Baltik ölkələrində Azərbaycan
mədəni irsini yayma yolları
LİTVA-AZƏRBAYCAN QƏDİM MƏDƏNİYYƏT KÖRPÜLƏRİ
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
ŞAPŞAL
İRAN ƏKS-İNQİLABININ EPİSENTRİNDƏ
Dünyaca
tanınmış karay türkü, şərqşünas
professor, türkşünas alim və görkəmli
Litva-Polşa ictimai-mədəni xadimi Hacı Seraya Xan
Şapşal (1873-1961) tərəfindən Azərbaycan
etnokulturoloji dəyərlərinin öyrənilib
yayımlanması istiqamətində görülmüş
önəmli işlər haqqında danışdıqdan
sonra, onun XX əsrin əvvəllərində İran Məşrutə
hərəkatına qarşı apardığı siyasi fəaliyyətin
üzərindən konyuktura naminə sükutla keçmək
düzgün olmazdı. Baxmayaraq ki, həmin fəaliyyət
ziddiyyətli səciyyə daşıyır və onun təhlili
bizdə yalnız koqnitiv dissonans hissləri yaradır. Ancaq yəqin ki, bunu münasib tərzdə etmək
lazımdır. Ən azından ona görə
ki, o dövr Azərbaycan ədəbi və ictimai-siyasi fikrinin
məşhur klassikləri S. Şapşalın sözügedən
siyasi fəaliyyətinə baxışlarını öz əsərlərində
ifadə etmiş və tənqidi səslərini
ucaltmışlar.
Öncə
qeyd edək ki, S. Şapşal 1899-cu ildə Peterburq
universitetinin Şərqşünaslıq fakültəsini
bitirdikdən bir zaman sonra, İranın Rusiyadakı səfiri
Mirzə Rza xanın (1853-1937) təşəbbüsü,
Rusiya Xarici İşlər Nazirliyinin təqdimatı və
çar II Nikolayın (1868-1918) şəxsi
razılığı ilə İran hökmdarı Müzəfərəddin
şah Qacarın (1853-1907) böyük oğlu, Azərbaycan əyalətinin
valisi və İran taxt-tacının vəliəhdi Məhəmməd
Əlinin (1872-1925) rus dili müəllimi və mürəbbisi
təyin olunmuşdu. O, bununla bağlı 1901-1908-ci illərdə
İranda yaşayıb işləmişdir. Onunla
yaxın yaradıcılıq əlaqələri
saxlamış rus türkoloqu Nikolay Baskakovun (1905-1995)
yazdığına görə, S. Şapşal həmin illərdə
bir müddət Təbrizdəki Loğmaniyyə məktəbində
müəllimlik də etmişdir.
S.
Şapşal Təbrizə gəldikdən bir zaman sonra yerli adət-ənənələrə
yaxşı bələd olması, dərin biliyi, diplomatik
istedadı, yüksək əxlaqi və peşə keyfiyyətləri
sayəsində həm Qacarlar sarayında, həm də Vəliəhdin
yanında böyük nüfuz və etibar qazana bilmişdi. Vəliəhd Məhəmməd Əli
atasının ölümündən sonra 1907-ci ilin
yanvarında Şah taxtına əyləşərək S.
Şapşalı özünün müşaviri və
general-adyutantı (Saray naziri) təyin etmişdi. S. Şapşal həmçinin Şahın fərmanı
ilə İranın bir sıra orden və medalları ilə təltif
olunmuşdu. O, Məhəmməd Əli şahı
tamamilə öz təsiri altına ala bilmişdi və onunla
o qədər yaxınlaşmışdı ki, sözün
gerçək mənasında Şahın ailə
üzvünə çevrilmişdi. Şah hətta
bəzi idarəetmə məsələlərini S.
Şapşala etibar etmişdi.
