Elçinin "Poçt şöbəsində
xəyal"lar aləmində qeyri-səlis məntiq
möcüzəsi
Hazırda
elm kimi tanınan "məntiq" anlayışı insana
ana bətnində (öyrədilən!), insanın ilk
hüceyrələrinin oyandığı andan
formalaşmağa başlayan bir təlimat funksiyasıdır
ki, insan bütün həyatı boyu bu anlayışla
özünü tapır, cəmiyyətdə yerini tutur,
qurur-yaradır, öz fəlsəfi mahiyyəti ilə
özünü idarə və ifadə edir.
İnsanın ilk yaşayış yeri olan ana bətni
onu mükəmməl formada yetişdirir. Ananın ətrafdan
aldığı enerji ilə öz bətnindəki canlıya
verdiyi bütün impulslar həmin canlının gələcək
həyatını təmin edə biləcək qədər
dolğun bir nüvə yükü ilə yüklənir və
həmin canlı dünyaya gəldikdən sonra ana bətnində
aldığı enerji ilə bütün ömrü boyu hərəkətdə
olur. Ana bətnində aldığı
enerjinin tükəndiyi ana qədər öz dinamikası ilə
yaşayan və yaradan insan son nəfəsinə qədər
(təlimatlandığı!) məntiqindən heç vaxt kənara
çıxa bilmir. Bəzən belə
hallar da olur ki, insan düşüncəsindəki dərketmədən
kənara çıxmaq gücündə olduğunu
özündə hiss edir, çıxmağa
çalışır, lakin qavrama hüdudlarını
aşa bilmir. Sadəcə hiss edir ki, irəlidə dərk
olunmasına və öyrənilməsinə ehtiyac duyulan və
keçilməsi daha gərəkli olan dolanbac labirintlər,
lağımlar vardır.
Məntiq insanın idrakında nə qədər səlisdirsə,
bir o qədər də qeyri-səlisdir. Bu həqiqət
insanın ömrü uzunu özünü anbaan göstərir.
İnsan gah konkret ölçülərlə
özünü ifadə edir, gah da dəyişən və iti
sürətlə formadan formaya düşən, fikirlər
çoxluğunun zərrəcikləri ilə cilalanan, öz
ahəngi ilə fərqlənən qeyri-səlis məntiqlə
istədiyini təlqin edir. Fikrimizcə məhz
canlıların yaranışının özü qeyri-səlis
məntiqin çoxxəttiliyinə bağlı olan bir mahiyyətdir.
Mənfinin müsbətlə tapışa bilməsi
üçün hərəkətə gələn qüvvənin
yaratdığı enerji hər iki tərəf
arasındakı məsafədə elə bir dinamika yaradır
ki, gözlə görünmək imkanında olmayan həmin
dinamikanın hərəkətə gəlməsini təmin edən
zərrəciklər məhz iki vur iki arasındakı məsafəni
birləşdirən ölçünün
qovuşacağı ana qədərki həddə alınan
cavabın tapılmasını təmin edən çoxhərəkətliliyin
oxşarı qədər bənzərdir. Bəli,
yuxarıda da dediyimiz kimi, insan yarandığı andan nə qədər
səlisdirsə, bir o qədər də qeyri-səlisdir.
Tarix göstərir ki, məhz özündə
cəmləşdirdiyi bu imkanlarla insan zaman-zaman öz
gücü və qüvvəsi ilə müasir inkişaf
nöqtəsinə qədər yüksələ bilmişdir.
Buna heç bir şübhə yoxdur ki, anbaan
yeniləşən təxəyyülün daha nələrə
qadir olduğunu insan bundan sonra da bütün imkanları ilə
ortaya qoya biləcəkdir. Çünki
ana bətnində aldığı qüdrətlə insan hər
an özü-özünü "yeniləyir". Yenilənən hər bir enerji öz qüvvəsini
sağlamlaşdırdığı kimi, həm də yeni
impulslar yaradır.
