Səhnə sehrinin cazibəsi
Birinci məqalə
YAXUD ELÇİN VƏ TEATR MÖVZUSUNDA DÜŞÜNCƏLƏRİMİN BƏYANI
Son əlli-əlli
beş ildə meydana
çıxmış ədəbiyyatşünas alimlər
arasında elmi təfəkkürü, dərin analitik
gücü, araşdırdığı obyektə fəlsəfi
yanaşma tərzi, formalaşmış estetik təhlil
konsepsiyası olan filologiya elmləri doktoru, professor Elçin
həmkarları arasında xüsusi seçilir.
1960-cı illər ədəbiyyatının
güclü, istedadlı, parlaq yaradıcılarının
birincilərindən biri də ilk hekayəsini 1959-cu ildə
çap etdirmiş Elçindir. Mən onun
irudisiyası, zəkası, geniş mütaliəsi, dünya ədəbiyyatına
dərindən bələdliyi, görkəmli nasir olması
barədə danışmaq istəmirəm. Bu həqiqətlərlə həmfikirliyimi ehtiram və
rəğbətlə bildirməklə, öz peşəmə
uyğun olaraq, Elçin və teatr mövzusu barədə
müəyyən mülahizələrimi oxucularla
bölüşmək istəyirəm.
Bəri başdan deyim ki, Elçinin dram əsərləri
başqa-başqa sənət ocaqlarında, hətta müxtəlif
xarici ölkə teatrlarında da oynanılıb. “Mən sənin
dayınam” əsəri 2001-ci ildə Azərbaycan
televiziyasında tamaşaya hazırlanıb (rejissor Məhərrəm
Bədirzadə, operator İzzət Əzizov, rəssam Rafael
Əlizadə, bəstəkar Elza Seyidcahan). Elçinin ssenariləri əsasında “Arxadan vurulan
zərbə (rejissor Arif Babayev. 1977-ci il),
“Gözlə məni” (İlyas Əfəndiyevin “Mahnı
dağlarda qaldı” pyesi əsasında. Rejissor Kamil Rüstəmbəyov.
1980-ci il), “Gümüşü furqon”
(rejissor Oqtay Mirqasımov. 1982-ci il), “Bağ mövsümü”
(rejissor Tofiq Tağızadə. 1985-ci il), “Hökmdarın
taleyi (İlyas Əfəndiyevin “Hökmdar və qızı”
pyesi əsasında. Rejissorlar Ramiz Fətəliyev
və Dilşat Fatxulin. 2008-ci il) filmləri
lentə alınıb.
Mən bu yazımda yalnız gördüyüm
tamaşalar barədə söhbət açacam. Elçinin
kino və televiziya yaradıcılığı isə tamam
başqa tədqiqat mövzusudur.
lll
Azərbaycan dramaturgiyasında postmodernizm estetikasında
yazılmış ilk dram əsəri “Poçt şöbəsində
xəyal” dramıdır və Elçin onu 26 yaşında
yazıb.
Ancaq nədənsə yazılandan təxminən 11 il sonra ilk dəfə tamaşaya qoyulub. Mənim üçün burası da
maraqlıdır ki, nə üçün Elçin bu pyesi əvvəlcə
Akademik Milli Dram Teatrına təqdim etməyib. Burası öz yerində və indiki yazını
yazmaqda mənim məqsədim o deyil ki, bu suallara cavab
axtarım. Mətləbim Elçin və
teatr mövzusunun müəyyən məqamlarına
işıq salmaqdır. Bununla belə, aşağıda
bu məsələyə bir də qayıdacam.
Şəki teatrı dövlət təsisatına
1933-cü ildə keçib, qısa fasilələrlə fəaliyyət
göstərib. 1936-cı ildə qısa fasilələrə
son qoyub və yaradıcılığa daha qətiyyətlə
girişərək 1949-cu ilin yazına qədər şərəfli
bir sənət yolu keçib. 1949-cu ildə SSRİ
Nazirlər Sovetinin qərarı ilə özünümaliyyə
iş sisteminə məcburən keçirildiyi
üçün Azərbaycanda ondan çox, o cümlədən,
Şəki teatrı bağlandı. 1975-ci
ildə Şəki teatrının fəaliyyəti bərpa
edildi və 23 yanvar 1976-cı ildə ilk tamaşası “Hacı
Qara”nı (Mirzə Fətəli Axundzadə)
göstərdi.
