Yüz ildən bəri
dəyişməyən acı gerçəklər
CƏLİL
MƏMMƏDQULUZADƏNİN "ÖLÜLƏR"
ƏSƏRİNİN YENİ TAMAŞASI HAQQINDA
İyunun
24-də Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında
Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun da dəstəyi ilə
böyük mütəfəkkir Cəlil Məmmədquluzadənin
"Ölülər" əsərinin ilk
tamaşasının 100 illiyinə həsr edilmiş tədbir
keçirildi və tragikomediya yeni quruluşda nümayiş
olundu.
Tamaşa boyunca hər detal yazmaq üçün bir
vasitə kimi diqqətimi çəkirdi. Digərlərini
bilmirəm, amma mən tamaşalarda iştirak edəndə, adətən,
tamaşaçı duyğumdan daha çox ədəbiyyatçı
duyğusu ilə baxıram. Səbəbi
aydındır, amma hərdən təəssüflənirəm
ki, niyə sadəcə tamaşaçı hissinin yox, mütəxəssis
kimi baxma hissinin əsiri oluram. İstər
tamaşanın quruluşu, istər aktyorlarının sərgilədiyi
oyun, istər əsərin mahiyyəti, istər musiqi, istər
rəssam işi, dekorasiya, sanki adama "Necə də
yazıya gəlimlidir" deyə bir təsir
bağışlayırdı.
Tamaşadan əvvəl tamaşanın quruluşcu
rejissoru Xalq artisti Azərpaşa Nemətin və
tamaşanın elmi məsləhətçisi, akademik İsa
Həbibbəylinin çıxışları çox dəyərli
bir motivasiya oldu. Düzdür, tamaşada iştirak edənlərin
əksəriyyəti ədəbiyyat, mədəniyyət
adamları idi. Amma
çıxışlardakı bilgilər "Ölülər"ə
yeni baxış olacağının göstəricisi idi.
"Ölülər"
əsəri haqqında Hüseyn Cavidin, Üzeyir Hacıbəyovun,
Sultan Məcid Qənizadənin, Nəriman Nərimanovun dediyi
fikirlər bizi susmağa və düşünməyə
vadar edir. Amma onlardan fərqli olaraq, biz bu gün
daha çox heyfslənirik. Çünki
bu cür əsərlərin işi milləti maariflənməyə,
özünü toparlamağa, cəhalət köynəyini
yırtıb atmağa, inkişafa səsləməkdir.
Amma bu əsərin səhnəyə qoyulmasından 100 il keçib və təqribən hələ də
eyni gündə olmağımızın acı
reallığı bizi adını çəkdiyim dahilərdən
daha çox heyfslənmək reallığı ilə
baş-başa qoyur.
Ümid edirəm
ki, 100 il bundan öncə tamaşaya baxan
ziyalılarla mənim hisslərim qətiyyən eyni ola bilməz.
Yəqin onlar düşünürdülər
ki, sağ ol, Mirzə Cəlil, sənin müşahidən nə
qədər güclü imiş. Gördüklərini
bu cür səhnələşdirmək sadəcə ustad
işidir. İnşallah millət bu mətləblərdən
dərs çıxarar, özünü dəyişdirər.
Amma mən düşünürdüm ki, Allah sənə
rəhmət eləsin, Mirzə Cəlil, təəssüf ki,
heç nə dəyişməyib. Elə
qoyub getdiyin ölülər və dirilərik. Novruzəlimiz
də hamandır, Hacı Həsənimiz də, Şeyximiz də,
Kefli İskəndərimiz də...
Mirzə
Cəlilin böyüklüyü naminə deyə bilərik
ki, kişi necə də uzaqgörən
idi, bu günü necə də qəşəng yazıb, rəhmətliyin
oğlu elə bil bu gün də bizimlə
çiyin-çiyinə gəzib dolaşır. Bunu ancaq dahilər yaza bilərdi və sairə.
Amma səmimi etiraf edim, ürəyimdən o da keçir
ki, kaş günümüzdə bu əsərin heç bir
aktual tərəfi qalmaya idi, kaş səhnəyə yenidən
çıxarılması üçün heç bir səbəb
olmaya idi və biz bu qüvvədən düşmüş əsərə
görə Cəlili dahi də hesab etməyə idik. Necə ki bir
zamanlar Sovet İttifaqının şəninə tərif
yazan, tərənnüm yazan yazıçı və şairlər,
əsərlər gözdən düşdü, heç bir
ideoloji əhəmiyyəti qalmadı, sadəcə bədii əsər
kimi adını çəkib keçirik, eləcə də
bu əsər elə olardı.
Amma təəssüf ki, Cəlilin Ölüləri nə
dirildi, nə cəhənnəmə vasil oldular. Lap Ərafda
qalan kimi qaldılar. Nə o yanlıq
oldular, nə də bu yanlıq.
