"Ay işığı
düşdü göydən..."
Ədəbiyyatın bədii-fəlsəfi gücü
onun "balaca boy" janrında - lirik poeziyadadır.
Təsadüfi deyil ki, min ildən artıq möhtəşəm
bir dövrdə Azərbaycan ədəbiyyatı həm Şərq,
həm də dünya ədəbi-tarixi prosesində əsasən
şeirlə təmsil olunub. Yazılı klassik ədəbiyyatımızda
qəzəl, qəsidə, rübai şifahi poeziyamızda, o
cümlədən, zəngin aşıq şeirimizdə
bayatı, gəraylı, təcnis... məşhur olub. Demək istəyirəm ki, poeziya xüsusən də
lirik şeir min illərdir ki, ruhumuzun tərcümanı, qəlbimizin
söz aynası olaraq yazılmaqda, oxumaqda və sevilməkdədir.
"Şeir haqqında yazmaq, şeir yazmaqdan çətindir"
- deyirdi böyük nəzəriyyəçi, şərhçilik
məktəbinin banisi Xətib Təbrizi (XI). Əlbəttə, şeir
yazmaq da asan bir iş deyil. "Söz yaradanın mədhi-sənası,
nəğməsidir" deyirdi dahi SÖZ ustası Məhəmməd
Füzuli! Ona görə "şeir fəziləti
də ayrı bir elm" idi.
Beləliklə, şeir insanlığa rəva
görülmüş Allah əmanətidir, ancaq ilahi vergisi
olan istedad sayəsində şairin qəlb aləmində yuva
bağlayır, sözdən libas geyinib "köksün dar qəfəsindən
ədəbiyyatın təmiz havasına
çıxır". Bu sözlərin müəllifi məşhur
tənqidçi V. Belinski bəlkə də elə buna görə
deyirdi ki, "Şair sözü yüksək və müqəddəs
bir sözdür. Bu sözdə ölməyən,
əbədi bir şöhrət vardır".
Çağdaş Azərbaycan ədəbiyyatında
şair sözünün müqəddəsliyini qoruyan əbədi
şöhrət sahiblərindən biri Ramiz Rövşəndir. Onun həm qalın, həm
də qalan "Nəfəs" kitabı çağdaş
poeziyamızın ilahi nurundan süzülüb gələn ətirli
nəfəsdir:
Mənim
bu dünyayla bir alverim var
Aldığım, verdiyim nəfəsdi nəfəs.
Ramiz Rövşən də bizim hamımız kimi
"anaların aldadıb bu dünyaya atdığ"ı
müasirimizdir. Fəqət hamımızdan fərqli
olaraq onun nəfəsi genişdir, dərin və güclü
vulkan kimidir. Poeziya vulkanıdır Ramiz
Rövşən. Çağdaş
poeziyamız onun poetik nəfəsi ilə qızınır, nəfəs
alır. Onun bir neçə şeiri bizə
bu poetik düsturu açmağa imkan verir.
İnsan öz istəyi ilə şair olmur, insan şair
doğulur. Şairlik peşə, sənət deyil, şairlik
taledir. Füzuli, Puşkin, S. Vurğun, R. Berns, Bayron...
şair doğulub. Şairin iki böyük enerji mənbəyi
var: istedad və şəxsiyyət! Bu ikisinin
tale evindəki izdivacdan dünyanın ən qiymətli
gövhəri - SÖZ dünyaya gəlir. Ananın
öz körpəsinə süd verməsi kimi sözə
"ehya vermək" də şairin müqəddəs
borcudur. R. Rövşən
sözə ehya verən müasir dünya şairidir:
Yıxılıram,
yıxılıram
Özümdən yıxılıram.
Qəlbimdəki
səbrdən
Dözümdən
yıxılıram
Sığınmağa
bir bucaq yox
Yıxılmağa qucaq yox.
Gözümdən yıxıldım, Allah.
