Nizami Gəncəvinin ədəbi kimliyi:
filosof, şair, mücahid...
(Əvvəli ötən
sayımızda)
Nizaminin "Sirlər xəzinəsi" dastanında
şərh olunan ən önəmli anlayışlardan biri qəlbdir.
Təsadüfi
deyil ki, şair dastanda qəlblə bağlı beş bölmə yazıb. İrfan
düşüncə sistemində zühd həyatının,
xəlvətin, təcridin, riyazət metodunun məqsədi qəlbi
insanla uca Allah arasında pərdə olan mənfi
duyğulardan təmizləmək, bu yolla qəlbin bəsirət
gözünü açmaq, həqiqəti kəşf etməkdir.
İrfan bilgi sistemində bunun adı mərifətullahdır.
Mərifətullahın ölçüləri var:
- "...
Allahı haqqı ilə təqdir etmədilər"
("Ənam", 6/91), Onu haqqı ilə tanımadılar, yəni
mərifətullah uca Allahı doğru tanımaqdır;
- arınmış, nurlanmış, bəsirət
gözü açılmış qəlb, yəni vəhylə
inşa olunmuş qəlb və ağıl mərifətullaha
qovuşa bilər;
- mərifət elmdir, elm də mərifətdir;
- mərifət elmi olan da arifdir;
- arif alimdir;
- mərifət xüsusi, təcrübi, əməli
və tətbiqi bilgidir. Qəlbin verdiyi bilgi mərifət
və irfan, ağlın verdiyi bilgi elmdir. Mərifətin
qaynağı sezgidir (kəşf, ilham), elmin qaynağı dəlildir,
mərifət irfani, elm zahiri bilgidir;
- mərifət və irfan elm və bilgi mənasını
daşıyır;
- irfan əhli qəlb və kəşf yolu ilə
əldə etdiyi bilgiyə mərifət, ağıl, dəlil,
məntiqlə əldə etdiyi bilgiyə də elm deyir;
- arif mərifət əhlidir, o, kəşf yolu
ilə (sezgi, vəcd, ilham) bilgi əldə edir;
- mərifətə
(irfana, kəşf yolu ilə əldə edilən bilgiyə)
sahib olan insanın bu özəllikləri var: o, öncə
uca Allahı ad və sifətləri ilə tanıyır, Ona
münasibətdə sadiq və səmimi olur, mənfi
duyğulardan, vərdiş və xasiyyətlərdən təmizlənir,
qəlbi parlaqlıq qazanır, sonra səbir edir, qəlbi
davamlı olaraq Ona yönəlir, qeyrəti, cəhdi nəticəsində
Onun təvəccühünü qazanır, nəfsinə hakim
olur, nəfsi ona təsir etmək imkanını itirir, o, uca
Allahdan başqasına dəvət edən heç bir şeyə
etibar etmir, ancaq Ona təslim olur, qəlbi
hüzura qovuşur, nəticədə, sirləri
müşahidə edir, həqiqəti öyrənir. Bu hal mərifət
halıdır, bu halı qazanan da arifdir;
- mərifət kəşf yolu ilə əldə
edilən bilgi, bu bilgini qazanan da arifdir, vəlidir, ya da sufidir;
- mərifətin ilk addımı zühd həyatıdır,
təcriddir;
- mərifətin əlamətləri var: heybət
çoxalır, mərifət artdıqca Allah qorxusu da
artır;
- arif olanın Ondan başqası ilə əlaqəsi,
aşiq olanın şikayəti yoxdur;
- mərifətin mənbəyi uca Allahdır,
sonu isə yoxdur;
- Onun
zikri qulun qəlbini istila edəndə o, özünü
unudar, nəfsani duyğular təsirini itirər;
- Onu
tanıyanlar Ondan başqa hər şeydən əl üzərlər,
susarlar;
- qəlbində ən çox Allah qorxusu olan
Onun haqqında ən çox mərifətə sahib olan kimsədir,
mərifət artdıqca qorxu da artar;
- mərifət sahibi olana bu dünya dar gələr;
- mərifət sahibi olan saf və təmiz olar,
xoş bir ömür sürər, heybətli görünər,
