Quba tarixi - vətən tarixinə qiymətli
töhfə
Azərbaycan
mənbəşünaslıq və tarixşünaslıq
elmi Vətən tarixinin şərəfli səhifələrinə həsr
edilən qiymətli bir əsərlə zənginləşib.
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Abbasqulu ağa Bakıxanov
adına Tarix İnstitutunun Mənbəşünaslıq və
tarixşünaslıq şöbəsinin müdiri, tarix
üzrə elmlər doktoru , professor Şahin Fazilin yeddi
yüz səhifəlik, geniş əhatəli tədqiqat əsəri
- Quba tarixi uzun müddətdən sonra işıq üzü
görüb. Azərbaycan Respublikasının prezidenti
İlham Əliyevin 2015-ci ilin noyabr ayında AMEA-nın 70 illik
yubileyində tariximizin dərindən öyrənilməsi və
təbliğ edilməsi sahəsində tarixçilərin
qarşısına qoyduğu vəzifələri yüksək
elmi məsuliyyət və milli təəssübkeşliklə
yerinə yetirən Tarix İnstitutunda hazırlanmış bu
dəyərli kitabı on ildən bəri Azərbaycan
Respublikasının tarixini və mədəniyyətini, daxili
və xarici siyasətinin ümdə məsələlərini,
dünya ölkələri və təşkilatları ilə
qarşılıqlı əlaqələrini mümkün olan
bütün vasitələrlə yayan, ölkəmiz və
xalqımız haqqında dolğun fikir formalaşdıran, bir
sıra milli və beynəlxalq layihələri uğurla həyata
keçirən Avropa Azərbaycan Cəmiyyətinin (TEAS) Press
Nəşriyyat evi çap edib. Milli əhəmiyyətli
vəzifələri ardıcıl və yüksək səviyyədə
həyata keçirən gənc ziyalı, TEAS-ın prezidenti
Tale Heydərovun təvazökar xidmətini burada ayrıca qeyd
etmək lazımdır. Tarix İnstitutunun direktoru,
AMEA-nın müxbir üzvü, Əməkdar elm xadimi, Azərbaycan
Milli Məclisinin üzvü, professor Yaqub Mahmudovun və tarix
elmləri doktoru, professor Tofiq Mustafazadənin redaktorluğu ilə
tədqiqatçıların və geniş oxucu kütləsinin
diqqətinə təqdim olunan bu sanballı əsərə
institutun görkəmli alimləri - AMEA-nın müxbir
üzvü, professor İlyas Babayev, tarix üzrə elmlər
doktoru, professor Kərim Şükürov və tarix üzrə
elmlər doktoru Qasım Hacıyev yüksək rəy veriblər.
Quba tarixi
kitabı bundan əvvəl tarix elmimizdə hadisə
sayılmalı olan, Azərbaycan və İran mənbəşünaslığının
əsas simalarından biri, XVI -XVII əsrlərin məşhur
Azərbaycan tarixçisi İskəndər bəy Munşi
Türkmanın iki cildlik, iki min səhifəlik Dünyanı
bəzəyən Abbasın tarixi (Tarex-e aləm-e ara-ye Abbasi)
mənbəsini fars dilindən böyük zəhmətlə
tərcümə edən Sahin Fazilin Vətən tarixinə
növbəti töhfəsidir. Qocaman tarixçimiz (əminəm
ki, bu ifadəmdən inciməz, çünki bu ifadə ilə
əsla onun fiziki yaşını nəzərdə tutmuram, bu
günlərdə 76 yaşını haqlayan alim dostum iyirmi il
əvvəl İranda işlədiyim zaman ilk dəfə
gördüyüm kimidir, məncə, heç bir il də
qocalmayıb, saç-saqqalı elə onda da bəyaz idi, indi
də) Azərbaycanın orta əsrlər tarixinin peşəkar
araşdırıcılarındandır. Bir sıra elmi
monoqrafiyaların, İrana, Əfqanıstana, Yaponiyaya dair səfərnamələrin,
xeyli sayda divanların və şeir kitablarının müəllifi
olan bu şərqşünas alimin qəlbi eşq və
ilhamla doludur və bu ilahi sərvəti ürəyəyatan qəzəlləri
və özünəməxsus tərzdə yazdığı
şeirləri ilə oxucularla paylaşmaqda xəsislik etmir,
yeri gəlmişkən, özü də xəsis deyil, nə
elmdə, nə də həyatda. Quba tarixinin yazılmasına
da münasibətini o, doğulduğu ana torpağa
övladlıq borcu ödəməsi kimi baxaraq belə ifadə
edib:
Bu kitab -
tarixi zəngin Qubamın tarixidir,
Yazdı ilham ilə Şahin, obamın tarixidir.
