Müasir Azərbaycan dilində bir şəkilçinin
işlənmə qanunauyğunluğu
Dilçilik ədəbiyyatında artıq mürəkkəb
quruluşlu şəkilçi kimi, daha dəqiq desək, bu
tip şəkilçilər sırasında özünə
yer qazanmış sözyaratma üsullarından biri də
-çılıq4 şəkilçisidir.
Bu şəkilçinin yaranma etibarilə -çı4 və
-lıq4 sayəsində formalaşması inkaredilməzdir. Məhz buna görə də
"bu sözdüzəldici vasitə -çı + -lıq,
yoxsa elə -çılıq birləşməsindən
ibarətdirmi?" və həmin düşüncələrdən
doğaraq -çılıq tərkibli sözlərin
yaranmasında "-çı və -lıq şəkilçisinin
ayrı -ayrılıqda rolu nədən ibarətdir?",
"mövcud oppozisiyada üstünlük daha çox
hansı leksik göstəricinin üzərinə
düşür?" kimi suallara cavab axtarışına
ehtiyac vardır.
İstər söz yaradıcılığından, istərsə
də ismin yaranma yollarından bəhs edilən elmi ədəbiyyatlarda
-çı və -lıq şəkilçilərinin hər
biri müxtəlif leksik məna çalarlıqları ilə
xarakterizə olunmuşdur. -çı4 şəkilçisindən
bəhs edilərkən sənət, peşə, ixtisas
sahibliyi və mücərrəd mənəvi xüsusiyyətləri,
əlavə olaraq adət, xasiyyət, əqidə, hal-vəziyyət,
keyfiyyət və s., və ya ümumən şəxs
anlayışı ifadə edən isimlər düzəltməsi
kimi xüsusiyyətləri göstərilir. Hətta
-çı nın iş görəni, sənət və ya
peşə sahibini, subyekti bildirməsinin daha qədim dövrlərdən
mövcud olması, əqidə, məslək və s. bu
sıradan məzmunları ifadə etməsi isə nisbətən
müasir dövrlərə təsadüf etməsi kimi
ayrıntılar tarixi qrammatikamızda da öz əksini
tapmışdır.
Verilənlərdən
belə aydın olur ki, -çı şəkilçisi
"fəaliyyət göstərənin adını əmələ
gətirməklə" , əsasən,
iki istiqamətə ayrılır:
-müxtəlif
sahələri əhatə edən İŞ GÖRƏN
(şəxs, subyekt, müəyyən peşə və ixtisas
sahibi), məsələn, dəmirçi,təbliğatçı,
pambıqçı, arabaçı, arançı, çərçi
və s.
-əsasən, mənfi mənaları ehtiva edən
mücərrəd mənəvi xüsusiyyətlərin (adət,
xasiyyət, əqidə, hal-vəziyyət) DAŞIYICIsı, məsələn,
küyçü, çürükçü,
süründürməçi, işğalçı,
şikayətçi; əlaçı, milyonçu və s.
-lıq4 şəkilçisinin də leksik-semantik
funksiyası elmi ədəbiyyatlarda təxminən eyni mənalar
üzrə bu və ya digər şəkildə
qruplaşdırılmışdır. Bunların içərisində
məkan və ya topluluğu, çoxluğu: ağaclıq,
dağlıq, qumluq; cisimlərə məxsus əlaməti: bərklik,
sarılıq; müəyyən və ya qeyri-müəyyən
kəmiyyəti: yüzlük, azlıq; konkret bir əşyanı:
dizlik, gözlük, arxalıq; mücərrəd mənanı:
dostluq, yaxşılıq və s. göstərmək olar.
Çoxsaylı nümunələrdən də aydın
olur ki, əsasən, "bu şəkilçi mücərrəd
və konkret hər hansı bir şeyin birləşməsi və
təmərküzləşməsini bildirir".
Lakin -lıq şəkilçisinin
yaratdığı təmərküzləşmə prosesi
sadaladığımız məna qrupları ilə kifayətlənmir.
Buraya müəyyən sənət, peşə və ixtisas
sahibliyini: dülgərlik, həkimlik, müəllimlik və mənsubiyyət
və adətkarlığı, vəziyyəti:
dağlılıq, üstünlük bildirən isimlər də
daxildir. Bu sırada
-lıq şəkilçisinin sözyaratmada
maraqlı tərəfi həm də -çı şəkilçisi
ilə birləşməsidir. Belə ki, -çılıq4
şəkilçisinin yaranmasında və işlədilməsində
ixtiyari şəkildə düşünülən -çı + -lıq
formatının bir-birinə bağlılığında həmin
məna qruplarının rolu böyükdür:
-müəyyən
peşə, sənət və ixtisas sahibliyini bildirən
konkret isimlər, məsələn, ovçuluq,
kömürçülük, toyuqçuluq,
pambıqçılıq və s.
-mənsubiyyət və adətkarlığı, mənəvi
keyfiyyətləri bildirən mücərrəd isimlər, məsələn,
yalançılıq, uzunçuluq və.s.
