Nağıl kimi bir ömür: Nüsrət
Kəsəmənli
UNUDULMAZ ŞAİRİMİZİN 70 İLLİYİNƏ
(Əvvəli
ötən sayımızda)
Beləcə, "Nüsrət və Rəhilə"
məhəbbət dastanının da təməli qoyulur. Nüsrət
bir gün ona ürəyini açır, Rəhilə isə
çox fikirləşir, əvvəlcə razılıq
vermir, tərəddüd edir.
Axı Nüsrət Kəsəmənli artıq məşhur
şair, gənclərin dilinin əzbəri, çox
qızların sevimlisi idi. O həm də "Nüsrət və
Sevda" macərası haqqında da eşitmişdi. Belə bir adamla ailə qurmaq olardımı? Valideynləri buna necə baxacaqdı? Amma onu da
hiss etmişdi ki, Nüsrət onun alın yazısı,
könül dünyasıdı.
Bu ərəfədə iyirmi yeddi yaşlı Nüsrəti
orduya həqiqi hərbi xidmətə
çağırırlar. O, bir il əvvəlcə
Naxçıvanda, sonra Ukraynada əsgərlikdə olur. Qayıdanda eşidir ki, istəklisi Sevdanı ərə
veriblər. Özü yazdığı kimi:
Mən
orduya nələr görüb getmişdim,
Ürək
alıb, ürək verib getmişdim,
İki
qıza könül verib getmişdim,
Qayıdanda biri vardı, biri yox.
Sevdanı tamam itirən Nüsrət bütün meylini
salır Rəhilə xanıma, ona söz verir ki, nə olur
olsun, o, ona yaxşı ömür-gün yoldaşı, ailəsinə
layiqli başçı olacaq. Rəhilə xanım razılıq
verir, Qazaxdan Bakıya elçilər gəlir, nişan
taxılır və çox keçmədən onların
toyları olur. Uzun müddət kirayədə
yaşayırlar, çətinlik çəkirlər. İki oğul övladları olur, böyüyün
adını Rəşad, kiçiyin adını isə Araz
qoyurlar. Üzünü Araza tutaraq Nüsrət
yazmışdır:
Vətən
alov etsin odunu sənin,
Böyü
bu torpaqla, bu yurdla öyün,
Mən
Araz qoydum ki, adını sənin,
Evimdə Arazı çağırım hər gün.
Nüsrət
Kəsəmənli tez bir zamanda Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının üzvü, sonra
referenti, ədəbi məsləhətçisi, SSRİ
Yazıçılar İttifaqının üzvü olur,
Moskvada gənc yazıçıların VI və VIII
qurultaylarında İdarə Heyətinin üzvü, poeziya
şurasının sədri seçilir. C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında baş redaktor işləyir. "İlham"
və "Dünyaya pəncərə" sənədli
televiziya verilişlərinin ssenari müəllifi və
aparıcısı olur. Respublika Lenin
mükafatına layiq görülür. "Boş kəndlərin
harayı", "Mövzu üzrə improvizasiya" və s.
sənədli filmlərin, "Afroditanın qolları",
"Qarabağ əhvalatı" bədii filmlərinin
ssenarisini yazır. Bir neçə şeir
kitabını çap etdirib oxucularına təqdim edir.
Ali məktəblərdə, orta məktəblərdə
gənclərlə görüşlər keçirir və
onların pərəstişkahına çevrilir.
Dörd yüzdən çox şeirinə mahnılar bəstələnir,
ən məşhur bəstəkarlar, müğənnilər
onun yaradıcılığına müraciət edir, onunla
iş birliyi qururlar.
Nüsrətin bütün şeirlərində bir
musiqi, bir melodiya duyulur, sanki şair onları elə
özü oxuya-oxuya yazır, bəstəkarlar da o musiqini
çox asanlıqla tapırlar. Ona görə onun
yüzlərlə şeiri mahnı kimi oxunur. "İkimizdə bir ürək var, yarı məndə,
yarı səndə. / Sevgi adlı bir ağacıq, budaq
məndə, narı səndə..." və yaxud "Bu təbəssüm
bir çiçəyin izidi, / Ala gözün bulaqlarım
gözüdü, / Ürəyimdə məhəbbətin
özüdü, / Ürəyimlə bacarmıram, neyləyim?.." Nə qədər şirin, nə qədər
sadə və harmonik söz birləşmələri, hisslər,
duyğular! Bu şeirlər Azərbaycan musiqisinin bütün
janrlarında - muğamda, həzin lirik mahnılarda, estrada musiqilərində, ritmik bəstəlar
mahnılarında layiqincə istifadə olunur. Nüsrət
çoxları kimi oturub söz gəzmir, özü demiş,
"şeir yazmır", sadəcə şeirlə
danışır, "ürəyindən yük
atır", gördüklərini, yaşadıqlarını
çox böyük səmimiyyətlə söyləyir:
"Axı nə verəcək bu sevgi bizə, / Köhnəlmiş
hicranmı, / Təzə vüsalmı? / Nə qədər
gec deyil, get evinizə, / Axı nə verəcək bu sevgi bizə!.." və yaxud "Getmək istəyirsən,
bəhanəsiz get, / Oyatma mürgülü xatirələri.
