Azərbaycanın
dini tolerantlıq mühiti
dünyaya nümunə kimi
Dini
və milli tolerantlıq, millətlərarası
münasibətlərin inkişaf etdirilməsi
Multikultural təhlükəsizlik
ümumbəşəri təhlükəsizliyin
tərkib hissəsi kimi
Beynəlxalq müstəvidə dini
və etnik zəmində baş verən proseslər sübut edir ki, multikultural təhlükəsizlik ictimai-siyasi,
eləcə də ümumbəşəri təhlükəsizliyin
ayrılmaz tərkib hissəsidir.
Azərbaycanın dövlət siyasətinə çevrilən
multikulturalizm anlayışı
təkcə ayrı-ayrı
ölkələrdə deyil,
bütövlükdə dünyada
mədəni müxtəlifliyin
qorunmasına, xalqların,
fərqli din və mədəniyyətlərin qarşılıqlı
faydalı əməkdaşlığına
yönəldilib. Xüsusilə, İslam dünyasında
cərəyan edən
hadisələr bir daha bu nəzəriyyənin
doğruluğunu təsdiqləməkdədir.
Bu baxımdan, multikulturalizmin liberalizmdən
əsas fərqi onun həmin fərqli qrupların hüquqlarını tanıması,
dini, milli icmaların inkişafına
yönəldilən qanuni
fəaliyyəti dəstəkləməsidir.
Məhz buna görə də multikultural təhlükəsizlik milli
təhlükəsizliyin bir
növ qarantı rolunu oynamaqdadır.
Azərbaycan bir çox millətlərin və müxtəlif dinə mənsub adamların dinc yaşadığı
məkan kimi əvəzsiz nümunədir. Bu ənənənin kökləri tarixin dərinliklərinə gedib
çıxır. Eramızın birinci yüzilliyinin ortalarında xristianlığın
ilk ardıcılları Azərbaycana
pənah gətirərək
Alban kilsəsinin əsasını
qoyublar. İslamın Azərbaycana gəlişi
ilə dini dözümlülük ənənələri
daha da möhkəmlənib.
Xüsusən son 20 ildə respublikamızda dövlət-din
münasibətlərinin tənzim
edilməsi, dini-mənəvi
dəyərlərin pozitiv
potensialından səmərəli
və məqsədyönlü
istifadə olunması
ilə bağlı görülən böyük
işlərin mahiyyətini
düzgün başa düşmək üçün
müstəqillik dövrünün
ilk illərində ölkənin
dini durumuna nəzər salmaq yerinə düşər.
"Əldə etdiyimiz nailiyyətlər bütün dini aləmdə layiqincə dəyərləndirilib"
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan prezidenti İlham Əliyev "Qafqazda dini tolerantlıq ənənələri və
Azərbaycanın multikulturalizm
modeli" mövzusunda
beynəlxalq konfransda iştirak edən Qafqaz Xalqları Ali Dini Şurasının üzvləri ilə görüşü zamanı
"bizim multikulturalizm
sahəsində əldə
etdiyimiz nailiyyətlər
bütün dini aləmdə layiqincə dəyərləndirilib" - deyə
qeyd edib.
Prezident vurğulayıb
ki, 2016-cı ildə ölkənin siyasi həyatında daha bir mühüm hadisə baş verdi. Bu, dünya
katoliklərinin rəhbəri
Roma Papasının Azərbaycana
rəsmi səfəri
idi: "O, katolik kilsəsində ibadətdən
sonra Heydər Məscidini ziyarət etdi, mötəbər şeyxlə, eləcə
də digər dini konfessiyaların rəhbərləri ilə
görüşü oldu.
Bundan başqa, Roma Papası
Bakıdan bütün
dünyaya sülh və tolerantlıq mesajı göndərdi".
"Azərbaycanda multikulturalizmin çiçəklənməsi
göz qabağındadır"
Azərbaycan Respublikasının
millətlərarası, multikulturalizm
və dini məsələlər üzrə
dövlət müşaviri,
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin
Himayəçilik Şurasının
sədri Kamal Abdullayev Misir mətbuatına verdiyi müsahibəsində multikulturalizmdəki
qütbləşmə barədə
maraqlı fikirlər səsləndirib: "Avopada
multikulturalizm siyasətilə
bağlı iki qütb formalaşıb. Birində Fransa, Almaniya, İngiltərə
qərar tutub. Onlar multikulturalizmin iflas etməsini önə çəkirlər. Onların
fikrincə, multikulturalizm
bu ölkələrdə
inkişaf edə bilməz; çünki miqrantlar, o ölkələrin
dinini, mədəniyyətini
qəbul edib assimilyasiya ola
bilmirlər. "Bədbin qütb" adlandırdığımız bu qütbün siyasi ifadəsini İngiltərənin keçmiş
baş naziri Devid Kemeron ifadə
edib. 2011-ci il Münhen Təhlükəsizlik Şurasının
iclasındakı çıxışını
hətta "Mənim
multikulturalizmə qarşı
müharibəm" adlandırmışdı.
