Bülbül təkrarsızlığı:
sehrli səs və möcüzəli ifalar
Azərbaycan
professional vokal sənətinin banisi, SSRİ Xalq artisti, Stalin
mükafatı laureatı, professor, ictimai xadim Bülbül
1897-ci il iyun ayının 22-də
Şuşada Azərbaycanın bir çox böyük
şair və musiqiçilərinin, xanəndələrinin,
görkəmli şəxsiyyətlərinin vətənində
doğulub.
Elə orada - Şuşada 8 yaşlı xanəndə
oğlanın, Bülbülün sənət yolu
başlanır. İlk musiqi savadını da Şuşa
mollaxanasında alır. Möcüzə
oğlan barədə eşidən “Qarğa” ləqəbli
qarmonçalan gəncəli Müseyib Bülbülün Gəncədəki
“Şamaxı” mehmanxanasında çıxış etməsi
üçün iki dəfə Şuşaya gəlir. Bülbül mollaxanada oxuduğunu deyib təklifi qəbul
etmir. Mollaxanada molla əlində həmişə nazik
çubuq tutur və dərslərdən fikri yayınan
şagirdləri bu çubuqla vururdu.Müseyib
çıxıb gedəndən sonra dərsdə onun təklifi
haqqında düşünən Bülbülün fikri dərsdən
yayınır və “kitaba bax” deyən mollanın
çubuğu əllərinə çırpılanda
özünə gəlir. Çox təkəbbürlü
olan Bülbül yerindən dik atılaraq sinifdən
qaçaraq çıxır. Bülbülü
heç vaxt vurmayan, məzəmmət etməyən
mollanın bu davranışı mollaxanadan getmək
üçün bir təkan olur. Səhəri
gün Bülbül Gəncəyə gedir və
“Şamaxı” mehmanxanasında çıxış etməyə
başlayır. 1909-cu ildə Bülbül
Gəncəyə köçür. Burada
gənc xanəndənin görünməmiş şöhrəti
yayılır, o, Gəncədə böyük uğurla
çıxışlar edir. Bülbül
Gəncə İncəsənət İşçiləri
İttifaqının sədri, mədəniyyət şöbəsinin
müdiri, mədəni-maarif plenumunun üzvü, İncəsənət
İşçiləri İttifaqı İdarə Heyəti sədrinin
müavini seçilir. 1911-ci ildə onu Tiflisə,ictimai yığıncaqlar keçirilən
yay binasında çıxışa dəvət edirlər.
Burada o, məşhur gürcü müğənnisi Vano
Saracişvili ilə tanış olur. Tez-tez Tiflisdə olan Bülbül konsert və
tamaşalara, gürcü operalarına gedir, Tiflisdə
qastrolda olan italyan müğənnilərinin ifasında
operalara qulaq asır və fikirləşir ki, görəsən,
o da bir vaxt belə oxuya biləcəkmi?
O,
keçdiyi xanəndəlik məktəbi ilə klassik opera sənəti
arasında çox böyük fərq olduğunu başa
düşür, italyanlar kimi oxumaq, İtaliyanı görmək,
orada təhsil almaq istəyirdi.
1920-ci ildə Bülbül Bakıya köçür və
1921-ci ildə Azərbaycan Konservatoriyasına daxil olur. O, Konservatoriyada vokal üzrə
təhsil alan ilk azərbaycanlı tələbə
idi.
Bülbül böyük səylə F.Polyayevin sinfində
məşğul olur, təhsili uğurla nəticələndikcə,
İtaliyaya səfər etmək arzusu daha da artırdı.
1924-cü ilin yayında İtaliyaya yay tətilinə gedən
Bülbül qəti qərara gəlir ki, İtaliyada
ixtisasını artırmalıdır.
1925-ci ildə,
professor F.Polyayev Bakıdan gedəndən
sonra Bülbül təhsilini professor N.İ.Speranskinin sinfində
davam etdirir.
1927-ci ildə Konservatoriyanı müvəffəqiyyətlə
bitirən Bülbülü Azərbaycan hökuməti
İtaliyanın Milan şəhərinə biliyini təkmilləşdirmək
üçün 4 illik ezamiyyətə göndərməyi qərara
aldı.
