"Sözün yeddi gözəli" -
az sözlə ifadə olunan böyük mətləblər
Bütün zamanlarda xalqın, cəmiyyətin
formalaşması və inkişafında, milli
düşüncənin yaranması və yenilənməsində
ədəbiyyat böyük əhəmiyyət kəsb
etmişdir.
Yaradıcılığı
hər vaxt imzasından öndə olan şair, nasir, ədəbiyyatşünas,
publisist, esseist Əli Rza Xələfli də bir qərinədən
çoxdur ki, özünün çoxsaylı,
çoxçeşidli əsərləri ilə Azərbaycan ədəbiyyatına
xidmət edir. O, nadir qələm sahiblərindəndir ki,
sözün yükünü ədəbi janrların
bütün qollarında məsuliyyətlə, uğurla
çəkib aparır. Onun
yaradıclığında ədəbi sözün
sönük təsviri, tədqiqatın başdansovdu, səthi
forması yoxdur. Əsərlərində
süni pafos, şişirdilmiş obraz, bayağı şəkildə
təsvir olunmuş bir hadisəyə belə rast gəlmək
mümkün deyil. Əli Rzanın
yaradıcılığı bir ümmandır. Bu ümmana baş vurmaq nə qısa zamana, nə də
məhdud çərçivəyə sığan deyil.
Onun geniş, əhatəli
yaradıcılığı böyük tədqiqat işlərinin
predmeti, ədəbi tənqidin ciddi mövzusudur. Bu yazıda məqsədim yazıçının
çoxsaylı yaradıcılıq uğurlarından olan
"Sözün yeddi gözəli" əsəri barədə
təəssüratlarımı bölüşməkdir.
Kitaba filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Süleyman Alıyev əhatəli bir önsöz yazıb. "Yeddi rəngin
harmoniyası" adlanan giriş sözünün ən
böyük dəyəri ondadır ki, müəllif əlyazmanı
diqqətlə, həm də tədqiqatçı nəzərləri
ilə oxumuş, haqqında bəhs olunan müəlliflərin
yaradıcılıq dünyası ilə müəyyən qədər
tanış olmuş, əsərlərinin
ədəbi mühitdə, ümumən oxucularda
yaratdığı təsiri duya bilmişdir. Sözün
böyük qədirkeşi Əli Rza Xələflinin rənglərdən
və sözdən ilmə-ilmə toxuduğu portretlərin
gerçək təsvirini görə, qiymətləndirə
bilmişdir. Bəlkə elə bu səbəbdən
də yeddi qadın sənətkarın yaradıcılıq
yolunu yeni bir üslubda, ədəbi tənqidin müqayisəli,
fərdilik-ümumilik prinsipi ilə, lirik təsvir-detallarla
araşdıran, təhlil edən müəllifin tədqiqatı
elə ilk oxunuşdan mənə orijinal göründü.
Dilinin səlis və rəvanlığı, zənginliyi,
obrazlığı ilə cəlbedici olan bu monoqrafik əsər
Ə.R.Xələflinin çoxlu sayda əsərləri
sırasında yaradıcılıq üfüqlərinin
genişliyini, mənəvi aləminin
işığını, özəlliyini yeni istiqamətdən
ortaya qoydu.
Elmi-ədəbi
yaradıcılıqda az sözlə
böyük mətləbləri ifadə etmək müəllifdən
yüksək zövq, ədəbi konkretlik, kamillik tələb
edir. Əli Rza Xələflinin tədqiqat
yaradıcılığında dilinin obrazlığı, hiss
və duyğularının həssaslığı sənətə
olan sevgisinə söykənir. "Sözün
yeddi gözəli"ndə müəllif qəhrəmanların
yaradıcılığını, portretlərinin ədəbi
cizgilərini sözün qüdrəti, gözəlliyi ilə
təhlil müstəvisinə çıxarıb.
Əsərlə tanışlıqdan aydın oldu ki,
yeddi sənətkar xanımın
yaradıcılığında fərqlilikləri olduğu
kimi, bənzərlikləri də var. Onları birləşdirən
oxşar cəhətlər məhz ictimai məzmunlu
yazılardı. Amma bu oxşarlığın
özündə də üslub, mövzuya yanaşma tərzi,
təxəyyül fərdiliyi aydın nəzərə
çarpır. Ə.R.Xələfli də
onların yaradıcılığında məhz fərqli
prinsipləri əsas götürərək ictimai, milli-bəşəri
mövzularda ərsəyə gətirdikləri əsərlərini
tədqiq edib. Burda müəllifin
seçimi, fikir axıcılığı o qədər cilalıdır
ki, sözə sevdalıların hər biri öz
ampulasında bir qəhrəman obrazında görünür.