Dövlət müşaviri
bildirib ki, digər qütbü "nikbin qütb" adlandırmaq olar: "Bu qütbdə Azərbaycanı
və Azərbaycan prezidentinin multikulturalizmə
nikbin münasibətini
görürəm. Azərbaycanda multikulturalizmin çiçəklənməsi
göz qabağındadır.
Cəmiyyətimizdə nə üçün
multikultural əhvalın
hökm sürməsinin
başqa cavabı da var. Multikulturalizm əslində müxtəlifliklərin
birliyi deməkdir.
Azərbaycan kimi ölkələrdə
multikulturalizm müxtəlifliklərin
birliyi kimi ilkin mahiyyət daşıyır, yəni
burada ilkin müxtəliflik özünü
göstərir. Qədim zamanlarda
müxtəlif xalqlar,
fərqli din daşıyıcıları
bir-birinin yanında yaşayıb formalaşıblar.
Nə anlaşılmazlıqlar olubsa,
tarixin uzaq dövrlərində qalıb.
Bu gün bu
müxtəlifliklər Azərbaycan
adlı birliyin içindədilər. Onlar bir-birinin
mədəniyyətinə, fərqlənən xüsusiyyətlərinə
hörmətlə yanaşa
bilirlər. Avropa ölkələrində
isə belə deyil. Orada multikulturalizmin iflasa
uğramasının obyektiv
səbəbləri var. Orada
həmin müxtəliflik
sonrakı müxtəliflikdir.
Avropa ölkələrinə gələn
başqa dinin, başqa millətin nümayəndələri artıq
özünü təsbit
etmiş, ozünə
inamlı mədəniyyətləri
gətirirdilər və
yerli mədəniyyətlə
gəlmə mədəniyyət
arasında qarşıdurma,
ziddiyyət baş verirdi. Belə ölkələrdə siyasi müdaxilə daha daha məqsədəuyğun
qurulmalıdır".
İlkin müxtəliflik:
multikulturalizmin təntənəsi
K. Abdullayevin sözlərinə
görə, müxtəlifliyin
ilkin olduğu ölkələrdə multikulturalizmin
təntənəsini görə
bilirik: "Bunun baş verməsi üçün sadəcə
siyasi iradə və dəstək lazımdır. Bu da cəmiyyətin daxili ruhuna uyğun
olanda multikultural əhval hökm sürür.
Multikultural təhlükəsizliyin
ümumi mahiyyəti hər hansı ölkədə irqindən,
milliyyətindən, dinindən,
dilindən asılı
olmayaraq, hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
müdafiə olunması,
etnik, dini, irqi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, bütün xalqların, etnik qrupların mədəni dəyərlərinin
qorunması, inkişaf
etdirilməsi deməkdir".
"Azərbaycanda yüksək tolerantlıq
ab-havası var"
Azərbaycanın tutduğu demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət
quruculuğu yolu millətin özünü
dərindən dərk
etməsini tələb
edir, milli özünüdərk isə
millətin ictimai və dini fikrinə,
fəlsəfəsinə, adət-ənənələrinə
müraciət edilməsini
labüdləşdirir.
Bu sahədə görülən
bütün işlər
müvafiq qanunvericilik
aktlarına əsaslanır. Azərbaycan Respublikasının
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi də Heydər Əliyevin 21 iyun 2001-ci il tarixli
fərmanı ilə Konstitusiyanın 48-ci maddəsinin
həyata keçirilməsi
üçün müvafiq
şəraitin formalaşdırılması
və dini etiqad azadlığı ilə bağlı qanunvericilik aktlarının
tələblərinə riayət
olunmasını təmin
etmək məqsədilə
yaradılıb.
Mövzu ilə bağlı
"525"ə danışan sözügedən komitənin
sədrinin müavini Gündüz İsmayılovun
da fikirləri kifayət qədər maraqlıdır.
G. İsmayılov qeyd edib ki, ölkədə
yüksək tolerantlıq
ab-havası var: "Tolerantlıq ənənələrinin
qorunub saxlanması, daha da gücləndirilməsi
üçün bütün
zəruri tədbirlər
görülür. Bu təbirlər bir neçə istiqamətdə
aparılır. Dövlət orqanları, o cümlədən,
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi tərəfindən lazımi
addımlar atılır.
2014-cü
ildə prezident tərəfindən verilən
sərəncama əsasən
milli-mənəvi dəyərlərin,
tolerantlığın təbliği
məqsədilə Komitəyə
2,5 milyon manat vəsait ayrılıb. Həmin vəsaitlə layihələr icra olunur, dini
tolerantlığın gücləndirilməsi, qorunub saxlanması, təbliği və təşviqi
sahəsində işlər həyata keçirilir".