Şahin Fazil yazır ki, əgər Azərbaycan
torpağını tarixlərə şahid olan bir ağaca bənzətmək
mümkünsə, Quba tarixi həmin ağacın bir
budağıdır. Ağacın dolğun təsvirini verməkdən
ötrü onun hər budağı, hətta hər yarpağı
öyrənilməli, onu əhatə edən mühitə
ayıq nəzər salınmalı, dərindən
araşdırılmalıdır. Əslində,
gərək bütün şəhərlərimizin, qəsəbələrimizin,
kəndlərimizin tarixi yazılsın, gələcək nəsillərə
çatdırılsın.
Orta əsr
Azərbaycan, ərəb, İran, osmanlı tarixi qaynaqlarına
istinad edən Şahin Fazil indiyədək elmi dövriyyədə
olmayan, ilkin mənbə və sənədlərdə
yatıb qalan çox maraqlı məlumatları
araşdıraraq üzə çıxarıb, nəticədə
Vətənimizin dilbər guşəsi olan Qubanın müfəssəl
tarixini ərsəyə gətirib. 19-cu əsrin
görkəmli Azərbaycan tarixçisi A.A.Bakıxanova əsaslanan
müəllif əsərdə Azərbaycan tarixində
Şirvanın, burada da Quba və Dərbəndin tutduğu yerə
diqqəti daha çox yönəldib. Həm
Sasanilər dövründə, həm də ərəb xilafəti
zamanında Qubanın, Şəkinin, Dərbəndin və
Şirvanın digər məntəqələrinin əhalisinin
türklərdən ibarət olduğunu, türk dilinin
bölgədə aparıcı dil kimi tam
yayıldığını (Azərbaycan türkcəsi
anlamında- E.M.) vurğulayıb. Bu
bölgədə ərəblərin xəzərlərlə
iki əsr yarım davam edən müharibələri, xilafətin
zəiflədiyi dövrdə baş verən hadisələri,
monqolların, teymurilərin yürüşlərini, səfəvilərin
və əfşarların zamanında Şirvandakı vəziyyəti,
Qubada, Dağıstanda və ətrafdakı bölgələrdəki
tarixi olayları çeşidli mənbələr üzrə
qələmə alıb. Tanınmış
Azərbaycan arxeoloqu C.Ə.Xəlilovun tədqiqatlarına
istinad edən müəllif Qubanın təqribən 1700
yaşı olduğu qənaətindədir. Əsərdə qeyd olunur ki, Quba adı
Şirvanşahlar dövlətində yaşayış məntəqəsi
kimi ilk dəfə XIII əsrdə Dərbəndnamə mənbəsində
çəkilib.
Şahin
Fazil Quba tarixində ərəb müəllifləri İbn
Hövqəl (XI əsr), Yaqut Həməvi (XIII əsr),
Əbulfidan (XIII-XIV) və başqalarından A.A. Bakıxanovun
təqdim etdiyi maraqlı nümunələrə diqqət
yönəldib, dövrün osmanlı
qaynaqlarındakı maraqlı məqamları kitabında yerləşdirib.
