"NAĞIL ADAM"IN AYDIN
GERÇƏKLİYİ
Bəzən biz - yəni əhli-qələm hansısa
bir əsər üzərində işləyərkən
uzaqlarda, dağların o üzündə, sərhədlərdən
kənarda qəhrəman axtarırıq.
Öz mühitimizdə ləyaqətli
çiyindaşlarımızı, qəhrəmanlıq
pyedestalında olan insanları görmürük. Onların
çox keyfiyyətlərinə adi vərdişlər kimi
baxırıq. Zaman-zaman bir çox hadisələri
yaddaşımızda oyadan, dədə-baba
torpaqlarımızda şərəflə, ləyaqətlə
ömür sürən insanlar, qədimliyimizə şəhadət
verən üstü yazılı daşlar, abidələr,
Oğuz adlarını vüqarı, əzəmətilə
yaşadan dağlar, qıvrıla-qıvrıla axıb gedən
çaylar, bulaqar milli kimliyimizi, mənsubiyyətimizi
güzgü kimi əks etdirir. Bunları ədəbiyyatda,
sənətdə yaşatmaq elə qədimdən qədim
olan tariximizin nəsillərə əmanətidir. Fəqət, olur ki, yaşayış məskənlərimizdə
mövcud olan minillərin təbiət möcüzələrini
unutduğumuz kimi, milli-mənəvi dəyərlərə
malik tutiya insanları da zaman keçdikcə yaddan
çıxarırıq. Yazıçı və
publisist Novruz Nəcəfoğlunun "Nağıl adam" romanı (portret-esseləri də daxil
olmaqla) bu görməzliyə, unutqanlığa, laqeydliyə
sanki üsyan edir. Əsərin elə ilk
cümləsindən düşüncəmdən asılan
yazıçı Aydın Tağıyevin həyatına bir
növ səyahətimdə onun aydın obrazıyla
doğmalaşdım. Əslində "portretlər
romanı"nın yaranmasında, əhvalat
və hadisələrin mərkəzində və kənarında
olan personajların, vətən obrazının işlənməsində
Aydın Tağıyev bir ədəbi vasitədir. Və baş qəhrəmandan ayrılan qol-budaqlar,
pöhrələr əsərə eskizlər kimi daxil olub,
getdikcə bədii, xarakterik detallarla romana bir püxtəlik,
bütövlük gətirib.
Əzəl
başdan deyim ki, müəllifin "Keçmişə
ehtiramla", sayğı ilə, dostluğa qədirdanlıqla,
həm də kişiyana münasibətini həyat həqiqətləri
fonunda, sözün, fikrin səmimiyyət donunda, bədii
imkanları vasitəsilə qələmə aldığı
bu romanın bir neçə istiqamətdən müzakirə
müstəvisinə çıxarılmasına ehtiyac var.
Ədəbiyyatımızın bu gün də, sabah da qəbul
etdiyi tarixilik-müasirlik vəhdətində ona yeni dəyərlər
qazandıran "Nağıl adam"ın təhkiyə
dilinin ana südü təki zığlı olması
romanın oxunaqlığını şərtləndirən
başlıca amildir.
Müəllif əsərinin baş qəhrəmanı
yazıçı Aydın Tağıyevin
portret-obrazını gerçək həyat hadisələri
içərisində - dostlarla münasibətində, cəmiyyətdə,
ədəbi mühitdə mövqeyi timsalında
xırda-xırda, ibrətamiz hekayətlərin qoşqusunda
çəkib apararaq çeşidli xarakterlər içərisində
həm də özünün portretini yaratmışdır. Keçmiş
həyat tərzimizin ibrətamizlik nümunələrinə,
mənəvi-əxlaqi dəyərlərinə müasirlik
prizmasından nəzər yetirilərək yeni ənənələrlə
zənginləşdirilməsi və bunların da tarixin
yaddaşından alınıb xalqın özünə
qaytarılması milli mənsubiyyətimizi şərtləndirən
amillərdəndir. Sadə olduğu qədər
də zəngin dilə malik olan yazıçı əslində
həyatımızın öz romanını təsəvvür
etməklə, hafizəmizdə canlandırmaqla onlara söykənib
ibrətli həyat yaşamağa ruhlandırır bizi.
Doğrudan da yaradıcı insana xas olan vərdişdi: "qələm
fırlandımı, deməli nəsə yazacaq" və o nəsə adilikdə
olmayıb köhnə kişilərin həyatı, bəzən
də bir şəcərə tarixini ehtiva edən, vətən
torpağının qədimdən qədim dağı,
daşı, ağacı, budağı, bulağı,
yaylağı, daha nələrin də adı-bəsi olan yerlərin
tarixini çağımızla səsləndirəcək.
