"İki od
arasında"... Və "yenə"...
Elçin
Hüseynbəylinin "böyük yazıçı, tədqiqatçı
və fikir adamı Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
xatirəsinə ehtiramla" (və "Səkkizinci
qarabağnamə" iddiası ilə!) qələmə
alınmış "Yenə iki od arasında" romanı
yalnız tanınmış yazıçının
yaradıcılığı deyil, bütövlükdə
müasir ədəbi- ictimai təfəkkür prosesi
miqyasında həm böyük maraq doğuran, həm də
bir sıra əhəmiyyətli məsələlər ətrafında
səmərəli mübahisələrə rəvac verən əsərlərdəndir.
Və belə
bir əsərin meydana çıxması təsadüfi
deyil... Hər şeydən əvvəl ona görə ki, bu
mövzu artıq neçə illərdir ki, ən müxtəlif
səviyyələrdə hisslərimizi, düşüncələrimizi
tarıma çəkib, nəinki regionda, eləcə də
onun hüdudlarından çox- çox kənarlarda
"Qarabağ problemi"nin köklərini,
səbəblərini, günahkarlarını axtarırlar. Və axtardıqca, problem aydınlaşmaq əvəzinə,
get- gedə daha da mürəkkəbləşərək belə
bir təsəvvür yaradır ki, onu ağılla həll etmək,
sadəcə olaraq, mümkün deyil.
Xalq yazıçısı Elçinin zəngin tarix
faktlarına (və ondan da zəngin intellektual- fəlsəfi
ümumiləşdirmələrə) əsaslanan
"Baş" romanı mövzunun interpretasiya
miqyasını xeyli genişləndirdi. Düşünürəm
ki, belə bir cəhd "Yenə iki od arasında"nın müəllifində də uğurlu
alınıb... Və öz böyük
müasiri kimi Elçin Hüseynbəyli də problemin
kökünü "tarix"də axtarır. Hər iki halda bu, ictimai- siyasi proseslərin, biri digərini
əvəz edən münaqişələrin tarixindən
(bunlar məsələnin görünən tərəfidir)
daha çox, cəmiyyət- insan ruhunun tarixidir. Elə bil zaman- zaman incidilmiş, xəyanətə,
şər- böhtana məruz qalmış insanların
ruhları bu dünyadakı xələflərini
"normal" yaşamaq imkanından məhrum edirlər.
Dünya müasirləşir, ictimai münasibətlərdə
modern etiketlər, yeni komplimentarlıq texnologiyaları
yaranır, ancaq elə bir təhtəlşüur metafizika
mövcuddur ki, o, əbədidir, dəyişməzdir...
Elçin Hüseynbəylinin yazıçı
üslubu, ümumiyyətlə, polifonik və ya çoxsəslidir. Bu xüsusiyyət
özünü yeni romanında, fikrimizcə, həm daha
gen-bol nümayiş etdirir, həm də daha təfsilatlı,
daha təfərrüatlı bir şəkildə təzahür
edir. Həmin təfsilat- təfərrüatı hələlik
nəzərə almasaq, romanda biri digərilə məzmunca
sıx assosiativ əlaqədə olan ən azı üç
süjet xətti mövcuddur ki, onlardan birincisinin qəhrəmanı
"Səkkizinci qarabağnamə" müəllifinin -
yazıçının özüdür... O, əgər belə
demək mümkünsə, tərcümeyi-halının,
düşüncə-yaradıcılıq irsinin
axtarışına çıxdığı Yusif Vəzirin
- Ustadın varisidir. Və bütün süjet boyu can atır
ki, Ustadı daha dərindən anlamaq üçün onun
yaşamış olduğu həyatın
xırdalıqlarına qədər enə bilsin. Odur ki,
"Yusif Vəzirin izi ilə" onun - "on üç
nömrəli dustağ"ın cəza çəkdiyi Nijni
Novqorod vilayətinə yollanır... Doğrudur,
Yazıçının arxivçi Yevdokiya Prokosyevna ilə
görüşlərindən, söhbətlərindən
başlamış ta Suxobezvodnaya qəsəbəsində Yusif
Vəzirin son günlərini keçirdiyi əlillər evinə
baş çəkməsinə qədərki əhvalatların
təsviri çox müfəssəldir və məncə əsərin
ümumi polifoniyasına xələl gətirmir. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, bu
əhvalatlar bir tərəfdən romanın bədii
intonasiyasındakı mistikliyi, psixoloji
ağırlığı müəyyən qədər
neytrallaşdırır, digər tərəfdən, tarixlə
müasirlik arasında özünəməxsus bir dialoq
yaradır. Və ən azından o məlum
olur ki, Qarabağın taleyinin həll olunduğu nə XVIII əsrin
sonu XIX əsrin əvvəllərinin, nə də sonrakı
dövrlərin tragik mənzərələri heç də
hamı üçün maraqlı deyil. Hərə
öz işində- gücündə, gündəlik həyatını
yaşamaqda, imkan düşəndə kefini çəkməkdədir.
