Ana dilimiz
- güvənc yerimiz
"Xalqı xalq
edən, milləti millət edən onun ana dilidir. Layiqli ana dili olmayan
ana dilindən istifadə edə bilməyən, ana dilindən bəhrələnə
bilməyən xalq millət, millət xalq ola
bilməz.
Bizim xoşbəxtliyimiz
ondan ibarətdir ki, şərq ölkəsinin əsarəti
altında olduğumuz
zaman da biz bu dilimizi yaşatmışıq,
nəinki yaşatmışıq,
onu inkişaf etdirmişik. Bu, xalqımızın
xüsusən bizim söz ustalarımızın,
ədəbiyyatçıların mədəniyyət xadimlərinin
ən böyük nailiyyətidir". Bu dəyərli sözləri
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev söyləyib.
Hər bir millətin təəssübkeş
övladları üçün
Ana dili ana südüdür. Ana dilinin
dadını-duzunu duymaq
üçün, zənnimizcə,
təhsilin, hansı peşənin sahibi olmağın fərqi yoxdur. Yüz illər boyu
folklor incilərimizi yaradan baba və
nənələrimiz ən
həssas, ən mahir ədəbiyyatçılarımız,
dilçilərimiz olublar.
Dil mənəvi sərvətimizdir,
xalqı, milləti tanıdan əvəzsiz xəzinəmizdir, mənəvi
yatırımımızdır. Min illərdən bəridir ki, millətimizə, xalqımıza
xidmət edir, ünsiyyətimizi yaradır,
nəsillər arasında
varislik körpüsüdür.
Dilin keşiyində durmaq üçün ilk növbədə
onu sevmək gərəkdir. Onu sevənlərin
isə, hər şeydən öncə, mənəvi haqları olmalıdır. Ana dilimiz güvənc yerimizdir. Dilə sevgidən başqa
heç nə ummaq olmaz. Axı bu bizim ana
dilimizdir, ruhumuzun tərcümanıdır. Dil uğrunda, onun yaşaması uğrunda çarpışmaq isə
heç nə ilə əvəzedilməz
xoşbəxtlikdir.
Dili göz bəbəyi kimi qorumaq gərəkdir. Dili qorumaq
üçün gərək
onun incəliklərinə
bələd olasan.
"Dövlət dili haqqında" qanunda deyilir ki, dilə qarşı
açıq ya gizli formada təxribat
aparmaq olmaz. Hərdən
bəziləri fikirləşirlər
ki, dilimizdir də, danışırıq.
Bizə misal gətirirlər ki, dünyada daha çox yayılmış dillər
var. Ancaq bunu deyənlər ana dilimizin doğmalığını,
zənginliyini dərindən
dərk etmirlər.
Dili sevmək vətənpərvərlik,
yurdsevərlik tələb
edir. Belə düşünməyənlər yalnız Vətənə
sevgisi olmayanlar ola bilərlər.
Elə xalqlar var ki,
onların özünüifadəsi
o qədər də zəngin olmur. Hər şeydən əvvəl bu həmin xalqın
dilinin qüdrətindən
çox asılıdır.
Dilimizin qüdrəti çox böyükdür. Bu, xüsusən şifahi xalq ədəbiyyatında
zəngin ifadəsini tapıb. Zəngin xalqların həm
təfəkkürü, həm
də ki, şifahi ədəbiyyatı
zəngin olur. Xalqımızın folkloru hədsiz
zəngindir. Hələ bundan
sonra çap ediləsi cild-cild dastanlarımız, nağıllarımız,
bayatılarımız var. Şifahi
ədəbiyyatımızın səviyyəsi dilimizin zənginliyinə ən böyük sübutdur.
Dilimiz hədsiz dərəcədə
zərifdir. Geniş imkanlara
malikdir, asan anlaşılır, tələffüz
zamanı problemlər
yaranmır. Dil təfəkkürlə
bağlı olan məsələdir. Əgər bir
xalqın təfəkkürü
zəngindirsə, deməli,
onun dili də zəngindir. Feillər ümumən türk dillərində çox zəngindir. Bu da bir növ
hərəkətlə bağlıdır.
