Baharın səksən anı

 

 

Deyirlər ki, ikini ikiyə vuranda cavabda dörd alınırsa, bu, riyaziyyatdır. İki dəfə iki beşə bərabər olarsa, bu, ədəbiyyatdır. Əgər həmin vurma əməlinin cavabı daha böyük rəqəmə bərabər olarsa, deməli, bu, həyatdır.

Həyatın yaranışı, insanın varlığı, duyğuları, fikir düşüncələri tarix boyu dərkedilməzdən dərkedilənə doğru müəyyən məsafə qət edib. Bu məsafəni uzaqgörənliklə anlamaq, başa düşmək üçünsə elm yaranıb bu elmə fəlsəfə adını veriblər. Bu adın mənası ilə  ilk tanışlığımı belə xatırlayıram.

1988-ci ilin sentyabr ayı idi. Azərbaycanın ilk ən qədim ali məktəbinin - BDU-nun Filologiya fakültəsinin II kursunda oxuyurdum. Üçüncü semestrdən  bizə fəlsəfə fənni tədris olunacaqdı. Adı belə qorxu təşviş yaradan bu elmin əsaslarının, mahiyyətinin dərki prosesi  biz tələbələr üçün  ağlasığmaz görünürdü. Biz dili ədəbiyyatı sevirdik, tarixi xoşlayırdıq, pedaqogikanı öyrənməli idik, fəlsəfəni isə... Qəti şəkildə əmin idik. Bu semestr əlaçı ola bilməyəcəyik. Fəlsəfə  onu tədris edən  filosof buna  imkan verməyəcək...

Bir neçə gün  keçmişdi. Düşüncələrimizdə yanılmış olduğumuzu etiraf edirdik. Fəlsəfə asan deyildi, ancaq filosof öz  fənnini gözəl bilir bu  elmi xüsusi məharətlə-səlis nitq, gözəl pafoslu danışıq tərzi, elmi dəlillər, anlaşıqlı ifadələrlə izah edir, gözümüz önündə hikmət dənizinin sonsuzluğunu, ənginlik əsrarəngizliyini alimlərin heç hamısına xas olmayan bir tərzdə aydınlaşdırır, şərh edir, başa salırdı.

İlk cümlələr  xüsusi əhəmiyyətə malik idi: Fəlsəfə sözü yunanca "filosofiya" sözündən olub, orta əsr şərq alimlərinin ərəb dilinə uyğun şəkildə tələffüzü nəticəsində yaranıb. "Filo" sevmək, "sofiya" hikmət mənalarını  ifadə edir, hikməti sevirəm mənasını verir. İlkin fəlsəfi görüşlər şərq dünyasına məxsus olduğu halda, sistemli bir elm kimi fəlsəfə ilk dəfə Yunanıstanda öyrənilmişdir. Bu sözü termin kimi ilk dəfə Pifaqor işlətmiş, özünü "filosof" adlandırmışdı: "Mən öz yerimi bilirəm. Bilirəm ki, hikmət yalnız Tanrı biliyidir məndə ola bilməz. Mən ancaq hikməti sevə bilərəm",-demişdir. Fəlsəfəni elm kimi ilk dəfə Platon fərqləndirmişdir. beləliklə, Fərman İsmayılovun mühazirələri biz tələbələrin dünya fəlsəfə elmi ilə ilk tanışlığına vəsilə oldu.

Bir neçə gün əvvəl çox hörmətli müəllimimlə - professor Fərman İsmayılovla görüşdüm. Fərman müəllim ilk dəfə 28 il əvvəl gördüyüm həmin insan idi. Şux qaməti, səliqəli qiyafəti, nəcib gülüşü, məsum qətiyyətli görkəmi, aristokrat rəftarı, fitri mədəniyyəti çox yüksək nəzakəti ilə 80 yaşın müdrikliyini həmişəcavan, sağlam ruhun vəhdətini özündə cəmləşdirən əsl müəllim, əsl ziyalı, əsl şəxsiyyət idi mənim müəllimim. Uzaq keçmişdən yaxın gələcəyə uzanan xatirələrin təsiri ilə bu gözəl insandan məsləhət almalı idim. Haqqında məruzə edəcəyimi dedim. Mən etməli olduğumu artıq bilirdim. Amma Fərman müəllim R.Rzadan iki misra söylədi hər şey mənə aydın oldu. Bu, Fərman müəllimsayağı xoş mədəni xəbərdarlıq idi. Bədii obrazlı təfəkkürümün ardına düşüb gedə bilməzdim, yalnız elmi lakonik cümlələrlə, tərifdən uzaq, konkret yığcam danışmalı, pərəstiş etdiyim müəllimim haqqında mübaliğələrdən qaçmalı idim.