qəlbindəki məxluq qorxusu silinər, maddi şeylərə
rəğbəti qalmaz;
- mərifətdə həya və itaət var;
- mərifət bir aynadır, həqiqəti
göstərir;
- uca Allahı ən çox tanıyan kimsə ən
çox heyrət edən kimsədir;
- arifin gözü ağlar, qəlbi gülər;
- arif
torpaq kimidir, yaxşı insanlar da, pis insanlar da onun üzərində
gəzər, arif bulud kimidir, hər şeyi kölgələndirər,
arif yağış kimidir, sevdiyinə də, sevmədiyinə
də su verər, arif hava kimidir, hər kəs onu tənəffüs
edər;
- arif iki şeydən doymaz, ağlamaqdan və
Ona həmd etməkdən;
- ariflər öz haqlarında əl çəkərək
Onun haqqını icra edərlər;
- mərifətdə üç şey var: heybət,
həya, ünsiyyət (zikr);
- arif düşünər ki, onun uca Allahdan
başqa qoruyucusu yoxdur;
- hər şeyin bir cəzası var, arifin cəzası
da uca Allahın zikrindən kəsilməsidir;
- arifin danışması çox zövq verir,
ancaq susması daha faydalıdır;
- heç bir şey arifi kədərləndirməz,
bulandırmaz, hər şey onunla saflaşar, durular;
- arif zahirdə xalq ilə, batində Haqq ilədir;
- mərifət uca Allaha təslim olan qəlbin həyatıdır,
qəlbin qayəsi mərifətdir;
Nizami zühd həyatı yaşadığını
söyləyir. O, könlünü uca Allaha bağlamışdır,
bir an (nəfəs) belə Ondan ayrılmaq istəmir. Deyir ki, istəsə idim, zühdün
qapısını bağlayıb məclisə gedərdim,
insanların sırasına qoşulardım, məclisi
qızışdırardım, ancaq mənim ağacım
guşədə kök atmışdır, yerindən qoparılsa,
kökü quruyar (süst olar). Qırx
çilədən və min xəlvətdən sonra məclisə
getmək işə yaramaz, sel daşıb coşan zaman Reydən
Buxaraya səfər lazım deyil. Xalqa nə qədər
az görünsəm, o qədər
yaxşıdır, Humay az-az göründüyü
üçün humayun oldu.
Nizaminin zühd həyatı dində, elmdə, irfanda dərinləşmə,
oxuma, öyrənmə, yazma həyatıdır. O, insanları cəhalət
adlı düşmənin pəncəsindən xilas etmək
üçün canını fəda edir, gecə-gündüz
çalışır, həqiqəti tanıdır, doğru
yolu göstərir.
İrfan əhli olan ariflər insanın hürr
olması, içindəki xəzinəni kəşf etməsi
üçün zühd həyatını təklif edir. "Zühd"
sözünün lüğəvi mənası "istəksizlik",
"rəğbətsizlik", "önəmsizlik"dir.
Bu sözün bir də terminoloji mənası var: dünyaya,
yəni maddi olana, mənfəətə dəyər verməmək,
tamahkar, ehtiraslı, çıxarçı, eqoist olmamaq, qəlbdə
dünya və mənfəət sevgisi daşımamaq, maddə
və mənfəətin qəlbə soyuq gəlməsi, həris
olmamaq, qənaətkar olmaq, mənəvi dəyərlərin
maddi dəyərlərdən üstün olduğuna inanmaq.
Ariflərə görə, zühd həyatının və
zahidin ölçüləri bunlardır:
- zühd əhlinin sözü hikmətdir;
- haramda zühd şərtdir, halalda isə fəzilətdir;
- zahid halına şükür edər;
- zahid səbirlidir;
- qənaəti sevər;
- ona ayrılan ruziyə razı olar;
- az mal ilə kifayətlənər;
- ehtiyacından artığını istəməz;
- dünyaya qarşı zahid olmaq qənaət
sahibi olmaqdır. Quru çörək yemək
və əba geyinmək deyildir.