Gözüm
yaşından yıxıldım...
Sözün başından yıxıldım.
Ruhən
ona doğma olan Rayner Rilkeyə ithaf olunan
"Yıxılıram" şeiri R. Rövşənin
öz daxili portretini əks etdirir: "Özümdən
yıxılan", "Sözün başından
yıxılan" şair. Dahi Füzulinin varisi
məhz belə yazmalı idi.
Poeziya,
xüsusən, bunun ən zərif və ən dərin forması
olan lirika şairin şıltaq qız kimi çətin ələ
gələn obraza doğru ehtiraslı can atmasıdır. R.
Rövşənin ilk belə uğurlu və poetik obrazı Ay
işığıdır. Əli Kərimin
obrazı isti günəş, R. Rövşənin obrazı
soyuq (fəqət buz kimi saf!) Ay
işığıdır:
Ay
işığı düşdü göydən,
Canımdan - qanımdan keçdi.
Gözümün
içindən keçdi,
Özümün içindən keçdi.
Keçdi,dabanımdan keçdi,
Az
qaldı ki,
İki
yerə bölə məni,
Başımdan
göyə mıxladı,
Dabanımdan yerə məni.
Ha istədim...
Addım
ata bilmədim...
Aman,atam, o nə daşdı?!
O daş
atan hara qaçdı?
İtlər
canıma daraşdı,
Burax
gedim, Ay işığı!
Ramiz
Rövşənin lirik qəhrəmanı Ay
işığının sevgisinə əsir
düşmüş "evin mağmun uşağı" -
xalqın böyük şairidir.
R. Rövşən Azərbaycan fəlsəfəsi -
intellektual poeziya təmayülünün istedadlı və
şəxsiyyətli nümayəndəsidir.
XX əsrdə xalq şairi Rəsul Rzanın
başçılıq etdiyi bu unikal təmaylə B. Vahabzadə,
M. Araz, F. Qoca, Ə. Salahzadə, Ç Əlioğlu daxildir. R. Rövşən bu təmayülün
XX əsrdən - XXI əsrə, II minillikdən III minilliyə
keçidinin banisi körpüdür. Bu fikirimə dayaq
üçün dillər əzbəri - ruhlar sərkəri
olan və bir oxucu kimi yaddaşımda əbədiləşən
bir neçə şeirin adını çəkmək istəyirəm:
"Qədrimi bilmədi, bu adam mənim", "Göy
üzü daş saxlamaz", "İlan balası",
"Çiçəklər doğulur, bu yaz gecəsi",
"Ayrılıq", "Qara paltarlı qadın",
"Nəfəs", "Lal" və "Qapı"
silsiləsi... Bəlkə daha bir neçə şeiri də
yada salmaq olardı...
Bilmirəm,
hayandan tapdı ömrümü,
Bir dəli
at kimi çapdı ömrümü,
Dağlara,
daşlara çırpdı ömrümü,
Qədrimi
bilmədi bu adam mənim,-
İlahi,
al məni bunun əlindən!
Al məni,
ver məni, özgələrə ver,
Sınıq
aynalara, gözgülərə ver,
Bölünüm,
yüz tikə, min tikə olum
Bu adam üzümə baxa bilməsin.
Məni
aynaların qırıqlarından
Toplaya bilməsin, yığa bilməsin.
Ayna
qırıqlarından boylanan şair obrazı! - maraqlı deyilmi? Heç vaxt birləşməyəcək
çiliklənmiş güzgüdə əbədiyyətə
qovuşmaq - bir də o adamla - bu dünyaya görüşməmək
arzusu! - bizcə bu lirik qəhrəmanın
ən düzümlü və ən dözümlü
obrazıdır.
Göy üzü müqəddəsdir. Çünki,
bəşəri təfəkkürə görə göy (7-ci
göylər!) gözəgörünməz Allahın məkanıdır.
