“Baş” romanı ədəbiyyatımızda
müstəsna əsərdir
XALQ YAZIÇISI ELÇİNƏ AÇIQ MƏKTUB
Əziz
Elçin müəllim, salam! Bu məktubu mən Sizə əslində bu ilin
yanvarında yazmalı idim - “Baş” romanını oxuyandan
sonra. Amma həmin ərəfədə
atamın vəziyyəti ağırlaşdı, 3 aya qədər
ağır xəstə yatdı və aprelin 9-da atam haqqın
rəhmətinə qovuşdu. İndi o vaxtdan
5 aydan artıq vaxt keçir və mən bu gün nəhayət
ki, özümdə güc tapıb Sizə məktub yazmaq qərarına
gəldim.
Keçən
il dekabrın son günlərində
internetdən Sizin yeni roman yazdığınızı öyrəndim.
Elə həmin gün, Sizin köməkçinizə
zəng etdim. Ondan xahiş elədim ki, Sizə desin, əgər
mümkün olsa, yeni romanınızı mənə göndərəsiniz.
Sağ olun ki, romanı avtoqrafla mənə göndərdiniz. Romanınızı axşam aldım və roman məni
ilk səhifələrdən elə məftun elədi ki, həmin
günün səhəri artıq bu əsrarəngiz romanı
oxuyub sona çatdırdım.
“ Baş”
təkcə Azərbaycan ədəbiyyatında deyil, dünya ədəbiyyatında
mühüm bir hadisədir. Bu, ədəbiyyatımızda
müstəsna əsərdir, tamamilə fərqli romandır.
Bu əsərdə tariximizin ən mühüm, amma az tədqiq olunmuş dövrü qələmə
alınıb. Siz 19-cu əsrin əvvəllərində Azərbaycanda,
Qafqazda, Rusiya, İran, Türkiyə bəzi hallarda Avropada (Azərbaycana
dəxli olan) mürəkkəb tarixi olaylar, fərdlərin
psixologiyası, sabit olmayan kütlə psixologiyası,
güclü dövlətlərin məkrli
işğalçılıq siyasəti, dövlətlər
arasında açıq-gizli çəkişmələr,
insan ehtirasları və digər məsələlərin bədii
həllini bu romanınızda son dərəcə mükəmməl
şəkildə təqdim etmisiniz. Mən
Sveyqin romanları ilə “Baş” arasında paralellər
aparmaq fikrində deyiləm. Sadəcə
olaraq onu deyim ki, Siz də Sveyq kimi insan psixologiyasının ən
dərin qatlarına həssas bir bədiiliklə, hərarətlə
nüfuz edirsiniz. “Baş” həm də psixoloji əsərdir;
Mahmud bəy, Hacı Muxtar, Sarı Çoban qızı, Molla
Müzəffər ağanın daxili aləmləri
(xüsusilə Hacı Muxtarla Molla Müzəffər
ağanın daxili təbəllüadları, onların
daxilində xeyirlə şərin mübarizəsi) - psixoloji
durumları nə qədər mükəmməl işlənib
bu əsərdə, nə qədər
inandırıcıdır. Və yaxud kütlə
psixologiyası. Puqaçovun edama gətirilməsi
səhnəsini oxuyanda hardasa barbar, söyüşcül
kütləni sanki gözlərimlə görürdüm,
havaya çökmüş ucuz araq-çaxır-samaqon iyini
duyurdum. Qarlı-şaxtalı havanın soyuğunu
canımda hiss edirdim. O səhnələri o qədər
inandırıcı işləmisiniz ki, elə bilirdim mən
də o adamların arasındayam.
Bu həmin kütlədir ki, vaxtilə Puqaçovu əsl
qəhrəman hesab edirdi. Onu ilahiləşdirmişdi.
Indisə həmin kütlə bu quldurun əzablı
edamından həzz almaq üçün küçələrə
tökülüb ona nifrin yağdırır.
Ədəbiyyatın baş qəhrəmanı həmişə
insan olub-mənfisi ilə, müsbəti ilə birlikdə. Ən qəddar adamın da
qəlbində işıqlı hisslər ola
bilər və ya əksinə. Bədii əsərdə
hər hansı surət xarakter səviyyəsinə o vaxt
yüksəlir ki, həmin xarakterdə yuxarıda dediyim amil
olur. Məsələn, bütün həyatının mənasını
“Derjava”ya həsr edən və bunu həyatının qayəsi
hesab edən, Qafqaz xalqlarının azadlıq istəyinə qənim
kəsilən, Rusiyanın düşmənlərini öz
şəxsi düşməni hesab edən, imperiyaya
qarşı silah qaldıranların qanını içməyə
hazır olan Sisianovun, Cavad xana olan sayğısı, onu qartal
adlandırması, qətlə yetirdiyi bu comərd insanı
xüsusi ehtiramla dəfn etməsi. Və yaxud əli
minlərlə günahsız insanın qanına batan vəliəhd
Abbas Mirzənin xanəndə Xudaverdi Ağa Əhsənin
oxuduğu muğamdan kövrəlməsi dediklərimin bariz
nümunəsidir.