Sabit Rəhmanın adını daşıyan teatr
qısa müddətdə özünün müasir
üslubunu cəsarətlə təqdim etdi. Elçinin “Poçt
şöbəsində xəyal” əsərini
tamaşaçılara təqdim edəndə artıq
teatrın repertuarında “Komsomol poeması” (İsgəndər
Coşqun), “Nişanlı qız”, “Yalan” (Sabit Rəhman),
“Şəhərin yay günləri”, “Adamın adamı”
(Anar), “Kral Lir” (Uilyam Şekspir), “Aydın” (Cəfər
Cabbarlı), “Köhnə Arbatın nağılı” (Aleksey
Arbuzov), “Ustalar” (Raço Stoyanov), “Bir saat xəlifəlik”
(Abdulla Şaiq), “Pələng və kaftar” (Şandor Petefi),
“Bahalı oğlan” (Sergey Mixalkov), “Ezop” Gilerma Fiqeyredo)
tamaşaları vardı. Yeniliyə can atan teatrın
“Poçt şöbəsində xəyal” kimi orijinal əsərə
maraq göstərməsi təbii idi. Ancaq bu
hadisə Elçin üçün daha çox əhəmiyyət
kəsb edirdi, çünki onun səhnədə göstərilən
ilk əsəri idi.
Düzdür, Elçinin uşaqlığı və
yeniyetməliyi Akademik Teatrda keçib. Çünki onun əsəri
Şəkidə tamaşaya hazırlanana qədər atası
İlyas Əfəndiyevin Akademik Teatrda “Atayevlər ailəsi,
“Sən həmişə mənimləsən”, “Mənim
günahım”, “Unuda bilmirəm”, “Məhv olmuş gündəliklər”, “Mahnı dağlarda qaldı”, “Qəribə
oğlan”, “Bağlardan gələn səs” pyesləri
tamaşaya qoyulmuşdu və Elçin bu səhnə əsərlərinə
dəfələrlə baxmışdı, qəlbində
teatra, dramaturgiyaya həvəs, maraq oyanmışdı. Üstəlik də hələ universitetdə
oxuyanda Amerika dramaturqu Albert Maltsın “Sıravi əsgər
Xiks” pyesini tərcümə etmişdi. Deməli,
Elçinin teatra sevindirici gəlişi ilk olsa da, təsadüfü
deyildi.
“Poçt şöbəsində xəyal” dramını
tamaşaya rejissor Ədalət Ziyadxanov hazırladı. İlk
tamaşası 17 yanvar 1980-ci ildə göstərilən
tamaşanın rəssamı Söhrab Ərəbov, bəstəkarı
Cavanşir Quliyev idi. Teatr cəsarət
göstərib bu əsəri repertuara daxil etmişdi və
tamaşa kollektivin yaradıcılıq
axtarışlarında müəyyən forma və məzmun əlvanlığı
yaratdı. Rollarda Mahirə Əliyeva (Ədilə),
Hüseynağa Atakişiyev və Muxtar İbadov (Kişi),
Cahangir Novruzov (Yoldaş tək), Rövşən Almuradlı
və Ruzigar Cəbiyev (Baba), İradə Əmirova
(Gülzar), Qənirə Mirzəyeva (Züleyxa), Rafiq Yunusov və
Novruz Cəfərov (Xəlil), Akif Mirzəyev (Professor), Sovqat
Əhmədova (Qarı), Xanlar Həşimzadə və Akif
Yusifov (Skripkaçı) kimi istedadlı gənclər
çıxış edirdilər. “Poçt
şöbəsində xəyal” Azərbaycanda postmodernizm
janrında hazırlanmış ilk tamaşa idi, rejissorun səhnə
təfsirində maraqlı tapıntılar vardı. Bütün bunlara baxmayaraq, Akademik Teatrın
tamaşası daha uğurlu alınmışdı. Bununla belə, sevindirici olan o idi ki, dramaturgiyaya, deməli
həm də teatra istedadlı dramaturq qədəm qoymuşdu.
lll
Nəcəf
bəy Vəzirov adına Lənkəran
Dövlət Dram Teatrında Elçinin tamaşaya qoyulan ilk əsəri
“Mahmud və Məryəm”dir. Quruluşçu rejissoru Oruc
Qurbanov və rəssamı Asif Məmmədov olan
tamaşanın premyerası 25 mart 1988-ci ildə olub. Roman əsasında səhnələşdirilmiş
bu əsər epik möhtəşəmliyi, poetik-romantik
vüsəti, zəncirvari süjeti, kompozisiya bitkinliyi ilə
səhnəmizə yeni psixoloji ovqat və estetik üslub gətirdi.