Əziz filosof, poeziyanı, şeiriyyəti məndən az bilmirsiniz. Yaxşını demək, yaxşılığı, xeyirxahlığı təbliğ etmək lazımdır. Məsələyə Füzuliyanə yanaşsaq, ifratdan təfritdən qaçacağam. Əli Kərimin təbirincə, pisə yaxşı, yaxşıya pis  deməyəcəyəm. Yalnız öz gördüyümü, hiss etdiyi şahidi olduğumu danışacağam. Elə ona görə professor Fərman İsmayılovun elmi tərcümeyi-halı ilə oxucularımı tanış etmək istəyirəm:

Fərman İsmayılov 1936-cı ildə Şəki rayonunun Baş Göynük kəndində anadan olmuşdur. Orta təhsilini Baş Göynük kəndindəki Gülarə Göylüqızı adına məktəbdə almışdır. 1956-cı ildə M.F.Axundov adına Azərbaycan Pedaqoji Dillər İnstitutunun İngilis dili fakültəsinə qəbul olmuş, 1962-ci ildə oranı fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdir. Tələbə ikən nümunəvi davranışına təhsildə qazandığı uğurlara görə həm Lenin, həm Stalin təqaüdçüsü olmuşdur.Ali məktəbi bitirdikdən sonra Elmi Şuranın qərarı ilə "İngilis dilinin qrammatikası" kafedrasında müəllim saxlanılmış, 1962-1966- illərdə həmin kafedrada müəllim, baş müəllim işləmişdir. 1965-ci ildə EA-nın Fəlsəfə Hüquq İnstitutunun aspiranturasına qəbul olunmuşdur. Təhsilini Tbilisi Moskva şəhərlərində davam etdirmişdir. Gürcüstan Elmlər Akademiyası fəlsəfə institutunun şöbə müdiri məşhur filosof A.F.Beqiaşvilinin rəhbərliyi altında müasir qərb fəlsəfəsi üzrə ixtisaslaşmışdır. Moskvada təhsil alarkən filosof Narskinin tələbəsi olmuşdur. İsmayılov 1970-ci ildə Azərbaycan Elmlər Akademiyasının Fəlsəfə Hüquq İnstitutunun Elmi Şurasında müasir Qərb fəlsəfəsi üzrə "Fəlsəfə ali dil "(Linqvistik analiz fəlsəfəsinin metodoloji prinsiplərinin tənqidi)" mövzusunda namizədlik dissertasiyası müdafiə etmişdir. Həmin dissertasiya Azərbaycanda XX əsr Qərb fəlsəfəsi tarixinə həsr edilmiş ilk elmi  əsərdir. Fəlsəfənin müasir dünya elminə bəxş etdiyi yeniliklər, mülahizələr gənc alimə bu tədqiqatı davamlı olaraq araşdırmaq üçün stimul verirdi. Digər tərəfdən ingilis rus dillərini mükəmməl bilməsi dünya fəlsəfə elmini araşdırmaq, tədqiq təhlil etmək üçün  onun qarşısında yeni səhifələr açırdı. 1972-ci ildə isə artıq "İdrak nəzəriyyəsi linqvistik analiz" mövzusunda doktorluq dissertasiyası Tbilisi Dövlət Universitetinin Elmi Şurasında təsdiq edilmişdir. Ancaq müəllim hər gün yeni-yeni qənaətləri düşüncələri ilə bu mövzunu daha mükəmməl, anlaşıqlı elmi şəkildə yenidən işləyir, tədqiq edirdi.

 

1970-75-ci illərdə Fərman İsmayılov Axundov adına APDİ-nin partiya komitəsinə sədrlik etmiş, eyni zamanda fəlsəfə kafedrasının dosenti kimi fəaliyyət göstərmişdir. Fərman İsmayılov iki dəfə Nəsimi rayon sovetinin deputatı seçilmişdir. 1974-1976-cı illərdə baş elmi işçi kimi Moskvaya ezam edilmişdir.

 

1977-ci ildən İsmayılov elmipedaqoji fəaliyyətini BDU-da davam etdirməyə başlamışdır. 1977-1991-ci illərdə BDU-nun fəlsəfə kafedrasının dosenti vəzifəsində çalışmış, minlərlə tələbəyə fəlsəfə elminin əsaslarını öyrətmişdir.

 

1991-ci ildə BDU-nun Şəki filialına direktor təyin edilmişdir. Həyatının on ilini doğma şəhərinin elmi yüksəlişinə həsr etmiş, 90-cı illərin çox çətin tarixi şəraitində, müstəqilliyini yenidən qazanan gənc respublikanın təşkil olunmasına öz gərgin əməyi, çalışqanlığı, məqsədyönlülüyü və vicdanı ilə xidmət etməyə səfərbər olmuş, əyalətdə ali məktəb filialının açılması və fəaliyyəti üçün əlindən gələn hər şeyi etmişdir. BDU-nun Şəki filialı yarandığı gündən F.İsmayılov onun direktorueyni zamanda humanitar elmlər kafedrasının müdiri olmuşdur.

