Novruz bayramı rəssamlarımızın
yaradıcılığında
Xalqımızın mənəviyyatında və
məişətində minilliklərlə
yaşatmış olduğu,
böyük coşqu və şövqlə sevə-sevə qeyd etdiyi ən qədim bayramlardan biri və bəlkə
də birincisi Novruz bayramıdır.
Məlum
olduğu kimi, həyatın başlanğıcı
qədim Şərq fəlsəfəsində dörd
ünsürün vəhdəti
şəklində qəbul
edilir: od,
su, hava, torpaq. Bahar bayramı həyatın
yenidən yaranışı,
doğuşu kimi təzahür olunur. Təbiətin canlanması, bütün
ağacların çiçəkləməsi,
kol və bitgilərin yaşıllaşması,
əkin işlərinin
başlanması, heyvan
və quşların oyanışı və nəsil artırması dövrü məhz Bahar bayramında başlayır. Bu təbiət
hadisəsinin müdrik
xalqımız tərəfindən
hər il
bayram edilməsi və həmçinin insanların yaxınlarını
təbrik etməsi, zaman-zaman formalaşmış
müxtəlif el deyim
və məsəllərinin
yaranması onu unudulmaz ənənəyə
çevirib. Təsadüfi
deyil ki, Ulu öndər Heydər Əliyev Novruz bayramı ilə əlaqədar deyib: “Novruz bizim ümummilli bayramımızdır. Mən
hesab edirəm ki, indi artıq
müstəqil Azərbaycan
üçün bu bayramdan əziz bayram ola
bilməz”.
Azərbaycanın folklor, musiqi və təsviri sənət əsərlərində
Novruz adət-ənənələri
geniş və hərtərəfli şəkildə
təzahürünü tapıb. Novruz bayramının
diqqəti cəlb edən, el dilindən və el məişətindən
süzülüb bugünədək
gələn səhnələri
Azərbaycan rəssamlıq
sənətində və
rəssamlarımızın yaradıcılığında sevilərək müraciət
edilən və əks etdirilən ən maraqlı motivlərdəndir.
Azərbaycan təsviri sənət tarixində Novruz bayramı və onun rəsssamlıq sənətimizdə əksi
ayrıca bir səhifəni təşkil
edir. Baxmayaraq ki, sovetlər
dövründə bu bayramın qeyd edilməsinə rəsmi qadağalar vardı, xalqımız həmişə
sevə-sevə bu bayramı qeyd edərək, onun ənənələrini yaşatdı.
Azərbaycan Milli İncəsənət
Muzeyində saxlanılan,
Novruz bayramı mövzusunu əks etdirən əsərlər
sırasında Xalq rəssamları Səttar Bəhlulzadənin (1909-1974) “Bahar
nəğməsi”, “Xonça”
(Etüd) “Torpağın
arzusu”, “Azərbaycan nağılı”, Xalidə
Səfərovanın (1925-2005) “Novruz”, “Çovkan”, “Çovkançılar”, Elbəy
Rzaquliyevin (1926-2007) “Novruz
bayramı”, Altay Hacıyevin
(1931), “Novruz sandığı”,
əməkdar rəssam
Mahmud Tağıyevin (1923-2001) “Gül açan bağ”, “Bağçada yaz gülləri”, istedadlı rəssamlar Həsən Haqverdiyevin
(1917-1978) “Bahar”, Sara Namitokova-Manafovanın
(1932) “Novruz”, Orxan Hüseynovun (1978) “İçərişəhərdə
bayram”, qrafika sahəsində Xalq rəssamları Əzim Əzimzadənin (1880-1943) “Tonqal
üstündən tullanmaq”,
“Kos-kosa”, Elmira Şahtaxtinskayanın
(1930-1997) “Novruz bayramı ərəfəsində”,
“Qutablar”, əməkdar
rəssamlar Ələkbər
Rzaquliyevin (1903-1974) “Gəlinə
hədiyyə ilə”
(“Köhnə Bakı”
silsiləsindən), Arif
Ələsgərovun (1944) “Novruz”, “Kəndirbazlar” və başqalarını xüsusi
qeyd edə bilərik.
Yuxarıda sadalanan rəssamlar Azərbaycan təsviri sənət tarixində öz sözlərini demiş və yaradıcılığı ilə
silinməz izlər qoymuş sənətkarlardır.
Bənzərsiz və zəngin
yaradıcılıq dünyasına
malik, əfsanəvi fırça ustası Səttar Bəhlulzadənin
yaratmış olduğu
tablolarında (baxmayaraq
ki, rəssam daha çox mənzərə əsərləri
yaradırdı) milli mədəniyyətimizin hansısa
bir elementini və ya rəmzi
ifadəsini görməmək
və duymamaq mümkünsüzdür. Rəssam “Azərbaycan
nağılı” adlı
əsərində sanki
Azərbaycan dünyasını
tabloda əks etdirmək istəmişdir.
