Multikulturalizmin elmi-nəzəri əsasları
və Azərbaycan reallığında inkişaf perspektivləri
Azərbaycan
Respublikasının millətlərarası, multikulturalizm və
dini məsələlər üzrə Dövlət müşaviri,
akademik Kamal Abdullanın "Multikulturalizmin elmi-nəzəri əsasları
və Azərbaycan reallığında inkişaf perspektivləri"
adlı məruzəsi Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının Rəyasət Heyətinin 27 yanvar
2016-cı il tarixli iclasında elmi və ictimai mühitə təqdim
edilib.
Qeyd etmək
lazımdır ki, məruzədə irəli sürülən
ideyalar son bir ildə dövri mətbuatda və müxtəlif
ölkədaxili və xarici elmi dərgilərdə geniş
işıqlandırılıb
(http://www.azerbaijan-news.az/index.php?mod=3&id=45058, http://azertag.az/xeber/Azerbaycanda_multikultural_tehlukesizlik_prinsipleri-866642
və s.). Akademik Kamal Abdullanın bu məruzəsi əsasında
əməkdaşımızın hazırladığı məqalə
09.02.2016-cı il tarixli sayımızda, səhvən,
məqaləni çapa hazırlayan şəxsin adından dərc
edilib. Bu texniki səhvə görə
oxucularımızdan üzr istəyir və akademik Kamal
Abdullanın AMEA Rəyasət Heyətində səsləndirdiyi
məruzənin tam mətnini oxuculara təqdim edirik.
2016-cı
il Azərbaycan Respublikasında
Multikulturalizm İli elan edilsin.
İlham
Əliyev Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
1.
Multikulturalizm nədir?
Multikulturalizm - çoxmədəniyyətlilik məfhumunun
sinonimidir. Bu şərh məhfumun
etimologiyasından irəli gəlir. Multikulturalizm
sözü tərcümədə "çoxmədəniyyətlilik"
mənasını verir. Çoxmədəniyyətlilik
dedikdə isə, ilk növbədə, etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklər, bu müxtəlifliklərin əsasını
təşkil edən dəyərlər nəzərdə
tutulur. İlk növbədə bu dəyərlərin
təcəssümü olan şəfqət, mərhəmət,
acıma, dözümlülük kimi hisslər haqda
danışmaq olar. "Öz-özgə"
qarşıdurmasında "özgə" qütbünə
münasibətin loyallığı da belə dəyərlər
sırasındadır.
İctimai və siyasi model olaraq multikulturalizm cəmiyyətdə
mövcud olan etnik, irqi, dini və mədəni müxtəlifliklərə
münasibətdə dövlətin apardığı konkret
siyasəti əks edir. Bu müxtəlifliklərlə
bağlı dövlətin üzləşdiyi problemlərin həll
edilməsinin mümkün siyasət modellərindən biri məhz
multikulturalizmdir.
Bir siyasət modeli kimi multikulturalizm avstraliyalı alim
Çandran Kukatasın qeyd etdiyi kimi ötən əsrin
60-cı illərində Kanadada meydana gəlmişdir. Multikulturalizm
siyasətinin meydana gəlməsindən əvvəl etnik,
irqi, dini və mədəni müxtəlifliklərlə
üzləşən dövlətlər bu müxtəliflikləri
əsasən iki siyasət modeli - assimilyasiya və ya izolyasiya
(təcridolma) vasitəsilə tənzimləməyə
çalışırdı.
Assimilyasiya siyasəti milli azlıqların mədəni-
etnik dəyərlərini titul etnosun mədəniyyətinə
qatmaqla cəmiyyətdəki etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklərin ləğv edilməsini nəzərdə
tutur.
İzolyasiya siyasəti isə milli azlıqların mədəni-
etnik dəyərlərinin titul və ya əsas etnosun etnik- mədəni
dəyərləri ilə hər hansı bir əlaqəsinin
qarşısını almaqla milli azlıqların cəmiyyətə
inteqrasiya olmalarına imkan vermir.
İzolyasiya
siyasəti 2 formada özünü büruzə verir: 1. O,
milli azlıqların ölkəyə daxil olub orada məskunlaşmasına
mane olur. 2. Cəmiyyətdə artıq məskunlaşmış
müəyyən qrup adamların assimilyasına mane olmaq məqsədilə
onları təcrid edir. İkinci halda bu siyasət
aparteid adlanır.
Tarixi hadisələrin gedişatı etnik-mədəni
müxtəlifliklərin tənzimlənməsinə yönələn
bu iki siyasət modelinin səmərəsizliyini göstərdi. Belə ki,
onların heç biri cəmiyyətdə inteqrasiyaya səbəb
olmadı. Etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklərin tənzimlənməsinə yönəlmiş
assimilyasiya və izolyasiya siyasətlərinin iflasa
uğraması ötən əsrin 60-70-ci illərində əvvəlcə
Kanadada, sonra isə Avropanın bir sıra çoxmədəniyyətli
ölkələrində multikulturalizm siyasətinin meydana gəlməsinin
başlıca səbəblərindən biri oldu.
