Sovet dövrü
publisistikasında neft faktoru
Neft uzun illərdən bəri Azərbaycanın ən
çox gəlir gətirən iqtisadi kapital mənbəyi,
ayrılmaz atributuna çevrilmiş böyük sərvətidir.
Neft
mövzusu "Azərbaycan" jurnalında Sovet
dövründə çap olunan, Yusif Süleymanovun
"Neftçi dostlar", Süleyman Vəliyevin
"Geoloq", G.Osipovun "Xəzərin şöhrəti",
Məhərrəm Bayramovun "Uğurlu yol, Əsmət",
Aslan Abdullayevin "Neft tonqalları", N.Quliyevin "Dərinliyi
fəth edənlər", "Dəniz
qazmaçıları", Şamil Şahməmmədovun
"Sərvət oyadanlar" oçerklərində öz əksini
tapıb. Sovet dövrünün oçerk tədqiqatlarında
sosrealizm gerçəkliyinin pərdələməyə daha
çox üstünlük verilmişdi. Buna
görə də neft mövzusunda olan oçerklərin yeni
aspektdən obyektiv şəkildə öyrənilməsi
xüsusi aktuallıq kəsb edir. Bu cür
tədqiqatlar Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığımızda
mövcud olan problemlərin həllində və
boşluğun doldurulmasında əhəmiyyətli rol oynaya
bilər.
Azərbaycan neft sənayesi Sovet dövlətinin ümumi
iqtisadiyyatından asılı hala salınsa da, respublikanın
iqtisadi, sosial potensialının yüksəldilməsində
müəyyən rol oynayıb və mətbuat da həmin
nailiyyətlərin əldə edilməsində ideoloji
baxımından xüsusi fəallıq göstərib. Çünki
həmin dövrdə publisistika rəhbərliyin iradəsinin
təbliğatçısı və icraçısı olub.
Azərbaycan Respublikası müstəqillik qazandıqdan
sonra dövlətimizin iqtisadi siyasətində neft amili əsas
yer tutur. Müstəqillik əldə etdikdən sonra ulu
öndər Heydər Əliyevin müəllifi olduğu,
1994-cü ildə imzalanan "Əsrin müqaviləsi" Azərbaycan
dövlətinin milli maraqlarını müdafiə etməklə
neft strategiyasında yeni səhifə açmış oldu.
Bakı-Tbilisi-Ceyhan layihəsinin
reallaşması isə H.Əliyevin dövlətçilik
siyasətinin varisi olan Azərbaycan Respublikasının
prezidenti İlham Əliyevin böyük siyasətinin uğuru
idi.
Sovet dövründə neft mövzusu özünü ən
çox bədii publisistikanın oçerk janrında əksini
tapdı. Sovet dövründə müsbət tendensiyanın
ifadəçisi olan neft mövzusundakı oçerklərə
müasir dövrdə rast gəlinməməsinə səbəb
bədii publisistikanın bu janrına ictimai marağın
olmamasıdır. Professor Cahangir Məmmədli
"Jurnalistikanın nəzəriyyəsi və təcrübəsi"
kitabında yazır ki, vaxtilə "Azərbaycan klassik
jurnalistikasında oçerk aparıcı janrlardan biri
olmuşdur. Bədiiliyə daha çox
meyli ilə bağlıdır ki, tarixən oçerki
yazıçılar, bədii söz ustaları
yaratmışlar. Sovet dönəmi Azərbaycan
jurnalistikasında klassik nümunələrlə bərabər,
"əmək qəhrəmanlarına" həsr olunmuş
"oçerkomaniya" prosesi də özünü göstərdi.
Bu dövrdə oçerk "əmək
adamının" xarakterinə müəllifin görmək
istədiyi süni rənglər gətirdi, oçerkdə
yalnız "müsbət qəhrəman" obrazı
dominant oldu. Məhz ona görə də
yeni jurnalistika oçerkin Sovet nümunəsindən tamamilə
imtina etdi".
Dövrün konyukturasına xidmət edən həmin
oçerklər müasir oxucu üçün maraqsız edən
digər cəhət eyni süjet, kompozisiya, dövrün diqtəsi
ilə eyni ideologiyaya xidmət etməsidir. Çünki həmin
oçerklərdə, mərhum professor Famil Mehdinin "Bədii
publisistika" kitabındakı sözlərilə desək, "süjet və
kompozisiya konkret mövzu, qarşıya qoyulan məqsəd və
vəzifə, publisist dünyagörüşü,
ustalığı həmçinin konflikt və onun növləri
ilə bağlıdır".
