Afaq Məsud dünyası
(on üçüncü yazı)
Afaq Məsudun
fikrincə, “biz bədənimizə görə maddi olsaq da,
ruhumuz etibarı ilə şüayıq. Odu ki, dünyaya aid olan nə
varsa, böyük mənada əslində, bizə lazım
deyil.
Məhz bu səbəbdən tarix boyu bu
dünyaya gəlmiş böyük dühalar burda rahatlıq
tapa bilməyib... Əslinə qalanda, bu
dünyada sıravi, adi insanlar da rahatlıq tapa bilmir. Hər
bir şeyi əldə etsə də, insan daim özünü
bu dünyada natamam hiss edir...
Axı əslində, bura onun doğma məkanı deyil?!. Ədəbiyyat
bu mənada insanları ovundurmaq, onları öz doğma məkanlarına
- özlərinə qaytarmaq üçündür və o da
dünyada heç nəyi dəyişmir. Mehriban Ələkbərzadə
“Xəzər” haqqında yazdığı yazıda Buddadan
gözəl bir misal gətirib: “Əgər okeanda batmaq istəmirsənsə,
bir xilas yolun
var: hardasa yaxında olan adaya sarı üz”. Bax,
ədəbiyyat budur. Yəni insan anlamalıdır ki, bu
dünyanın bütün nemətlərinə sahib olsa belə,
yaxud, ən yüksək, ali həqiqəti anlasa belə, bu
dünyadan xilas yoxdu... Xilas- sənin öz içindədi”...
“Üzü işığa”
romanının məzmunu kimi adı da yarı real, yarı
mistik bir ideya- çağırışı
formullaşdırır: İşıq!..
Və Xilas!..
Afaq Məsudun, demək olar ki, heç bir əsərinə
ölüm, adətən təsəvvür etdiyimizin əksinə olaraq,
qaranlığı, zülməti, zinriyi ilə gəlmir. Həmişə özü ilə o qədər bol
işıq (və istilik) gətirir ki, hətta yaddaşı
qurdalayıb unudulmuş həyat ağrılarını da son
damcısına qədər ortaya çıxararaq müalicə
edir, ruhu bədəndən elə qoparır ki, onda (ruhda)
azacıq da olsa ağrı ləkəsi, vicdan çirkabı
qalmır. Və katarsis keçirmiş, xilas olmuş
ruh (işıq şüası) arxasına baxmadan bir buddist həyəcanı (və
təmkini) ilə
pıçıldayır: “Mənim lənətə gəlmiş
bədənim!..”
“Suiti” romanındakı hadisələr də,
əslində,
Afaq Məsudun yazıçı üslubuna
uyğun olaraq “dörd divar arası”nda - iclas zalında baş
verir. Və bu
məhdud məkana qəhrəmanın sözün geniş mənasında
bütün tərcümeyi- halı yerləşdirilir... Doğrudur, romanın qəhrəmanı sonda bu
“dörd divar arası”ndan çıxır. Onda da
ölməyə gedir, əslində isə, sürüklənir...
Hansısa fövqəltəbii
hissiyyatın təsiri altında düşünür ki, bu,
onun son iclasıdır:
“... Kürsüyə qalxanda hiss elədi
ki, deyəcəyi sözlər bu “qoyun sürüsünə”
təsir eləməyəcək. Həm də,
həmişəki səlist cümlələrlə, sinə
dolusu nəfəslə danışa bilməyəcək.
Çünki yorulub artıq... Danışmaqdan da, üzləri
heç nə ifadə eləməyən bu şüursuzlar
ordusunu görməkdən də”...
Nazirin böyük problemlərindən biri onun ailəsi, daha
dəqiq desək, arvadı ilə
bağlı imiş...
“...Dünən də arvadı onun, evin
xanımının şərəfinə söylədiyi
“şanlı” nitqini nifrət dolu, iynəli baxışlarla
dinlədikcə, stolun altından ayağını
bastayıb, nadinc uşağa
göz ağardan tək, gözünü
ağartmışdı, acıqlı zabit zəhmiylə astadan:
- Çörəyini ye. - demişdi.