S. Şapşal geniş anlamda Rusiya monarxının təmsilçisi
olmaqla yanaşı, həm də əqidəsinə görə
monarxist idi ki, bu da onu İran monarxı ilə siyasi və mənəvi
cəhətdən daha da yaxınlaşdıran cəhətlərdən
biri idi. Beləliklə
o, İranda gedən hadisələrə təsir edə bilmək
üçün olduqca sərfəli imkan qazanmışdı
və S. Şapşal belə vəziyyətdən, Rusiya Xarici
İşlər Nazirliyi Asiya Departamentinin xətti ilə
İrana ezam edilmiş dövlət məmuru (rezidenti) olaraq,
ilk öncə Rusiya imperiyasının İrandakı siyasi və
iqtisadi maraqlarını uğurla təmin etmək, o cümlədən,
o zaman yarımmüstəmləkə halında olan
İranın daxili və xarici siyasətinə Rusiya təsirini
daha da artırmaq üçün istifadə edirdi.
Tanınmış
ədəbiyyatşünas professor Vilayət Quliyevin son dərəcə
sərrast qeyd etdiyi kimi, “Qacar sülaləsinin ən bivec
hökmdarı adlandırıla biləcək Məhəmməd
Əli şahın qısa müddətli hakimiyyəti
dövründə (1907-1909-cu illər) İran bu ölkəyə
heç bir dəxli olmayan təsadüfi adamların hakimiyyəti altına
düşmüşdü”. Bu ümumiləşdirmə
M.Ə. Rəsulzadənin bir məqaləsində Şahın
S. Şapşalla münasibətləri barədə
deyilmiş fikirlərlə çox dürüst şəkildə
uzlaşır: - “Məhəmmədəli Mirzənin ustadı
Şapşal ona rus dili dərsi verirdi, qibleyi-aləmin kəlləsi
isə rus dilini qəbul etmədi. Amma adam öldürmək,
vətən satmaq, əhdi-peyman pozmaq, tənbəllik və
zülmkarlığı öyrənib həyata keçirməyi
öyrənmişdi”(“Məhəmmədəli
Mirzənin şərəfnaməsi”. Tehran, “İrani-nov” qəzeti,
23 oktyabr 1909-cu il, ¹ 49).
S.
Şapşalın Təbrizdə fəaliyyət göstərdiyi
illər, XX əsr İran siyasi tarixinin mühüm hissəsini
təşkil edən dövrə - 1905-1911-ci illərdə Cənubi
Azərbaycanda azadlıq və demokratiya uğrunda
aparılmış mübarizə illərinə təsadüf
edir. Məlum olduğu kimi, həmin hərəkat nəticəsində
İranda konstitusiyalı monarxiya yarandı, Milli Əncüman
fəaliyyətə başladı, Azərbaycan türklərinin
siyasi kimliyi gündəmə qoyuldu, onlar üçün məktəb
açıldı, mətbuat işıq üzü
gördü və ümumən Cənubi Azərbaycan idarəetmədə
mühüm rol oynamağa başladı.
Amma İran burjua-demokratik inqilabı Rusiya və
Böyük Britaniyanın köməyi ilə yatırıldı,
Təbrizə daxil olan rus qoşunları inqilabçılara
divan tutdu.
Çar ordusunun polkovniki Vladimir Lyaxovun (1869-1920)
komandanlığı altında İran kazak
briqadası 1908-ci ilin yayında İran məclisini topa tutub
dağıtdıqdan sonra, bu rus polkovniki Şah tərəfindən
minnətdarlıq nişanəsi olaraq general-qubernator təyin
olundu. Göstərilən hadisələr
baş verən zaman, Şahın sağ əli kimi tanınan
S. Şapşal İran Məşrutə hərəkatına
qarşı fəaliyyət göstərən əks-inqilabi
qüvvələrin episentrində olmuş və o cümlədən,
hərbi qüvvədən istifadə edilməsində
destruktiv rol oynamışdır.
S.
Şapşalın əks-inqilabi fəaliyyəti demokratik ruhlu
mütərəqqi Azərbaycan yaradıcı xadimlərinin
diqqətini çəkmiş və bununla bağlı bəzi
məqamlar onların əsərlərində bu və ya digər
dərəcədə öz əksini tapmışdır. Misallar qismində nəzərə çatdırmaq
istərdik ki, Üzeyir Hacıbəyovun felyeton və
miniatürlərində (Filankəs. Ordan-burdan.
