Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
nəsrində Cənub mövzusu
GÖRKƏMLİ ƏDİBİMİZİN "XƏNCƏR" HEKAYƏSİNƏ BİR BAXIŞ
Azərbaycan ədəbiyyatında Cənub mövzusuna həsr
olunmuş saysız-hesabsız əsərlər
yazılıb.
Bir çox şair və
yazıçılarımız taleyinə ayrılıq
düşmüş bir xalqın tarixi faciəsini, unudulmaz
yaralarını bir vətəndaş yanğısı ilə
öz əsərlərində əks etdiriblər.
Faciələrlə dolu keşməkeşli həyat
yaşayan Azərbaycan xalqına qarşı edilmiş
amansız ayrılıq aksiyasının vurduğu yaraları
zaman da sağalda bilmədi. Bu gün də o
taylı-bu taylı Azərbaycan həsrətlə, nisgillə
qovuşacağı, birləşəcəyi, vahid bir dövlətə
çevriləcəyi günü səbirsizliklə gözləyir.
Nəinki gözləyir, həm də bu yolda
qeyrətli oğul və qızlarımız zaman-zaman
mübarizəyə qalxmış və tarixi ədalətsizliyi
aradan qaldırmağa çalışmışlar. Bu gün
də, sabah da mübarizə davam edir və
edəcək. O vaxta qədər ki, öz ali
istəklərinə nail olacaqlar.
1945-ci ilin 12 dekabrında (21 Azər) Cənubi Azərbaycanda
xalq silahlı üsyan yolu ilə Təbrizdə milli demokratik
hökumət qurdu. Lakin böyük qurbanlar bahasına əldə
edilmiş bu azad, müstəqil dövlət cəmi bir il yaşadı. Xalqın arzu və istəkləri
fars şovinistləri tərəfindən
qan gölündə boğuldu.
Ədəbiyyatımızda Cənubi Azərbaycanda milli
hökumətin süqutunu əks etdirən çoxlu sayda əsərlər
yarandı. Doğrudur, ədəbiyyatımızda cənub
mövzusuna müraciətin kökü daha uzaqlara gedib
çıxır. Lakin istər Cənubi,
istərsə də Şimali Azərbaycanda 1946-cı ildən
sonra yaranan əsərlərdə mövcud quruluşu, şah
rejiminin xalqa tutduğu amansız divanı, irtica əleyhinə
yönəldilmiş azadlıq mübarizəsini əks etdirən
demokratik ruh xüsusi yer aldı. Bu baxımdan, Mirzə
İbrahimovun 1946-1947-ci illər arasında yazdığı
"Cənub hekayələri" silsiləsinə daxil olan
"Azad", "12 dekabr", "Tonqal başında",
"İztirabın sonu" əsərlərində
1942-1946-cı illərdə gedən ümumxalq hərəkatının
geniş miqyas alması, irticaçı qüvvələrə
qarşı mübarizə və azadlıq ideyaları
mühüm yer tutur.
Ənvər
Məmmədxanlının "Karvan dayandı",
"Baş xiyabanda", "Qızıl qönçələr" və
başqa əsərlərində də Cənub mövzusuna
müraciət olunub.
Cənubi Azərbaycanda isə birbaşa həmin hadisələrin
iştirakçısı və şahidi olmuş sənətkarların
yaradıcılığında milli ruhda yazılmış,
real həyat həqiqətlərini əks etdirən hekayə,
povest və romanlar baş vermiş hadisələr haqqında
daha aydın təsəvvür yaradır. Bu mənada, Gəncəli
Sabahinin "Şərəfli ölüm", "Gül dəstəsi"
hekayələri və "Həyat faciələri"
povesti, Rəhim Dəqiqinin "Həcər" romanı 21
Azər hadisələrini geniş planda əks etdirən
maraqlı əsərlərdir.
Yaradıcılığında Cənub mövzusuna
geniş yer verən sənətkarlarımızdan biri də
Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevdir. Yazıçı
"Unuda bilmirəm", "Hökmdar və
qızı" pyeslərində Cənub mövzusuna
toxunmuşdur. Sonralar bu mövzunu dərinləşdirərək
Cənubi Azərbaycanda milli azadlıq hərəkatının
təməldaşlarından olan Şeyx Məhəmməd
Xiyabaniyə həsr olunmuş eyniadlı pyesi
yazıçının o tayda gedən ictimai-siyasi hadisələrə
fəal münasibətindən xəbər verir.
