Gerçəkliyin simvolikası Seyran Səxavət
qələmində
70 İLLİYİ ƏRƏFƏSİNDƏ YAZIÇININ YARADICILIĞINA BİR BAXIŞ
Şərtilik incəsənət və ədəbiyyat
üçün çox mühüm əhəmiyyət kəsb
edir.
Şərtiliksiz incəsənətdə və eləcə
də ədəbiyyatda nə gerçəkliyi
bütünlüyü, tamlığı ilə əks etdirmək,
nə də onun məna və mahiyyətini genişləndirmək,
ümumiləşdirmək mümkündür. Çünki
incəsənət və ədəbiyyat həyatın
birbaşa özü deyil, bədii obrazlarla inikasıdır.
Əgər sənətdə şərtilikdən
tamamilə imtina edilsəydi, bu, naturalizmin geniş
ölçüdə yaradıcılığa daxil
olmasına, həyat hadisələrinin mexaniki inikasına
aparıb çıxarardı. Bu mənada
şərtilikdən, şərti-metaforik üslubda
yaradılmış obrazlardan geniş istifadə əsərin
bədii təsir gücünü və sanbalını
artıran, məkan və zaman məhdudiyyətini aradan
qaldıran amil kimi dəyərləndirilir.
Ümumiyyətlə,
ta qədimdən şifahi xalq ədəbiyyatında rast gəlinən
adamı tezliklə niyyətinə qovuşduran uçan
xalçalar, işıqlı dünyanın rəmzi ağ
qoç, qaranlıq dünyanın "təmsilçi"si
qara qoç, ömrü uzadan bulaq suyu, adamı
cavanlaşdıran alma və s. kimi əşya surətləri
simvolikanın, şərtiliyin ilkin təzahürləri kimi səciyyələndirilə
bilər.
Görkəmli
yazıçı, ədəbiyyatşünas Yusif Vəzir
Çəmənzəminli 1928-ci ildə "Xalq ədəbiyyatında
bəşəri təmayüllər" məqaləsində
yazırdı: "Xalq ədəbiyyatında rümuz, işarə və
müqayisə böyük yer tutur. Şifahi
xalq yaradıcılığından qaynaqlanan bu kimi şərti
elementlər yazılı ədəbiyyatda da tez-tez rast gəlinməyə
və getdikcə mütəşəkkil işlənməyə
başlayır.
Müasir ədəbi prosesdə də xalq ədəbiyyatından
gələn "rümuz, işarə və müqayisələr"lə
ifadə olunan şərtilik elementlərindən, simvolikadan
tez-tez istifadə edildiyini müşahidə etməkdəyik.
Məlum Sovet imperiyası dövründə bədii
fikrin aşkar, müstəqil ifadə imkanlarından məhdudluğu
istər-istəməz şərti-metaforik üslubun
inkişafına təkan verirdi. Senzuranın kəskinliyi
şəraitində ədəbiyyat həqiqəti yazmaq
üçün rəmzlərə, metaforalara, simvollara
tapınırdı. Sovet
diktaturasının uzun müddət yaşaması şərti-metaforik
üslubun ədəbiyyatın yazı tərzinə
çevrilib sabitləşməsinə səbəb oldu.
Lakin mənimsədiyi yazı tərzindən
qopammadığı, bu gün belə senzura xofuyla
yaşadığı üçün bədii nəsrdə
şərti-metaforik üsluba meyl özünü göstərməkdədir.
Bu üsluba söykənərək yazılan əsərlərdə
analitik-psixoloji təhlilin qabarıqlığı duyulur.
Göründüyü kimi, bədii əsərdə
fikrin metaforik ifadəsi üçün çox zaman bədii
ümumiləşdirmələrdən, rəmzi-alleqorik
obrazlardan və simvollardan istifadə olunur.
Simvolizmdə insan obrazları həyat faktından daha
çox müəyyən ideyaların ədəbi
illüstrasiyası kimi verilir. Cəlil Məmmədquluzadə
"Ölülər" tragikomediyasında fanatizmə təslim
olmuş müsəlmanları "mənəvi
ölü" rəmzi kimi səciyyələndirir. Hüseyn Cavid "İblis" faciəsində
İblis vasitəsilə var-dövlət, hakimiyyət
ehtiraslarına əsir olan insanlığın ümumiləşdirilmiş
obrazını yaradır.