“Sokrat təriqilə siyasi söhbət”.
“Tərəqqi” qəzeti, 5 noyabr 1908-ci il,
¹ 94), M.Ə. Sabirin satira və taziyanələrində
(“Füzuliyə bənzətmə”, 1910-cu il), Əhməd
Ağaoğlunun publisistik əsərlərində (“İran və
İnqilabı”. İstanbul, 1941; Bakı, 2009),
M.Ə. Rəsulzadənin məqalələrində
(“İranın indiki siyasi vəziyyəti və ya dərəbəylik”.
Tehran, “İrani-nov” qəzeti, 8 noyabr 1909-cu il,
¹ 61) S. Şapşalın destruktiv addımları Məhəmməd
Əli şah, Şeyx Fəzlullah Nuri (1841-1909) və V. Lyaxov
kimi Məşrutə əleyhdarlarının fəaliyyəti
ilə bir sırada tənqid olunmuşdur. Daha
sonralar yazıçı Abbas Pənahi Makulu “Səttarxan”
adlı romanında (1957) yaratdığı mənfi xarakterlər
sırasında S. Şapşalın da obrazını təsvir
etmişdir. Eləcə də ədəbi
klassik Məmməd Səid Ordubadinin “Dumanlı Təbriz”
(1933-1938) çoxcildli tarixi romanında yer almış surətlər
qalereyasında S. Şapşalın prototipini tapmaq
mümkündür.
SIĞINACAĞA
ÇEVRİLMİŞ ŞAH HƏRƏMXANASI
İran məclisi dağıdıldıqdan sonra
anarxiyanı xatırladan hadisələr
başlanmışdı. Məhəmməd Əli şah və
S. Şapşal inqilabçılar tərəfindən total
şəkildə təqib və təhdidlərə məruz
qalmışdılar. Moskvada nəşr edilən liberal-burjua
istiqamətli “Russkoe slovo” qəzeti 18 iyul 1908-ci il
tarixli sayında “Şahın həyatına sui-qəsd
hazırlanıb” başlığı altında
yazırdı: - “İran şahına, polkovnik Lyaxova və
Şapşala qarşı təşkil olunmuş sui-qəsdin
üstü açılmışdır. Onlar
İrandan kənarda hazırlanmış bombalarla məhv edilməli
idilər. Bombaları yerinə çatdırmaq
işı beş nəfər
inqilabçıya tapşırılmışdı. İnqilabçılar qadın paltarları geyinib
İrana Astara sərhəddindən daxil olmalı idilər.
Sui-qəsdlə əlaqəsi olan bir neçə
şəxs həbsə alınıbdır”.
Sözügedən hadisələrin dinamika və
dramatizmini açıb göstərmək üçün
qeyd etmək istərdik ki, o zaman dəfələrlə
ölümlə üz-üzə qalan Məhəmməd
Əli şah və S. Şapşal bir dəfə hətta
qadın paltarlarını geyinib Şahın hərəmxanasında
gizlənməyə məcbur olmuş və bu yolla
canlarını qəzəblənmiş kütlənin
linç mühakiməsindən xilas edə bilmişdilər. Bu faktı
Moskva universitetinin professoru Nikolay Baskakov S. Şapşalın həyat
və yaradıcılığı barədə 1992-ci ildə
Vilnüsdə dərc etdirdiyi geniş məqaləsində
qeyd etmişdir (düşünürük ki, müəllif bu
qeyri-ordinar hadisəni S. Şapşalın ona
danışdığı xatirələrə əsasən qələmə
almışdır).
Onda gərginliyin getdikcə artması şəraitində
Şah güzəştə getməyə məcbur
olmuşdu.