Bu
Bülbülə iki məktəbin sintezini - dünya və
milli incəsənətin ən yaxşı nümunələrini
birləşdirməyə və yeni məktəb yaratmaq
arzusunu həyata keçirməyə imkan verdi.
O, 1927-ci ilin noyabrından 1931-ci ilin oktyabr ayınadək
Milanda təhsil aldı.
Bu illər axtarış və kəşflərlə
dolu illər oldu. 4 il keçdi. Bülbül
artıq öz məqsədinə çatmışdı.
1931-ci ildə İtaliyanın məşhur
musiqi jurnalı “Arte Nostra” Bülbülün şəklini və
“Bulbul dell Azerbedgian” adlı məqalə çap etdi. Məqalədə
deyilirdi: “Bülbül müsəlman aləmindən
İtaliyaya təhsil almaq üçün gəlmiş ilk
vokalçıdır. O, spesifik Şərq oxumasından Avropa
oxuma məktəbinə keçmişdir.
Maestro Rafele Qrani Bülbülün italyan oxuma məktəbini,
tədris üsulunu mükəmməl yiyələndiyini etiraf
etdikdən sonra Bülbül Avropada topladığı bilikləri
xalqa çatdırmaq, öz arzusunu - iki məktəbin
sintezini həyata keçirmək üçün vətənə
tələsir.
Belə sintezin gözəl sübutu
Bülbülün yaradıcılığıdır”.
Təhsil aldığı müddətdə
dövrünün tanınmış musiqiçilərindən
- Cüzeppe Anselmi, Delli Ponti və Rafaele Qranidən dərs
alır.
Bir gün Maestro Anselmi Bülbüldən muğam
oxumağını xahiş edir. Üçüncü oktavada si və
do notlarını götürən Bülbül C.Anselmini
çox təəccübləndirir. C.Anselmi Bülbülə
deyir: “Siz bu cür oxuma tərzini, məktəbi atıb adi
tenor olmaq istəyirsiniz? Bu sənətlə siz bütün
dünyanı gəzib uğurlar qazana və milyonçu ola bilərsiniz”. Bülbül cavab verir:
“Maestro, mən sənətimi atmaq istəmirəm. İstəyirəm
ki, mənim xalqım bu gün muğam oxuduğunda sabah “Toska”, “Karmen” oxumağı bacarsınlar. Mən iki məktəbin sintezini həyata keçirmək
istəyirəm”.
1931-ci ildə
Bülbülün İtaliyadan qayıtmasından,
Konservatoriyadakı ilk məruzəsindən və Xalq Maarif
Komissarlığının müşavirəsindəki
çıxışından sonra Azərbaycan musiqi sənəti
inkişafında yeni mərhələ, musiqi
dramaturgiyasının yeni tipi və buna uyğun kadrların
hazırlanması üçün çətin iş
başlanır.
Bülbül Avropa professional vokal məktəbi
üsullarının Azərbaycan vokal ifaçılıq mədəniyyətinə
qovuşmasının mümkünlüyünü elmi surətdə
sübut etmişdir.
Bəstəkar,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı, Lenin mükafatı
laureatı, SSRİ Xalq artisti, professor Qara Qarayevin
yazdığı kimi, “İtaliyada vokal təhsili almış
Bülbül yüksək belkanto üslubunun Azərbaycan milli
oxuma üslubu ilə sintezini yaratdı, bu da istedadlı və
tələbkar ustadın çox böyük
yaradıcılıq nailiyyətlərindən idi.
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının
professoru kimi Bülbülün çoxillik məhsuldar pedaqoji
fəaliyyəti bənzərsiz Azərbaycan vokal sənətinin
yaranmasına səbəb oldu, bunun da ənənələri
ustadın şagirdləri və ardıcılları tərəfindən
uğurla inkişaf etdirilir”.
1932-ci ildə Bülbül Azərbaycan musiqi folklorunun ən
yaxşı nümunələrinin toplanması, tətbiqi, tədris
edilməsi üçün Elmi-Tədqiqat Musiqi Kabineti
yaradır. O,
tarixi qədimlərə gedib çıxan xalq
mahnılarını üzə çıxarmaq, Azərbaycan
rayonlarına bol-bol səpələnmiş xəzinəni
toplamaq üçün Qarabağa ilk elmi ekspedisiyaya Elmi-Tədqiqat
Musiqi Kabinetinə işləmək üçün dəvət
etdiyi, ilk Azərbaycan romanslarının müəllifi Asəf
Zeynallı ilə gedir. Onların
topladığı zəngin materiallar Musiqi Kabinetinin əsasını
qoydu.
