Mətbuatın “sarısı”: “Sarı
uşaq”dan başlayan yol
Əslində, “sarı jurnalistika” termini indi media aləmində
ona verilən məna ilə tam olaraq üst-üstə
düşmür.
“Sarı” mətbuat jurnalistikanın inkişaf mərhələlərindən
biri, kütləvi, qeyri-peşəkar mətbuatdan professional
jurnalistikaya keçiddə xüsusi rol oynamış cərəyandır. Təsəvvür
edin ki, yarandığı zamanlarda bu cərəyan müasir və
keyfiyyətcə yeni sayılırdı və elə belə
də adlanırdı - yeni jurnalistika.
“Sarı”
mətbuat: Sensasiya və araşdırmaya söykənən
jurnalistika
Sənaye inqilabından sonra, yəni XIX əsrin ikinci
yarısında ABŞ-da gündəlik qəzetlərin
artması və bulvar mətbuatının geniş vüsət
alması ilə rəqabət də güclənmişdi. Kütləvi mətbuatın
“canı” olan “sarı mətbuat” öz adını həmin
dövrün bir-birilə rəqabət aparan iki media “nəhəngi”
- Cozef Pulitzer və Uilyam Rəndolf Hörstün jurnalistika sahəsində
gördükləri işlərdən, daha dəqiq desək,
onların qəzetlərində dərc olunan komiks qəhrəmanının
obrazından götürür. Sarı köynəkli
oğlanın macəralarından bəhs edən bu komiks mətbuat
aləmində bir yenilik, tapıntı idi. Jurnalistika tarixində “sarı mətbuat” adı ilə
tanınan dövr XIX əsrin sonlarında inkişaf edərək
sonrakı proseslərə ciddi təsir göstərib. Ümumiyyətlə, ABŞ mətbuat tarixində bu
dövr sensasiyalar dövrü kimi qiymətləndirilir.
“Sarı mətbuat” dövrünə xas qəzetlərin
iki əsas xarakterik cəhəti vardı. Birinci, bu tipli qəzetlərdə
gedən yazılar həddən artıq dramatik - sensasiyalı
idi; burada cinayətlər, fəlakətlər, məşhur fiqurlar, qalmaqallar
və çəkişmələr haqqında səs-küylü
məlumatlar yer alırdı. İkincisi isə, “sarı mətbuat”
araşdırma jurnalistikası üçün baza yaradırdı; bu cərəyana
mənsub müxbirlər xüsusilə də biznes və
hökumət qurumlarında baş verən korrupsiya
hallarını araşdıraraq topladıqları məlumatları
öz qəzetlərində dərc edirdilər. Bu dövrdə
tiraj uğrunda gedən “müharibə” Cozef Pulitzerin “Nyu-York
Uorld” qəzetini Uilyam Rəndolf Hörstün “Nyu-York Cournal” qəzetinə
qarşı qoydu. Kim idi Pulitzer və Hörst?
Pulitzer və
onun “Nyu-York Uorld”u
ABŞ-da adına
nüfuzlu mükafat təsis olunmuş, XIX əsrin ikinci
yarısı və XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət
göstərmiş Cozef Pulitzer
jurnalistika aləmində xüsusi canlanma yaratmış bir
şəxsdir. Əslində “sarı mətbuat”
termininin yaradılması məhz Pulitzerin xidmətidir. Yəhudi-macar
mənşəli mühacir C.Pulitzer 1870-ci illərin əvvəllərində
Sent-Luisin “Post” qəzetinin şəriki kimi naşirlik karyerasına
başladı. O, 1878-ci ildə iflas olmuş “Dispəç”
adlı digər bir Sent-Luis qəzetini hərracda 2500 dollara
alaraq onu “Post”la birləşdirdi. Pulitzer həmçinin
“Post-Dispəç” qəzetini cəmiyyətin
rifahının yaxşılaşdırmaq missiyası
daşıyan “milli vicdan” kimi tanıtmağa qərar
vermişdi. Pulitzer o dövrün məşhur qəzetlərindən
biri olan “Nyu-York Herald”ın redaktoru Bennettin işini davam
etdirirdi - “yalnız xalq üçün işləyən və
heç bir partiyaya xidmət göstərməyən”, “azad və
bitərəf” qəzet
yaradaraq gəlir əldə etmək. Beş il ərzində “Post-Dispəç”
Amerikanın Orta Qərb adlanan hissəsində ən
nüfuzlu qəzetlərdən birinə çevrildi.