Multikulturalizm siyasəti - müəyyən birləşmiş
cəmiyyət daxilində etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklərin qorunmasına və inkişafına
yönələn bir siyasətdir. Etnik, irqi, dini və mədəni
müxtəlifliklərin tənzimlənməsinə yönələn
bir siyasət kimi multikulturalizm nə milli azlıqların
etnik-mədəni dəyərlərini assimilyasiyaya
uğradır, nə də ki, onların bu dəyərlərinin
inkişafını cəmiyyətin inkişafından təcrid
edir. Multikulturalizm titul etnos ilə milli
azlıqların etnik-mədəni dəyərlərinin
inkişafı üçün eyni şərait yaratmaqla
onların mədəniyyətlərinin
qarşılıqlı təsiri üçün münbit zəmin
yaradır.
2.
Multikulturalizmin öyrənilməsi
Multikulturalizm siyasətinin meydana gəlməsi onun elmi cəhətdən
öyrənilməsinə də təkan vermişdir. Bu fenomen
yaranan dövrdə onu Qərb ölkələrində öyrənən
tədqiqatçılar multikulturalizmin cəmiyyətdəki
etnik-mədəni müxtəlifliklərin tənzimlənməsində
səmərəli bir siyasət modeli olmaqla yanaşı, eyni
zamanda onun mütərəqqibir model olduğunu da qeyd edirlər.
Onların fikrincə, multikulturalizm siyasəti Qərb
cəmiyyətinin təməl prinsipləri olan demokratiyaya,
insan azadlığı, bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
uyğun gəlir. Bununla bağlı
avstraliyalı professor Çandran Kukatas qeyd edir ki, liberalizm nəzəriyyəsi
multikulturalizmin əsasını təşkil edir,
çünki bu nəzəriyyə fərdin
azadlığını əsas götürərək onun
öz həyat tərzini, etnik-mədəni dəyərlərini
qorumaq üçün şərait yaradır. Liberal cəmiyyətdə azlıqların mədəniyyətləri
basılmır, onlara münasibətdə
dözümlülük nümayiş etdirilir. Eyni
mövqeyi kanadalı Vil Kimlika və Çarlz Teylor,
amerikalı Emi Gutman, ingiltərəli Bxiku Parex və bu kimi
digər tədqiqatçılar da dəstəkləyir.
3.
Multikulturalizm reallıqda: bədbinlik və nikbinlik
qarşıdurması. Multikulturalizmin "David Kameron bədbinliyi
- İlham Əliyev nikbinliyi" qarşıdurması
XXI əsrin əvvəllərində bir sıra Qərb
ölkələri müəyyən obyektiv və subyektiv səbəblər
üzündən cəmiyyətdəki etnik-mədəni
müxtəlifliklərin tənzimlənməsində ciddi
problemlərlə üzləşdilər. Buna cavab olaraq
bəzi ölkələrin (Almaniya, Fransa, Böyük
Britaniya) başçıları multikulturalizm siyasətinin
müasir dövrdə səmərəsiz olması səbəbindən
iflasa uğradığını rəsmi olaraq bəyan etdilər.
Onlar bu siyasətin səmərəsizliyini
ölkələrində məskunlaşmış etnik və
dini azlıqların cəmiyyətə inteqrasiya olunmaq istəmədikləri
ilə əsaslandırırdılar. Bu dövlətlərin
ümumi mövqelərini 5 fevral 2011-ci ildə 47-ci Münxen Təhlükəsizlik
Konfransdakı çıxışında Böyük
Britaniyanın baş naziri David Kameron belə ifadə
etmişdir: "Dövlət multikulturalizmi" doktrinası
müxtəlif mədəniyyətləri öz adət-ənənələri
ilə yaşamalarına dəstək verməklə cəmiyyətdə
inteqrasiya proseslərinin qarşısını alır. Bunun nəticəsində müxtəlif icmalar,
xüsusilə də, müsəlman icması cəmiyyətdəki
liberal dəyərləri inkar edərək demokratik cəmiyyətimizin
dəyərlərinə zidd olan dəyərləri təbliğ
edirlər. Bu, isə dini ekstremizmin baş
qaldırması üçün şərait yaradır."
Multikulturalizmə dair Qərb dövlətləri
başçılarının fikirləri elmi ədəbiyyatda
da dəstək tapdı. Məsələn, britaniyalı
tədqiqatçı Trevor Filips qeyd edir ki, multikulturalizmin
xoşagəlməz təsiri altında Britaniya yata-yata seqreqasiyaya (inteqrasiyaya
əks) yuvarlanır.
