Afaq Məsud dünyası - (on birinci
yazı)
“Can üstə” hekayəsinin finalındakı təsvir-mənzərə,
şübhəsiz, yalnız yazıçı təxəyyülünün
məhsulu deyil. Və bunu “Duyğular imperiyası”ndan da öyrənirik:
“Bir qoca
tanıyırdım ki, ömrü uzunu ailəsinə, qohum- əqrəbasına
zülm və haqsızlıqlar edə- edə, əclaflıqlar
və murdarlıqlar
bataqlığında üzə- üzə, uzun-uzadı, xəstəliksiz,
ehtiyacsız, rahat bir
ömür yaşadı. Öləndə isə
o qədər nurlanıb, incələşib gözəlləşdi
ki, çönüb on altı yaşında gənc, məsum
oğlana bənzədi... və həmin o yaraşıqlı,
bakirə üzü ilə də bu dünyanı tərk
etdi”.
Yazıçının
təsvir (və təqdim) etdiyi “ölüm” texnologiyaları
(və fəlsəfəsi) özünün, əgər belə
demək mümkünsə, miqyası, zənginliyi və rəngarəngliyilə
seçilir...
“Aysun”
hekayəsində bağ qonşuları “hansısa
böyük bir idarənin rəisi işləyən Mehman
Qulamdarovun” qonağı olurlar...
Müəllifin
“tendensiyası” elə qonaqqarşılama mərasimində
ortaya çıxır...
Hamı
yeyib- içir, şənlənir... Ev yiyəsindən
başqa...
“...Bircə
Mehman Qulamdarov dinib- danışmırdı. Eynəyinin
arxasında gizlənmiş gözlərini məchulluğa
zilləyib, çəngəlinə
keçirdiyi tikələrdən ağzına qoyur, həvəssiz-
həvəssiz çeynəyə- çeynəyə
danışanlara baxırdısa da, heç kimi eşitmədiyi,
bütün vücuduyla otağın
aşağı başındakı musiqi mərkəzindən
asta avazla süzülən musiqiyə diqqət kəsildiyi
hiss olunurdu.
Mən
otağı başına götürən hay- küyün
içinə hansısa xəfif uzaqlıqlardan süzülən
və süfrənin yalnız müəyyən hissələrində eşidilən musiqiyə diqqət
kəsildim və bunun, ölkənin məşhur pop- ulduzu - yarıçılpaq
geyimləri və duzlu ədalarıyla kişi pərəstişkarlarının
xüsusi rəğbətini qazanmış Aysunun dillər əzbərinə
çevrilmiş mahnılarından biri olduğunu
anladım”...
Ev sahibi
Mehman Qulamdarov birdən təklif edir ki, badələri
müğənni Aysun xanımın sağlığına
içək...
Hamı pərt olur. Gərginlik yaranır...
“...Mehman
Qulamdarov məclisin sonunadək dinib- danışmadı, bizimlə
yanaşı otura- otura, həm də hardasa, buralardan çox- çox
uzaqların yandırıcı iztirablarında qovrula- qovrula,
sağlıqları və lətifələri heç nə
qəbul eləməyən üzüylə “dinləyə-
dinləyə”, yenə həmin məchulluğunda bata- bata
qaldı”...
Və qəza...
“...Səhəri
gün biz Mehman Qulamdarovun işə gedərkən öz
maşınında qəzaya düşərək
öldüyündən xəbər tutduq. Deyilənə
görə, o, səhər saatlarında yol gedərkən, qəfil
ürək
çatışmazlığından yüksək
sürətlə sürdüyü maşınını
yoğun yol sütununa
çırparaq, həlak olmuşdu. Özünü qəza yerinə
çatdıranların dediyinə görə,
qabaq hissəsini dağıdan maşının mühərriki
sıradan çıxsa da, maqnitafonundan süzülən
qadın müğənnisinin səsi qəribə, qorxunc bir əks-
sədayla yuxulu şəhərin ala- toranlığına
dağılırmış”...
Bu da rəhmətliyin
ictimai tərcümeyi-halı...
