Afaq Məsud dünyası - (səkkizinci
yazı)
Afaq Məsud üçün təklik, tənhalıq
bütöv bir dünya deməkdir. Və bədii təfəkkür
sosiologizminin multimünasibətlərinin yeknəsəkliyindən
fərqli olaraq, tənhalıq yazıçının təqdimində
elə bir münbit (və zəngin) məkandır ki, kim olduğunu bütün miqyası ilə
yalnız orada dərk etmək imkanına sahib ola bilərsən.
Təkliyə,
tənhalığa can atan yazıçı qadın (ana)
obrazı Afaq Məsud yaradıcılığında
xüsusi ədəbi- fəlsəfi dəyər
daşıyan hadisələrdəndir.
Müsahibələrindən
birində deyir:
“...Qadının
özünü yaradıcı fərd kimi realizə etməsi
hədsiz çətin məsələdi. Axı
qadının həyatı çoxşaxəlidi?!. O həm anadı, həm həyat
yoldaşı,həm övladdı, həm
idarə işçisi. Üstəlik, qadın
kişilərdən fərqli olaraq, fədakardır. Tək bir ailə həyatı ilə
yaradıcılıq arasında böyük uçurum var. Bu
uçurumlar insanda hava burulğanına düşən təyyarə
ləngərtilərini andıran ürəkbulanmalar
yaradır. Demək olar, bütün həyatımı
həmin bu ürəkbulanmalarla yaşamışam. Bu, hər adama, xüsusən hər qadına nəsib
olan tale deyil. İndi bu yaşımda
artıq o “ləngərtilər” ürəyimi bulandırmır.
Daha onlara öyrəşmişəm”...
Və “Sərçələr”
hekayəsində psixoloji araşdırma obyekti -
yazıçı anadır...
“...Dəhlizin
o biri başında əsəbilikdən əyilmiş
üzü göründü.
Anasının
üzü əsəbiləşəndə elə vahiməli
olurdu, adamın az qalırdı
bağrı yarıla.
Anası bu vahiməli üzüylə
günaşırı yuxusuna da girirdi. Həmin o əcaib
üzüylə - gözlərini ağarda- ağarda, dəmir
addımlarla tufan kimi üstünə yeriyirdi. Onda
anasının nəhəng kölgəsindən elə bil gecə
düşürdü, hər yana qatı zülmət
çökürdü”...
Uşaq
arxası qapıya, üzü pəncərəyə oturub
yazı makinasını taqqıldadaraq nə isə yazan əsəbi
anasını heç cür anlaya bilmir...
“...Anasının
otağının qapısı çırpıldı və
çox keçmədi ki, makinanın əsəbi
çıqqıltıları evi başına
bürüdü.
İçini
çəkib kətilə oturdu və fikirləşdi ki,
anası bu qədər nə yazır axı?!.
Bir dəfə bunu öyrənməkdən ötrü
oğurlanıb anasının otağına da girmişdi,
üst- üstə qalaqlanan kağızları ələk- vələk
eləyib yazdıqlarını oxumuşdu. Amma heç nə
başa düşməmişdi.
Anası nə
isə sərçələrdən yazırdı...
Fikirləşdi
ki, bəlkə anası sərçələri sevirdi?!. Ya bəlkə, anası özü sərçəydi,
ona görə onu sevmirdi?!. Ya bəlkə əksinə,
onu, sərçə olmadığına görə sevmirdi?!. Yoxsa, anası sevirdi onu?!.”
Anasını
müşahidə edən uşaq hiss edir ki, o, nə
isə başqa aləmdədir. Və bunun nə aləmi
olduğunu heç cür kəsdirə bilmir... Ancaq xəyalına
gəlir ki, anasının bu cür yadlaşması, yaxud
yadlığı ya sərçələrlə
bağlıdır, ya ölümlə... ya da hər ikisi ilə...
“...Bir dəfə atasıyla qızğın mübahisə
vaxtı anasının gözləri irilə- irilə vəhşi
bir səslə:
- Əl
çək yaxamdan!.. İcazə ver
ölüm!.. - dediyini
öz qulaqlarıyla eşitmişdi.
Onda, yadına gəlir, üzünü
balışının içinə basıb o ki var,
ağlamışdı.
Fikirləşdi
ki, anası bəlkə düz deyirdi?.. O
otağa da ölmək üçün girirdi və bəlkə
elə orda otura- otura ölürdü?!.
... Bəlkə
anasını öldürən, rəngini gün- gündən
saraldıb solduran, uşağına, ərinə nifrət elətdirən,
həmin o gecə- gündüz, dəli həvəslə
yazdığı o yazılarıydı?!.”
Sərçələrdən
yazdığı yazılar!..
