Qonaqsevməz dünyanın şairi...
Kəmaləddin
Qədimin istedadlı və məhsuldar şair olduğunu
çox adam bilir, hiss olunur ki, ədəbi
ictimaiyyətin onun yaradıcılığına daha həssaslıqla
və səxavətlə yanaşır.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyində yeni kitablarının təqdimat
mərasimi keçirilir, söz sahibi olan həmkarları
yaradıcılığı barədə ürəklə
danışır, tənqidçilərimiz şeirlərini təhlil
edir, orta və ali məktəblərdə,
müxtəlif təşkilatlarda oxucularla
görüşü təşkil olunur.
Son illərin virtual dostluğuna imkan verən sosial şəbəkədə
də Kəmaləddin Qədim yetərincə populyardır.
Xeyli sayda tanışları, dostları, keçmiş
şagirdləri, onunla yaxından ünsiyyətdə olanlar hər
səhər şairin paylaşdığı maraqlı və
duyğusal şeirləri oxumağa adət ediblər.
Onun yaradıcılığını yaxından izləyənlərdən
biri kimi inamla deyə bilərəm ki, dadı-duzu kvamında
olan bu şeirlərin bir çoxunun mövzusuna məhz onun
yaradıcılığında rast gəlirəm və bu da
bir ədəbiyyat adamı, poeziya xiridarı kimi məni
çox sevindirir.
Nədən yazır Kəmaləddin Qədim?
Hamımızın
ağrısından, içimizdə illər boyu pünhan
saxladığımız duyğulardan, uca Yaradanla həsbi-halımızdan,
kimsəylə bölüşməyə cəsarət etmədiyimiz
çox dəruni və gizli
çırpıntılarımızdan, yurd, vətən həsrətimizdən,
Tanrıya ünvanladığımız inam dolu dua və
iltimaslarımızdan...
Əvəzində
nə alırıq bu şeirlərdən; bir az təsəlli,
bir az işıq, bir ovuc ümid,
tapındığımız Tanrı ilə aramızdakı
toxunulması, görünməsi namümkün olan tarıma
çəkilmiş etimad bağlarının üstünə
düşən kövrək və titrək işıq selində
uçuşan toz zərrəsi kimi xəfif və cəzbedici
bir kəpənək zərifliyi, pərvanə fədakarlığına
çatmaq cəhdimizin gerçəkləşməsi an məsələsi
olan sevincini:
Mən səni
yerdən öyrəndim,
Mən səni
fəzadan bildim -
demək
ərki ilə üz tutduğumuz və:
Ürəyimi
gözlərimə taxıram...
Allah
görünür...
- deyə biləcəyimiz qədər Tanrıya
yaxınlığımız, bu qaçaraq zaman kəsiyində
həqiqətə vardığımız bir məqama yetirir
bizi. Anlayırıq ki, əslində, biz bu böyük
dünyanın zərrəsinə çevrildiyimizi zənn edərkən,
içimizdə "bir mənin də olduğunu" fərqimizə
varmırıq, sadəcə onun xofunda, cazibəsində
dolanırıq və günlərin bir günü məlum
olur ki, sən demə, bizim özümüzü
anlamağımız da Onun bizi dərkinin fövqündə
heç nədir! Onun qüdrəti qarşısında biz o qədər
aciz, o qədər köməksiz, o qədər kövrəyik
ki... Bu isə Onun qapısının
kandarına belə ayaq basa bilməyəcəyimiz qədər
gerçək bir aksiomdur. Və elə o andan başlayan
bu gerçəklik-yəni bizim özümüzü
tanımaq çabamızın yetərsiz gerçəkliyi ilə
göz-gözə qalmağımızı dərk etməmizin
səbəbi də məhz Onun :
Mən məni
bilməm ki, Tanrım
Sən məni bildiyin qədər!"
- açmasındadır!
Yəqin
razılaşarsınız, bu "özünüdərkdən"
sonra insanın dünyanı yenidən bölüşdürmək,
özünün olmayana sahiblənmək, ağalıq cəhdi
və Allahlıq iddiası o qədər gülünc və mənasız
görünür ki:
Buraxın
bu dünyanı,
Bir az yaşama qalsın!
