Müdriklik ona çox yaraşır
İndi
üstündən az qala 40 ildən də çox keçən tələbəlik illərindən
üzü bəri baxanda Sadıq Elcanlını gözlərim
önündə canlandıran
bir keyfiyyət xüsusi şəkildə
diqqətimi çəkir.
Bu, onun hərəkət
və davranışlarında,
səsində, danışıq
tərzində 40 il əvvəl də, bu gün
də özünü
göstərən epik
təmkindir.
Niyə epik təmkin deyirəm? Əlbəttə, adamlarda təmkinin
olması normal bir şeydir, amma S.Elcanlının bütün
sonrakı fəaliyyəti,
xüsusən də yazıçılıq dövründəki
qələm işləri,
silsilə əsərləri
məni o epik təmkin ifadəsini işlətməyə məcbur
elədi. Həqiqətən
də az
sonra öz tələbə yoldaşımın
nəsr yaradıcılığı
ilə məşğul
olduğunu görəndə,
bu, mənə çox təbii göründü. Doğrudan da
S.Elcanlının həm
düşüncə tərzi,
həm yazı tərzi, bütövlükdə,
belə deyək ki, şəxsiyyət kimi, sənətkar obrazı kimi əsas əlaməti epik təmkinin içərisində idi.
Və bu epik təmkin də şübhəsiz ki, yazıçı üçün, yazıçılıq
işi, sənət eşqi ilə məşğul olan adam üçün
hava, su kimi lazımdır.
Şair başqa təbiətdir, yazıçı isə bir başqa təbiətdir. Dramaturji təfəkkür məsələsi tamam başqa bir məsələdir. O anlamda
S.Elcanlının Allah tərəfindən
verilmiş böyük
istedadı - qəlbində,
ruhunda olan qeyri-adi təmkin onun yaradıcılığında
həmişə çox
diqqətçəkici bir
keyfiyyət olaraq qaldı. İlk hekayələrindən tutmuş
sonrakı dönəmdə
gördüyümüz hekayələri,
povestləri, romanları,
ən müxtəlif fəlsəfi-estetik yazıları,
bunların hamısında
ana bir xətt
görünür: S.Elcanlının
bir yazıçı
kimi epik təmkini. Bu epik
təmkinin də bizə, milli-mədəniyyətimizə,
ədəbiyyatımıza verdiyi çox şeylər var. Tələsməyən
bir yazıçı,
həyati müşahidələrini
dəqiqləşdirən, onlardan fəlsəfi ümumiləşdirmələr çıxarmağı bacaran,
bəzən böyük
bir hadisəni kiçik bir detalda təqdim etmək məharətinə
sahib olan ciddi bir yazıçı.
Əsərlərinin, demək olar ki, hamısını oxumuşam. Hər dəfə görmüşəm
ki, doğrudan da, sözün həqiqi mənasında
el dilində desək,
salğarlı, ağır-batman,
səliqəli bir yazı, məhz epik yazı təmkininə malik olan bir dostumuzun
ciddi sənətkarlığı
gözümüzün qabağındadır.
S.Elcanlının yazılarında çox böyük ustalıqla dövrün, zamanın dərdlərinə,
olaylarına fəal yazıçı-vətəndaş münasibəti, ciddi etirazlar var; yazıçı, ziyalı
etirazları var. Bu, Sovet
dönəmində daha
çox görünürdü.
Məsələn, onun
20 Yanvarla bağlı
yazdığı “Qanlı
quzğun meydanı” romanına diqqət eləsək, orda mətnaltı yazıçı
mövqeyinə, orijinal
sənətkarlıq manerasına
rast gələrik. Azərbaycanın milli-mənəvi, tarixi keçmişindən
bəhs eləyən istər hekayələri olsun, istər povest və romanları olsun, hər birisində sözün həqiqi mənasında yetkin bir yazıçının,
çox irimiqyaslı
planda düşünməyi
bacaran bir yazıçının müşahidələrini
görürük.
S.Elcanlı həyata bağlı olan yazıçıdır. O, bir müddət Neft Daşlarında fəhlə
də işləyib. Neft Daşlarını, dəniz neftçilərinin
həyatını özünün
taleyi kimi yaşayıb, sonra onlar barədə silsilə nəsr əsərləri yazıb.
O, çox zəngin müşahidəsi olan və real müşahidələr
əsasında epik lövhələr yaradan, insanları öz taleyi kimi tanıyan
və təqdim eləyən, çox böyük uğurlar qazanan yazıçıdır.
