“Baş” da süjet sistemləri: tarixi fon və
bədii uydurmalar, personajlar və xarakterlər
“Baş”
romanında qəhrəman davranışı və psixoloji
ovqatın yaradılma özünəməxsusluğuElçinin
“Baş” romanı təhlil edilərkən bu əsərdəki
obrazların tipoloji baxımdan və psixoloji aspektdə öyrənilməsi
də az əhəmiyyət kəsb etmir.
Bu onunla
bağlıdır ki, Elçinin “Baş”dan əvvəlki əsərlərində
də müəllifin obrazlarının xarakteristikasında bir
sıra psixoanalitik yanaşmalar mövcud olsa da, burada müəllif
obrazları səciyyələndirərkən insanların
obrazlarından hər birinin (Hüseynqulu xanın, knyaz
Sisianovun, Abbas Mirzənin, Molla Müzəffər
Ağanın, Stepan Razinin, Yemelyan Puqaçovun, Xacə
Əbdül Rəhmanın, Mahmud bəyin, Lal Qafaroğlunun, Qəssab
Balarzanın və qeyrilərinin) daxili aləmini və
onların dərin mahiyyətini açmağa səy göstərmə
özünü büruzə verməkdədir və bu da, təbiidir.
Elçin personajları xarakterizə edərkən
onlardakı təbii, fizioloji, psixoloji, psixososial, hərbi
faktorları bədii təsvirlərin köməyi ilə təqdim
etməyə çalışır ki, onlar da məhz əsərdə
bu şəxsiyyətlərin formalaşmasına necə təsir
etdiyini əyaniləşdirir. Yuxarıda
adlarını çəkdiklərimizdən hər biri müəyyən
dünyagörüşü, əxlaq daşıyıcıları,
həyata öz ölçüləri, öz “fəlsəfə”ləri
ilə yanaşanlardır. Elçin insan qəlbinin
həssas psixoloqu kimi öz ədəbi personajlarında
(obrazlarında) daim insanın həyatla və ictimai-sosial
mühitlə əlaqələrini təsvir etməyə
istiqamətlidir. İstedadlı
yazıçı kimi şəxsiyyətin izahı və təsviri
ilə məşğul olan müəllif, həm də sanki
onların hansı həyat prototiplərinin bədii priyom və
üsullarla ortaya qoyulması haqqında düşünür.
Belə olduğu halda müəllif şəxsiyyətin təsvirinə
hansı rakursdan yanaşmasından aslı olmayaraq, o, onu mövcud olan psixi həyatın
konkret real hissəsi kimi götürür ki, artıq o, öz
fərdi keyfiyyətləri ilə düşüncələrdə
özünə yer edib möhkəmlənmişdir. Bu
baxımdan, düşünürük ki, Pavel Sisianovun,
Hüseynqulu xanın, Abbas Mirzənin, Ağa Məhəmməd
Qacarın və başqalarının psixoloji və fərdi
keyfiyyətləri ustalıqla yaradılmışdır. Belə
olduğu halda Elçin Azərbaycan, Cənubi Qafqaz, İran,
hətta Rusiya etnoqrafik - tarixi mənbələri və bədii
nümunələrdə adları çəkilənləri
kifayət qədər doğru-dürüst xarakterizə etməyi
bacarmış, onları xarakterik xüsusiyyətlərinə
görə roman mətnində yerləşdirmişdir desək,
yanılmarıq.
Elçinin “Baş” romanında müəllif
qarşısında dayanan mühüm vəzifələrdən
biri xarakterlərin fərdiləşdirilməsi, şəxsiyyətin
daxili aləminin hiss və duyğularını,
sarsıntılarını, onların mənəvi
dünyasını əks etdirmək tələbləri
dayanır. Bununla bərabər burada özünü büruzə
verən mühüm məqamlardan biri də çoxsaylı ədəbi
prototiplərdən eləsini ortaya qoymaq istəyi
yaranmışdır ki, yazıçının diqqət mərkəzinə
çəkdiyi xarakterlər öz psixologiyasına görə
müvafiq həyat gerçəklikləri və konkretliyi ilə
fərqlənmiş olsun. “Baş”ın müxtəlif səhifələrində
biz aparıcı obrazların psixoloji halları və
ovqatları ilə tanış olduqda məhz
bu cəhətin daha aydın ifadə edildiyini
görürük. Əsərin kiçik bir
epizodunda knyaz P.D.Sisianovun imperator 1-ci Aleksandra göndərdiyi
məktubunda “Bu yerlərdəki xalqlar üçün yeganə
siyasət gücdür” (s.54) deməsində canişinin
Qafqazda yaşayan xalqlara olan münasibəti, onun
psixologiyasında oturanlar, onun daxili mahiyyəti
özünü biruzə verir.