Yer
bölünüb qurtarıb
Bu
göy, bu səma qalsın!
- deyəndə də bu Şeytan yuvasına
çevrilmiş yer kürəsində səsimizi duyacaq kimsələri
çıraqla axtarmağa məhkum olduğumuzun fərqindəyik.
Necə yazır, Kəmaləddin Qədim?
İçindən
kəsilə-kəsilə, yuxusundan, rahatlığından,
adi insanı duyğulardan öz xoşuna əl çəkdiyi
anların acısını dada-dada, tüstüsü göz
göynədən, istisi qəlb qovuran bir həssaslıqla:
Ən
ağır yükdü ömür,
Yaman tünlükdü ömür.
5-10
günlükdü ömür
Onunda
ayrılıq var!
- deyə bildiyi anların həsrət
havasında yazır şair:
Necə gəlib
keçdi, necə yazıdı,
Nə başdan çən, duman, dərd ayazıdı.
Eh, bu da
bir cürə qara yazıdı,
Yazanı
vardısa, yazdıranı var!
Bu yazdıranın adını bilənlər bilir, bu
hikməti duyanlar duyur, bu görkü yaşayanlar onun dolanbac
labirintindən çıxış yolu tapmaq təşnəsində
olarkən anlayır.
Kəmaləddin
Qədimin yaradıcılığının əsas və
düşündürücü mövzusu uca Yaradan, fani
Dünya, ulu Sevgidir...
Yaş
ötdükcə, həyat müəlliminin verdiyi dərslər
insanın (xüsusən də şairin) bəsirət
gözünü açdıqca, bir vaxt başının
buludlara dəydiyini, ayağının yerdən kəsildiyini
hiss etmənin sirr pərdəsi yavaş-yavaş qalxır:
anlaşılan bircə bu olur ki, şirin arzuların, əlçatmaz
xəyalların və yalançı gümanların əsarətindən
çıxmaq mümkünsüzmüş, sən sadəcə
bu dünyada: "Daha sonumu yazıram"-deyə biləcək
qədər adilmişsən:
Dünya,
yaxandan əl çəkib,
daha
sonumu yazıram.
Dağ
çəkirəm sinəmdəki
dağa...sonumu
yazıram!
İstedadlı
və duyğusal insanların, dünyada Tanrının
yaratdığı nə varsa hamısının tam və
bütöv görmək istəyənlərin həmişə
bir arzusu olur: bu dünyanın İlahi düzənini qoruyub
saxlamaq üçün hər əzaba, hər imtahana,
sınağa tab gətirmək, sinə gərmək
inadkarlığı, bu arzunun gerçəkləşməsinin
mümkünsüzlüyünü bilə-bilə
özünü ovundurmaq yalanı. Kəmaləddin Qədim də
ta ibtidaidən bu günümüzədək davam edən
Xeyirlə Şərin savaşında tərəzi
daşlarının kimin əlində və kimin cibində
olduğunu, bu əbədi rəqabətin züy
tutanlarının kimliyini bilsə də, geri çəkilmək
niyyətindən daha çox, bir "keşkəyə",
bir "bəlkəyə" bağladığı ümidə,
gümana güvənir və bununla da yenə də
özünü "aldatdığını" etiraf etmək
istəmir! Çünki o keçib gəldiyi ömür
yolunun bütün dar döngələrində
qazandıqları ilə itirdiklərinin həmişə
bir-birini izlədiyini, tərəzinin gözlərindəki
tarazılığı pozmaq istəmədiyini dərk edir:
Elə
yaşayasan haqqa, yaşasan,
Haqq üçün dərələr, dağlar
aşasan.
Nə ola, bir az da işıqlaşasan.
Arayıb,
gəzdiyin Biri görəsən!
O Birin -
Birincinin hökmünə hər kəs tabedir! Onsuz
dünyanın düzəni olmaz, Onsuz günah içində
boğulan cəmiyyətin nizamını kimsə tənzimləyə
bilməz:
Çox
kiçikdi, darısqaldı yer Ona,
Baş əyməkdə ocaq ona, pir Ona.
