının qarşısını
almaqda göstərdiyi
şücaətdən danışması,
İlqar Sadıqovun onun bu xidmətlərinin
qarşılıqsız qalmadığı
və Ali Baş Komandan tərəfindən
mükafatlandırıldığından
söz etməsinin ardından həmin Mükafatlandırma Mərasimindən
olan görüntülərin
ekrana gəlməsi vizuallığı artırır.
Daha sonra İlqar Sadıqovun vaxtı ilə Ulu Öndərin də Samidi mükafatlandırmasını qeyd
etməsi və Heydər Əliyevlə Samidin birlikdə şəklinin ekrana gəlməsi ilə rejissor, Dövlətimizin və eləcə Dövlət başçılarımızın hərbə, əsgər və zabitlərimizə göstərdikləri qayğıya
işarə etmişdir.
Kamran Qasımov bu barədə ann.az xəbər saytına müsahibəsində demişdir:
"Biz qərb filmlərinə
baxanda orada əsgər, vətənə
bağlılıq və
dövlət başçısı
anlayışlarının doğrudanda ali
olduğunu görürük.
Mən bu filmdə də o Aliliyi göstərməyə çalışmışam".
Bu müsahibə ilə
bağlı olaraq düşünürəm ki,
Kamran Qasımov öz istəyinə nail ola bilmişdir
və bunu biz filmin elə ilk səhnələrindən - Ali Baş
Komandan İlham Əliyevin səsini eşitdiyimiz andan görə bilirik.
Müəllif Samidin fotosu fonunda onun beş dil, həmçinin erməni dilini bilməsini söyləməsi ilə
onun yaxşı bir kəşfiyyatçı
olduğuna işarə
edir. Ardınca yenidən Samidin
hərbi formada papağını tutaraq gözlərini bir istiqamətə tuşladığı
şəklinin ekrana gəlməsi və bu şəkildə Samidin papağı sıxmasını onun son
döyüşdə əsir
düşməmək üçün
qumbaranı əlində
sıxması ilə eyniləşdirən müəllif
həmin şəkli metaforaya çevirir.
Kinozalda döyüş təlimlərinin
görüntüsü Aprel
Döyüşlərini sinvolizə
edir. Xuraman xanımın və İlqar Sadığovun Samidlə son danışıqlarından
söyləmələri, onun
"Təlimə gedirəm"
deyərək döyüşlərə
qorxusuz, qətiyyətlə
getməsi, polkovnik-leytenant
Qardaşağa Cavadovun
Samidin son anlarında ağır yaralı olmasına baxmayaraq əsgərlərini düşünməsini
söyləməsi, onun
təlimlərdəki şəkillərinin
ekrana gəlməsi
film boyu formalaşan xarakterini açmış
olur.
Şəhidin atasının onun "Bəs bu torpaqları biz almadıq, mən almadım, kim alsın? Qoy biz alaq, balalara qalmasın" sözlərini təkrar etməsi onun vətənpərvər bir gənc zabit, vətəndaş olduğunu bir daha təsdiqləyir. Növbəti səhnələrdə Milli Qəhrəmanın dəfnindən fotoların ekrana gəlməsi ilə filmin duyğusallığı, təsirliliyi özünün ən pik nöqtəsinə çatır. Bu duyğusallıq kədərlə sevincin qarışığından doğaraq tamaşaçının hisslərinə toxunur.
Son səhnələrdə müəllif mətninin fonunda Gülağa bəyin evə daxil olub Samidin təltif olunduğu medal və mükafatları dəsmalla silməsi audiovizuallığı artırmaqla Kamran Qasımovun müsahibəsində söylədiyi "Əsgər, Vətənə bağlılıq və Dövlət Başçısı" fikri bir daha özünü təsdiqləmiş olur. Daha sonra müəllif və Gülağa bəyin birlikdə Samidin məzarını ziyarət etməsi, Samidin məzarı başında ucaldılan Azərbaycan Respublikası bayrağının görüntülənməsi və ardınca Samidin yenidən fotosunun ekrana gəlməsi ilə film sonlanır. Filmin bu foto ilə başlayıb və sonlanması dairəvi montaj - eyni dramaturji nöqtədən başlayan xətlərin həmin nöqtədə birləşməsini əks etdirir.
Müəllif və Gülağa bəyin "birlikdə" Samidin məzarına getməsi səhnə filmin finalını gözlənilməz sonluğa gətirib çıxarır. Baxmayaraq ki, kadrda biz yalnız Gülağa bəyi görürük, müəllif də iştirak edir. Burada müəllif qeyri-oyun filmlərinin banisi görkəmli rejissor Dziqa Vertovun öz nəzəriyyəsində söylədiyi "kinogöz"dür, yəni obyektivin insan gözünü əvəz etməsidir və biz filmi onun gözləri ilə görürük.
Qeyri-oyun filminin nəzəri müddəalarını ardıcıllıqla özündə birləşdirən "Samidə məktub", ekranda Ali Baş Komandan, Vətən və Əsgər məfhumlarının arxitektonika prinsipləri - ekran əsərinin hissələri arasında ümumi prinsiplərin tapılması - əsasında birləşdiyindən xəbər verir.
Sahib KƏRİMOV
tənqidçi
525-ci qəzet.- 2016.- 1 dekabr.- S.8.