Həqiqətən, Qərb dövlətlərində
"Dövlət multikulturalizmi" doktrinasının
aparılması cəmiyyətdə bəzi icmaların,
xüsusən müsəlman icmasının özündə
qapanması üçün şərait yaradır. Nəticədə
müsəlman icmasının nümayəndələri
öz adət-ənənələrinə, etnik-mədəni
dəyərlərinə sığınaraq
yaşadıqları cəmiyyətə inteqrasiya olmurlar,
buradakı liberal dəyərlərə müqavimət
göstərirlər. Hətta onlardan bəziləri
ingilis dilini belə öyrənmirlər. Kameron, təxminən,
bir azbundan əvvəl ingilis dilini miqrantlar tərəfindən
məcburi şəkildə öyrənilməsi ilə
bağlı kəskin şəkildə bir tələb
qoydu:"Britaniyada yaşadığı iki il yarım ərzində
ingilis dilini öyrənməyən miqrant ölkədən
deportasiya olunacaqdır.
Kameronun bu cür bədbin nəticəsinə
qarşı duran optimist baxışı və siyasi iradəni
Prezident İlham Əliyev nümayiş etdirir. O, xalqının çoxəsrlik
multikultural dəyərlərə malik olması ideyasına
arxalanaraq belə bir siyasi bəyanatla çıxış
edir: "Bu gün multikulturalizmin dünyada alternativi yoxdur. Alternativ ksenofobiya, islamofobiya, antisemitizm və
radikalizmdir".
Bəs müasir dövrdə Qərb ölkələrində
multikulturalizm siyasətinin iflasa uğraması hansı səbəblərdən
irəli gəlir?
4.
"İlkin" müxtəliflik və "sonrakı"
müxtəliflik. Azərbaycan Respublikasında multikulturalizm
dövlət siyasətinin təntənəsi
Bəzi ölkələr tarixən ən qədim
zamanlardan bəri hər hansı müxtəlifliklərdən
yan keçib digər mədəniyyətlərlə təmas
nöqtəsinə monoetnik bir birlik kimi gəlib
çıxmışdır. Bəzi ölkələrdə
isə müxtəliflik ilkin xarakterli olmuşdur. Birinci
halilə bağlı real sosial nəticə odur ki, gəlmə
multikultural dəyərlər dəyərləri
formalaşmış ölkədə özünə
asanlıqla yer eləmir. Belə bir ölkədə
yeni dəyərlərin calağı istər-istəməz
süni alınır. Onun üçün
də bəzi Avropa ölkələrində bu modelin iflasa
uğramasının obyektiv səbəbləri yox deyil. Bəzi ölkələrdə isə xalqın
tarixində müxtəliflik ilkin çağdan
başlayır və müxtəlif xalqlar ən qədim
zamanlardan etibarən bir-birini
formalaşdıra-formalaşdıra müasir dövrə qədəm
qoyurlar. "İlkin" müxtəliflik
və "sonrakı" müxtəlifliyi bir-birindən
ayırmasaq bugünkü dünyada hansısa ölkədə
multikulturalizmin iflasının, hansında isə təntənəsinin
sirrini öyrənə bilmərik.
Azərbaycanda normal multikultural əhvalın olması -
müxtəlif konfessiyaların, etnik birliklərin dostluq və
mehribançılıq şəraitində yaşaması yenə
də tarixin qədim dövrlərindən qidalanır. "İlkin"
müxtəliflik Azərbaycan ərazisində özünü
göstərən nadir xüsusiyyətlərdəndir və
bu hal "sonrakı" müxtəliflikdən kəskin
şəkildə fərqlənir. Məhz
"ilkin" müxtəliflik bu gün Azərbaycan ərazisində
özünü qoruyub saxlamış sistemli münasibət
modeli formalaşdırmışdır. Nəticədə
isə əsrlərdən bəri şair, yazıçı
və alimlərin bədii ədəbiyyatda, elmi traktatlarda
özünü göstərən müxtəlifliyə loyal
münasibəti məhz Azərbaycanda, özü də
müstəqillik dövründə yeni bir siyasi ahəng qazana
bildi. Ona görə də təəccüblü
deyil ki, bir sıra Qərb ölkələrində
multikulturalizmin iflasa uğramasının bəyan edildiyi
dövrdə Azərbaycan Respublikasında multikulturalizm
dövlət siyasəti kimi ortaya çıxır.
Şübhəsiz, Qərbi Avropa ölkələri ilə
müqayisədə Azərbaycanın demokratik inkişaf sahəsində
real təcrübəsi azdır. Amma mənəvi təcrübəsi
böyükdür. Dastanlarımızdan,
nağıllarımızdan, klassik ədəbi nümunələrimizdən
qədim demokratik prinsiplərlə bağlı yetərincə
misal və nümunələr göstərmək olar. Tarix boyu Azərbaycan mənəvi həyatında
tolerantlıqdan xeyli danışmaq mümkündür. Bunlar, təbii ki, multikultural tərzin Azərbaycan cəmiyyətinə
öncədən xas olmasına bir sübutdur. "Azərbaycan multikulturalizminin qaynaqları"
seriyasından ilk kitablar ("Azərbaycan multikulturalizminin ədəbi-bədii
qaynaqları; "Azərbaycan multikulturalizminin elmi-fəlsəfi
və publisistik qaynaqları"; "Azərbaycan
multikulturalizminin siyasi və hüquqi qaynaqları") bu mənbələrin
ədəbiyyatda, publisistikada, siyasi müstəvidə nə
qədər zəngin olduğunu göstərir.