Bütün bunlara rəğmən real fakt və hadisələrə
söykənən, dövrün neft mənzərəsini əks
etdirən, sənayenin o dövrdə inkarolunmaz
inkişafını oçerklər əsasında öyrənilməsi
tədqiqatçılar üçün böyük
materialdır.
"70 illik ədəbi vaqeəmiz istəsək
də, istəməsək də bu çərçivəyə
pərçim olunub. Odur ki, biz sosrealizmə
(və Sistemə!) qarşı kin-küdurəti, qərəzi
bir tərəfə qoyub, onun ədəbi irsini obyektivcəsinə
təhlil etməli, elmi-nəzəri təsnifatdan keçirməliyik"
(Elçin Əfəndiyev).
Oçerklərdəki neftçi obrazları
kollektivçiliyin, istehsalatın mənafeyinə xidmət
edirdi. Yusif
Süleymanovun "Neftçi dostlar" (1955) oçerkində
Bakıda neft mədənində tutduğu vəzifəsindən
asılı olmadan çalışan neftçi dostlar Fətulla
Səmədov, Məmməd Məmmədovun və s.
bütün əhval-ruhiyyələrini-sevinclərini, kədərlərini
neft faktoru müəyyən edir. Neftin kəmiyyət və
keyfiyyət dəyərinin yüksəkliyi xarakterlər
arasındakı konflikti həll edir: "Neftçilərin
sevinci də, kədəri də sahə işlərinin vəziyyətilə
əlaqədardır. Kollektivin əməyi bəhrə
verdikdə, bütün işçilər sevinir, bir-birilərini
təbrik edirlər. Yeni işə
salınan quyu nəzərdə tutulan qədər neft verəndə
neft ölçən Kazım Ramazanovun sevinci
aşıb-daşır, qəlbi həyəcanla
döyünür". Sovet İttifaqı
Kommunist partiyası Mərkəzi Komitəsinin qərarına əsasən
"Sənayeni daha da yüksəltmək, texnikanı tərəqqi
etdirmək və istehsalatın təşkilini
yaxşılaşdırmaq" neftçilərin həyat
tezisinə çevrilmişdir. Oçerkin
süjetinin konfliktini gərginləşdirən
Ağadadaşın neft hasilatını artıqlaması ilə
yerinə yetirməkdən ötrü çalışarkən
yüksək kəmiyyət istəyi keyfiyyət nəticəsini
ona unutdurmuşdur. Belə ki, onun
çalışdığı 688 mədəndə quyuya
yüksək təzyiq davam gətirməyən quyuya neftin
çıxarılması zamanı nasosu istifadə etməsi
olur. Ancaq Ağadadaş tez bir zamanda səhvini
düzəldir, gözlənildiyindən də 3 ton artıq
neft hasil olur. Beləliklə, konflikt gərginləşmədən
məsələ tez həllini tapır. Gözlənilməz
yüksək nəticə isə gələcək uğurlar
üçün, neftçiləri istehsalata yenilik gətirməyə
daha çox həvəsləndirmişdi.
Süleyman Vəliyevin "Geoloq" (1956) oçerkində
1940-cı ilin payızında şəhərdən
sürücüsü Məmmədlə gəlmiş geoloq
Hüseyn Abbas oğlu Beşbarmaq dağının yanında
Siyəzən kəndində öz gələcək
planlarını həyata keçirmək niyyətindədir. İllər ötdükdən
sonra arzuları öz zəhmətsevərliyi nəticəsində
yerini tapır: "Eh, dostum, asfalt yollarda hər şofer
işlər, hünər bu yerlərdə neft buruqları ilə
dolacaq, durduğumuz yerdə şəhər salınacaq, mədən
idarəsi, qaraj tikiləcək, sən qaraj müdiri
olmağı arzu etməzsənmi?" Əsərdə
Siyəzən kəndini şəhərə çevirən,
konflikti gərginləşdirən, yüksək amalların,
idealların meydana gəlməsinə səbəb neft
faktorudur. Zaman və məkan faktoru
tanımadan geoloqların neft sənayesinin inkişafı naminə
etdiyi kəşflər, böyük məslək sahibi
olması müasir baxışdan yanaşanda da
alqışalayiqdir.