Dostluq hardan, nədən və kimlərdən
başlayır? İki insan arasında yaranan dostluq sonradan
böyüyərək iki ailəni, bir nəsli, bir obanı
birləşdirir, buna bir qədər də ictimai-siyasi rəng
qatsaq, məmləkətlər arasında körpüyə
çevrilir. Novruz Nəcəfoğlunun "Sevdiyim
insanlara - dost bildiklərimə və məni özünə
dost bilənlərə" - ithaf etdiyi romanı insanlara ədəbi
mesajıdır. Doğrudan da, dostluğun
yaratdığı gücdən böyük qüvvə nədir,
görəsən? Müəllifin özünün dost nəzərləri
ilə baxdığı insanlar, şabranlı Aydınla
lerikli Aydının dostluğu, özünün Aydınla ruh
birliyi və kimlərinsə bir-birilə artıq qərinələrdən
də çox davam edən dostluğu bir zəncirin həlqəsində
birləşən, bütövləşən gücdür. İnsanların birliyi, humanizmi, vətənpərvərliyi,
yurdsevərliyi üçün dostların etibarından, vəfasından,
gücündən, qüdrətindən yazmaq könüllərdə
xoş duyğular yaratmaq, qaranlıqlara işıq seli
axıtmaqdır. Lerikdə
Aydınların görüşü oxucuya olduqca xoş təsir
bağışlayır. Uzun illərin ayrılığından
sonra dostların yenidən qarşılaşması, intizara
son qoyduğu dəqiqələrin həyəcanı
duyğusaldır. Və bu görüşün təəssüratını
dinləyən yazıçı, şabranlı
Aydının bəyaz ovqatına bir köynək də
yaxınlaşır: "Əzizim Aydın, unudulası o qədər
işlər var ki! Ruhunun harayı ilə
zaman-zaman çulğalaşan, uzun yollar keçib gələn
belə saf, pak duyğuları unutmaqmı olar?! Unutma, əzizim, unutma. Bir də ki, heç istəsən
də, unuda bilməzsən, nə olsun "hal əhli"sən , axı sən də öz ruhunla bir
parça nur kimisən - pak, kövrək, məsum!.."
Aydının
çölündən başlamış içini mərtəbə-mərtəbə
açan müəllif onun özüylə yanaşı
taleyindən keçən insanların bioqrafiyasını,
üstəlik, redaktor Seyfəddin Hüseynlinin qeyd etdiyi kimi,
"kəndin, obanın, məktəbin, dağın, dərənin,
çayın, gölün, daşın, lap elə hafizəyə
həkk olunmuş hansısa sözün, ifadənin də
özünəməxsus bioqrafiyasını" bədii
element və təsvirlərlə yaradıb. Qoy mənim fikrim
də redaktorun dediklərinin müqabilində təkrir kimi səslənsin:
romanın mövzusu dostluqdur, böyük gücü,
bütövlüyü ilə insanlığı yaşadan
dostluq. Qəhrəmanın tərcümeyi-halında
yaşam boyu qazandığı ədəbi uğurları
xüsusi olaraq deyil, mətnin içərisində hekayətlər,
xatırlamalar boyunca portretin cizgiləri, rəngləri olaraq
fikirlər karvanında söz-söz, təmiz nəfəs
kimi, səs təki axıb gedir. Əsərdəki hadisələr,
istər insanların həyatına zinət olan xatirələr,
istərsə də təbiətin əsrarəngiz lövhələri
bir-birini söz-sözü çəkən təki, rəng
öz çalarını, uyarlığını
tapdığı kimi, xırda çayların nəhəng
sulara qovuşduğu timsalında, "Nağıl adam"
bioqrafik romanının kiçik süjetləri də əsas
ideyanın çəkib apardığı ana süjetdə
birləşir. Bəzən sanki bir-birilə əlaqəsi
olmayan xatirə-əhvalatı oxuyanda içimdəki
"bunun Aydın Tağıyevlə, yaxud müəllifin məqsədilə
nə əlaqəsi",- deyə
düşündüyüm məqamda
nigarançılığım bir fikir, bir cümlə ilə yox olur. Bütün
hadisə-əhvalatlar şəkil-şəkil məqsədə
sarı yürüyür. Və bir-birilə qol-boyun olan
xatirələrin cəngəlliyinə girincə məndə
belə bir qənaət yarandı ki, "Nağıl
adam", Şabrandan başlamış, Lerikdən, Lənkərandan,
Bakıdan və bir çox kəndlərdən, qəsəbələrdən
keçib-gedən, addım-addım, oymaq-oymaq yeriyən, ədəbiyyatımız
üçün heç də ənənəvi olmayan yeni
forma və məzmunda yazılmış bioqrafik portretlərə
təbii rənglər verən xatirələr
romanıdır. Əsər boyu tanış
olduğum insanların haqqında xatirələri, portretinə
əlvanlıq gətirən cizgiləri (hətta epizodik olsa
belə!), ümumi isimlərə aid olan məvhumların əzəmətli
təsvirlərini sıraya gətirmək istəsəm də
alınmadı. Zənginlik içində
sayları itirdim.
