İmperiyalar və onların süquta
sürüklənməsi
Proloq
İmperiya hansısa bir fövqəl icad deyildir, öz mənşəyini
insanların malik olduğu qüsurlardan götürür,
taleyin yuxarı qaldırdığı bəzi adamlar daha
çox şeyə sahib olmaq, başqa ölkələrin
torpaqlarını qəsb etmək və var-dövlətini ələ
keçirmək kimi eybəcər ehtirasla hərəkət
etməklə onun yaranmasına səbəb olurlar. Bir sıra
hökmdarlar öz hakimiyyətlərini möhkəmləndirməyin
yolunu başqa xalqları əsarətə almaqda
görürdülər.
İmperiyalar başlanğıcdan haqqı tapdalamaq,
başqalarının üzərində ağa olmaq istəyinin
bəhrəsi olduğundan, onun mayasında həmçinin əsarətə
salınmış xalqların qəzəbi də gizlənir və
bu nifrət hissi çox hallarda imperiyanı məhvə aparan
mübarizə timsalında çıxış edir.
Bəzən isə imperiyalar həm də öz fəsadlarından
ölümə məhkum olurlar. Nəyin
başlanğıcı varsa, onun sonu da olur, barədəki fəlsəfi
mülahizə imperiyaların taleyində də öz əksini
tapır. Qanla yaranan imperiya çox vaxt
böyük qan axıdılması ilə də öz
finalını yaşayır. Bu hərbi,
siyasi və sosial fenomen də acı aqibətdən yayına
bilmir. Tarixdəki imperiyaların xeyli hissəsi
uzun ömürlüyü ilə seçilir. Lakin fatumun onlar barədəki hökmü mütləq
qüvvəyə minir, mövcudluğu ondan ilhamlananlarda
qürur hissi yaratsa da, yekun adətən faciə səhnəsi
ilə bitir.
İmperiyalar tarixin getdiyi yoldan kənarda baş vermir,
onun səhifələrində özünü büruzə
verir, baş verən metamorfozların dəhşətli epizodu
kimi çıxış edir. Sivilizasiya ona yara vuran və az qala özünü məhvə
sürükləyən alətini, vasitəsini tapır.
Qədim insanlar kəndləri, şəhərləri,
dövləti yaratdıqdan sonra onlara qənim kəsilən
müharibələrdən də istifadə etməyə əl
atdılar. Təəssüf ki, tarix başlanan zamandan və məkandan
müharibələr və imperiyalar da öz
başlanğıcını götürür. İndiki cənubi İraq və cənubi-qərbi
Asiya dünyanın elə bir zonasıdır ki, orada ilk
sivilizasiya yaranmışdı. Qərb
sivilizasiyanın də mənşələri məhz Yaxın
Şərqə gedib çıxır. Asiyanın
cənubi-qərbindəki və Misirdəki olan xalqlar mütəşəkkil
cəmiyyətlərə çevrildilər, yazını icad
etdilər və bu gün sivilizasiya kimi qəbul edilən
ideyaları və institutları yaratdılar. Əvvəllər ovçuluqla və qida toplamaqla məşğul
olan insanlar həyatın tələb etdiyi təkamülə
qədəm basdılar, kənd təsərrüfatı
icmalarına, nəhayət, şəhərlərə və
sivilizasiyaya çevrildilər.
Təqribən
200 min ilə yaxın bundan əvvəl yaranan Homo sapienc sapienc
(“Zəkalı, zəkalı insan varlığı”) Afrikada
meydana gəldikdən sonra, onlar sonrakı 70 min il ərzində
Afrikadan ətrafa yayılmağa başladılar. Bizim eradan əvvəlki 10 min ilə çatan
dövrdə Homo sapienc sapienc nümayəndələri
artıq dünyanın hər yerində var idi və onlar
salamat qalan yeganə insan məxluqu növü idi. Bugünkü bəşəriyyətin hər bir
üzvü həmin insan varlığının
subnövünə məxsusdur.