Baxın, multikultural dəyərlər harada iflasa uğradı? O ölkələrdə bu belə oldu ki, mənəvi baxımdan formalaşma prosesini başa çatdırandan sonra oraya miqrasiyaların yeni dalğası ilə bu çağa qədər tanış olmayan multikultural dəyərlər, yad baxışlar gəlməyə başladı. Və artıq formalaşmış orqanizm bu süni calağı qəbul etmədi. Azərbaycanda isə əvvəlcədən bu dəyərlər süni deyildi. Çünki onlar təbii halda, başlanğıcdan bir yerdə idi. Əsas məsələ budur. Buna görə də biz metodoloji olaraq, "ilkin müxtəliflik", "sonrakı müxtəliflik" anlayışlarını bir-birindən fərqləndirməliyik. İlkin müxtəliflik, əslində, özündə miqrasiya elementi saxlamır. O, müxtəlifliyin ilk başlanğıcdan bir yerdə, yanaşı mövcudluğu kimi özünü göstərir.
5. Ulu
öndər Heydər Əliyev Azərbaycan multikulturalizminin
siyasi banisidir
Azərbaycan müstəqilliyinin ilk dövründə
Prezident Heydər Əliyev Azərbaycanın gələcək
uğurlu inkişafı üçün dəqiq ideoloji hədəf
seçdi. Öz siyasəti ilə əsrlər boyu
formalaşmış Azərbaycan çoxmədəniyyətlilik
ənənəsini inkişaf etdirib onu keyfiyyətcə yeni
müstəviyə keçirdi. Bu müstəvi
siyasət müstəvisi idi.
Ulu
öndər Heydər Əliyev "Azərbaycan onun ərazisində
yaşayan bütün millət və xalqların ümumi vətənidir";
"Azərbaycanın ən başlıca sərvətlərindən
biri, bəlkə də ən başlıcası qədimlərdən
bu torpaqda yaşayan, öz taleyini, öz həyatını bu
torpağa bağlayan müxtəlif dinlərə etiqad edən
adamlardır" kimi bəyanat xarakterli sözləri ilə, əslində,
multikulturalizmin siyasi bazasının konturlarını
cızırdı.
Ümummilli lider Heydər Əliyev haqlı olaraq
multikulturalizm siyasətini ölkənin demokratik
inkişafının tərkib hissəsi hesab edirdi. O, Azərbaycan ərazisində
yaşayan milli azlıqların hüquq və
azadlıqlarının, o cümlədən, etnik-mədəni
dəyərlərinin qorunmasını demokratiyanın
mühüm prinsipi olan insanların hüquq və
azadlıqlarının qorunmasından irəli gəldiyini
göstərirdi. Ulu öndərin rəhbərliyi
ilə demokratik inkişaf yolu götürmüş Azərbaycan
Respublikası onun qeyd etdiyi kimi "dinindən, dilindən,
irqindən asılı olmayaraq Azərbaycanın bütün
vətəndaşlarının eyni hüquqlara malik"
olmalarını təmin etməli idi. Buna
uyğun olaraq Konstitusiyanın yeni bəndləri üzə
çıxır və yaxud yeni sosial-siyasi münasibətlər
rakursundan işıqlanırdı. Bu bəndlərə
ayrı-ayrılıqda nəzər salaq:
Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyası (1995-ci il, 12
noyabr)
-
"Dövlət dili" Maddə 21, bənd 2: "Azərbaycan
Respublikası əhalinin danışdığı başqa
dillərin sərbəst işlədilməsini və
inkişafını təmin edir";
- "Bərabərlik
hüququ" Maddə 25, bənd 3: "Dövlət irqindən,
milliyyətindən, dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq hər kəsin hüquq və azadlıqlarının
bərabərliyinə təminat verir. İnsan və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını irqi, milli,
dini, dil, cinsi, mənşəyi, əqidə, siyasi və
sosial mənsubiyyətə görə məhdudlaşdırmaq
qadağandır";
- "Milli mənsubiyyət hüququ" Maddə 44, bəndlər
1, 2: 1."Hər kəsin milli mənsubiyyətini qoruyub
saxlamaq hüququ vardır". 2. "Heç kəs milli mənsubiyyətini
dəyişdirməyə məcbur edilə bilməz".
- "Ana dilindən istifadə hüququ" Maddə 45,
bəndlər 1, 2: 1. "Hər kəsin ana dilindən istifadə
etmək hüququ vardır. Hər kəsin
istədiyi dildə tərbiyə və təhsil almaq,
yaradıcılıqla məşğul olmaq hüququ
vardır". 2. "Heç kəs ana dilindən
istifadə hüququndan məhrum edilə bilməz".
