Milli müəllimliyin odisseyası
Bu
günlərdə Namiq Atabəylinin "Müəllim"
pedaqoji poeması çapdan çıxıb (Bakı,
"Elm və təhsil" nəş., 2016).
Beş hissədən ibarət bu poemada mürəkkəb poetik arxitektura, postmodern metod və qarışıq metrika (şeir vəzni) nəzərə çarpır. Yeni məktəbin (üsuli-cədidin) yaradıcısı dahi çex maarifçisi Yan Amos Komenskinin (1592-1670) "Hamıya hər şeyi öyrətmək" pansofik ideyalarından ilhamlanan şair bu humanist hərəkatın Azərbaycandakı üç əsrlik tarixi yürüşünü bədii əks etdirməyə çalışıb.
Əsərin baş qəhrəmanı dağlar qoynunda kiçik bir kənddə öz mənalı ömrünü yetişməkdə olan nəslin maariflənməsinə sərf etmiş İsmayıl İsmayılovdur. Azərbaycan dili və ədəbiyyatı fənləri üzrə Çiyni kənd orta məktəbində dərs vermiş İsmayıl müəllim Milli maarifçilik ideologiyasının əsas ruporu kimi çıxış edir. İsmayıl müəllimin həyat hekayətini nəzmə çevirən şair Oxucunu aramla dünya pedaqoji nəhrinin dərinliyinə çəkib aparır, onu tarixin aramsız mənəvi fırtınaları ilə üz-üzə qoyur. Gözlər önündə xəfifcə səhifələnən uşaqlıq çağları, yeniyetməlik və ilk gənclik illəri qəhrəmanın ömür izinin nostalgiyasını yaradır... Sonrakı fikir, məfkurə savaşları nastolji bədii başlanğıcın aldadıcı illizorluğunu üzə çıxarır. Gənc İsmayılın ali pedaqoji təhsil dövründəki yuxusuz tələbəlik gecələri, ideya-məfkurə cihadı ilə Oxucu bəşəriyyətin ilk rəsmi Müəllimi sayılan dahi yunan filosofu Sokratın (e.ə.470-399) öz zəmanəsinə qarşı dəhşət doğuran İttihamnaməsinə qədər gəlib çıxır:
Söyləyin Ləyaqət nə olan şeydir?
Sokrat sual
verib cavab istəyir...
Nadan
şah da olsa, lovğa səfehdir,
Ləyaqət-
müdriklik, bilikdir!-deyir.
Cəllad
ola bilməz savadlı insan,
Nadandır birər tüm qatı tiranlar.
Bizi
Yunanıstan etmədi "yunan",
Bizi elm etdi müdrik insanlar.
Nəticə-səbəbi
sual-cavab bil:
Qürub zilli doğar, tülu sabahı.
Vəzifə,
libas, pul bir kimlik deyil,
"Danış,
görüm səni": sən kimsən, axı?!
Poemadakı didaktik hekayətlər bədii-pedaqoji fikrin əyaniləşdirilməsi
üçün çox gözəl
düşünülmüş ədəbi priyom kimi nəzəri
cəlb edir. Buradakı süjetlərə Övliya Çələbidən
tutmuş, ta baş qəhrəmanın hekayətlərinəcən
xeyli müstəqil məntiqi parçalar daxil edilmişdir.
Ö.Çələbinin "söhbəti"
İnsan və İblis barədə İlahi hekayətdən
sonra yerləşdirilmiş ən maraqlı epizodlardan biridir.
Övliyanın fikrincə, insan
üçün ən qorxunc kasadlıq mənəvi
yoxsulluqdur. Bu fikir özünün tam həllini
poemanın sonunda İsmayıl müəllimin "Estafet"
adlandırdığı gündəliyində tapır.
Bu sonuncu didaktik hekayətdə təhsilini
yarımçıq qoyub, "Rokfeller olmaq" istəyən
iki gəncin faciəsi qələmə alınıb.
Maraqlı cəhət budur ki, bu yanlış həyat fəlsəfəsini
həmin dostların özü də, gec də olsa, yalnız
öz Əbədiyyət yolçuluğunda başa
düşürlər:
Ya Rəbbim!