O da başını aşağı
salıb, şəkərini unudub, ürəyi arvadının
zəhmindən parçalana- parçalana qabağına
keçəni içəri ötürmüşdü.
Odu ki də, indi ölürdü...
Arvadı belə çıxırdı axırına”...
İclas davam edir...
Və nazir dərk edir ki, iclasdakı
adamların hamısı ona yad olduğu kimi, o da hamıya
yaddır...
“...Hamı
ona gülürdü... - fikirləşdi. - ...onun bu bədheybət
natarazlığına, piylənib il- ildən rezin
balış kimi üfürlənən qarnına, gombul
qadın üzünü andıran dəyirmi sifətinə, alma yanaqlarına,
ətli buxağına... Bir dəfə beləcə
dartınıb kürsüdən çıxanda və
yoğun ayaqlarını ardınca sürüyə-
sürüyə yerinə yollananda, hardansa arxa cərgələrdən,
heç cür tanımadığı cavan qadın səsinin:
- Kişi suitidi elə bil... - dediyini öz
qulaqlarıyla eşitmişdi”...
Bu halında belə nazirin qəribə bir
xudbinliyi var...
“... Doğrudan, bu nə cəmiyyətdi,
yaşayır?.. Bu nə həşərat
yuvasıdı?!, Niyə hamı bu qədər
acıqlı və kinlidi?.. Niyə hamının qəlbindən
nazir olmaq keçir?!. Bu
malbaş müavinlər də nazirlik arzusundadılar.
Teatr İdarəsinin o dılğır müdiri də...
...Qabaq cərgədə oturub bayaqdannan bəri
sürməli gözlərini süzdürə- süzdürə
üzünə zillənən Musiqi İdarəsinin xanım
- rəisi qəfildən başının güclə seziləcək
hərəkətiylə qapıya işarə edib ayağa
qalxdı, arxadakılara mane olmamaqdan ötrü belini əyib
ehmal addımlarla zaldan çıxdı... və nazir
hamının dəli həvəslə düşdüyü
“mədəniyyət naziri” azarının səbəbini,
axır ki, deyəsən, tapdı... bu fikirdən
qabırğasının altının qəribə bir
qıdıqla qıdıqlandığını hiss edib
geniş, yağlı bir təbəssümlə gülümsəməkdən
özünü zorla saxladı...
Bir- birindən maraqlı və cavan
müğənnilər, balerinalar, aktrisalar”...
Deməli, vəzifə
tutmağın, iclaslarda başda əyləşməyin, onun-
bunun “taleyini həll etməy”in bir böyük mükafatı
da bu imiş.
Nazir o qədər
də axmaq deyil.
Və bilir ki, hər cür “mövqey”in, mənəmmənəmliyin
bir sonu var...
“...Bunu evdə - yazı masasının
üstünə qalaqlanan kitabların hansındansa da
oxumuşdu... çoxillik məmur təcrübəsindən də
görmüşdü. İl- ildən qocalıb zəifləyən,
xəstələnib, heysizləşib səssizləşən
neçə- neçə
mötəbər və qüdrətli, təkəbbürlü
və qüvvətli məmurların, dövlət adamlarının, idarə
başçılarının, onlarla ədavət aparan digər
əjdahaların da son aqibətini öz gözləriylə
görmüşdü”...
Nazirin yuxuları qarabasmaya keçir...
“...Arvadının əli kürəyinin
üstü ilə kor əqrəb yerişiylə gəzişirdi...
çiyinlərinin seyrək tükləri arasından
sivişə- sivişə, orda nə isə axtarırdı
elə bil...
...ürəyi
gicişmədən sıxıldısa da, əl atıb
kürəyini qaşımağa ürək eləmədi...