1883-cü ildə Pulitzer 346.000 dollara “Nyu-York Uorld” qəzetini
aldı. O,
mühacirlər və fəhlə sinfinin mətnləri
aydın başa düşməsi üçün
düzgün yazı qaydasını tətbiq etməyə
başladı, eyni zamanda qəzetə xəritə və
illüstrasiyalar da əlavə etdi. Yüngülləşdirilmiş
ingilis dili, rəsmlər və komikslər, qəzet
sensasiyaları - hər şey ona yönəlmişdi ki,
ingilis dilini zəif bilən mühacirlər hesabına oxucu
auditoriyası genişlənsin. Pulitzer ABŞ mətbuatı
tarixində “sıravi insana söykənən reportaj”ın və “hadisə
yerindən reportaj” kimi səciyyələndirilən jurnalistika
modelinin əsasını qoydu. O, daha çox “dinamik reportaja”
diqqət yetirirdi, Panama kanalının inşasında yol
verilmiş korrupsiya hallarını cəsarətlə ifşa
edirdi, xəbərləri dramatikləşdirirdi,
illüstrasiyadan, rəngli əlavələrdən
yararlanırdı. Pulitzer seks, cinayət və
hannibalizmlə bağlı sensasiya xarakterli məqalələrə
əlavə olaraq faydalı məsləhətlər sütunu
və qadınlar üçün xüsusi bölmə də
yaratmışdı. Bennett kimi Pulitzer də
reklamlara oxucular üçün istehlak məhsullarını
təqdim edən xəbərlər növü kimi
yanaşırdı. Həqiqətən də
o dövrdə univermaqlar böyük reklam mənbəyinə
çevrilmişdi. “Uorld” qəzeti
“sarı mətbuat”ın əks tərəfini göstərirdi.
O, təkmilləşmiş şəhər evləri,
qadınlar üçün yaxşı şərait və bərabər
hüquqlara söykənən əmək qanunları
uğrunda mübarizə aparırdı. O, AT&T, “Standard Oyl” və
“Ədalətli Sığorta” şirkətlərinin
inhisarçı üsullarına qarşı kampaniya
keçirirdi. Bu tip mübarizə üsulları 1910-cu ilin əvvəlində
federal anti-inhisar qanunlarını dəyişmək
üçün zəmin yaratdı. Görkəmli fransız
yazıçısı Jül Vernin məşhur “80 gün
Yer Kürəsi ətrafında səyahət” romanının
“uydurulmuş” rekordunu qırmaq üçün Pulitzer
1873-cü ildə özünün “ulduz” müxbiri Nelli
Blayı Yer ətrafında səyahətə göndərdi. Blay bu səyahəti 72 gün, 6 saat və 11 dəqiqəyə
başa vura bildi. Bu hadisə Pulitzerin qəzetinə
diqqəti artırdı. Qəzetin
tirajı tez bir zamanda yüksəldi. Blayı
Yer Kürəsi ətrafında səyahətə göndərməkdə
Pulitzerin əsas məqsədi də elə bu idi.
Pulitzer Nyu-Yorkdakı məşhur Kolumbiya Universitetində
Jurnalistika fakültəsinin yaradılması üçün
2 milyon dollarlıq miras qoymuşdu. Maraqlıdır ki,
Pulitzer sağlığında Kolumbiya Universitetini iki milyonluq
maliyyə yardımını qəbul etməyə uzun
müddət razı sala bilməmişdi. Jurnalistika
fakültəsini öz maliyyə ehtiyatları hesabına
açmağa çalışan universitet üçün
bu, bir qürur məsələsi idi. Bu səbəbdən
də universitetində Jurnalistika fakültəsinin
açılması müəyyən qədər yubandı.
Nəhayət, fakültə 1912-ci ildə - Cozef Pulitzerin
ölümündən bir il sonra, onun bu məqsədlə
ayırdığı mirasın - maliyyə
yardımının hesabına açıldı. Universitet bu qərarla məşhur jurnalistin xatirəsinə,
onun cəhdlərinin səmimiliyinə və ciddiliyinə
hörmətini nümayiş etdirdi. Fakültədə
jurnalist kadrların hazırlanmasında Pulitzerin müəyyənləşdirdiyi
standartlar əsas götürülmüşdü.