Xəzər nefti rus oçerkçilərinin də diqqətini
cəlb eləmişdi. G.Osipovun "Xəzərin şöhrəti"
(1958) diqqətini 1949-cu ildə əfsanəvi Neft
daşları üzərində cəmləyir. Burada
Abşeron yarımadasında çıxarılan yanacağa
nisbətən 2 dəfə ucuz başa gəlməsi, 1951-ci
ildə 315 dəfə artan neft hasilatı, dəniz
neftçilərinin böyük həvəslə işləməsi
yazıçını olduqca ruhlandırmışdı. Əsərdə estakadalar üzərində tikilən
Neft daşlarının ümumi mənzərəsi üzərində
qurulmuşdur. "Sehirli bir qalanı xatırladan bu
şəhərin işıqları dənizin uzaq guşələrinədək
yayılır" .
Məhərrəm
Bayramovun "Uğurlu yol, Əsmət" (1959) oçerkində
plan xatirinə, kəmiyyət üçün deyil, keyfiyyət
naminə çalışan ali təhsilli
əsl neft mütəxəssisi yetişdirmək məsələsi
öz əksini tapıb. Oçerkdə həvəs,
səy, təşəbbüs, əzmkarlıq və çətinliklə
əldə olunan neftin qələbəsi süjetin leytmotivini
təşkil edir. Əsmət lovğalıq edib
yalnız plan xatirinə kəmiyyət arxasınca qaçan
sahə müdiri deyil, onun əsas qayəsi gələcək
perspektivi daha çox neft gətirəcək quyular kəşf
etmək, istifadəyə yararsız quyuları yenidən
dirçəltməkdir. O, gərgin əməyi sayəsində
istədiyinə nail olur.
Neft bu
dövrün oçerklərində stimulverici bir element, vacib
iş amili, perspektivli sərvət, gələcək ixtiralara
sövq edən məfhum kimi verilib. O, milyonlarla insana peşə,
qürur xoşbəxtliyi gətirən əvəzolunmaz sevinc
qığılcımıdır. Neft faktorunun
oynadığı həlledici təsir olduqca
böyükdür.
Bu dövrün oçerklərində ən çox nəzərə
çarpan motivində ən tez, ən çox neft verən
quyunu aşkar etmək, tez işə salmaq, nəzərdə
tutulan plandan da artıq neft hasil etmək məqsədi
dayanırdı. Aslan Abdullayevin "Neft tonqalları"
(1959) oçerkində əslində əsərin bədii sərlövhəsi
yanan neft mənzərəsini xatırlatsa da, bu, məcazi məna
daşıyır. Çünki əsl
neft tonqalları neft quyularını hasilatsız qalmağa
imkan verməyən Mustafa Əfəndiyev, Ağamalı
Qarayevin qəlbindəki məşəldir. Onlar, nəzərdə tutulan plandan da artıq daha
böyük təşəbbüskarlıqlar etmək niyyətindədirlər.
Əlbəttə, onun bu niyyəti ətraf mühiti tərəfindən
yüksək alqışlara səbəb olur:
"Görüləcək işlərin qısa layihəsi
hazırlandı. Plandan əlavə
açılacaq hesab üçün cədvəl düzəldildi.
Çox keçmədi ki, bu təklifi
bütün rayon zəhmətkeşləri eşitdi. Neftçilər, dənizçilər, inşaatçılar
bunu vətənpərvərlik təşəbbüsü kimi
qiymətləndirdilər". Ağamalının
oğlu Oqtayın neftçi olmaq arzusu, kənddən gələn
qızın məktubunda "mən neftçi
olacağam" ifadəsi kimi haşiyələrdə onun bu sənətə
dərindən vurğunu olmasını bir daha təsdiqləyir.
Ümumiyyətlə, neftçilər Kommunist
partiyasının tələblərini doğru qəbul
etmiş, buna sədaqətlə xidmət edən azərbaycanlı
vətəndaşları idi. Planı yerinə
yetirmək o dövrün neftçilərinin həyatı ilə
bağlı əsas plakat mövzusu olmuşdu. Tehran Əlişanoğlunun fikrincə, "plakat bir
janr kimi rəsm əsəridir və ədəbiyyatdan fərqli
olaraq, məkani obrazlar üzərində qurulur; hadisənin
üst qatı, "gərəkli" tərəfləri
götürülür, müxtəlif ideyalar
işığında, bədii forma və boya həlli yolu ilə
aktuallandırılır. Ədəbiyyatda
bu, daha çox publisistika, oçerk janrları ilə
uyuşur. Plakatın gücü
aktuallığındadır, zamanın mənzərələri
ilə bahəm "ölür", ən böyük
uğuru tarixləşə bilməsindədir".
