Mənəvi dəyərlərin əbədi
ziyası
İnsanın ruhən kamilləşməsi, mənəvi
düşkünlükdən xilas olmaq üçün
özünün "ali ideya" olduğunu dərk etməsi
bu gün hər zamankından daha vacib məsələ kimi
qarşıda durur. Çünki hazırkı dünya düzənində
əsrlər boyu damcı-damcı toplanmış dəyərlər
öz yerini yabançı xüsusiyyətlərə verir: mənəvi
deqredasiya bəşəri humanizmin mahiyyətini dərk etməyə
imkan vermir, cəmiyyətin enerji mənbəyi olan fərdlər
ümidsizliyə qapılır, konfliktlər vüsət
götürür...
Ümumilikdə
götürdükdə, problem yeni deyil, klassik irs
insanı "ali ideya" elan edəndə məhz ətrafda
baş verən bu cür bənzər hadisələri nəzərə
almışdı.
"Ali ideya" bütün zamanlarda dini-fəlsəfi
fikrin diqqət mərkəzində olmuş, onun maddi-mənəvi
konturları böyük filosof və mütəfəkkirlərin
müzakirə və mübahisə obyekti olmuşdur. Bu barədə
mühakimələrin ilk rüşeymlərinə biz hələ
antik filosoflarda rast gəlirik. Məsələn,
qədim Afinada məntiq və natiqlik məharətinə malik
olan sofistlər, əslində, elə kamil insan obrazını
təcəssüm etdirirdilər. "Təbiəti
təbiətin özü ilə izah edən" bu alimlər
bütöv fəlsəfi sistem yaratmağa çəhd
göstərmir, mübahisələr, müsahibələr
zamanı əldə olunan biliklərə üstünlük
verir və qalibləri kamil insan hesab edirdilər.
Bu fəlsəfənin
insan ruhu ilə bağlılığı az
idi, o, daha çox kortəbii materializm rolunda
çıxış edir, insanı çoxsaylı yunan
allahlarından üstün tutmasa da, hər halda ondan
aşağı da hesab etmirdi.
Bu məktəbin nümayəndəsi - Demokritin tələbəsi
olmuş Protaqor "kamil insanı hər şeyin
ölçüsü" hesab edirdi. Lakin antik mədəniyyətin
növbəti mərhələsinin nümayəndəsi Sokrat
insan kamilliyinin tamamlanması üçün ona ruh faktorunu əlavə
etdi. Sokrat özü qədim dünyada
hikmətin təçəssümü, müdrikliyin nümunəsi
idi; bununla belə o özünü müdrik hesab etmirdi,
çünki müdrik "dünyada hər şeyə qadir,
hər yerdə mövcud olan böyük Allah idi". Sokrat müdrikliyə çatmağın yolunu da
bilmirdi, lakin o, sonrakı filosoflar üçün "insan
ruhunun ilahi nurun tərkib hissəsi olması" barədə
məntiq yolunu açdı. Aristotelin insan
ruhunun paralel aləmdə - Allah yanında mövcudluğu fəlsəfəsi
də məhz Sokrat təliminin içində
yetişmişdi. O, insanın kamilləşməsinin
insan ruhunun "katarsis"indən keçdiyini bəyan elədi,
bununla da insanı bütün digər canlılardan
ayırdı. Bu fəlsəfi təlim Platonda
öz zirvəsinə çatdı.
Beləliklə, kamil insan problemi antik fəlsəfənin
həm materialist, həm də idealist qollarının sinkretik
ideyası kimi təzahür edərək, bir fakt kimi etiraf elədisə
də, ona nail olmağın yolları müəyyən edilməmişdi.
Bu məsələdə din fəlsəfənin köməyinə
gəldi. Ən qədim baxışlardan olan şaman təlimində
ruhlarla ünsiyyət, onların şüa ilə yerə enməsi,
yenidən öz əslinə qayıtması, rəqs və səma
məclisi kimi hallar kamil insana doğru yolun
mümkünlüyünün ilkin "kəşfi" oldu.