S.Elcanlının son dövr yaradıcılığında
da çox maraqlı bir nüans sezirəm. Bir tərəfdən
fəlsəfi-estetik esse
üslubu gəlib onun yaradıcılığına,
ikinci tərəfdən
də tarixi mövzuların müasir kontekstdə təqdimi, tarix və müasirlik
probleminin özünəməxsus
vəhdət halında
təqdimi məsələsi,
zaman paralelləri daha geniş miqyas alıb. Zaman paralellərinin bir-biri ilə kəsişmələri
və onların son olaraq verdiyi, belə deyək ki, tarixi-xronoloji mənzərənin dünəndən
bu günə gələn yaddaş yolundakı ümumiləşdirmələr
- bunlar onun əsərlərində son dərəcə
böyük uğurla,
ustalıqla həyata keçirilir.
S.Elcanlının bir yazıçı kimi, şübhəsiz ki, özünəməxsus
sələfləri var. Bu, Mirzə
Cəlildir, Sabirdir, bütövlükdə milli-mədəniyyətimizdir. Yazıçı-publisist kimi onun birbaşa
Mirzə Cəlilə
bağlılığı çox güclü şəkildə görünür.
S.Elcanlı bir müddət hətta Mirzə Cəlilin ev muzeyində
elmi işçi kimi çalışıb.
Mirzə
Cəlil ruhu, Mirzə Cəlilin əsərlərindəki təhkiyə
tərzinin özünəməxsusluğu
onun üçün çox doğmadır.
Və yazılarının böyük
əksəriyyətində bu doğmalıq görünməkdədir. Hətta, məsələn, mən ara-sıra S.Elcanlının
tənqidi, ədəbi-estetik
səciyyəli yazılarında
da görürəm ki, Mirzə Cəlil maneralarından çox böyük sevgiylə, ustalıqla istifadə eləyir.
Bütövlükdə baxdığımız zaman bu yaradıcılığa
onun üzü tələbəlikdən bu
günə gələn
keyfiyyət dəyişmələri
və təkamül prosesləri doğrudan da bir yazıçının,
bir nasirin çox uğurlu, özünəməxsus inkişaf
istiqamətindən xəbər
verir. Burda bir tərəfdən S.Elcanlının dünya
ədəbiyyatı ilə,
hətta dünya incəsənəti ilə
dərindən bağlılığı,
əxz etdiyi özünəməxsus sənət
keyfiyyətləri özünü
göstərir, ikinci tərəfdən yenə
də deyirəm,
Allah-təalanın ona
bəxş etdiyi həqiqi yazıçı
istedadı var; bunun da yanında
böyük, möhtəşəm
və məşəqqətli
yazıçı, nasir
zəhməti var, alın təri var. Bunlar hamısı bir yerdə, qovuşuq halda istedadlı yazıçımızın
halal sənət uğurlarına gətirib
çıxarıb.
Bunu xüsusi vurğulayım ki, S.Elcanlının Azərbaycan Televiziyasında keçən jurnalist, redaktor ömrü böyük bir epoxadır. Belə baxanda, bu, 35 ildən də çox zamanı əhatə eləyir. Bu dövrdə o, Azərbaycan radio və televiziya məkanında çox keyfiyyətli əsərlər ərsəyə gətirib, uğurlar qazanıb; sənət adamlarından, ədəbiyyat adamlarından, ədəbi-mədəni mühitdən silsilə verilişlər, sənədli filmlər yaratmağı bacarıb. Milli teleradiomuz, etiraf edək ki, onun əsərlərindən çox faydalanıb. Bütövlükdə Azərbaycan Teleradiosunda milli ovqatın, sağlam vətənpərvər əhval-ruhiyyənin, saf, əqidəli, səviyyəli milli mühitin yaradılmasında onun özünəməxsüs fəaliyyəti, öz zəhməti olub. Televiziyanın Ədəbiyyat redaksiyasında uzun illər baş redaktor kimi çalışanda da, ondan qabaq incəsənət verilişləri hazırlayanda da, gərgin vaxtda, 90-cı illərdə “Azərbaycantelefilm”ə rəhbərlik edəndə də onun sənət kredosu, yüksək bədii-estetik meyarları doğrudan da sanballı, uzunömürlü verilişlərin, bədii və sənədli filmlərin, tamaşaların araya-ərsəyə gəlməsində, xalqa, millətə fayda verəcək proqramların yaranmasında ciddi rol oynayıb. Özü də xüsusi qeyd edilməlidir ki, S.Elcanlı öz qələminə heç vaxt xəyanət eləməyən bir