Səməd Vurğun poeziyasının erkən
dövrü: ənənə, bədii metod və ədəbi-fəlsəfi
qaynaqlar
"Zəmanəmizin
nəcib şairlər nəslindən olan, bu mənalı
şeir, sənət irsini, həyata, həqiqətə,
insanlığa məhəbbət irsini yaradıcılıqla
davam və inkişaf etdirən, Azərbaycan xalqının adına, şərəfinə və sənətinə
layiq bir yaradıcılıq idealına, yaradıcılıq
aləminə malik olan, Azərbaycan şeirinin fəxri,
xalqın böyük nəğməkarı" adı ilə
yad edilən Xalq şairi Səməd Vurğun poetik nəsillər
üçün ədəbi məktəbdir.
Bu ilin may
ayında "bu alovlu şair tribun"un
(Mehdi Hüseyn) 110 yaşı tamam olur.
S.Vurğunun poetikası müxtəlif aspektlərdən
öyrənilsə də, şairin 1920-30-cu illər
şeirinin ədəbi-fəlsəfi qaynaqları haqqında
demək olar ki, elmi-nəzəri fikir söylənilməyib. Şairin
poeziyasına ədəbi-tənqidin diqqəti 1920-ci illərin
sonlarından başlayıb. Əli Nazim
onunla R.Rza mövqeyinə daha tez qiymət verib.
S.Vurğun bədii dünyagörüşü etibarilə
həm türk-Avropa, həm də rus poeziyası ənənələrindən
öyrənib.
Yaradıcılığının 1920-30-cu illəri
türk ədəbiyyatı, Tofiq Fikrət, N.Hikmət
şeirinin təsiri altında daha çox romantik şeir ənənələri
ilə bağlı olub. Mir Cəlal yazırdı: "Məktəblərdə
tədris-tərbiyə vəsaiti olaraq Türkiyə
kitablarından istifadə olunurdu. Kitabxanaların
əsas fondu İstanbul kitabları idi. İstanbuldan
gəlmiş müəllimlər nüfuz sahibi idilər.
Ali təhsil və hərbi ixtisas həvəsində
olan varlı balalarının çoxu İstanbula oxumağa
gedirdi. Mirzə Məhəmməd Axundov, Cəlal Yusifzadə,
Əlipaşa Hüseynzadə, Səməd Mənsur və bir
çox şairlər az və ya çox
dərəcədə türkçülük təsirinə
qapılmışdılar". S.Vurğun həm
də Avropa ədəbiyyatını öyrəndiyinə, bu ədəbiyyatdan
tərcümələr etdiyinə görə
yaradıcılığında Avropa romantiklərindən Corc
Bayron, habelə, Şillerin təsiri güclü olub,
poeziyasına bir romantik keyfiyyət aşılayıb.
Sənətkar
rus, Moskva ədəbi mühiti ilə bağlı
olduğundan averbaxçılıq,
verxarınçılıq, subyektiv fərdiyyətçilik
(abstraksionizm), avanqardizm, dekadentizm, sürrealizm, futurizm, hətta
klassisizm onun baxışlarına yad olmayıb, bu barədə
qiymətli fikirlər söyləyib. Lakin
bütün bunlara rəğmən onun şeir sənəti əsrin
əvvəllərində romantizm cərəyanından daha
çox qidalanıb. Elə buradan belə bir sual da
alınır: XX əsr poeziyasına problemli, metodoloji
yanaşmada hansı meyar: realizm, yoxsa romantizm üstün
keyfiyyətə çevrilməlidir? XX əsr
faktoloji olaraq realizm əsri olub - sənətin, ədəbiyyatın
əsasında sənət həyat üçündür prinsipi
dayanıb. Bu dövrün poeziyası da təbiidir
ki, realizm poeziyasıdır. O, romantik keyfiyyətdən sərf-nəzərdirmi,
deməliyik ki, yox! Bunu qabartmağa, məsələn,
Ə.Cavad, C.Cabbarlı, M.Müşfiq, S.Vurğunu romantizm
müstəvisinə keçirib təqdim etməyə ehtiyac
varmı? Qarışdırmayaq: M.Hadi, H.Cavid daha
çox bəşəri poeziyanın stixiyası ilə,
İ.Şinasi, T.Fikrət, N.Kamal, R.Tofiq, Ə.Hamid, bir
sözlə, Türkiyə, Avropa (xüsusilə, Fransa)
romantik məktəblərinin öyrəncləri ilə
(Höte, Bayron, Şiller və s.) bağlı olub, möhkəm
ədəbi bünövrə üzərində gəlib, təhsili
və bədii-fəlsəfi görüşləri etibarilə
fərqlənib. A.Şaiq, A.Səhhət və
S.Səlmasinin də mövqeyini bu cür düşünmək
olar. Ə.Cavad, C.Cabbarlı,
M.Müşfiq və S.Vurğun isə təhsil tipi, sənət
prinsipləri, bədii metodlar etibarilə daha çox milli məkan
mənsubiyyətinə, realizm ənənələrinə
bağlı olub. Onlar milli gerçəkliyin
və milli mənəviyyatın ədəbi
simalarıdır. Lakin bu da inkar olunmazdır ki,
A.Şaiq, A.Səhhət, Ə.Cavad, M.Müşfiq,
S.Vurğun Avropa romantik şeirinin təsirilə təmaslı
olduğundan, onlardan daha çox tərcümələr
etdiyindən şeirlərində romantik keyfiyyət daha
qabarıq görünüb. Əslində onlar
Sovet quruculuğu platformasında dayanıb
yazdıqlarından, yaradıcılıqları güclü
romantikalı realizm xüsusiyyətlərinə malik olub.