Bir
canım var, verəsiydim bir Ona,
Bir
sevdiyim qıza qurban gedirəm...
Əslində
Onun sevgisidir, Ona tapınmağıdır şairi Onun
yaratdığına sarı aparan:
Sənsən səbəbkarı göz
yaşlarımın.
Gəl dayan altında, yu günahını...
Günahı
göz yaşı ilə yumaq bu qədər asan olsaydı deməzdi
ki:
Tək
sevmişdin, gör necə qoyub getdin tək məni,
Keçmiş yadına salmaz, görməz gələcək
məni.
Gəl də,
son nəfəs kimi çək içinə, çək məni,
Elə
çək ki, sinənin dağları görünməsin!
Amma
"sinə dağlarının görünməməsi"
üçün bir nəfəslik həsrətin, bir udumluq
nifrətin ciyərlərə darlıq edən havasına da
bel bağlamaq bağlamaq olmur, şair! Haqq
aşığı nə vaxt "günahının" bədəlindən
qaça bilib axı:
Açam,
gülümü görəsən,
Yanam, külümü görəsən.
Gəlib
günümü görəsən
Çatanda
əlim özümə...
Niyə yazır Kəmaləddin Qədim?
Sual bir qədər
ritorik səslənsə də, sözün təsir
gücünü yaxşı bilən bir həmkarı olaraq
elə onun da fikrindən keçənlərin təxminən
mənim düşüncələrimlə həmahəng səslənəcəyini
təxmin etdiyimdən qətiyyətlə bu suala belə cavab
vermək istəyirəm:
-
Dünyanın, daha dəqiqi, yer üzündə yaşayan
milyonlarla insanın, Şeytana uyub, İblisə aldanıb, Nəfsinə
düşkün, Tamahına qul olub təbiətin
nizamını pozmağa can atması ilə başlanan 21-ci əsrin
gətirdiyi bəlalara etiraz edən işıldaquşlar kimi
qaranlıqda özünü ora-bura çırpıb bu sərsəm
eyforiyanı dayandırmaq istəyənlərin səsinə səs
vermək amacı ilə...Bir vaxtlar xoşbəxt
anlarının beşiyi olmuş evinin, kəndinin, onu əhatə
edən mühitin, min bir arzu ilə böyütdüyü
körpələrini əmanət edə biləcəyinə
güvənib yaşadığı dünyanın
bugünkü qəddarlığı qarşısında dəhşətə
gəldiyi üçün şairin gücü sözdən
başqa heç nəyə çatmır:
Sən
adlı yiyəsi ölüb bu evin,
Bu evin sən adlı varisi çatmır.
Yarısı
daş-kəsək olub bu evin,
Yarısı sən idin...yarısı çatmır.
Kəmaləddin Qədimin ömrünün ən
gözəl və unudulmaz çağlarını
yaşadığı yurd yerlərinə həsr etdiyi
şeirlərinin hamısında özümü də
gördüm, onunla bərabər uşaqlıqdan mənə
də doğma olan o müqəddəs diyarla bağlı xatirələrim
çözələndi. Bir vaxtlar dünya səyyahlarının
"Min ev Sədərək" kimi haqqında maraqlı
fikirlər yürütdükləri, səyahətnamələrində
" Böyük və abad yaşayış məskəni"
kimi səciyyələndirdikləri bu yerlər, nə
yaxşı ki, bizdən daha etibarlı, daha vəfalı,
möhkəm yaddaşlıdır. İndi palçıq
barılar arasında qocalan uçuq-sökük kərpic evlərin
hörümçək torlu divarlarında bizim
saralıb-solmuş şəkillərimizi qoruyub saxlayan
otaqların buz soyuqluğu həqiqət kimi üzümüzə
dirənib:
Hələ
divarında gənclik şəkilim,
Tozdan görünməyir telim, kəkilim.
