Söhrab əmi, 90 yaşın mübarək!..
GÖRKƏMLİ ŞAİRİMİZ SÖHRAB TAHİRİN ŞANLI YUBİLEYİNƏ
Azad qardaşım var, onunla xoşam,
Mən gərək
sahili sahilə qoşam.
İki bölünməkdən elə
qorxmuşam,
Çöpü də ikiyə bölmərəm daha.
İllər nə tez gəlib keçdi, Söhrab əmi... Bu il, bu ay 90 yaşına
gəlib çatdın.
Mübarizələrlə dolu, şeirə
bağlı bir ömür yaşamısan.
Yaxşı yadımdadır, 1993-cü ilin
oktyabr ayında Naxçıvana - böyük
şairimiz, sənin dostun Məmməd Arazın 60 illik yubileyinə yola düşdük. Bir həftə Naxçıvanda-bu
qədim odlar diyarında əsl poeziya havasına büründük.
Hansı məclisə gedirdiksə,
orada Məmməd Arazı da, səni də böyük səmimiyyətlə
qarşılayırdılar. İş elə
gətirdi ki, biz mehmanxanada bir otaqda qaldıq. Və o bir həftə ərzində mən, Söhrab əmi, sənin təkcə poeziyana deyil, həm də insanlığına vuruldum.
Sənin
dilindən yalnız şeirlərini deyil, həm də Təbrizli, Savalanlı, Pişəvərili xatirələrini
dinlədim. Mən Təbrizdə
olmamışam, amma sən Təbrizin obrazını yaratdın gözlərim qarşısında.
Yetmiş yaşına qədər Təbriz həsrətilə
qovrulurdun. Müstəqillik dövrü gəldi
və sən Təbrizə, əzizlərinə
qovuşdun.
Ondan xeyli əvvəl - 1971-ci ildə anan Nəsibə xanım Bakıya gəldi. Sən Təbrizə qovuşmamış
anan qovuşdu sənə və onun gəlişi təkcə səni yox, bütün qələm dostlarını
sevindirdi. Yadımdadır ki, neçə şair dostun bu görüşə -ananın gəlişinə
şeir həsr etdilər.
Əliağa Kürçaylı
yazırdı:
Daşa
dönmüş ümidlər,
Duyğular cana gəlir.
Yola çıxın, igidlər,
Uzaqdan ana gəlir.
Bir nəfərin anası,
Milyonların istəyi.
Bir oğul təmənnası,
Bir torpağın
diləyi.
Nəsibə ana yenidən Təbrizə qayıtdı,
az sonra
haqq dünyasına qovuşdu.
Bir də yaddaşımda
1989-cu ilin may günlərindən
biri canlanır. Yazıçılar Birliyində respublikamızdakı
ictimai-siyasi vəziyyətlə
əlaqədar partiya iclası çağırılmışdı.
Təkcə kommunistlər deyil,
kommunist olmayan yazıçılar da o iclasda iştirak edirdilər. Bəziləri
hələ də o zamankı respublika rəhbərlərinin təslimçi
ruhunu ifadə edir, "səbr",
"təmkin" sözlərini
az qala
şüara çevirirdilər.
Bu zaman Sən, Söhrab əmi, heç kimdən çəkinməyərək "düşmənə qarşı
ancaq silahla vuruşmaq olar" dedin və gözlərində
qeyri-adi bir parıltı görsəndi.
Bu parıltını 13-14 yaşında, əlinə
silah alıb haqq yolunda ölüm-dirim
mübarizəsinə girişəndə
görmüşdülər.
Sən o taylı
Astarada adi bir sənətkar ailəsində dünyaya göz açmışdın. Ancaq həyat
mübarizə meydanıdır
və bu meydanda 18 yaşınacan bir fədai kimi döyüşdün.
Pişəvərinin şəxsi möhürdarı
idin və səni Bakıya-gələcək
döyüşlərə hazırlıq üçün
zabitlər kursuna göndərmişdilər. Amma geri qayıda bilmədin.