Çünki mənəvi-əxlaqi dəyərlər
baxımından əsrləri əsrlərə calayan və
bu peyvəndin mürəkkəb hadisələr
burulğanında zəngin obrazlar qalereyası yaranmış
“Mahmud və Məryəm”i ənənəvi poetik prinsiplərlə
tamaşaya qoymaq, məncə, səmərə verməzdi.
Nə yaxşı ki, Oruc Qurbanov bunu həssaslıqla
duymuşdu və epik-faciəvi janrda maraqlı, çoxşaxəli,
ancaq bütöv, kamil kompozisiyalı bir tamaşa
yaratmışdı.
Elçinin
bütün əsərlərində, xüsusən tarixi roman
və povestlərində, eləcə də “Mahmud və Məryəm”də
koloritli, xarakterik, tipik obrazlar var. Elçin həm nəsrdə,
həm də dramaturgiyada obrazların bədii təsvirində,
xüsusən tip-xarakter yaratmaqda
ustaddır (Baladadaşdan üzü bəri). Teatr
tamaşasında bu ustadlığı yüksək səviyyədə
saxlayıb təbiiliklə təqdim etmək isə
aktyorların hünərindən, istedadından və obraz
üzərində yaradıcı axtarışla işləyə
bilmək bacarığından çox asılıdır.
Nə yaxşı ki, tamaşada Təvəkkül Əliyev
(Mahmud), Elşad Zeynalov (Ziyad xan), Böyükxanım
Əliyeva (Qəmər banu), Qabil Quliyev (Keşiş), Adil
Zeynalov (Dərviş), Qızılgül Quliyeva (Məryəm),
Məhərrəm Musayev (Lal və Qırmızıtuman
kişi), Zakir Əsədov (Cavanşir xan), Əsgər
Əsgərov (Bayandur), Əli Salayev (Sofi), Həsən
Hacağayev (Mirzə), Eynəli Nurullayev (Süleyman paşa)
Elçin dramaturgiyasının ruhuna həssaslıqla
yanaşıb cazibəli ifalar göstərə bilmişdilər.
Elçinin “Mənim sevimli dəlim” pyesinin xoş səsi-sorağı
Azərbaycanın hüdudlarını çoxdan aşıb. İlk ramaşası 1998-ci
ildə Akademik Milli Dram Teatrında oynanılan qəmli satirik
komediyanın dramatik, bir qədər də fəci dərinliyində
Elçinin eramızdan əvvəlki antik yunan
dramaturgiyasından üzü bəri bəşəri mahiyyət
daşıyan insan və cəmiyyət probleminə tamamilə
yeni baxış fəlsəfəsi var. Quruluşçu
rejissor İslam Həsənovun və rəssam Məmmədyar
Cəfərovun Lənkəran teatrında
hazırladıqları “Mənim sevimli dəlim” (28 sentyabr
2008-ci il) tamaşasının uğuru, mənim fikrimcə,
teatrın Elçin dramaturgiyasına məfkurə
aydınlığı ilə, həssaslıqla
yanaşmasındadır. Təbii ki, Eynəli Nurullayev (Baş
redaktor), Niftulla Əsgərov (Şöbə müdiri),
Sücəddin Mirzəyev (Ədəbi işçi), Təvəkkül
Həsənov (Panteleymon Polikarpoviç), Emin Fərzullayev
(Siyasi icmalçı), Elnur Əkbərov (Məsul katib),
Miraslan Ağayev (Professor), Aynur Əhmədova (Katibə), Təranə
Fərəcova (Şəfqət bacısı) səylə
çalışırdılar ki, Elçin obrazlarını,
Elçin tip-personajlarını reallıqla, bütün
şirəsi-şəhdi ilə canlandırsınlar.