Yalnız özünü hər cür dünya "nemətlər"indən
məhrum etmiş sentimental bir Yazıçının
ağlına gələ bilər ki, Yusif Vəzirin
dustaqlıq paltarlarını əyninə keçirib onun
ayağı dəyən yerləri dolaşsın... Ancaq
orası da var ki, ətrafdakı insanlar, dost- tanışlar bu
"bədbəxt" Yazıçıya nəinki mane olur, əksinə,
keflərini çəkə-çəkə ona bütün
zəruri köməklikləri də göstərirlər.
Qarabağın, yaxud Yusif Vəzirin taleyi ilə
maraqlandıqları üçün yox, elə- belə,
yoldaşlıq xatirinə... Yazıçı
da incimir, gördüyü işin əhəmiyyətini
böyüdüb ictimai problemə çevirmir, hətta
axtarışlarına qəribə bir şəxsi- subyektiv
(intim!) məhdudiyyət qoyur. Və elə bunun nəticəsidir
ki, axtardığını tapa, Ustadla daxili, ruhi mükalimə,
təmas yarada bilir:
"...1769-
cu ildə Rusiya imperatriçası, at ehtiraslı İkinci
Yekaterina saray məmurlarına buyurdu ki, Qafqazın yeni xəritəsini
hazırlayıb ona təqdim etsinlər...
...Bəlalarımızın
kökü də ordan başladı...
...Qarabağlı
İbrahimxəlil xanın dediyi sözlər çin oldu:
"Mən ruslarla dostluğun əleyhinə deyiləm, ancaq
qorxuram ki, bura gələndən sonra erməniləri
şirnikləndirə, onları üstümüzə
qaldıra bilərlər..."
Sonra...
Sonrası sonra oldu...
- Elə
deyil, ustad? - deyə xəbər aldım.
Ustad solğun və bulanıq gözlərilə mənə
baxdı və təsdiq əlaməti olaraq başını tərpətdi. Sonra gözlərini
yumdu"...
"Yenə
iki od arasında"nın ikinci süjeti
Yusif Vəzirin kifayət qədər elmi dərinlik və bədii
təfsilatlarla işlənmiş həyat yolundan ibarətdir.
Əgər buna "həyat" demək olarsa...
Təbiidir ki, Elçin Hüseynbəylinin məqsədi
Yusif Vəzirin tərcümeyi- halını təqdim etmək
deyil. Tez- tez
konkret faktlara müraciət edib yazıçı-mütəfəkkirin
ömür yolunun bir sıra məqamlarını geniş təhlil
eləsə də, əsas məqsədi onun tarixi şəxsiyyətini
(ruhunu!) bərpa etməkdən ibarət olmuşdur ki, bu da əsərin
ümumi ideya-estetik məramından irəli gəlir... Hissləri,
düşüncələri etnogenetik yaddaşın ən dərin
qatlarına nüfuz etmiş Ustadın həm keşməkeşli,
hər cəhətdən faciəli məişəti, həm
də mənsub olduğu milli varlığın tarix fəlsəfəsini
bütün tərəfləri ilə dərk etməyin təzahürü
olan mənəvi dünyası Elçin Hüseynbəylinin
yazıçı- tədqiqatçı təfsirində kifayət
qədər mükəmməldir. Və fikrimizcə, bu zaman
"İki od arasında" romanına istinad edilməsi
yalnız mövzunun tələbi deyil, eyni zamanda Yusif Vəzirin
həmin romanda daha sıx, daha sistemli süxurlaşmış
milli ruhu, Qarabağ (və ümumiyyətlə Azərbaycan)
tarixinə verdiyi aydın analitik şərh, sonu görünməyən
etnik- siyasi münaqişələrin mənbələrini dəqiq
müəyyənləşdirməklə gələcək nəsillərə
ünvanladığı əsaslı ibrət dərsləridir.