...Qəfildən səbri daraldı...
kürəyi üstə çönüb arvadına sarı
qanrıldı, desin ki, “Nə var, ay qız?!.
Nə gözlərini zilləmisən mənə?..” - ürəyi
qırıldı...
...Arvadı yatmışdı... burnu, yenicə
doğulmuş inək balasının burnu tək şişə-
şişə, deyəsən, nərildəməyə
hazırlaşırdı...
Bu nə demək idi?..
Başına hava gəlirdi, nədi?..
Sonra anladı... qəfildən anladı...
bayaqdan burda nə baş verdiyini, bütün
bunların qızdırmalı adamın başına gələn
qarabasmalar olduğunu axır ki, başa düşdü”...
Nazir xatırlayır ki, karyerasını
hansı alçaq üsullarla qurmuşdur... Və
günahını necə yuyacağı barədə
düşünmək istəsə də, buna heyi
çatmır. Çünki elə günaha batıb ki, onu nəinki
yumaq, heç o barədə sonacan düşünmək belə
“təqdiri- xuda” olmazdı...
“...Yadına, qəzaya
düşmüş bacısının evinin
satışından əldə etdiyi məbləğin min bir
yollar və üsullarla yuxarılara
çatdırılması
uğrunda apardığı gizli mübarizələr,
pullar ünvana çatdıqdan sonrakı
şadyanalığı... bir müddət vəzifəsindən
düz iki pillə yuxarıya - dövlət aparatında şöbə müdiri vəzifəsinə
keçdiyi dövrləri,
özünü əlinə gələcək pulu, qərara
aldığı kimi, bacısı
uşaqlarının adına əmanət kassasına
qoyacağı ilə sakitləşdirməyi,
lakin sonradan bu qərarını da necəsə,
unutmağı, yuxusuz gecələrlə
dəli həvəslə cızdığı karyera
planlarının arasında bada verməyi düşdü...
...qəribəydi... çox qəribəydi...
- ürəyi sıxıla- sıxıla fikirləşdisə
də, vücudunu saran dəhşətli günah hissinin mahiyyətinə
varmağa yenə halının olmadığını
anladı”...
Yuxuda görür ki, arvadı ona xəyanət
edir...
“... Yuxudan darısqal cəngəllikdən
sivrilib çıxan tək, çıxdı... nəfəsi təngiyə- təngiyə
yan yörəsinə baxdı...
...Otaq sakit idi... arvadı əlləri dua
oxuyurmuş kimi, sinəsi üstə çarpazlanmış vəziyyətdə
yatmışdı”...
Özünün etdiyi saysız-
hesabsız (və müxtəlif miqyaslı) xəyanətlər
onun da qarşısına çıxmalı idi, ya yox?.. Heç olmasa yuxularında?!.
Üsyan başlayır... Və bu üsyan
naziri iclasdan - adət (indi isə nifrət!) etdiyi “dörd
divar arası”ndan kənara atır... Və yazıçı
fərdi hisslərin, yaşantıların təsvirindən
ictimai həyəcanların, sosial- siyasi təlatümlərin
təqdiminə elə məharətlə keçir, biri digərilə
mənşəcə bağlı olmayan və yaxud bu
bağları çox- çox
dərin qatlarda olan hadisələri elə zərif tellərlə
əlaqələndirir ki, düşünürsən: cəmiyyət
onu idarə edənlərin “şəxsiyyət”indən (əslində,
fərdiyyətindən), deyəsən, təfsilatı ilə xəbərdar imiş...
“...Aşağı - binanın baş girəcəyi əli
transparantlı insan kütlələri ilə dolu idi...
aşağı və yuxarı yollardan aparatın
qabağına axışan adamların əlləri
“İstefa”, “Vətən xainlərinə ar olsun!” sözləri
yazılmış plakatlarla dolu idi... binanın girəcəyində
sıxlaşanlar saysız- hesabsız nifrət və qəzəb
saçan gözlərlə aşağıdan- yuxarı
onlara baxır, bir dəniz yumruq, hikkəylə havanı
yumruqlayırdı:
- İs- te- fa!!! İs- te- fa!!!..”