Türk xalqları həmişə
hərəkətdə olublar.
Türklər həmişə böyük əraziləri
fəth ediblər.
Türk dillərinin zənginliyi, hər şeydən əvvəl, türklərin
dünyagörüşünün zənginliyi ilə bağlıdır. Dilin zənginliyi xalqın
müşahidə qabiliyyətinin
zənginliyi deməkdir.
Ən yaxşı yazıçının əsəri
ona görə oxucular tərəfindən
qəbul edilir ki, onun müşahidə
qabiliyyəti hədsiz
zəngin olur, Dilimizin ruhunda qətiyyətlilik var. Tarixin
müəyyən dövrlərində
ərəb, fars
dilləri burada hökmran dillər olublar. Tarixi keçmişimizdə adətən, imkanlı adamlar, hakimiyyətdə olan təbəqələr
başqa dilləri öyrənməyə daha
çox meyl ediblər. "Quran"ın ərəb
dilində olması tədrisin də ərəbcə olmasına
rəvac verib. Orta əsrlərdə ana dilimizdə məktəblər,
universitetlər olmayıb.
Dini təhsilə ərəb və fars dillərində
üstünlük verilib.
Azərbaycanın tanınmış şairləri, alimləri,
eləcə də türk dünyasının
ünlü şəxsləri
əsrlərlə ərəb-fars
dillərində yazmağa
məcbur olublar, qismən də Azərbaycan dilində əsərlər yaradıblar.
Əslində onların başqa
çarələri də
yox idi. Azərbaycanda ərəb xilafətinin
hakimiyyətinə son qoyulandan
sonra ana dilində yazmaq ənənəsi genişlənməyə
başladı.
Güney Azərbaycanda dövlət
səviyyəsində dilimiz
qəbul edilmədiyinə,
ana dilimizdə məktəblər olmadığına
görə daha çox şifahi ədəbiyyatımız inkişaf
edib. Həmçinin aşıq
sənəti Güneydə
çox intişar
tapıb. Güneydə yaşayan şairlərimiz
ana dilində də yazıb-yaratmışlar.
Xalq öz dilini daim qoruyur, ölməyə
qoymur. Şəhriyarın "Heydərbabaya salam" poeması ana dilimizin bizə
soraqlarını çatdıran
ən gözəl ədəbi abidələrdən
biridir.
Şəhriyar yaşlaşandan sonra dərk etdi ki, o yalnız ana dili ilə bir olduqda güclü ola bilər. Adətən, insan yaşlı dövründə Vətənə, yurda və dilinə daha çox bağlanır. Şəhriyar dərk edəndə ki, o, ana dilində möhtəşəm bir əsər yazmaq qüdrətinə malikdir, o zaman "Heydərbabaya salam" poeması onun milli ruhunun izharı oldu.
Tarix boyunca təəssüf ki, xalqımız birgə inkişafdan ayrı düşüb. Dilimiz də bu prosesdə çox əzablar yaşayıb. Quzey Azərbaycanda rus və Avropa sözləri, Güney Azərbaycana isə fars sözlərinin təsiri güclü oldu. Bəlkə də dünyada ayrılıq sarıdan xalqımız qədər başı bəlalar çəkən bizim kimi başqa birxalq yoxdur. Bu gün Güney Azərbaycanda ana dilində məktəblər yoxdur. Ancaq İranda yaşayan çox az sayda ermənilərin məktəbləri, qəzetləri var. Güneydə ana dilimiz hər cür təhdidlərə məruz qalır. Xalqımızın dili orada məişət dili səviyyəsinə endirilib. Dilə qarşı laqeydlik ola bilməz. Əgər ana dilimizin keşiyində durmasaq, o zaman buradakı xaricilərdən dilimizə istənilən səviyyədə hörmət ummağa özümüzdə haqq tapmayacağıq.