"Ölülər"
əsəri Azərbaycan insanının 100 il
bundan öncəki durumunu (Şərqin də əlbəttə
ki) özündə ehtiva edir. Əsərdə cəmiyyətimizin
bir neçə təbəqəsi öz əksini tapıb:
savadsız kütlə, ziyalılar, işbazlar. Savadsız kütlə Hacı Həsənlər,
Hacı Kazımlar, Hacı Mirbağırlar, ziyalılar
İskəndərlər, işbazlar da ki Nəsrullahlar.
Dönürəm
baxıram, diqqətlə baxıram, bəlkə bu
gördüyüm Hacı Həsən deyil, amma görürəm
yox, həmin Hacı Həsəndir ki, durub gözümün
qabağında, sadəcə daha Quranı kitabdan yox,
planşetdən oxuyur, onda təkcə şeyx Nəsrullah
fitvasına inanırdısa, indi daha böyük yerlərdən
əmr alır və əməl edir, baxıram İskəndərə,
elə bilirəm dəyişib. Daha küçələrdə
sərxoşluq etmir, heç Hacılara qarşı zidd də
getmir. Bu kiçik fərqin üstünə birini də
gəlim - həmin İskəndər indi daha
ağıllıdır, "hacıları" öz məqsədləri
naminə idarə edir, istifadə edir, qəbul etməsə də
məclislərinə çağırtdırıb
qarınların otartdırır, xalqın sevimlisi olmaq
üçün "hacıları" yuxarı başda
otuzdurur.
Şeyx Nəsrullaha gələndə isə
gözüm lap kəlləmə çıxır. Ən
çox inkişaf edən və dəyişən elə
şeyx nəsrullahlardır. Onlar indi beynəlxalq
səviyyədə biznes qururlar, dini mərasimləri gəlir
mənbəyinə çevirirlər. Daha
camaatı aldadıb qaçmırlar. Sadəcə
camaatı inandırırlar, həm də sonuna kimi. O
vaxtkı insanlar ondan şübhələndikləri halda,
indikilər heç zərrə qədər də
şübhələnmirlər. Bir balaca fərq
var ki, şeyxlər ölkəmizə o vaxt sadəcə
İrandan gəlirdisə, indi İrandan da gəlir, Turandan da,
Ərəbistandan da, hətta Dağıstandan da.
Bəli...
Gördünüz ki, 100 il keçməsinə
baxmayaraq, dəyişməyən sadəcə kütlədir.
Hansı ki, bu kütlə xaricpərəstdir.
Kənardan gələnə ancaq yaxşı
gözlə baxır və sonra da dönüb əsiri olur.
Anlamır ki, kənardan gələn həmişə
yad olub, həmişə də yad qalacaq. "Ölülər"dəki
ölü dirildən Şeyx də yaddır. Təəssüf ki, bu xalq, pis də olsa, öz
şeyxini belə özü yetişdirə bilmir. Bacarmır. Çünki fərqində deyil
ki, 1500 il bundan qabaq olduğu kimi gələnlər
də, gətirilənlər də ona yaddır. Yad sevdalılığından əl çəkməyin
təhrini bacarmırıq.
Ustad sənətkar
da özünü oda-alova ataraq hələ 100 il bundan əqdəm
bağırırdı ki, gələnlərin kimliyini
bilmirsiniz, nə qədər İskəndər əyyaş
olsa da, kefli olsa da, özümüzünküdür, sizə
pislik etməz, ona inanın. Amma nə fayda.
Hələ də kənardan gələnlər
üçün sinov gedirik.
"Ölülər"
bir dəryadır, hər dərinliyində bir xəzinə
var. Amma bir az da tamaşa və aktyorlar
haqqında yazım.
Mənə elə gəldi ki, son vaxtlar Azərbaycan
teatrında nə yeni, nə klassik əsərlər bu cür
uğurlu alınmışdı. Akademik İsa Həbibbəylinin
dediyi kimi, rejissor hər obrazın üstündə ciddi
işləmişdi. Hətta bir kəlmə
sözü olmayan obrazlar belə tamaşanın əsas
obrazı kimi yadda qaldı.
İstər
dekorasiya, istər musiqi, istər işıq effekti, verilən
quruluşa söz ola bilməzdi.
Şeyx Nəsrullah obrazına seçilən Nurəddin
Mehdixanlı çox düzgün seçim idi. Bu
yaxınlarda "Topal Teymur" obrazını oynayan dəyərli
aktyorumuz Nurəddin Mehdixanlı, məncə, burda işin
öhdəsindən daha yaxşı gəldi.
"Ölüləri"
az oxumamışam, bir neçə dəfə
də teletamaşasına baxmışam. Etiraf
edim ki, hələ mənə bu qədər böyük və
əngin görünməmişdi. Bu da əlbəttə
səhnənin qurulmasından asılıdır.