Anasını sərçələrə qısqanan
uşaq onlardan birini pəncərə ağzında tutub
başını qopardır. Çünki sərçələr
anasını ondan almışdılar...
“...Səhər
makinanın çıqqıltısı kəsmişdi. Televizorun da səsi gəlmirdi. Elə bil evdə
heç kim yox idi.
...Pəncərənin
qabağı sakit idi, sərçələrin səsi gəlmirdi...
Çönüb pəncərəyə baxdı və
başa düşdü anası hara getmişdi. Gözləri doldu...
Anası
sərçələrlə getmişdi”...
“Tək” hekayəsində ruhən ana qızından, “Sərçələr”də
isə, əksinə, qız anasından güclüdür. Çünki
dünyanı yuxuya- gerçəkliyə ayırmadan
bütövlükdə görən uşağın hər
cür hərəkəti təmənnasız bir şəkildə,
pozulmuş harmoniyanın bərpasına (bütövlüyə!)
yönəlir. Və onun təsəvvüründə, məşhur
təbirlə desək, qalan nə varsa, hamısı təfərrüatdır...
Afaq Məsud
amerikan ədəbiyyatşünası Alison Mendavilin, heç
də təsadüfən verilməmiş, “Qəza” hekayəsi
haqqında nə deyə bilərsiniz?” sualını belə
cavablandırır:
“Bu, həyat yoldaşının yol qəzasında həlak
olduğunu zənn edib həyatını bir gecənin
içində yenidən quran bir qadın haqqında hekayədir. Burda
sözün əsl mənasında qəza baş verir. Lakin bu qəza, hekayənin qəhrəmanı olan bu
qadının təsəvvüründə baş verən
maşın qəzası deyil. Bu, ərini
itirdiyini zənn edib dul qalmış qadının
yaşadığı həyatla təsəvvüründə
qurduğu həyatlar arasında baş verən toqquşma,
ayrı sözlə desək, psixoloji qəzadır”.
Tənqidçi- ədəbiyyatşünas Vaqif Yusifli
bu fikirdədir ki, “Qəza” hekayəsində ərinə nifrət
edən bir qadının qəlbindəki bütün hisslər
məchulluqlar örtüyündən çıxır. Həmin
qadın daxili bir tənhalığın əsiridir, ruhən
azad deyil və ərinin ona münasibətində bir istinad
nöqtəsi tapa bilmədiyindən ÖLÜM haqqında
fikirləşir. Ümumiyyətlə, Afaqın bir
çox qəhrəmanlarını səciyyələndirməli
olsaq, onlara belə ad verərik: “ölə bilməyənlər”.
Bu ölə bilməyən insanlar fikrən
ölümün zenitinə, intihara tapınmağa gəlib
çıxsalar da, buna nail olmaq onlara qismət olmur. Çünki onlar üçün bəzi məqamlarda
ölüm elə bu həyat kimidir”.
Hekayə
qadının ər, ümumən ailə barədəki
emosional qənaətlərinin təqdimindən
başlanır:
“...Əri
elə bil iflic idi. Yemək verirdin yeyirdi,
vermirdin, acından ölürdü. Təmiz
köynək, corab, ütülü şalvar verirdin, geyirdi,
vermirdin, çirkin içində gəzirdi. Deməli, ərinin də anasıydı. Bütün evin anasıydı.
Ürəyi pis-pis bulandı. Fikirləşdi ki,
daha ana olmaqdan bezib. Sonra da fikirləşdi ki, bəs nə
olmaq istəyir?.. Heç
özü də bilmir.
...Fikirləşdi
ki, bax, həmişə belədi, indi nə qədər ki,
yuxuya getməyib, əri gəlib çıxmaq bilməyəcək,
amma elə ki, gözünə yuxu gedəcək, o dəqiqə
qapını tıqqıldadacaq. O da dik atılıb cərəyan
vurmuş kimi titrədəcək”...
Qadın
qəhrəmanın ovqatı bir az da
tündləşir... Düşünür ki,
“bu qoca dünyaya payız, qış daha çox
yaraşırdı. Çünki əvvəli də,
axırı da soyuq tənhalıq idi... ölüsü
dirisindən çox idi...
Bura gəlib
çatanda, bütün ölüb- gedənləri
xatırladı... Ata- anası, baba- nənələri,
xalaları, dayıları, əmiləri bir anın içində
evin hansı künclərindənsə saralmış
fotolardan ona baxdılar...
Hamısı ölmüşdü. Qalan bircə
o idi. Beş- on il
tanıdığı adamların - ərinin və
üç mənasız uşağın əlində əsir-
yesir qalmışdı. Uşaqlarının
üçü də ərinə oxşayırdı. Elə oxşayırdılar, elə bil əri
doğmuşdu onları. Odu ki, ölmək
istəyirdi. Bir də ona görə ölmək istəyirdi
ki, yenə yaz gəlirdi... Adamlar yalandan gülür, quşlar
yalandan oxuyur, ağaclar son gücünü toplayıb yenidən
tumurcuqlayırdılar”...