Göy üzünə daş atmazlar, salavat çevirərlər! - bizcə şairin estetik məramı budur:
Durub göy üzünə daş atan oğlan,
Göy üzü daş saxlamaz.
Baxırsan, göy üzü gözündən yekə,-
Durub göy üzünə daş atan oğlan.
Gözlərin böyüyər sən böyüdükcə
Gözündə yaş böyüyər.
Əllərin böyüyər sən böyüdükcə
Göy üzünə atdığın daş böyüyər.
Bir gün bu dünyada qəbrin qazılsa.
Bəlkə də, baş daşın göydən düşəcək.
Daş atanın başına düşüb, başdaşına çevrilən daş! - bir qədər R. Rövşən sələfi M.Ə. Sabirin "daş qəlbli insanları"nı xatırlatsa da, bu poetik obraz orijinal tapıntıdır. Dünya şair "mən"indən keçib, bütün gözəllikləri, eybəcərlikləri ilə şeirə çevrilir. Dünyanı özündən keçirib büllur kimi saf sözə çevirmək üçün şair daha hansı obrazlara çevrilmir?! Budur ən gözlənilməz obraz: ilan balası:
Ağlama, ağlama, ilan balası,
Baxtını qarğıma, ilan balası!
Bu da bir ömürdü, dözəsən gərək,
Beləymiş taleyin əmri, buyruğu;
Döşünün altında sevən bir ürək,
Dişinin altında zəhər tuluğu.
Tək bircə yol qalar sənə dünyada;
Başından quyruğunacan,
Zəhərli dişindən quyruğunacan
Tək bircə yol qalar, - o yol özünsən,
Özün öz yolunsan, ilan balası.
Yüz
cür sifətiylə, yüz cür üzüylə
Dünya səndən keçib durulur bəlkə.
Özü öz yolu olan, yüz-yüz sifətli
dünyanı özündən keçirib duruldan şairin
öz obrazıdır. R. Rövşən şeirinin fəlsəfi təfəkkürlü
lirik qəhrəmanı - dünyaya fəzadan baxan insan!
Şairin
məşhur "Göy üzü daş saxlamaz"
kitabına tənqidçi Kamil Vəliyevin yazdığı
"Özün öz yolunsan" adlı yazıda isə
Ramiz Rövşənin və ümumiyyətlə, 70-ci illər
poeziyasının mühüm bir cəhəti lakonik şəkildə
açıqlanıb. "Bu şeirləri
fantastik hekayə kimi də oxuya bilərsən, yuxusunu
danışmağa gücü çatmayan adamın əzabı
kimi də".
Doğrudan
da, R.Rövşənin şeirlərini oxuduqda onun müəllifinin
keçirdiyi mifik əzabı duymamaq olmur və yeri gəlmişkən,
ötəri də olsa, qeyd edək ki, bu mifik əzabın mənşəyi
klassik Azərbaycan poeziyası, Füzuli kədəri,
ümumbəşəri kədərlə bağlı
olduğu dərəcədə müasir dünya ədəbiyyatı,
bu ədəbiyyatda gedən proseslər, haqq-ədalət
axtarışlarında əldən düşüb
ümidsizləşmiş, dünyanın sərvətlə
idarə olunan şər qüvvələri tərəfindən tapdanıb əzilmiş,
təhqir edilmiş və alçadılmış "sadə,
səmimi" adamları mücərrəd şəkildə əks
etdirən Kafka, Kamyu, Markes və bunlardan da öncə
Dostoyevski yaradıcılığı ilə
bağlıdır.
O öz
köklərinə, öz ədəbi zəmininə, öz
folkloruna qırılmaz tellərlə bağlı olan bir sənətkardır.