Bundan əvvəl baxdığım "Şah və
şair", "Qacar", "Topal Teymur"
tamaşalarında ideya ilə aktyorluğun vəhdətində
bir problem hiss etmişdim. Və ya ideyanın uğursuzluğu
işini yaxşı görən aktyorların uğuruna
kölgə salmışdı.
"Ölülər" tamaşasını sanki Mirzə
Cəlilin özü hazırlamışdı. Elə bilirəm
tamaşaya baxsa idi, aktyorlardan və ümumi işdən
razı qalardı. Çünki onun
ideyasını oxucuya daha dürüst
çatdırmışdılar. Hətta
bu fikrə evə dönərkən Məşədi Dadaş
məscidinin qarşısında yaranmış uzun tıxacda
qalarkən gəldim. Və ürəyimdən
keçdi ki, 100-cü ilin məhz cümə gününə
düşməsi də heç bir təsadüf deyil. Necə ki Şeyx Nəsrullahın qucağına
atılan qızların yaşlarının 10, 11, 12, 13, 14
yox, məhz 9 yaşında verilməsi rejissor tərəfindən
təsadüfi seçilməmişdi.
Amması olmasa olmaz. Tamaşa boyunca beynimdə
bir sual hərlənirdi. İskəndər
obrazı alınıbmı? Çox
düşünürdüm. Desəm ki,
öhdəsindən gəlmədi, haqsızlıq olar. Amma sona qədər nəsə axtardım ki, sual həll
olub getsin, alınmadı. Hətta sonuncu
monoloqda düşündüm ki, ürəyimdə qalan
tikanı çıxaracaq və tam rahat gedəcəm.
Düşündüm
ki, cavanam, ola bilər qəlibləşmiş
düşüncəyə qapılaram. Əziz
müəllimim professor Təhsin Mütəllibovla yan-yana əyləşmişdik.
Tamaşa bitən kimi, İskəndər obrazını oynayan
Anar Heybətov haqqında onun da fikrini soruşdum:
"Yaxşı oynadı, amma İskəndərə nəfəsi
çatmadı" dedi. Bəli, mən də
bu düşüncədə idim. Tam
aydın olsun deyə deyim ki, elə bil nəsə
acsınız və yemək yeyirsiniz, amma nəsə sonuncu
doyumluq tikəni, təamı yeyə bilmirsiniz. Bu da elə
bir hiss idi.
Tamaşaya baxanlar, əsəri oxuyanlar yaxşı bilir
ki, Kefli İskəndər əsərin şah
damarıdır, sütunudur, son nöqtəsidir. Amma İskəndər
obrazının müəllifi Anar Heybətov, daha təcrübəli
olan Şeyx Nəsrullah obrazının müəllifi Nurəddin
Mehdixanlıya uduzdu. Bəlkə, bu da
rejissorun taktiki gedişi idi və Cəlilin
reallığını daha səlis göstərmək istəyirdi.
Əgər belə idisə,
alınmışdı.
Bir əsəri oxuyandan, filmə baxandan, tamaşadan
çıxandan sonra, insan özünü, ətrafını,
mühitini hökmən düşünür və müqayisə
edir. Ya qürur hissi keçirirsən, ya təəssüflənirsən.
"Ölülər" mürgüləyən
bir adamın qulağının dibindən tutuzdurulan sillə
kimidir. Adamı elə diksindirir ki,
özünü ikinci dəfə itirirsən.
Bir
şagirdim orta məktəbdə "Ölülər" əsərinin
müzakirəsi zamanı mənə demişdi ki, müəllim,
İskəndər obrazını az tərifləyin.
Dedim: - niyə. Dedi: "o kişi" deyil. Kişi
olsaydı, Şeyx Nəsrullahı öldürərdi.
Gözünün qabağında az
qalır ki, bacısını ələ keçirsin, bu isə
boş-boş danışır.
O vaxt şagirdimə ciddi bir cavab verə bilmədim.
Cavan idim, səriştəsiz idim. Birtəhər yola
vermişdim. Amma sonralar o uşağın, o fikri həmişə
məni narahat etmişdi.
Bunun cavabını isə əsərdə
Kefli İskəndərin özü verir:
"Əgər mən bir şey olsaydım,
cibimdən bir bomba çıxarıb bu evi bir saniyənin
içində havaya dağıdıb, İsfahan lotusunu kərpiclərin
altında diri-diri dəfn edərdim. Yox, yox, o mənim işim
deyil. O igid işidir. Siz tək camaatın da igidi mən tək
olar".
Ziyalımız İskəndər kimi qorxaq, bivecdirsə, savadsız kütlədən, işbazlardan nə gözləməliyik ki...
Şəmil
SADİQ
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-2016.- 13 iyul.- S.4.