Məsələn, Mustafa Əli əfəndinin Künhül-əxbar
əlyazmasında qeyd olunur ki, 1578-ci ildə səfəvilərlə
müharibədə Şirvanı ələ keçirən
osmanlılar bu diyarı Böyük Şirvan və Kiçik
Şirvan kimi iki əyalətə bölmüşdülər
və mərkəzi Dərbənd şəhəri olan
Kiçik Şirvanın 3-cü inzibati sancağı Quba idi. XVII əsrdə Səfəvilər dövlətində
Quba Azərbaycanın əyalət şəhəri idi.
Nadir sahın hakimiyyəti (1736-1747) zamanı bu şəhərin
Quba adlandırılmasını güman edənlər də
vardır. Bu vaxtadək bu şəhər Qudyal
adlanırmış. 1937-ci ildə Tiflisdə
rus dilində nəşr edilmiş, Quba xanlarının fərmanları
kitabındakı 23 saylı fərmanda
yazılmışdı ki, Şeyxəli xan 1807-ci ildən
etibarən Qudyalın bir sıra kəndlərinin tiyul şəklində
Ağa bəyə verilməsi haqqında göstəriş
vermişdi.
Ş.Fazil Mahmud
Qaşğariyə (XI əsr) əsaslanaraq Quba adının
qıpçaqlarda, səlcuqlarda etnik nəsil bildirdiyinə
diqqəti çəkir. Diqqətəlayiqdir ki, müəllif
Quba-Qusar və Xaçmazda tarixən yaşayan bütün
xalqlar barəsində həm ensiklopedik, həm də geniş
təhlilli məlumatlar verir, onların mənşəyini, etnik
quruluşunu, dilini, adət-ənənələrini təsvir
edir, coğrafi adlarının ətraflı elmi şərhini
verir. Azərbaycanın bu bölgəsində qədimdən
sakin olan hunlar, sabirlər, xəzərlər,
qıpçaqlar, oğuzlar, ləzgilər, tatlar, yəhudilər,
xınalıqlar, buduqlar, qrızlar, ayrımlar haqqında
maraqlı məlumatlar təqdim edir.
Kitabda
XVIII əsrdə simal-şərqi Azərbaycan
xanlıqlarının siyasi mərkəzi kimi Quba
xanlığının tarixi daha geniş
araşdırılıb, İran-Osmanlı müharibələrində
Azərbaycanın Şirvan bölgəsində, o cümlədən,
Qubada baş verən hadisə və münasibətlərə
daha ətraflı yer verilib. Quba xanlığının Rusiya
ilə münasibətləri, Rusiya ilə İranın
münasibətlərində Qubanın oynadığı rol,
Quba xanlığının Dərbənd, Şamaxı,
Bakı, Şəki, Qarabağ ,Naxçıvan, İrəvan
və digər xanlıqlarla münasibətləri ətraflı
tədqiq və təhlil edilib. Xüsusilə də, 1775-ci ildə
Fətəli xanın Rusiyaya - çariça II
Yekaterinanın sarayına nümayəndə heyəti göndərib
İrandan tamamilə ayrılmaqla Rusiya himayəsində
müstəqil hüquqla yer almasını xahiş etməsi,
lakin gözlədiyi cavabı ala bilməməsi ilə əlaqədar
məsələlər əhatəli
araşdırılıb. Fətəli xanın gürcü
knyazı II İrakli ilə siyasi sövdələşmələri,
knyazla görüşüb nahar etməsi və bundan az sonra qəfildən xəstələnib vəfat
etməsinə dair fikirlər maraq kəsb edir.
Professor Tofiq Mustafazadənin tədqiqatına əsaslanan
müəllif Fətəli xanın şəxsiyyətini, onun
Azərbaycan xanlıqlarını birləşdirib vahid
dövlət yaratmaq cəhdini ilginc tarixi sənədlərlə
oxuculara təqdim edir. Müəllifin məşhur Azərbaycanşünas
alim Tadeuş Svyataxovskidən gətirdiyi sitat da çox
xarakterikdir: "Fətəli xan öz qabiliyyəti və cəsarəti
sayəsində böyük işlərə girişdi. Onun hədəfi,
Quba mərkəz olmaqla,bütün Azərbaycanı
birləşdirmək idi".