N.Quliyevin "Dərinliyi fəth edənlər"
(1961) oçerkində əslində torpağın ən dərin
qatındakı dərinliyi fəth etmək, daha çox neft
çıxarmaq üçün çalışan, planı
yerinə yetirən və rekord göstəricilər qazanan
neftçilərin fəaliyyətindən bəhs olunur. Bu oçerkdə
müəllif digər oçerk müəllifləri kimi ilk
öncə yüksək vəzifəli şəxsdən
deyil, Taman yarımadasında, Kerçdəki qanlı
vuruşmalarda iştirak eləmiş Qriqori Bulavindən məlumat
verərək yazıya başlayır. O, zəhmətsevərliyi
sayəsində qazmaçı köməkçisi vəzifəsindən
usta vəzifəsinə qədər yüksəlir. Müəllif
tək onun deyil, Hacıbala, usta Qulaməli və digər həmvətənlərinin
də obrazlarını yaradıb. Bu neftçi
obrazları əl-ələ verib Zirə, Qala, Türkanda neft
yataqları kəşf edən neftçilər idi. Q.
Bulavinin oçerkdə səsləndirdiyi fikirlər
zamanın əsl tələbini özündə əks
etdirirdi: "Əgər sən quyunu müvəffəqiyyətlə
qazıb, yeni neft xəzinəsinə yol açsan, gör
ölkə nə qədər neft və qaz alacaq! Yox, əgər
quyu məhv olsa, sən də, mən də dövlət
qarşısında, xalq qarşısında cavab verməli
olacağıq" .
Çünki
Yeni iqtisadi siyasət dövründə Azərbaycan neft sənayesi
üzrə müəyyənləşdirilən plan və
tapşırıqlar yerinə yetirilmədikdə,
Moskvadakı hakim dairələr sərt tədbirlərə əl
atırdılar. Bu isə öz təsirini
qurultayların, plenumların və müşavirələrin
qərarlarında tapırdı.
Bəhram Gözəlovun "Abidə" (1964)
oçerkində retrospektiv baxış daha öndədir. Çünki
əsərin qəhrəmanı olan müdrik qoca arxetipi 80
yaşlı neft ustası Manaf Rzadır. O,
ömrünün 50 ilini Bakının neft buruqları
arasında keçirən, torpağın hər
qarışına bələd olan rus geoloqlarının təcrübəsindən
bəhrələnmiş, montyorluqdan tutmuş mühəndisliyə
qədər vəzifələrdə
çalışmış, 1922-ci ildə Suraxanı mədənlərində
törədilən yanğını söndürmüş,
öyrəndiklərini gələcək nəslə
ötürüb usta Aleksey İvanoviç, montyor Kazım
Hüseynov, mühəndis Musa Məmmədov kimi şagirdlər
yetişdirmişdir. Onun nəzərində
"kişi odur ki, özündən sonra bir şey qoyub gedə.
Başqaları da baxıb onu yad edə".
Abidə əslində 1904-cü ildə Suraxanıda fontan vuran neft
buruğudur. Usta Manafdan 20 yaş balaca olan bu
buruğu bir abidə kimi yaddaşlarda yaşadan neft faktoru ilə
bağlı olmasıdır.
Bu
dövrdə oçerklərin müsbət obrazı daha
çox plan yerinə yetirən qəhrəmanı hesab
olunurdu. Ancaq müəllifin Dmitri Vasileviçin dilindən səsləndirdiyi
fikirlər olduqca diqqəti cəlb edir, müasir aspektdən
yanaşdıqda müəllifin kiçik eyhama vurduğu qənaətinə
də gəlmək olar: "Vaxt gələcək, bu
gördüyünüz boş, yararsız çöllərin
mənzərəsi dəyişəcək. Burada
meşə salınacaq. Buruqlar meşəsi.
Suraxanı əsl xəzinədir. Bu xəzinə xalqındır. Onun
açarı da xalqın əlində olmalıdır".
N.Quliyevin "Dəniz qazmaçıları" (1966)
oçerkində trestin müdiri Mahmud Salamov Yəhyanı təzə
təşkil olunan qazma idarəsinə müdir təyin edir. Bu oçerkdə
quruda çalışan neftçilərdən də
neftçıxarmaqdan ötrü gərgin əməyə
qatlaşan dəniz neftçilərinin həyatından bəhs
açılır. Yəhya bu dəfə
yeni adaya - Bullaya doğru yönəlir. Bullada
yaşayış olmasa da Yəhya ümidlənir. Bu adada neft çıxarmaq olduqca çətin idi.