B.e.ə.10
mininci ilin ətrafında axırıncı buz dövrü başa
çatmaqla Neolit inqilabı baş verdi. Ən böyük dəyişiklik isə
ardıcıl aparılan kənd təsərrüfatı vasitəsilə
qida istehsalına keçmək idi. Dənli
bitkilər və tərəvəz əkilib becərilməklə
müntəzəm qida ehtiyatına malik olundu. Heyvanların əhliləşdirilməsi ilə isə
əlavə qida mənbəyi və geyim üçün yun
meydana gəldi.
Taxıl istehsalının müntəzəm əsaslarda
artması daha çox daimi əhalinin, əkinçi kəndlərinin
və ya şəhərlərin əmələ gəlməsinə
səbəb oldu. B.e.ə. 4 mininci illərdən əvvəl
metaldan artıq alət və silahlar qayırmaq
üçün istifadə olundu. Görünür, bu
vaxt silah heç də əmək alətlərindən az əhəmiyyət daşımırdı və
müharibələrə hazırlıq ən vacib vəzifələr
sırasına keçmişdi.
Cənubi-qərbi Asiyada Dəclə və Fərat
çayları arasındakı, yunanların Mesopotamiya
(“çayların arası”) adlandırdığı vadidə
adamlar irriqasiya şəbəkəsi və drenaj xəndəkləri
tikməklə kənd təsərrüfatını xeyli
genişləndirdilər. Bu regionda şumerlər
Mesopotamiya sivilizasiyasını yaratdılar və Cənubi
Mesopotamiyada Eridu, Ur, Uruk, Umma və Laqaş kimi şəhərlər
meydana gəldi. Onlar böyüyüb ətrafda
olan kənd yerlərinə siyasi və iqtisadi nəzarət
etməklə, şəhər-dövlətlər
yaratdılar. Bunlar Şumer
sivilizasiyasının mənşə birlikləri idi.
Şumer şəhər-dövlətlərinin sayı
artdıqca və suya nəzarət üstündə şəhər-dövlətlərin
bir-birilə vuruşması nəticəsində yeni
münaqişələr yaranırdı. Müxtəlif
şəhərlərin taleyi qalxır və sonrakı əsrlər
ərzində enirdi. Daimi müharibələr
şəhərləri yandırır və qarət edirdi,
adamları isə ümidsizliyə, əlacsızlığa
düçar edirdi. Şumerlərin “Ur”
poemasında yazılan kimi, dağılan bu şəhərin
deşikləri qəlibə salınan maye bürünc kimi
qanla dolmuşdu. Günün altında cəsədlər
piy kimi əriyirdi. Tüstü şəhərin
üstünü kəfən kimi örtmüşdü.
Şumer şəhər-dövlətləri düzənlik,
açıq yerdə yerləşdiklərindən müdaxilə
üçün kövrək idi. Onlardan şimalda
akkadlar yaşayırdı. B.e.ə. 2340-cı il ətrafında Akkad lideri Sarqon Şumer şəhər-dövlətlərini
viran qoyub, öz sülalə imperiyasını yaratdı. Bu tarixdəki ilk imperiya idi və əlbəttə
ki, işğal nəticəsində meydana gəlmişdi.
Sarqonun hakimiyyəti hərbi gücə
arxalanırdı. Sarqon imperiyası
Yaxın Şərqin gələcək liderlərini həmin
yolla getməyə həvəsləndirdi. Axı
Sarqon rəqibi və ya bərabəri olmayan bir çar kimi
xarakterizə olunurdu. Onun varisi, nəvəsi
olan Naram-Sin Akkad imperiyasının
böyüklüyünü davam etdirmişdi. O da
babası kimi çoxlu hərbi yürüşlər
etmişdi. Özünü “Dörd
Bucağın (Kainatın) çarı” adlandırmış,
Allah etmək istəyirdi.
Göründüyü kimi, tarix Şumerdən
başladığı kimi, müharibələrin,
imperiyaların da tarixi məhz oradan başlayır.
Müharibələr, onların labüd nəticələrindən
biri olan imperiya, heç şübhəsiz, insan təbiətindən
irəli gələn qüsurlardan qidalanırdı. Daha çox var-dövlət,
onların mənbəyi kimi daha geniş torpaqlara sahib olmaq hərisliyi
ilk işğalçıdan tutmuş, onun lap sonuncu oxşar
nümayəndəsinə qədər, bütün qəsbkarları
hərəkətə gətirmiş, onları
, hətta yırtıcı vəhşi heyvanlara da
tanış olmayan həcmdə qan axıtmağa həvəsləndirmişdi.