Bu baxımdan onu və ümumiyyətlə, onun
poetik nəslini "dəlidən doğru xəbər" Azərbaycan
atalar sözünün varisi, yetişdirməsi hesab etmək
olar. Və bu cəhətinə görədir
ki, bəzən şairin lirik qəhrəmanının
düşdüyü real vəziyyəti ətrafdakılar,
"övladı olduğu dövrün" adamları
anlamırlar, yaxud anlamaq istəmirlər, yaxud anlamağa
qorxurlar. Anlamadıqlarına, anlaya bilmədiklərinə,
anlamaq istəmədiklərinə, anlamağa qorxduqlarına
görə də özlərindən hesab etmirlər.
"Kim bizim kimi düşünmürsə, bizim kimi hərəkət
etmirsə, yeganə düzgün olan bizim yolumuzla getmirsə,
demək, o, dəlidir" - Sovet
dövrünün, sosialist gerçəkliyinin bu məşhur
postulatının əzici, üzücü təsirini Ramiz
Rövşən də öz üzərində duyur, bəlkə
yuxarıda qeyd etdiyimiz əzabı da elə bu babətdən
çəkir:
Dedilər
dəlidir, nədi,
Hərə
bir ad verdi mənə.
Kimi baxıb
kül elədi,
Kimi baxıb güldü mənə.
Lakin Ramiz Rövşənin ümumi poetik
yaradıcılığında indiyə qədər üzərində
durduğumuz cəhət yalnız bir meyil, bir tendensiya təşkil
edir, başqa sözlə, yaradıcılığın
aparıcı xətlərindən, istiqamətlərindən
yalnız biridir.
Ədəbi nəslinin bütün nümayəndələri
kimi, Ramiz Rövşənin də poetik palitrası rəngarəng,
çoxcəhətlidir. Bu isə özlüyündə oxucunu
yormamağa, onu intellektual simvol və ideyalarla yükləməməyə,
bezikdirməməyə xidmət edir. Bu cəhətdən
R.Rövşən obraz və metafora tapmaq, özü də
gözlənilməz, poeziya həvəskarında sevinc və
razılıq hissi oyatmağa nail olan obrazlar tapmağın
ustasıdır.
Bu cür
metafora və obrazlar şairin bir çox şeirlərində
parlaq qiymətli daş kimi özünü büruzə verir
və bu barədə K.Vəliyevin sözlərini sərrast və
uğurlu hesab etmək olar:
"Ramizin metaforası şeir boyuncadır,
ilhamının canında, ruhunda, mayasındadır; hər
şeiri bütövlükdə metaforik obraza çevirəcək
dərəcədədir... bu obrazlarda məntiqlə hiss
bir-birini üzvi şəkildə tamamlamaqdadır".
İnsan
həyatının müdriklik çağı kimi səciyyələndirilən
qocalıq haqqında yazılmış şeiri bu cəhətdən
xarakterik örnək kimi təqdim etmək olar:
İlahi,
qocalıq buymuş deməli,
Dostlardan
səssizcə qırılır adam.
Ömür
bir bulanıq suymuş deməli,
Ömür
azaldıqca durulur adam.
Bu şeirdə Füzuli poeziyasının hər beytinə,
hər misrasına xas olan çoxmənalılığı
və həyati reallıqla dəqiq və qırılmaz surətdə
bağlılığı sezməmək olmur.
R.Rövşən poeziyasının başqa bir tərəfini
yaşadığı dövrün ağrılı və
aktual humanitar-siyasi problemlərinə reaksiyanı, onu
"öz dövrünün övladı" kimi daha
çox xarakterizə edən bu tendensiyanı da qeyd etsək,
şairin poetik-fikri yaradıcılığının
az-çox tamam mənzərəsini almış olarıq. R.Rövşənin
siyasi lirikası öz həcminə və sanbalına görə
onun yaradıcılığında önəmli yer tutur.
İkinci Dünya müharibəsi mövzusunda
yazılmış, Xirosimaya, Qarsiya Lorkaya və b. həsr
edilmiş şeirlərində R.Rövşən öz
dövrünün siyasi lirikləri kimi ümumilikdə insan
ağrısının, insan kədərinin mənzərəsini
verməyə nail olmuşdur.