"Sözün
yeddi gözəli"nin ilki olaraq, müəllif
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
yazıçı-publisist Salatın Əhmədlinin
yaradıcılıq yoluna nəzər yetirib. Ə.R.Xələfli
onun əsərlərindən bəhs edərkən ilkin olaraq,
həm də yazı boyu söz işığını
"Heydər Əliyevin dil siyasəti"nə salır.
Çünki burda adı çəkilən əsər
hər zaman aktuallıq kəsb edən bir məsələyə,
xalqın milli kimliyinin, varlığının aynası olan
dil məsələsinə həsr olunub. Məlumdur
ki, ana dilimizin qorunması və inkişafında ulu öndərin
misilsiz xidmətləri olmuşdur.
Bu mövzu Salatın xanımın əsərində
ciddi, əhatəli şəkildə tədqiq olunmuşdur. Elə bu səbəbdən
də Əli Rza əsər üzərində geniş
dayanmış, onun milli dəyərlərimizə mənsubluğunu,
xalqın həyatında kəsb etdiyi əhəmiyyəti
müzakirə obyekti etmişdir. S.Əhmədli
ana dilimizlə bağlı fikirlərini "Dilimiz və
zövqümüz niyə korlanır" yazısında
başqa bir aspektdən davam etdirmişdir. Burada
yazıçı qeydləri, müzakirəyə
çıxarılan məsələlər Əli Rzanın
böyük marağına səbəb olduğundan əsərin
geniş təhlilini vermişdir. Ümumiyyətlə,
bu mövzu Salatın xanımın
yaradıcılığında həmişə açıq
olmuşdur. Müəllif sənətkarın
yaradıcılığında bir sıra qlobal məsələnin
dərinliyinə varmış, onun vətəndaşlıq
mövqeyini ədəbi məhsullarının timsalında
xarakterizə edərək dəyərləndirmişdir.
Ə.R.Xələfli təhlillərində keçidlər
edərək S.Əhmədlinin digər əsərlərini də
predmet olaraq önə çəkir,
yazıçı-publisistin portretini, əsərlərinin
ideya-bədii xüsusiyyətlərini saf-çürük
edir. S.Əhmədlinin yaradıcılıq diapazonu
geniş, çoxşaxəli və çoxəhatəlidir.
Tədqiqatçı da olduqca məhsuldar olan bu
yaradıcılıq laboratoriyasında yeni istiqamətlərdə
axtarışlar etməyə, görülən işlərin
ədəbi zəhmətini qiymətləndirməyə
çalışıb. Ə.Xələfli yazır:
"S.Əhmədli "Hər kim yüz
il unutmasa..." kitabı ilə tədqiqatının yeni
istiqamətinin əsasını qoydu. Bunu
folklorşünaslıq istiqaməti adlandırmaqla S.Əhmədlinin
yeni fəaliyyət sahəsində S.Mümtaz, V.Xuluflu,
H.Əlizadə, Ə.Axundov, M.H.Təhmasib, F.Fərhadov,
B.Çobanzadə kimi ədəbiyyatımızın hər
biri ayrıca mərhələ olan, fədakarlıqları ilə
bağlayan mənəvi əlaqələrini
görürük". Görkəmli sənətkarlar
haqqında yazdığı əsərləri, toplayıb tərtib
etdiyi ədəbi nümunələri və onların hər
birinin ayrıca tədqiqi Salatın xanımın elmi təfəkkürünün,
ədəbi imkanlarının üfüqlərində
aydın bir formada təzahür etmişdir. Əslində hansısa bir klassikin, nüfuzlu bir elm,
sənət adamının yaradıcılığını
ədəbiyyat tariximizə həkk etdirən tədqiqatçı-alim,
sənətkar öz adını bu tarixin səhifəsinə
yazmış olur. Ə.R.Xələflinin tədqiqatları
S.Əhmədli haqqında ilk fundamental əsər kimi diqqəti
cəlb edir.