jurnalistdir, yazıçıdır. O, nədən yazırsa-yazsın, həmişə vicdanla, istedadla, məsuliyyətlə yazıb və yazır. Həmişə ədəbi-estetik istedadının, intellektinin bütün gücü ilə yazır. İstər adi bir televiziya proqramının hazırlanmağı olsun, istər bir hekayə yazsın, istər bir roman yazsın, həmişə S.Elcanlı intellekti və istedadı, onun qeyri-adi nasir-publisist ustalığı bütün məqamlarda bütün gücü ilə görünür. Mən televiziyada onun verilişlərini dinlədiyim zaman ilk cümlələrindən, həmən adı gəlməsə belə sezirəm ki, bu, S.Elcanlının üslubudur. Yəni özünün üslubunu yaratmaq, necə deyərlər, özünün, şəxsiyyətinin mövcud olmasıyla bağlı bir məsələdir. Əgər S.Elcanlı ədəbi şəxsiyyəti yoxdursa, S.Elcanlı üslubu da ola bilməz; o üslub varsa, o yazı tərzi, sənətkar manerası varsa və bizlər üçün bir qürur yeridirsə, deməli, bunun üçün biz birinci növbədə S.Elcanlının ədəbi şəxsiyyətinə minnətdar olmalıyıq.
Bir məsələnin də üzərində dayanmaq istəyirəm. S.Elcanlı mənim üçün çox uzun bir zamanın dostudur. O, sədaqətli, dəyişməyən, dəyanətli mövqe sahibidir. İnanın ki, 30 il, 40 il bundan qabaq S.Elcanlı hansı əqidədə idisə, hansı sənət-ziyalı əqidəsində idisə, bu gün də həmin mövqedədir, heç dəyişməyib. Yəni o, təpədən-dırnağa tarixən hansı milli ruhda idisə, milli ovqatda idisə, bu gün də o şəkildə öz fəaliyyətini davam və inkişaf etdirməkdədir.
Mən qələm qardaşıma, uzun illərdən bəri dostluq, qələmdaşlıq etdiyim S.Elcanlıya cansağlığı arzulayıram. Və düşünürəm ki, onun gəlib çıxdığı bu sənət yolu, sənətkar zirvəsi mənə bir az da çox sürətli göründü. Düzdür, bu yolun sanballı bədii, mənəvi-intellektual məhsulları var, çoxlu kitabları var, romanları var, povestləri, hekayələri var, çoxlu ədəbi-tənqidi, ədəbi-publisistik əsərlər, məqalələr, esselər, ssenarilər var. Amma mənə təəccüblü görünür ki, dünən Universitetdə bizimlə bir yerdə oxuyan, hətta belə deyək ki, o ədəbi seminarlarda bir yerdə hazırlaşdığımız o məsum, o irigözlü, parlaq simalı S.Elcanlı necə gəldi yaşın altmışına çatdı? O altmış yaş hərçənd ki, mənim özümə də aiddir. Amma bir xeyli dərəcədə məni təəccübləndirir, çünki mənim xəyalımda, düşüncəmdə S.Elcanlı həmişə gənclik ovqatında, gənclik ruhunda olan bir qardaşımdır. Bir yana baxanda da onun yazımın əvvəlində qeyd etdiyim o epik təmkin məsələsi var; o epik təmkin məsələsi, binayi-başdan ona bir müdriklik, erkən müdriklik gətirmişdi. Ona görə də, məsələn, bir çoxlarımızdan, həmyaşıdlarından fərqli olaraq, o, yaşın iyirmisində, otuzunda olanda da müdrik görünürdü, indiki altmış yaşında da müdrik görünür. Bir çox məsələlərdə onunla məsləhətləşmək bizim üçün müdrik bir adamdan məsləhət almaq kimi idi. Demək istədiyim odur ki, bu gün yaşın altmışında müdriklik S.Elcanlıya necə yaraşırsa, otuz yaşında da elə yaraşırdı, çünki o vaxt da erkən müdriklik onun boynunda, ürəyində, varlığında, ruhunda idi. Və bizə nə xoş ki, S.Elcanlının özünün də, sənətinin də, yaradıcılığının da o müdrik keyfiyyətlərindən ürəklə danışa bilirik. Etiraf edim ki, müdriklik ona çox yaraşır.
Məhərrəm QASIMLI
Əməkdar elm xadimi, professor
525-ci qəzet.- 2016.- 7 may.- S.18