Sizin romanınızı oxuyanda sanki böyük bir
obrazlar qaleriyasına düşürsən: Bakı xanı
Hüseynqulu xan, general Sisianov, Abbas Mirzə, Fətəli
şah, Ağabəyim ağa - bunlar həm də tarixi şəxsiyyətlərdir. Bilmirəm, Azərbaycanda,
Rusiyada, İranda Hüseynqulu xan haqqında nə qədər
mənbə var, amma onu deyim ki, Sizin yazdığınız, təsvir
etdiyiniz Hüseynqulu xan surəti oxucunun qəlbinə yol
tapır. Şübhəsiz ki, burada Sizin bir
yazıçı kimi parlaq istedadınız, zəngin təxəyyülünüz
müstəsna rol oynayır. Şəxsən mən
Hüseynqulu xanı bir şəxsiyyət olaraq Sizin yazdığınız kimi təsəvvür
edirəm. Onun bütün xarakterik cizgiləri,
dünyagörüşü əsərdə harmonik şəkildə
bir-birilə uzlaşır. Sisianov surəti də elə:
Bu surətin dəyişməz, sərt xarakterini, daxilindəki
soyuqluğu, təmkinini, hisslərini ən gərgin anlarda belə
cilovlamasını elə ustalıqla təsvir etmisiniz ki ...
Ağabəyim ağa da elə, Abbas Mirzə də həmçinin.
“Baş” romanının bir üstün məziyyəti
də ondadır ki, o dövrün ən mühüm hadisələri
xronoloji ardıcıllıqla, bütün dolğunluğu ilə
və ən əsası yüksək bir bədiiliklə
oxucuya çatdırılır.
Mən “Baş” romanını oxuyandan sonra, təbii ki,
bu roman haqqında yazılan məqalələri də
oxuyurdum. Bir oxucu kimi qənaətimi deyirəm - əsərə
düzgün qiymət verənlər də oldu, bəzi məqamlarda
yanılanlar da. Əsas odur ki, bütün
müəlliflər “Baş”ı yüksək qiymətləndirdilər.
Amma bu roman haqqında yazanlardan bir neçəsi
Mahmud bəy surətinə irad tutdular. Yəni o cür mərd,
ötkəm Mahmud bəyin, Abbas Mirzənin hüzurunda birdən-birə
“sınmasını”, sonra havalanmasını bir çox tənqidçilər
qəbul edə bilmədilər. Yəni onlar
Mahmud bəyi sona qədər qəhrəman kimi görmək
istəyirdilər. Bu surət haqqında mənim
fikrim nədir? Əslində, bu romanda ən
mükəmməl işlənmiş surətlərdən biri
elə Mahmud bəy surətidir. Sizin
zövqünüzün aliliyi, qələminizin kəsəri
hamıya bəllidir. Mahmud bəy surətini sona qədər
qəhrəman kimi işləmək, bu surəti Azərbaycan ədəbiyyatının
ən qəhrəman obrazlarından birinə çevirmək Sizin üçün çox asan olardı. Amma əvəzində roman itirərdi. Mahmud bəy surəti elə bir surətdir ki, Abbas
Mirzə ilə görüşənə qədər onun bir
sözünü iki edən olmayıb (dayısı
Hüseynqulu xan ona nə qədər qəzəbli olsa da, əslində
o, sədaqətli, igid bacısı oğluna böyük məhəbbət
bəsləyir və bunu bütün Abşeron əhalisi kimi
Mahmud bəy də bilir). Sisianov kimi bir “nəhəng”i
qətlə yetirib, onun kəsilmiş başını
İran şahına aparanda o, Şahdan təşəkkür
gözləyir. Eyni zamanda, Mahmud bəyin özü
üçün ali, müqəddəs, fəqət
özünün fərqində olmadığı
mümkünsüz bir arzusu var - dünyadakı bütün
türkləri birləşdirmək (bu surət mənə
“Mahmud və Məryəm”dəki Sarışın
oğlanı - Süleyman paşanı xatırladır). O, bu
arzusunu gerçəkləşdirmək üçün
İran şahından - əslən türk olan Fətəli
şahdan dəstək almaq fikrindədir. Mahmud bəy
bu fikrini Abbas Mirzə ilə gərgin-dramatik
görüşündə vəliəhdə də deyir.