Yazıçı qadınların hər birinin
yaradıcılıqlarını mənəvi aləminin
gözəlliyi və özəlliyi ilə təqdim edən
müəllif eyni səmimiyyətlə, həm də fərqli
yanaşma ilə poeziyamızda özünün lirik-romantik,
psixoloji şeirləri ilə tanınan Xuraman Vəfanın da
poetik dünyasına qapı açır. Onun ədəbi
ömrünə "Könüllərdə bahar olsa"
tanışlığı ilə giriş edən tədqiqatçı
bizi sanki bu xanım sənətkarın gözəllik və
mükəmməllik nücəssəməsi olan poeziya aləminə
səyahətə aparır. Onun sənəti,
ziyalılığı, doğal kübarlığı ilə
bağlı olan təqdimat söz sənətinin sehrinə düşən
işıq təki qəlbimizi nurlandırır. Müəllif əlində, dilində
daşıdığı sözün məşəli ilə
Xuraman Vəfanın şair obrazını sözün
palitrasında təbii canlandıra bilib. "Xuraman
Vəfanın poeziyası adının mənəvi mahiyyətinə
xidmət edən poeziyadır. Yaş
ötür, zaman keçir, ancaq o yenə böyük sevgili
ruhuna aşiqlik və aşiqanəlik motivlərinə sədaqətini
qoruyur". Elə bu tanışlıq da
bizə şairin yaradıcılığının ruhu,
lirizmi, əsərlərinin mövzusu haqqında məlumat
verir. Qeyd edək ki, müəllifin sənətkarların
yaradıcılığına girişləri onların
özlərinin və əsərlərinin mənəvi
qatına bələdçilikdən doğan
doğmalıqdır. Əli Rza Xələflinin tədqiqat
yaradıcılığında dilinin obrazlığı, hiss
və duyğuları, həssaslığı sənətə
olan sevgisinə söykənir. Şairin təqdimatından
sonra mövzuya körpünü sevgi salır. "Sevgi...Sevgi... yaxud əbədi təzəliyin
şövqü"ndə əsərlərini böyük
ustalıqla xarakterizə etməklə müəllifin
mövzuya yanaşmasının özəlliyini göstərir.
Xuraman xanımın ədəbi aləminə daxil
olmağın yolunu obrazlı şəkildə ifadə edən
müəllif yazır: "Bunun üçün bircə
qapı var; sənət adamı kimi, sənətkar kimi Məhsəti
xanımın, Xurşid Banu Natəvanın, Fatma xanım Kəminənin...
Ümgülsümün... hansı
qapısından keçə biliriksə, gərək Xuraman Vəfanın
da o qapısından keçək".
Ə.R.Xələfli lirik qəhrəmanın
arzularından, poetik ruhundan, bu ruhun yaratdığı ədəbi
sərvətdən söz açır. Burda poetik dil,
sevgilərin tərcümanı olan gözlər, incə ruh,
hisslər, duyğuların ifadəsi olan açmalar,
müqayisəli təhlillər tədqiqatçının təhkiyəsində
olduqca maraqlı təsir bağışlayır. X.Vəfanın sevgisiylə (lirik "mən"in)
Leylinin sevgisi mahiyyət baxımından
qarşılaşdırılır, müqayisə olunur.
"Heç olmasa Leyli dərdini şama deyir.
Amma Xuraman Vəfanın lirik məni heç bunu şama da deyə bilmir. Təkliyinə,
tənhalığına sığınır, çünki
o, Leylidən fərqli olaraq qeyrisinə öz
yanğısının səbəbini açıqlaya bilmir.
Onun bircə təskinliyi var - dörd divar
içində gizlin-gizlin ağlamaq təskinliyi". X.Vəfanın "lirik mən"inin klassik
poeziyamızın sevgi qəhrəmanı Leyli ilə
müqayisəsi Əli Rzanın onun sənətinə verdiyi ən
yüksək dəyərdir. X.Vəfanın
poeziyası başdan-başa sevgidən yoğrulub. Və təhlil boyunca bu yaradıcılıqdan verilən
poetik nümunələr müəllifin düşüncəsində
zər təki, inci təki ipə-sapa düzülüb.
Təbii ki, bu zinətə rəvac verən də
şairin poeziyasıdır.
