Musa Yaqub
poeziyasında zaman anlayışı
ŞAİRİN YENİ
ŞEİRLƏRİNİ ƏSAS ALAN
DÜŞÜNCƏLƏR
Bu gün görkəmli
şair Musa Yaqubun poeziyası haqqında yeni Söz demək
mənim üçün
çətindir - fikrimin
həqiqi mənasında.
Etirafı o oxuculara xatırladıram ki, vaxtilə şairin yaradıcılığı
mənim yozumumu bir kitab halına
gətirdi və yazdım, yüngülləşdim. Təkrara qayıtmağın
bir imici də özünütəkrardır.
Digəri, təkrarın içində
gözdən-nəzərdən qaçmışları görməkdir.
Əslində əgər ədəbiyyatçı
xeyli fasilə vermişsə, xüsusilə,
şairin ömrünə
yeni illər "qonaq" gəlibsə, bu çağlar özünə xas ab-hava gətiribsə, elə ədəbiyyatçının
da ovqatını özünə tabe edir. Musa Yaqub
poeziyasına həmişə
qayıtmaq lazımdır,
çün onun şeirlərinin səsi hansısa özgə Planetdən gəlir, meteor
daşına çevrilir,
lakin Yer planetinə düşmür,
hey dolanır və bu səs dağlara,
qayalara, daşlara, ağaclara... düşür,
budaqlarda çiçəkləyir,
yarpaqlarda toxdayır.
Vaxtilə "Bu dünyanın
qara daşı göyərməz", "Əhəng
daşı", "Bir
günah sənin...",
"Dağlar çox
qəribə olur gecələr", "Anamın
məzarına laylay",
"Atamın xatirəsinə"
şeirləri yazılıb,
barəsində söz
deyilib. Daş - kristal parçası
fiziki ölçüsünü
itirib fəlsəfiləşmişdir
fikir tutumunda. Xatırladığım şeir
haqqında sözümü
və bəzi misraları pıçıldadım:
Leyləklərin çöp yuvası
boş qalıb,
Bahar gedib, payız gəlib, qış qalıb.
Göy çəməndə ocaq
yanıb daş qalıb,
Bu dünyanın qara
daşı göyərməz.
Və o da yadıma düşdü ki, bu məşhur
yozumlu şeirin yazılması haqqında
Musa Yaqubla görüşlərimdə
nəsə soruşmadım,
necə qavramışamsa,
elə də təhlil etmişdim. Xeyli qabaq dəyərli ziyalı, qələm adamı Qorxmaz Şıxalıoğlunun şairlə
müsahibəsində şeirin
yaranma tarixinə aid verdiyi sualı belə cavablandırmışdı:
"Tarixi var. Onda mən Əhmədlidə
yaşayırdım. Mən yaşayan
evin qarşısında
böyük əhəng
karxanası vardı.
Onun şöləsi düşürdü
bizim pəncərəmizə.
Hər gecə səhərə yaxın oyananda durub ona baxırdım.
Heç
daşı da yandırarlar? Heç daş
da yanar? Daşı o
əzabla yandırırdılar.
İlahi,
bu nə olan şeydir? Əgər daşı yandırıb
əhəngə döndərə
bilirlərsə, demək
dünyada hər şeyi yandırmaq olar. "Əhəng
daşı" şeirini
yazdım". Şair
birinci şeirin adını çəkməsə
də, assosiativlik, eyniköklülük var hər iki şeirində...
Musa Yaqub elə şairdir ki, onun ilk şeirilə son (hətta bizim oxumadığımız) şeirinin
tarixini ayırmaq qeyri-mümkündür - dəqiq
qənaətimdir. Bir az paradoksal
görünməsin: gələcək
ekspertlərin işi çox çətinləşəcək;
ona görə ki, ilahidən gələn poetik istedadlar bir şeiri yazandan sonra həmin şeir müəllifindən
asılı olmayaraq ölür (dırnaqsız)!
Eləcə də sonra yazılanlar da! Və yenisi doğulur.