Fikrimizcə, Səməd Vurğun
yaradıcılığını Ə.Cavad, C.Cabbarlı və
M.Müşfiq kimi daha çox romantikalı realist sənətkar
kimi hüdudlandırmaq olar.
XX əsr - Sovet dövrü, quruluş əsridir. Həyat və
ədəbiyyat onun uğrunda mübarizə aparıb. Bu səbəbdən Ə.Cavad, C.Cabbarlı, M.Müşfiq,
S.Vurğun dövrünün realistləridir. Hətta ədəbi tənqid C.Cabbarlı və
S.Vurğunu gah romantik, gah da romantik realizm sənətkarları
kimi qələmə verib. Onlar sənətə
həyat və sənət meyarı kimi baxdıqlarından əsərlərində
romantik keyfiyyət vüsətli olub. Onların
romantik sənət keyfiyyətləri bədii
dünyagörüş məsələsidir. S.Vurğun 1924-1925-ci illərdə çox gənc,
18-20 yaşlarında olub. Təbiidir ki, ədəbiyyatda
gedən təbəddülatlar onun şüuruna güclü
təsir göstərib, fərdiyyətçi
psixologiyasını dərinləşdirib, onu sürreal hala gətirib.
Bu baxımdan şairi sosialist realizminə qədərki
ədəbi şəraitdə də təhlil etmək gərəklidir.
Bu dövr Səməd Vurğunun
özünüaxtarış dövrüdür. Ona görə də şairin
yaradıcılığının birinci dövrü
(1924-1930-cu illər) xüsusi təhlilə ehtiyaclıdır.
Haqqında aparılmış tədqiqatlar isə
bu barədə lüzumlu bir fikir ifadə etməyib. Halbuki həmin illərin şeirlərində
futurizm, dekadentizm, avanqardizm ədəbi cərəyanlarının
təsir xüsusiyyətləri olub. Çünki
bu dövr Hüseyn Cavid poeziyasına aludəliklə səciyyəvidir.
Hətta S.Vurğun H.Cavidə xitabla
"Sızıltılarım" (1926) adlı şeir də
həsr edib. Bir parça:
Həsrətlər
yorğunu şikəstə könlüm,
Ah, şu
dərdli könlüm, şu xəstə könlüm,
Görmədim
mürüvvət bir kəsdə könlüm,
Mən
gülmərəm, aylar, illər ötüşsün!
S.Vurğun yaradıcılığının 1920-30-cu
illər mərhələsi, əsasən, romantik keyfiyyətlə
müşayiət olunub. Xüsusilə, o, N.Hikmətin "Günəşi
içənlərin türküsü" əsərindən
sonra onun ənənələri əsasında romantik keyfiyyəti
realist-epik həyat istiqamətinə doğru yönləndirib.
S.Vurğun türk şeiri ənənələrində
nə qədər romantik dəyərlərə malik olubsa,
rus şeiri ənənələrində o qədər realist
dəyərlərə yiyələnib.
XX əsrin 20-ci illərində yaşlı nəsil, əsasən,
əruzu işlətdiyi halda, gənclər sərbəst və
heca şeirinə üstünlük verib. Əmin Abid
qeyd edirdi ki, "ancaq sərbəst şeir Azərbaycan
oxucularının ənənəvi şeir şəkillərinin
mükəmməl bənd quruluşu və dəqiq vəzn
tipləri əsasında formalaşan bədii-estetik
zövqünü oxşaya bilmirdi. Adi, real
həyat hadisələrindən yazmaq isə əruzun
avazlı, romantik intonasiya xüsusiyyətlərinə o qədər
də uyğun gəlmirdi". Əlbəttə,
bu illərdə əruzla yazılmış bədii nümunələri
inkar etmirik. Yeni həyatın nəbzi
köhnə formada - qəzəldə və başqa janrlarda
da döyünüb.