"Yenə
iki od arasında" müəllifi bu fikirdədir ki,
"İki od arasında" müəllifi sürgün illərində
də mövzu üzərindəki
araşdırmalarını davam etdirmiş, ağır, məşəqqətli
həyat- məişət şəraitində belə roman
üzərində işləmiş, ömrünün sonuna qədər
romana nöqtə qoymamışdır... Oxucusu
isə həbs düşərgəsinin nəzarətçisi
Lyubov Petrovna idi.
"Lyubov Petrovna həmişə təzə gətirilən
dustaqların şəxsi işiylə maraqlanırdı. Görünür
ona xüsusi xidmət idarələri gizli tapşırıq
vermiş, hər dustaqla fərdi davranmağı
tapşırmışdılar.
Qış günlərinin birində o, təsadüfən
on üç nömrəli dustağın işinə rast gəlmiş
və onun ömürlüyü Lyubov Petrovnanı bərk
maraqlandırmışdı. Məlum olmuşdu ki, bu
yaraşıqlı qafqazlı kişi
yazıçıdır, altı dil bilir, o cümlədən
də fransız dilini"...
Nəzarətçi xanım Yusif Vəziri həm himayə
edir, həm də təbii ki, onun nə
yazdığını, nə dediyini mövcud şərtlər
daxilində yuxarılara çatdırırdı. Ondan nəyisə gizlətmək
barədə düşünməyin belə əhəmiyyəti
yox idi... "...Yusif Vəzir qeydlərini dayandırdı və
onu təkrarən oxuyandan sonra Lyubov Petrovnaya apardı. O, təəssüf
edirdi ki, birinci romanda bütün bu hadisələri təfsilatı
ilə yaza bilməyib. Amma ondan da rahat idi ki, istəyinə
yavaş- yavaş çatır, həm özünün, həm
də əsərinin ömrünü uzadır"...
On üç nömrəli dustağın həyatı
romanda ustalıqla təsvir olunmuşdur desək, yəqin ki, səhv
etmərik...
Soyuq, ac- susuzluq, dözülməz iş şəraiti, xəstəlik,
ailə- uşaqlardan daimi narahatçılıq, hər biri
yüz cür mənəvi əzab verən, ağrılı
xatirələr... Və düşünmək, yaratmaq eşqi!.. Reallıqla irreallıq arasında keçən
günlərin üzücü vəziyyətinə Yusif Vəzir
idi ki, dözür, nəyəsə ümid bəsləyirdi...
"Haradasa at kişnədi, kirşə
cırıltısı gəldi. Yusif Vəzir bu
qarmaqarışıq səslərin altında yuxuya getdi.
Nə qədər yatdığını bilmədi.
Yuxuda gördü ki, mələklər göydən endilər,
onun qarşısında durdular və dedilər:
"Hazırlaş, gedirik". "Hara
gedirik?" - deyə təəccüblə
soruşdu. "Sənin nazil olduğun yerə!"
Sevindi. O sevinən kimi mələklər
yox oldu. Sonra tufan qopdu. Soyuq
iliyinə işlədi. Hardansa nəzarətçilər
peyda oldu, onu soyundurub, qarın üstündə
çılın-çılpaq saxladılar... Hövlnak
yuxudan ayıldı. Ədyal üstündən
sürüşüb yerə düşmüşdü.
Otaq yoldaşları yuxudaydılar. Görünür, növbədən qayıdanda onu
oyatmayıblar. Soba çoxdan
keçmişdi. Ədyalı yerdən
qaldırıb büründü. Yuxusunu
xatırladı. Ev yadına düşdü..."
Dustaqların
Yusif Vəzirə, onun da dustaq yoldaşlarına münasibəti
real boyalarla rəsm edilmiş, səciyyəvi detallar
verilmişdir...
"...On
üç nömrəli dustağı otaq yoldaşı Vasya
oyatdı.
- Nə
olub? - deyə Yusif Vəzir key- key ətrafa
baxdı.
Vasya
dostunun tərləmiş alnını silə- silə:
- Sən
sayıqlayırdın, - dedi.
Yusif Vəzir
yuxudan yarımçıq oyanmasına heyfsləndi, hətta
acığı da tutdu, amma Vasyanın xətrinə dəyəcəyindən
çəkindi və:
- Mən
sayıqlamırdım, yaşayırdım, - dedi..."
