Əbədiyaşar şairimiz Tofiq Bayram
UNUDULMAZ SÖZ SƏNƏTKARININ VƏFATINDAN 25 İL KEÇİR
Mən
onu ilk dəfə 1968-ci ildə, o vaxtkı V.İ.Lenin
adına Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun Akt zalında
şeir oxuyanda görmüşdüm.
Təhsil aldığım Filologiya fakültəsi tələbələri
ilə görüşə gəlmişdi. Odlu-alovlu bir
şair idi, o vaxt deyiləsi, yasaq edilən sözlər, fikirləri
şeir misralarına hopduraraq cəsarətlə tribunadan
deyirdi, hamımız onun təsiri altında idik. Sözü-söhbəti bitib-tükənmirdi.
İlhamı qanadlanıb uçurdu. Tofiq
Bayram ürəyinin hərarətini Abşeronun qızmar
qumlarından, ilhamının yelkənini Xəzərin ağ ləpələrindən
almışdı. Bu unudulmaz altmışıncı illər
idi"... Bir də o yadımdadır ki, sözarası o dedi
ki, mənə bu divarlar çox əzizdir, mən də
buranı bitirmişəm, mən də sizin kimi çox gənc
idim... "O vaxt yaddaşlarımızda bir istedad, bir insan həkk
olundu: Tofiq Bayram".
Mən ondan yazmağı özümə borc bildim, istər-istəməz
həmin illəri, həmin görüşü
xatırladım. Hər bir insan, hər bir şair bir
dünyadır, o dünyanı yaşatmaq isə bizim
borcumuzdur.
XX əsr
60-80-ci illər Azərbaycan əbədi mühitinin
öncül simalarından biri, 1959-cu ildən Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü, Azərbaycanın
Əməkdar incəsənət xadimi (1984) Tofiq Qulam oğlu
Bayramov 16 dekabr 1934-cü ildə Bakının Əmircan qəsəbəsində
doğulmuşdur. Orta məktəbi bitirdikdən
sonra Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun (indiki Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universitetinin) Tarix fakültəsində təhsil
almışdır.
Əmək fəaliyyətinə "Azərbaycan müəllimi"
qəzeti redaksiyasında şöbə müdiri kimi
başlamışdır. 1960-1961-ci illərdə Azərbaycan
Dövlət Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsində
ədəbi işçi, 1961-1964-cü illərdə
M.F.Axundzadə adına Azərbaycan Dövlət Opera və
Balet Teatrında ədəbi hissə müdiri, "Ulduz"
jurnalı (1964-1968) və "Ədəbiyyat və incəsənət"
(indiki "Ədəbiyyat qəzeti") qəzeti
redaksiyalarında şöbə müdiri (1968-1978),
"Yazıçı" nəşriyyatında baş
redaktor müavini (1978) işləmişdir.
Tofiq Bayram ilk qələm təcrübəsinə 1950-ci
ildən, daha doğrusu, orta məktəbdə təhsil
aldığı dövrdən başlamışdır. Poeziya aləminə
belə erkən qədəm qoyması onu tezliklə ədəbi
dərnəklərə, yaradıcı müzakirələrə
qoşmuş, elə həmin vaxtlardan başlayaraq, o,
Yazıçılar Birliyində aparılan müzakirələrdə
iştirak etməyə başlamışdır. Burada
tanınmış şair və ədiblərdən məsləhətlər
alan, T.Bayram tezliklə
yaradıcılıq sirlərinə bələd olmağa,
daha çox həvəs göstərir. Yəqin
elə buna görə də sonrakı illərdə Tofiq
Bayramı 1950-ci illərin sonlarında Azərbaycan ədəbiyyatına
qələn şairlər nəslinin ən istedadlı
nümayəndələrindən biri hesab edilir. O, öz
ecazkar şeirləri ilə ürəklərə yol tapan,
orijinal sözü, poetik duyumu və fərqli-dəst-xətti
və üslubu ilə ədəbi ictimaiyyətin nəzər-diqqətini
cəlb etmişdir. Tofiq Bayramın əsərləri
hər şeydən əvvəl aydın obrazlı dili ilə
fərqlənirdi. Şeir və
poemalarında yaratdığı poetik obrazlar və zəngin
lövhələr, emosionallıq və yetkin pafos oxucunu valeh
edirdi. Yaradıcılığa kiçik həcmli
şeirlərlə başlamış şair, sonralar lirik, vətənpərvərlik,
humanizm, insansevərlik və s. mövzularda yazmaqla əbədiyaşar
və təkrarolunmaz poeziya nümunələri müəllifi
kimi tanınmışdır.