İ.Əfəndiyevin "Xəncər" hekayəsi
də Cənubi Azərbaycanda azadlıq hərəkatına,
milli hökumət quruculuğuna həsr edilmiş ən
maraqlı əsərlərdən biridir.
Hekayənin əsas mövzusunu vətənin
azadlığı və müstəqilliyi uğrunda
mübarizədə hər cür mərhumiyyətlərlə
üzləşən, hətta öz həyatlarını belə
qurban verməkdən çəkinməyən yenilməz
insanların misilsiz fədakarlıqları təşkil edir.
Yazıçı
hekayənin əvvəlində oxucunu maraqlı və
düşündürücü bir təsvirlə tanış edir. Bu təqdimatdakı şəhər
sadə, kasıb görkəmdə olsa da, təbii mənzərələri
ilə diqqəti cəlb edir: "Qəsəbəyə ilk dəfə
daxil olan nabələd adamı onun palçıq divarlar
arası ilə gedən əyri-üyrü küçələrinin
boz və yeknəsək ahəngi darıxdırır... Lakin təzə
müsafir bu cansıxıcı palçıq bazarlardan birinin
darvazasını açıb həyətə daxil olsa və
əgər o, şair təbiətli bir adam
isə, əndərini biruninin yasəmən, püstə,
badam ağacları, qızılgül kolları
arasındakı yarıqaranlıq xiyabanları, içində
əlvan balıqlar üzən çarhovuzların kiçik
fəvvarəsindən ətrafa səpələnən sərin
su sıçrantıları bir əfsanə, bir nağıl
kimi onun xəyalını çəkib uzaqlara
aparır..."
"Xəncər" hekayəsində hadisələr
İranın kiçik bir əyalətində baş versə
də, yazıçı geniş mənada Cənubi Azərbaycanda
yaşayan həmvətənlərimizin azadlıq uğrunda
apardıqları ardı-arası kəsilməyən
mübarizələrini ümumiləşdirərək qələmə
almışdır. Yazıçının təsvirindən məlum olur
ki, artıq bir ildir ki, xalq fars rejimindən
qurtulmış, milli hökumət qurulmuş və doğma
ana dilində yazıb oxumaq imkanı əldə etmişdir.
Azərbaycan
demokratik firqəsi 1945-ci il dekabrın 12-də
(21 Azər) keçirdiyi iclasında Azərbaycan Milli Hökumətinin
təşkilini Seyid Cəfər Pişəvəriyə həvalə
etmişdir. Milli hökumətin həyata
keçirdiyi bir sıra taleyüklü məsələlərdən
biri də Azərbaycan dilinin dövlət dili elan edilməsi və
məktəblərdə dərslərin məhz bu dildə
keçirilməsi idi. Hətta dövlət
idarələrindəki danışıq və
yazışmalar da Maarif Nazirliyinin 1 ¹-li əmri ilə (yanvar
1946) həyata keçirilmişdir. Hekayədə
yazıçı bu tarixi həqiqətləri faktlara əsaslanaraq
obrazlı bir şəkildə nəzərə
çatdırır: "Bir ilə yaxın idi ki, İran Azərbaycanında
milli hökumət qurulmuşdu. Dükanların
üzərindən farsca lövhələr
götürülmüş, yerinə Azərbaycan dilində
yazılmış lövhələr vurulmuşdu. Küçələrin adları dəyişib azərbaycanca
olmuşdu. Adamlar "ana dili",
"milli hökumət" və "Azərbaycan"
sözlərini indi tez-tez və daxili bir məmnuniyyətlə
təkrar edirdilər. Elə bil ki, onlar bu sözlərlə
öyünür, fəxr edirdilər..." (İlyas
Əfəndiyev. Seçilmiş əsərləri.
7 cilddə, I cild. Bakı,
"Çinar-Çap" nəşriyyat-poliqrafiya mərkəzi,
2002, s. 275).