Yəni insanın digər canlı
varlıqlardan fərqlənməsinin əsas üsulunun ikinci
mərhələdə insanın öz əlində olduğu
bu təlimin ana xəttini təşkil edirdi. Zərdüştilik isə bu baxışları
xeyirlə şər qarşıdurmasında insanın xeyir tərəfində
dayanması ilə kamilliyə doğru irəliləməsinin
mümkünlüyü kimi sadələşdirilmiş
variantda ictimai şüura yönəltdi.
Əslində, bütün dinlər kamil insan
konsepsiyası ətrafında vəhy olunduğundan onların
quru ehkam kimi qəbul edilməsi, fikrimizcə, məntiqsizlik və
ədalətsizlikdir. Din özlüyündə bütöv bir prosesi nəzərdə
tutur, orada sükunət halı yoxdur, bu da təbiidir,
çünki evolyusiyasız onun heç bir mənası
olmaz: hər şey bəllisə, heç nə dəyişməyəcəksə,
kiminsə cəhənnəmdə yanmağı, yaxud kiminsə
cənnətə düşməyi hökmdürsə, onda
dinlərin mənası nə olardı. Din hind mistikasında
Nirvana ibadətlə, nəfslə mücadilə ilə
brahmanizmdə vəhdət və batini mərifətlə, yəhudi
mistikasında maddi varlıqdan çəkinməklə, batini
nurlanma ilə, "ölmək yaşamaqdır" inamı
ilə, xristianlıqda zöhd, xəlvətə çəkilmək,
ilahi eşqlə və s. kamilləşməni
mümkün hesab edir.
Kamil insan
ifadəsi islam ədəbiyyatına nisbətən
gec daxil olmuşdur. Amma Quranın "Bəqərə"
surəsində Allah-təala bu barədə öz xəbərdarlığını
etmişdi: "Mən yer üzündə bir xəlifə
yaradacağam". Mürətəza Mütəhərri
yazır ki, hicri-qəməri tarixinin yeddinci əsrinə kimi islam ədəbiyyatında bu termin mövcud
olmamışdır: "...O, islam dünyasında ilk dəfə
məşhur arif Mühyəddin Ərəbi tərəfindən
işlədilmişdir. Yeddinci əsrdən sonra meydana
çıxmış bütün ariflər islam
irfanının atası hesab olunan bu şəxsin məktəbinin
yetirmələridir. Mövlana Cəlaləddin
Rumi də Mühyəddin məktəbinin yetişdirmələrindən
sayılır. O, bütün əzəmət və
böyüklüyünə baxmayaraq, irfan baxımından
Mühyəddinlə müqayisə oluna bilməz. Ərəb soylu Mühyəddin Hatəm Tainin nəslindən
olmuş və vaxtilə müsəlman ölkəsi olmuş
Andəlüsdə (indiki İspaniya) dünyaya göz
açmışdır".
İslam ölkələrinə səfərlər edən
bu böyük arif Şamda vəfat etmişdir. Ondan sonra ən
böyük arif hesab edilən Sədrəddin Konyəvi də
onun şagirdi olmuşdur. İslam
irfanının elmi şəkil alması Mühyəddinin və
Sədrəddinin zəkasının məhsuludur.
Mövlana də Sədrəddinin müasirlərindən olub,
Mühyəddinin fikirləri ilə Sədrəddinin vasitəsi
ilə tanış olub. Bu
fikirlərin ən başlıcası "kamil insan" məsələsidir.
Beləliklə, kamil insan idealı özünün zirvəsini
təsəvvüfdə tapır. Bəs təsəvvüf
insanın kamilliyini nədə görürdü? "Bütün ilahi parametri və
ölçüləri bütöv olan, gözəl bir şəkildə
pərvəriş tapan insan insani-kamil olur. Kamil insan bütün dünyanı özündə
əks etdirən, varlıq aləmindəki hər şeyi
özündə təcəlla eləyən insandır. İrfan tədqiqatçılarının fikrincə,
kamil insan bir ayna kimidir, həzrəti xaliq özünü o
aynada görmək istəyir".