Bir əsrdə
Cənubdakı qardaşlarımız
üç dəfə
əlinə silah alıb azadlıq savaşına çıxdılar
və hər dəfə arzuları ürəyində qaldı. Lakin azadlıq
eşqi sönmədi.
Üsyanları hamıdan çox!
Qurbanları hamıdan çox!
Zindanları hamıdan çox!
Qan tarixi daha çoxdur!
Neçə ildir bu millətin
Hələ milli haqqı yoxdur!
Söhrab
əmi! Sənin yetmiş illik
yaradıcılığını o taylı-bu taylv, mənən bölünməz
Azərbaycanın bədii
salnaməsi hesab etmək olar. Mərhum şairimiz Cabir Novruz yazırdı:
"Söhrab Tahirin amal-azadlıq eşqi onun yaradıcılığını
mübarizə ilə
silahlandırmışdır. Məhz buna görə də onun yaradıcılığı
bir tərəfdən
qəzəbli, bir tərəfdən kövrək,
bir gözü ilə ağlayan, o biri gözü ilə gülən, bir sətrində vuruşa atılan, o biri sətrində fəryad qoparan, bir nəğməsində
gələcəyə, inama,
ümidə çağıran,
o biri nəğməsində
həsrət təşnəsi
olan yaradıcılıqdır".
Yetmiş il
keçib o qanlı savaşdan, milli azadlıq hərəkatının
qan dənizində boğulmasından, amma sənin inamın və ümidin hələ də sönməyib.
Mən belə ölmərəm!
Ölsəm də əgər,
Gələrəm dünyaya odlu dil kimi,
Danışsın yenidən Xiyabanilər!
Yenə
alovlansın kəndlər,
şəhərlər!
Mənim
dil haqqımı itirənləri
İtirsin vətənin torpaqlarından!
Öpsün hər bir dilə azadlıq verən
Yoldaş
Azadlığın dodaqlarından!
Bu misralar "Zindan
divarında yazılmış
şeir"dəndir. Sən
o zindanı görüb
gəldin, Söhrab əmi! 18 yaşında
öz doğma qardaşına pənah gətirdin, minillik bir tarixin yaddaşını
silkələməyə, Cənubun
dərdini unutmamağa
gəldin, misilsiz təbiət boyalarını,
xalqın qəhrəmanlıq
səhifələrini poeziya
dilinə çevirməyə
gəldin.
S.Vurğunun, S.Rüstəmin, R.Rzanın,
O.Sarıvəllinin "Cənub
şeirləri" silsiləsinə
yeni rənglər, boyalar qatmaq üçün gəldin!
Budur, "Vətən
xəritəsi"- Savalanın,
Şahgölünün, Səhəndin,
Ərdəbilin, Təbrizin,
Ərk qalasının,
Mərəndin, Şivlinin,
Urmiyə gölünün
canlı, təravətli
boyalarlı təsviri:
Savalanın qarialları
qayalarla baş-başa
verib, Şahgölü
Günəşin gözündən
düşüb, Urmiyə
gölü elə bil Təbrizin göz yaşlarından diyirlənib göl olub.
Hovuzların güzgü tutar
üzünə,
Güzgülərdə gəlinlərin bəzənər.
Kəhrizlərin pıçıldaşar gecələr,
Kəhrizlərdə nəğmələnər
küçələr,
Təbrizim, ay Təbrizim!
Sənin "Səttarxan" adlı poemanda Azadlıq, İnqilab mücahidinin parlaq obrazı ilə qarşılaşırıq. Bu qarşılaşma
bizi təsvir edilən dövrün ictimai-siyasi mənzərəsinə
çəkib aparır.
Poemada Səttarxanın özü
və ruhu canlanır. Səttarxan
ölməmiş, çünki
Azadlıq ölməmiş!
Onun son döyüşünü
necə ustalıqla təsvir etmisən və adam
özünü o döyüşdə
hiss edir:
9 nəfər 9 minə qarşı vuruşur!
Səngərlərin qırağını
Ağır torpaq döyür, vurur.
9 nəfər qanlı ölüm ayağında!
9 minin qabağında
Güllə yatır gilizlərin arasında.