Xilas olmaq, məsləhət almaq
üçün müəlliminin - professorun tənha
yaşadığı mənzilə gedir...
“... Professor burda idi... yarıqaranlıq
otağın yuxarı küncündə, üstü
kağız- kuğuzla dolu yazı masasının arxasında oturub,
balaca stolüstü lampanın işığında nə isə
yazırdı...
...qorxudan,
susuzluqdan zəifləmiş ayaqlarını arxasınca
sürüyə- sürüyə yeriyib professorla üzbəüz
dayandı...
...Professor, deyəsən, onun gəlişini
hiss eləmədi... başını yazıların
üstündən qaldırmadı...
- Niyə belə eləyirsən, dostum?.. - deyə bildi.
Professor qələmini
masanın üstünə qoyub başını
qaldırdı və eynəyinin arxasından qəribə
şüursuz baxışlarla nazirə zillədi...
Ürəyi qırıldı”...
Bütün
inkaredilməz reallıqlar, onu yetişdirmiş, vəzifə
pillələri ilə “ucaltmış” həyatın
bütün təzahürləri, deyəsən, teyfə,
kölgəyə çevrilir. Elə özünün suiti
varlığı da...
Və son
ümid yeri bildiyi müəlliminin - professorun evindən də
qaçmalı olur.
Özü də necə?.. Arxasınca
professorun qəzəbli iti düşə- düşə...
Hər şeydən görünür ki,
bu, adi it deyil, nazirin suitiliyi kimi onun da zəngin ideya- estetik simvolikası
mövcuddur.
“...Gövdəsini qapıdan zorla
çıxarmağa macal tapdı... qapını
çırpmağıyla itin, qapı arasında qalan pəncəsindən
fışqıran qanın ayağına
dağılmağı bir oldu...
Əyilib ayağına baxdı...
...Şalvarının
balağı qan içində idi... Qapının o üzündən itin
yazıq zingiltisi eşidildi...
...Ayaqları bir- birinə dolaşa-
dolaşa, pillələri birtəhər enib həyətə
çıxdı... küləyin uçurduğu qaranlıq
ağaclıqların arasıyla başıalovlu halda o yan- bu
yana qaçdısa da, maşınını tapmadı”...
Hara getdiyini bilmədən qaçmağa
davam edir... Və nəhayət ki, gedib çıxmalı
olduğu yerə (ölümə!) qovuşur...
“...Suya pallı- paltarlı girdi...
başını suya salıb qarnı dolanacan içdi, sonra həzdən
az qala, huşunu itirə- itirə, dərinə baş vurub, bədəni
qıdıqlana- qıdıqlana bir xeyli üzdü...
Başını sudan
çıxaranda hava işıqlanırdı... Gölün ətrafı
məxmər dərili suitilərlə dolu idi... Suitilər
böyür- böyürə uzanıb, qara, girdə gözlərlə
ona zillənmişdilər...
...Gün artıq yuxarıda idi...
Uşaqlar suitilər dolu gölü araya almış dəmir
qəfəsliklərə dırmaşıb heyvanlara
peçenye və alma qırıqları atır, tamaşaya
yığılanlar peçenyeləri havadaca tutan suitilərin
qıvraqlıqlarına qışqırışıb əl
çalırdılar... və heç kim, qəfəsliyin son ucunda -
üstü sarmaşıqlar və güllər dolu dekorativ
kolluqların arasında çöməlmiş vəziyyətdə
canını tapşırmış yoğun gövdəli,
tosqun adamı görmürdü”...
"Dəfn" romanının qəhrəmanı
da öz günahlarını beləcə - su ilə
yumuşdu... Doyunca, ölənəcən içə-
içə...
Nizami
Cəfərov
525-ci qəzet.- 2016.- 23 iyul.- S. 15.