Əbədi hökm-fərmansız:
Dünənsiz, bu günsüz, bütün fərdasız.
Cəhənnəm,
ya Cənnət dostlarçın birdir,
Dostluğu olmayan dünya qəbirdir.
Madam ki, ölümdən sonra Həyat var:
Bir yerdə
olmalı orda da Dostlar!..
Səhvimiz
ağırdır, bağışla bizi,
Eyni yerə göndər hər ikimizi.
Gənc
idik, aldandıq bir gün Şeytana,
Biliyi dəyişdik cəhlə, nadana.
Öz cəzamızı
da çəkdik necə var:
Bizdən ibrət alsın bütün insanlar.
Tanrının insan ağlına olan etibarını
İblislərin ayaqları altına atanların cəzası
Cəhənnəm əzabıdır. Şairin Sokratın
mühakiməsindən çıxardığı məntiqi
hökmdə mənəviyyatın bu ilahi qüdrəti öz
ifadəsini tapıb.
...Mən zəhər içərək
ölürəm, fəqət,
Dəyişin, dünyanı dəyişdirin siz.
Candan əziz
olsun sizə Həqiqət,
Qoruyun
haqqını həqiqətin siz!
Tarixə yazdığım
şan-şöhrət üçün,
Mənim edamıma qərar
verib Şah.
Tarix qarşısında ədalət
üçün,
Sokratla sırada dayanın Sabah!..
Qaldırın
məşəlin Zəkanın göyə,
Dünyanı işıqlı bir Məktəb edin.
Nadanı
taxtından endirin yerə,
Haqqın
dərgahına Alimlə gedin!
Elm və
təhsilin qarşısını kəsməyə
çalışan müxtəlif bürokratiya və inzibati
qaragüruhçuluğa,vəzifə
ardında pərdələnmiş hər cür Şeytani
güclərə qarşı mənəvi silaha
çevrilmiş bu tarixi Nitqdə Tanrının bəşəriyyətin
mənəvi dəyanətinə olan İlahi inamı və
etibarı hifz edilib.
Sokratın bu haqq savaşının ön cərgəsində
ilk dəfə dahi şairimiz, ilk Milli pedaqoqumuz Seyid Əzim
Şirvanini görürük. Seyidin 1869-cu ildə
öz kiçik komasında yaratdığı xüsusi tipli
ilk anadilli məktəb Azərbaycan Milli Məktəbinin əsası
hesab olunur.
Burada müəllifə haqq vermək üçün
bir məsələyə aydınlıq gətirmək istəyirəm. Bəzi elmi
araşdırmaçılar süni yerli təəssübkeşliyə
uyaraq, Azərbaycan Milli Məktəbinin tarixini bir qədər
uzatmağa və banisinin ismini dəyişdirməyə cəhd
göstərmişlər. Əlbəttə,
bu elmi nöqteyi-nəzərdən yolverilməz haldır.
Belə ki, ilk Anadilli məktəbin tarixini
Talış mahalının Qaradonlu sərhəd
zastavasında (əslən Qarabağlı olan) Mirzə Sadiq bəy
Mehmandarovun (Səməd bəy Mehmandarovun atasıdır.
Səməd bəyin özü də bu məktəbin
50 şagirdindən biri olmuşdur.) təşəbbüsü
və maliyyə yardımı ilə (əslən
Şirvanlı , Ləki kəndindən olan) İsmayıl
Qasirin müəllimlik etdiyi məktəbdən başlamaq istəyirlər.
1848-ci ildən fəaliyyət göstərmiş
bu məktəb "Anadilli məktəb" statusunda və təyinatında
olmamışdır. Çarizmin Qafqazı
işğalından sonra yerlərdə rejimin inzibati tələbatları
ilə bağlı xeyli belə məktəblər intişar tapmışdır. Onlar,
əsasən, mütərcimlər və digər sahələr
üçün kiçik çar məmurları
yetişdirirdilər. Əski mollaxana, mədrəsə
təhsili də ayrıca fəaliyyətini davam etdirirdi.