Bu maddələr və bəndlər, əslində,
ölkənin multikultural təhlükəsizliyini
formalaşdıran siyasi-hüquqi baza dəyərlərdir.
6.
Multikultural təhlükəsizliyin təmin olunmasında Azərbaycan
Respublikasının təcrübəsi
Məlum olduğu kimi, milli təhlükəsizlik
sisteminin bir çox komponentləri vardır. İqtisadi təhlükəsizlik,
nəqliyyat təhlükəsizliyi, enerji təhlükəsizliyi,
qida təhlükəsizliyi və s. hər biri ayrılıqda
və bütövlükdə dövlətin yaşaması
üçün vacib komponentlərdir. Bu sistemin
içinə mənəvi, ideoloji həyatın ayrılmaz
hissəsi olan multikultural dəyərləri də bir
bütöv təhlükəsizlik komponenti kimi daxil etmək
vacibdir. Ölkə öz enerji, iqtisadi,
milli təhlükəsizliyini qoruduğu kimi multikultural təhlükəsizliyini
də təmin etməlidir.
Multikultural təhlükəsizliyin ümumi mahiyyəti
etnik, dini, irqi, mədəni mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq bütün xalqların, etnik qrupların
mədəni dəyərlərinin qorunması deməkdir. Cəmiyyətin
multikultural təhlükəsizliyinin təmin olunması
qarşısında yaranan problemlər inkişaf edərsə,
etnik, dini, irqi zəmində qarşıdurmalara, münaqişələrə
səbəb olar. Son dövrdə
Avropanın bir sıra ölkələrində radikalizm,
ksenofobiya, antisemitizm, islamofobiya meyllərinin artması qeyd
olunanların bariz nümunəsidir.
Multikultural təhlükəsizlik bir sıra prinsiplərdən
ibarətdir. Bu prinsiplər dövlətin özünü
inamlı, ədalətli, keyfiyyətcə daim yeniləşən
bir mahiyyətə malik orqanizm kimi hiss etməsini şərtləndirir.
7.
Multikultural təhlükəsizliyin prinsipləri
A.
Prezident İlham Əliyev öz çıxışlarının
birində dedi ki, ondan xarici ölkələrdə tez-tez təəccüblə
soruşurlar: Azərbaycanda müxtəlif konfessiya rəhbərlərinin
və üzvlərinin bir-birinə belə tolerant, dostluq
münasibətinin əsasında nə durur? Bunun
səbəbi nədir?
Bu sualın özü bir azərbaycanlı
üçün qəribə səslənir. Çünki
müasir azərbaycanlı bu münasibətin mahiyyətini
ruhu ilə, mənəvi orqanizmi ilə hiss edir. O bunun səbəbini
bilməyə bilər. Udduğun hava kimi,
içdiyin su kimi bu münasibət də bizim həyatımız
üçün son dərəcə vacibdir. Amma bu sualın, əlbəttə ki, ciddi cavabı
da yox deyil. Azərbaycanda belə bir
mühitin olması onunla bağlıdır ki, ölkə
başçısı, bütövlükdə dövlət
müxtəlif konfessiyalara bərabər siyasi münasibət
bəsləyir. Heç birini digərindən
fərqləndirmir. Bərabər siyasi
münasibət də öz növbəsində
konfessiyaların bir-birinə və hər birinin
ayrılıqda dövlətə tolerant münasibətini
şərtləndirir. Multikultural təhlükəsizliyin
əsas prinsiplərindən biri məhz ölkədaxilindəki
müxtəlif konfessiyalara siyasi münasibətin bərabər
şəkildə yönəlməsi mexanizmini qurmaqdır.
B.
Multikultural təhlükəsizliyin daha bir prinsipi ölkədə
mövcud olan milli müxtəlifliyin qorunmasına yönəlmiş
dövlət qayğısıdır.
Azərbaycan müxtəlif xalqların və etnik
qrupların dinc, dostluq, qardaşlıq şəraitində
yaşadığı, sevinci və kədəri birgə
bölüşdüyü bir məkandır. Burada
yaşayan bütün xalqlar və etnik qruplar Azərbaycanı
öz ortaq vətənlərinə çevirə biliblər.
Bu gün Azərbaycana əsassız torpaq
iddiası ilə çıxış edən separatistlərlə
eyni millətdən olan, ancaq bu separatistlərin
iddialarını qəbul etməyən Azərbaycan erməniləri
də buranı öz vətənləri sayırlar. Bir kənd qədər sakini olan, dili və etnik
kimliyi bu kənddən başqa heç bir yerdə təmsil
olunmayan xınalıqlılar da Azərbaycana məxsusdur.