Tofiq Bayram bütün ömrünü şeirə, sənətə
həsr etmiş, mənalı ömür
yaşamışdır. Müxtəlif illərdə onun bir-birinin ardınca
"Ana təbəssümü" (1961), "Mənim
şair xalqım" (1963), "Sizi düşünürəm"
(1964), "Azərbaycan dünya gəzir" (1965),
"İnamım, əqidəm" (1969), "Gərək elə
yanım" (1971), "Azərbaycan deyəndə" (1974),
"Səninlə görüşəndə" (1980),
("Məsləkim-silahım" (1984), "Ay gecikən məhəbbətim"
(1987), ("Məsləkim-silahım" və "Ay gecikən
məhəbbətim" kitabları əsasında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin "Azərbaycan
dilində latın qrafikası ilə kütləvi nəşrlərin
həyata keçirilməsi haqqında" sərəncamla
"Seçilmiş əsərləri" (tərt.ed.S.Bayramova)
(2005) və "Ay anam Bakı" (2012) adı altında əsərləri
nəşr olunmuşdur.
Tofiq Bayramda poeziyaya həvəs ötəri xarakter
daşımırdı. O, bütün düşüncəsi,
varlığı ilə poeziyaya bağlanmışdı. Hələ
60-cı illərdə Tofiq Bayramda şeirə, sənətə
vurğunluğu görən Xalq şairi İsmayıl
Şıxlı ona ünvanladığı "Tofiq Bayrama
açıq məktub"da onun böyük gələcəyinə
inanırdı.
Ədəbiyyat, bədii yaradıcılıq onun həyat
stixiyası idi. O, özünə, öz poetik təfəkkürünün
gücünə çox güvənirdi. Lakin
bu güvənc həm də onun şairlik məsuliyyəti ilə
bağlı idi. O, hələ gənc yaşlarından
yaşlı ədəbi nəslin müdriklərilə, daha
çox ünsiyyətdə olmağı xoşlayır,
onlardan məsləhətlər alırdı.
Tofiq Bayram həm şəxsiyyət, həm də
şair kimi bütöv və kamil insan idi. Bununla bağlı "Vəsiyyətim"
şeirində oxuyuruq:
Mən
vuruşardım yenə vicdanını satanla
Hər rütbəli nadanla, maskalı şarlatanla.
Məni boğan bir alçaq, tərif söyləsə
əgər,
Ona aman versəniz, ruhum vulkan püskürər.
Tabutuma dəyməsin
bir iblisin əlləri,
Canfəşanlıq etsə də, onu qaytarın geri.
Lakin bir
bunu deyin: yalanlara dözmədi,
Cabbarlının,
Müşfiqin halal mükafatını
Ləkəli əllərilə alanlara dözmədi.
Bu, şairin 80-ci illərdə qələmə
aldığı şeirlərdəndir. Bu vaxta qədər
Tofiq Bayramın 10 müxtəlif adda, müxtəlif nəşriyyatlarda
müxtəlif məzmunlu və mündəricəli
kitabları işıq üzü görmüşdü.
1971-ci ildə T.Bayramın "Gərək elə
yanım" şeirlər kitabı çapdan
çıxmışdı. Burada şairin vətən , xalq, təbiət, torpaq
haqqında yaratdığı nümunələri
aparıcı mövqedə dayanırdı. Əsərdə
çıxış edən poetik "mən" bədii
obraz kimi şairin özüdür. Burada təqdim
olunmuş "Azərbaycan", "Qadın ürəyi",
"Vağzalı", "Evimizə qayıdanda", "Gərək
elə yanım" və s. kimi şeirlər heç də
adi həyat hadisələrinin sadəcə təsviri deyildir. Bu örnəklərdə şairin həyatın dərinliklərinə
baş vurduğu, cəmiyyəti düşündürən
real həyat mənzərələri öz müfəssəl
poetik ifadəsini tapırdı. Tofiqin "Mehdi Hüseyn
küçəsi", "Nə vermişəm sizə mən",
"Valokardin", "Qəfəsə salınmış
gözəllik", "İnanmıram" və s. kimi
şeirlərində şair insanın özünəməxsus
psixoloji aləminə üz tutur, onun müxtəlif məqamlarda
emosional halını, hissini yorucu, çeynənmiş ifadələrlə
yox, yeni şəkildə mənalandırmağa
çalışırdı. Şairə
görə bəzən insanların
qayğısızlığından zülmət nur kimi bərq
vuranda, gözəllik qəfəsdə qalmış quşa bənzəyir.
