Faxralı poeziyasının torpaq sevgisi
Şair-publisist Rəşid Faxralı ilk növbədə bir insan kimi mənim
çox yaxından tanıdığım adamdır.
Bu yaxınlıq iki mühüm istiqamətlə
şərtlənir: birincisi,
Rəşid Bakı Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsində
bizim tələbəmiz
olub, ikincisi və bəlkə də ən önəmlisi - o, fakültəni
bitirən vaxtdan bəri heç vaxt universiteti, müəllimlərini unutmayıb.
O, universitetin hələ
lap birinci kursundan publisistikaya, poeziyaya, bütövlükdə ədəbi
yaradıcılığa bağlılığını
sübut etmişdi. Bir az keçdi və Rəşid fakültənin
son kurslarında tamamilə
poeziya yaradıcılığına
keçdiyini öz poetik nümunələri ilə sübut etdi. Bir az da keçdi
və universitet məzunu Rəşidin səsi birbaşa poeziya aləmindən gəldi. Və Rəşid doğulub böyüdüyü Borçalı
mahalındakı kəndini
özünə ləqəb
seçdi: Rəşid
Faxralı. İndi bu ad Azərbaycan
poeziyasında layiqli yeri olan bir
imzaya çevrilib.
Rəşidin Faxralıya
bu sevgisi yurd yerinə, elata sevgi nəğməsi
kimi "Rəşid belə Rəşiddi"
şeirində öz əksini tapıb:
Faxralıdı inamı da, imanı da,
Hər alğışı,
hər duası Faxralıdı.
Faxralıdı Tanrımızdan amanı
da,
Ömür uman iltiması Faxralıdı...
Rəşid Faxralı özünün
yaşadığı insanlıq,
vətəndaşlıq ləyaqətini
poeziyaya köçürməyə
başladı. Onun poeziyası Vətən
sevgisinə bürünmüş,
milli-adət və ənənələrimizi özündə
yaşadan, geniş tematikaya malik bir yaradıcılıq dünyasıdır. Qəribədir, mən onun hansı
mövzuda olur-olsun, hər şeirini oxuyanda o şeirin sətirlərində Rəşid
Faxralının özünü
görürəm. Bu
"özü" isə,
yenə təkrar edirəm, hər şeydən əvvəl,
onun içindəki Vətən sevgisi ilə bağlıdır.
Rəşid Faxralının xeyli kitabı çap olunub. Hətta əsərləri bir neçə cilddə də işıq üzü görüb. Amma onun 60 yaşından sonrakı illəri əhatə edən "Ömrümün üç
nöqtəsi" kitabı
elə cavanlıqdan müdrik olan Rəşid Faxralının
lap müdrik yaradıcılıq
faktlarını əhatə
edir. Bu kitab
çoxdan mənim yazı masamın üstündədir və
mən o kitabı yavaş-yavaş poeziyaya təbii ehtiyac duyduğumda oxuyuram.
Bu günlərdə o "yavaş-yavaş oxumaq"
prosesi sona yetdi və mən
o kitabı oxuyub bitirməyimdən bir təəssüf hissi keçirərək bu yazını qələmə
aldım.
Mən yuxarıda
Rəşid Faxralının
yaradıcılığında Vətən sevgisi mövzusunu önə çəkdim. Bu da
nahaqdan deyil. Çünki bu şair nədən yazır yazsın, həmin əsərin ideya mərkəzində Vətən
sevgisi dayanır.
Şairin "Yunus Əmrə
deyincə" şeiri
ilk baxışda türk
dünyasının sevgisini
qazanmış ulu bir şairə xitab kimi səslənir.
Amma bu xitabda,
şeirdəki hər
misrada müəllif insanı ucalığa, uluları sevməyə çağırır:
Açılan sabah kimidi,
Allaha pənah kimidi,
Vallah, bismillah kimidi,
Sözdə Əmrah işığı.
Rəşid Faxralının poetik
sətirlərində Qarabağ
dərdi var. Amma şair bu dərdi
dərd kimi yaşamaq deyil, mübarizədən keçib
qalib çıxmaq kimi təqdim edir:
Qılıncıma doğranar,
Bir vaxt can alan
zülüm.
Qaranlığı əritsin
bir misranın işığı:
Ya Qarabağ, ya ölüm!...
Rəşid Faxralı "Müharibə"
adlı bir poemavari şeirində indiki çağdan 1980-ci
illərin sonuna,
90-cı illərin əvvəllərinə
boylanaraq Vətən torpağının düşmən
tərəfindən yağmalanmasının
tarixinə diqqət çəkir. Əlbəttə, bu mövzuda
elə o zaman da xeyli bədii
əsər meydana gəlib. Ancaq Rəşid Faxralının
bu şeiri tarixi faktları üstündən xeyli keçəndən sonra daha dəqiq, həm də emosional bir şəkildə
yenidən canlandırır.
O zaman torpaqlarımızın
bölgə-bölgə əldən
getməsində kürsü
davasının Vətənə
sevgini üstələdiyi
bir zaman kəsiyinin günahı ucbatından baş verdiyini sözə gətirir. Şairin o ağır günlərdə
hər şeyə cavabdeh olmalı Bakını bu şəkildə - qısa,
lakin acı həqiqət tərzində
günahlandırması ibrət
dərsi kimi qulaqlarda qalmalıdır:
...Bəs Bakı?
Bakıda
kürsü davası...
