Zəng
(Hekayə)
Qədim Türk elində bir kənd vardı. Bu kənd dərd-qəmi,
intizar-həsrəti ilə yanaşı, düşmənə
sipər olan, başı qarlı dağlarla bələnmişdi.
Kəndi ətrafdakı
yaşayış məntəqələri arasında məşhur
edən, tarixi bəlli olmayan Minnəzir kişinin "Su dəyirmanı",
bir də Dəmirçi Abbasın "Dəmirçi dükanı" idi. Bu
günə qədər, kənd əhlini qürurlandıran
da, şərəfləndirən də, keçmişinə bələdçilik edən
də elə bu iki sənəti
sadiqliklə qoruyub saxlamaları olmuşdu. Biri dəyirmana
tələsərək şığıyan, şaqqanaq
çəkərək, el-obanı əkin-biçinə səsləyən,
çayın şaqraq səsi, digəri isə
körüyün alovunda qovrulan dəmirin inləməsi və
çəkiclə zindanın sədalarının
könüllərdə yaratdığı, insan qəlbinə,
iliyinə işləyən, ruhuna rahatlıq verərək
birliyə səsləyirdi.
El arasında bu kənd, "Daş dərə"
kimi şöhrət tapmışdı. Bu
şöhrət kənd camaatının müqəddəs
saydığı, dədə-babalarının uyuduğu qədim
məzarlığın düşmən tapdağında
qaldığı gündən elin dərdi üstünə dərd
ələnməyə başlamışdı. Vətənin
bir parçası olan, "Daş dərə" uğrunda
qanlı döyüşlərdə nə qədər şəhid
verilmişdi, İlahi!
"Daş dərə"lilər, dəyirmançı
Minnəzir kişinin nəvəsi Muradın ermənilər tərəfindən
faciəli şəkildə ölümü və onun qəhrəmanlığını
unuda bilmirdilər. Qaniçənlər əvvəlcə
dırnaqlarını çıxarmış, sonra isə onu
tikə-tikə doğramışdılar. Düşmənin
Muraddan tək bir istəyi var idi: "Ərə, türk, de
ki, bu torpaq ermənilərindir". Murad isə
"rədd olun, daşnak dığaları, bu torpaqlar
bizimdir, türklərindir, Azərbaycanındır" - deyərək
erməni zabitinin üzünə tüpürmürdü.
Həmin günləri kənd camaatı ürək
ağrısı ilə xatırlayırdı. Ona görə
ki, Muradın fəryadı qulaqlarda cingildəyir, ah-naləsi
hər kəsin ürəyini sızladır, intiqam hissini
artırırdı. Xüsusilə də,
Dəmirçi Abbasın nəvəsi Nərgizi daha çox
yandırıb-yaxırdı.
Çünki Murad onun həm
uşaqlıq dostu, həm də ilk sevgisi və ilk məhəbbəti
idi. Onun ciddi baxışlarını,
ağayana gülüşünü və gözəl qamətini
xəyalından silə bilmirdi Nərgiz.
Kənd camaatını ən çox narahat edən,
onların yuxusunu ərşə çəkən qədim məzarlığın
düşmən əsirliyində, tapdağında olması və
obanın cəsur oğlu Muradın nəşinin ermənilərdən
ala bilməməsi idi. Gənclər yanıb-yaxılır,
intiqam hissi daha da alovlanırdı.
Faciəli günlər arxada qaldıqca, biganəlik daha
qabarıq görünməyə başlamışdı. Bəziləri bu şəraitlə sanki
barışır, yağı düşmən isə daha da quduzlaşır,
tez-tez kəndi ağır artilleriya və avtomat silahlarla atəşə
tuturdu. Bu susqunluqla barışmayan kəndin yeniyetmələri baş götürüb getmək
üçün fikir mübadiləsi aparırdılar.
Təkcə, Dəmirçi Abbasın zindanının səsi
gecə-gündüz kəsilmir, onun əks-sədası sakinlərin
gecə yuxusunu da ərşə çəkmişdi. Dəmirçi
Abbasın köməkçisi, onun körüyünə nəfəs
verən, nəvəsi Nərgiz kəndin ən gözəl
qızı kimi çoxlarının marağına səbəb
olsa da, Muraddan başqa heç kəsi görmək, baxmaq belə
istəmirdi. Belələrinə onun təkcə bir cavabı
var idi: "Döyüşüb-vuruşub bir qəhrəman
kimi torpaqlarımızı azad edən, Muradın
intiqamını alan igidə könül
verəcəyəm!"
Kəndli gənclərin çoxu gözəl Nərgizin
məhəbbəti və doğma kəndinin
azadlığı uğrunda illərdi ki, canından
keçib vuruşurdular. Nərgizin ağır şərti isə
qüvvədə qalırdı. Nərgizin
həm də qəlbləri riqqətə gətirən məlahətli
səsi "Daş dərə"də hər kəsi vətənpərvərliyə
sövq edirdi.