Bu dəhşətli ehtiras onların
şüurunu idarə etmiş, əvəzində isə
xalqlar bədbəxtliklər və dəhşətlər
girdabına yuvarlanmışdılar. Müharibə
insan əməlidir, imperiya da tarixin beşiyindən baş
qaldıran cəmiyyətin biabırçı
icadıdır. Hər bir sərkərdə,
hər bir hökmdar- imperator öz çiyinlərində
ağır günahlar yükünü daşıyır və
bunu özgənin üstünə yıxa bilməz.
Yalnız
qədim Yunanıstandakı Olimp allahları insanları
müharibəyə təhrik edirdilər, on il
davam edən Troya müharibəsini məhz onlar idarə
etmişdilər. Qədim hind eposu olan
“Mahabharata”da isə allahlar insanlarla vuruşurdu. Bunlar yalnız miflərdir, real həyatda isə
konkret tərəflər və onları təmsil edən
insanlar müharibəni başlayıb, onun müsbət və
ya mənfi nəticəsinin şahidi olmaqla, özlərini
tarixi taxçaya pərçim edirdilər. Hər bir hökmdar və ya sərkərdə
müharibəni qələbə istəyi və ümidi ilə
başlayır. Lakin həm də bəzən
məğlubiyyətlə də üzləşməli olur.
Lidiya çarı, var-dövləti ilə
şöhrət tapmış Krez orakulun müharibənin nəticəsinin
necə olacağını, bir dövlətin sıradan
çıxacağını düzgün
anlamadığına görə qüdrətli rəqib olan
Böyük Kir tərəfindən məğlub olmuşdu.
Bəzi müharibəyə başlayanlar da
öz bədbəxtliklərini allahın onlardan üz döndərməsi
ilə izah etməyə çalışırdılar. Müharibədə isə Allahın onu
müşahidə etməkdən başqa, yəqin ki, elə
bir iştirakı yoxdur. İnsanlar öz
şər əməllərinin, imperiyaları da buna əlavə
etmək lazımdır, nəticəsi kimi ondan əzab çəkməli
olurlar.
Qədim
yunan mifologiyasına görə, Krit adasındakı Minotavr
Afinadan onun gənclərinin həyatı şəklində bac alırdı. Çar oğlu Teseyin igidliyi
hesabına Minotavrın öldürülməsi nəticəsində
belə dəhşətli bac verilməsinə
son qoyuldu. İmperiyalar da çox sayda xalqlardan hər cür
bədbəxtliklərdən ibarət olan bac
alır, yalnız onların Minotavr kimi məhvi bu
dözülməz bacın ödənilməsinə son qoya
bilir.
Hitler
Almaniyanı öz sələflərindən də iri imperiyaya
çevirməyə can atırdı, III Reyxin min il ömür sürəcəyinə ümid
edirdi. O, bu sərsəm ideyasını öz xalqına da təlqin
edə bilmişdi, lakin onun yaratdığı nəhəng
qan məkanının ömrü vur-tut altı il çəkdi və sonra bu tayfunun mərkəzində
dayanan Almaniyanın özü darmadağın olmaqla, qaliblərin
himayəsinə sığınan, iki müxtəlif tərəflərə
baxan yarımmüstəqil dövlətlərə
çevrildi. Ölkənin ərazisi əcnəbi
hərbi qüvvələrin bazaları üçün
açılan ağuş rolunu oynadı. O, 1935-ci ildə
almanlara müraciət edərək deyirdi ki, paytaxt Berlini on
ildən sonra tanımaq mümkün olmayacaqdır. O, güman
edirdi ki, Berlin çox abad və gözəl şəhərə
çevriləcəkdir. Onun öncəgörməsi
yalnız şəhərin tanınmaz olması perspektivinə
görə düzgün çıxdı, 1945-ci ildə
Müttəfiqlərin bombardmanlarından və hücumlarından
xarabazara çevrilmiş Berlini tanımaq mümkün deyildi.