R.Rövşən ideya və obrazlarında olduğu
kimi, şeirin zahiri formal cəhətlərində də
orijinallığa meyil edən sənətkardır. Bu cəhətdən
də o, folklora müraciəti ilə seçilir, dastan
poetikasından, nəsrlə nəzmin növbələşməsindən
istifadə edir.
70-ci illərin bir protest, etiraz kimi doğurduğu Ramiz
Rövşən fenomeni 80-ci illərin sonunda ayıq-sayıq
ideologiya tərəfindən bir növ
neytrallaşdırıldı. Bütün qadağan
olunmuş mövzuların qadağalarına qadağan
qoyulduğu kimi, indiki dövrdə isə etiraz istiqamətli sənətkarlar
sanki öz stixiyalarından bir növ kənara
düşmüşlər. 70-ci illər
poetik nəslinin get-gedə tarixə çevrilməsini bəlkə
də bunda axtarmaq lazımdır.
R.
Rövşən sadəcə bir etirazçı deyil. O
tarixin fəlsəfəsini şeir dilinə çevirir. Onun
şeirləri zamanı un kimi üyüdən
dəyirmana bənzəyir. Zaman şairin
istedadına bu tərəfdən daxil olur, şeirə
çevriləndə onun ancaq qırıq-sökük tikə-parçası
qalır.
Qara paltarlı qadın kabus kimi, ölüm mələyi
kimi H. Cavidin dramaturgiyasında var idi. XX əsr rus
poeziyasına onu "gümüş dövrün" nəhəngi
A. Blok simvolizmin qəhrəmanı kimi gətirdi. Və
R. Rövşənin də ən yaxşı şeirlərindən
biri məhz o qara paltarlı qadının sayəsində
yarandı:
Kişilər
bir olmur, atam balası
Qorxağı
var, igidi var,
Amma hər
kişinin öləndən sonra
Qəbri
üstdə ağlamağa
Bir qara
paltarlı gözəl bir qadına ümidi var
Sən
öləndə kim olacaq gözlərini
bağlayan?
Qardaşmı olacaq, yadmı olacaq?
Bu dunyada
bəlkə sənə ən çox ağlayan,
Ən çox ağlatdığın qadın olacaq?!
İllər
boyu ağlatdığım bu qadın
Görən
necə saxlayıbdır
bu qədər
göz yaşını?!
Bu qəbir də min qəbirdən biridir.
Baş
daşımı bəsdir basdın bağrına,
Bütün
mənə ağlayanlar kiridi,
Sən də
kiri, qəbrim damır, ağlama...
Belə
özünüifadə misilsizdir, poetik faktlar A. Blokda
olduğu kimi təkcə fəlsəfi-simvolik yox, həm də
sufistikdir: qara paltarlı (gözəl qadına!) ümid ən
çox ağlayan,
ən çox ağlatdıran qadın; qara
paltarlı gözəlin bağrına basdığı (qara!) başdaşı; qəbrə
daman göz yaşı! Bu poetik
düsturların yaratdığı obraz işıqlı
ümidə bükülmüş tragik kədərin xoşbəxt
sifətidir. Lirika romantikasız ola
bilməz. Romantika lirik poeziyamızın ətri,
bahar nəfəsidir. Romantika şeirdə
şair ehtiraslarının coşğun ilhamı, pafosudur.
Elə Ramiz Rövşənin fəlsəfi-romantik "Nəfəs"
şeirində olduğu kimi:
Mənim
bu dünyayla bir alverim var;
aldığım-verdiyim
nəfəsdi, nəfəs.
Daha
özgə bazar açan deyiləm,
ölüncə
bu alver mənə bəsdi, bəs.
Aldım
nəfəsimi quş dimdiyindən,
ocaq
tüstüsündən, çiçək iyindən.
Üzümə
çırpılan yağışa-qara,
küləklərə
verdim öz nəfəsimi.
