Betərin də betəri...
QAN TURALININ YAZILARI VƏ “KULİS”DƏKİ FƏALİYYƏTİ BELƏ TƏƏSSÜRAT YARADIR
“525-ci qəzet”in gəncliyin üzünə hər zaman
açıq olduğu məlumdur.
Qəzetimizin 25 ilə yaxınlaşan nəşr həyatında
gənclərə geniş yaradıcılıq meydan verilməsi
möhkəm ənənəyə çevrilib. Təxminən 10 il əvvəl onda hələ çox gənc
olan Qan Turalının ədəbi proseslə bağlı
yazılarına səhifələr ayırmaq da həmin ənənədən
irəli gəlmişdi. Bu imkandan bəhrələnən
Qan Turalı tənqidi və təhlili yazıları ilə
qısa müddətdə ədəbi mühitdə
tanındı.
Açığı, onun bir çox hallarda “dozadan
yuxarı” alınan sərt tənqidi məqalələri birmənalı
qarşılanmırdı. Buna görə bizdən inciyənlər,
umu-küsü edənlər də az
olmurdu. Yazıçı Elçin Hüseynbəyli
barədə qalmaqallı yazısı və
başqalarının ünvanına kəskin fikirlərini
misal göstərmək kifayətdir.
Aradan xeyli vaxt keçib. Yazar kimi imzası
ölkədə tanınan Qan Turalı artıq neçə
ildir ki, “Kulis.az” saytına rəhbərlik edir.
Sözügedən saytın ədəbi mühitin
işıqlandırılmasında özünəməxsus
rolu oynadığını danmaq olmaz. Ancaq bu da
reallıqdır ki, Qan Turalı və “kulis.az”ın digər əməkdaşları
saytı daha çox özlərinin yazar kimi fəaliyyətlərinin
təbliğinə yönəltməklə bağlı
tez-tez tənqid olunurlar. Bir sıra yazarlar
bu barədə fikirlərini həm sosial şəbəkədə,
həm də başqa müstəvilərdə tez-tez ifadə
edirlər. Onlar, Qan Turalını, ümumən,
“kulis”çiləri bu sahədə sanki bir “monopolist” kimi
davranmaqda, hər fürsətdə özlərini
yüngül və yersiz səbəblərlə
tərif və təbliğ etdirməkdə qınayırlar.
Vaxtilə bir arada olduqları tanınmış nasir və
şair Həmid Herisçi də, cavan yazarlardan Namiq
Hüseynov da, digərləri də bunu dəfələrlə
qeyd ediblər.
Məsələn, H.Herisçi Qan Turalının “özünü ədəbiyyata
yamamaq” istəyindən, “kulis”çilərin dəstəbazlığından
dönə-dönə söz açıb. Bu
mövqeyi paylaşan daha neçələri də şəxsən
Qan Turalının hər addımda özü haqqında
süni şəkildə yüksək rəy yaratmağa
çalışdığını vurğulayıblar.
Bugünlərdə keçirdikləri hekayə
sorğusu, onun nəticələri və “kulis”çilərin
bununla bağlı fəaliyyəti də xeyli qıcıq
doğurdu. Məlum sorğu ətrafında baş verənləri
kimisi sərt ironiya, kimisi də açıq hiddətlə
qarşıladı. “Kulis”çilər yenə
də qərəzli olmaqda, özlərinin təbliğinə
süni şərait yaratmaqda qınandılar.
Təqdim olunan bu yazı Qan Turalı və ona yaxın
olan digər imzalar barədə bir gənc yazarın öz
düşüncələrini, təəssüratlarını
ifadə cəhdidir.
Son dövrlərdə Azərbaycan ədəbiyyatında
gündəmə gəlmək üçün
qaşınmayan yerdən qan çıxartmaq metodu geniş
yayılıb.
İstedad nümayiş etdirmək
müşkül məsələyə çevrildikdə,
ortalığa “bazar söhbətləri” çıxır. Səbəb də bu
olur ki, “filan yazıçı filan əsəri ilə dünyaya
çıxanda, bizdə hələ beşməkan
yazıçı beşməkan əsəri yazırdı”.