Ermənilər isə, özlərinin
işğalçılıq siyasətindən əl çəkmirdilər,
əksinə daha da azğınlaşmışdılar. Tez-tez kəndə hücumlar
təşkil edərək camaatı təşvişə
salırdılar.
Ağsaqqallar yığışıb bu durumdan necə
çıxacaqlarını düşünürdülər. Hərə
görüb-götürdüyü bir təklifi bildirirdi.
Dəmirçi Abbas kişi isə, diz-dizə
oturub məsləhətləşən el oğullarına
heç nə deyə bilmirdi. Sadəcə
susurdu. Birdən, o, dilləndi: "Mən metalları əridib,
elə bir zəng düzəltmək istəyirəm ki, onun səsi
hamını oyatsın, cəngə çağırsın. Ona görə də bizim dağlardan müxtəlif
mənbələrdən yığıb-gətirdiyim metal
külçələrini düzəltdiyim xüsusi qəlibdə
əridəcəyəm. Elə bir zəng
yaradacağam ki, bütün bölgə əhalisini
döyüşə səsləsin. Bu zəng son
döyüşün cəngisini çalacaq! Yoxsa, belə
getsə, bu binamusluq bizi ellərdə
başıaşağı edəcəkdir," - dedi.
Abbas kişi "Cin dərəsi"ndə
gördüyü mənşəyi məlum olmayan, bozumtul dəmir
parçasını götürmək üçün oraya
yollandı. Qayanı parçalayıb, ona pərçinlənmiş
metal parçasını çətinliklə də olsa
qayadan ayırdı. Bir anlığa
Koroğlunun Misri qılıncı yadına düşdü.
"Bəlkə, bu da, oradan düşüb,
ulduzların bir parçasıdır?" deyə xəyala
daldı...
Əvvəllər də, dəmirçi Abbas dədə-baba
sənətinin bütün sirlərini tətbiq edərək
zəng düzəltmişdi. Lakin gözlənilən
həyəcanlı səsi ala bilməmişdi. Daha sonra zəngə vurulan zərbələr nəticəsində
parçalanıb-tökülürdü. Axı, onun
atası Əkbər kişi Böyük Vətən
Müharibəsində Bakıda istehsal olunan
"Katyuşa" raketini düzəldən zavodda mühəndis
işləyirdi. Ona görə də qız nəvəsi
olarsa adını Nərgiz qoymağı vəsiyyət
etmişdi. Nərgizin adının mənalarından
birinin "göyün atəşfəşanlığı"
olduğunu və "Katyuşa"nın
mənası da onunla bağlı olduğunu izah edirdi.
İndi
isə, Nərgiz babasının bu ağır durumuna çox
acıyırdı. Həmişə ona ürək-dirək
verməyə çalışırdı ki, "- Mütləq
alınacaq, sən bacaracaqsan, bu mənim taleyimdir, ümidini
itirmə, baba!" -deyirdi.
Bir
gün, dan yeri söküləndə dəmirçi Abbas
sevimli nəvəsi Nərgizi səslədi: "Ay qız, Nərgiz,
bala, bir
yaxın gəl! Sənə sözüm
var". Nərgiz əlindəki ov tüfəngini
masanın üstünə qoyub, tələsik babasının
yanına gəldi.
Bütün bildiklərimi etmişəm, metalı əlvanlaşdırıb,
ona cingiltili səslər verən elementlərdən
qatmışam. Nərgiz, əziz balam, mən naçar
bir vəziyyətdəyəm. Əgər
bu dəfə də alınmasa, mən daha yaşamayacağam,
bunu gərək biləsən. Son işim
də elə bu olacaq. Bu gündən işə
başlayacağıq...
Nərgiz babasının bu halından çox pərişan
oldu. Ona
görə ki, atası Hüseyn Qarabağ döyüşlərində
şəhid olmuş, anası isə onun cəmi doqquz
yaşı olanda
dünyasını dəyişdikdən sonra, Nərgizi
babası böyük çətinliklər bahasına
böyüdüb boya-başa çatdırmışdı.
İndi qənirsiz bir gözəl olan Nərgiz nazlı-qəmzəli,
ərgən qız olmaqla həm də
qoçaqlığı ilə tanınırdı
.
Nərgiz çox istəyirdi ki, babasının
düşündüyü, azadlıq savaşına səsləyən
zəng düzəldilsin. Ona görə də,
Nərgiz babası ilə birlikdə gecəni-gündüzə
qataraq işə başladılar. Kənd
ağsaqqalları, hətta səngərdə kəndin
keşiyini çəkənlər belə dəstə-dəstə
gəlir, dəmirçi Abbası ruhlandırırdılar.
Elələri də tapılırdı ki, onu
bacarıqsızlıqda suçlayır,
qınayırdılar.