Əsərdə yazıçı "Azərbaycan"
qəzetinin nəşrə başlamasından sonra demokratik
ruhlu insanların onu böyük ruh yüksəkliyi ilə
qarşıladığını qeyd edir. Bilirik ki, Azərbaycan
Demokratik Firqəsi yaradıldıqdan iki gün sonra Təbrizdə
ana dilində "Azərbaycan" qəzeti nəşrə
başlamışdı. 5 sentyabr 1945-ci ildən 1945
sentyabr 1945-ci ildən 1946-cı ilin sonunadək qəzet fəaliyyət
göstərmişdir.
Hekayədə
deyilir: "...Səhər tezdən tacir və peşəkarlar
"Azərbaycan qəzetinin təzə nömrəsini
alıb oxumağa tələsirdilər. Onlar Azərbaycan
dilində çap olunmuş xəbərləri, şeir və
hekayələri böyük ləzzətlə oxuyur, bir-birindən
"Ağa, bu gün "Azərbaycan"da filan mənzuməni
oxudunmu?" - deyə soruşur, o birisi isə:
"Bəli, ağa, çox duzlu yazıb, lap mərhum
şair Sabirin şeirlərinə oxşayır" - deyə
cavab verirdi".
Hadisələrin gedişindən məlum olur ki,
azadlıqsevər bir xalqın çox böyük qurbanlar
bahasına əldə etdiyi bu müstəqillik uzun
sürmür, fars şovinistlərinin əli
ilə milli hökumət silah gücünə devrilir və
xalqın sevinci qəmə, kədərə çevrilir. Artıq bundan sonra hər yerdə - şəhərin
hər bir məhəlləsində, hər bir küçəsində
təqiblər başlanır. Milli
hökumətin fəal üzvləri və tərəfdarları
həbsə atılır, öldürülür və yaxud
mühacir ömrü yaşamağa məcbur olurlar.
Hekayənin baş qəhrəmanı Südabə
müəllimədir. Elə əsas hadisələrin mərkəzində
də bu on doqquz yaşlı gənc qız dayanır. Onun atası Məşədi Tağı qəsəbənin
ən varlı adamlarındandır. Lakin
dünyagörüşü çox məhduddur. O, yeganə
övladı Südabə xanımın fars
və firəng dillərində təhsil almasına şərait
yaratmışdır. Ancaq Məşədi
Tağı qızının yeni açılmış məktəbdə
Azərbaycan dilindən dərs deməsinə qarşı
çıxır. O, qızının belə bir yolda
olduğunu bildikdə çox əsəbiləşir və az qalır ki, ev-eşiyi dağıtsın.
Qızının israrlı olduğunu, öz yolundan dönməyəcəyini
gördükdə məsələni mülayimliklə həll
etməyə çalışır, lakin buna nail ola bilmir. "Bu qədər
var-dövlətlə mənim qızımın gedib itin-qurdun
uşaqlarına dərs deyib pul qazanması
biabırçılıqdır" - deyən Məşədi
Tağı əsl həqiqəti görə bilmir.
Ömrünün 50 ildən artığını ancaq
qızıl pulların cingiltisindən zövq alan
tacir, əlbəttə ki, nə milli hökuməti, nə də
onun açdığı məktəbi qəbul edir. Sərraf dükanında oturub tez-tez eşitdiyi
"milli hökumət" və "milli azadlıq"
sözlərini sükutla qarşılayır.
Çünki onun qəlbi də qarşısındakı
qızıllar kimi soyuq və ölüdür...
Əsərdə
göstərilir ki, fars millətçilərinin
azərbaycanlılara qarşı qeyri-insani münasibəti,
onlara həqarətlə yanaşmaları bu gənc qızda
milli azadlıq hisslərinin daha da alovlanmasına səbəb
olur.
Yazıçı
bu gənc qızın xarici görünüşünün təsvirində
onun daxili aləmini də açmağa müvəffəq
olur: "Südabə xanım ucaboylu, nazik bədənli,
ağ və zərif üzü, iri ala gözlərinin mehriban
ifadəsi ilə işıqlanmış sakit və mülayim
bir qız idi... Belə qızlar hər hansı məfkurəyə
çətin aludə olurlar... Lakin aludə
oldularmı, onları bundan bundan döndərmək
mümkün deyil!"