“...Mehman
Qulamdarovu bağ evindən götürdülər. Dəfn mərasiminə
yığışanlar ata- anasının yeganə oğlu
olan bu utancaq adamın bütün həyatını
ağır zəhmət və əzab içində keçirdiyindən, hələ məktəb
illərindən gözaltı elədiyi istəklisi olsa da,
cavan ikən dünyasını dəyişmiş əmisinin
başsız qalan ailəsinə
dayaq olmaq məqsədi ilə öz əmisi qızı
Zərifə xanıma evlənmək
məcburiyyətində qaldığından, gənc
yaşlarından min bir əziyyətə qatlaşıb ailəsini və
yaxın qohum- əqrəbasını dişiylə-dırnağıyla
saxlamasından, dövlət işinə keçəndən
sonra kənd camaatı üçün gördüyü
xeyirxahlıqlardan və bütün bu işlərlə
yanaşı, hədsiz təvazökar və kövrək təbiətindən
danışdıqca qadınlar ağlaşır, mənsə,
bu dünyada hər şeyi əldə edib yorulan bu adamı
necəsə, uzaqdan- uzağa yeknəsəq həyat
marşrutundan çıxaran və
bununla da, onun anlaqsız, sevgisiz, qurama həyatına son
qoyan Aysun haqqında - kişiləri əlcək kimi dəyişən
bu dağınıq ədalı estrada ulduzu barədə
düşünürdüm”.
Başqa
bir ölümün hekayəsi isə “Daxili İşlər
Nazirliyinin xüsusi təyinatlı general- polkovniki Tapdıq
Qayıblının qarın nahiyəsində aparılan uğursuz əməliyyat
nəticəsində vəfat etdiyi barədə yayılan
söz- söhbətlər”in bədii reportajıdır. Və
bu “reportaj”dan məlum olur ki, “kor bağırsağın kəskin
iltihabı” diaqnozu ilə əməliyyat edilən generalın
anatomiyası həkimləri dəhşətə gətirir:
“... Bu, tarixi əməliyyat idi. biz elə bir vəziyyətdəydik ki, oradan
ayaqqabı tayı çıxsaydı belə təəccüblənməzdik.
Onun bu içalatla hansı möcüzəylə
yaşadığı təəccüblüdü.
Xüsusən, bu adamın ölkənin daxili təhlükəsizliyilə
məşğul olduğunu düşünəndə”...
Generalın meyidini torpaq (ümumən təbiət!)
də qəbul etmir...
“Generalın
müəmmalı ölümü ilə bağlı gəzməkdə
olan şaiyələrə görə həmin gecə meyit bir o qədər
də dərin qazılmayan çalaya endirilərkən
içindən qapı cırıltısını andıran
əcayib xırıltı eşidilmiş, səsdən diksinən
qohumlar onu əllərindən yağış suyu ilə dolu
çalanın içinə buraxmışdılar”...
Hekayə
generalın ölümü qədər müəmmalı bir
sonluqla bitir:
“Məhkəmə Tibbi Ekspertizasının rəyinə
gəlincə, generalın ölüm səbəbi barədə
ekspert sənədi onun ailə üzvlərinə təqdim
olunmadan birbaş Dövlət Təhlükəsizlik
Nazirliyinin arxivinə göndərilmiş, orda tam məxfi sənədlər
saxlanılan qovluqlara tikilmişdi”.
Həm
“Can üstə” də, həm “Aysun”da, həm də “Generalın
ölümü”ndə
yazıçı müşahidələrinin qəribə
“casus israrlığı” var. Və
yaradıcılıq üslubunda (texnologiyalarında!) belə
bir məqamın olduğunu
“Duyğular imperiyası”nda müəllifin özü də
etiraf edir:
“Ətrafımda
baş verənləri, yaxud baş vermədən, hələ
həyata keçəcəyini gözləyənləri, eləcə
insanları və heyvanları, təbiəti və iqlimi, bir
sözlə, gözümə sataşan və sataşmayan hər
şeyi, daim gizli dövlət tapşırığı alantək,
gizli məsuliyyətlə
müşahidə etməyimlə özümü, bu
dünyaya hardansa göndərilmiş casusa oxşadıram”.