Bu münasibətdə əsas cəhətlərdən
biri budur ki, -çı4 və lıq4 üzrə yuxarıda
göstərdiyimiz istiqamətlər məna
bağlılığı etibarilə biri digərini
tamamlayır.
Lakin daha diqqətçəkən məsələ
budur ki, eyni məna qrupundan çıxış edən
çı4 + lıq4 birləşməsi hansı hallarda
özünü doğruldur və hansı səbəblərdən?
Peşə,
sənət və ixtisas sahibliyini bildirən isimlərin
-çı şəkliçisi ilə məna
inkişafını bu cür təsvir etmək olar:
İnsan
anlayışı ifadə edərək artıq konkret bir sənət
və ya peşə sahibliyinin adını bildirən isimlərdə
birbaşa -lıq4 şəkilçisinin qəbul edilir:
müəllim+lik, həkim+lik, bağban+lıq, zərgər+lik,
dərzi+lik, alim+lik və s.
Cansız
əşyaları ifadə edən isimlərdə isə sənət
və ya peşə sahibliyini ifadə edərkən şəxs
anlayışını bildirən leksik vasitəyə ehtiyac
duyulur ki, bu da -çı4 şəkilçisidir: dəmir+çi+lik,
pambıq+çı+lıq, araba+çı+lıq, ov+çu+luq,
kömür+çü+lük, lüğət+çi+lik və
s.
Mənsubiyyət
və adətkarlığı, mənəvi keyfiyyətləri
bildirən mücərrəd isimlərdə fərqli hallar
-lıq4 şəkilçisinin işlənməsi ilə
bağlı görünməkdədir:
Bəzi
isimlər hər hansı bir mənəvi keyfiyyəti, xasiyyəti
ozündə daimiləşdirmiş, özünə peşə
etmiş şəxsi bildirdiyi üçün həmin
anlayışın məcmusu olaraq -lıq4la işlənməsi
də labüddür: küy+çü+lük,
süründürmə+çi+lik, uzun+çu+luq,
çürük+çü+lük, yalan+çı+lıq və
s.
Bir
sıra isimlərə qoşulan -çı4 şərti
olaraq insan anlayışı ifadə etdiyi üçün
onlara -lıq4 artırmaq olmur. Həmin və o
sıradan olan sözlər "müvəqqəti" bir
prosesin ifadəsidir. Burada -çı4 nın
yaratdığı məna "şəxsin özü"
anlayışından çox, bu işi, sadəcə, icra edən
mənasında dərk olunur və bu səbəblərdən
dolayı "təmərküzləşmə" si
formalaşmayıb: şikayət+çi, əla+çı,
milyon+çu və s.
-çı4 və -lıq4 şəkilçisinin
işlənməsi ilə gəldiyimiz nəticələr sayəsində
digər isim düzəldən şəkilçilərlə
müqayisədə daha cavan bir
qrammatik vahid olan -çılıq4 şəkilçisinin
leksik-semantik funksiyası ilə bağlı müəyyən
suallarımıza da qismən aydınlıq gətirmiş
olarıq.
Azərbaycan dilçiliyində -çılıq4 şəkilçisinin
ayrılmaz hissəciklər olaraq vahid sözyaratma vasitəsi
kimi mövcudluğu inkaredilməzdir. Qovuşuq şəkilçilər
adı altında bəhs edərək bu qrammatik vahidlə
bağlı ən konkret faktlara Ş.Hüseynovun tədqiqatında
rast gəlmək olar. Müəllif -çılıq4 şəkilçisini
də aid edərək qovuşma faktorunu tərkib hissələrinə
ayırmamaqla vahid bir formant hesab edir. Həmin
formantın vahidliyini isə bir məna atmosferi yaratmasında
görür. Bunu "vahid morfosemantik mərkəzin
yaranması ilə bağlı" izah edir.
Deyək
ki, -çı4+ -lıq4 vahid bir format vahid məna atmosferi vahid morfosemantik
mərkəz modeli bütün bu qəbildən olan sözlər
üçün keçərli deyildir. Belə
ki, bu şəkilçi isimlərə və sifətlərə
artırılaraq fərqli məna çalarlıqları
yaratmaqla bərabər, qoşulma dərəcəsinə
görə də eyni söz əsasından
çıxış etmirlər. Beləliklə
də, isimə və sifətə qoşulması səbəbindən
"vahid"lik prinsipi öz gücünü saxlaya bilmir.
İsimlərə
qoşulan -çılıq4da qovuşmanın birinci və
mühüm komponenti olan -çı4nın işlənmə
tezliyi üzrə sözləri belə qruplaşdırmaq
olar:
1) komponentin birinci tərəfi zəif inkişaf
edənlər:
sözçülük, öhdəçilik, ədavətçilik,
türkçülük, azərbaycançılıq və
s.