Nəfəsim
toxundu gül dodaqlara,
aldı
neçə-neçə qız nəfəsimi.
Bu
romantik-fəlsəfi şeir sərt və amansız bir israrla
bitir: "Son şair boğulub öləndə, - göydən//
Ölü Allah düşəcək". R.
Rövşən Füzuli poetik ənənələrinə
sadiq SÖZ-ü bağrı çatlayana qədər fikirlə
yükləyən, söz yuvasında ətirli güllər
bitirən lirik, fəlsəfi-romantik şairdir.
Bu
görüş sonuncu görüşdü daha
"Bu
gün ayrılırıq" deyib gəlmişdin
Bəs niyə mənimlə son
ayrılığa
Ən gözəl donunu geyib gəlmişdin?
Bəs niyə o cürə gözəldin onda?
İndi bunu necə yozum bilmirəm.
Bəlkə
də son dəfə mənim yadımda
Gözəl qalmaq idi arzun, bilmirəm.
Bir sevgi
yarımçıq qırıldı o gün
Yağış
da kəsildi bulud da getdi
Bir
qızla bir kişi ayrıldı o gün
Hərəsi
bir yana üz tutub getdi .
O
qızdan gözəl qız tapılmaz daha
Daha o kişidən igidi yoxdur.
Amma bu
dünyada xoşbəxt olmağa
Daha heç birinin ümidi yoxdur.
R. Rövşənin bu misraları bizi ülvi bir sevginin qəm çağına aparır. Sevib sevilməyin mümkünsüzlüyünü bu qədər aydın dərk etmək faciədir. İnsan qəlbini köksündən necə çıxardıb ata bilər?! Deyirlər ki, insan ölən anda gözəlləşir. Şairin sevgilisi də belədir. Əbədi ayrılıq anında gözəlliyin zəfər tacı ilə canlanır qarşımızda.
Və bu gözəllik ayrılığın böyüklüyünü son həddə qədər artırır. Az qala soruşmaq istəyirsən: belə bir gözəldən ayrılmaq olarmı? Bu ayrılığa dözmək olarmı? Elə sevginin əzəməti də, poeziyanın sehri də bu əbədi sualların heç vaxt tapılmayacaq cavabındadır...
...Dərsəm güllərini bu gələn yazın,
Sallanıb yellənsəm budaqlarından,
Eşitsəm adımı sevən bir qızın
Hələ öpülməmiş dodaqlarından, -
bu yaz gecəsində ölməyə nə var ?!
Həyata münasibətin bədii dəqiqliyinə SÖZ-ə yanaşma həssaslığına, gözlənilməz iradə tərzinə, şeirin və şəxsiyyətin aydınlığına görə üç şairi XX əsr lirik şeirinin üç novator mərhələsi hesab etmək olar: Mikayıl Müşfiqi, Əli Kərimi və Ramiz Rövşəni!
Ramiz Rövşən poeziyası adi poeziya deyil, heç adiliyin poeziyası da deyil. Bu səssiz-küysüz, fəqət qəzəbli və inadkar bir fəryaddır. Onun şeirində ağaclar saçlarını yolur, daşlar hıçqırıb ağlayır, qan yaddaşı daş yaddaşından süzülüb durulur, saflaşır. Onun şeirlərində bir bütövlük var, bu şeirlər normal doğulmuş körpə kimi bütöv, əlli-ayaqlıdır. Onlardan hansısa hissəni ayırıb misal gətirmək olmur. Bu şeirlər elə məntiqli bir poetik sistemdir ki, burada forma özü məzmun kimi çıxış edir.
Ramiz Rövşənin şeirini
ölmüş allahlar və allahın özü ilə bir
yerdə ölmüş dünya haqqında nikbin elegiyalar
adlandırmaq olar.
Gülşən
ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
Filologiya
elmləri doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2016.- 15 dekabr.- S.7.