 

1996-cı ilin iyununda Azərbaycan Respublikası Elmlər Akademiyasının Fəlsəfə və Hüquq İnstitutunun nəzdindəki İxtisaslaşdırılmış Elmi Şura Fərman İsmayılova dissertasiya müdafiə etmədən fəlsəfə elmləri doktoru alimlik dərəcəsi verilməsi haqqında yekdilliklə qərar qəbul etmişdir. Bu, Azərbaycan  elmi tarixində baş verən ikinci böyük hadisə idi. Keçən əsrin 30-ci illərində yalnız filosof Heydər Hüseynova göstərilən bu etimad təxminən 60 il sonra filosof Fərman İsmayılova müyəssər olmuşdur.  Bu qərar da Ali Attestasiya Komissiyası tərəfindən təsdiq edilmişdir.

 

1997-ci ilin mayında BDU-nun böyük Elmi Şurasında, habelə filialın nəzdində fəaliyyət göstərən namizədlik müdafiəsi üzrə İxtisaslaşdırılmış Elmi Şuranın üzvü, fılialın Elmi Şurasının sədri olmuşdur. 1997-ci ildən BDU-nun professorudur. Fərman İsmayılov Azərbaycanda Qərb fəlsəfəsi üzrə ilk mütəxəssis, müasir Qərb fəlsəfəsi üzrə ilk elmlər doktorudur. Professor 1999-cu ildə İstanbul Universitetində üç aylıq yaradıcılıq məzuniyyətində olmuş, Mərmərə və Beykənd Universitetlərində mühazirələrlə çıxış etmiş, professor-müəllim və tələbə heyətinin rəğbət və hörmətini qazanmışdır.

 

Fərman İsmayılov  Qərb fəlsəfəsinin D.Murdan B.Rasselə, C.Rayldan Vittqenşteynə, Dekatdan Bekona, Yumdan Kreykehora, müasir Qərb fəlsəfi fikrinin fəlsəfədən ədəbiyyata, riyaziyyatdan incəsənətə, linqvistikadan təbiətşünaslığa qədər  bütün sahələrini  əhatə edən dərki mürəkkəb "izm"lərin-neopozitivizmi, nihilizmi, praqmatizmi, empriokritisizmi, personalizmi,  eksistensializmi  Azərbaycan ziyalısına, aliminə, tələbəsinə, vətəndaşına izah edir, təhlil edir, elmi araşdırmalar aparır.

 

Ölkəmizdə yüksəkixtisaslı kadrların hazırlanmasında onun əməyi böyükdür. AMEA-nın fəlsəfə tarixi şöbəsinin və eləcə də humanitar elmlər üzrə fəlsəfə kafedrasının magistr, aspirant, doktorant və dissertantlarına, o cümlədən, xarici ölkə vətəndaşlarına elmi rəbərlik edir və etməkdədir.

 

Fərman müəllim yalnız görkəmli filosof, pofessor deyil, o həm də dilçilinqvistdir, natiqdir. Qərb filosoflarının  elmi tədqiqatlarını onların öz dillərində  ingilisrus dillərində orijinaldan oxuyaraq tədqiq edir. O, dilçi-filosof, ədəbiyyatçı-alim, müəllim-natiq, rəhbər və işçidir. Auditoriyada akademik natiqliyin bütün prinsiplərinə əməl edən bu insan, yüksək zəka sahibi, ustad-müəllim, pedaqoq-alimdir. Düzgün, dəqiq və gözəl nitqə malikdir, auditoriyanın səviyyəsini nəzərə almaq, nitqini bu ampluada qurmaq işində peşəkardır. Nitqin intonasiyası və ritmi, jest və mimikaların ölçülü  şəkildə istifadəsi, mövzunun mahiyyəti və mətləbin izahında təfərrüatdan, yersiz uzunçuluqdan istifadə onun nitqinə yaddır. Mükəmməlliyi ilə sadə, səmimiliyi ilə bənzərsizdir. İndiki yaşında belə ruhən çox-çox gəncdir. İstənilən məsələdə insana təmkin, anlayış və nəzakət göstərə bilir. Ömər Xəyyamdan Höteyə qədər Şərq-Qərb fəlsəfi poeziyasını mükəmməl bilir. Qərblə Şərqin arasında fəlsəfi körpü salaraq ordan qərbli qiyafəsində müdrik şərqlisayağı addımlayır.

 

Yolunuz açıq olsun, gözəl müəllim və əziz insan. Sizə sağlam ömür, yeni yaradıcılıq uğurları arzu edirik.

 

İlahə SÜLEYMANOVA

Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti Şəki filialının baş müəllimi

525-ci qəzet.- 2016.- 9 iyun.- S.4.