- zahid dünya kirinə bulaşmaz;
- zahid əlindən çıxana üzülməz,
ona verilənə də sevinməz;
- zühd dünyanı tərk etmək, sonra da
kimin əlinə keçərsə, keçsin vecinə
almamaqdır;
- zahid malını, aşiq canını verər;
- zühdün əlaməti mülk olan bir
şey əldən çıxanda rahat olmaqdır;
- zühd qəlbdən səbəb fikrini
çıxarmaq, əlləri mal və mülkdən silkələməkdir;
- zühd nəfsin külfətsiz şəkildə
dünyadan uzaqlaşmasıdır;
- zahid dünyada qəribdir;
- uca Allahı tanıyan arif axirətdə də
qəribdir;
- zühdündə sadiq olana dünya boyun əyərək
gələr;
- zühd əldə olmayan şeyin könüldə
də olmamasıdır;
- zühd içi ilə dışı bir
olmaqdır;
- zühd uca Allaha güvənməkdir;
- zühd dünya nemətlərini tərk etməkdir;
- zühd uca Allahla insan arasında olan
bütün maneələri dəf etməkdir;
- zühd qəlbdən maddənin təsirini silməkdir;
- zühd dünyanı kiçik görmək, qəlbdəki
əlamət və təsirlərini silməkdir;
- zahid nəfsini tərbiyə ilə, arif Rəbbi
ilə məşğuldur;
- zühd əlin mülk sahibi olmaqdan, qəlbin
isə mülk sahibi olmaq üçün araşdırma
aparmaqdan boş olmasıdır;
- zühd uca Allahdan başqa hər şeyə
arxa çevirməkdir;
- bu üç özəlliyə sahib olmayan əsla
zühdün həqiqətini anlamaz: ancaq uca Allahın
rizasını qazanmaq üçün çalışmaq,
tamahsız söz (mənfəət güdmədən
danışmaq), baş olmaq arzusundan imtina etmək (vəzifə
sahibi olmaqdan imtina etmək);
- zühd başqa şeydə deyil, sadəcə
halalda olur, dünyada halal yoxdur, yəni azdır, bu halda,
zühd də yoxdur, yəni nadirdir, az tapılan bir şeydir;
- şübhə etmə ki, uca Allah zahidə istədiyindən
çox, dünyanı sevənə istədiyindən az, ikisi
arasında olana isə istədiyi qədər verər;
- zahid uca Allah qorxusundan, cəhənnəm əzabından,
arif isə uca Allah sevgisindən və ilahi nemətlərdən
danışar;
- zühd dünyaya qarşı zahid olmaq,
dünyanı sevənləri qınamaqdır;
- zühd dünyada olan şeyi dünyada olan kimsələrə
tərk etməkdir;
- zahidlər ehtiyacları olmadığı zaman
ehsan edərlər, fütüvvət əhli (arif, aşiq) isə
ehtiyacı olduğu zaman verər;
- dünyaya qarşı zahid, ruhən comərd
olmaq, xalqa qarşı səmimi davranmaq, ona nəsihət etmək
gözəl əxlaqın əlamətləridir;
- zühd bir mələkdir, pisliklərdən təmizlənməyən
qəlbdə oturmaz;
- bir kimsə insanlara zühd haqqında
danışar, sonra da onların malına rəğbət edərsə,
uca Allah o kimsənin qəlbindən axirət sevgisini silər;
- qul dünyada zahid oldumu, uca Allah ona bir mələk
göndərər, bu mələk o qulun qəlbinə hikmət
fidanı əkər;
- zühdün üç növü var,
birincisi haramı tərk etmək, bu avamın
zühdüdür. İkincisi halalın ehtiyac
olmayan hissəsini tərk etmək, bu, seçilmişin
zühdüdür. Üçüncüsü, uca Allah
ilə ünsiyyətdə olmağa mane olan hər şeyi tərk
etmək, bu da ariflərin zühdüdür;
- dünya bir bəzənmiş gəlin kimidir,
ona rəğbət edənlər saçını daramaq və
bəzəməklə məşğuldurlar. Zahid
bu gəlinin üzünü kömürlə qaraldar,
saçlarını yolar, paltarını yırtar. Arif
isə uca Allahla ünsiyyətdə olduğu
(özünü hər an Onun hüzurunda hiss etdiyi)
üçün bu gəlinə iltifat etməz;
- zahidlər sadəcə özlərini
düşünərək dünyanı tərk edərlər.
Çünki onlar əbədi nemət üçün fani
neməti tərk edən kimsələrdir;
- zahid özünü, arif isə Rəbbini
düşünür;
- zahid nəfsindən öncə kisəsini əridər,
pulunu xərcləyər, yalançı zahid isə kisəsindən
əvvəl özünü əridər;
- Allah
şərin hamısını bir evə doldurdu, dünya
sevgisini də bu evə açar etdi. Xeyirin
hamısını başqa bir evə doldurdu, zühdü də
bu evə açar etdi.