İbn Ərəbi kainatı böyük insan hesab
etmiş və fərdin özünü bu aləmin bir hissəsi
saymışdır. O, heyvani hisslərdən uzaq tutduğu, qəlbi ilahi həqiqət
və ilahi nurun aynası olan insanı kamil insan bilirdi. Kamil insan onun nəzərincə, "səmada mələklərin
müəllimi, varlıqların ən kamili, haqqın mükəmməl
surəti, cəmiyyətin ideal sözü,
yaradılışın göz bəbəyi, Allahın kamil
nüsxəsi, yerin, göyün sütunudur".
O,
"kamil insan" üçün xüsusi istilahlar işlətmişdir:
"əl insanül-əqli", "əl
insanül-ali", "əl insanül-həqq", "əl
insanül-əvvəl", "əl insanül-əvvəlül-həqq".
İslam lüğətində "əl insan
fil aləm-ül ali və kamil" ibarəsi işlənmişdir.
Onu da qeyd edək ki, Bəyazid Bastami İbn Ərəbidən
öncə mənəvi baxımdan yüksək məqama
çatmış insanla bağlı "əl kamilül-təmmam"
terminini işlətmişdir. Ondan sonra Həllac Mənsur
kamil insan kimi bütün kamal mərtəbələrini
keçmiş, ilahi keyfiyyətin təzahürünə
çevrilmiş, "ənəlhəqq" məqamına
nail olmuş insandan söz açmışdır. Lakin "əl insanül-kamil" termini
açıq-aşkar İbn Ərəbiyə məxsusdur və
özünün "Füsus əl-hökm" kitabında
ilk dəfə bu termini işlətmişdir.
O, öz
kitabında "kamil insan" üçün digər
adlardan da istifadə etmişdir. İbn Ərəbi, ümumiyyətlə,
insanı yer üzündə "naibül-həqq" hesab
etmiş, haqq-təalanın və "insanül-kamil"in
"fotuhate-məkiyyə"sində və
"şan"ında bir çox mətləblərin
olduğunu bildirmişdir. İbn Ərəbinin şərhçilərindən
və ardıcıllarından olan Əzizəddin Nəsəfi
(VII-ci əsr), Əbdülkərim Cili (711-767) də "əl-insanül-kamil"
adlı kitab yazmış, əsərlərində kamilliyə
yetməyin yollarını müəyyən etməyə
çalışmışlar. İbn Ərəbinin nəzərincə,
bütün peyğəmbərlər kamil insanlardır,
onlardan sonra vəli, sonra vəsi və daha sonra kamil arif gəlir...
Mövlanədə
də bu kateqoriyanı qəbul edirdi: o, insanlığın
ağıl və canını heyvan fəhmindən və canından
ayrı hesab edir, peyğəmbərlərin ağıl və
canını isə daha yüksəkdə tuturdu, kamil insan
ifadəsini o, ilk növbədə peyğəmbərə aid
edirdi:
(İnəkdə
və eşşəkdə olan fəhm və candan başqa,
insanın digər ağlı və canı vardır.
Yenə
insanın ağlından və canından başqa
peyğəmbər və vəlidə başqa bir can vardır)
(Yazıda
verilən sətri tərcümələr müəlliflərindir)
Cəlaləddin
Ruminin kamil insan konsepsiyasında ilk yerdə "zülmət
və nur örtüklərindən xilas olmuş insan
dayanır. Kamil insan öz əslinə
qayıtmış, fəna məqamına nail olmuş
insandır. O, İbn Ərəbinin bütün bu əsas
postulatlarını qəbul etməklə bərabər, təsəvvüf
və irfanın sənətlə qovuşmasının kamil
insana aparan yolda mühüm rol oynadığı qənaətinə
gəldi və bu sahədə böyük əməli iş
gördü. O, şeiri, musiqini və səmanı xanəgaha,
sufi məclislərinə daxil edib,
onları bir növ mənəvi-əxlaqi cəhətdən
qanuniləşdirdi.