Abbas Mirzə isə Mahmud bəyin bu absurd fikrinə
nəinki rişxəndlə yanaşır, hətta onun təhqirəmiz
şəkildə çadırdan eşiyə
atılmasını əmr edir. Bax, bu zaman
bütün arzularının məhv olduğunu başa
düşən Mahmud bəy mənən sınır. Bu hərəkəti
ilə Abbas Mirzə Mahmud bəyin müqəddəs niyyəti
ilə birlikdə heysiyyətini, ləyaqətini də təhqir
etmiş olur. Bu psixoloji travma Mahmud bəyin
düşüncəsini iflic edir. Aldığı
bu travmadan o ağlını itirməli idi - itirir də.
Bu, başqa cür ola da bilməzdi.
“Baş” romanı həm də modernist romandır. Orada bir ruh
obrazı var-Sisianovun sərgərdan ruhu. O ruh dərgaha
qalxana qədər-yəni romanın sonuna qədər oxucu ilə
birlikdə olur. Azərbaycan ədəbiyyatında
belə bir obraz (bilmirəm obraz sözü yerinə
düşürmü?) yoxdur.
Hər halda mən rast gəlməmişəm.
Mənim bildiyim odur ki, ruh haqqında yazmaq hər
yazıçının işi deyil. Sisianovun ruhu
üçün zaman
anlayışı yoxdur. Ali bir
qüvvə, Sisianovun gerçək həyatda
yaşadığı, iştirakçısı, səbəbkarı
olduğu hadisələri bir-bir onun ruhuna göstərir.
Nədir bu hadisələr: Mənasız yerə tökülən
qanlar, insanların taleyinə vurulmuş amansız zərbələr,
öz soykökünə dönüklük. Mənasız həyatı-ailə
qurmaması, qeyri-qanuni doğulmuş oğlunun fransız
ordusunun zabiti olaraq Rusiyaya qarşı döyüşməsi,
ömrünün faciəli, eyni zamanda rüsvayedici
sonluğu-başının kəsilməsi, kəsilmiş
başının təhqir olunması (Qurd Kərim kəsilmiş
başın sifətinə tüpürür)... Sisianovun hər
şeyə biganə ruhu təhtəlşüur onu da hiss edir
ki, səbəbkarı, iştirakçısı,
icraçısı olduğu bütün bu əməlin bir
sorğusu olacaq. Oxucunun
çıxardığı nəticə isə belədir ki,
artıq yaşananlar yaşanıb, olanlar olub, heç nəyi
geri qaytarmaq mümkün deyil.
Bu əsərdə nə qədər hadisələr
var. Bir-birindən maraqlı olan hadisələr. Bəzən
elə bil ki, roman içərisində ayrıca, müstəqil
bir hekayə oxuyursan. Məsələn: Mehtər Cəfərin
hekayəti, yaxud Sarı Çoban qızının macərası.
Bu hadisələr nə qədər müstəqil, ayrıca
mətin təsiri bağışlasalar da ,
əslində romandakı ideyanın oxucu tərəfindən
tam mənimsənilməsində həlledici rol oynayır.
“Baş” çoxqatlı romandır, mən bu romanı
iki dəfə oxumuşam. Hər yeni oxunuşda
da yeni-yeni məziyyətləri meydana çıxır.
Bütün əsərlərdə epizodik surətlər,
epizodik hadisələr olur. Bəzi romanlarda epizodik bir
hadisəni oxuyursan, epizodik bir surətə rast gəlirsən
və həmin kitabdan daha bir neçə səhifə
oxuyursan, həmin epizodik surət, hadisə, özünün də
fərqində olmadan yadından çıxır və unudulur. “Baş”da isə epizodik surətlər, epizodik hadisələrlə
bağlı vəziyyət tamam başqadır. “Baş”dakı epizodik hadisələr, surətlər
mənim fikrimə görə, özü maraqlı bir
araşdırmanın, məqalənin mövzusudur.
“Baş”dakı epizodik surətləri xatırlayıram: Molla
Zülfüqar, Yemelyan Puqaçovu qətlə yetirən cəlladlar,
Sisianovun növbətçi zabiti. Mən bu surətlərdən
ikisi haqqında (Qəssab Balarza və şagirdi)
danışmaq istəyirəm. Sisianovun
başının kəsilməsi üçün Qoşa Qala
qapısının qarşısına yoğun qəssab
kötüyünü onlar gətirirlər. Sisianovun
başı kəsiləndən sonra onların mükaliməsinə
diqqət edək: “Qəssab Balarzanın şəyirdi
kötüyə tərəf getmək istəyəndə Qəssab
Balarza onun qolundan yapışıb
- Hara?
-soruşdu
Şəyird:
- Kötüyü götürək də -dedi
Qəssab
Balarza açıq-aşkar bir mütəəssirliklə:
- Hara
götürək alə? - soruşdu -
Bundan sonra mən onda ət kəsib, camaata sataciyəm?