Görünür,
harda “casus” varsa, orda “ölüm” də var... Özü də
ən müxtəlif təzahürləri ilə...
“Qarğış” Afaq Məsudun ilk irihəcmli əsəridir. Və
yazıçının özü əsər haqqında
danışarkən deyir ki, “ilk qələm sınağı
olmasına baxmayaraq, jurnalın (“Azərbaycan” jurnalı nəzərdə
tutulur - N.C.) ilk səhifələrində yerləşdirilən
bu əsər - “Qarğış”
romanı idi... Sovet cəmiyyətinin idbar vəziyyətə
saldığı bir ailənin tarixçəsi. O dövrlər bu əsəri
heç də Sovet cəmiyyətinin naqisliyini göstərmək
məqsədilə yazmamışdım. Daxili problemlərinə
yaxından bələd
olduğum bir ailənin həyat tarixçəsini,
faciəsini açmağa
çalışmışdım”...
“Qarğış”ı rəsmi ədəbi tənqid o qədər
də yaxşı qarşılamadı. Və bu “qarşılanma mərasimi”ni ədəbiyyatşünas Nurlanə
Əliyeva belə təsvir edir:
“...70-ci
illərdə Afaqın ilk povesti - “Qarğış”
çapdan çıxanda tənqidçilərdən biri bu əsərdə
Afaqın həyatı qavrayışının subyektiv
psixoloji yönünü tənqid etmişdi. Halbuki,
psixologizm Afaqın bir yazıçı kimi
üstünlüyünə dəlalət edirdi. “Ədəbiyyat
qəzeti”ndə çıxan bu yazıdan az
sonra Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyev həmin
tənqidə birmənalı şəkildə öz
münasibətini bildirən məqalə ilə
çıxış etdi. Bu məqalədə
Afaqın istedadı layiqincə qiymətləndirilir, onun hekayə
və povestlərinin məziyyətləri haqqında söhbət
açılırdı. Gənc
yazıçının povestini rəğbət və
özünəməxsus qayğı ilə təhlil edən
qocaman yazıçı onu ruhlandırıb, yeni- yeni əsərlər
yazmağa səsləndirirdi. İlyas müəllim
həmin məqalədə yazırdı: “Onun şəxsində
istedadlı cavan
bir nasirin ədəbiyyatımıza gədiyi şübhəsizdir.
Afaqın hekayələrində, yaxşı mənada bir sərbəstlik duyulur,
nəsrindəki ştrixlər, detallar canlı,dürüst və
təbiidir. Hiss edirsən ki, o zorla yazmır, uydurmur, moral
oxumur, təmtəraqlı, əslində isə içi sabun köpüyü
kimi oxucunu təngə gətirmir”.
Yalnız
bu faktın (müqayisənin!) özü gənc
yazıçının- artıq iri həcmli əsər
müəllifinin qələbəsi demək idi...
Və “Dəfn”
romanı yazıldı...
“Dəfn” qədim hind fəlsəfəsindən “hər
bədbəxt hadisə - insanın özü özünü
cəzalandırmağıdır” epiqrafı ilə
başlayır. Və bu epiqrafın dərin məzmun- mündərəcəsi qəhrəmanın
bütün hisslərinə, düşüncələrinə
və ümumən
varlığına hakim kəsilir...
“...Anası
unutmuşdu onu... üzü anasının yadından
çıxmışdı... Ya bəlkə...
Başının
tükü qabardı… Bəlkə ölən o idi?.. Anası həmin o gümüşü
üzüylə, becid yerişiylə onu basdırmağa
gedirdi?.. Onu... on-on beş il əvvəl
şəhərə, oxumağa göndərdiyi aman- zaman bircə oğlunu...
Hə,
anası şəhərə gedirdi... onu axtarmağa... gedirdi
ki, axtarıb tapıb kəndə gətirsin, quyunun
başındakı qoca tutun altında basdırsın...