Bütün bu xalqların dil və mədəni
zənginliklərini Azərbaycan dövləti öz zənginliyi,
öz gücü sayır. Ümummilli lider Heydər
Əliyev deyirdi: "Dövlət, ölkə nə qədər
çox xalqı birləşdirsə, bir o qədər zəngin
olur, çünki onların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə
və sivilizasiyasına öz töhfəsini verir". Azərbaycanda yaşayan bütün xalqların və
etnik qrupların nümayəndələrini bu gün müstəqil
Azərbaycanın hər bir sahəsində - siyasətdə,
iqtisadi zonada, təhsildə, mənəvi həyatda, bir
sözlə bütün sahələrdə görmək
mümkündür.
C.
Multikultural təhlükəsizliyin daha bir vacib prinsipi ölkədə
yaşayan bütün xalqların və etnik qrupların mədəni
dəyərlərinin qorunmasına dövlət və cəmiyyət
tərəfindən dəstək verilməsidir.
Etnik birliklərin dili, tarixi, ədəbiyyatı
öz-özlüyündə öyrənilməli, onlar
ölkə daxilində özlərini yad elementlər kimi hiss
etməməlidirlər. ÜmumAzərbaycan mədəni konteksti
onların hər biri üçün mənəvi doğma məkana
çevrilməlidir. Bu siyasi xətt bu
gün Azərbaycan dövlətinin əsas hədəflərindən
biridir.
8. Azərbaycanda
multikultural durumun təsviri və multikulturalizmə siyasi dəstək.
Prezident İlham Əliyev prinsipi: "Multikulturalizm Azərbaycan
xalqına tarixən xas olan dəyərdir".
Qərb ölkələrinin bədbin bir şəkildə
multikulturalizm siyasətindən üz çevirdiyi bir dövrdə
Azərbaycanda əsası ümummilli lider Heydər Əliyev
tərəfindən qoyulmuş multikulturalizm siyasəti
müasir dövrdə Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla inkişaf etdirilir. Prezident İlham
Əliyevin qeyd etdiyi kimi, multikulturalizm xalqımızın həyat
tərzinə çevrilmişdir. Multikulturalizmin
vətəndaş cəmiyyətində həyat tərzinə
çevrilməsi onun inkişafının ən yüksək
mərhələsidir. Bu mərhələdə
bəşəri dəyərlərin, mərhəmət,
şəfqət, acıma, dözümlülük, dəyər
vermə kimi hisslərin cəmiyyətdə yayılması
xüsusi miqyas kəsb edir. Multikulturalizm
ideyaları ictimai şüurda möhkəmlənir.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev deyir:
"Leksikonumuzda nisbətən yeni söz olan multikulturalizm ənənələri
Azərbaycanda əsrlər boyu həmişə mövcud olub.
Sadəcə, müxtəlif cür adlanıb,
lakin mahiyyəti dəyişməyib".
Azərbaycan multikulturalizminin qaynaqlarının öyrənilməsi,
əslində, Prezident İlham Əliyevin irəli
sürdüyü bu ideyanı təsdiqləyir. Mənəviyyat
və siyasət tariximizə səpələnmiş
multikultural, tolerant dəyərlər və onların təsviri
bu gün bir sistem kimi öyrənilir və müəyyən
olunur ki, Azərbaycan xalqı, onun görkəmli ədəbi,
ictimai, siyasi şəxsiyyətləri dünya mənəviyyat
xəzinəsinə zaman-zaman qiymətli töhfələr
vermişlər. Bu baxımdan
multikulturalizmin qaynaqlarını araşdıran zaman bu
töhfələr real şəkildə üzə
çıxır. BBMM-in AMEA-nın intellektual dəstəyi
ilə hazırladığı bu kitabları qeyd etmək
kifayətdir:
1. Azərbaycan
multikulturalizminin ədəbi-bədii qaynaqları;
2. Azərbaycan
multikulturalizminin elmi-fəlsəfi və publisistik
qaynaqları;
3. Azərbaycan
multikulturalizminin siyasi və hüquqi qaynaqları.
9. Azərbaycanda
multikulturalizmə siyasi dəstək ilə ictimai təşəbbüsün
birləşməsi və bir sıra multikulturalizm təsisatlarının
yaranması (layihələr):
Son illərdə multikulturalizmə verilən önəm
intensiv və sistemlibir hala gəlmişdir.Ölkədə
siyasi-ideoloji, real qurumlar yaranmışdır, ciddi proyektlər
həyata keçirilməkdədir.
1.
"Bakı prosesi" layihəsi (2-3.12.2008)
2. Azərbaycan
Respublikasının millətlərarası, multikulturalizm və
dini məsələlər üzrə Dövlət
müşavirliyi xidməti (28.02.2014);
3. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında "Bilik Fondu"
(07.05.2014);
4.
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi (14.05.2014);
5.
Bakı Slavyan Universitetində "Azərbaycan
Multikulturalizmi" kafedrasının açılması;
6.
2016-cı ilin Azərbaycanda "Multikulturalizm ili" elan edilməsi.
Multikulturalizmə
dəstək olaraq xüsusi siyasi iradənin nəticəsi kimi
"Bakı prosesi"ni göstərmək
olar.