Tolerantlığın
iki əsas qarantı
Sədr müavini
qeyd edib ki, Azərbaycan xalqının
tolerantlığının əsas xüsusiyyətlərindən
birincisi tarixi, coğrafi şəraitə, siyası vəziyyətə
uyğun olaraq
xalqın formalaşmış xarakterik
xüsusiyyətlərindən, ölkənin coğrafi
mövqeyindən, etnik toplularından, Azərbaycan
türklərinin tarixən dözümlülüyündən, digər
xalqların nümayəndələrinə hörmətlə
yanaşmalarından qaynaqlanır. İkinci
əsas qaynaq isə dövlətin bu istiqamətdə həyata keçirdiyi
siyasətdir. Ölkəmiz tarixi İpək
Yolunun üstündə yerləşir. Burada müxtəlif dinlərin və etnik qrupların yaşaması da
kifayət qədər rola malikdir.
Yəni xalqımızın tolerantlığının iki əsas qarantı var:
dövlət siyasəti və Azərbaycan xalqının xarakterik xüsusiyyəti, adət-ənənələri,
tarixi keçmişi,
coğrafi vəziyyəti".
G. İsmayılov vurğulayıb ki, 2016-cı ilin "Mltikulturalizm ili" elan olunması ilə yanaşı prezident tərəfindən tədbirlər
planı təsdiqlənib: "Göstərişlər bu günə qədər ardıcıl şəkildə
icra olunub. Tədbirlər
planında üzərimizə düşən xeyli
iş var. Komitə
sözügedən işləri digər qurumlarla,
xüsusən Multikulturalizm Mərkəzi,
Bilik Fondu, Qafqaz Müsəlmanları İdarəsi ilə
əlaqəli şəkildə yerinə yetirir.
Həm Azərbaycanda, həm də xaricdə - bura
müsəlman, eləcə də Avropa
ölkələri daxildir- tədbirlər
keçirilib. BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansının VII Qlobal Forumu, V Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumu buna misal
ola bilər.
Yüzlərlə tədbir təşkil
olunub. Tədbirlər bütün təhsil
müəssisələrini, dini icmaları, digər idarə və müəssisələri
əhatə edib".
O nəzərə çatdırıb
ki, "Multikulturalizm ili" başa çatsa da, bununla bağlı fəaliyyət başa çatmayıb: "Tədbirlər
ardıcıl şəkildə
davam edəcək. Biz 2017-ci ildə də
bu istiqamətdə bütün zəruri tədbirləri həyata keçirəcəyik".
Azərbaycanda tolerantlığın
yüksək səviyyədə
olması həm də xarici siyasətçilərin və
diplomatların etiraf etdikləri həqiqətdir. ATƏT-in İnsan Hüquqları və Demokratik Təsisatlar Bürosunun keçmiş
rəhbəri Cerar Ştudman etiraf etmişdi ki, "Azərbaycanda dini dözümlülük heç
də yeni konsepsiya deyil. Bu ölkə yüz illər boyunca müxtəlif mədəniyyətlərin
yanaşı yaşamasına,
dözümlüyə bariz
nümunə ola bilər. Biz onu ümumi mədəni irsimizə münasibətdə
nümunə göstərə bilərik".
Dünya
mənəvi böhran içərisində:
çıxış yolları axtarışında
İlham Əliyevin
vurğuladığı kimi, hazırda dünya mənəvi böhran
içindədir. Qanlı toqquşmalar və
müharibələr bugünkü
dünyanın reallıqlarıdır.
Təəssüflə də olsa
qeyd edilməlidir ki, bu proseslərin əksəriyyəti müsəlman
ölkələrində baş verir.
Dünya dərin mənəvi böhrandan qurtulmaq üçün multikulturalizm
və tolerantlıq ənənələrini gücləndirməlidir.
İslam dinini düzgün yaşatmağa çalışan, eyni zamanda, dünyəvilik
prinsiplərini əsas tutan ölkələr
bu sahədə fəaliyyətlərini daha da genişləndirməli,
radikal meyilli qüvvələrin
cəmiyyətə qarşı yönəltdiyi aqressiv siyasətə qarşı öz güclərini birləşdirməlidirlər.
Bu baxımdan ölkəmizdəki
multikulturalizm və tolerantlıq modeli dünya üçün nümunə ola
bilər. Azərbaycandakı multikultural mühitin, dövlət-din münasibətlərinin
yaxından öyrənilməsi, şübhəsiz ki, bütün dünyaya faydalı olacaq.
Bu məqam
mütləq vurğulanmalıdır ki, regionda ilk dəfə 16 noyabr Beynəlxalq Tolerantlıq Günü
kimi Azərbaycanda qeyd
edilib və 1999-cu ildə bu
əlamətdar gündə ölkəmizdəki dini konfessiyaların başçıları
ilə görüş keçirilməsi
məhz Heydər Əliyevin təşəbbüsü və
göstərişi
ilə olub. Görkəmli siyasi
xadim bu təşəbbüsü
ilə həm tolerantlıq prinsiplərinə münasibətini
bir daha nümayiş etdirib, həm
də gələcəkdə mütərəqqi bir ənənənin yaranması üçün zəmin hazırlayıb.
Cavid
ŞÜKÜROV
525-ci qəzet.- 2016.- 14 dekabr.- S.5.