“Russkoe slovo” qəzeti 26 iyul 1908-ci il tarixli sayında bu barədə
belə yazırdı: - “Bu
gün (...) məlum oldu ki, Şah Əlahəzrətləri
onun ən yaxın məsləhətçisi, dostu və Vəliəhdin
mürəbbisi, general-adyutant Sergey Markoviç Şapşalla
tamamilə ayrılmaq qərarına gəlibdir. Məclis və Əncümən çoxdan idi ki,
onun Şaha pis təsiri olan şəxs kimi İrandan
qovulmasını tələb edirdi. (...) Səkkiz ol
öncə, Lazarev adına Şərq dilləri
institutunu yenicə bitirmiş S. Şapşal (qəzet səhv
yazır, çünki S. Şapşal Peterburq universitetinin
Şərqşünaslıq fakültəsini
qurtarmışdır. - M.H.) İranın
Peterburqdakı diplomatik missiyasının proteksiyası ilə
İran taxt-tacı Vəliəhdinin mürəbbisi qismində
ora dəvət olunmuşdu. O, vəliəhd Məhəmməd
Əlini özünə çox yaxşı münasibətlərə
kökləyə bilmişdi. O zaman hətta vurma cədvəlini
bilməyən İran taxt-tacının Vəliəhdi Avropa
ruhunda tərbiyə görmüş cavan S.
Şapşalın qabiliyyətinə valeh olmuşdu. Məhəmməd Əli şah S.
Şapşalın məsləhəti olmadan bir addım belə
atmırdı və öz hakimiyyətinin ağır dəqiqələrini
yaşayan zaman ancaq S. Şapşalın diktəsi ilə hərəkət
etmişdi. İran Məclisi tarixində Parlamentin topa
tutulması ilə başa çatmış son qanlı hadisələrdə
S. Şapşal az rol oynamamışdır...”
ŞAPŞALIN
FƏALİYYƏTİ AYRI-AYRI MÜƏLLİFLƏRİN
TƏQDİMATINDA
Şapşalın İran dövrü fəaliyyətinə
müxtəlif illərdə çeşidli müəlliflər
tərəfindən fərqli bucaqlar altında nəzər
salınmış və onun siyasi portretinin xarakterik cizgilərinin
çəkilməsinə səylər göstərilmişdir. Həm də
bu zaman geniş palitra təşkil edən cürbəcür
boyalardan, o cümlədən, qara və qırmızı
çalarlardan bol-bol istifadə olunmuşdur.
Yuxarıda
göstərilən “Russkoe slovo” qəzeti 26 iyul 1908-ci ildə
çıxmış sayında kinayə ilə
yazırdı ki, “Məhəmməd Əli şahın
sarayında general-adyutant olaraq yüksək mövqe tutmuş
Rusiya təbəəsi S. Şapşal çox zaman öz fəaliyyəti
ilə məşhur Həbəşistan avantüristi Leontyevi
xatırladır ki, o da ekvatora yaxın bir əyalətin təmtəraqlı
general-qubernator titulunu daşıyırdı” (jurnalist burada
Rusiya hərbi və siyasi xadimi, macəra həvəskarı və
afrikaşünas kimi tanınmış Nikolay Stepanoviç
Leontyevi (1862-1910) nəzərdə tutaraq qeyri-adekvat və
yanlış müqayisə aparmışdır. - M.H.).
Sovet
şərqşünası və tarixçi professor Vladimir
Aleksandroviç Qurko-Kryajin (1887-1931) S.Şapşalın Təbrizdəki
elmi və pedaqoji fəaliyyətini görünür ki,
tarixşünaslığın marksizm-leninizm təliminə əsasən,”faydalı
şərtlərlə iqtisadi müqavilələr
hazırlamaq üçün çar Rusiyası hökuməti
tərəfindən Məhəmməd Əli şahın
yanına qoyulmuş konsessiyalar ovçusu və şübhəli
işbaz” kimi səciyyələndirib təqdim etmişdir
(“İranın qısa tarixi”. Moskva, “Prometey” nəşriyyatı,
1925).