Elçinin əsərlərinin mövzusunun fəlsəfi-psixoloji
qatları çoxlaylıdır və əksər hallarda bunu
ilk baxışda, ilk oxumada dəqiqliklə tutmaq olmur. Fikrində,
ideyasında çoxplanlığa meyl göstərən
Elçinin daha dərin, daha sanballı yazıçı
amalı ikinci, üçüncü, hətta
dördüncü planlarda daha əzəmətli
görünür. Həmçinin dramaturqun daha
“qapalı” planının kod-açarını dəqiq
tapanda görürük ki, mövzusundan, hadisələrin
dövründən, konfliktin üst qatda görünən
mahiyyətindən asılı olmayaraq, ədibin bir şah
mövzusu var: İnsan. Elçin insan dediyim
anlamı mütləq fəlsəfi dərinliklə və
bir-birindən fərqlənən ailə-məişət,
sosial, ictimai, ictimai-sosial və yeri gəldikcə ictimai-siyasi
kontekstlərdə verir. Onun səhnə əsərlərinin
canlılığının, təravətinin bir gözəlliyi
də məhz bundadır.
Lənkəran
teatrı janr estetikası və “dramaturqu müasir təfəkkürlə
oxumaq” prinsipinə ciddi cəhd göstərdiyi
üçün Elçinin “Cəhənnəm sakinləri”
(quruluşçu rejissor Gümrah Ömər, rəssam Tərlan
Sadıqov. 26 may 2015-ci il) əsərinin
tamaşasında uğur təmin olunmuşdu. Qabil Quliyev
(Kişi), Qızılgül Quliyeva (Qadın), Aynur Əhmədova
(Gənc qadın), Əbülfəz Axundov (Qonaq), Adil Zeynalov
(Zabit) məhz “Elçin teatrı” üçün səciyyəvi
olan ifadə vasitələrinə
əsaslanmaqla maraqlı obrazlar canlandırırdılar. Yeri gəlmişkən qeyd edim ki, işlətdiyim
“Elçin teatrı” ifadəsi ötəri deyim deyil, Azərbaycan
səhnə sənətində öz estetikasını müəyyənləşdirmiş,
cilalayıb formalaşdırmış reallıqdır. Ona görə əminəm ki, elmi axtarışlarla
məşğul olan gənc teatrşünaslarımızdan
kimsə bu mövzunun elmi-nəzəri modelini geniş şəkildə
araşdıracaq.
lll
Yuxarıda yazdım ki, Elçin teatrla sıx
bağlı ailədə böyüyüb, amma bununla belə
Akademik Teatrla yaradıcılıq əlaqəsini gec qurub. Dəqiq bilmirəm,
amma güman edirəm ki, o, İlyas Əfəndiyevin
teatrın əsas ağırlığını çəkdiyi
bir dövrdə onun qabağına çıxmaq istəməyib.
Bəlkə də belə deyil... nədənsə
bu barədə onun özündən soruşmamışam,
amma məqam düşən kimi səbəbini öyrənməyə
çalışacam.
İndi qayıdıram mənim gümanıma ki, nə
üçün belə düşünürəm. İlyas
Əfəndiyevin son pyesi “Hökmdar və qızı” hazırlananda
teatr təmirdəydi. Nə dramaturq
özü, nə də teatrın direktoru və bədii rəhbəri
Həsən Turabov razı deyildilər ki, bu tamaşanın
premyerası başqa binada olsun. Təmirdən
sonra açılışı onunla etmək istəyirdilər.
Ömür dramaturqa vəfa etmədi.
Tamaşanın ictimai baxışına Elçin gəldi və
o, Həsən Turabov, rejissor Mərahim Fərzəlibəyov,
mən “Hökmdar və qızı”na
birlikdə baxdıq. Razılığa gəlindi
ki, teatrın təmiri sona çatanda pərdələr bu əsərlə
açılsın. Tamaşanın
premyerası 15 dekabr 1996-cı ildə oldu.
İctimai
baxışdan sonra Həsənin otağında çay
içə-içə etdiyimiz söhbətdən mənə
məlum oldu ki, Elçin “Ah, Paris... Paris...”
komediyasını yazıb və indi hansı rejissorla işləmək
barədə fikir mübadiləsi aparırlar. Mətləbi uzatmıram, bundan sonra Elçin
atası İlyas Əfəndiyevin yolunu ləyaqətlə
davam etdirməyə başladı, bir-birinin ardınca onun
aşağıdakı əsərlərinin tamaşaları
repertuarda yer tutdu.
1 fevral
1997-ci il. “Ah, Paris... Paris!..”.