Elçin
Hüseynbəyli Ustadın sürgün həyatını
canlandırmağa, "bərpa etməy"ə
çalışır...
"Axşama doğru hava soyuyurdu və mən yenidən
gözlərimi tilova yox, sıx meşələrə
tuşladım. Bir zamanlar orda taxta hasarların, tikanlı
məftillərin arasında əyinlərinə
sırıqlı geymiş, başlarına qulaqlı papaq
qoymuş dustaqlar yaşayırdılar. Nəzarətçilərin
əmrlərindən, ovçarkaların
hürüşündən, dustaqların
qışqırığından qulaq tutulurdu...
Diqqətlə baxdım, həm də qulaqlarımı
şəklədim, sanki onların arasından nəsə
eşitməli və görməliydim. Eşitdim də,
gördüm də..."
Elçin
Hüseynbəyli, ədalət naminə demək
lazımdır ki, Ustadı həm görür, həm də
eşidir... Onun tərcümeyi-halını ilk mənbədən
alırmış kimi heç bir tərəddüdə yol
vermədən, heç bir mübahisəyə yer qoymadan
yazır...
"...İstanbulda
səfirlik fəaliyyəti başa çatandan sonra Yusif Vəzir
Bakıya qayıtmadı. Müsavatçılarla
fikir ayrılıqları olsa da, o, yeni qurulmuş hökuməti
də qəbul etmirdi. Ona görə də
məcbur olub Parisə, qardaşı Mirinin (Mirdamətin)
yanına getdi. Bakıdan xaricə getmək
mümkün deyildi. Yeni hökumət hər
kəsdən və hər şeydən şübhələnirdi,
hərəyə bir damğa vururdu".
Paris Yusif
Vəziri elə problemlər, çətinliklərlə
üz- üzə qoyur, onsuz da doğulandan bəri kədəri
sevincindən qat- qat çox olan ömür kitabına elə
dərdli səhifələr əlavə edir ki, həmin səhifələrin
təsvirində "Yenə iki od arasında" müəllifinin
istifadə elədiyi sərt realizm metodu, görünür,
özünü tamamilə doğruldur. Və qardaşı
Mirinin ölümünü, özü də çətinlik
içərisində olan yerlisi Ceyhun Hacıbəylidən
kömək umması xəcalətini, Lev Nissenbaumun
böyük, Xristoferin kiçik dələduzluqlarını,
"həkimləri Şuşa dəlləklərindən də
sırtıq" olan Parisin həyatını görəndən
sonra Yusif Vəzirin Sovet Azərbaycanına dönməkdən
başqa çarəsi qalmır.
Vətən
o vətən olmasa da, ilk illər hər halda normal
keçir... Bacılarının evlənmək təkidi,
Bilqeyis xanımla tanışlıq, ailə həyatı,
uşaqları - Fikrətin, Orxanın, Gülarənin
dünyaya gəlməsi... Ancaq bu xoşbəxtlik ondan
ötrü imiş ki, sonra onun həsrətini çəkə-
çəkə qürbətdə can versin.
"...Yusif
Vəzir otağına qayıtdıqdan sonra qeydlərini nəzərdən
keçirməyə başladı. O, indiyə kimi Qarabağ
tarixilə bağlı yazdıqlarını Lyubov Petrovnaya
dilicu anlatmışdı. Bununla da onun Azərbaycan
və Qarabağ tarixinə marağını
artırmışdı. Hazırda İbrahim xanın
özünün və ailəsinin müsibətindən bəhs
edən hadisəni qələmə alırdı"...
"Yenə
iki od arasında"nın
üçüncü süjeti "İki od
arasında"nın süjetinin, bir növ, təfsirindən
ibarətdir. Və, bu təfsir maraqlıdır... Ağaməhəmməd
şah Qacarın Şuşanı tutması, Molla Pənah
Vaqifin, Məhəmməd bəy Cavanşirin şah
hüzuruna gətirilməsi, eləcə də Qacarın,
Vaqifin, Məhəmməd bəyin, İbrahim xanın qətlləri
"Qarabağnamə"lərdən bu günə qədər
müxtəlif əsərlərin mövzusu olsa da,
"İki od arasında" müəllifi, yəqin ki, tarixi
həqiqətə daha çox sadiq olmağa
çalışmaqla yanaşı, həmin tarixin (və həqiqətin!)
fəlsəfəsinə də daha çox nüfuz
etmişdir... Elçin Hüseynbəyli bu fəlsəfəni,
təbii ki, yeni dövrün faktlarına istinad etməklə
daha da zənginləşdirməyə çalışaraq
Ustadla birbaşa olduğu kimi, dolayısı ilə də
mükalimə aparır ki, həmin mükalimələrin ən
maraqlı təzahürləri Qarabağ uğrunda mübarizə
ətrafında baş vermiş hadisələrin təcəssümüdür...