Ədəbi əsər onda bəşərilik və əbədilik
qazanır ki, bütün dövrlərdə insanlar bu əsərlərlə
ictimai-şəxsi talelərində bir paralellik görə
bilsinlər.
Şairin şeirləri də, bu ədəbi məhsulları
yüksək zövqlə və özünəxas üslub və
səriştə ilə tədqiq-təhlil edən, araşdıran
Əli Xələflinin çəmən ətirli poetik
düşüncələri də bu həqiqətin
Xuramanın poeziyasında apaydın göründüyünə
inandıra bilir oxucunu. Və təkcə
poeziyası yox, "ədəbi esseləri, ədəbi-tənqidi
görüşlərini ifadə edən publisistik
yazıları... ən başlıcası ayrı-ayrı məqamlarda
qələmə aldığı Şərq mənəvi
mühitinin ən gözəl ənənələrini
yaşadan aforistik deyimləri, bitkin hikmət ifadə edən
mətnləri" də. Və burda
düşünürsən ki, müəllifin tədqiqat
obyekti kimi seçdiyi qadın yazarlar sıradan olanlar deyil,
sözün tək bir qanadında məskunlaşan deyil,
çoxşaxəli və müxtəlif janrlarda qələm
işlətməyi bacaran, elə qələmləri ilə də
ədəbiyyat tarixinə adlarını yazan sənətkar
qadınlardır. Bu ədəbi keyfiyyətlər
Ə.Xələflini mövzusuna qəhrəman seçdiyi
söz sərraflarının irsini son dərəcə məsuliyyətlə,
cəfakeşliklə (nə qədər fitri istedada,
yaradıcı təcrübəyə malik olsa belə!) təxəyyül
yetikliyi, zənginliyi ilə araşdırmaya sövq edib. Həqiqi sənətin
güclü məntiqi ilə sözə vurulan yekun sənətkarları
yaddaşımıza yazır. Xuramanda olduğu kimi:
"Sevgi... sevgi. Əbədi təzəliyin
şövqü. Bütün
insanlığın səcdə edəcəyi əbədi
müqəddəslik məbədi sevən könüllərdir".
Gülxani
Pənah haqqındakı araşdırmasını
"Şair, publisist, tədqiqatçı... Gülxani Pənaha
məktub"la başlayan müəllif şəxsiyyətin
özünü və sözünü layiq olduğu mərtəbədə
tanıtmağa çalışıb. O, özünə, həm
də oxucularına ünvanlanan sözünü süni və
taftoloji suallardan və fikirlərdən uzaq bir ədəbi
ustalıqla bölüşür. "Yəqin ki, Gülxani
xanımın sözə səmimi dostluq münasibəti,
sözlə ülfəti olmasaydı, bir sözlə, onun
daxili aləmində sözə sevgi və eşq olmasaydı,
bu qədər ağır iztirablara davam gətirə bilməzdi..."
Bu iztirablar yazıçı-ana qəlbində
həyatı pöhrədə ikən qırılıb
tökülən şəhid balalarımızın, didərgin
soydaşlarımızın müsibətini ürəyində
daşıdığı dərdlərdi. Nə yaxşı ki, söz adamı dərdin ürəyi
sıxdığı vaxtlarda iztirablarını yaza bilir.
Qarabağ dərdlərini, Xocalı faciəsini
müdrikanə sözün işığında həyatdan
sənətə, gerçəklikdən əbədiyyətə
ötürə bilir. Amma iş təkcə
sözün, fikrin gözəlliyinə vurğunluqdan, sənətkarın
mənəvi aləminin zənginliyindən (lap elə bunlarla
birgə!) yox, onları aça bilən püxtə qələm
sahibinin ağrılarını, kədərini sözün əlvan
rənglərində göstərə bilməsindən gedir. Dildə, təsvirdə heyrətamizlik, yüksək
fikir tədqiqatçının sənətkar
dünyasına yaxından bələdliyi, yazıçı
təfəkkürünə, təxəyyülünə
güvənliyidir. Belə olmasaydı müəllif əminliklə
"Qarabağ müharibəsinin bədii salnaməsini yaradan
müəlliflər arasında Gülxani Pənah çevik
düşüncə tərzi ilə fərqlənir... Gülxani Pənah ədəbiyyatşünasdır,
qələminin mübarizliyi ilə seçilən
publisistdir", deməzdi. Burda tədqiqatçının
da ədəbiyyatımız qarşısında xidməti,
imzalarını tanısaq da,
yaradıcılıqlarının məna yükünə yetərincə
bələd olmadığımız sözə
sevdalıların irsini araşdıraraq üzə çıxarmasıdır.