Dünya ədəbiyyatında olduğu kimi Azərbaycan
ədəbiyyatında da şərtilikdən, folklorizm, mif və
əfsanə motivlərindən, metaforik obrazlardan, rəmzlərdən
istifadə milli özünəməxsusluğu, genişliyi, zənginliyi
və çoxçalarlılığı ilə diqqəti
çəkməkdədir. Əli bəy Hüseynzadənin
"Siyasəti-fürusət", Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin "Pəri cadu", Abdulla Şaiqin "Şair,
şeir pərisi və şəhərli", Hüseyn Cavidin
"İblis", "Knyaz", "İblisin
intiqamı", Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin
"Qızlar bulağı", Çingiz Hüseynovun "Fətəli
fəthi", "Ailə gizlinləri", Sabir Əhmədlinin
"Yasaq edilmiş oyun", "Kütlə",
"Kef", İsa Hüseynovun "Qəbiristan", "Cəhənnəm",
"İlan dərəsi", Anarın "Ağ qoç,
qara qoç", "Yaxşı padşahın
nağılı", Seyran Səxavətin "Qızıl
teşt", "Daş evlər", "Nekroloq", "Yəhudi
əlifbası", "Cəhənnəm", "İt
intervüsü", "Boynu əyri kişi", Vaqif
Sultanlının "İnsan dənizi", "Səhra
savaşı", "Ölüm yuxusu", "Vətən",
"Qütb gecəsi", Mövlud Süleymanlının
"Köç", "Dəyirman", "Günah duası",
"Şeytan", "Erməni adındakı hərflər",
Elçinin "Mahmud və Məryəm", "Ağ dəvə",
"Ölüm hökmü", Yusif Səmədoğlunun
"Qətl günü", Kamal Abdullanın "Sehirbazlar dərəsi",
"Yarımçıq əlyazma", "Unutmağa kimsə
yox", Səfər Alışarlının "Maestro"
və s. əsərlərdə bu üslubun ifadə
imkanlarından uğurla istifadə edilmişdir.
Yazıçı
bədii əsərdə şərtiliyə bir neçə
mənada müraciət edə bilər:
a) bədii ümumiləşdirmə vasitəsi
kimi;
b) məkan məhdudiyyətindən uzaqlaşmaq
vasitəsi kimi;
c) obrazın daxili strukturunun müəyyənləşdirici
amili kimi;
d) hadisələrin retrospektiv təsviri kimi.
Həmçinin, şərtilik
yazıçıların təhkiyə tərzində də
öz əksini tapmış olur.
Şərtilik müasir insanın zəngin və zəngin
olduğu qədər də mürəkkəb daxili aləmini
açmaqda, yazıçının dünyaya
baxışını aydınlaşdırmaqda müəllifin
müttəfiqi, köməkçisi olan bir bədii vasitədir
və buna görə də şərtilik son dərəcə
əsaslandırılmış olmalıdır. İnsan zəkası
elə bir səviyyəyə yüksəlmiş, elə
mürəkkəb keyfiyyətlər əldə etmişdir ki,
aşılamaq istədiyin fikri, yaratmaq istədiyin xarakteri,
göstərmək istədiyin personajı artıq birbaşa
təqdim etməklə bədii nailiyyət qazanmaq çətindir,
belə hallarda bəzən yardımçı bədii vasitə
- şərtilik tələb olunur.
B.Brext məktəbinin
davamçılarından P.Veysin "Cənab Mokinpottun öz
bədbəxtliklərindən necə xilas olduğu barədə"
adlı farsında həbsxana gözətçiləri ilə
bərabər, mələklər, hətta "cənab
Allah" özü belə bir surət kimi iştirak edir və
əsərdə qoyulan problemlər öz aktuallığı
ilə diqqəti cəlb edir və böyük ictimai-bəşəri
ideyaların aşılanmasına xidmət edir. Bu şərti
surətlər sayəsində "kiçik insan"
(Makinpott) problemi bütün siyasi-sosioloji kəskinliyi
ilə meydana çıxır.
Burdan da aydın görmək mümkündür ki,
müasir dövrdə yaranan əsərlərdə bədii-fəlsəfi
fikrin sanballığına, mürəkkəb həyat hadisələrinin
dərin psixoloji analizinə, siyasi-ictimai araşdırmaya tələbat
o qədər artıb ki, həmin bədii-fəlsəfi fikirləri
müstəqim surətdə aşılamaq olmur. Bu mənada, şərtilik əsərdə
bədii çatışmazlıqları - standart
obrazları, şablon situasiyaları, trafaret fikirləri
ört-basdır edir, yeni təsvir vasitələri
olmadığı üçün yazıçı şərtiliyə
müraciət edərək əsərə müasir don
geydirir və məsələ burasındadır ki, şərtilik
bitkin bədii formasını tapdıqda, əsaslandırıldıqda,
bu özü yeni təsvir vasitəsinə çevrilir.