Belə ki, Şamaxının özündə XIX əsrin
30-cu illərində 17 azərbaycanlı molla 395 şagirdin təhsili
ilə məşğul olurdu. 1858-ci ildə
Şamaxı quberniyasında artıq 299 məktəb və mədrəsə
çalışırdı ki, bunlarda 4700 nəfər təhsil
alırdı. Bu məktəblərdə, əsasən,
Quranın təfsiri, ərəbcə Oxu-yazı, Fars dili və
İran tarixi öyrədilirdi. Sonralar
buraya rus dili də daxil edildi. Bu fəaliyyətlərin
nizamlanması üçün hətta Qafqaz Çar
Canişinliyinin rəhbərliyi ilə 1829-cu ildə I Nizamnamə,
1835-ci ildə II Nizamnamə hazırlanıb təsdiq
edilmişdi.
Zaqafqaziyada Qəza məktəblərinin
yaradılması ideyası da məhz ilk olaraq, canişin
general Yermolovun 1825-ci ilin aprelində Rusiya maarif naziri
Şişkova rəsmi Məktubunda açıqlanmışdır. Qaradonlu sərhəd
zonasında açılmış məktəb də belə
məktəblərdən biri olmuşdur. Həmin məktəbin
"banisi" hesab edilmiş Mirzə İsmayıl Qasirin
özü sonralar Mirzə Sadıq bəyə ithaf etdiyi farsca
şeirlərindən birində yazmışdı:
Ariflərin
arifidir Mirzə Sadıq bəy--
Duz-çörəkli, düz çərəkli,
könül əhli bir insan.
Elmin bütün nöqtəsinə dəymiş onun qələmi.
Saf idrakı bir dəryadır, kamalısa asiman.
Onun
ürfan ocağında oxuyurdu uşaqlar,
Yüz beytlik lüğət yazdım şeir ilə o
zaman.
Fars dilindən,
şəriətdən, bir də şeir-sənətdən
Dərs
deyirdim...
Pedaqoq-şairimizin
öz etirafı onu zorla "Azərbaycan Milli Məktəbi"nin banisi etmək istəyənlərə
tutarlı cavabdır. Qasirin ədəbiyyat və
pedaqogika tariximizdə yerini əsla kiçiltmədən deyə
bilərəm ki, məhz o, 1860-cı ildə ilk dəfə
"Talış dilinin qrammatikası" adlı dərs vəsaitini
yazmışdır. Onun Seyid Əzimin təsirilə
qələmə aldığı anadilli məktəbimiz
üçün ilk Dərs vəsaiti isə 1894-cü ildə
yazdığı "Qanuni-Mirzə İsmayıl Qasir" əsəridir.
Bu da Qasirin 1883-1900-cü illərdə Lənkəran
iki sinifli ibtidai məktəbində 18 illik Ana dili və şəriət
müəllimi kimi pedaqoji fəaliyyətinin nəzəri-təcrübi
yekunu idi.
Tarixi faktlar sübut edir ki, Azərbaycan Milli Məktəbinin
banisi dahi şair-pedaqoqumuz Seyid Əzim Şirvani olmuşdur. Onun 1869-cu ildə
Şamaxıda yaratdığı Anadilli xüsusi məktəb
xalqımızın ilk Milli Məktəbidir.
Təsadüfi
deyil ki, bundan bir il sonra, yəni 1870-ci ildə
dahi pedaqoq-şairimiz S.Əzim də Zaqafqaziya Müəllimlər
Seminariyasının Azərbaycan şöbəsinin
açılışına xüsusi dəvətlilər
arasında olmuşdur. Seyid Əzimin Anadilli məktəbi
əsası Y.A. Komenski tərəfindən qoyulmuş Sinif-dərs
sistemli Yeni məktəbin (üsuli-cədidin) bütün tələblərinə
və prinsiplərinə cavab verirdi. Belə
ki, burada keçilən Dərs kitabları da müasirliyi ilə
xüsusi seçilirdi. Bu ilk Anadilli milli məktəbimizdə
rus dili K.D.Uşinskinin "Vətən", hesab isə
Yevtuşenkonun "Hesab məsələləri" dərsliklərindən
tədris edilirdi.