Kündəsi küt düşən
Bakının yenə
başı qarışıqdı,
çatmır havası...
Bakıda
tünlükdü...
Müharibə
Tünlüyü yarıb girə
bilmir şəhərə...
Bakıda
çal-çağır...
Bakı
tövbəlidi qəmə-qəhərə...
O zamanın şahidləri bu sətirlərin nə qədər dəqiq olduğunu çox yaxşı xatırlayırlar. Beləcə, bu şeir səbatsızlıq
ucbatından düşmən
əlinə keçmiş
rayonlarımızın hər
birinin dərdini qələmə alır.
Həm də bu sətirlər
ona görə acı və ağrılıdır ki,
şair özü də bir hərbçi
kimi bu hərbin
içində olub.
Rəşid Faxralının "Qəriblik ağrısı",
"Qəlbinə xal
düşür ata yurdunun", "Nə deyir bizə?" və onlarca digər şeirində Vətən sevgisinin səmimi ifadəsini görürük. Əslində
bütün şeirlərindəki
bu sevgi şairin üç bəndlik adsız bir şeirində çox maraqlı şəkildə ümumiləşdirilib:
Tanrım
verən ömür sənindi, Vətən,
Sinənə daş dəysə
dağ-dağ olaram!
İrili-xırdalı yaralarına
Sarğı əvəzinə yarpaq
olaram!
...Yaraların qədər dərdi-sərim var,
Yaran gizildəyir, qəm-qəhərim
var...
Səndə qəbrim boyda torpaq yerim var...
Şair
bir neçə şeirində qərib insanın düşüncələri
ilə Vətənin əzizliyini ustalıqla ifadə etmişdir:
Qürbətin hər günü
bir ilə dönür,
Əriyir, qalmır ki, gözünün yağı.
Bir udum havadı, bir içim sudu,
Beş addım torpaqdı, beş arşın
bezdi
Qəribin Vətəndən son umacağı.
Şairin epik əsərlərinin də bir çoxu
Vətən sevgisinə
bağlıdır. "Araz
boyu şimşək çaxa!..." poeması yarıya bölünmüş Vətənin
Araz dərdini dilə gətirir. Poemadakı:
Gülüstan kəndində Azərbaycanın
belinə tikanlı
kəmər çəkdilər...
...Bir ağır fərmanla bu gen dünyanı
millətin başına
dar elədilər
- kimi sətirləri
tarixi həqiqətin poetik ifadəsi kimi maraq doğurur.
Amma poema nikbin notlarla
bitir. Müəllif
Azərbaycan dərdinin
simvolu olan Savalana müraciətlə:
Gələrik, səslə, gələrik,
Ayrı
həvəslə gələrik,
Axır
nəfəslə gələrik,
Tükənməyib güc, Savalan!..
Rəşid Faxralının "Tonqal
yerində çiçək"
adlı bir poeması var. Bu əsər
böyük Rəsul Rzaya həsr olunub.
Poemanın hər sətrində Rəsul Rza həm bir yenilikçi
şair kimi, həm də Vətənin dərdlərinə
şərik olan bir vətəndaş kimi təqdim olunur. Poema belə bir qənaətə də gəlməyə əsas verir ki, müəllif
mürəkkəb bir
yaradıcılıq və
tale yolu yaşamış
Rəsul Rzanın həm yaradıcılığına,
həm də tale yoluna yaxşı bələddir.
...Rəsul Rza şeiri
Azərbaycan şeirinin
gəncliyi, cavanlığı.
Acıxan
duyğuların
ruhmisal yavanlığı...
Yaxud:
Çəkmədi...
Çəkəmmədi
bir kimsə onun kimi
rəngsizliyin rəngini
Paxır ürək, çürük
söz.
sındırmaq istəyirdi
şeirinin ahəngini...
Belə mənalı və Rəsul Rzanın həyat gerçəkliyini
ortaya qoyan sətirlər poemanın məzmununu, sambalını
artırır.
Rəşid Faxralının kitablarında
birbaşa sevgi şeirləri də çoxdur. Şair sevdanın böyüklüyünü
iki sətirdə belə ifadə edir:
...Bir sorğu əlində girinc olmuşam:
Ömürmü şirindi, sevdamı
görən?..
Şair
bir sevgi həqiqətini cəmi dörd misrada belə ifadə edir:
Bir ürək tutumunca
Sevgi verilən kəsə
Bir anlıq intizara
Dözüm verilmir, nəsə...
Şair
sevgi şeirlərində
də çox orijinal və obrazlıdır:
Sənin
qələminə mürəkkəb
ollam,
Özün arzulasan, özün istəsən.
Mən sənin ömrünün
bütöv cümləsi,
Sən mənim ömrümün
üç nöqtəsisən...
Rəşid Faxralının sevgi
şeirlərinin hamısında müdrik
bir sevənin geniş
ürəyi var. Bu
ürək sevgiyə sədaqət aşılayır,
insanları bu sevgidə bütöv
olmağa çağırır. Rəşid
Faxralı poeziyası onun özü
qədər saf, ləyaqətli və
ucadır. Adətən, şairin
yaradıcılığı ilə şəxsiyyəti
üst-üstə düşəndə hamıya gərək
olan ülvi bir poeziya aləmi
yaranır. Mənim yaxından tanıdığım Rəşid
Faxralı belə bir yaradıcılıq
dünyasının sahibidir.
Cahangir
MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2016.- 6 dekabr.- S.8.