Nizami sirr
sahibi olduğunu söyləyir, ilk dastanının
adını "Sirlər xəzinəsi" qoyur, sirrin irfan
düşüncə sistemindəki mənasını
açıqlayır:
- "Sirr" sözünün lüğəvi mənası
"gizli", "bilinməyən",
"örtülü" deməkdir. "Sirr"
irfanın ən önəmli anlayışlarından biridir.
İrfan məktəbinin (sezgi bilgi sisteminin, duyğuya
bağlı öyrənmə məktəbinin) təmsilçilərinə
(ariflərə) görə, "sirr" uca Allahla qul
arasında gizli qalan hallardır;
- "Sirr" ruh kimi qəlibə qoyulmuş lətif
(incə) bir şeydir, ancaq ondan fərqlidir, daha safdır. Ruhlar sevgi məhəlli, qəlblər
mərifət məhəlli, sirlər müşahidə məhəllidir;
- Sirrin
sirri də var ki, onu ancaq uca Allah bilir. İrfan əhli deyir ki,
azad insanın (nəfsinin istəklərindən
sıyrılmış, onu nəzarətə
götürmüş, uca Allaha təslim olmuş insanın)
könlü sirlər məzarıdır;
- Sirdə
önəmli olan sevgi və dostluq halını gizli
tutmaqdır. Onlar sirri yeddi yerə ayırırlar:
"Sirri-Haqq" - uca Allahdan başqasının bilmədiyi
sirr, "Sirri-xalq" - Haqq ilə qul arasında olan sirr,
"Sirri-hal" - Haqqın muradının bilindiyi sirr,
"Sirri-həqiqət" - uca Allahın əşyanın
içinə qoyduğu həqiqət, elm, "Sirri-elm"-
elmin həqiqəti və mahiyyəti, "Sirri-qədər"
- qədərin sirri, "Sirri-təriqət" - təriqətin
sirri, müridin bütün hallarını sadəcə
mürşidinə söyləməsi;
-
İrfan əhli deyir ki, sirr, gizli məna, həqiqətin
bilinməsi, elm təslimiyyətə, qəlbin mənəvi
kirlərdən arınmasına, nəfsə hakim olmağa
bağlıdır, kəşf, sezgi, duyğu yolu ilə
öyrənilir;
- Nizaminin
"Sirlər xəzinəsi" dastanındakı
"sirr" sözü mənanı, dəyəri, həqiqəti,
elmi ifadə edir. Şair "sirr" sözünü "xəzinə"
sözü ilə birgə işlədir, ona yeni anlamlar
qazandırır, gizlilik, çoxluq, dəyər, xeyir mənaları
yükləyir;
- Sirr çox önəmlidir;
- Onu göz-bəbəyin kimi qoru, kimsəyə danışma;
- Sirrini qorumağa gücün çatmasa, kiməsə danışmaq məcburiyyətində qalsan, tələsmə, öncə əmək ver, öyrən, əsl dost tap;
- "Sirr" irfan düşüncə sisteminin ən önəmli qavramlarından biridir;
- "Sirlər xəzinəsi" dastanının adında olan "sirr" sözü irfan düşüncəsinin içini doldurduğu mənanı daşıyır;
-
"Sirr" də ruh kimi incədir;
-
"Sirr"də müşahidə, görmə var;
-
"Sirr"in yeri qəlbdir;
-
"Sirr"də irfan, mərifət, bilmək, tanımaq
var;
-
"Sirr" qəlbin mənfi duyğulardan təmizlənərək
sezgi yolu ilə kəşf etdiyi mənadır;
-
"Sirr" məna əhlinin bildiyi şeydir;
-
"Sirrin sirri" də var, onu isə ancaq uca Allah bilir;
-
"Sirr" ruhdan daha incədir, ruh qəlbdən daha şərəflidir;
-
"Sirr" uca Allahdan başqasına meyil etməz, heç
bir şeyə kölə olmaz;
- Qul ilə
uca Allah arasında gizli qalan hallar da sirdir;
- Hürr
(azad, nəfsinin köləliyindən qurtulmuş, yalnız
uca Allaha qul olmuş) ərdəmli insanların qəlbi sirlər
məzarıdır, onlar sirri kimsəyə danışmazlar;
- Nizami
"Sirlər xəzinəsi" dastanında olan "Cəmşid
və onun şəxsi mühafizinin hekayəsi" adlı
bölməni sirrin mənasını, önəmini, onu
qorumağın yollarını və zəruriliyini şərh
etmək üçün yazıb.
Siracəddin
HACI
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi
525-ci qəzet.- 2016.- 19 may.- S.6.