Və bu
ziddiyyətli hisslər, fikirlər, dünyayla, həyatla, təbii
gerçəkliklərlə bu qəribə qarşıdurma,
mücadilə kontekstində “aydın bir ilğım” gəlir
gözlərinin qarşısına:
“Divar saatı kəfgirini işə salıb bir dəfə
dınqıldadı. Saat üçün yarısını göstərirdi...
Yox, əri
bu vaxtacan səssiz- səmirsiz itə bilməzdi...
Ürəyi əsəbi- əsəbi döyündü.
Hə, qəza baş vermişdi... və bu qəza nə
vaxtsa baş verməliydi. O gün gəlib
çatmışdı və qəza baş vermişdi.
...Hə,
qəza baş vermişdi... Bu qəza
çoxdan baş verməliydi, amma indi baş tutmuşdu.
Əslində, bunu o, çoxdannan, özü də
dəfələrlə, dönə- dönə hiss eləmişdi...
yuxularında da görmüşdü. Axı bu miskin,
yeknəsəq həyatı nə qədər yaşamaq
olardı?..”
İş
o yerə çatır ki, ərinin ölümündən
sonra nə etməli olduğunu düşünür, yasa tədarük
görür...
“...Pal-
paltarının arasında ərinin bağda geydiyi zolaqlı
pijama və bir neçə qış köynəyi dəydi
gözünə. Fikirləşdi ki, bunların
hamısını boğçaya yığıb kasıb-
kusuba paylamalı olacaq. Sonra ürəyi
çırpına- çırpına fikirləşdi ki,
ümumiyyətlə, bütün bu köhnəliklərdən
qurtulmaq, keçmiş illərin yadigarı olan bu əşya
dağını yoxa çıxarmaq lazım olacaq”...
Hekayənin
bu yerində adam düşünür ki,
qadının bundan sonra yaşaması üçün
yalnız bircə ümid və ya şans var ki, o da xəyalın
gerçəkləşməsi, qəzanın, həqiqətən,
baş verməsidir. Əks halda nə baş verəcəyi təsəvvürə
gəlmir...
Ancaq əri,
gec də olsa, gəlib çıxır...
“...Yataq
otağına qayıdıb qapını çırpdı.
Yerinə girib nəfəsi təngiyə- təngiyə fikirləşdi
ki, indi əri mətbəxdə yuxusu gözündən
tökülə- tökülə vaxt udur, onun yuxuya getməyini
gözləyir... Gözləyir yuxuya getsin,
ölü kimi lal-dinməz uzanıb qalsın ki, onu rahat
buraxsın, iynəli suallarıyla zəhləsini tökməsin.
Əri bu dəqiqə ölüylə də
yatmağa razıydı, təki onun deyintisini eşitməsin.
Fikirləşdi
ki, niyə bu vaxtacan ağlına gəlməyib ki, əri onun
ölümünü istəyir?..”
İnsan
yalnız dərk edilən hisslərin, duyğuların,
düşüncələrin deyil, dərk edilməyənlərin
də əsiri imiş...
“...Əri
vannanın kənarında oturub ona baxırdı... qəfildən
hamamın qapısını çəkib arxadan
bağladı.
Uşaqları
dəhlizin o başından avazımış bənizlərilə
ona baxırdılar:
- Ana, ata
neyləyir orda?..
- Ata
ölüb!!!
Bunu çığıran əri idi. Səsi gecənin
sakit qaranlığında əks- səda verib elə bil küçəyə yayıldı. Uşaqlar səs- səsə verib ağlaşdılar...
Uşaqları birtəhər ovudub yerlərinə sala- sala fikirləşdi ki, hər yaz belə başlayır...
Andıra qalsın bu yaz fəslini!..”
Alison
Mendavilə müsahibəsində yazıçı deyir:
“Qəza” hekayəsinin ilk sətirləri uzun illər
çoxlarını çaşdırıb. Bu, bütün gecəni ərinin
yolunu gözləyən qadının, küçədə
çığıran pişiklərin səsini eşidərkən,
təsəvvüründən ötürdüyü, bəlkə
də, ağlasığmaz, təsəvvürəgəlməz
bir hiss idi...
...Lakin gəlin
səmimi olaq. Hansı birimizin qəlbindən, ya beynindən nələr
keçmir?.. Və niyə bunların
kağıza köçürülməsi, yəni hansı mənadasa
sənədləşməsi bizləri bu qədər qorxudur?.. Bu sətirlərdən
şoka düşənlərin təəccübü o illər
məni üzüb əldən salırdı.