Müəllif neftin əldə olunmasına qədər
olan zamanı çox uzadır, ancaq bu oçerkdə neft
mövzusunda oçerklərdə rast gəlinməyən
ekoloji problemə toxunur.
Şamil Şahməmmədovun "Sərvət oyadanlar" (1975) oçerkində get-gedə çətinləşən neftçıxarma əməliyyatında bu dəfə neftçilər Ukrayna şaxtaçıları ilə sosializm yarışına girərək planı yerinə yetirirlər. Həvəsləndirici mükafat kimi 1972-ci ildə Qırmızı Əmək Bayrağının ordenini əlində saxlayan azərbaycanlı neftçilərdir. Bu oçerkdə neftçi obrazları mühəndis, texnoloji xidmət sahəsinin rəisi Məmməd Rəhimov, 25 illik iş təcrübəsi olan Əbdüləli, mədənin baş geoloqu, çoxlu sayda quyular aşkar edən Əvəz Həşimov, qocaman mədən veteranı, baş operator, 2 dəfə Qırmızı Əmək Bayrağı ordenli, "Peşəsinin ən yaxşı ustası" adını qazanmış Əbdüləli Vəliyev indi daha çox köhnəlmiş yataqları yenidən dirildib neft hasil etmək arzusu ilə 1953-cü ildən mədəndə çalışan sahə rəisi Bala Ağarəhimlə birgə çalışırlar: "Ancaq biz hələ də minnətdarlıqla xatırlayırıq ki, Donbasın ağır günlərində şaxtaçılara köməyə gələnlər arasında bakılılar da var idi. Neftçilər neçə briqada göndərmişdilər. Suraxanılılar xüsusilə çox idi. Bakı ilə, Orconokidze rayonun əməkçiləri ilə dostluğumuzun təməli belə qoyuldu". Müəllif oçerki digər oçerk müəlliflərindən fərqli kompozisiyada qurmuşdur. Belə ki, əvvəlcə mədən yeni neftçıxarma üsulları haqqında informativ xarakterli xülasə verdikdən sonra neftçi obrazlarını oxucuya tanıtmaq üçün haşiyələrdən - reportaj-respondent-müsahibədən yararlanıb. Belə reportajlarda, əlbəttə, konfliktdən danışmaq o qədər də yerinə düşməzdi. 60-cı illər oçerkində insana, həyata, mənəviyyat axtarışlarında müşahidə olunan böyük dönüş bu dövrün oçerklərində nəzər az dərəcədə çarpırdı. Bu oçerklərdə "müsbət və mənfi qəhrəman" sxemi dərinliyi ilə işlənməmişdi.
Sovet dövründə neft mövzusunda yazılmış, "Azərbaycan" jurnalındakı oçerklərdə həyat standart, birtərəfli göstərilir, bir çox halda isə açıqca təhrif olunurdu. Neft faktorunun xüsusi rol oynadığı dövrdə neft mövzusunda olan oçerklərin yeni müstəvidə tədqiqata cəlb olunması, çatışan və çatışmayan cəhətlərinin vurğulanması, neft faktorunun əsərlərdə öz əksini tapma səviyyəsinin araşdırılması baxımından vacibdir. Lakin son vaxtlar XX əsr klassiklərini tarixi ədəbi prosesin ümumi inkişaf kontekstindən ayırıb təftiş etmək üsulu geniş yayılıb. Heç bir əsəri, ədəbi-bədii abidəni, ədəbi şəxsiyyəti, həmçinin ədəbiyyat tarixini real tarixi gerçəklikdən ayırmaq olmaz.
Ümumiyyətlə, istər Sovet, istərsə də müasir dövr publisistikasında neft mövzusunda yazılmış əsərlərdə neftçi obrazlarının və iqtisadiyyatımızın mühüm amili olan neft faktorunun tədqiqata cəlb olunması indi xüsusi aktuallıq kəsb edən məsələlərdəndir. Ona görə də həmin oçerklər neft mövzusunun araşdırılması baxımından böyük əhəmiyyət kəsb edir.
Aynurə
PAŞAYEVA
AMEA
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun kiçik elmi
işçisi
aynure8@mail.ru
525-ci qəzet.- 2016.- 8 mart.- S.7