/ Səsin həmin səsdir, baxışın ögey, / Gedirsən,
səsin də yad olsun barı"... Budur
Nüsrət Kəsəmənli səmimiyyəti, şeiriyyəti.
Nüsrət boş yerdən "məhəbbət
şairi" adını qazanmayıb. O, sevginin, məhəbbətin
hər üzünə, hər məqamına elə ürəklə
yanaşır, söz qoşub ki, onu başqa cür gözəl
və poetik şəkildə ifadə etmək olmur. Xüsusən də eşqin, məhəbbətin əzabını,
dərdini sevir və sevdirir şair, vüsala qədər olan
məhəbbətin incəliklərindən,
böyüklüyündən danışır.
Başqalarının
cəsarət edib yaza bilmədikləri sevgi macəralarını
Nüsrət Kəsəmənli çox böyük məharətlə
dilə gətirir, poeziyaya çevirir: "Yolun sonuna gəldik.
/ Bu sevgi burda bitər. / Yalvarma, geriyə dön, üzrün
günahdan betər. / Gözlərimin önündə nə əyil,
nə də alçal. / Ayrıldı yollarımız. / Mən getdim, salamat qal..." və yaxud "Mən
səni unuda bilmirəm axı, / Unutsam, nələri unudam gərək.
/ Göylərə baxmışıq aylı gecədə, /
Unutsam, göyləri unudam gərək"... Sevən
gənclər bu poeziyadan istədikləri sözləri
seçib öz sevgililərinə göndərirlər.
Bu sevgi şeirlərinin, əlbəttə,
hamısının öz ünvanı var, lakin onların əksəriyyəti
Nüsrət Kəsəmənlinin ilk məhəbbəti Sevda
xanıma və onun çox sevdiyi qeyrətli
ömür-gün yoldaşı Rəhilə xanıma həsr
olunmuşdu.
Heç kim üçün sirr deyil ki, bu lirik şeirlərin
bəziləri isə digər, Nüsrəti sevən və
şairin biganə qalmadığı gözəllərdən
bəhs edir. Ünvanından asılı olmayaraq, bu şeirlərin
heç birində zərrəcə yalançılıq,
saxtalıq hiss olunmur, əksinə, onların hər birində
bir ağrı, bir yanğı, bir danılmaz səmimiyyət
var: "Eşqinlə yanardım, köz istəsəydin, /
Bir nəğmən olardım, söz istəsəydim, / Məni
görmək üçün göz istəsəydin, / Kor qalıb verərdim
gözümü sənə..." və yaxud "Nə biləydik
bu sevginin sonu yox, / Nə biləydik dünya belə dönəcək. / Nə biləydik sevgi adlı bir
qonaq, / İkimizin arasında öləcək"...
Yəni Nüsrət kimi sevirdisə, ürəkdən sevirdi,
qəlbdən sevirdi, qəlbən sevirdi, çünki o əsl
şair idi, çünki o, məhəbbətlə dolu məhəbbət
şairi idi, həyat aşiqi idi. Və bunların hamısını
onun çox müdrik, çox ağıllı və
ziyalı ömür-gün yoldaşı Rəhilə
xanım başa düşürdü, ona heç vaxt bir
söz demirdi, gecə yarısına kimi onun yolunu gözləyirdi,
gələndə üzünə gülümsəyərək
onu xoş sözlərlə qarşılayırdı,
başqaları kimi qanqaraçılıq salmırdı,
vay-şivən qoparmırdı.
Əziz oxucular, burda bir haşiyə çıxmaq istəyirəm. Müdriklərdən
biri deyib ki, hər bir güclü kişinin arxasında
güclü qadın dayanır. Çox
böyük, məşhur insanlar tanıyıram ki, ailə
sarıdan bəxtləri gətirməyib, ailə onların
yaradıcılığına, inkişafına mane olub, əngəl
olub, onları bəzən hörmətdən, nüfuzdan
salıb, bəzən də onların dünyadan vaxtsız
köçməsinə, məhvinə səbəb olub.