Və
iri, kök bir adam olan qəssab Balarza
yanlarını basa-basa Qoşa Qala Qapısından
uzaqlaşdı və quzu qoyunun dalınca düşən
kimi, şəyird də onun ardınca getdi.
Qəssab
Balarza bircə dəfə ayaq saxlayıb uzun illər boyu ona
xidmət etmiş, o kötüyə tərəf arxaya
baxdı və elə bil, öz-özünə
- Həyif
ondan - dedi - Yaxşı kötüy idi, zay oldu.
Bir neçə cümlə ilə iki epizodik obrazın
daxili aləmini açmaq, onların
dünyagörüşünü, düşüncəsini, əxlaqi
sifətlərini tam şəkildə oxucuya çatdırmaq - bax, bu əsl
böyük yazıçılara xas olan cəhətdir. Qeyri-adi bir peşəkarlıqla,
ustalıqla işlənmiş belə hadisələr, bu cür özünəməxsus,
koloritli obrazlar oxucunun yaddaşında ömürlük məskən
salır, heç vaxt unudulmur,
yaddan çıxmır. Bu romanda heç bir artıq detala
rast gəlməzsən.
Bir neçə kəlmə də əsərin dili barədə. Qısaca
olaraq onu deyim ki, “Baş”ı oxuyandan sonra bu əsərin
yazıldığı ana dilimizlə qürur duydum. “Baş” bir daha sübut edir ki, bizim müasir ana
dilimiz dünyanın ən gözəl, cazibədar, əsrarəngiz
dillərindən biridir.
Elçin
müəllim, bu kitabla bağlı mənim kövrək, əziz
xatirələrim var. Mən yanvar ayında Sizin
romanınızı oxuyanda atam ağır xəstə idi. Kitabı oxuyan günün səhərisi ona dəyməyə
getmişdim. Çarpayısına
uzanmış xəstə atama “Baş” romanından
danışmağa başladım. Atam
kitabı məndən istədi. Atam o vaxt
roman oxuya biləcək vəziyyətdə deyildi. Ağrıları çox idi. Gecələr
pis yatırdı, ya heç yatmırdı... səhəri
gün onlara gedəndə yenidən kitabı soruşdu.
Gətirmədiyimi biləndə əsəbiləşdi.
Səhər gətirərəm desəm də,
gözləməyə hövsələsi çatmadı.
Bacım oğlu axşam bizə gəldi və
kitabınızı atama apardı. Gecəyarısı
atamın yanında qalan bacım sevincək mənə zəng
elədi , atamın vəziyyətinin
yaxşılaşdığını dedi. Gününü
çarpayısında uzanmış halda keçirən atam
yatağından qalxıb Sizin
kitabınızı oxuyurmuş. Səhər
atamgilə gəldim. Çarpayısında
oturmuşdu. Çiyninə yorğan
atmışdılar və atam eynəyini gözünə
taxıb Sizin kitabı oxuyurdu. Nə ağrılarından şikayətlənirdi,
nə də yuxusuzluqdan. Sizin göndərdiyiniz
həmin “Baş” romanının titul səhifəsində, son
günlərinə qədər xəttini itirməyən atam
belə bir qeyd yazıb: “Oxucuya ən yaxşı hədiyyədir.
Oxudum 18-20. 01.2016. Eşq olsun Elçinə”.
Bu, atamın kitab cildinə yazdığı sonuncu
qeydidir. Sonra
gerçəkdən də mənim və atamın
övladlarının, ona baxan həkimlərin gözləmədiyi
bir hadisə baş verdi: Çayı belə köməksiz
içə bilməyən atam “Baş” romanı haqqında məktub-məqalə
yazdı və həmin yazı “Ədəbiyyat qəzeti”ndə çap
olundu. Həmin məqalə atamın
yazdığı sonuncu məqalə oldu. Çap
olunmuş həmin yazı isə atamın mətbuatda
çap olunmuş sonuncu yazısı idi. Siz
həmin məktub-məqalə ilə bağlı atama cavab məktubu
yazdınız və o məktubu çap etdirdiniz. Həmin məktub da atama ünvanlanmış sonuncu
məktub idi. Atam bütün ömrü
boyu nə qədər kitab oxuyub, Allah bilir. Ağ cildli “Baş” romanı atamın oxuduğu
sonuncu kitab oldu. İndi təsəvvür edirsinizmi, təkcə
yuxarıda yazdığım faktlara görə Siz bizə -
atamın övladlarına nə qədər doğma, nə qədər
yaxın, nə qədər munis, nə qədər əziz
insansınız, Elçin müəllim!
Etibar İmamverdi oğlu Əbilov
Neftçala
525-ci qəzet.- 2016.- 17 dekabr.- S.14-15