Bu yerdə, universitetin birinci kursunda oxuyarkən, ədəbiyyat
müəllimimi sual yağışına tutmağım
yadıma düşdü. “Azərbaycan ədəbiyyatı” fənnindən
dərs deyən müəllimimiz bizə Səməd
Vurğundan danışdı, haqqında çox yüksək
fikirlər dedi. Sonra mən ayağa qalxdım və
Səməd Vurğun ilə Tomas Eliotu müqayisə etməyə
başladım. “Axı niyə Eliot “Nobel”
alıb, Səməd Vurğun ala bilməyib? Nəyə görə Eliotun “Kilsədə qətl”
dramı dünya teatrlarında uğurla oynandığı
halda, biz “Vaqif”dən o yana keçə bilməmişik?”
Müəllim hər dəfə səbrlə mənə
səbəbləri izah edirdi. Mən də
qulaq asırdım, amma gətirdiyi səbəbləri dərk
edə bilmirdim. İndi dərk etməyə
başlamışam ki, yazıçının yetişməsinə,
yaradıcılığına təsir göstərən ən
böyük amillərdən biri də onun mühitidir - siyasi,
sosial və mədəni mühit. Səməd
Vurğun yoxsulluq içində böyüyür,
gözünü açıb aşıq
yaradıcılığı görür, Tomas Eliot isə
varlı bir ailədə yetişir, ətrafda teatrlar, zəngin
mədəni mühit, sonra özünün yüksək təhsili
və sairə. Bir sözlə, bu iki şəxsiyyət
arasında dünyaya baxış, mədəniyyət və
digər cəhətlərdə böyük fərqlər
var. Əsərləri, onlarda qoyulan mövzular da bu fərqi
göstərir.
Nə isə,
əsas məsələ bu deyil...
Bugünlərdə “Kulis.az” “Ən yaxşı hekayə
5 hekayə” sorğusu keçirdi. Bu müsabiqədə
ilk 4 yeri C.Məmmədquluzadə, Ə.Əylisli, Y.Səmədoğlu,
Ə.Haqverdiyevin əsərləri tutdu. Məzəlisi
budur ki, bu böyük simaların ardından “Kulis”in baş
redaktoru Qan Turalının “Şaxta babanın qətli” hekayəsi
5-ci yerə çıxmış, ya da belə deyək,
“çıxarılmışdı”. Qan Turalının
yazıları ilə öncədən tanış
olduğumdan bu “nəticə” məni əvvəl təəccübləndirsə
də, onun bəlli çabalarını nəzərə
alanda mənə adi, hətta əyləncəli gəldi. Hər halda, bir oxucu kimi bu məsələyə
biganə qalmaq istəmədim və münasibət bildirməyə
qərar verdim. Təəssüf ki, kafelər
müştəri tələbatını ödəmək
üçün xanım qarsonlar axtardığı, marketlər
hansısa maraqlar üzündən gənc qızları
işə götürməyə üstünlük verdiyi
kimi, “Kulis” rəhbərliyi də oxucu toplamaq üçün
yüngül, şou xarakterli, açıq-saçıq
başlıqlı yazılara, uydurma ədəbi
münaqişələrə əl atır. Çox
zaman istedadsız gənclərin inşa səviyyəli
cızmaqaralarını dərc edən “Kulis” öz ətrafında
qəribə bir çevrə yaradır..
Amma əsas
məsələ bu da deyil...
Gələk, sorğuda 5-liyə düşən
“Şaxta babanın qətli” hekayəsinə. Mövzusu
qısqanclıq zəminində baş verən qətl hadisəsidir.
Ər öz arvadını Şaxta Baba ilə şəkil
çəkdirdiyi üçün döyür, sonra gedib
Şaxta Babanı bıçaqlayır... Mövzu
bizə kriminal verilişlərdəki qısqanclıq motivli
cinayətləri xatırladır.