Azərbaycan
Pedaqoji Universitetinin 2014-cü ildə"Elm və Təhsil"
nəşriyyatında çap etdirdiyi "Azərbaycan məktəb
və pedaqoji fikir tarixi" adlı Dərsliyin "Seyid
Əzim Şirvaninin anadilli məktəbi" bölməsində
oxuyuruq: "Məktəbin tədris planında Ana dili əsas
yer tuturdu. Məhz bu xüsusiyyətlərinə görə həmin
məktəb Azərbaycan Məktəb Tarixində ilk nümunəvi
anadilli məktəb hesab edilir" (Göst. əsər.H.Əhmədov,
səh.:185.). N.Atabəylinin bu xüsusda
yazdığı aşağıdakı misralar çox yerinə
düşüb:
Bilik- nəzəriyyə,
bacarıq - əməl,
Vərdişlər, sadəcə, həyat tərzidir.
"Böyük
didaktika" deyir müfəssəl:
Məktəb
universal həyat dərsidir!
İlk
yazı lövhəsi, ilk parta, silgi,
Bir də
ilk təbaşir: Seyidin dərsi!
İlk məktəb,
müəllim, ilk elm, bilgi,
Milli məktəbimdə
Seyidin irsi...
Bir qara
tablodur Yazı taxtası,
Bir də
ağ təbaşir Məktəbin
gücü...
Bütün
ömrümüzün nurlu mənası,
Bu qara
tabloya cəmləyir bizi!
Müəllif haqlı bir nəticəyə gələrək,
hər ilk Dərs gününü Seyid Əzimin adı ilə
başlamağı tövsiyə edir. Milli pedaqoji məfkurəsinə
görə 53 yaşında şəhid edilmiş ilk Milli
pedaqoqumuzun ruhunu bundan gözəl yad etmək olmaz... Zəka məşəlinin
əbədi sönməzliyinə dərin inam pedaqoji
poemanın hər misrasında açıq duyulur:
Elm
İlahinin odudur! Sanma
Biriylə başlayıb, biriylə bitdi.
Bəşər
yaranandan bəri daima,
Məktəb sona çatmaz bir Estafetdir.
Pedaqoji poemanın daha bir maraqlı cəhəti
ondakı Sələflər-Xələflər məsələsidir. Şair bunu ənənəvi
"atalar-oğullar" antoqonizmi kimi deyil, Vahid milli
maarifçilik hərəkatının ümumi estafet
yürüşü olaraq əks etdirməyə
çalışıb. Daha çox nəsillərarası
mənəvi bağlantıları, körpüləri
işıqlandırmağa çalışıb. Məktəb-Müəllim estafet
yürüşündə biz yalnız ümumbəşəri
həmrəylik ruhunun bədii ifadəsini görürük.
Sokrat-Əflatun, Mir Cəlal-B.Vahabzadə, Əkrəm Cəfər-N.Atabəyli...
diadasında bu həmrəylik daha bariz nəzərə
çapmışdır. Bu sırada Mir Cəlal,
Bəxtiyar Vahabzadə və Əkrəm Cəfər mənim
də Universitet müəllimlərim olduğundan poemadakı
bu bədii təsvirlərin tarixi xarakterinə şəxsən
şahidlik də gətirə bilərəm. Xüsusilə,
sevimli müəllimim, görkəmli yazıçımız
Mir Cəlal Paşayevin öz tələbəsinə,
B.Vahabzadəyə "Gülüstan" poeması ilə əlaqədar
həbsə düşdüyü dövrdə göstərdiyi
himayə və qayğı ədəbiyyat tariximizin ən
parlaq səhifələrindən biri olaraq heç vaxt
unudulmamalıdır. Odur ki, müəllifin poemadakı bu
tarixi iradına hər cür haqq qazandırmaq lazım gəlir:
Mir Cəlal
müəllim öz dəstəyini
Sonacan elədi Bəxtiyar üçün.
Tarix gizlətməsin
öz bildiyini,
Açıq yazmalıyıq bunları bu gün.
KQB
zindanı içindən alıb,
BDU-ya gətirdi, edib kamiyab.
Baxaq bu
gerçəyə nəzərlər salıb,
Qoy
bağlı qalmasın bu "Açıq kitab"!