Bundan başqa “Baş”ın infrastrukturuna daxil edilmiş
və knyaz Sisianovun psixoloji ovqatını təcəssüm
etdirən yuxular və yuxugörmələr də əsərdə
maraqlı assosiasiyalar yaratmaqdadır. “Hər tərəf
qapqara qaranlıq idi və bu qaranlığa bir hənirti
hissiyyatı yayılmışdı, elə bil, gözə
görünməz nəsə, kimsə o qapqara qaranlıq
içində hərəkət edirdi- bu nə idi? kim idi?- knyaz yuxuda bunu ayırd edə bilmirdi,
başa düşürdü ki, bu qapqara qaranlıq və hənirti
hissiyyatı yuxudadır, o, yatıb, yuxu görür. Birdən-
birə siyrilmiş xəncərin yuxudakı o qaranlıq
içində işıldaması ilə o xəncərin
knyazın qarnına soxulması bir oldu və qarnına
yeridilmiş o xəncərin buz soyuqluğunu knyaz elə yuxuda
ikən hiss etdi, o saat da yuxudan oyandı - onun alnını
soyuq tər basmışdı (s.54). Nümunədən
göründüyü kimi, Elçin knyaz P.Sisanovun daxili aləminə,
onun psixoloji durumuna uğurlu nüfuz edir, knyazın içində gedən prosesləri,
emotiv dəyişiklikləri, xarakterindəki şübhələri
dərindən təsvir edir, onun psixologiyasının fərdi
cəhətlərini sərgiləyir. Elçini “Baş”
romanının personajlarının müxtəlif parametrləri,
onlardakı səciyyəvi hallar, onların emosiyaları, həyati,
ictimai, siyasi, mədəni-mənəvi keyfiyyətləri,
varlığın və şüurun ədəbi - fəlsəfi aspektləri,
bədii maraqları, daxili monoloqları, daxili eqoizmi və
s. daha dərindən
maraqlandırır. Elçin müvafiq tipaj
yaratmaq üçün təfəkkürünün induktiv və
deduktiv qütblərindən istifadə etməyə meyllidir.
Öz ideyalarının təcəssümü
üçün Pavel Sisianov obrazını təqdim edərkən
o, induktiv yanaşmaya daha böyük üstünlük verir.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, induktiv təfəkkürlü
şəxsiyyətlər öz mahiyyəti etibarı ilə
daha müşahidəli, diqqətli, həssas və hər
şeylə daha dərindən maraqlananlardır. Belələri,
adətən, qaçaraq nəticələr qəbul etmir, ən
kiçik detalları diqqətdən kənarda qoymur.
“Bu hadisədən
sonra knyaz Sisianov bir daha əmin oldu ki, gürcü
çarlarının qohum - əqrabası Qafqazdan
sürgün olunmasa, Gürcüstanda əmin - amanlıq
olmayacaq və Gürcüstanın bölgələrində
çarlıq iddiasında olanların qarşısını
almaq başqa cür mümkün deyil. Əlahəzrət
imperator Aleksandrı inandırmaq lazım idi ki,
Gürcüstanda çar nəslinin bütün nümayəndələrini
burada yaşamaq hüququndan məhrum etməyə icazə
versin və knyaz Sisianov bütün qətiyyəti ilə əlahəzrətin
özünə müraciət etdi və buna nail oldu” (s.58).
Əlbəttə, Elçin şəxsiyyət və
hadisələri psixoloji baxımdan düzgün dəyərləndirən
bir sənətkar kimi seçib
qruplaşdırdığı şəxslər, şəxsiyyətlər
üzərində bu və ya digər müahidələr
apara bilər və belə olduğu halda yenə də insan
psixologiyasının müxtəlif tərəflərini təsvir
etməkdə o, yetərincə sərbəstdir. Belə müşahidələrin
spontan, yaxud xaotik xarakterli olmasından asılı olmayaraq,
onun obraza
münasibəti bu və ya digər personajın
xüsusiyyətlərinə nəzərə çarpacaq dərəcədə
təsir etməyəcəkdir. Burada müəllifin
öz fərdi psixologiyasının bir sıra məhdudlaşdırıcı
çərçivələrinin olduğu məlum olsa da,
onların zəruriliyini də etiraf etmək lazımdır.