Pavloviç
təxəllüslü rus şərqşünası və
publisisti Mixail Lazareviç Veltman (1871-1927) isə “1905-ci il
inqilabı və Şərq” adlı elmi-tarixi oçerkində
S. Şapşalın fəaliyyətini belə analitik prizmadan
işıqlandırmışdır: - “İran inqilabi hərəkatı
sıx surətdə Rusiya fəhlə hərəkatı ilə
bağlı idi, İran əks-inqilabı isə əksinə,
öz qüvvəsini Çar taxt-tacının
pyedestalından alırdı. Olduqca maraqlı haldır ki,
İran Sosial-Demokrat partiyasının (İctimaiyyun-Amiyyun) əsasını
mərhum yoldaş Nəriman Nərimanov qoymuşdu, İran əks-inqilabının
başlıca təhrikçisi isə İranda özünə
qarşı ümumi nifrət oyatmış rus təbəəsi S.M.
Şapşal idi” (“İstorik-marksist” jurnalı, Moskva, 1926, ¹
1).
Tarix elmləri
doktoru, rus yazıçısı Qeorqi Borisoviç Fyodorov
(1917-1993) daha “irəli getmiş” və “Yer kürəsinin səthi”
adlı kitabında (Moskva, 1966) S. Şapşalın 1940-cı
ildən sonrakı fəaliyyətini oraq-çəkicli
qızıl bayraq altında təsvir etməyə uğursuz səylər
göstərmişdir.
Bir sıra Azərbaycan müəllifləri də S.
Şapşalın siyasi simasını onun İrandakı fəaliyyətinin
işığında öz əsərlərində müxtəlif
ədəbi üsullarla təsvir etməyə
çalışmışlar. M.Ə. Rəsulzadə, Əhməd
Ağaoğlu, Vilayət Quliyev və b. yazarlar S.
Şapşalın xoşagəlməz siyasi addımları barədə fikirlərini
“Xəzər türklərinə və yəhudi dininə mənsub
olan Rus casusu”, “Məhəmmədəli Mirzənin ustadı”,
“şahın mənfur əlaltısı”, “rus
irticasının təmsilçisi”, “mürtəce qüvvələrin
xidmətçisi”, “rus intriqalarının təşkilatçısı”,
“İran Rasputini” kimi ritorik və kəskin epitetlərlə
ifadə etmişlər.
Beləliklə, S.Şapşalın İran şah
sarayındakı ictimai-siyasi fəaliyyəti birmənalı
olmamış və onun həyatında ziddiyyətli izlər
qoymuşdur. Lakin həmin fəaliyyət uzun illər boyu onun
bioqrafiyasında ehtiva olunmamışdı. Şapşalın özü isə tərcümeyi-halını
yazarkən o fəaliyyətin üzərindən sükutla
keçmişdi. Bununla yanaşı S.
Şapşalın Məşrutə inqilabına qarşı
fəaliyyətinin təsir dərəcəsini və faciəvi
hadisələrdə iştirakının qeyri-qanuni cəhətlərini
aydınlaşdıran faktlar “tamamilə məxfi” qrifi
altında uzun müddət Rusiya arxivlərində gizli
saxlanılırdı. Yalnız ötən əsrin
90-cı illərində Rusiyada bir sıra arxiv fondları
üzərindən məxfilik götürüldükdən
sonra S.Şapşala aid mənbələr üzə
çıxarıldı.
S. Şapşalın fəaliyyətinin İran dövrü haqqında aparılmış bir sıra tədqiqatlar Moskva universitetinin türkoloq professoru Nikolay Baskakovun, Vilnüs universitetinin tarix professoru Vigintas Bronyus Pşibilskisin, karaim əsilli Litva diplomatı, humanitar elmlər doktoru Halina Kobetskaytenin, Trakay Tarix Muzeyi Karaim bölməsinin müdiri Alvira Zagretskaytenin, Moskvada nəşr olunan “Karaimskiye vesti” dərgisinin baş redaktoru Oleq Petrov-Dubinskinin və digər müəlliflərin 1991-2011-ci illərdə rus və litva dillərində çap edilmiş məqalələrində öz əksini tapmışdır. Müasir Azərbaycan müəlliflərindən isə professor V. Quliyevin S. Şapşalın elmi, ictimai-siyasi və dini fəaliyyəti haqqında 2007-ci ildə “525-ci qəzet”də dərc edilən və ciddi əhəmiyyət kəsb edən elmi-publisistik çalışmaları xüsusilə qeyd olunmalıdır (“Son illərin yazıları”. Bakı, “Ozan” nəşriyyatı, 2009).