Əsərdə Quba xanlığının Qacarlar
zamanında da İranla Rusiyanın siyasi münasibətlərində
mühüm rol oynadığına ətraflı yer verilib. Qeyd edilmişdir ki, XIX əsrin
əvvəllərində Quba xanı Şeyxəli xan rus
istilasına qarşı kəskin mövqe tutaraq ümumi
müqavimət üçün işlər aparırdı,
bu isə Rusiyanın Quba xanlığını işğal
etmək niyyətini sürətləndirdi və 1806-cı ildə
rus qoşunları Quba xanlığının əksər
hissəsini işğal etdilər, lakin bununla Quba
xanlığının ruslarla savaşı bitmədi, 1810-cu
ildə İran şahzadəsi Abbas Mirzənin
qoşunlarının Qafqaza - işğal olunmuş
torpaqları Rusiyadan geri almaq niyyəti ilə etdiyi
yürüşlər zamanı Şeyxəli xan rus
qoşunlarını Qubadan vurub çıxarmağa və
dörd ay yenidən Qubanı idarə etməyə nail oldu. Bütün bu hadisələr kitabda sənədlərə
və tarixi qaynaqlara əsaslanmaqla geniş şərh edilib,
ruslarla qeyri-bərabər müharibədə Quba
xanının ləyaqət və şücaəti
vurğulanıb. Müəllif haqlı olaraq qeyd edir ki,
1813-cü ilin oktyabr ayının 11-də Rusiya ilə İran
arasında bağlanmış Gülüstan müqaviləsinə
görə Azərbaycanın bütün şimal
xanlıqlarının (İrəvan və Naxçıvan
istisna olmaqla ) , o cümlədən, Quba
xanlığının Rusiya tərəfindən ilhaq edilməsi
bu bölgənin sonrakı taleyini tamamilə dəyişdi.
Kitabin təqdirəlayiq
məziyyətlərindən biri də budur ki, burada Rusiya-
İran müharibələri nəticəsində
Gülüstan (1813) və Türkmənçay (1828)
müqavilələri ilə Azərbaycanın Araz
çayından şimaldakı müstəqil
xanlıqları Rusiya tərəfindən ilhaq edildikdən
sonra Rusiyanın işğalçı siyasətinə
qarşı Azərbaycanın bir çox yerində, o cümlədən,
Quba xanlığında qalxan üsyanlar barəsində ətraflı
məlumatlar verilib. Qeyd edilmişdir ki,
xanlıqların ləğv edilib komendantların idarəçiliyinə
verilməsi hər yanda etiraz dalğaları
yaratmışdı, lakin müstəmləkəçilik
üsul-idarəsinə qarşı çıxanlara
amansızcasına divan tutulurdu. Müəllifin
görkəmli Azərbaycan ziyalısı, yazıçı-tərcüməçi
Hüseyn Minasazovun 1926-cı ildə yazıb çap etdirdiyi
Şirvan və Quba üsyanları haqqında məqaləsinə
müraciət etməsi və oradakı maraqlı məlumatları
kitaba daxil etməsi yerinə düşüb.
Müəllif
qeyd edir ki, Rusiya dövləti tərəfindən çar I
Pyotrdan başlayaraq Cənubi Qafqazın müsəlman əhalisinin
xaçlı ermənilər ilə əvəz edilməsinə
yönəlmiş bir siyasət yeridilirdi, 1828-1830-cu illərdə
İrandan və Türkiyədən Azərbaycana
köçürülən 124 min erməninin bir qismi də
Şirvanda, o cümlədən, Qubada yerləşdirilmişdi.