Bu dövrdə kamil insan formalaşdırılması
arzusu zamanın tələbindən doğurdu. Belə ki, Cəlaləddin
Məhəmməd Mövlanə Rumi Xarəzimşahlar
dövlətinin zəiflədiyi, monqol-tatar
hücumlarının intensivləşdiyi, həyəcanlı,
qorxunc, dağıdıcı hadisələrin vüsət
götürdüyü bir zamanında dünyaya gəlmişdi.
Bu elə bir dövr idi ki, qətllər, işgəncələr,
insan başlarından minarələr qurmaq, zorakılıq,
qarət, qətliamlar adi hal almışdı. Qanunsuzluq əksər Şərq ölkələrini
bürümüş, mədəniyyətlər iflasa
uğramış, elm, sənət gözdən
düşmüşdü.
Mövlanə
riyakarlıq və fəsada qarşı mübarizə
aparır, dünyaya islam və insanlıq
ziyası yayırdı.
O, əsərlərində
iflasa və tənəzzülə uğrayan insanlığa
qarşı "ali ideya"- kamil insan tezisini irəli
sürdü. Onun təsəvvüf və irfani
görüşlərini ifadə edən lirikası bir tərəfdən
irfanın bədii zövq və sənət nəşəsinə
çevrilməsində, digər tərəfdən, kamil
insana doğru yolda vasitə oldu. Mövlanə
üçün insan "formaca kiçik dünya, mənaca
böyük aləm" idi. O, "Məsnəvi"sində
deyirdi:
Bəs
formaca kiçik aləm sənsən, mənaca böyük aləm
sənsən...
Mövlanənin
fikrincə, insan ilahi zata malikdir, onun ruhu Allahdan gəlmişdir,
buna görə də ilahiləşmək
iqtidarındadır, yəni insan kamalı ilə
özünün varlığını təsdiq edə və
kökündən qüdrətlənə və nəhayətsiz
ola bilər. Mövlanə
"Məsnəviye-mənəvi"sində bir çox məsələləri
Qurana istinad etməklə bəyan edirdi, onun fikrincə, o insan
kamil olur ki, o, Allahla əlaqədə olur, bütün işlərində
Allahı nəzərə alır.
"İnsan-Allahı, onun kamilliyini ən yaxşı, ən
mükəmməl şəkildə göstərən
varlıq və məxluqdur: o öz varlığı ilə məsələnin
mahiyyətini çox yaxşı ifadə edir. Allahın
gözəl adları onun vücudunda ən yaxşı şəkildə
təcəlla edir. Bu təcəlla elə
bir şəkildədir ki, onu müşahidə etmək
Allahı müşahidə etməkdir və onun camalı
mütləq cəlalı göstərir. O, həzrət
haqqın tam təzahürüdür" (5.422-423)
Bir
sözlə, onun qənaətincə, maddi olmayan, yəni ilahi
keyfiyyətə malik olan haqq adamı Allahın özü kimi
sahilsiz dəryadır:
Allah
adamı dərviş paltarı altında şah idi,
Allah
adamı yuxuda xəzinə idi,
Allah
adamı küləkdən və torpaqdan yaranmayıb,
Allah adamı
oddan və sudan deyildir,
Allah
adamı sahilsiz dəniz idi,
Allah
adamı saysız-hesabsız dürr verir,
Allah
adamı həqq aləmi idi,
Allah
adamı kitabdan gəlmiş fəqih deyil,
Allah
adamının küfr və din tərəfindən nə xətası
və nə savabı var...