Quruluşçu rejissor Azər Paşa Nemət, rəssam
Elçin Məmmədov, musiqi tərtibatçısı
Valeri (Vladimir) Neverov.
23 may
1998-ci il. “Mənim sevimli dəlim”
(“Dəlixanadan dəli qaçıb”).
Quruluşçu rejissor Azər Paşa Nemət, rəssam
Elçin Məmmədov, musiqi tərtibatçısı Valeri
Neverov, rejissor assistenti Pünhan Həsənli.
16 oktyabr 1999-cu. “Mənim ərim dəlidir” (“Diaqnoz “D”).
Quruluşçu rejissor Azər Paşa Nemət, rəssam
Elçin Məmmədov, musiqi tərtibatçısı
Valeri Neverov.
23 fevral
2001-ci il. “Poçt
şöbəsində xəyal”.
Quruluşçu rejissor Mehriban Ələkbərzadə,
rəssamlar Tahir Tahirov və Ağarəhim Əliyev, bəstəkar
Səyavuş Kərimi.
26 sentyabr
2003-cü il. “Qatil”.
Quruluşçu rejissor Mehriban Ələkbərzadə,
rəssam Nazim Bəykişiyev, bəstəkar Aygün Səmədzadə.
11 aprel
2008-ci il. “Arılar
arasında”.
Quruluşçu rejissor Bəhram Osmanov, rəssam Altay
Sadıqzadə, bəstəkar Fərəc Qarayev.
11 may
2011-ci il. “Teleskop”.
Quruluşçu
rejissor Kamran Şahmərdan, tərtibatçı rəssam
Eduard Koçergin (Rusiyanın Xalq rəssamı), geyim rəssamı
Anna Koçergina, musiqi tərtibatçısı Həmid
Kazımzadə, rəqslərin quruluşçuları Zakir
Ağayev və Yelena Ağayeva.
29 fevral 2012-ci il. “Şekspir”.
Quruluşçu rejissor Petru Vutkereu*, rəssam Ramin Bəykişiyev, musiqi tərtibatçısı Həmid Kazımzadə. Bədii tərtibatın rəhbəri Nazim Bəykişiyev.
* Qeyd. Quruluşçu rejissor Petru Vutkereu Moldovadan dəvət edilmişdi.
5 oktyabr
2012-ci il. “Qatil”, Elçin.
Quruluşçu rejissor Mehriban Ələkbərzadə,
tərtibat rəssamı İlham Elxanoğlu, işıq rəssamı
Rafael Həsənov, bəstəkar Aygün Səmədzadə.
15 mart
2013-cü il. “Sənətkarın
taleyi”, Elçin.
Quruluşçu
rejissor İrana Tağızadə, tərtibat rəssamı
Tatyana Melnikova (Rusiya), geyim rəssamları İrana
Tağızadə və Tatyana Melnikova, musiqi tərtibatçısı
Valeri Neverov, işıq üzrə rəssam Rafael Həsənov.
Təbii ki, eşidib-bildiyimə görə də, bu
siyahı bitməyib, inşallah davam edəcək.
Bəri başdan onu deyim ki, Elçinin pyeslərindəki
“dəlilər” səlist məntiqlə, müstəqim mənada
qəbul edilməməlidir. Qeyri-səlist məntiqdə
bu “dəlilər” dəli düşüncəli adamların
qavrama güzgüsündə “dəlidirlər”. Güzgü simmetriyasında məhz cəmiyyətin
əsl naqis düşüncəli, çürük mənəviyyatlı
adamları özlərini başqa qiyafədə görürlər.
Elçinin
“dəliləri” ilə Mirzə Cəlilin “dəli
yığıncağı” arasında illər fərqi olsa
da, mənəvi yaxınlıq var. Elə burdaca deyim ki, cəmiyyətimizin
formasiya dəyişməsi prosesində insanların mənəviyyatında,
sosial durumunda baş verən kəskin, təzadlı dəyişmələri
cəsarətlə dramaturgiyaya ilk dəfə gətirən
Elçin olub. Və bu vacib mövzu müxtəlif
formalarda Elçinin səhnə əsərlərinin enerji
nüvəsini təşkil edir.