S.Vurğun 1930-cu illərə qədərki fərdiyyətçi
(dekadent) şeirlərini "Ölən şeirlərim"
adlandırıb. Əslində onun "ölən"
ifadəsi "sərbəst şeirlərinə" də
aiddir. Çünki 1932-ci ildən sonra
şair demək olar ki, "sərbəstdə"
yazmayıb. Bu, bizcə, onun klassik və
xalq-aşıq şeiri üslubuna - ədəbi irsə olan
müsbət münasibətindən irəli gəlib. S.Vurğun yeni tarixi şəraitdə bir təşkilatçı,
milli şeirin, ahəng və intonasiyanın
yaradıcısı olaraq Nizami, Füzuli, Sabir irsinin öyrənilməsi
və təbliğatçısı kimi
çalışıb, heca vəznində gələn xalq -
aşıq şeiri üslubuna, formalarına
üstünlük verib.
XX əsrin
əvvəllərindən irəliləyən
maarifçi-mötədil, inqilabi-maarifçi,
xalqçı-"Molla Nəsrəddinçi" poeziya, əsasən,
1920-ci illərin əvvəllərində tənəzzül
prosesi keçirib, o biri cərəyan - H.Cavid, Ə.Cavad,
C.Cabbarzadə və başqalarının təmsil etdiyi ədəbiyyat
zümrəsi isə yeni proletar ədəbiyyatı,
proletkultçuluqla üz-üzə dayanıb. Bütün
ideoloji təsisatlar siyasi hakimiyyət əlində cəmləşdiyindən
H.Cavid və Ə.Cavad yolu ilə getmək istəyən
M.Müşfiq və S.Vurğun da romantik ruhundan
uzaqlaşıb, romantikalı realizm deyilən bir
dünyagörüşə yiyələnib.
Dövrün ədəbi-nəzəri fikrinə, ədəbi prosesin bəzi nümunələrinə əsasən, pereverzevçiliyin, averbaxçılığın, voronskiçiliyin türk ədəbiyyatına təsiri yox olmayıb. S.Vurğuna da irad tutulub ki, onun 1920-ci illərin axırları, 1930-cu illərin əvvəllərinə aid olan şeirlərində Pereverzev, Averbax ruhu, təsiri vardır. Çünki S.Vurğun bir vaxt Moskvada təhsil alıb, rus ədəbi mühitinin təsirindən qidalanıb. O, bu illərdə əhval-ruhiyyəsinin qarışıq olduğu bir vaxtda idealist düşüncəyə daha çox bağlanıb, bir mistik-idealist kimi göylərə, romantik xəyallara dalıb, skeptik düşüncəyə, təxəyyülə varıb. Səməd Vurğun poeziyasının romantik ruhunun qaynağı bir də bununla: mistik-idealist baxışlarla bağlı olub...
XX əsr Azərbaycan poeziyasının üslub və forma cəhətdən öyrənilməsinin metodoloji zəminində fəlsəfi-ədəbi kateqoriyalar, "...izmlər", dünya ədəbi fikrinə yanaşma meyarları: neopozitivizm, ekzistensializm, strukturalizm, komporativizm, modernizm, sürrealizm, destruktivizm və başqaları dayanıb.
XX əsrin 20-ci illərində ədəbi cərəyanlar geniş yayılmışdı. Bunlar modern fikir və düşüncənin təsiri olaraq meydana çıxmışdı. Birinci Dünya müharibəsindən sonra Qərbdə (Avropa) və Şərqdə, habelə, Rusiyada ictimai-siyasi mühitlə əlaqədar olan ədəbi təsir geniş idi. Bu baxımdan Azərbaycan şeiri də belə təsirlərə həssas olmuşdu. Xüsusilə, M.Hadi, Ə.Hüseynzadə, H.Cavid, A.Şaiq, A.Səhhət, Ə.Cavad; habelə, M.Müşfiq, S.Vurğun, S.Rüstəm kimi 1920-30-cu illərin ilk kitab müəlliflərinin yaradıcılığında bu təsir aşkar duyulurdu. Həmin illərdə burjua cərəyanları hesab edilən fəlsəfi-ədəbi tendensiyalar bədii fikir və düşüncə dövriyyəsinə daxil olurdu. Nə qədər ki, klassik irs inkar edilirdi, ona nihilist münasibət bildirilirdi, o qədər ədəbi cərəyanlar "işlək" olaraq qalırdı.