ŞAPŞAL ÖZ ANTİ-İNQİLABİ BAXIŞLARI BARƏDƏ
S. Şapşalın Məşrutə hərəkatına qarşı yürütdüyü siyasətin səbəbləri onun İrandan qayıtdıqdan sonra verdiyi bir müsahibəsində olduqca aydın şəkildə göstərilmişdir. “Birjevıye vedomosti” qəzetinin 7 avqust 1908-ci il tarixli sayında çap edilmiş “General-adyutant Şapşal Moskvada” adlı məqalədə bu barədə belə açıqlamalar verilmişdir: - “Tanınmış İran xadimi, general Şapşal dünən yolüstü Moskvada dayanmışdı. Şapşal jurnalistlərə verdiyi müsahibədə bildirmişdir ki, qovulmuş İran parlamenti ölkənin həqiqətən də ehtiyac duyduğu məsələlərin mahiyyət etibarilə ifadəçisi deyildi. O, bu fikrini müfəssəl surətdə əsaslandırdı və ümidvar olduğunu bildirdi ki, yeni Parlament İranın bütün fikir və rəylərini ehtiva edən gerçək tribuna olacaqdır və hüquq normalarını həyata keçirə biləcəkdir. Şapşal belə baxışlarını düzənləyən zaman, bizə təsdiq etdi ki, onun özü Konstitusionalizmin gerçək tərəfdarıdır. Lakin onun zənnincə, İran hələlik o səviyyəyə gəlib çatmayıbdır. Buna baxmayaraq, geriyə qayıtmaq mümkünsüzdür, - deyib Şapşal sözünü bitirdi”.
Şübhəsiz ki, karay türkü S. Şapşalın Məşrutə hərəkatına qarşı əks-inqilabi fəaliyyəti həm də türk həmrəyliyi baxımından mənəvi sıxıntılar yaşadan xoşagəlməz məqamlar olaraq tarixə düşübdür və yəqin ki, bu heç zaman unudulmayacaq. Bununla bərabər, S. Şapşalın bütün türk dünyası qarşısında, o cümlədən, Azərbaycan xalqının tarixi, dili və mədəniyyəti, azərbaycançılıq ideologiyası və İstiqlal məfkurəsi qarşısında göstərdiyi mühüm xidmətlər də tarixin səhifələrinə silinməz şəkildə həkk olunubdur. Və hesab edirik, bu xidmətlər öz milli mahiyyəti və dəyəri, bəşəri əhəmiyyəti və ictimai-siyasi çəkisinə görə onun İrandakı siyasi fəaliyyətindən qat-qat yüksəkdə duraraq sözügedən mənfi məqamları arxa plana atır.
Zənnimizcə, elə məhz buna görə 1909-cu ildə S. Şapşalın adını kəskin epitetlərlə hallandıran M.Ə. Rəsulzadə 1933-cü ildə ona Varşavadan yazdığı məktubda “çox möhtərəm Sürəyya Bəyəfəndi”, “Zati-aliləri Şapşal” deyərək dərin hörmət və ehtiramla müraciət edirdi, milli İstiqlalı siyasi mühacirətdə yaşatmaq və Prometey hərəkatına daha geniş vüsət vermək üçün türk dünyasının bu Böyük oğlu ilə əməkdaşlıq əlaqələri saxlayırdı...
Vilnüs
(Ardı gələn şənbə
sayımızda)
Mahir
HƏMZƏYEV
Litva
Azərbaycanlıları Cəmiyyətinin sədri, Litva
Respublikası Hökuməti yanında Milli İcmalar
Şurasının üzvü
525-ci qəzet.- 2016.- 6 fevral.- S.16;17