Beləliklə,
Allahdan gələn insan öz düşüncə tərzinin
inkişafı və təkamülü ilə kamala çata
və kamil insan ola bilər. Mövlanənin
fikrincə, Quranda haqqında danışılan ilahi sifətlər
kamil insana aiddir. Buna görə də
Allahın əmri ilə mələklər ona səcdə
etmişlər. Hər bir ruh öz
başlanğıcını Allahdan
götürmüşdür və əbədidir.
Yaradılışın səbəbi kamil insandır. Kamil insan sonda
Allahda fani olur və onun tərkibində əbədi
yaşayır.
Bilirsənmi, sən haradan gəlmisən?
Sən Sübhanın hərəmindən gəlmisən.
Xatırla,
heç yadına düşürmü,
sənin
o ruhani məqamların?
Bəs
onlar unudulmuşdur,
şübhəsiz, heyrət və sərgərdanlıq.
Bir ovuc
torpağa görə canını satırsan,
bu, nə
ucuz alverdir?
Yenə
torpağa öz qiymətini ver,
nə
qulamlıq, nə mülkədarlıq, nə də
sultanlıq elə...
O, kamil
olmayan insanın əvvəl fəzada bəndəlik etdiyini,
sonda yer üzündə mehtər olduğunu bildirirdi. İnsanın içindən eşq günəşinin
"qaçmasını" onun heyvani səviyyəyə
enməsi kimi təfsir edirdi. Aşiq olan insana müraciət
edən Mövlanə deyirdi:
"Ləm
yəzəl" eşq günəşi qəlbindən
qaçmışdır,
əvvəl fəza bəndəliyi edirdin, axırda mehtərlik edirsən...
Bu beytdə biz müəyyən atəşpərəstlik
elementlərini də görürük, insanın bətnindən
işığın yoxa çıxması zülmətin
orada hakim kəsilməsi deməkdir. Bətnindən işığın
yoxa çıxdığı insan heç vaxt kamil insan ola bilməz, deməli, onun Allaha
qovuşması da mümkün deyil. "Avesta"nın ən qədim hissələrindən
olan Qatların birində deyilir: "...Onlar bu iki gövhər
arasında yaxşı ilə pisi düzgün ayırd edə
bilmədilər... Buna görə də onlar
uğursuz davranışı seçdilər və öz həyatlarını
puça çıxardılar".
Bundan əlavə, yuxarıda haqqında
danışdığımız beytlərdə də zərdüşti
ehkamları ilə üst-üstə düşən məqamlarla
qarşılaşdıq. Məsələn, təsəvvüfün
"hər bir ruh öz həyatını Allahda başladığından
Allah yanında əbədiyyət qazanır" kəlamı
zərdüştiliyin 31-ci qatının 8-ci bəndi ilə
demək olar ki, eyni mahiyyəti ifadə edir:
"Ey Məzda,
mən düşüncəmlə dərk etdim ki, hər
şeyin əvvəli də, axırı da sənsən".
övlanə bu dünyanı qeyri-sabit, müvəqqəti sayır,
mının əslinə, ibtidasına qayıdacağına
inanırdı. O, ölümü yeni bir təvəllüd
hesab edir və insanın Allaha qovuşması kimi qəbul eləyirdi.
Onun nəzərincə, ruh yoxa
çıxmır, fəna deyildir. Mövlanə
ruhun Allaha keçməsinə, tənasüx və təcəssümünə
inanırdı. Buna görə də
başqalarının nəzərində qorxu, faciə kimi
görünən ölüm onun şeirlərində həyat
kimi təzahür edirdi:
"Qal təalv"
haqqın cəzbəsi haqqında ayədir,
biz haqq
təalanın cazibəsinə gedirik...