Beşaçılan qundaqları
Sinələrin yarasında!
Şimşək vardır bəbəklərin
qarasında.
Kəsir
ağrı Səttarxanı!
Tüfənginin qundağına damır
qanı!
Bir də xatırlayıram,
60-cı illərdə, tələbə
ikən filarmoniyada sənin "Poeziya gecə"ni. O gecənin bir qəhrəmanı vardı-o
da sən idin-Söhrab əmi! Salon sənin azadlıq saçan şeirlərinin
təsirindən çıxa
bilmirdi:
Mənim
qollarımı iynə-sap
edin,
Tikin Culfaları
biri-birinə.
Söhrab
əmi! Burada, Şimalda öz qan qardaşların sənin istedadını, mərdanə keyfiyyətlərini
yüksək qiymətləndirdilər-
şeirlər kitabı,
universitet həyatı,
poeziya mühiti, ədəbi-elmi-publisistik fəaliyyət!
Və bir də uzun
illərin xətir-hörmət
sınağından çıxmış
"Əmi" kəlməsi.
Ədəbiyyata gələn bütün
sonrakı nəsillər
sənə "Əmi"
deyə müraciət
edir. Hətta qocaman Süleyman
Rüstəmin də sənə müraciətlə
"Əmi" dediyinin
şahidi olmuşam.
90 yaşlı Əmi - Söhrab Tahir, bu yazıda bir neçə dəfə işlətdiyim
"Sən" müraciətimə
görə bağışlarsan
məni! Yenə o Naxçıvan səfərini
xatırlayıram və
o yeddi gündə mən sənə "Siz" deyə müraciət edirdim.
Axırda cana
doyub dedin ki, "Vaqif, lazım deyil bu incə-mincə qız kəlməsi "Siz". Mənə "Sən" de!"
Bu yazıda mən
Söhrab əminin ancaq Azadlıq, İstiqlal ruhlu şeirlərindən söz
açdım. Və əlbəttə, bunsuz Söhrab Tahirin yaradıcılığını
təsəvvür eləmək
mümkün deyil.
Amma Söhrab əminin yaradıcılığı çox
zəngindir. Onun Azərbaycan
təbiətinin gözəlliklərinə
həsr olunan şeirləri var ki, bu şeirlərdə
təbiətin canlı
obrazını görürsən.
Yarpaq yığımıdır qəhqəhələrim,
Bu qızıl yağışda
meşə yuyunur.
Yol alıb gedirəm, sarı yarpaqlar,
Şahlıq quşu kimi çiynimə qonur.
Quşların səsindən bulud
diksinir,
Tökülür üstümə pambıq
gülüşü.
Buludun süd dolu döşləri çini,
Meşə sapsarıdır,
Dağlar gümüşü.
Əmi, sənin sevgi şeirlərin də örnək olası nümunələrdir. Yaxşı xatırlayıram: Naxçıvan səfərimizdə Məmməd Araz bir məclisdə səndən xahiş elədi, Söhrab bir sevgi şeiri oxu, qoy bura toplaşan cavan şairlər bilsinlər ki, sevgi hissdən, duyğudan, ürəkdən gəlir, o hissi yaşamadan şeir yazmaq olmaz. Sən Məmməd Arazın xahişini yerə salmadın, "Xəbərin olsun" şeirini oxudun:
Gəldim qapınıza, döndüm heykələ,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Bir yanğı sevgiydim, intizar oldum,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Divara mıxlayıb məni sərt külək,
Nə bir əl tutanım, nə də bir kömək.
Yandırıb gözümü bir
damcı istək,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Boylan tül pərdədən,
məni gör hərdən,
Mənəm, yoxsa aydır baxır şüşədən.
Asdım
şüşənizdən ümidimi mən,
Mənim bu halımdan xəbərin olsun.
Söhrab əmi! Sən müasir poeziyamızın ən qocaman nümayəndəsi, ən ağsaqqal bir üzvüsən.
100 yaşını da görəcəyik,
Allah qoysa!
Vaqif YUSİFLİ
Filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 29 mart.- S.6