Mən fikrimə şübhəli yanaşıb,
ilk və son şeirlərini
yenidən oxudum: o ritm, o intonasiya, lirizm. Səbəbləri çoxdur. Şair şeirlərinə daxili sualla başlayır və yazılacağına
bəlkə də ümid bəsləmir - dahi şairlərin psixologiyasından gəlir.
Yox, əgər "şeir mütləq yaranacaq" inamı varsa, şeir alınmayacaq.
Axı, şeir təxəyyülün
gücü belə çatmayan pıçıltıdır.
"Ömür şeiri"
silsiləsindən bu şeiri oxudum.
Hanı
o dünyanın dağ
tərəfləri,
Qızıldaş qayanın tac tərəfləri?
Ayağım dəyməmiş bir
daş qalmadı,
Heyif, gücdən düşən
o ayaqlara!
Çayına çiyindaş, daşına
yoldaş,
Heyif ömrümdəki o ortaqlara,
Özüm ola-ola, özüm olmayan,
Heyif, yaylaqlara,
ulu dağlara.
Əgər mən bu şeirin əsl tarixini (2015) on-on beş
il əvvələ aparsaydım, heç bir oxucu şübhələnməzdi.
Musa Yaqubda iddialı
və əyilməz
"Mən" anlamı
şəxsiyyətinin meyarıdır
və onu tanıyanlara bəllidir, necə ki, mən
onu gəncliyimdən tanıyıram. Sadalamaq fikrim yoxdur;
şair özünə
bir həqiqət etalonu kimi baxır,
çün özünü
daha yaxşı tanıyır və çox-çox əvvəllər
də xatırlatmışdı.
Budur, "Məni arama" yazıldı
"Mən"in israrında:
Bu gün qalacağam özüm olmağa,
Torpağın çiçəkli üzü
olmağa.
Qalıram bir çeşmə
gözü olmağa,
Sən
Allah, bu dəfə məni aparma.
Həm varam, həm yoxam - belə gəlmərəm,
Qayıdıb özümə hələ
gəlmərəm.
Bu gün kəpənəyəm,
ələ gəlmərəm.
Sən
Allah, bu dəfə məni aparma.
Və
son misralar:
Bizim əlimizdə qurama dünya,
İçində öz qurdu barama
dünya.
Salıb
ipək tora aparma dünya,
Sən
Allah, bu dəfə məni aparma...
Şeirin
fəlsəfəsi bir
yana, şairin
fiziki-poetik hikməti sonsuzluğa zəmanət
verir. Niyə belədir? Ona
görə ki: poetik fakt yenidən
doğulur və rəmziləşir, xırda
nəsnələr bütövləşir
və ümumi çəkidə məkanlaşır.
Bu məziyyətlər Musa Yaqubun poeziyasına xasdır. Son şeirlərini xüsusi ovqatla yazan şairi
əbədi və mübhəm anlamlar düşündürür, necə
ki, gəncliyində M.Yaqubun sevgi şeirlərində bir həsrət, ünsiyyət,
umu-küsü... motivləşirdi,
oxucunu da xatirələrə aparırdı.
Şairin sevgidən ətirlənən, çiçəkdən
bal çəkən, öpuşdən xumarlanan
şeirlərini unutmaq
çətindi. Son şeirlərində o həsrət
(bu, insanda ölürsə, şeirin
özü ölü
doğulur və dəfn olunmur) yaşayır, lakin fəlsəfiləşir o məqamlarda
- ömürlə üz-üzə
gəlir və şeir iki ömrün
ortasında çırpınır.
Və bir anın sevincində
sevgi qüruba dönür - bax, bu xəyali görüşdə şeir
yaranır, ancaq necə və hansı deyimdə.
Musa Yaqub "O nə baxış idi" şeirində oxucunu duyuq salsa da, duyğuları oyadır, hisslərinə haqq qazandırır:
Mən düşdüm tilsimə,
sehrə - bilmədim,
Baxışına cavab verə bilmədim.
Bəlkə gözlərini gözüm
tutmadı,
Yerimək istədim, dizim tutmadı.
Əlimi
üzümə çəkirəm
hərdən,
Bir görüm nə qalıb o od
nəzərdən.
Həmin
şimşək vuran
qarağac kimi,
Yonulub qalmışam,
yanıb qalmışam.