Deyilənə görə, özü kamil insan nümunəsi
olan Mövlanə bu kamilliyi hesabına digər övliyalar
kimi kəramətə yiyələnmişdir. Müridləri
ibadət, ziyafət, səfər zamanı onun kəramətini
görür və heyrətlənirdilər. Əflaki
"Münağibül- arifin" kitabında Mövlanənin
bir çox kəraməti sadalanmışdır ki, onlardan
birini burada qeyd etmək yerinə düşər: "... Şam tərəfdən böyük bir karvan gəldi
və xəbər verdilər ki, monqol ordusu Dəməşq
şəhərini mühasirəyə alıb. Dedilər ki, 55-ci ildə Hülakü xan zülmlə
Bağdadı qılıncdan keçirmiş, xəlifəni
öldürmüşdür. 57-ci ildə
Şam şəhərinə hərəkət etmiş və
Hələbi götürmüşdür. Deyirdilər
ki, Kətbuğa ağır ordu ilə Dəməşqə
yola düşüb ki, şəhəri mühasirəyə alan orduya kömək etsin. Ancaq Dəməşq
əhalisi islam ordusunun müdafiəsinə
qalxıb, monqolları əzdi və onları qovub tamamilə
şəhərdən çıxardı. Ravi xəbər
verir ki, bu xəbəri eşidəndə mən də şad
olub, tez həzrəti Mövlanənin yanına gəldim ki, Dəməşqdəki
vəziyyəti ona deyim. O, məni görən kimi dedi:
Cəlaləddin,
o süvari ki, zəfər çalan ordunun qəhrəmanıdır,
din əhlinin gözündə o kimdir sultan ol...
Həqiqətən Mövlanə məktəbi eşq və
nur məktəbidir. Allaha yönələn və Allahı təqdir edən
eşq onun üçün hər şeydir, çünki hər
şey ona məxsusdur, ondan qeyri bir nəsnə yoxdur:
"İki aləmdə yəzdandan başqa kimsə yox",
ona isə rəqs, musiqi, dinləmə yolu ilə çatmaq
olar.
Eşqin
qaməti dedi ki, dinləmə əbədidir,
onun qamətindən
başqa bir şey üçün
rəqs
etmə və hay-küy salma...
Yaxud
Cəbrayıl
onun camalının eşqi ilə rəqs edər,
İfrit bir div sifətlinin eşqi ilə rəqs edər.
Burada yuxarıda vurğuladığımız nur
söhbətinin üzərinə qayıdıb onu da əlavə
etməliyik ki, bu atribut Mövlanənin kamil insan
konsepsiyasının əsas sütunlarındandır. Həm də Mövlanə
bu konsepsiyanı Quranı- məcidin ehkamı ilə izah edir:
"Allah asimanların və yerin nurudur". Bu
mənada nur Mövlanənin fikir məhvərini
formalaşdırır, onu böyük işığa
qovuşdurur. Mövlanə nur içməyi
canın qüdrəti hesab edir. O, həyatı və əbədiyyəti
nurla bağlayır, həyatda hər şeyi nurla bitirir; nurla əqidə
və təriqətlərə çatır. Mövlanə
deyir ki, əgər istəyirsən ki, torpağın
altına getməyəsən, nurun içinə qaç,
çünki nur torpağın altına getmir.
Mövlanənin
kamil insan obrazı məhz nur haləsində təzahür
edir:
Odunun
içindən nur atəş çıxarar,
atəş öz-özünə münəvvər olmadı.
Yaxud:
Deyirəm
sənin aşiqlərinin silsiləsi nədir ki,
mənim
dilddarımın bir türrə buruq saçına dəyməz.
Göründüyü
kimi, Mövlanə təkcə kamil insan konsepsiyasını irəli
sürmür, həm də həyatda buna nail olmağın
mükəmməl yolunu nişan verirdi.
Onun fikrincə, ali məxluq olan insan ilahi
potensiala malik idi və o, kamilləşməklə məxluqdan
xaliqə çevrilə bilərdi. Bu, təkcə islam fəlsəfəsində deyil, ümumbəşər
düşüncəsində ciddi bir inqilab idi.
Paşa
ƏLİOĞLU, Filologiya elmləri doktoru
İbrahim
QULİYEV, Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 10 mart.- S.6.