Kitabda rus işğalından sonra 1831-ci ildə Quba əyalətində
çarizmin idarəçilik sistemi, siyahıya alma, vergi yığılması və başqa
məsələlər haqqında da qiymətli məlumatlar
verilib. Bunların arasında Quba əyalətinin
kameral təsfiri kitabından gətirilən materiallar olduqca
böyük maraq kəsb edir. A. Xotyanovskinin tərtib
etdiyi bu kitabda Qubanın Qəçrəş kəndinin əhalisinin
siyahısında ailə başçısı olan kişilərin
sırasında (112 nəfər) bəhs etdiyimiz kitabın
müəllifi Şahin Fazilin ulu babası Babay Daşdəmir
oğlu da vardır.
Kitabda, müəllifin özünün qeyd etdiyi kimi, Qubanın siyasi tarixinin ən şərəfli səhifələrindən olan 1837-ci il silahlı üsyanı barəsində geniş məlumat var. Məsələn, Qafqaz Ali baş komandanı baron Rozen Qan çar I Nikolaya yazdığı raportda üsyanın səbəbinin yalnız çar ordusuna əsgər yığımı ilə əlaqədar görülən tədbirlərdən deyil, xalqın qəbul etmək istəmədiyi hərbi idarəetmə üsulundan qaynaqlandığını bildirmişdi. Əslində rus komendantlarının zülmü və talançılığı ilə yanaşı, bu idarə sisteminə xidmət göstərən yerli məmurların özbaşınalığı da xalqın hiddətini doğurmuşdu. Həmin dövrdə əhalinin çoxsaylı yazılı şikayətləri olmuşdu. Bunların əksəriyyəti Mirzə Fətəli Axundov tərəfindən tərcümə edilirdi. Bu ərizələrin işərisində Müşkür kəndinin sakinlərinin müraciətinin tam mətninin kitabda yer alması o zamankı ədalətsiz və tamamilə yad bir idarəçilik sisteminin doğurduğu həyəcanları bariz şəkildə göstərir. Quba əhalisinin böyük ümidlə xan adlandırdığı Hacı Məhəmmədin başçılığı ilə 12 min nəfərlik üsyançı xalq qoşununun çarizmin müstəmləkəçilik sisteminə qarşı mübarizəsinin kitabda geniş yer alması tarixi yaddaş baxımından çox əhəmiyyətlidir. Əlbəttə, bu üsyan amansızlıqla yatırıldı və üsyançılara rəhmsizcəsinə divan tutuldu.
Müəllifin məşhur fransız yazıçısı Aleksandr Dümanın Qafqaz səyahəti zamanı Quba haqqındakı təsviri materiallardan nümunələr gətirməsi indiki mənzərə ilə müqayisə baxımından maraq doğurur. Kitabda XIX əsrdə yaşayıb fəaliyyət göstərmiş Quba ziyalıları, müdrik və igid şəxslər, aşıq və sairlər, həmçinin həmin dövrün təhsil sistemi, təsərrüfat və məişət həyatı haqqındakı verilən tarixi məlumatlar bu gün üçün də böyük dəyər kəsb edir.
Kitabın Quba XX əsrdə bölümü şübhəsiz ki, zaman yaxınlığı baxımından və siyasi keşməkeşliyindən dolayı daha ibrətamiz hadisələrlə zəngindir. Bu bölümdə Ş. Fazil Qubaya həsr etdiyi qəzəlindən bir beyti baş yazıya çıxarıb:
Erməni soyqırımı... Şura... Siyasət dövrü...
Qubanın az idi, əfsus ki, rahət dövrü...
Müəllifin bu fəsildə ermənilər və bolşeviklər tərəfindən amansızlıqla həyata keçirilən Quba qırğınları haqqında sənədlərə və canlı şahidlərin söylədiklərinə əsaslanan məlumat və təhlilləri, ölkəmizin tanınmış tarixçilərinin tədqiqatlarından gətirdiyi iqtibasları gələcəkdə də bu dövrü araşdıracaq tarixçilər və siyasətçilər üçün etibarlı mənbədir. Qanlı repressiya illərində Quba əhalisinə, xüsusilə də ziyalılara, mötəbər şəxslərə qarşı Sovet rejiminin yeritdiyi genosid siyasətindən də kitabda ürək ağrısı ilə bəhs edilib. Ürək necə ağrımasın, axı millətimizi öz soykökündən, milli varlığından, dilindən, inancından ayrı salıb tədrici ölümə məhkum etmək niyyəti ilə onun düşünən beyinləri, döyünən ürəkləri məhv edilirdi.