Bülbül
Musiqi Kabineti ilə əməkdaşlığa bəstəkar
Ü.Hacıbəyovu, S.Rüstəmovu, Ə.Bədəlbəylini,
Niyazini, Z.Stelniki, daha sonra tələbələr: T.Quliyevi,
Z.Bağırovu, Ərtoğrol Cavidi, M.İsmayılovu,
Q.Qarayevi, C.Hacıyevi, F.Əmirovu dəvət etmişdi. Bu da Azərbaycan musiqi irsinin öyrənilməsində,
yayılmasında, bəstəkar və
musiqişünasların yetişməsində böyük rol
oynamışdır.
Bülbül aşıq yaradıcılığına
da böyük sevgi ilə yanaşmışdır. O, aşıq
yaradıcılığı nümunələrini
toplamış, respublikanın müxtəlif rayonlarına
xüsusi ekspedisiyalar təşkil etmişdir. Onun təşəbbüsü
ilə 25 aşığın müşavirəsi
çağırılmış, şifahi aşıq
yaradıcılığı materiallarının toplanması
üçün briqada yaradılmış, 250 çap vərəqindən
artıq dastan, nağıl, qoşma və aşıq musiqisi
nümunələri yazılmışdır.
1933-cü ildə Bülbül pianoçuların,
skripkaçıların, violonçel çalanların və
vokalçıların Birinci Ümumittifaq Moskva müsabiqəsində
iştirak edir.
O, vokalçıların Birinci Ümumittifaq Moskva müsabiqəsində
ilk azərbaycanlı laureat olmuşdur.
Bülbül opera studiyasının, səsyazma
kabinetinin, not nəşriyyatının
yaradılmasının, parlaq istedadların aşkara
çıxarılması üçün Azərbaycanda I
Musiqi Olimpiadası çağırılmasının,
musiqişünaslığa vahid rəhbərliyi təmin etmək
məqsədilə SSRİ-nin ən məşhur
musiqişünaslarının geniş müşavirəsinin
keçirilməsinin təşəbbüsçüsü və
təşkilatçısı olmuşdur.
1935-ci ildə Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
inkişafındakı xidmətlərinə görə
Bülbülə Azərbaycan SSR Əməkdar artisti adı
verilmişdir.
Bülbül heyrətamiz, çoxcəhətli sənətkardır. Xalq mahnıları, ariyalar,
rus və Azərbaycan klassikası... Aşıq Qərib,
Kavaradossi, Hersoq, Aslan, Əliyar, Əsgər, Fərhad,
Nizami...
Zirvədə isə Bülbülün Koroğlusudur. Bu operanı
Ü.Hacıbəyov məhz Bülbül üçün
yazmışdır. Rövşən
partiyasının tələb etdiyi o çox çətin tessituranı
ustalıqla, rahat yalnız Bülbül oxuya bilirdi. Təkcə
“si-bemol”, “si”, üçüncü oktavanın “do”, “re”
notları “Koroğlu”da onlarcadır. Obrazın
bu mürəkkəb ahəngini aktyor öz oyunu ilə, əlbəttə
ki, açıq, sərbəst axan, gözəlliyi, qüdrəti
ilə, insanı valeh edən səsi ilə
tamaşaçıya çatdırırdı.
Bülbül xalq bahadırı Koroğlunun unudulmaz surətini
yaratmışdır.
1938-ci il, aprelin 5-də Moskvada keçirilən Azərbaycan
incəsənəti dekadası Ü.Hacıbəyovun
“Koroğlu” operası ilə açıldı. Elə ilk tamaşadan Bülbül haqqında hərarətlə,
heyranlıqla danışırdılar. O öz sənəti
ilə musiqiçiləri də, adi
tamaşaçıları da məftun etmişdi. Paytaxt mətbuatı Bülbülün
çıxışına çox sayda məqalələr həsr
etdi.