Fakültənin açılması ilə bağlı
danışıqların uzanması və qərarın ləngiməsi
nəticəsində ABŞ-da ilk Jurnalistika fakültəsi
Kolumbiya Universitetində deyil, Missuri Universitetində (1908-ci il) açıldı. 1917-ci ildə məşhur
jurnalistin qoyduğu mirasın bir hissəsi jurnalistika, ədəbiyyat
və musiqidə əldə olunan nailiyyətlər
üçün o vaxtdan hər il təqdim
edilən nüfuzlu Pulitzer mükafatının təsis edilməsinə
ayrıldı.
Hörst
və onun “Nyu-York Cournal”ı
1887-ci ildə “Uorlds Sandey” qəzeti 250.000-dən
çox tirajla satılırdı. Səkkiz il sonra Uilyam Rəndolf Hörst “Nyu-York Cournal” qəzetini
aldıqdan sonra “Uorld Sandey” ən amansız rəqibi ilə
üzləşdi. Nyu-Yorka köçməzdən
əvvəl Hörst siyasi karyera üçün atası Corc
Hörstün aldığı “San Fransisko Ekzaminer” qəzetini
ələ keçirmişdi. 1887-ci ildə Corc Hörst
Amerika Senatına seçildikdən sonra o, öz qəzetini
iyirmi dörd yaşlı oğluna - professorlara qarşı
kobud rəftarına görə Harvarddan qovulmuş Uilyam Rəndolfa
verdi. Həmin vaxtlar Pulitzer
öz məşhur müxbiri Nelli Blayı dünya ətrafında
səyahətə yollamışdı. Blay
bu tapşırığın öhdəsindən uğurla gələrək
vaxtından əvvəl qayıtmışdı. “San
Fransisko Ekzaminer”in yeni redaktoru olan gənc Uilyam öz
müxbirlərindən birini Blayın qarşılanma mərasiminə
göndərmişdi. 1895-ci ildə U.R.Hörst
atasının mirası ilə birlikdə “Nyu-York Cournal” qəzetini
(Pulitzerin qardaşı Albert tərəfindən əsası
qoyulmuş bulvar qəzeti) aldı və sonra redaktorları,
yazıçıları və karikaturaçı rəssamları
öz qəzetinə cəlb etmək üçün Cozef Pulitzerin
qəzetinə “hücuma keçdi”. Daha
sonra o, Pulitzerin qəzetinin bazar günü nömrələrini
hazırlayan işçilərin hamısını “aldı”
və yeni nəşrinin qiymətini bir penniyə endirdi.
O, Pulitzerin “Hoqanın dalanı” komiksini oğurladı. Bu, “Sarı uşaq” obrazının yer
aldığı həmin o məşhur komiks idi. Vəziyyəti belə görən Pulitzer rəqabətdə
uduzmamaq üçün öz qəzetinin qiymətini
azaltmalı oldu. Hörst rəngli çap
texnologiyalarından istifadə etmək qərarına gəldi.
O, xərc çəkərək bu təşəbbüsü
gerçəkləşdirməyə imkan verən texniki vasitələr
aldı. 1897-ci ilin yanvarında Hörstün
“Nyu-York Cournal” qəzetinin bazar günü
buraxılışı Amerika mətbuatı tarixində rəngli
çıxan ilk qəzet oldu. Bundan sonra qəzetdə
rəngli komikslər dərc olunmağa başlandı. Hörst bununla da kifayətlənmədi. O
qalmaqallı, sensasiya xarakterli məqalələrə
üstünlük verirdi. Böyük
başlıqlar və cəsarətli layihələrin köməyi
ilə mühacir oxucuları hədəfləyirdi. “Cournal” tirajı yüksəltmək
üçün müsahibələr, saxta şəkillər
dərc edir və tarix yarada biləcək münaqişələri
qızışdırırdı. Hörst deyirdi:
“Populyar qəzetin müasir ruhlu redaktoru faktlara əhəmiyyət
vermir. Redaktor yenilik istəyir. Əgər faktlar yenidirsə, redaktorun onlara
qarşı heç bir etirazı yoxdur. Redaktor
yenilik olmayan həqiqətdənsə, həqiqət olmayan yeniliyi
üstün tutardı”. Öz qəzetini
yaymaq üçün hətta qanqsterlərdən istifadə
edən Hörstü vicdansız naşir kimi
xatırlayırlar.