Uzun müddət texniki səbəblərə görə premyerası gecikdirilən Elçinin “Ah, Paris... Paris!..” satirik komediyasının tamaşası 1997-ci il fevralın 1-də və 2-də böyük uğur və təntənə ilə tamaşaçılara göstərildi. Tamaşadakı hadisələr 1992-ci ilin payızında cərəyan edirdi. Elçin adi məişət hadisələri zəminində son dərəcə aktual, ictimai-sosial zəmindən rişələnən mənəvi-əxlaqi problemlərə toxunmuşdu. Yüksək estetik zövqə malik, həssas çağdaş siyasi-sosial durumu olan, rejissurasının poetika göstəriciləri orijinallığı ilə seçilən Azər Paşa Nemət məsxərə zəminli satirik komediya janrında şən, şux ovqatlı, tamaşaçını düşündürən və kövrəldən, səliqəsi diqqət çəkən tamaşa yaratmışdı.
“Ah, Paris... Paris!..” tamaşası kompozisiya bütövlüyü, meydan teatr prinsiplərinin çağdaş estetik həlli, mizanların eyni epizodda üç-dörd müxtəlif planda (avansenadan tutmuş səhnənin ən arxa divarına qədər) paralel və əlaqəli şəkildə qurulması ilə seçilirdi. Həm pyesin işlənməsi, həm də tamaşanın təqdimi bədii xüsusiyyətlərinə, məzmun-forma həllinə görə teatr üçün yeni və yeni olduğu qədər də təravətli, ürəkaçan, zövqlü idi.
Azər Paşanın janr təyininin özəlliyi və seçdiyi təfsir-üslub axtarışlarının hüsnü, ilk növbədə, aktyor ansamblına təzə-tərlik gətirmişdi. Ansamblda bütün ifaçılar vahid üslubun həmrəy daşıyıcıları olmaqla yanaşı, ayrılıqda hər bir aktyor fərdi ifadə vasitələrinin zərifliyi, bənzərsizliyi ilə seçilirdilər. Səyavuş Aslanın (Əsədulla) oyunu karnaval estetikasının zərif təcəssümü, Telman Adıgözəlovun (Əhməd) ifası ekssentrik hərəkətlərin estrada gülüşü ilə vəhdəti, Kübrabəyim Əliyevanın (Firəngiz) rol təfsiri məişət yumoru ilə ictimai satiranın eyni ladda ahəngdar səslənməsi, Yaşar Nuriyevin (İsgəndərzadə) qroteskə cəsarətlə üstünlük verməsi son nəticədə tamaşanın məna dərinliyinə və cazibədarlığına xidmət edirdi. Tamaşaçı vahid janrla, al-əlvan, parlaq rənglərlə cilalanmış oyun-üslublarla rastlaşırdı.
Azər Paşa Nemət səhnə məkanını elə qurmuşdu ki, aktyorlar istənilən məqamda improvizə etsələr də, ümumi üsluba xələl gəlmirdi. Hətta Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin tələbələri Şəlalə Şahvələdqızı-Quliyeva və Məsmə Aslanqızı da Gülbəniz və Nurbəniz rollarındakı debütləri ilə yadda qalır, maraqla baxılırdılar. Teatrın kollektivinə yenicə qəbul olunmuş Cəfər Namiq Kamal (Əhmədov) isə Eynşteyn rolunda məlahətli təsir bağışlayırdı.
Rus Dram Teatrından çağırılmış Xalq artisti Lüdmila Duxovnaya (Vera) və Elxan Ağahüseynoğlu (Palyaniçka) dueti, bütün tamaşa boyu sözü barmaqla sayılacaq qədər az olan Süpürgəçinin ifaçısı Kamal Xudaverdiyevin hərəkət “oyunları” canlı görünürdü, tamaşanın ümumi sürət-ritminə uyuşurdu.
“Ah, Paris... Paris!..”in ilk tamaşalarından az sonra Elçin “Dəlixanadan dəli qaçıb və yaxud mənim sevimli dəlim” satirik komediyasını teatrın bədii şurasına təqdim etdi.
Elçinin “Mənim sevimli dəlim” (“Mənim
sevimli dəlim, yaxud dəlixanadan dəli qaçıb”) satirik
komediyasının premyerası (23, 24, 30 və 31 may)
teatrın təntənəsinə çevrildi. “Mənim sevimli dəlim”in səhnə
təfsiri dramaturqun öz arzusu ilə “Ah, Paris... Paris!..”in quruluşunu vermiş
məşhur rejissor Azər Paşa Nemətə həvalə
olunmuşdu. O, ilk məşqə 1997-ci il
oktyabrın 10-da başladı, ancaq teatrın Türkiyəyə
qastrol səfərlərinə hazırlığı məşq
prosesində müəyyən fasilələr yaratdı.