Bəlkə ağac-heykəl olub
qalmışam,
"Atdı müjgan oxu dəydi sinəmdən",
O müjgan oxunu alıb qalmışam.
Vallah, ani oldu qəfil,
çox ani,
Sən hardan gəlirdin, hara getmisən?
Mən burda neyləyim, gözüm qurbanı?
Bu misralar mənə nə vaxtsa yazılmış "Həsrət
adası"nı xatırlatdı. Həmin ovqat və duyum, amma şeirin
"dayaq nöqtəsi"
- davranışı assosiativdir.
O şeirdən bəzi
misraları nəzərə
çatdırıram ki,
çağdaş oxucu
Musa Yaquba daha fərqli yanaşarlar:
Mən səni pərişan qoyub getmişəm,
Payız günəşinin şüası
kimi.
Yəqin
çatmaz sənə
yalvarışlarım,
Bəndənin Tanrıya duası kimi.
Mən səni pərişan qoyub getmişəm,
Sahibsiz bir kəklik yuvası kimi.
Ruhumda bir qərib nida sızıldar,
O ana kəkliyin nəvası kimi.
... Mən səni pərişan qoyub getmişəm,
Sən orda bir həsrət adası kimi.
Mən burda könlümü söküb-tökmüşəm,
Baharda bir daşqın adası kimi.
Vaxtilə əbəs yazmamışdım:
"M.Yaqubun "Həsrət
adası" şeirinin
yaşı məni maraqlandırmır"...
Daha mən xatirə çözələmirəm,
Köhnə dərdlərimi təzələmirəm.
Bir də izim qalmaz
çaylar daşında,
Sel coşar üstümdən,
daş atar məni.
O köhnə dərdlərim
bağrım başında,
Sızlaya-sızlaya yaşadar məni.
Əlim
ki, o ələ yetişməyəcək,
O sınıq güzgü ki, bitişməyəcək,
Olmuşda daha nə təsəlli
gəzim?
Xatirə
yazmağa, yuxu yozmağa,
Heç
qulaq asmağa yoxdu həvəsim,
Hanı cəmiyyətin cəm tərəfləri?
Yaşayış tapmağa çəm tərəfləri?
Musa Yaqub payıza tez-tez üz tutur, bunu iki tərəfə yozmaq təbiidir, nəinki yaradıcı adamlar da, adi peşə sahibləri də bu hissi yaşayırlar. Əlbəttə, şairlərdə payız fəslinə qəribə yönüm var: ən yaxşı ovqatına qoşulub, saralmış yarpaqların tökümü, torpağa özlərini tapşırması - kimsəsizliyi, üstəgəl, küləyin budaqlara "ağı" pıçıltısı, bəlkə də peşimançılığı. Payızın xatirələri oyatması. Axı, xatirələr həmişə uzaq illərdən gəlir: ünsiyyət, sevinc notları çox-çox sonralar həzin musiqiyə - rekviyemə çevrilir, şairdən asılı olmadan.
Musa Yaqub üçün "payız" məfhumu ömrün çon qılıncı kimi təsvirini tapmır. Adətən, şair payızlı günlərini "son şeir" kimi də vurğulayır. Necə ki, vaxtilə yazmışdı:
Sən xəzan etdiyin çəmənim həşəm,
Mən quzey ağacı ayağı darda.
Mən yoxam, canımı sənə vermişəm,
Harda saxlayırsan
canımı, harda?
Yaxud:
Darıxsan, yanında saxla
mehrimi,
Mehrimin yanında bu son şeirimi,
Oxu, zümzümə et, əlvidam olsun,
Bircə
yol oxuyan qu quşu kimi
-
Bu, mənim son nəğməm,
son nidam olsun!..
Bəlkə də haçansa bu şeiri oxuyan
oxucu kövrələr,
təəssüflənərdi. Axı "son" sözü ruhun son pıçıltısıdır. Amma elə deyil, şairlər payızı
yola salır, ovqatından istifadə edib, yenidən "doğulur", yeni payız günlərini yaşayır.
(Ardı var)
Allahverdi EMİNOV
525-ci qəzet.- 2016.- 11 fevral.- S.4.