Kitabda müəllifin akademik Həsən Əliyevə istinad edərək Sovet qoşunlarının İrandan təcili çıxarılması ilə əlaqədar Stalinin Mircəfər Bağırovla telefon danışığından, həmçinin SSRİ Baş prokuroru Rudenkonun müttəhim Bağırovu dindirmə protokolundan gətirdiyi hissələr olduqca ilgincdir və görkəmli dövlət adamı kimi onun ziddiyyətli şəxsiyyətini açmağa, hətta bir sıra milli fəaliyyətlərinin yüksək təqdirəlayiq olduğunu düşünməyə vadar edir. Çətin və mürəkkəb dövrdə, başqa millətlərdən olan doqquz partiya rəhbərinin bir-birini əvəz etməsindən sonra uzun illər Azərbaycana rəhbərlik etmiş qubalı Mircəfər Bağırovun məlum məhkəməsindən sonrakı həyatına da kitabda işıq salınır.
Kitabda Qubanın yəhudi qəsəbəsinin, ümumiyyətlə dağ yəhudilərinin tarixi, həyat və məişəti, inanc və ənənələri də ətraflı şərh edilib, yəhudilərin ölkəmizin ictimai, siyasi, elmi,mədəni həyatında tutduqları mövqe, oynadıqları rol vurğulanıb. Erməni işğalçıları ilə 1992-ci ildə döyüşdə şücaət və igidlik göstərmiş, həlak olandan sonra Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı adına layiq görülmüş Albert Aqarunov haqqında qeydlər bu baxımdan çox əhəmiyyətlidir.
Professor Ş. Fazil kitabın "Quba rayonu Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpasından sonrakı illərdə" bölümündə Ulu öndər Heydər Əliyevin və Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə bütövlükdə ölkəmizdə, o cümlədən, Quba rayonunda həyata keçirilən irimiqyaslı, yalnız bu günə deyil, həm də uzun illər qabağa hesablanmış layihələrdən, əhalinin sosial-iqtisadi, mənəvi-siyasi inkişafındakı köklü dəyişikliklərdən söz açır. O vurğulayır ki, XX əsrin 80-ci illərinin əvvəllərində Azərbaycanda ictimai-siyasi həyatın inkişafında mühüm irəliləyişlər Heydər Əliyevin şəxsiyyəti, onun çoxsahəli idarəçilik istedadı, siyasi-dövlətçilik fəaliyyəti ilə sıx bağlı idi. Heydər Əliyevin respublikamıza rəhbərlik etdiyi dövrdə xalqın həyatının və təsərrüfatının bütün sahələrində yüksəlişlə yanaşı, ölkənin iqtisadi zonaları, hətta ayrı-ayrı rayonları arasında istehsal üzrə səmərəli ixtisaslaşma da getmişdi. Ölkənin meyvə, tərəvəz istehsalında Quba və Xaçmaz rayonları Lənkəran-Astara və Şəki- Zaqatala ilə yanaşı əhəmiyyətli yer tuturdu. 1993-cü ildə artıq müstəqil Azərbaycana rəhbərlik etdiyi ilk gündən başlayaraq Heydər Əliyev ölkənin dövlət müstəqilliyini qoruyub saxlamaq və daha da möhkəmləndirmək tədbirləri ilə yanaşı, zəruri islahatların həyata keçirilməsinə, iqtisadiyyatın inkişafına xidmət edən mütərəqqi və demokratik qanunların qəbul edilməsinə nail oldu. Quba və qubalılar Azərbaycan dövlətçiliyinin yeni mərhələsində də fəal vətənpərvər mövqe nümayiş etdirdilər. Azərbaycan Respublikasının prezidenti, Ali Baş Komandan Heydər Əliyevin 2 noyabr 1993-cü il tarixində televiziya vasitəsi ilə ölkədə yaranmış ağır hərbi-siyasi vəziyyətdən çıxmaq, ölkəni üz-üzə qaldığı müstəqilliyi və dövlətçiliyi itirmək təhlükəsindən qurtarmaq üçün xalqa etdiyi tarixi müraciətə bütün Azərbaycan xalqı kimı, qubalılar da böyük vətənpərvərliklə cavab verdilər. Bu çağırışdan az sonra təşkil olunan 487 nəfərlik Quba-Qusar könüllü batalyonu qısa təlimdən sonra Beyləqan-Ağcabədi-Füzuli bölgəsinə yola salındı.