Psixoloji dəqiqliyi,
məzmunun poetik forma təfsirini (rəssam Elçin Məmmədov),
tamaşanın obrazlı həllinin
bütövlüyünü, rejissor konsepsiyasının zərif
təcəssümünü böyük səylə, yüksək
bədii-estetik dəyərlərlə, cilalanmış şəkildə
qurmaqda usta olan Azər Paşa Nemət teatrın janr-üslub
axtarışlarında təzə söz olan tamaşa yarada
bilmişdi.
Elçinin
kəskin ictimai-siyasi hadisələrdən bəhs edən,
dövrümüzün mənəvi-əxlaqi, sosial-məişət
problemlərinə ciddi şəkildə toxunan “Mənim
sevimli dəlim” komediyası bütün bədii dəyər
göstəriciləri ilə səhnə həllini tapa
bilmişdi. Tamaşada rejissor heyranedici dərəcədə
aktyor ansamblı qurmuş və onların öz potensial
aktyorluq imkanlarını açmaq üçün məkan
genişliyi, ifa sərbəstliyi (vahid üslub-janr dairəsində),
geniş üfüqlü, zəngin yaradıcılıq iqlimi
yaratmışdı.
Telman Adıgözəlov (Professor), Şəlalə Şahvələdqızı (Şəfqət bacısı), Səyavuş Aslan (Baş redaktor), Hacı İsmayılov (Məsul katib), Əsgər Məmmədoğlu (Siyasi icmalçı), Yaşar Nuriyev və Aqşin Vəlixanov (Şöbə müdiri), Elxan Ağahüseynoğlu (Panteleymon Polikarpoviç), Cəfər Namiq Kamal (Ədəbi işçi), Məsməxanım Aslanqızı (Katibə) təravətli, şux, gülməli səhnə obrazları oynayırdılar.
Tamaşanın əsas ağırlığını isə mübahisəsiz və şəriksiz Səyavuş Aslan çəkirdi. Baş redaktor rolu aktyorun yaradıcılığında təzə sənət qələbəsi, növbəti uğur zirvəsi idi. Səyavuş Aslan bu rolda məsxərənin, satirik komediyanın, karnaval estetikasının, qrotesk-hiperbolanın elementlərini vahid ifa poetikasında yüksək sənətkarlıqla birləşdirirdi. Azər Paşa Nemətin dörd-beş planda paralel, həm üfüqi, həm şaquli “mərtəbələrlə” mizan qurmaq hünəri, onun estetik cazibəsi Səyavuş Aslana, eləcə də digər ifaçılara sonsuz yaradıcılıq imkanları açmışdı.
Tamaşanın iki aparıcı dueti vardı: Professor - Şəfqət bacısı və Baş redaktor - Katibə. Telman Adıgözəlov aktyor plastikası, Şəlalə musiqi ritminin ahəngdarlığı, Səyavuş ləzzətli yumor ölçüsü, Məsmə isə gülüş doğuran emosional lirizmi ilə tamaşaçıları heyran qoyurdular.
Azər Paşa Nemət aktyorların oyun sərbəstliyini irəli buraxaraq Elçinin dramaturq ideyasının təntənəsi kimi səslənən qeyri-adi final qurmuşdu. Aktyorların fərdi və “xor” oyunu, Pavorottinin italyan dilində oxuduğu fonoqram mahnı, bütün səhnəyə enən sellofanın düşməsi və onun üstünə yağan yağışın texniki həllinin, işıq qurumunun doğurduğu psixoloji ovqat tamaşa müəlliflərinin qayə-məqsəd təntənəsi kimi səslənib-görünürdü.
Şəfqət bacısı obrazını ilkin mərhələdə Kübrabəyim Əliyeva da məşq edirdi. Aktrisanın oyun üslubu Azər Paşanın janr-üslub təyininə tam uyğun gəlirdi. Heyif ki, aktrisanın qəflətən xəstələnməsi onu bu gözəl roldan uzaqlaşdırdı.