Çəkilib
min dürlü nazım çəkilib,
Alınıb min dürlü qadam bu evdə.
Şair
çırpına-çırpına, təntiyə-təntiyə
o tozlu şəkillərə aparan ot
basmış yolları, cığırları axtarır:
Nə
qalıb ki, gör, adamlıq,
Deyilmiş ki, yer adamlıq.
Yan-yörəndə
bir adamlıq,
Bir künc yoxmu, dalan yoxmu?
21-ci əsr
həm də Böyük köç əsridir! Meqapolislərdə yaşamaq həvəsində
olanlar nəhəng şəhərlərin boğanaq
havasında və başgicəllədən
basırığında, göydələnlərin vahiməli
"gözləndə" yaşamağı bulaqların saf
suyundan, cənnəti xatırladan təbiətindən daha
üstün tuturlar.
Adamı
bir incik baxışı tutur,
Tutur qar-boranı, yağışı tutur.
Adamsız
evlərin qarğışı tutur,
Adamsız
evlərin Tanrısı çatmır!
Kəmaləddin Qədimin nəfəsi içində təngiyən o kənd evlərinə bir dua kimi oxuna biləcək şeirini bəlkə elə o saralmış şəkillərin yanına asaq? Bilmək olmaz ki, bu dünyanın işini! Bir də gördün nəvələr, nəticələr günlərin bir günü bizim "səhvimizi" düzəldib bu yerlərə dönmək fikrinə düşərək bizdən daha çox doğallığa, təbiətin bakirə gözəlliyinə can atacaq və köks dolusu bu təmiz havadan udub kəkilli oğlanların, hörüklü qızların ilk məhəbbət hekayələrinin yazıldığı o palçıq hasarlı evlərə tələsəcək və divardakı o Duanı oxuyacaqlar:
Qalmışdın boş qəfəs kimi,
Gəldim dəli həvəs kimi.
Çəkdin məni nəfəs kimi,
Dirildim evim-eşiyim.
Kəmaləddin Qədimin sevgi şeirləri məhz o yerlərin, bu gün az qala yaddaşların bir küncünə sıxışdırılan kəndin (kəndlərimizin) havası, suyu, insanları kimi saf və gözəldir:
Kiməm ki, bir quru səsəm səninçün,
Ay könül taxtımı uçuran, gözəl.
İnanma, ölürəm desəm səninçün,
Mən hələ səninçün uçuram, gözəl...
Bu uçuşun Bermund üçbucağından keçmək sınağı da varmış:
Salmaram çətinə seçimdə səni,
Tək qoymam bu gözəl biçimdə səni.
Ölüb apararam içimdə səni,
Qala kimlərəsə, qala, qoymaram.
Kəmaləddin Qədimin şeirləri müqəddəs pünhanlığı, dupduru saflığı, inadkar dirənişi, qapqara nifrəti və nəhayət, böyük və tükənməz Tanrı eşqi ilə yadda qalır və hər bir oxucu müəllifin iç dünyası ilə təmasa açar olan bu mükalimələrin hamısını bircə kəlmə "Ol"un Hikməti ilə yaradan Onun tükənməyən işığında və qüdrətində hiss edir:
Bir ucu göydəydi, göydən salmışıq,
Girib içimizə şeytan, salmışıq.
Yormuşuq, taqətdən, heydən salmışıq,
Yapış da bu ömrün qolunnan, gedək.
Ürəyimizin
həmişə kiminsə həsrəti, göynərtisi ilə
uyuduğunu bilsək də, içimizdə heç
dağılmaq niyyətində olmayan bir dumanın
yapışqan ovqatına bulaşsaq da, Ruhumuz
ağrısını heç vaxt korşalmayan
yaddaşımızın yuxu gecəsinə daşısaq da
anlayırıq ki, şairlər yer üzündə
Tanrının elçisidir və onlar hər kəsdən daha
yaxşı bilir ki: "Dünya qonaq sevən deyil"! Uğuruna
xeyir, Kəmaləddin Qədim!
Telli Pənahqızı
525-ci qəzet.- 2016.- 19 may.- S.7.