Tofiq kitabda təqdim etdiyi şeirlərində
insanları xeyirxahlığa, qayğıya,
mehribançılığa, cəsurluğa, mübarizliyə
səsləyirdi.
Tofiq Bayramın "Gərək elə yanım"
kitabında "Yaralı nəğmə" adlı bir
poeması da təqdim olunmuşdur.
Poemada bir
sıra köklü problemlər - torpaq, qabaqcıl mədəniyyət,
elm və s. kimi mövzular yer almışdır.
Poemada rus
demokratik hərəkatının və ədəbiyyatının
görkəmli nümayəndəsi Bestujev-Marlinski ilə Azərbaycan
realizminin banisi M.F.Axundzadənin həyat yolları, iki
xalqın mədəniyyəti, bu iki böyük ədəbiyyat
xadimlərinin dostluğu, ictimai, sosial, mədəni və mənəvi
həyata baxışı və s. kimi məsələlər
haqqında şair düşüncəsi diqqətçəkici
bədii boyalarla təqdim olunmuşdur. Poemanın
süjet xətti kiçik olsa da, aparıcı obrazların
qayəsi yetərincə monumentaldır.
"Azərbaycanım" adlı şeirlə
başlayan cəmi doqquz bəndlik nümunədə isə
Tofiq Bayram Odlar diyarının tarixini bir poetik dillə vəsf
edir. Şair
tarixi şəxsiyyətlərimizi, qəhrəmanlarımızı,
başımıza gətirilən müsibətləri
özünəməxsus bir şəkildə canlandırır:
Ağrın
bizim olub, dadın özgənin,
Axdın
ciblərinə yadın, özgənin,
Özün
odlar yurdu, odun özgənin,
Çıraqların hisli, Azərbcayanım.
Şair itkilərimizi yadımıza salır. Bununla belə
başımızı daim uca tutub vüqarımızı ləkələməməyim
haqqında danışmağı da unutmur.
Nəinki nümunə gətirdiyimiz bu şeirdə, həm
də digərlərində şairin hər bir sözündə
onun tələbkarlığı, yazmaq məsuliyyəti,
poeziyanı bütün varlığı ilə hiss etməsi
görünür. Kitabda əksər nümunələr
mövzu, ideya, təqdimat baxımından olduqca maraqlıdır.
Məsələn, "Qəfəsə düşmüş
gözəllik"də həssas şair qəlbindən,
"Ucuzlaşdırılmış kitablar
mağazasında" sənət məsuliyyətindən,
"Mehdi Hüseyn küçəsi"ndə böyük sənətkarın
şəxsiyyətindən və
yaradıcılığından söhbət
açılır. Əsərdəki "Şamaxı... Sabirin hüzurunda" şeirində böyük
mütəfəkkirə xalq sevgisinin ölməzliyindən
danışılır. Əksər
şeirlərində T.Bayram sağlam düşüncəli sənətkar
kimi zamanın nəbzini tutmağa səy göstərirdi.
Xalq
yazıçısı, akademik Mirzə İbrahimov Tofiq
Bayramın yaradıcılığına qiymət verərkən
aşağıdakıları söyləmişdir: "Tofiq
Bayramın şeirlərini mən müntəzəm izləyənlərdən
biriyəm və inamla deyirəm ki, onun şeirlərində...
keyfiyyət güclüdür. O, heç bir mövzunu adi təsvirçiliyə,
həyati əhəmiyyəti olmayan və oxuculara soyuq
görünən fikirlərin təkrarına
çevirmir".
Məmməd
ƏLİYEV
Filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2016.- 1 iyun.- S.6.