Elçinin yeni əsəri “Mənim ərim dəlidir” (“Diaqnoz “D”) də onun ilk iki pyesinin mövzusunda idi. Daha doğrusu, özünün yazılış üslubu və mövzu-problematikaya baxışı bir konsepsiya ətrafında birləşmişdi. 1999-cu il 16 oktyabrda göstərilən tamaşanın da quruluşçu rejissoru Azər Paşa Nemət, rəssamı Elçin Məmmədov idi. Tamaşada daha parlaq aktyor ifasını Səyavuş Aslan (Kişi), Firəngiz Mütəllimova (Arvad), Aslan Şirinov (Oğul), Telman Adıgözəlov (Professor), Məsmə Aslanqızı (Falçı Ağabacı) nümayiş etdirirdilər.
Min illərin ənənəsi göstərir ki, hər hansı əsər təxminən iyirmi ilin civarında çağdaş görünür. Sonra o, keçir tarixin sərt yaddaşına. Ola bilsin ki, bununla hansısa əsər əbədilik unudulsun. Yaxud da, hansısa zaman kəsiyində bu əsərin çağdaşlıq mahiyyəti yeni ictimai-sosial münasibətlərdə, yeni siyasi kontekstdə üzə çıxsın.
Akademik Milli Dram Teatrı 2001-ci il fevralın 23-də “Poçt şöbəsində xəyal” pyesinin ilk tamaşasını oynayıb. Tamaşanın quruluşçu rejissoru Mehriban Ələkbərzadə, rəssamları Ağarəhim Əliyev və Tahir Tahirovdur. Musiqisini Səyavuş Kərimi bəstələyib. Tamaşadan doğan ilk estetik təəssüratlar çoxdur, bununla belə, onları tarixilik və bədiilik kontekstində müəyyən sistemə düzmək mümkündür.
Öz dövrü üçün daha çox ədəbi material kimi dəyərli olan “Poçt şöbəsində xəyal” bu gün tarixi sənəddir. Dəqiq sənəddir! Gənc yazıçının səmimi, idealist, insani arzusudur, insaniləşməyə çağırışdır. Əvvəla, əsərin yazılışından iyirmi deyil, əlli ilə yaxın vaxt keçib. İkincisi, bəşəriyyət nəinki yeni əsrə, hətta təzə eraya qədəm qoyub. Üçüncüsü, artıq yer üzündə SSRİ deyilən dövlət yoxdur. Üstəlik bu dövrdə Elçinin təsvir etdiyi məkanın adamlarının düşüncələri, arzuları, xəyalları çox-çox dəyişib. Sosioloji, ictimai, mənəvi, siyasi şərtlər bambaşqadır.
Elçinin əsəri mənəvi tarixdir. Həmin dövrdə barmaqla sayılan Elçinlər, Anarlar, Rüstəmlər, Əkrəmlər... nəyi tərənnüm edirdilər və geniş mənada, bəşəriyyətdən nə istəyirdilər? “Poçt şöbəsində xəyal” ilk növbədə bu qlobal sualların özünü yeni estetik-fəlsəfi aspektdə, daha böyük zərrəbin işığında suala çevirir. Biz böyük bir tarixi dönəmin mənəvi-əxlaqi problemlərini, onun estetik parametrlərini, psixoloji əsaslarını apaydın görürük.
Tarixə kiçik bir ekskurs. Heç uzağa
getməyək, elə iyirminci əsrin özündə
müxtəlif ölkələrdə
gəncliyin mənəviyyatlara, ictimai-sosial qurumlara etiraz
inqilabları olub. “Xippilər”, “Maoçular”,
“Qırmızı briqadalar”, “Cekavarlar”... Qərb burjua cəmiyyətinə,
istehlakçı cəmiyyətə qarşı
çıxırdılar. SSRİ-də bolşevizmə
qarşı gizli liberallar və açıq sərt disidentlər
vardı. Düzdür, Azərbaycanda ədəbiyyat disidenti
olmadı. Ancaq liberallar oldu ki, onların öncüllərindən
biri də Elçin idi. Məşhur ədəbiyyatşünas
Lev Aninski onları “altmışıncılar”
adlandırırdı. Həmin
“altmışıncıları” isə Azərbaycan ədəbiyyatının
yeni dalğası kimi qiymətləndirirdi və bu istiqamətdə
Elçinin yaradıcılığına ayrıca məqalə
də həsr etmişdi.
İlham
RƏHİMLİ
525-ci qəzet.- 2016.- 30 dekabr.- S.14-15.