...Böyük
metal çəni qaynayır, buxarlanır, durulmaq üzrə
idi. Dəmirçi Abbas isə, qəliblərə
töküləcək bu ərintinin damlalarında
xalqının qələbəsini düşünə-düşünə,
körük basan nəvəsinə nəvazişlə
baxırdı. Nərgiz isə, həsrətlə
qazanın içindəki alovda Muradın
çığırtısını, naləsini eşidir,
gözləri yaşarır, ata-ana həsrətini və
Muradın baxışlarını alovun içində
axtarır, onu bağrına basmaq istəyirdi.
"Daş dərə" kəndində faciə baş verdi...
Nərgiz bir göz qırpımında özünü gözlənilmədən nəhəng metal qazanına atdı. Metal qazan ecazkar səsi və gözəlliyi ilə hamını heyran qoyan Nərgizi bir anın içərisində ərintiyə hopdurdu. Polad kişi nə baş verdiyini həmin an anlamadı. Dizlərini yerə qoyub gözlərini əli ilə qapadı. Bir anlığa, elə bildi ki, onu qara basır.
Hər kəs qazana boylanır, Nərgizi xilas etməyə can atırdı. Çaş-baş qalan insanların çoxu hələ də nə baş verdiyini kəsdirə bilmirdilər. Hamı "Nərgiz! Nərgiz!" deyirdi. Ahu-zar ərşə bulənd olmuşdu. Nərgizi xilas etmək üçün çoxları özünü onun arxasınca atmaq istəsə də nəticə görünmürdü. Dəmirçi Abbas kişi isə nitqi batmış, dükanın küncündəki zindanın üstündə oturub, naçar xəyala dalmışdı...
lll
Köməkçilər artıq hazır olan metalı qəliblərə süzdülər. Üç gündən sonra qəlibi açdılar. Yeni düzəldilən zəng daha parçalanmır, parlaqlığı, şəfəqliyi ilə seçilir, onun gümüşü işığı hər yerə nur saçırdı. Köməkləşib zəngi möhtəşəmliyi ilə hər kəsi heyran qoyan palıd ağacının yaxınlığındakı qaya parçasından yonularaq düzəldilmiş daş masanın üstünə qoydular.
Nərgizin faciəli ölümündən sonra kənd camaatı bütövlükdə matəm libası geymişdi. Üç gün idi ki, kəndin üstünü qara buludlar almışdı. Sanki göylər də bu gözəl-göyçək, qoçaq qızın taleyinə acıyır, hönkür-hönkür ağlamaq üçün fürsət axtarırdı.
Zəngi asmaq üçün hazırlıq gedirdi. Demək olar ki, kəndin bütün sakinləri meydana toplaşmışdılar. Şiravan yağış camaatı karıxdıra bilmədi. Bu zaman güclü şimşək çaxdı. Şimşəyin çaxması ilə zəngi ildırım vurdu. Ətrafdakı insanlar pərən-pərən düşdülər. Göydəki buludlar da elə bil bunu gözləyirdi, hava duruldu, günəş çıxdı.
Uzun illərin həsrətinə son qoyuldu. Bir toxunuşda zəngin Nərgizin məlahəti, ah-naləsinə bələnmiş səsi "Daş dərə" boyu haray çəkdi. Bu səs hamını heyran etsə də, tükürpədici idi. Sanki Nərgizin şaqraq mahnılarıydı, el oğullarını mübarizəyə səsləyirdi.
Qonşu elatlardan da gəlib-toplaşan camaat əllərində yaba, balta, dəryaz düşmən işğalında olan əraziləri azad etmək üçün hücuma keçdi. Dəmirçi Abbasın qəlbi iftixarla döyünsə də, doğma balası Nərgizi axtarırdı. Şad xəbərlər gəlirdi ki, artıq düşmən səngərləri dağıdılmış, ermənilər pərən-pərənə salınmış, doğma torpaqlar, qədim məzarlıqlar azad edilmişdi. Nərgizin oxuduğu mahnılar, qəlblərin sarı simini ehtizaza gətirən, qəhrəmanlıq mübarizəsinə səsləyən ecazkar səsi, gözəllik mücəssəməsi olan siması "Katyuşa" raketini əvəz edən "Nərgiz" raketləri dağların zirvəsində bərq vurur, sanki qələbə bayrağını göy qübbəsinə, buludlara sancmışdı...
Gənclər meydandakı palıd ağacından asılmış zəngin ətrafına güllər əkdilər. Gülün adını isə Nərgiz qoydular. "Daş dərə"li gözəl el qəhrəmanı Nərgizin şəninə nənələr bayatılar qoşdular:
Çıxmışdım gülşən seyrinə,
Gördüm, bülbüllər gülə yalvarır.
Bənövşə boynunu əyib Nərgizə,
Nərgiz özü, şirin dilə yalvarır".
Oqtay
ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2016.- 27 dekabr.- S.8.