Çünki bu çərçivələr
ümumi şəkildə nəticə və ümumiləşdirmələrin
yoxlanılmasındakı sistemə və qaydalara öz təsirini
göstərir, obyektiv reallıqların ortaya
qoyulmasını tələb etməklə sənətkarı
subyektivizmə yuvarlanmadan qoruyur. Bununla bərabər həm
də sənətkar özü realizə edə bilmədiyi,nəzərdən
qaçırdığı məqamları mütləq realizə
etməyə çalışır.
“Baş” romanında şəxsiyyətin tipoloji
xarakteristikası məhz müşahidəli müəllifin
şəxsiyyətin psixoloji xüsusiyyətlərini, onun
davranışında olan təsadüfi hallar arxasından
görməklə özünəxas şəkildə diqqəti
cəmləşdirir. Bu və ya digər hərəkətdəki
qanunauyğunluğu müəyyənləşdirməyə
səy göstərir. Elə yuxarıda gətirdiyimiz
parçadan sonrakı abzasdakı fikir dediklərimizin bariz
illüstrasiyası kimi xidmət edə bilər. “Əlahəzrət imperator razılıq verdikdən
sonra, knyaz Sisianov əmri və bilavasitə nəzarəti ilə
hələ də Gürcüstanda qalmış şahzadələrin,
çar ailələrinə mənsub olanların
hamısı köçürülməyə başladı.
Köçmək istəməyən, ən
çox müqavimət göstərən isə knyaz
Sisianovun yaxın qohumu çariça Mariya idi və ifritə
Mariyanın övladları ilə birlikdə Rusiyaya göndərilməsini
knyaz şəxsən general Lazarevin özünə
tapşırmışdı.
Hayıf Lazarevdən ona yaraşmayan ucuz bir ölümlə
öldü, o cür soldat bir Baba - Yaqanın qurbanı oldu.
Belə -
belə işlər, Babua - Arçil ...
Və knyaz Sisianov birdən-birə Babua Arçili xatırladı”
(s.58).
Əsərlə
yaxından tanış olanlar yaxşı bilirlər ki, “Baş”
romanında Elçin nəinki baş qəhrəmanların,
həm də ümumiyyətlə, bütün personajların
şəxsi, fərdi xarakteristikasını əsərin alt
qatında da olsa verir. Onların zəruri olduqda
geneoloji və tarixi həyatına ekskurs edir. Onların hərəkətlərinin
motivasiyasını ortaya qoyur. Bu
baxımdan müəllifin Pavel Sisianovun və Lazarevin
geneologiyasına nəzər yetirməsi təsadüfi hesab
edilməməlidir. Hələ vaxtı ilə
Pavel Sisianovun babası Rusiyaya köçüb orada
yaşamışdı və onun həyata
baxışları, dünyanı dərki rus təsiri,
düşüncəsi altında formalaşmışdı.
Gürcü olmasına baxmayaraq, o, rus
quvernyorundan aldığı tərbiyəylə həyat
baxışını, Cənubi Qafqaza rusların yiyələnməsini
məqbul və zəruri saymışdı və sonra bu cəhət
nəvə Pavel Sisianovun da düşüncəsində
özünə yer etmişdi.
“Baş” romanındakı personajlar qalereyasında dərindən
diqqət yetirdikdə sezilir ki, Elçinin bədii inikası
psixi hadisələrin müasir və gələcəyə
tuşlanmış vəziyyətinə söykənir və
bunun əsasında yazıçı öz qəhrəmanlarını
müxtəlif sosial - siyasi və mənəvi-ruhi situasiya və
sınaqlarda yoxlayır. “Baş”
polifonik roman olduğundan (çünki burada
çoxsaylı personajlardan hər biri öz səsi, nəfəsi,
öz dəst - xətti, öz istəyi ilə görünməkdə,
fəaliyyət göstərməkdədir) sənətkar qəhrəmanlarından
hər birinin iç dünyasını bütün
parlaqlığı ilə ortaya qoya bilir. Bunu biz, demək olar
ki, Hüseynqulu xanın, Pavel Sisianovun, Mahmud bəyin, Lal
Qafaroğlunun, Hacı Muxtarın, Markiza Natalya de Lafonjenin,
kapitan Suxaryovun, Qraf N.İ. Timofeyev - Boqoyavlenskinin və bir
sıra digərlərinin timsalında açıq - aydın
sezə bilərik.