Hörstün qəzetinin oxucu kütləsi fəhlə sinfi və orta sinif sayəsində daha da yüksəldi. 1896-cı ildə “Cournal”ın gündəlik tirajı 450.000-ə çatdı. 1930-cu illərdə Hörstün səhmləri qırxdan çox gündəlik və bazar günü qəzeti, “Gud Hauskipinq” və “Kosmopolitan” daxil olmaqla on üç jurnal, səkkiz radiostansiya və iki kinofilm şirkətini əhatə edirdi. Hörst dünyada ən böyük KİV biznesi-indiki “Taym Uorner”ə də rəhbərlik edirdi.
Mətbuata
ad qoyan “Sarı uşaq”
Bu mübarizədə əsas oyunçu vaxtilə Tomas Edison üçün işləmiş rəssam Riçard Felton Autkoltun çəkdiyi komikslər serialının qəhrəmanı “Yellou Kid”, yəni “Sarı uşaq” idi. “Sarı mətbuat” ifadəsi də o vaxtdan işlənməyə başladı. 1890-cı illərin ortalarında Pulitzer və Hörstün daha çox oxucu kütləsi qazanmaq uğrunda apardıqları mübarizə bu silsilə komikslərlə əlaqələndirilirdi. Bu komikslərdə Nyu-York gecəqondularında yaşayan sarı köynəkli yeniyetmə oğlanın macəraları əks etdirilirdi. Onun hətta adı da var - Mikki Dyuqan! Bu oğlan əynindəki böyük ölçülü, az qala yerlə sürünən sarı köynəyə görə “Sarı uşaq” kimi tanınmışdı. O, qırxıqbaş və mırıqdiş idi. Komikslərdə bu sarı köynəkli oğlanın Nyu-York gecəqondularında dolaşması və bu zaman baş verənlər əks olunurdu. “Sarı uşağ”ın dolaşdığı Hoqan dalanı qəribə personajlarla, əsasən də uşaqlarla dolu idi. Bu komikslər ilk olaraq Pulitzerin “Nyu-York Uorld”unda dərc edilmişdi. Bu yeniliyin oxucu auditoriyasında böyük maraq doğurduğunu görən Hörst komiksləri çəkən rəssam R.F.Autkolt və daha bir neçə müxbiri öz qəzetinə cəlb edə bildi. Beləliklə, bir müddət sonra Autkoltun sarı köynəkli qəhrəmanı Hörstün qəzetində görünməyə başladı. Məhz bu məşhur komiksin qəhrəmanı o dövr jurnalistikasının “sarı mətbuat” adlanmasına səbəb olmuşdu.
“Sarı mətbuat”dan peşəkar jurnalistikaya
Oxucu kütləsi uğrunda mübarizədə auditoriyanın etimadını qazanmaq üçün “yeni jurnalistika” ruhunda fəaliyyət göstərən qəzetlər sadə insanın rifahı üçün çalışan mətbuat obrazı yaratmağa çalışırdı. Bu məqsədlə redaksiyalar istehlakçı hüquqlarının qorunması, şəhər məhəllələrinin sanitar vəziyyətinin yaxşılaşdırılması məqsədilə kampaniyalar (“səlib yürüşləri”) həyata keçirməklə həm də özlərini reklam edirdi. “Sarı mətbuat”ın getdikcə artan populyarlığı onun səhifələrində çap olunan kütləvi istehlak məhsullarının reklamlarından əldə edilən gəlirlərin çoxalmasına da şərait yaradırdı. Külli miqdarda kommersiya reklamlarını dərc edən “sarı mətbuat” istehlak yönümlü cəmiyyətin formalaşmasında xüsusi rol oynadı. Sensasiyalı xəbərlər yaymaqla xeyli pul qazanmağa müvəffəq olmuş “sarı mətbuat” qəzetlərə partiyalılıqdan imtina etməyə imkan verir və onlara maliyyə müstəqilliyi qazandırırdı. Bu isə öz növbəsində müxbirlərin maaşlarını xeyli artırmağa imkan verir və onları peşəkarlıq səviyyələrini yüksəltmək üçün daha yaxşı işləməyə ruhlandırırdı. Jurnalist peşəsinin nüfuzu getdikcə artırdı.
Təranə
MAHMUDOVA
BDU-nun
Beynəlxalq jurnalistika kafedrasının dosenti
525-ci qəzet.-
2016.- 24 dekabr.- S.8.