Bu mənada,
şərti-metaforik üslubun ifadə imkanlarından istifadə
ilə yazılmış, hər bir kiçik epizodu roman siqlətli,
dərin məna yüklü, böyük milli və ümumbəşəri
faciələri özündə ehtiva edən "Nekroloq"
romanı Seyran Səxavətin, ümumən müasir Azərbaycan
romanının sənətkarlıq imkanlarını meydana
çıxaran olduqca dəyərli əsərdir.
Seyran Səxavətin bu əsərinin və ümumiyyətlə,
yaradıcılığının ana mövzusu dünya və
insan, həyat və ölüm, işıq və qaranlıq
problemidir. İctimai quruluşlar, cəmiyyətlər və
saysız-hesabsız insan nəsilləri bir-birini əvəz
edir, amma dünyanın yaranışından üzü bəri
bu mübarizə, əbədi konflikt bitmək bilmir. Dünyada əsrlərdir
ki, lokal və qlobal müharibələr, hakimiyyət, pul, sərvət
uğrunda amansız çarpışmalar, ölüm-dirim
savaşları baş verir. Tanrının
yaratdığı insanlar bir-birinə qənim kəsilirlər.
Elə bir zaman gəlib çatıb ki, vəhşilər
belə insan xislətinə heyrət edirlər.
Hüseyn Cavid demişkən: "Yalnız deyil insanlara, vəhşilərə
sorsan, Onlar belə insandakı vəhşiliyə heyran"...
Bəşəriyyət tərəqqiyə,
sivilizasiyaya doğru irəliləyir, insan zəkasının
yaratdığı nəsnələr çox şeyi dəyişdirir,
ancaq insandakı naqis xasiyyətlərin bir çoxu dəyişilməz
qalır, hətta əksinə inkişaf edərək yeni
forma və məzmun kəsb edir. "Nekroloq"
romanı son bir neçə yüzillik ərzində
insanın mənəvi inkişafını və bu inkişaf
prosesində insan əməllərinin "kamilləşən"
bir çox mənfur cəhətlərini ustalıqla oxucuya
çatdırır. İnsan həyatındakı
ahəngdarlıq, ritm və harmoniya pozulanda o, nəfsin,
tamahın və qəbahətin qulu olur. Və
buna görədir ki, dünya hələ də gücün,
zorun, mənəm-mənəmliyin, işğalçı
müharibələrin cəngində inləyir. "Nekroloq"
romanı bu mənada adamları "adamlığ"a
çağırış - haray təsiri
bağışlayır. Roman "adamda
adamlığ"ın olması zərurəti,
adamlığın yoxa çıxmasından törəyə
biləcək dəhşətlər, qətl günləri,
yazılacaq nekroloqlar barədə çox güclü ibrətamiz
xəbərdarlıq verir.
"Nekroloq" romanında xeyirlə şərin,
insanlıqla nadanlığın, namusluluqla əxlaqsızlığın,
həqiqətlə riyakarlığın, ədalətlə
haqsızlığın, insanpərvərliklə insana
düşmənliyin, tərəqqi ilə mühafizəkarlığın
çarpışması öz bədii əksini
tapmışdır.
Fantastik çalarları, irreal, absurd təsvirləri,
milli xüsusiyyətləri ilə diqqəti cəlb edən
"Nekroloq" romanı şərti-metaforik üslubun hər
baxımdan tələblərinə yüksək səviyyədə
tam şəkildə cavab verir. Əsərin
adında, ideyasında belə şərtilik özünü
göstərir.
Bu
üslubda yazılan əsərlərin, demək olar ki,
hamısı - Corc Oruellin "Heyvanıstan",
"1984", M.A.Bulqakovun "Master və Marqareta",
Anarın "Ağ qoç, qara qoç", Y.Səmədoğlunun
"Qətl günü", eləcə də Seyran Səxavətin
"Nekroloq" romanları insanı mənəvi-ruhi cəhətdən
öldürən, ləyaqətini, heysiyyətini tapdalayan
yaramaz ideologiyaları lənətləyir.
Dr.