Südabə xanımda milli hisslərin
oyanışı bir təsadüflə bağlıdır. Rəfiqələrindən
birinin evində rastlaşdığı gənc və
şöhrətli bir fars zabitinin
"Gözəl xanımdır, ancaq heyif ki, azərbaycanlıdır"
- deməsi onun heysiyyətinə toxunmuş və
özünü təhqir olunmuş hesab etmişdir. Artıq o
gündən Südabənin qəlbində fars
rejiminə, mövcud quruluşa, onun başında dayananlara
qarşı bir nifrət hissi baş
qaldırmışdır. Ziyafətdə üzləşdiyi fars millətçisinin azərbaycanlıları
təhqir etməsi onun həyata baxışında yeni
münasibətlər və dəyişikliklər
yaratmışdır. O, insanlara milli mənsubiyyətinə
görə fərq qoyulmasını bəşəriyyətə
təhqir kimi mənalandırır və fars
millətçilərinə nifrət bəsləyir. Doğma yurdunu, vətənini, xalqını azad və
xoşbəxt görmək istəyir. Bu gənc
qız öz şagirdlərini də məhz bu ruhda tərbiyə
edir. Vətəninin istiqlaliyyətinin, gələcəyinin,
müstəqilliyinin bərqərar olmasında hər bir şəxsin
vətəndaşlıq borcunu şagirdlərinə
anladır. Südabə xanımda vətənpərvərlik
hissi olduqca yüksəkdir.
O,
atasının təkidlərinə, hədə və təhdidlərinə
baxmayaraq, öz yüksək amalları uğrunda mübarizədən
çəkinmir. Çətin, ağır
günlərdə öz şagirdlərini də
varlığı qədər sevdiyi vətəninin müdafiəsində
xalqı ilə bir cəbhədə olmağa səsləyir.
Atası Məşədi Tağı milli
hökumətin devrilməsini zəhərli bir təbəssümlə
qarşılayıb rişxənd edəndə də Südabə
xanım öz təmkinini, mübarizliyini və gələcəyə
inamını itirmir. O, qızına təkidlə
bildirir ki, səhər tezdən maşın gəlib səni
Tehrana aparacaq. Lakin Südabə "Mən heç yerə
getməyəcəyəm" - deyərək qəti şəkildə
atasına etiraz edir və sonadək xalqının arasında
olmağa qərar verir. Xalqın dar
günündə onları qoyub qaçmağı
insanlığa sığmayan bir addım kimi qiymətləndirir.
Atası nə qədər israr etsə də, təklifi
qəbul etmir. Məşədi Tağı
"...boğazından asılmaq istəyirsən!" deməklə
onu qorxutmağa, yolundan çəkindirməyə cəhd
göstərir, lakin qızının əzmini sındıra
bilmir. Südabənin etirazından sonra gecə
vaxtı qızını evindən qovan ata "Bu gecədən
sonra mənim sən adlı övladım yoxdur!" sözləri
ilə şaxtalı bir gecədə onu küçəyə
atır. Gecənin qaranlığında
hara gedəcəyini ağlına belə gətirməyən
Südabə müəllimə meşədən odun
qırıb gətirən şagirdi İldırımla
rastlaşır. Şagirdindən onu bir gecəlik qonaq
saxlaya bilərlərmi deyə soruşanda İldırım məmnuniyyətlə
buna razı olduğunu, hətta istəsə bir il belə qala biləcəyini söyləyir. Doğrudan da, Südabə xanım
İldırımın anası tərəfindən hörmətlə
qarşılanır və söhbət edərkən Südabənin
analığı Zərrintac xanım onu axtara-axtara gəlib
İldırımgilə çıxır. Onu israrla evlərinə dönməyə, onunla getməyə
məcbur etsə də, Südabə evlərinə getmir.
Südabə
xanım gecədən xeyli keçənə qədər ev sahibəsi ilə oturub söhbət edir. O,
bu gənc qıza öz dərdini açıb söyləyərkən
məlum olur ki, İldırımın atası xalça
karxanasında işləyən demokratik fikirli bir insan
imiş. Elə bu fikirlərinə görə də dörd il əvvəl həbs edilmiş və bundan
sonra ondan heç bir xəbər-ətər
olmamışdır.