“Baş” romanı üzərində təhlillər
apararkən biz Pavel Sisianovu bəzi məqamlarda həm də
F.M.Dostoyevskinin “Cinayət və cəza” romanının
baş qəhrəmanı Radion Raskolnikovla müqayisə
edirik. Əgər Radion Raskolnikov sələmçi
qarını öldürüb Napoleon olmaq üçün
bütün hamı tərəfindən etiraf edilmiş,
ümumi qəbul olunmuş normaları pozmağa
çalışmışdırsa və bunu ətrafdakılara
böyük əzm və həvəslə nümayiş
etdirmişdirsə, Pavel Sisianov “Bu yerlərdəki xalqlar
üçün yeganə siyasət - gücdür” deyərək
silaha söykənib Qafqazda yaşayan xalqları məhv etməyə
üstünlük vermişdir. Və belə
psixoloji durumda çıxış etdikdə o, sanki Radion
Raskolnikovu özünəxas şəkildə təkrarlamış
olur. Belə yanaşma onun həyat
kredosunun ifadəsi kimi görünür. Əgər
F.M.Dostoyevski romanda konkret psixologiya terminologiyasından kənarlaşıb,
ədəbi-bədii qaydalara riayət etməklə Raskolnikov
kimi cinayətkar tipini yaratmışdırsa, Elçin də
öz bədii təfəkkürünə meydan verib Pavel
Sisianovun insanlıq və canişinlik tragediyasını ortaya
qoymuşdur.
Ümumiyyətlə,
“Baş” romanının bütün xüsusiyyətləri
üzərində müahidələr apardıqda biz
Elçinin tükənməz nəsr
yaradıcılığı potensialına söykənərək
uğurlu - geniş maraqları əhatə edən, yüksək
əqli potensiala və istedada tapınıb siyasətçi,
hərbçi, canişin həyatının maraqlı
detallarını seçib, ayrı-ayrı faktlara söykənərək
müvafiq ümumiləşdirmələr etməyə
müvəffəq olma bacarığını
görürük ki, burada sənərkarın özü fərqli
bir bədii düşüncə ilə işləməklə
mühüm tarixi dövrün xoş olmayan, içimizi
göynədən bir mənzərəsini yaratmağa imza
atmışdır.
“Baş”
romanında Elçin, hər şeydən əvvəl, şəxsin,
yaxud şəxsiyyətin davranışının motivlərini,
dünyanın mühüm hadisələrini obrazlar vasitəsilə
yaratmağa çalışmışdır ki, bu da
böyük nasirin titanik potensialının danılmaz keyfiyyəti
kimi qəbul edilməlidir.
Eyni zamanda burada müəllif fikri və ideyası da məhz
dolğun bədii obrazlar - personajların vasitəsi ilə
ortaya qoyulur. “Baş”da şəxsiyyətin çoxtərəfli
və çoxaspektli xüsusiyyətləri rasionalist, didaktik
və elmi - tarixi reali və yanaşmalarla yox, müəllif tərəfindən
tipik obrazın yaradılması ilə araya - ərsəyə
gətirilmişdir. Bu müstəvidə Pavel Sisianovun
Elçin təqdimatı həm psixoloji, həm ədəbi
aspektdə kifayət qədər uğurludur. Əlbəttə,
bədii ədəbiyyatda şəxsiyyətin tipologiyası məsələsi
yeni bir şey deyil. Və burada tipik xarakterlərin tipik şəraitlərdə
yaradılması təsviri də danılmaz həqiqətdir. Buna görə də tipik xarakterlərin təsviri
üçün bu və ya digər situasiyalar sosial şəraitin
həmin xarakterin ortaya gətirdiyi faktorlarla əlaqələndirilməli,
həmin hallar təsadüflə yox, mühüm sosial - tarixi
xarakteri və məsələlərin çözümü
ilə çulğaşmalıdır. Yəni həmin
şəxsin psixologiyası sənətkarın təsvir
etdiyi şəraitdən irəli gəlməli,
özünü doğrultmalı, şübhə
yaratmamalıdır. Elçin Pavel Sisianovun
obrazı əsasında şəxsiyyətin
tipologiyasını yaradarkən o, heç də şəxsiyyətin
davranışında yer almış davranış motivlərinin
xrestomatik və çeynənmiş göstəricilərinə
söykənməmiş, özü istedadlı bir nasir olaraq
nəinki rasional, həm də irrasional psixi halları nəzərdən
keçirməklə buna müvəffəq ola
bilmişdir.
Nizami
TAĞISOY
Professor
nizami.mamedov@mail.ru
525-ci qəzet.- 2016.- 14 may.- S.14