2) komponentin birinci tərəfi qismən
inkişaf edənlər: bağçılıq,
arıçılıq, südçülük, meyvəçilik,
tərəvəzçilik, qoyunçuluq, toyuqçuluq və
s.
3) komponentin birinci tərəfi heç inkişaf
etməyənlər: müəllimçilik,
çobançılıq, həkimçilik və s.
Birinci və
ikinci bölgü arasında işlənmə
baxımından fərq, əsasən, mücərrədlik(1)
və konkretlik(2) baxımındandır. Bu, birbaşa -çı4 -nın
leksik-morfoloji funksionallığından irəli gəlir.
Üçüncü
bölgüdə verilən sözlərdə isə
-çı4 -nın işlənməsi sırf üslubi xarakter
daşıyır. Burada -çı4 konkret bir
peşəni adlandıran həmin sözlərə ikiqat
sahiblik məzmunu verərək onun mənasını qüvvətləndirir.
Eyni zamanda bu qüvvətləndirmə sırf
üslubi xarakter daşıyıb ifadə tərzi olaraq
onların sənət etibarilə adiləşdirilməsinə
xidmət edir. O sıraya düşmənçilik sözünü də aid etmək
olar; konkret bir peşəni olmasa da, hər hansı bir mövqeni
"peşə edən" şəxsi bildirdiyindən həmin
üslubi səviyyədən çıxış edərək
işlədilir.
Sifətlərin
üzərinə artırılan -çılıq4 şəkilçisinin
-çı4 ilə
işlənməsi vacibliyi duyulmur. Belə
düşünmək olar ki, əlamət bildirən sözdən
hər hansı bir sənət, peşə anlayışının
düzəlməsi mümkün deyil. Qaldı
ki, əqidə, məslək və mücərrəd məfhum
ifadə etməsi bu, elə keyfiyyət bildirən sifətlərin
morfoloji-semantik qanunauyğunluğudur.
Avaraçılıq
(avaralıq), kasıbçılıq (kasıblıq),
yetimçilik (yetimlik), dilxorçuluq (dilxorluq),
nigarançılıq (nigaranlıq), qəribçilik (qəriblik),
bədbəxtçilik (bədbəxtlik), xoşbəxtçilik
(xoşbəxtlik), satqınçılıq
(satqınlıq), peşmançılıq (peşmanlıq),
düzçülük (düzlük), əyriçilik (əyrilik),
mehribançılıq (mehribanlıq).
Bu
sırada təbii ki, istisna sözlər də var ki,
(yalançılıq, çürükçülük,
biabırçılıq, rüsvayçılıq, uzunçuluq ) bu sözlər
-çısız heç bir leksik məna daşımır.
Uzunçu sözü ilə bağlı onu deyə bilərik ki, uzun keyfiyyət deyil, əlamət bildirdiyi üçün -çu şəkilçisi ilə mücərrədləşməyə ehtiyac yaranır.
Rüsvayçı, biabırçı sözləri isə qrammatik mənasına görə müstəqil şəkildə formalaşmamış, etmək, olmaq köməkçi sözləri ilə funksionallıq qazanmışdır. Buradakı -çı şəkilçisi də məhz həmin vəzifədən çıxış edərək edən , olan mənasını daşıyır, hətta aid olduqları sözlər də, əksərən, dinamik bir məzmunu ifadə edir. Məsələn, biabırçı hərəkət, rüsvayçı çıxış və s.
Beləliklə, yarandığı tərəflərinə nisbətdə yeni bir leksik vahid olan -çılıq4 şəkilçisi son illərdə artıq məhsuldarlığı ilə diqqət çəkir. Eyni zamanda həmin şəkilçinin işlənməsi müəyyən qanunauyğunluğun gözlənilməməsi və ya nitqə ağırlıq gətirməsi halları ilə müşahidə olunur. İsim yaratmada, əsasən, -çı+-lıq şəklində inkişaf edərək, sadəcə, eyni və ya yaxın məna funksiyasından çıxış edən şəkilçilərdən birinin digərini törətməsi kimi, ya da üslubi ehtiyacdan yaranan bir proses kimi özünü göstərir ki, bu da -çılıqın birinci komponentinin bütün hallarda özünü doğrulda bilməməsidir. Sifət yaratmada isə artıq daşlaşmış vahid kimi qavranılan -çılıq4 şəkilçisinin birinci komponenti heç də ənənəvi tanıdığımız (qeyd etdiyimiz mənaları ilə!) -çı4 deyil. Ona görə də sırf birikmiş -çılıq4 şəkilçisi olaraq sözlərə qoşulur. Və burada komponentin birinci hissəsi yalnız qüvvətləndirici təsir göstərmək vəzifəsindədir. Həmin sözlərin -çı4sız işləndiyi təqdirdə heç bir məna fərqi yaratmaması, yeni leksik rol oynamaması da bu fikrin təsdiqidir. Və bu, yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, nitqdə yalnız artıqlıq yaradır.
Nahidə HƏSƏNOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.-
2016.- 10 mart.- S.7.