Qadınlar da tanıyıram ki, öz xanımlıq
missiyasını, analıq borcunu, keçmişimizdən
üzü bəri gələn qadınlıq yerini, vəzifəsini
düzgün dərk edib, həmişə səbr, təmkin
nümayiş etdirmiş, heç bir halda ərinin
üzünə ağ olmamış, əksinə, ona hər
zaman dəstək, dayaq olmuş, onu uca tutmuş, ailəni
qoruyub saxlamışdır. Belə nümunəvi
Azərbaycan qadınlarından biri də Nüsrət Kəsəmənlinin
həyat yoldaşı, ən yaxın dostu və
sirdaşı, müdrik Rəhilə xanımdır. O, Rəhilə
xanım ki, Sevda xanım sağalmaz xəstəliyə
düçar olub xəstəxanada yatan zaman Nüsrəti bir
neçə dəfə onun yanına göndərir, hətta
bir dəfə də özü gedir. O, Rəhilə xanım
ki, ərinin bütün "şair
şıltaqlıqlarına" dözüb, axırda onu məşhur
"Etiraf" şeirini yazmağa məcbur etmişdir. Bu
şeirdə Azərbaycan qadınının nə qədər mərd,
uzaqgörən, mətanətli, qeyrətli və böyük
məhəbbətə qadir olduğu etiraf edilir və hər
bir oxucuda böyük heyrət doğurur. Nə qədər
açıq etiraf, nə qədər böyük səmimiyyət!
Əhsən sənə şair! Əhsən sənə Rəhilə
xanım!...
Hər bir şair öz yaradıcılığından
başqa, həm də öz şəxsiyyəti - məğrurluğu,
mərdliyi, kişiliyi ilə də fərqlənməlidir. Əgər şair payız
küləyi kimi
hər tərəfə əsirsə, bu gün
dediyini sabah danırsa, nəyinsə naminə kiməsə
yaltaqlanırsa, yarınırsa, o heç zaman yaşamaz, yadda
qalmaz. Nüsrət Kəsəmənlinin bir sifəti
var idi, o heç vaxt haqqı nahaqqa vermədi, əqidəsinə
sadiq, mərd, məğrur, vətənpərvər,
elcanlı, kövrəkqəlbli, incə təbiətli bir
şəxsiyyət olaraq qaldı.
Məhz
elə buna görə də Nüsrəti milyonlarla sevənlərlə
yanaşı, onu sevməyənlər, ona paxıllıq edənlər,
üzünə gülüb arxasınca danışanlar,
çörəyini yeyib, dostam deyib, sonradan ona dönük
çıxanlar, onu sındırmağa çalışanlar
da az deyildi.
Mənim bu şəhərdə kimim var axı?
Taleyin
verdiyi paya - paxıllıq,
Boyu ki mən
özüm qazanmamışam,
Allahın
verdiyi boya - paxıllıq...
Nüsrət həm də cəmiyyətimizdə olan
bütün xoşagəlməz keyfiyyətlərə,
qeyri-insani münasibətlərə qarşı
çıxır, onları cəsarətlə
qamçılayır, satira atəşinə tuturdu. Onun "Kirayə
çarpayı", "Seyid Əhməd", "Laqeyd adamlar
arasında", "Özgələr qapısında",
"Ağrı", "Ekran-yaxud bir aktyorun teatrı",
"Oğru olmaq istəyirəm" kimi şeirləri deyilənlərə
sübutdur.
Nüsrət Kəsəmənlinin ən böyük
arzusu bütöv Azərbaycan arzusu, ən böyük dərdi
Araz dərdi, Təbriz dərdi idi. Ancaq təəssüflər olsun ki,
o nəinki o arzusuna
çatmadı, o böyük dərdinə məlhəmi
tapmadı, onun bu böyük dərdinin üstünə
yeni-yeni dərdlər ələndi: Qərbi Azərbaycan
torpaqlarından soydaşlarımızın qovulub
çıxarılması, 20 Yanvar faciəsi, Xocalı dəhşəti,
Qarabağ müsibəti... Ən
tanınmış və xalqın sevgisini qazanmış
ziyalılarımızla bərabər Azadlıq meydanında
tribunaya qalxdı və xalqımızı düşmənlərimizlə
mübarizəyə, müstəqillik uğrunda əlindən
gələni etməyə çağırdı, bir şair
kimi bütün bu hadisələri qələmə aldı,
ürəyinin süzgəcindən keçirdi, "Yaddan
çıxmaz Qarabağ" epik-dramatik poemasını
yazdı. Torpaqlarımızın,
rayonlarımızın bir-bir əldən getdiyi bir zamanda
Bakıda gedən hakimiyyət davasını, vəzifə
davasını gördü, məyus oldu, sıxıldı,
sızıldadı və bu sızıltını qələmə
aldı.