Müəllif ədəbiyyatşünas nəzərləri
ilə G.Pənahın bir sıra janrlarda yazdığı əsərlərini
ideya-mahiyyət baxımından, sözünün kəsəri
ilə yeddilikdə haqqı olan ədəbi şəxsiyyət
kimi, yaradıcılığını monoqrafik əsərinin
bir qolunda təqdim edir.
Aydındır ki, tədqiqat işi, böyük zəhmət,
əziyyət tələb edən sahədir. Tədqiqat əsərinin
tədqiqi isə ikiqat zəhmət, geniş təxəyyül
imkanına malik olmağı tələb edir. Sözümüz onadır ki, Ə.R.Xələfli ədəbiyyatşünaslıqda
tədqiqatın tədqiqinin özünəmənsubluğunun
parlaq nümunəsini yarada bilib.
Burda istər-istəməz
düşünməli oluram: Necə böyük qəlbə,
seçmə yazı mədəniyyətinə,
açıqürəkliyə sahib olasan ki, sözün yeddi
qütbündə dayanan yeddi gözəlin hər birinin
ruhunu, yaradıcılıq dünyasının gerçəkliyini
sevgi ilə, səmimiyyətlə aça, mübhəmlikləri
duya biləsən. Və duyduğun,
gördüyün, mənalandırdığın kimi, həm
də olduqları, yazdıqları təki xarakterizə etməyə
israrlı olasan və bu israrında sözünün qalibi
olasan.
"Tarix yazıçı düşüncəsində"
G.Pənahın bütövlükdə yaradıcılığından
bəhs edir.
O yaradıcılıqdan ki, yaşadığımız faciələrin
ədəbiyyat tarixinə yazılmasında G.Pənahın əsərlərinin
yeri və rolu danılmazdır. İstər
şeirləri, istərsə də hekayələri həyat
gerçəkliklərinin, real hadisələrin xarakterik
detallarla təsviri müəllifin təhlillərini şərtləndirən
amillərdir. G.Pənahın əsərlərinin
məna yükü bədii təhkiyənin dili ilə elə
təsvir edilir ki, tədqiqatçının özü heyrətini
gizlədə bilmir. Çünki xanım
yazıçı burda həyat həqiqətlərini bədii
həqiqətdə, özü də böyük sənətkarlıqla
yarada bilmişdir. Müəllif onun Qarabağ mövzusunda
yazdığı şeirlərini
"bütövlükdə Qarabağ simfoniyası da
adlandırmaq olar," deyir.
Bu mənada Gülxaninin "Xocalı", "Yaddan
çıxmaz Qarabağ" poemaları xalqımızın
yaşadığı soyqırım faciəsinin,
ağrıların, itkilərin bədii təcəssümüdür. Müəllif bu şeirləri "manifest
ruhlu lövhələr" hesab etməkdə haqlıdır.
O
yazır: "Müəllif istər Qaradağlı,
Daşaltı, istərsə də Xocalı faciələrini
elə sənədləşdirir, elə ədəbi-bədii
don altında verə bilir ki, daha oxucuda heç bir şübhə
yeri qoymur. Düşmənin nə vaxtsa özünə bəraət
qazandıracağı istəklərinin
qarşısına sözlə sədd çəkir..." Gülxani milli-bəşəri ağrıları nəsr
əsərlərində olduqca güclü təsvir edir.
"Nifrətin zəif qurbanı" o qədər
güclü təsirə malikdir ki, tədqiqatçı əsərin
məzmununu, səciyyəsini verməklə, hadisələrin
təfərrüatını oxuculara çatdırmaq istəyir.
Burda tədqiqatçı çox əsərlər
üzərində dayanır, onların hər birinin ədəbiyyat
tariximizdə yaşamağa haqqı olduğunu bəyan edir.
(Ardı var)
Şəfəq Nasir
525-ci qəzet.- 2016.- 17 iyun.- S.4.