Əlbəttə, tarixin təkəri altına
hökmən günahsız adamlar düşür, lakin tarix
ona meydan oxumaq istəyənləri də qətiyyən
bağışlamır, mütləq cəzalandırır.
Hitler özündən əvvəlki sərsəm fikirlərə
düşmüş hökmdarların aqibətini nəzərdən
keçirsəydi, bu avantüraya girişməz və bəşəriyyətin
xeyli hissəsini, öz xalqı da qismən bura daxil olmaqla, belə
bəlalara düçar etməzdi. Üçüncü
Almaniya imperiyası ximeradan başqa bir şey olmadı.
I
Qədim
imperiyalar
1.
Mesopotamiya imperiyaları və digərləri
Qədim imperiyaların da bir çoxunun taleyi Hitler
Reyxindən o qədər də fərqlənmirdi. Mesopotamiyada
Sarqonun yaratdığı imperiya o qədər də çox
yaşamadı, 190 ildən sonra tarix səhnəsini tərk
etməli oldu.
B.e.ə. XVIII əsrdəki Hammurabi imperiyasının yaradıcısı, Köhnə Babilistan çarı olmaqla, öz əleyhdarlarını parçalamaqla, bir-bir onları özünə tabe edirdi. Bu yolla o, Şumerə və Akkada nəzarəti ələ keçirmişdi. Hammurabi də özünü “Babilin günəşi, dünyanın dörd hissəsini özünə tabe edən” adlandırırdı. Qədim imperatorlar özlərinə qəribə titullar uydurmaqda mahir idilər. Onun bir fərqi onda idi ki, müharibə adamı olduğu kimi, həm də sülh adamı idi. O, dövlət işlərinə böyük maraq göstərirdi. Məbədlər, mühafizə divarları və irriqasiya kanalları tikdirirdi, ticarəti inkişaf etdirirdi, iqtisadi canlanmaya nail olmuşdu. O, özünü xalqa dinclik gətirən çoban adlandırırdı, şəhərinin üzərində öz xeyirxah kölgəsinin sərildiyini bildirirdi.
Lakin Hammurabi daha çox öz qanun məcəlləsi ilə xatırlanır. Əsrlər ərzində onun Kodeksi adamlar arasındakı əlaqələri nizamlamışdı. Hammurabi Kodeksi həmin cəmiyyəti möhkəm bir ədalətə malik olan sistem kimi nümayiş etdirirdi.
Misir cəmiyyəti b.e.ə. 3100-cü ildən 1650-ci ilə qədər olan Köhnə və Orta çarlıqları əhatə etməklə, onların başında allah-çar dayanırdı. Firon I Ahmoz ları məğlub edib, Misirdən qovmaqla, ölkəni yenidən birləşdirdi və yeni imperial dövlət yaratdı. Yeni Çarlıq b.e.ə. 1550-1070-ci illərdə mövcud olmaqla III Amenhotepin hökmranlığı dövründə (b.e.ə. 1412-1375-ci illər) öz inkişafının yüksək nöqtəsinə çatdı. XIII əsrdə “Dəniz adamları” adlananların yeni müdaxiləsi Misirin Xanaandakı hakimiyyətini məhv etdi və misirliləri öz köhnə sərhədlərinə qaytardı. Misir imperiyasının da günləri başa çatdı.
Hettlər b.e.ə. 1600-cü illər dövründə ətrafa yayılmağa başlayıb, XIV əsrdə indiki qərbi Türkiyədən şimali Suriyaya qədər ərazidə öz nəzarətini qurdu. Mitanni çarlığının qüdrətini məhv etdi. Hettlər ilk hind-avropa xalqı idi ki, dəmirdən istifadə edirdi, bu, onları daha güclü silah qayırmağa qadir edirdi.
B.e.ə. 1200-cü illər ətrafında Dəniz adamlarının qərbdən hücumu və təcavüzkar tayfaların Hett şəhərlərinə yürüşü nəticəsində Hett hakimiyyəti öz sonuna çatdı. Vaxtilə isə Hett imperiyası qərbi Asiyada ən böyük qüdrət sahibi idi. Onun hökmdarları “Böyük çar” kimi tanınırdı.
(Ardı var)
Telman
Orucov
525-ci qəzet.-
2016.- 13 fevral.-20