"...Nə
ağır cinayət, nə pis rəzalət. Oğulun
başını atanın sinəsi üstündə kəsmək!?
Özü də o ata ki, Qarabağ camaatına nə
qədər xeyri dəyib, çoxunu zindandan qurtarıb, vətəninin
birliyini istəyib. Qadınlara gələndə
isə... şair qəlbi sevgiyə acdır... yaxşı,
onu keçək Molla Pənahın şairliynə.
Düzmü dedim, ustad? Amma onu qətlə
yetirdilər! Özü də necə?!
-
Danışma, - deyə ustad bağırdı və əli ilə
ağzımı yumdu.
Mən susdum. Qəfil gəldiyim kimi, qəfil də yox
oldum. Mən onu
danışdırmalıydım. Danışdı
da..."
"Yenə
iki od arasında" müəllifinin elə ehtimalları var
ki, Ustadın özünü də düşünməyə
məcbur edir...
"- Bəlkə, Mehdiqulu ağanın
qarşıdakı müsibətdən xəbəri vardı? Axı,
sonradan Rusiya imperatoru ona xan titulu, general rütbəsi
vermişdi? - deyə hövsələsizlik
eləyib ustaddan soruşdum...
Ustad
çaşqın halda üzümə baxdı:
-
Orasını fikirləşməmişəm, çünki
inanmıram...
Bir az fikirləşəndən sonra:
-Bəlkə
də... nə bilmək olar, - deyə
yarıpıçıltıyla səsləndi..."
Əlavə
təfərrüatları nəzərə almasaq roman
Ustadın ölüm ayağında bacısına
yazdığı məktubla başa çatır...
"Bacısı
Əzətə məktubunda Yusif Vəzir yazırdı:
"Əziz bacım!
Mən
sağ və salamatam. Lakin sizdən heç bir
məlumatım olmadığı üçün
nigarançılıq keçirirəm. Mənə
tez- tez məktub yazın. Məndən isə
tez- tez məktub gözləməyin. Çünki
başım çox qarışıqdı, işləyirəm.
Boş vaxtlarımda yazıram. Yazdıqlarım əsasən Qarabağ tarixiylə
bağlıdır. Ötənlərdə
buraxdığım boşluqları doldururam. Mənim
barəmdə qadınıma xəbər et.
Bacı, mənim əvəzimdən ərizə verib xahiş
et ki, məni başqa bir yerə azad
sürgünə göndərsinlər. Mən
xəstələnmişəm, qocalmışam. Zənnimcə icazə verərlər. Artıq yazmağa elə bir şey də
qalmayıb. Sənin göndərdiyin
bağlamalar biləsən mənə necə kömək
etmişdi. Əgər mümkünsə,
yenə bağlama göndər. Dəftər
qələmlə birgə.
Yaz görüm, mənim ailəm necə yaşayır? Onlar
sağdılarmı? Çoxdandır ki, mənim
onlardan heç bir xəbərim yoxdur. Keçən
ilin iyun ayında onların yazdıqları məktubu bu ilin
fevral ayında almışam.
İndi məktublar vaxtında gəlir. Mənə
tez- tez məktub yazın.
Ünvan:
Qorki dəmir yolu. Suxobezvodnaya stansiyası.
Poçt qutusu 242/9. Vəzirov Yusifə. 13.11.1942."
lll
...Məktub
ünvanına çatanda Yusif Vəzir bu dünyada yoxuydu. O,
1943- cü il yanvarın 3- də, qışın oğlan
çağında nahaq dünyaya əlvida demişdi: ürək
tutmasından və onlarca xəstəlikdən..."
Elçin Hüseynbəyli "Yenə iki od
arasında" romanı ilə sübut etdi ki, o, doğrudan
da, böyük bir Ustadın Şagirdidir... Və yeni
"Qarabağnamə" yazmağa da həm mənəvi, həm
də intellektual haqqı varmış...
Nizami CƏFƏROV
525-ci qəzet.- 2016.- 8 dekabr.- S.7.