Beləcə,
bu sızıltı, bu yanğı şam kimi əritdi onu
içindən, bir tərəfdən də "sapı
özümüzdən olan baltaların" bu yenilməz, məğrur
şairin qol-qanadını baltalaması sındırdı
Nüsrəti, gözlənilməz xəstəliyə
düçar elədi, apardı onu aramızdan. O, öz
ölümünü də görürdü, hiss edirdi,
yazırdı:
Gedirik deyə-gülə,
Gedirik ölümgilə.
Gedər-gəlməz
yoldu bu,
Kim
qayıda, kim gələ?!
Ölüm,
qarşıla məni...
"Mənsiz qalacaqdır bu dünya bir gün",
"Qapamayın gözlərimi" deyirdi. Cərrahiyyə
əməliyyatı üçün bir neçə məşhur
Avropa ölkəsi təklif olunduğu halda o, Təbrizi, Cənubi
Azərbaycanı seçdi. Çünki hiss edirdi ki,
öləcək və istəyirdi ki, öz halal
torpağında, həyatı boyu həsrətində
olduğu və heç vaxt dilindən düşmədiyi Təbrizində
ölsün və ölümü ilə bu torpağı birləşdirsin.
Elə də oldu. Nüsrət əməliyyatdan
normal qurtarmağına baxmayaraq, daxilində olan digər xəstəlikdən
qəflətən gözlərini əbədi olaraq
işıqlı dünyaya yumdu...
Həmin günlərdə Nüsrətin yanında onun
çox sevdiyi ömür-gün yoldaşı, sədaqətli
dostu Rəhilə xanım müsibətlər çəkib. O söyləyir ki,
şairin xəstəxanada olduğu müddətdə
bütün Təbriz, Urmiya, Ərdəbil əhli dəstə-dəstə ona baş çəkməyə gəlir,
onun yatdığı palatanın pəncərələrinin
qabağı gül-çiçəklə dolu olurdu, gənclər
pəncərə qarşısında onun şeirlərini
söyləyirdi, hamı Allahdan onun ayağa durmasını
diləyirdi. Ancaq təəssüflər olsun ki, Nüsrət
Kəsəmənli ayağa durmadı, təbrizlilərdən
də, bizlərdən də cismani olaraq ayrıldı və həmin
gün bir zaman "Ağlama, Təbrizim, ağlama" yazan
Nüsrəti bütün Təbriz ağladı, Cənubi Azərbaycan
ağladı, ona yas tutdu, ağı dedi. Sonra
onun cənazəsi Bakıya gətirildi, biz ağladıq,
sızladıq və bir əzizimiz kimi onu son mənzilə
yola saldıq. Allah rəhmət eləsin!
Amma bir böyük təsəllimiz var. Nüsrət Kəsəmənli
poeziyası, bu poeziyadan su içən neçə-neçə
məşhur nəğmələr, gənclərin dilindən
düşməyən yüzlərlə sevgi, məhəbbət
şeirləri. Şair üçün bundan böyük nə ola bilər? İstər yüz
yaşa, istər əlli, istər yüz əlli.
Dünyanın və xüsusilə xalqın dərdini çəkən,
onu içindən keçirən əsl şair kimi Nüsrət
Kəsəmənli 57 il yaşaya bildi, ancaq öz təkrarsız
yaradıcılığı və məğrurluğu,
kişiliyi ilə əbədi həyat qazandı. Necə ki, Azərbaycan var, Azərbaycan xalqı var,
həyatda sevgi, məhəbbət var, Nüsrət Kəsəmənli
də olacaq. Özü demiş:
Desələr
dəfn etdik dünən biz onu,
O da hamı
kimi yaşadı, öldü.
Bilməzdik
bu qədər yaxınmış yolu,
Qayıdıb
dünyaya təzədən gəldi,
Sən
inan əzizim,
Sən
inan buna!...
Adətən
nağıllar "göydən düşən üç alma" ilə bitir. Amma Nüsrət Kəsəmənli
nağılının sonunda, onun aktyor və şair oğlu
Rəşad demiş, üç alma
düşməyəcək, çünki bu nağıl
heç vaxt bitməyəcək.
Valeh
NƏSİBLİ
525-ci qəzet.- 2016.- 20 dekabr.- S.6.