Bütün bu fikirlər belə deyir ki, ən mükəmməl
mexanizm olan insan, elmin bütün sahələrində
özünü eyni mahiyyətlə ifadə edir. Həm dəqiq
elmlərdə, həm də bədii yaradıcılıq sahəsində.
İnsan öz dinamik cərəyanı ilə həm
özünü ifadə edir, həm də ətraf mühiti,
cəmiyyəti formalaşdırır. İnsan həm
öz həyat tərzini öz enerjisinin qüdrətinə
uyğun qura bilir, həm də ətraf mühitə bəzən
yararlı, bəzən də yararsız impulslar ötürə
bilir. İnsan öz daxili aləmində həm
öz dünyasını yarada bilir, həm də ətraf
mühitdən aldığı müxtəlif enerjilərlə
mübarizə etmək zorunda qalır, həm də inkişaf
nöqtəsinə yüksəlmək üçün
uyğun olan atom dənəcikləri ilə yüklənmək
qüdrətində bulunur. İnsanın
varlığı bəzən mənfi emosiyalar yaradan enerjilərlə
yükləndikdə gah dağıdıcı potensialın təsiri
altına düşür, gah da depression orbitə daxil olur.
Bütün bunlar insan həyatının mənasını
ifadə edən amillərdir.
İnsanın
kəşf etdiyi, yer üzündə görünən hər
nə vardırsa realdır məntiqi ilə məsələyə
yanaşsaq, yəni səlis məntiqin məhsullarıdır
deyə dəyərləndirsək, bir də o anlaşılar
ki, gözə görünməyən, daha doğrusu təxəyyüllərdən
boylanan, reallıqla irreallığı bir-birinə
bağlayan, real həyatımızda önəmli təsir
qüvvəsinə malik olan yaradılmışlar isə
qeyri-səlis məntiqin məhsullarıdır. Beləliklə,
tam əminliklə deyə bilirik ki, insan səlis olduğu qədər
də qeyri-səlisdir və həm səlis, həm də qeyri
- səlis nəzəriyyə insana ana bətnində yüklənmiş
dolğun, güclü və qüdrətli bir nüvənin və
hikmətin enerjisidir.
Eyni zamanda onu da əminliklə deyə bilirik ki,
özünü daha çox dəqiq elmlərdə ifadə
edən kimi görünən qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsinin
yuxarıda dediyimiz kimi humanitar sahədə özünü
daha qədimdən və daha parlaq şəkildə göstərdiyini,
sadəcə insan məxluqunun bunun fərqində
olmadığını biz birmənalı şəkildə qəbul
etməliyik. İnsan öncə adi məişətdə istifadə
etdiyi alətlər yaratdısa, daha sonra bunu başqa müstəvilərə
daşıdı. Yaşamaq və qorunmaq
üçün kəşf etdiyi alətlərlə
yanaşı həm də yaradıcılıq yoluna
çıxdı. Öz təxəyyülünü
zənginləşdirməyə başladı. Uçan xalçalar, uzaq məkanları göstərə
bilən güzgülər, bir göz qırpımında qət
edilən məsafələr və sair bütün bunlar
insanın qeyri-səlis məntiqinin diqtəsindən doğan,
zaman keçdikcə hər birinin real həyatımızda
gerçəkləşən nəzəriyyəsinin həqiqətidir.
Qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsini dəqiq elmlərə
tətbiq edən dünya şöhrətli alim Lütfi Zadə
təxminən belə yzır ki, "mən bu nəzəriyyə
haqqında ilk məqaləmi yazarkən sadəcə belə
bir nəzəriyyə haqqında düşüncələrimdə
hiss etdiyim, lakin özümə də aydın olmayan fikirlərimi
yazdım". Baxın,
alim təxəyyülündə olan, özünün də
anlamadığı nəhəng bir nəzəriyyəyə
baş vurur. Və böyük nailiyyətlər
əldə edir. Göründüyü
kimi insan ana bətnində formalaşmağa
başladığı andan etibarən səlis və qeyri-səlis
məntiqlə tam şəkildə yüklənmişdir.