10."Bakı
prosesi" - Azərbaycanın mədəniyyətlərarası
və sivilizasiyalararası dialoqun təşviq olunması sahəsində
həyata keçirdiyi missiyanın göstəricisi kimi
"Bakı prosesi" - mədəniyyətlər
arasında dialoqun inkişaf etdirilməsini nəzərdə
tutan bir təşəbbüsdür. Bu təşəbbüsü ilk dəfə
Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyev 2008-ci il 2-3
dekabr tarixində Bakıda Avropa və ona qonşu
regionların mədəniyyət nazirlərinin "Mədəniyyətlərarası
dialoq Avropa və onun qonşu regionlarında davamlı
inkişafın və sülhün əsasıdır"
mövzusunda keçirilmiş konfransında irəli
sürmüşdür. Bu konfransda ilk dəfə olaraq 10 islam ölkəsinin də iştirak etməsi
ilə yeni bir formatın əsası qoyulmuşdur.
Ümumilikdə 48 ölkənin, 8 beynəlxalq təşkilatın
və bir sıra beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatlarının
yüksək səviyyəli nümayəndələrinin
iştirak etdikləri bu konfransda Azərbaycanın təşəbbüsü
ilə ilk dəfə olaraq "Mədəniyyətlərarası
dialoqun təşviqinə dair Bakı Bəyannaməsi" qəbul
edilmişdir. Bununla da sivilizasiyalar arasında dialoqun
inkişafını nəzərdə tutan "Bakı
prosesi"nin və bu prosesin uğurla davam
etdirilməsi məqsədilə Azərbaycan tərəfindən
təklif edilən "Sənətçilər dialoq naminə"
layihəsinin əsası qoyulmuşdur.
"Bakı
prosesi"nin
davamlılığını təmin etmək məqsədilə
2009-cu ildə Bakıda keçirilmiş İslam ölkələrinin
mədəniyyət nazirlərinin VI konfransına Azərbaycanın
təşəbbüsü ilə islam ölkələri ilə
yanaşı, 10-dan çox Avropa dövlətinin təmsilçisi
də dəvət olunmuşdur. Konfransda Avropa Şurasına
üzv dövlətlərlə İslam Konfransı təşkilatına
üzv dövlətlərin iştirakı ilə "Mədəniyyətlərarası
dialoq" mövzusunda "dəyirmi masa"
keçirilmiş və birgə kommünike qəbul
edilmişdir.
"Bakı
prosesi"nin növbəti inkişaf mərhələsi
onun regional təşəbbüsdən qlobal hərəkata
çevrilməsi ilə əlaqələndirilir. Bu inkişaf mərhələsi də Prezident
İlham Əliyevin adı ilə bağlıdır.
2010-cu ildə BMT Baş Məclisinin 65-ci sessiyasında
çıxış edərkən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev növbəti il Bakıda Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumu keçirilməsini elan etmişdir. Prezident
İlham Əliyevin müvafiq fərmanı ilə
Ümumdünya Mədəniyyətlərarası Dialoq Forumu hər
iki ildən bir Azərbaycanda keçirilir. İndiyədək
Bakıda üç Ümumdünya Mədəniyyətlərarası
Dialoq Forumu keçirilmişdir (I Forum 7-9 aprel, 2011; II Forum- 29 may - 01 iyun, 2013; III Forum -18- 19 may, 2015). Bu
Forumlar UNESCO, BMT-nin Sivilizasiyalar Alyansı, Avropa Şurası,
Avropa Şurasının Şimal-Cənub Mərkəzi,
İSESKO, BMT-nin Dünya Turizm Təşkilatının tərəfdaşlığı
ilə reallaşmışdır.
"Bakı
prosesi"çərçivəsində həyata
keçirilmiş digər mühüm tədbirlər
sırasında ölkəmizdə 2010-cu ilin 26- 27 aprel tarixlərində
keçirilmiş Dünya dini Liderlərinin Sammiti, 2011-ci ildən
indiyədək keçirilmiş dörd Beynəlxalq Humanitar
Forumu (2011, 2012, 2013 və 2014) göstərmək olar.
"Bakı
prosesi" çərçivəsində yeni bir
mühüm tədbir cari ilin 25-27 aprel tarixlərində
ölkəmizdə keçiriləcək Birləşmiş
Millətlər Təşkilatı Sivilizasiyalar
Alyansının 7-ci Qlobal Forumudur.Eynilə, xüsusi olaraq,
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi haqda
danışmaq olar.
11.