Kompozisiyada əzəmətli
dağlar fonunda, göl kənarında əks etdirilən dairəvi iri xonçalar və xonçaların içərisindəki
Azərbaycan nemətləri,
çiçəkləmiş ağaclar, gözəl güllər o qədər
ustalıqla və əsl sənət coşqusu ilə təsvir edilib ki, bu sehrin
ağuşuna düşməmək,
bol estetik zövq almamaq mümkün deyil, bu əsərə tamaşa etməkdən doymaq olmur. Rəssam tablonun
yuxarı hissəsində
dalğalanan kəlağayını
təsvir etməklə
bir növ yaradıcılıq işinə
möhür basmışdır,
yəni əlavə heç bir şərhə ehtiyac duymadan tablodan Azərbaycan dünyasını
asanlıqla sezmək olar. Sadalanan xüsusiyyətləri rəssamın Novruzla bağlı digər əsərlərinə də
şamil etmək mümkündür.
Xalidə Səfərovanın “Novruz”
adlı əsəri olduqca diqqətçəkəndir. Kompozisiyada mərkəzdə
Novruz bayramının
ləziz nemətləri
ilə bəzədilmiş
xonça, xonçanın
əhatəsində isə
əllərində Bahar
bayramının rəmzi
olan səməni tutmuş xanımlar və xoruz döyüşdürən
milli geyimli gənc oğlanlar təsvir edilib. Yallı rəqsinin ifaçılarının
oyun hərəkətləri
bayram sevincini daha da artırır.
Əsər zəngin koloritli
həlli ilə seçilir. Rəssamın
həmçinin milli çovkan oyununa həsr edilmiş əsərləri də diqqəti
cəlb edir.
Elbəy Rzaquliyevin “Novruz bayramı” əsərində
isə Xəzər dənizinin fonunda, İçərişəhərdə Novruz şənliklərinin
bədii təsviri əks olunub. Tabloda oyun
göstərən kəndirbaz
və milli geyimli rəqqasələr
əsl bayram əhvali-ruhiyyəsini təcəssüm
etdirir. Sağ tərəfdə təsvir
edilmiş xalça nümunəsinin təsviri
əsərin bədii
ifadəliliyini daha da artırır.
Tanınmış rəssam Ələkbər
Rzaquliyev öz yaradıcılığında xalqımızın məişət
və etnoqrafik ənənələrini böyük
ustalıqla tərənnüm
edib. Rəssamın “Köhnə Bakı”
silsiləsinə aid əsərlərinin hər
biri bədii estetik məziyyətləri
ilə yanaşı, həmçinin, özünəməxsus
dəqiq işlənilmə
xüsusiyyətlərilə seçilir. “Gəlinə hədiyyə
ilə” adlı əsərində rəssam,
Novruz bayramı ərəfəsində bayram
şirniyyatları ilə
dolu xonçayla qız evinə bayram görüşünə
tələsən ailənin
bədii görüntüsü
təsvir olunub. İçərişəhərin fonunda milli geyimli ailə üzvlərinin fərdi xarakterik xüsusiyyətləri
incə cizgi, şrix elementləri ilə ustalıqla əks etdirilib.
Elmira Şahtaxtinskaya “Novruz bayramı ərəfəsində”, “Qutablar”
adlı əsərlərini
yaradarkən Azərbaycan
xalqının qədim
adət-ənənələrinə yaradıcı şəkildə
müraciət edib. Rəssam, Novruz
bayramına hazırlıq
mərhələsində, qadınların
səmənilərin əhatəsində
milli şirniyyat növləri - paxlava, şəkərbura, digər
əsərində isə
milli ornamentli kilim üzərində əyləşmiş üç
qadının Azərbaycan
mətbəxinin ləziz
nemətlərindən hesab
olunan qutab hazırladıqları məqamı
təsvir edib. Hər iki əsər öz dolğun bədii məzmunu, zəngin etnoqrafik çalarları və zəngin koloriti ilə diqqəti çəkir. Bu əsərlər həm də milli-etnoqrafik ənənələrimizin mükəmməl
təsviri baxımından
əhəmiyyətlidir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, yuxarıda sadalanan əsərlər Azərbayan
rəssamlarının Novruz
bayramına həsr olunmuş bədii yaradıcılıq işlərinin
kiçik bir qismini təşkil edir. Azərbaycan
xalqının tarixində
və məişətində
geniş şəkildə
kök salmış və hər il dövlət səviyyəsində qeyd edilən bu bayram və onun gözəl xüsusiyyətləri, şübhəsiz
ki, həmişə rəssamlarımızın ilham
qaynağı olacaq və onların yaradıcılığında öz geniş təzahürünü tapacaq.
Əsəd QULİYEV
Sənətşünas, Azərbaycan Milli
İncəsənət Muzeyinin
böyük elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2016.- 19 mart.- S.24.