Ona görə də anbaan yeniləşən
düşüncəsi ilə hətta az
qala zamanı qabaqlayacaq dərəcədə elmi kəşflər
ortaya qoyur.
Əminliklə demək olar ki, elmi-texniki sahədə tətbiq
olunana qədər bütün yaradıcı sahələrdə
qeyri-səlis anlayış öz izini, yaradılan bir sıra əsərlərdə
buraxmışdır. Bu mənada ədəbi
yaradıcılıqda da qeyri-səlis cərəyanın izləri
aydın şəkildə görünməkdədir. Fikrimizi tam isbatlamaq üçün Homerin
"Odisseya" əsərinə nəzər salmaq yerinə
düşür. Bu əsərdə müəllif
təxəyyülünün heç bir çərçivə
sığmayan dinamikası səlis məntiqin sərhədlərini
aşaraq, hüdudsuz fəzaya daxil olmuş təxəyyülün
məhsulu olduğunu sübut edir. Dəniz
Allahı Poseydonun Odisseyi müxtəlif situasiyalarda müxtəlif
vəziyyətlərlə qarşılaşdırması,
külək Allahının balaca bir tuluğa doldurduğu
küləyin dağıdıcı gücə malik enerjisi və
sair, bütün bunlar təxəyyüldə
formalaşmış hansı məntiqi cərəyanın
hökmüdür? Bu, atom enerjisinin
varlığını ifadə edən, hələ
eramızdan əvvəl 8-ci əsrdə bir ədəbiyyat
adamının ortaya qoyduğu hikmət deyilmi? Poemada
cadugər qadının möcüzəsi ilə Politin donuza,
digərlərinin isə başqa vəhşi heyvanlara dönməsi,
"Ölülər səltənəti" (orada Odisseyin anası ilə
görüşü), "odlu çay" (orada kor münəccimlə
Odisseyin görüşü) bütün bunlar isə hələ
kəşf olunmamış cərəyanların varlığı
haqqında mükəmməl bir fikir
formalaşdırmırmı? Vaxtilə insana əlçatmaz
görünən, bu gün isə həqiqətə çevrilən
uçan xalçalar, uzaqları əks etdirən
möcüzə güzgülər real həyatımıza
daxil olmadımı?.. Bunların toplusu qeyri-səlis məntiq
nəzəriyyəsinin mahiyyətində bərqərar
olmuş möcüzəvi bir qüdrətlə kəşf
olunmadımı?..
Ədəbiyyat bu gün də özündə hələ
kəşfini gözləyən saysız-hesabsız
möcüzələr yaratmaqdadır. Xəyal - xəyalın
gerçəyə çevrilə bilmə gücü;
qarabasma - qarabasmada özünü tapa bilmək qüdrəti;
yuxu - yuxuda gələcək günlərin öncədən
ayan ola bilmək möcüzəsi və
sair...
Xalq yazıçısı Elçinin "Poçt
şöbəsində xəyal" əsəri həmin o ədəbi
nümunələrdəndir ki, yuxarıda sadalanan qeyri-səlis
məntiq anlayışının kriteriyalarını
özündə ehtiva edir. Poçt məkanı - aparan və
gətirən, bağlayan və qıran, sevindirən və kədərləndirən,
qovuşduran və ayıran, insan idrakını,
duyğularını həm psixoloji, həm də fəlsəfi
mənada dərin qatlara qədər çəkib aparan, həm
lirik, həm romantik, həm də acı, nisgil dolu hisslərlə
cilalaya bilən, insanın varlığını həm real,
həm də irreal ovqatla öz cazibə qüvvəsinin
tilsimində öz sehrinə sala bilən, bəlkə bir qədər
də mifik və mistik ovqatla insanın düşüncəsinə
hakim olan bir aləmdir.