“Uşaqların atası, həyat yoldaşı barədə
belə fikirləşməkmi olar?..”, yaxud
“Axı belə bir şey mümkündürmü?..” Halbuki
bu, sadəcə, qısqanclıqdan az qala ağlını
itirmiş bir qadının təxəyyülü idi”...
Yazıçının
yaradıcılığını araşdıran
avstriyalı ədəbiyyatşünas Sena Doğan müsahibələrindən
birində “nəyə görə məhz Afaq Məsudun nəsri
üzərində dayandınız?” sualına belə cavab
verir:
“İlk növbədə ona görə ki, bu
yazıçının düşüncəsi bizə, yəni
Avropa mühitinə yaxındır. Və mənə qəribə
gələn odur ki, ədəbi tənqiddə bu
yazıçının əsərlərini ciddi
araşdıran elmi işlər yoxdur. Yazılanlar
da çox səthi və ötəridir. Mənim
elmi işim bütövlükdə bu
yazıçının əsərlərinin tədqiqinə
həsr edilib.
Məsudun üstün cəhətləri onun dərin
psixologizmi, yaratdığı obrazlardan çox, oxucuya
yaxınlığıdır. Onun bütün əsərlərində
oxucu özünü həmmüəllif hesab edir. Məncə, Məsudun bütün əsərləri
bir- birilə əlaqəlidir.
...Bir də
bu yazıçının əsərlərində diqqətimi
cəlb edən məqamlardan onun qadın obrazlarıdı. A.Məsudun
qadınları tamamilə yeni tip qadınlardı. Bu öz mühitini yaşayan, içi
partlayışlarla dolu özünəməxsus qadın
obrazlarıdı. Bu cəhət digər
nasir Sara Oğuzda da özünü biruzə verir. Lakin Məsudun qadınları daha faciəlidilər,
onlar daha dar mühitdə yaşayırlar. “Sərçələr”,
“Dovşanın ölümü”, “Tək”, “Uydurma”, “Şənbə
gecəsi” və bu kimi hekayələr dediyim qadın
mühitinin faciəsinin müxtəlif şəkilləridir”...
“Dovşanın ölümü”ndə qəribə bir vəziyyət
(bir cüt dovşandan birinin nədənsə ölməsi)
ailədə ovqatı pozur. Və heç kimin
sözü, hərəkəti o birilərə xoş gəlmir.
Dünya görmüş İsa kişinin
gecikmiş məsləhəti (“Dovşanın erkəyiylə
dişisini bir yerdə saxlamazlar. Biri ölür həmişə...Çox
vaxt erkəyi”) də ərlə- arvad arasında müəmmalı
bir disharmoniya yaradır...
Və bu
ailə disharmoniyasının “müəllifi” yenə də
haraya istiqamətləndiyi, yaxud hesablandığı bilinməyən,
müəmmalı (və zəngin) qadın təxəyyülüdür...
Ancaq hər qadının yox, yazıçı
qadının, mütəfəkkir qadının təxəyyülüdür.
O qadının ki, “Afaqı məsud edən nədir?”
sualının cavabında reveranssız- filansız deyir:
“...Məsud
edən mənim öz dünyamdır. O dünya ki, oraya ancaq
mənim girişim var. Hər adam o
dünyaya daxil ola bilmir. Oxucular da o
dünyanın yalnız hansısa sərhədlərini
tanıya bilirlər. O dünya həmişə məndədir.
Sadəcə, məişət, iş problemləri imkan vermir
ki, mən həmişə o dünyada yaşayım. Bu, bilirsiniz nəyə bənzəyir?! Təyyarə uçuşa qalxanda adamın ürəyi
sıxılır, başı hərlənir. Əgər təyyarə birdən qalxsa, insan bəlkə
də ölə bilər. Bu da belə bir
keçiddir. Real həyatdan mənim daxili
“dünya”ma keçiddir. Əvvəllər
mən o “dünya”ya keçməyə çox çətinlik
çəkirdimsə, indi artıq alışmışam.
Çox tez bir zamanda o üzə keçirəm,
tez bir zamanda geriyə qayıdıram. Mənim məsudluğum
ancaq o “dünya”nın girişini
asanlaşdırmaqdır. Ən rəsmi, ən
xoşagəlməz, ən əlverişsiz şəraitlərdə
də mən o “dünya”ma keçə bilirəm. Bunun üçün nə ayağa qalxır, nə
də pəncərəni açmalı oluram. Elə
oturduğum yerdəcə, heç kim zahirən
sezə bilməsə də, mən ora keçirəm”...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2016.- 11 iyun.- S.20.