S.Vurğun "Sovet poeziyası haqqında" məqaləsində etiraf edirdi ki, A.Blok, V.Bryusov, S.Yesenin kimi şairlərin simvolizmdən və dekadentizmdən uzaqlaşmalarına Oktyabr inqilabı səbəb olub. Şair onu da etiraf edirdi ki, "Oktyabr inqilabı bizim bir sıra qardaş respublikaların poeziyasının, məsələn, gürcü və Azərbaycan poeziyasının dekadent təsirindən azad olmasına kömək etdi".
Əli Nazim yazırdı ki,
"kapitalizm dünyasının iqtisadi və sinfi ziddiyyətləri,
xüsusiyyətləri və bu xüsusiyyətlərə uyğun
bir ümumi üslubu vardı. Lakin bütün bu üslublarda
Avropa texnikasının çox böyük bir təsiri
(saçma - Ə.Ə.) olduğundan kapitalizm cəmiyyətinin
ən irəli, hakim üslubu konstruktiv realizm,
konstruktivizm, ekspressionizm (saçma - Ə.Ə.), daha
doğrusu, bunların sintezindən ibarətdir". Tənqidçi
rus ədəbiyyatındakı cərəyanlar və məktəblərin
adlarını da nişan verirdi. Bunlar simvolizm, akmeizm, futurizm, imajinizm,
ekspressionizm, formalizm, klassisizm, emosionalizm, kubizm, konstruktivizm
idi.
Türk və rus şeirində izini göstərmiş
ədəbi cərəyanlardan biri futurizm olub (latınca
"gələcək" deməkdir). Əli Nazim qeyd edirdi
ki, "Nazim Hikmətə bu yolu bəlkə də Qərbdən
gələn cərəyanlar göstərdi. Bəlkə də,
Emil Verxarn, Uitmen Nazimə ilk təsir etdilər. Lakin bizcə
bu, elə bu qədər qaldı. Şəkil etibarilə olan
təkamülü isə ona rus ədəbiyyatı, bilxassə
rus futuristləri göstərdilər. Nazim o zaman futurist oldu və
gələcəyin futurist şairinə xitabələr
yazdı".
Mehdi Hüseyn isə "Bizdə futurizm cərəyanı"
(1926) məqaləsində yazırdı ki, "futurizmin bir
çox nöqsanlı cəhətlərini qeyd edirik, həqiqətən
bizim ədəbi həyatımızda tətbiqi çox
olduğunu etiraf edəcəyik. Bu ədəbi
məsləkə görə vəzn və şəkilə əsla
əhəmiyyət verilməyib, yalnız mövzuya əhəmiyyət
verirlər. Fəqət ədəbi bir əsərin
yalnız mövzusu oxucunu lazımınca təmin edə bilməz...
Ən əvvəl onu etiraf eləyim ki, yeni cərəyana
göz yummaq və onu az zamanda aradan yox etməyə
çalışmaq doğru deyildir. Fəqət,
futurizm cərəyanı ilə yazanlar onun mütaliəsini
yapmadan əllərinə qələm almış və vəznsiz,
şəkilsiz bir nəzm deyil, nəsr vücuda gətirmişdirlər.
Bu yazılar səslə (yəni şeir
intonasiyası ilə) oxunmasa, heç bir qiymətə malik
olmazlar. "Futurizm adlı ədəbi cərəyanın
başçılarından biri Mayakovskidir. Bu əsərində
sırf proletar həyatilə əlaqədar olur və
yuxarıda söylədiyimiz kimi əsərin yalnız məzmununa
əhəmiyyət verir..."
Futurizm XX əsrin 1910-20-ci illərində Avropa ədəbiyyatı
və incəsənətində, avanqardizm cərəyanının
tərkib hissəsi kimi meydana gəlib. Futiristlər
mədəni irsi inkar edib. Bir vaxt N.Hikmət
və V.Mayakovski futurist şeir yazıb, sonra şeirin
ictimailiyi, sinfi, inqilabi, milli yollarına qədəm qoyublar.
Xüsusilə, onlar Qafqazda, Azərbaycanda,
Gürcüstanda görüşlər keçirib, şeirlər
oxuyub, ədəbi qüvvələri səfərbər ediblər.
Ə.Nazim, M.Rəfili, Ə.Fövzi,
M.Müşfiq, S.Rüstəm, R.Rza xüsusilə futurist
şeirin təsirinə məruz qalıblar.
(Ardı var)
Əlizadə
ƏSGƏRLİ
AMEA Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi
işçisi, filologiya üzrə elmlər doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 20 may.- S.4.