Müəllif məhz xəyalların ahəngini
poçt məkanına daşımışdır və
oradan səslənməsini doğru hesab etmişdir ona görə
ki, poçt məkanının çoxxətilik missiyası
xəyalların çoxşaxəlilik prinsipləri ilə həmahəngdir
və xəyalların sükut dolu nəğmələrini
yalnız və yalnız bu məkanda eşitmək
mümkündür. Bu məkan uzaqdan baxdıqda öz konkretliyi ilə nə
qədər səlis görünürsə, onun iç
dünyasına daxil olduqdan sonra özünü bir o qədər
də qeyri-səlis işıq zərrəciklərinin əhatəsində
tapırsan. Rəngarəng işıq selinin
sonsuzluğa qədər uzanan məsafəsində itib-batacaq
qədər özünü axtarmaq zorunda qalırsan.
Göründüyü kimi poçt məkanı ilə
xəyallar dünyasının oxşar xüsusiyyətləri
bir-birini çox üzvi şəkildə tamamlayır və
müxtəlif rənglər politrasının sinergetik birləşməsində
dolğun və əsrarəngiz bir ahəng yaradır,
insanı öz təxəyyül dünyası ilə ulduzlar
çoxluğunun kəhkəşanı kimi oxşar, romantik
bir aləmə daxil edir. Dəmiryol, hava yolu, avtoyol, dəniz yolu
vağzallarının da lirik və romantik əhval doğura
bilən məkanlar olduğu birmənalıdır. Ümumiyyətlə, yol deyilən anlayış
gedilən və ya gəlinən təsiri bağışlayan
məkanlar olaraq, öz poetik tutumu ilə həsrət, nisgil,
retro, görüş, ayrılıq, vüsal kimi həssas
hissləri özündə cəmləşdirir. Lakin
Kamal Abdulla demiş, "Yolla gedən olmasa bilinməz, Bilinməz
ki, gəlir bu yol, ya gedir"... Vağzallar gedilən
və ya dönülən yolların müvəqqəti
dayanacaq nöqtəsi, başlanğıc və sonuc nöqtəsidir.
Gedənlərlə ayrılığı
yaradan, gələnlərlə vüsalı gətirən
duyğular məkanıdır. Poçt
şöbələri isə aparılıb-gətirilənlərin
deposu olaraq, hər cür əhvallı mövzuların
toplandığı məkandır. Doğrudur,
ilk baxışdan bu məkanın da gedişin
başlanğıcı, dönüşün
sonuclandığı yer kimi diqqəti cəlb etdiyi
görünür, lakin bir qədər incə yanaşma ilə
aydın etmək olur ki, bu məkana gətirilən hər əmanət,
illah, gedəcək anlamda qəbul olunmamalıdır. Düşünülmüş və ya
düşünülməmiş halda, bir küncdə
unudulub, ilişib qalmaq məsələsi də vardır.
Məhz ona görə də türk
dünyasının fenomen yazıçılarından olan
görkəmli Azərbaycan ədibi, Elçin bütün təxəyyül
imkanlarının gücünü sərgiləyərək,
xəyalların sükut nəğməsini səsləndirmək
üçün, məkan olaraq vağzalları deyil, məhz
poçt şöbəsini seçmişdir.
Vağzallarda xəyallar insanlarla bərabər olaraq daima hərəkət
istiqamətinə yönəlməkdədirsə, poçt
şöbələrində xəyallar yaşamaq imkanına
malikdir. Xəyalların ilişib qalması
üçün uyğun olan künc-bucaqlar, siyirmələr,
möhürlənmək üçün
yığılmağa məhkum edən və elə oradaca
unudula bilən piştaxtalar və sair xəyalları müvəqqəti
və ya daimi olaraq özündə tutub saxlayır və
yaşada bilir.