Azərbaycan SSR opera sənətinin inkişafı sahəsində
görkəmli fəaliyyətinə görə 1938-ci ildə
Bülbül SSRİ Xalq artisti kimi yüksək ada layiq
görüldü.
Bülbül simfonik muğamların yaranmasının təşəbbüskarı
və bilavasitə iştirakçısıdır. Fikrət
Əmirovun “Şur” və “Kürd-ovşarı” simfonik
muğamları məhz Bülbülün təşəbbüsü
ilə yaranmışdır. Hal-hazırda Fikrət
Əmirovun Bülbülə ünvanladığı “Şur”
və “Kürd - ovşarı” partituraları üzərində
təşəkkür bildirən sözlər muzeydə
nümayiş olunur: “Mən Bülbülə iri simfonik əsərlərin
yeni forması - simfonik muğamların yaranmasına görə
borcluyam”.
Bu simfonik muğamlardan sonra Niyazinin “Rast”, Süleyman
Ələsgərovun “Bayatı-Şiraz” simfonik
muğamları yarandı.
Bülbül Azərbaycan musiqi mədəniyyətini nəhəng
sıçrayışla irəli apardı.
Dahi bəstəkarımız
Qara Qarayev “Bakinskiy raboçiy” qəzetində yazırdı:
“Respublikamızın musiqi həyatında əlamətdar hadisə
gənc, istedadlı bəstəkar Fikrət Əmirovun yeni
simfonik əsərlərinin - Azərbaycan muğamları
“Şur” və Kürd-ovşarı”nın
ifası oldu. Yeni əsərlərin əsasını
Fikrət Əmirov, professor Bülbülün rəhbərliyi
altında musiqi folklorunun görkəmli bilicilərinin
oxuması, xalq çalğı alətləri ifasının
dəqiq yazılışı ilə Azərbaycan
muğamlarını daxil etmişdir.
Azərbaycan musiqisinin yeni əsərlərinin
yaranmasında SSRİ Xalq artisti Bülbülün
böyük rolunu qeyd etmək lazımdır. O, muğamların simfonizə
edilməsinin təşəbbüskarıdır, bu fikri gənc
bəstəkara o demişdir. F.Əmirovun bu
işində - materialların seçilməsi, qiymətli məsləhətləri,
bəstəkara verdiyi elmi məsləhətlərilə
Bülbül çox fəal iştirak etmişdir.
Azərbaycan musiqi folklorunun böyük bilicisi professorun
gənc, istedadlı bəstəkarla yaradıcı əməkdaşlığı
Sovet musiqisinə qiymətli töhfə olan gözəl simfonik
əsərlərin yaranmasını təmin etmişdir. Azərbaycan bəstəkarları
Bülbülə çox borcludurlar”.
Lirik-dramatik tenor, geniş diapazonlu, nadir səsi ilə
Bülbül dinləyicilərin qəlbinə hakim kəsilirdi. O, öz ifa
ustalığı ilə xalqın böyük məhəbbətini
qazanmışdı.
Çoxillik zəhməti, konsert fəaliyyəti 1950-ci
ildə Bülbülə Stalin mükafatı verilməklə
qeyd olundu.
Bülbül
ömrünün son günlərinədək xalqına
doğru can atırdı. Bülbül öz
xalqını sonsuz məhəbbətlə sevirdi. O,
doğma incəsənəti dar çərçivədən
azad etmək, Azərbaycan musiqi xəzinəsinin dərindən
öyrənilməsi üçün böyük işlər
görmüşdür. Konservatoriyada vokal
üzrə ilk azərbaycanlı professor Bülbül
çoxlu istedadlı müğənnilər
yetişdirmişdir. Onun
yaratdığı Elmi - Tədqiqat Musiqi Kabineti Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılıq inkişafında əhəmiyyətli və
məhsuldar rol oynamışdır. Bu
günkü Azərbaycan Respublikası Elmlər
Akademiyasının İncəsənət və Memarlıq
İnstitutu məhz bu kabinetin bazası əsasında
yaradılmışdır. Bülbül
irsi bu gün də Azərbaycanın və dünyanın həm
maddi aləmində, həm də mənəvi
dünyasında yaşayır.
Fərqanə CABBAROVA
Bülbülün Memorial Muzeyinin
direktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 25 iyun.- S.24.