Bu gənc müəllim şovinistlər tərəfindən
devrilən Azərbaycan milli hökumətinin taleyindən həddindən
artıq narahatlıq keçirir. "O gecə Südabə xanım
uzun zaman yata bilmədi. Qısa və müztərib
bir ömrünün kədərli xatirələri, son yeddi
aylıq həyatının əziz xəyalları onun yuxusunu
ərşə çəkirdi. O, bu yeddi aylıq həyatının
indi artıq çox uzaq və irişilməz olan səadəti
ilə vidalaşırdı, gözəl və məyus vətəni
Azərbaycan haqqında nəğməni son dəfə öz
şagirdlərinə oxutmaq üçün səhərin
açılmasına tələsirdi..."
Südabə xanım axırıncı dərsdə
şagirdlərinə "Azərbaycan" nəğməsini
oxutdurur. Son dəfə dinlədiyi bu nəğmə onda
hicran, həsrət hissləri oyadır. O, göz
yaşlarını silə-silə pəncərəyə tərəf
çevrilərkən bir fars zabiti və
iki sərbaz dərs zamanı əlisilahlı sinfə daxil
olur. Ağayi Sərhəngin əmrinə əsasən
Südabə xanımın onlarla getməsini təkid edirlər.
Südabə xanım ürkək nəzərlərlə
uşaqlara və İldırıma baxaraq onun gözlərindəki
intiqam hissini görür. İldırım az qala gələn sərbazların üzərinə
hücum çəkib onları parçalayacaqdı. Südabə
xanım son dəfə uşaqlara baxaraq arxayın bir səslə
deyir: "Sağ olun, uşaqlar! Məni yaddan
çıxarmayın, bəlkə bir də görüşmədik.
Böyük oğlanlar olanda vətəniniz uğrunda
mübarizə edin! Heç bir zaman yaddan
çıxarmayın ki, bunlar (o, fars zabitini göstərir)
bizim ən qəddar düşmənimizdir!"
Südabə xanımın söylədiyi bu sözlər
təkcə şagirdlərinə deyil, bütünlüklə
xalqa ünvanlanmışdır. Bu gənc qız
hamını ayağa qalxmağa, zülmə, istibdada
qarşı haqq mübarizəsinə səsləyir.
Fars cəlladları
tərəfindən azadlıq mübarizəsinə qoşulan
insanları edam cəzası gözləyir.
Ölümə məhkum olunanlar arasında
Südabə müəllimə də var idi.
Yazıçı
soydaşlarımızın fars millətçilərinə
və onun əlaltılarına qarşı qəzəb və
nifrətini müxtəlif vasitələrlə nəzərə
çatdırmışdır. İldırımın
atasından qalmış qılıncını Sərhəngin
boğazına soxması böyük rəzmi məna kəsb
edir. Bu, həm Südabə xanımın
şagirdlərinə aşıladığı vətənpərvərlik
tərbiyəsinin hədər getmədiyini, onun çoxlu
ardıcıllarının yetişdiyini göstərir.
Digər tərəfdən isə İldırımın fars zabitinin üzərinə qalxan
qılıncı Azərbaycan xalqının düşmənə
qarşı sıyrılmış qəzəbinin, nifrətinin
son həddə çatdığını göstərir.
Əsərdə gənc oğlanın dilindən
"Yaşasın Azərbaycan!" nidasının səslənməsi
xalqın gələcəyə olan böyük
inamının ifadəsidir.
İlyas Əfəndiyevin böyük sənətkarlıqla
qələmə aldığı "Xəncər" hekayəsi
hər birimizin qəlbində dərin vətənpərvərlik
hissi oyadır.
Əsərin sonunda gələcəyə
böyük, nikbin bir inam hissi var. Hekayəni oxuyan hər kəs
azadlığın xalq üçün əvəzolunmaz nemət
olduğunu, insanlara xoşbəxtlik gətirdiyini bütün
məsuliyyəti ilə dərk edir.
Elmira BABAYEVA
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2016.- 1 iyul.- S.4.