Səhnəqrafiyanın qeyri-səlis məntiq nəzəriyyəsi
kontekstində nümunəsini misal göstərmək
üçün "Poçt şöbəsində xəyal"
əsərinin tamaşasının tərtibatını
xatırlamaq tam yerinə düşür. Quruluşçu
rejissor Firudin Məhərrəmovun yozumunda dramaturji material
öz məzmun və mahiyyətinə uyğun tərtibatla səhnəyə
gəlmişdir. Səhnədə əsərin
qayəsindən irəli gələn yozum tamaşanın
qeyri-səlis tərtibatla həllinə gətirib
çıxarmışdır. Səhnədəki
poçt şöbəsinin reallığını ifadə
edən dekorasiyaların ştanketlərdə öz əksini
tapması məhz əsərin təlqin etdiyi fəlsəfədən
irəli gələrək, rejissor təxəyyülünün,
səlis məntiq sərhədlərindən aşıb,
qeyri-səlis məntiq orbitinə daxil olduğunu tam sübuta
yetirir.
"Poçt şöbəsində xəyal" əsərinin baş qəhrəmanı Ədilə öz real həyatı ilə irreal həyatı arasındakı anlarda seçim üçün düşündükcə onu xoşbəxt etməyə çalışan ərinə qarşı nə qədər mehrli olmaq istəsə də, ruhunun qidası hesab etdiyi, xəyalında canlandırdığı kişi ilə baş-başa qaldığı anların daha çox mənəvi rahatlıq gətirdiyini görür və ondan qaça bilmir. Bununla da, reallıqla irreallığı qarşı-qarşıya qoyaraq, hər iki qütbün sərhədlərinə nəzər yetirmək üçün imkan yaratmaqla, irreal aləmdə daha geniş fəzanın, daha çox rənglərin, daha sıx xəttlərin olduğunu təsvir edən müəllifin öz təxəyyül dünyasındakı çoxxəttiliyi, qeyri-səlis məntiq anlayışı ilə göstərdiyi əlçatmaz sonsuzluğu aydınca görə bilirik.
Fiziki anlamda xoşbəxtliyin həqiqətə səsləyən müəmmasını xəyali gerçəkliyin politrasında daha rəngarəng çalarlarla tapmağın mümkün olduğunu göstərən "Poçt şöbəsində xəyal" əsəri ilə Elçin idraketmədə geniş kəhkəşan yaradır. Müxtəlif ədəbi priyomlarla oxucunu istənilən səmtə yönəltməyin gerçəkliyi ortada olduğu halda, Elçin öz oxucusunu, eləcə də dram əsərlərinin səhnə təcəssümü ilə öz tamaşaçısını elə geniş anlayış nöqtələrinə istiqamətləndirir ki, həmin istiqamətlərdə konkret müstəvi yoxdur. Elçinin göstərdiyi səmtlərdə görünən müstəvilər uzaq yola çıxmış yolçuya irəliləmək üçün köməklik göstərən, bir-birini əvəzləyən keçidlər funksiyasını yerinə yetirir.
Elçinin istiqamətləndirdiyi yolun bitməz-tükənməz sonsuzluğu onun əsərlərində, o cümlədən də haqqında təhlil apardığımız "Poçt şöbəsində xəyal" əsərində özünü kifayət qədər aydın şəkildə sübut edir.
Müəllif xəyal, yuxu, dəlilikdə dərin düşüncə, dərketmə, psixoloji sarsıntılıqda ruhsal və mənəvi rahatlıq anlayışları ilə konkretçiliyin qarşılığında rəngarənglik, çoxxəttilik sistemini sərgiləyir və məntiq anlayışının səlislik və qeyri-səlislik funksiyalarının ədəbi sferada tablosunu yaradır.
"Poçt şöbəsində xəyal" əsəri və əsərin qayəsinə uyğun səhnə tərtibatı, deyilən fikri tam isbat edir.
İftixar PİRİYEV
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 3 mart.- S.7.