Müəllif qeyd edir ki, Prezident Heydər Əliyevin 1998-ci ilin payızında Qubaya səfərindən sonra rayonun iqtisadiyyatının inkişafına diqqət daha da artırıldı.
Kitabın "Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev və Quba rayonunun sosial-iqtisadi vəziyyəti (2003-2012 )" bölümündə şərəfli tarixi inkişaf yolu keçən,orta əsrlərin müxtəlif sınaqlarını adlayan, yeni dövrün və müasir günlərimizin daim genişlənən inkişaf dinamikasını ölkəmizin başqa bölgələrindəki kimi özündə əks etdirən,ölkəmizin sosial-iqtisadi, mənəvi və mədəni həyatında əhəmiyyətli rol oynayan, bütün sahələrdə inkişaf və tərəqqi edən Qubadan bəhs edilir. Müəllif qeyd edir ki, dövlət başçısı İlham Əliyevin Qubaya ardıcıl səfərlərinin başlanğıcı onun 11 oktyabr 2003-cü il tarixində Azərbaycan Respublikasının Baş naziri olaraq Olimpiya İdman Kompleksinin açılışı ilə əlaqədar Qubaya səfəri ilə qoyulub. Sonrakı illərdə Prezidentin bu bölgəyə davamlı səfərləri böyük infrastruktur layihələrinin gerçəkləşməsinə, yeni-yeni kənd təssərrüfatı və sənaye sahələrinin yaranmasına və inkişafına təkan verib. Diqqətəlayiqdir ki, 70 illik Sovet hakimiyyətində yolu olmayan tarixi Xınalıq kəndinə Qubadan 57 kilometrlik rahat yol çəkilmiş, müasir istehsal sahələri ilə yanaşı, rayonda təhsil, səhiyyə, idman , mədəniyyət və incəsənət sahəsində geniş quruculuq işləri aparılıb.
Müəllifin kitabda Qubanın elmi- ədəbi mühiti, yetişdirdiyi görkəmli şəxsiyyətlər, ictimai-siyasi xadimlər, elm, sənət adamları barəsində verdiyi dolğun məlumatlar da diqqətəlayiqdir. Burada qeyd etməyi lazım bilirəm ki, müəllif təvazökarlıqla öz adını bu sırada çəkməyib. Lakin vurğulamalıyam ki, kitabına yazdığı qısa ön sözündəki qəzəlinin son beyti belədir:
Şahinin düzlüyünə Tanrı özü şahiddir,
Mən Quba torpağını Kəbədən az istəmirəm.
Fikrimcə, Vətən tarixi yüksək elmi təfəkkürlə yanaşı, həm də vətən-yurd sevgisi ilə yazılmalıdır. Professor Şahin Fazilin Quba tarixi kitabı məhz belə yazılıb.
Eynulla MƏDƏTLİ
AMEA-nın A.A.Bakıxanov adına Tarix
İnstitutunun aparıcı elmi işçisi, fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci
qəzet.- 2016.- 29 mart.- S.7