"Açıq kitab" Mir Cəlalın Sovet təhsil
bürokratiyasına qarşı tələbə-gəncləri
müdafiə məqsədilə yazdığı ən
gözəl romanlarından biridir. Müəllif həmin
romana işarə edərək, görkəmli
yazıçı-pedaqoqun həyat idealı ilə
yaradıcılıq qayəsinin tamamilə üst-üstə
düşdüyünü, şəxsiyyət kamilliyini, mənəvi
bütövlüyünü bədii ifadə etməyə
çalışmışdır.
Poemada ilk Milli pedaqoq-şairimiz Seyid Əzimin
maarifçilik yayan poeziyasına xas olan publisistik şeir təhkiyəsi
nəzərə çarpır. Bu, pedaqoji əsərin
postmodern tələbatından, habelə pansofik ideyaların,
pedaqoji nailiyyətlərin ifadəsində elmiliyin traktat
xarakteri ilə bədiiliyin obrazlılığını
ustalıqla birləşdirmək zərurətindən irəli
gəlmişdir.
Müəllim
obrazı ədəbiyyatımızda az
deyil. Lakin tarixi yanaşmanı unutmadan deyə
bilərik ki, "Müəllim" pedaqoji poemasının qəhrəmanı
tamamilə fərqli mənəvi koordinatlara, kriteriyalara
uyğun qələmə alınmışdır. Məsələn, Almazdan (C.Cabbarlı) fərqli
olaraq, İsmayıl müəllim xalqın dini inancına
qarşı nəinki sayğılıdır, hətta onun təbliğ
və təşviqində də fəaldır.
Ömrünün ahıl çağlarında məhz
İsmayıl müəllimin təşəbbüsü ilə
kənddə məktəb və yol çəkilişi ilə
bərabər, məscid və mədrəsə
inşasına da start verilir.
İsmayıl müəllim belə əxlaqi-dini keyfiyyətlərinə
görə cəmiyyət tərəfindən kəndin ilk bələdiyyə
sədrliyinə layiq görülür. Onun Allaha və Kitabına
(Qurani-şərifə) münasibəti nəsillərə bədii
xitabında çox mənalı ifadə olunmuşdur:
Ey bəşər!
Könlünü daim açıq tut,
Gözəl rəhmi var gözəl Allahın.
Şeytanın,
iblisin adını unut,
Gözəl ismi var gözəl Allahın.
Tanrı
məhəbbətdir, iman bir barış,
Tale bir oyundur, həyat bir yarış.
Nə
işə əl atsan "Allah!" de, çalış,
Gözəl əzmi var gözəl Allahın.
Qəlblərin şahı ol, Allahın qulu.
Səadət yoludur Quranın yolu.
124 min nəfər rəsulu -
Gözəl məsumu var gözəl Allahın.
Poemanın hər səhifəsində qoca yunanın edam öncəsi söylədiyi Tarixi nitqi qulaqlarda cingildəyir:
Tarixə qılınclar, qalxanlar deyil,
Elm, mədəniyyət yol açacaqdır.
Bizi istilalar, tiranlar deyil,
Məktəblər, qələmlər yaşadacaqdır.
Müəllifin əsərin baş qəhrəmanı İsmayıl müəllimin dilindən səsləndirdiyi yekun müraciəti də bu mənada dahi yunanla tam həmahəng səslənir.
Taleyin Dan yeri Məktəb çağıdır.
Sönməz əsrlərcə ağlın şəfəqi.
Dünyanın
zirvəsi Elm dağıdır,
İnsanlığın
tacı Kitab vərəqi!
Sanıram ki, 252 səhifəlik bu ilk bədii-pedaqoji
salnamədə cəmiyyətimizin hər bir milli mərifət
əhli özü üçün ideya əhəmiyyətli
xeyli yeni fikirlər, düşüncələr əldə edə
biləcəkdir. Poema barədə hər bir Oxucunun öz
rəyi olacağına inanıram. Fikir plüralizminə
sayğımı bildirməklə bərabər,
düşünürəm ki, Azərbaycan Milli Məktəbinin
qarşıdan gələn 150 illiyi (2019) münasibətilə
qələmə alınmış bu ilk Pedaqoji poemaya əsl
diqqəti və qiyməti də Müəllim və Məktəb
verəcəkdir.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.-
2016.- 4 fevral.- S.8.