Hekayənin dili bədiilikdən çox uzaqdır. Publisistika
dilidir, daha dəqiq desək, inşa dili. Texnikası
isə əhvalatları obrazların dilindən, fərqli
yozumlarda vermək kimi bəlli bir üsula söykənir.
Lakin burada əhvalatçılıq hakimdir,
müəllif qəhrəmanların daxili aləmini
açmağa nail olmayıb. Axı
yazıçı öz obrazını onun özündən
belə yaxşı tanımalı və bunu açıqlaya
bilməlidir.
Hekayənin
başlanğıc hissəsi proloq, bəlkə də sinopsis,
bir az da şeir təsiri
bağışlayan söz yığınıdır. Hadisələr o qədər tez baş verir ki, oxucu
nəyin nə olduğunu başa düşməyə çətinlik
çəkir, pərakəndəlik içində
çaşıb qalır. Necə deyərlər,
hadisədən hadisəyə keçərkən “qarmaq”
qoyulmur. Quru, bayağı təsvirlər isə nə qədər
desən...
Hələ ədəbi səviyyə, bədii meyarlar məsələsi
bir tərəfə dursun. Qan Turalının
baş redaktor olduğu saytın sorğusunda öz hekayəsinin
önə çıxarılması qətiyyən etik
çərçivəyə sığmır. Hətta kimsə hansısa “səbəb”dən onun
adını çəkibsə belə, sorğu keçirən
dərginin rəhbərinin özünü orada ilk beşliyə
salması ən azı media etikası baxımından
düzgün deyil. Əslindəsə,
bütün məsələ bundadır. Onun
əsas məqsədi bu olub ki, nəhəng ədəbi
simalarla, böyük yazıçılarla bir sıraya öz
imzasını və yazısını daxil etsin.
Müəllifin yeni yayımladığı “Gecə zəngi”
hekayəsi də səthilik, bayağılıq dolu bir
yazıdır.
Sözün düzü, bunu oxuyandan sonra
“Şaxta Babanın qətli”nə, onun sorğuda ilk beşliyə
qoyulmasına daha sakit yanaşmağa məcbur oldum.
Çünki orada bir az da olsa, bədii təxəyyül
əlaməti vardı.
“Gecə zəngi”nin məzmununda keçmiş sevgililərin telefon danışığı dayanır. Hekayə az qala başdan-başa dialoqlardan ibarətdir. Amma çox süni, şit dialoqlardan:
- Sənin
qarşında günahkaram. Bunu bilirəm.
Üzr istəyirəm. Yüzüncü dəfə...
- Üzr?
- Yox,
üzr də yox. Bax, biz gərək üzrdən daha
böyük, daha uca bir şey düzəldəydik... Biz Homo Sapienslər peşmançılıq
üçün bu 150 min ildə üzrdən daha
böyük bir şey düzəldə bilmədik. “Mersedes”in yüz modelini düzəltmişik. Heyvana atdığımız daşlardan atom bombası
düzəltmişik. Amma
peşmançılıq ancaq üzr şəklindədir.
- İndi üzr mövzusunu araşdırırsan? Yunan
mifologiyasında üzr məsələsi necə qoyulub?
Konfutsi bu haqda nə deyir?”
Və fakt, məlumat yığınından başqa bir
şeyə bənzəməyən dialoqlar bu cür də
davam edir.
Allah Üzeyir bəyə rəhmət eləsin! Belə dialoqlar onun yaratdığı tiplərdən
birini - yerli-yersiz Platondan, Darvindən cürbəcür
sitatlar gətirib özünü gülünc hala salan
“inteligent Həsən”i xatırladır. Bu
cür sitatlarla dolu hekayə bəlkə erkən
maarifçilik dövründə yazılsaydı, başa
düşmək olardı. Cild-cild
ensiklopediyaların cibə sığdığı bir vaxtda
buna ehtiyac varmı?!
Açığını desəm, “Kulis”in
baş redaktorunun dalbadal çıxan bu yazılarına
baxanda qeyri-ixtiyari düşünürəm ki, Allah daha betərindən
saxlasın...
Emil
HACIYEV
525-ci qəzet.- 2016.- 6 fevral.- S.11