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi
Prezident İlham Əliyev tərəfindən
yaradıldığı gündən bu günə qədər
prioritet proyekti təhsil istiqamətində qurulub. Dünyanın 13
universitetində (İtaliyanın Sapienza Universiteti,
Bolqarıstanın Müqəddəs Kliment Orxidski adına
Sofiya Universiteti, Rusiyanın I Prezidenti Boris Yeltsın adına
Ural Federal Universiteti, Çexiyanın Praqa Karl Universiteti, Litvanın
Litva Pedaqojı Universiteti, İsveçrənin Frayburq
Universiteti, Ukraynanın Poltava İqtisadiyyat və Ticarət
Universiteti, Türkiyənin Erciyes Universiteti, Portuqaliyanın
Lusofona Humanitar və Texnologiya Universiteti, Almaniyanın Augsburg
Universiteti, Gürcüstanın Tiflis Dövlət Universiteti,
Belarus Dövlət Universiteti,İndoneziyanın Qadcah Mada
Universiteti)və Azərbaycanın 28 ali məktəbində
("Azərbaycan İqtisad Universiteti, Azərbaycan Texniki
Universiteti, Azərbaycan Memarlıq və İnşaat
Universiteti, Azərbaycan Dillər Universiteti, Azərbaycan Mədəniyyət
və İncəsənət Universiteti, Azərbaycan Dövlət
Neft və Sənaye Universiteti, Bakı Slavyan Universiteti,
Sumqayıt Dövlət Universiteti, Naxçıvan Dövlət
Universiteti, Lənkəran Dövlət Universiteti, Gəncə
Dövlət Universiteti, Gəncə Texnologiya Universiteti, Mingəcevir
Dövlət Universiteti, Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında Dövlət
İdarəçilik Akademiyası, Azərbaycan Dövlət
Tibb Universiteti, Azərbaycan Dövlət Aqrar Universiteti,
Bakı Ali Neft Məktəbi, Azərbaycan Dövlət Dənizçilik Akademiyası, Kooperasiya Universiteti,
Əmək və Sosial Münasibətlər Akademiyası,
Dövlət Gömrük Komitəsinin Akademiyası, Azərbaycan
Respublikası Fövqəladə Hallar Nazirliyinin
Akademiyası, Azərbaycan Respublikası Dövlət Təhlükəsizliyi
Xidmətinin Akademiyası, Azərbaycan Respublikası Daxili
İşlər Nazirliyinin Polis Akademiyası, Azərbaycan
Respublikası Dövlət Sərhəd Xidməti
Akademiyası, Qafqaz Universiteti, Qərb Universiteti, Bakı
Qızlar Universiteti) bu gün "Azərbaycan multikulturalizmi"
fənni keçilir. Bu fənlə bağlı
xüsusi proqram hazırlanaraq Təhsil Nazirliyində təsdiq
olunmuşdur. Hazırda fənnin
dərsliyi üzərində iş aparılır.Bundan əlavə
Azərbaycan universitetlərində "Multikulturalizmə
giriş" fənni də tədris edilir.
Fənnin tədrisi nə məqsəd güdür?
Hədəf
1 (yaxın): Fənni keçən xarici tələbələrin
Azərbaycana olan marağını Azərbaycana məhəbbətə
çevirmək. Yay və Qış
multikulturalizm məktəblərinin təşkili.
Hədəf
2 (uzaq): Gənclərlə işi bu fənn keçilib
qurtardıqdan sonra da davam etdirmək. Faktiki
olaraq, bu istiqamət Azərbaycan lobbisinin formalaşma
qaynaqlarından biridir.
12.
Multikulturalizm bu gün bizə nə verir?
Bu suala
cavabları aşağıdakı kimi quruplaşdırmaq
olar:
1.
Multikultural təhlükəsizliyimizi sistemli şəkildə
qurmağımızı;
2.
İlkin müxtəlifliyin dövlət tərəfindən
qorunması zərurətini;
3. Müxtəlifliklərin həmahəngliyinə nail olmaq istiqamətində yığılan təcrübəni eyniliklərin münasibətinə daxil edilməsini;
4. Əldə edilən nəticələrin sosial-siyasi sabitliyə müsbət təsirini.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin 2016-cı ili ölkəmizdə multikulturalizm ili elan etməsi ölkənin müxtəlif elmi-pedaqoji, siyasi-ictimai qurumları kimi AMEA qarşısına da mühüm vəzifələr qoymuşdur. Aşağıdakıları xüsusi qeyd etmək olar:
1. AMEA-da fəlsəfə doktoru və elmlər doktoru proqramları çərçivəsində elmi fəaliyyətlə məşğul olanlar üçün multikulturalizm üzrə elmi-tədqiqat mövzularının verilməsi;
2. AMEA Rəyasət Heyəti yanında Multikulturalizm problemləri üzrə elmi-tədqiqat Mərkəzinin və ya institutlararası multikulturalizm virtual mərkəzinin təsis edilməsi;
3. 2016-cı ildə AMEA-da və xarici elmi qurumlarda "Dünya multikulturalizm modelləri" mövzusunda silsilə Beynəlxalq konfransların keçirilməsi;
4. Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzi ilə birgə "Multikulturalizm ensiklopediyasının" tərtib edilməsi.
Kamal ABDULLA
Azərbaycan Respublikasının millətlərarası, multikulturalizm və dini məsələlər üzrə Dövlət müşaviri, akademik
525-ci qəzet.- 2016.- 10 fevral.- S.4;7.