Babası yaşında ağacı kökündən
qoparıb, yerində onu əksin... Basdırsın,
əksin, rahatlansın nəhayət. Daha
qapılarının qabağından əliboş ötən
poçtalyonu da güdməsin. Şəhərlə
danışmaqdan ötrü rayon mərkəzinə gedib, orda
poçt şöbəsinin adamla dolu, darısqal kabinələrinə
növbəyə durmaqdan canı qurtarsın”...
Ən gərgin
hallarda (hətta yuxuda da) qəhrəmanın özünün
özünü müşahidə (və təhlilə cəhd)
eləməsi yazıçının səciyyəvi
priyomlarından biri sayıla bilər...
“...Hardansa
görürdü özünü... Hansı dəlikdənsə, arakəsmədən...
yox, nəyinsə içiydi... dırnaqlarının ucuna
qalxıb oradan özünü görürdü...
Görürdü, necə anası bomboz səhralıqla
yeridikcə uzaqlaşır ondan... Gözdən itir... Onu bu
kimsəsiz, qorxunc çöllüyün ortasında tək-
tənha buraxıb gedir...
Nəfəsi
kəsilə-kəsilə dayanıb durdu... Anasının
ardınca qaçmaq istədi... Amma qaça bilmədi...
Çünki yox idi... Heç bir gilə də
qalmamışdı... Bir qırıq da”...
Yuxuların
bu qədər dalbadal, bir- birini izləyə-izləyə gəlməsi
təsadüf ola bilməzdi... Bunun həyat
əhəmiyyətli bir sonluğu olmalı idi ya yox?..
“...Fikirləşdi
ki, axır, günlərin bir günü yuxuları çin
olacaqdı... Neçə illərdən bəri səbr və
təmkinlə onu izləyən bu qara kabus zülmət
qaranlıq gecələrin birində nəhəng, ağır
qapılarını aralayıb, onu yorğan-
döşəyi qarışıq içinə sümürəcəkdi...
öz havasız darısqallıqlarında boğub
öldürəcəkdi...
Sonra bunu
neçə dəfə yuxuda da gördüyünü
xatırladı... Yuxuda bu qaradinməz şkaf ləngər
vurub bir neçə addım qabağa gəlmişdi...
qapılarını qorxunc bir cırıltıyla
cırıldadıb aralamışdı... içinin qapqara, dərin
uçurumuyla ona zillənmişdi... Onda yadına gəlir,
vahimədən az qalmışdı yuxudaca ürəyi
dayana”...
Guya
yuxular gerçək həyatın “harmoniya”sını pozur...
Əslində isə, bu yuxular nəinki harmoniyası,
insanlıq, əxlaq ritmi belə pozulmuş həyata
qarşı elə bir üsyan qaldırır ki, nəyinsə
düzələcəyi, hansısa haqq- ədalətin bərpa
olunacağı yalnız bundan sonra mümkün ola bilər.
“...Hə,
gör ki, indi iş nə yerə çatıb ki, o, daha asudə
rahatlıqda nə edəcəyini anlamır... bunu istəsə
belə, təsəvvürünə də gətirə bilmir.
Çünki daha nə bir vaxtlar elədiyi kimi - əlini əlinə
vurub, şaqqanaq çəkib ürəkdən gülməyi
gəlir, nə də cavanlıqdakı kimi, nədənsə
təsirlənib qəhərlənmirdi. Bir
sözlə, insanlıqdan çıxmışdı. Amma vaxtı ilə çox gülüb-
ağlamışdı, saqqalı əldən vermişdi.
Sonra da fikirləşdi ki, yaxşı ki,
saqqalı yalnız evdə əldən verib. Səlimov
olmasaydı, gör indi idarədəkilər başına nə
oyun açacaqdı?!.”
Əslində, Səlimovun “himayəçiliy”i, hər
cür himayəçilik kimi, onun kənddən gətirdiyi
şəxsiyyət adlanacaq az- çox qürurunu məhv eləmişdi.
Günahların çoxu isə arvadında
imiş...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2016.- 2 iyul.- S.15.