Təəssüf ki, balalarını ingilis dilini, rus dilini bilmək yönündə oxudanlara bu gün Azərbaycanın tanınmış ziyalılarının içərisində də rast gəlinir. Onlar dil öyrənməkdən söhbət düşəndə bunu balaları üçün "çörək ağacı" kimi, vəzifə pillələrində ucalmaq xatirinə bilərəkdən edirlər. Belələrinə cavabımız o olmalıdır ki, ilk növbədə ana dilimizi övladlarımıza öyrətməliyik, ona daha çox sayğı göstərməliyik, balalarımıza dilimizi cani-dildən sevdirməliyik. Bu məqsədlə də radio-televiziya kanalları ana dilimizdə daha çox millilikdən soraq verən verilişlər hazırlamalı, dilimizin hər mənada, hər səviyyədə başqa dillərdən üstünlüyünü göstərməlidirlər.
Ana dilini bilməməyi, onu layiqincə qiymətləndirməməyi xalq qarşısında qəbahət hesab edən ulu öndər Heydər Əliyev deyib: "Bizim zəngin böyük söz ehtiyatına malik olan Azərbaycan dilimiz var və gərək Azərbaycan dilinin bu zənginliyi, bu böyük imkanları orta məktəbdə ilk təhsilə başlayan hər bir məktəbli tərəfindən mənimsənilə bilsin və gənclərimiz artıq orta məktəbdə öz dilini-ədəbi dilini mədəni dilini yaxşı mənimsəsin, öz dilində yaxşı danışa bilsin, öz dilində fikrini ifadə edə bilsin".
Çox-çox təəssüflər olsun ki, bu sahədə qüsurlarımız, nöqsanlarımız da çoxdur. Hələ çox adamlar var ki, öz ana dilində mədəni ədəbi dilin ifadələrindən istifadə edərək yaxşı danışmaq imkanına malik deyillər.
Bu gün dilimizdəki bəzi sözlərin yerinə ehtiyac olmadan xüsusilə rus, Avropa sözlərinin işlənilməsi adət şəklini alıb. Son vaxtlar yarıazərbaycanca-yarırusca, eləcə də ingiliscə danışmaq dəb şəklini alıb. Vaxtilə - ötən əsrin əvvəllərində Azərbaycan ziyalıları dilimizi bu sayaq şikəst edənlərə qarşı mübarizə aparırdılar. Şəhriyar "Türkün dili" adlı məşhur şeirini yazmışdı. Xəlil Rzanın "Dilim mənim-nərəm mənim" şeiri hamının yadındadır. Ancaq təəssüf ki, son dövrlər şairlərimiz bu mövzuya kifayət qədər ardıcıl yanaşmırlar, belə mətləblərə ötəri toxunurlar.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev AMEA-nın yaradılmasının 70 illik yubileyində noyabr ayının 9-dakı çıxışında Azərbaycan ədəbi dilinin lüğət tərkibində yersiz işlənən alınma sözlərə qəti etirazını bildirmişdir. Onun müasir dilçiliyimizin inkişafı üçün xüsusi əhəmiyyəti olan bu son dərəcə mühüm fikirləri dilçi alimlərimizi ana dilimizin saflığı uğrunda mübarizəyə və onları bu sahədə səfərbər olmağa səsləyir.
Sözümün sonunda demək istərdim ki, dilin norması pozulsa, dilə qarşı açıq, ya gizli hücum olsa, əsl alim ona qarşı biganə qalıb, reaksiyasız, sakitcə durub baxa bilməz. Baxırsan ki, biri dilində qəliz ərəb-fars sözləri işlədir, o biri yeri gəldi-gəlmədi Avropa sözləri, bir başqası isə rus sözləri. Bu danışılanlardan həftəbecər bir şey alınır. Mənliyini dərk etməyən adamdan ömründə tələb etmək olmaz ki, sən niyə bu dili korlayırsan? Yəni insan özünü şərəfli bir millətin nümayəndəsi kimi düşünmürsə, ona həmin sözü deməyin mənası nədir?..
İsmayıl MƏMMƏDLİ
Professor,
AMEA Nəsimi adına Dilçilik İnstitutunun "Lüğətçilik"
şöbəsinin müdiri
525-ci qəzet.- 2016.- 18 fevral.- S.7