Əhməd Sami El Aydi yazır: "Nekroloq" romanı vahid
süjet əsasında yazılmış bir əsər
deyildir. Romanda bir-biri ilə uzaq rabitəsi olan fərqli
süjetlər verilmiş, dövrün ictimai-siyasi və mənəvi-psixoloji
ab-havası bu süjetlərin çərçivəsinə
hopdurulmuşdur. Seyran Səxavəti romanda
düşündürən əsas məsələ xalqın
mənəviyyatına, əxlaqına yoluxmuş çirkin
xüsusiyyətlərdir. Romandan hasil olan qənaətə
görə, mənəviyyatsızlıq o dərəcədə
güclənir ki, onun islah olunması müşkül və
mürəkkəb bir prosesə çevrilir. Ona görə
də yazıçının təsvirlərində sarkazm
elementləri çox qabarıq şəkildə hiss
olunmaqdadır. Romanın əsas qəhrəmanı
olan, şərti səciyyə daşıyan Xalq obrazı əsərdəki
bütün süjetləri, hadisə və əhvalatları,
obrazları bir-birinə bağlayan əsas vasitə kimi
düşünülmüşdür. Yazıçı
əvvəllər mövcud olmuş Xalqın ölüm səhnəsini
təsvir etməklə, əslində, bu ölüm fonunda
millətə məxsus mənəvi-əxlaqi dəyərlərin
məhv olub sıradan çıxmasına qarşı etiraz səsini
ucaltmış olur. Əlbəttə, real
gerçəklikdə hər hansı bir xalqın son nəfərinə
qədər ölməsi faktı absurddur, lakin
yazıçı belə bir hadisəni təsvir etməklə
bir vətəndaş kimi həyəcan təbili çalmaq
yolunu tutmuş, insanları gözləyən gələcək
faciələrdən xəbərdar etməyə və çəkindirməyə
çalışmışdır".
Romanda şərti-metaforik situasiya və obrazlardan istifadə
etməklə Seyran Səxavət xalqın taleyüklü
problemlərini yüksək bədiiliklə əks
etdirmişdir.
Corc Oruellin "Heyvanıstan" povestindəki Napoleon,
"1984" romanındakı Böyük Qardaş
obrazları Seyran Səxavətin "Nekroloq"
romanındakı Allahın Bacısı oğlu obrazı ilə
yaxından səsləşir.
Romandakı Xalq Elçinin "Mahmud və Məryəm"
əsərindəki camaat obrazını, Sabir Əhmədlinin
"Kütlə" romanındakı kütləni
xatırladır. Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" romanındakı Kirlikir obrazı da elə
Xalqın ümumiləşmiş obrazıdır. Əsəri oxuduqca Kirlikirin fədakar, zəhmətkeş,
lakin qədir-qiyməti bilinməyən Xalq olduğu tamamilə
anlaşılır. Bu əsərlərdəki
Xalq obrazlarını müqayisə etdikcə müəlliflərin
bədii priyomunun orijinallığı xüsusilə diqqəti
cəlb edir.
Məşhur estetik Y.Borev yazırdı: "Əsərin əsasında duran həyat materialı sənətkarı öz arxasınca aparır və o gözlənilməyən bir nəticəyə gedib çıxır. Əsl sənət əsərinin özəlliyi də məhz bu hadisədən hadisəyə keçidlərin və nəticənin gözlənilməz olmasıdır". Bu mənada, Seyran Səxavətin əsərlərində yazıçının oxucunu hadisələrin axınına salıb aparması və sonun gözlənilməzliyi diqqəti çəkir. Həmçinin, müəllif təsvir etdiyi məkanları Böyük məkanın bir parçası kimi ümumiləşdirə bilir, yəni əsərdə haqqında söhbət açılan xəstəxana geniş anlamda məmləkətin və dünyanın balaca modeli kimi ümumiləşdirilir.
Şərtilik baxımından "Nekroloq" romanında Seyran Səxavət bədii təsvirdə zaman və məkan hüdudlarını genişləndirir. Romanda çağdaş Azərbaycan cəmiyyətinin ictimai-siyasi və mənəvi mənzərəsi bütöv və geniş planda əks olunaraq cəmiyyətin bütün zümrələrini əhatə edir: çadırlarda cəhənnəm əzabı yaşayan soydaşlarımızdan tutmuş nəhəng maliyyə fırıldaqları ilə məşğul olan mafioz qruplara qədər.
Seyran Səxavət təsvirlərdə tünd boyalardan çəkinməyən yazıçıdır. Qrotesk onun təkcə çox sevdiyi bədii təsvir üsullarından biri deyil, həm də yaradıcılığının ən əsas məziyyətlərindən biridir. Bu mənada "Nekroloq"u qrotesk-roman adlandırmaq olar. Hətta qeyd edək ki, "Nekroloq" adı özü də qroteskdir. Çünki romanda bir adamın, yaxud bir ailənin yox, bütöv xalqın mənəvi ölümündən söhbət gedir.
(Ardı var)
Xəyalə ZƏRRABQIZI
525-ci qəzet.-
2016.- 16 fevral.- S.6