Hadisələrin
axarında ötüb-keçən insanlar və təbiətin
yaratdıqları arasındakı əlaqə, xüsusilərin
malik olduqları keyfiyyətlərlə cilalanması və
ümumilərin bədii detallarla təsviri adama lirik hekayələr
təsiri bağışlayır: "Bizim bu Şabranda
başı Çıraqqalaya dirənən, ayaqlarını
isə Zöhrab kəndinin yaylaqlarının çeşmələrini
də qoynuna qataraq axıb gələn, gah məcrasından
çıxıb aşıb-daşan, gah da yorulub
yatağına çəkilən Gilgilçayın pak
suları yalayan dağların belində, yaylaların əhatəsində
yurdu köçüb, adı, bir də o ağır yurdun
dam-daşının kalovları qalan gen-geniş güney
boyunca, üzü Nohurlara doğru yaşı bilinməyən
yeddi kəndimiz var... " Bədii dilin zənginliyi
hadisələrin bəzən təsviri, bəzən də nəqli
formasında, bədii-publisist dəst-xətlə
çoxçalarlığa varması müəllifin
yaradıcı təxəyyül imkanlarının
genişliyini göstərir.
İnsanların arasında yazışmaların dəyərini
xatırladan müəllifin hadisədən-hadisəyə
keçərkən mövzuya girişləri ədəbi
keçid qiyafəsində sərbəst (əslində ədəbi
ölçünü gözləməklə!), qeyri-ciddi
janra mənsub esse xarakterində təsviri böyük maraq
doğurur. Yazıçının özünəxas
yaradıcılıq ənənəsi, təhkiyə-üslub
fərdiliyi, onun əsərlərində vətəndaşlıq
pasportu qazanmışdır. Romanın qayəsində,
ana xəttində olan və xatirələr cərəyanında
inkişaf edən dostluq, sədaqət, humanizm, xeyirxahlıq,
bütövlük, alicənablıq soyuq qəlblərə
istilik gətirmək gücündədir.
Burda bir haşiyə:
Novruz müəllim mənə də doğma olan "Dövlətnəşrkom" mühitindən söz açanda yaddaş xatirələrim yarpaqları xışıldadan meh təki qəlbimi əsdirdi. Baş idarədə - Komitədə işləyən Daşqın Qasımzadəni, "Gənclik" nəşriyyatının o zamankı direktoru Əlican Əliyevi xatırladım... Bu məkanlar və insanlar gözlərimin qarşısında peyda oldu. Mən də həmin dövrdə 20 ilə yaxın "Gənclik" nəşriyyatında çalışmışam. O həyat, o mühit özünün qaynarlığı ilə hələ də yaddaşımda ipistidi. Tanıdığım insanlar, dostluq etdiyim əziz adamlar hafizəmin bir işıqlı xanasındadır. Eyni mühitin adamlarının ortaq dostluğu, bəzən də eyni cür düşündükləri də mənə bəlli idi. Bu niyə belə idi? Onda çoxumuzun qəlbinə hələ qış, boran yaxın düşə bilmirdi. Aramızda ipisti, qaynar bir ruh yaxınlığı vardı. Bu dostların arasında mən də özümü bir dost kimi görürdüm...
Səmimi, lirik duyğuların etirafı yazıçının mənəvi dünyasının saflığını, zənginliyini göstərir. "Hərdən özümün sırf özümə aid olduğum həm asudə, həm də çox duyğulu anlarım olur ki, bax o anları mən həyatımın şahanə, əlçatmaz özümlə, bir növ, daha yaxından təmas qurmağıma, öz aləmimə dalmağıma kömək edir, bu yaşantılarıma daha artıq hərarət, arxayınlıq qatır, əhvalımı daha da duruldur..." Bu fikirlər "Yurdumuzu gəzə-gəzə" əsl təbiət adamı olan yazıçının müşahidə və düşüncələrindən yaranıb. O, bu səfərinə zövqlə, sözün imkan verdiyi bütün əlvanlığı ilə elə bir nəfəs qatıb ki, o təsvirlərdən ruhlanmaya bilmirsən. Səsi, nəfəsi duyulan qədimdən qədim Şabranın tarixindən, təbii sərvətindən bəhs edərkən "bizim Şabran" deyən lerikli Novruz müəllim Azərbaycanın bütün bölgələrini də bir kökün üstündəki qol-budaq təki dost-qardaş bilir. Hamıya, hər yana, hər şeyə dost nəzərləri ilə baxan yazıçının yazdıqlarına isti yanaşmamaq olmur. Bütün bunlara rəğmən, Aydının həyatı, ədəbi taleyi, görünən və duyulan keyfiyyətləri ilə cilalanmış portreti olduqca böyük maraq doğurur. Romandakı hadisələr qədər marşrutlar da oxucunu xatirələrin qanadında gəzdirir. Boşalmış yurd yerlərinin nisgili, insan nəfəsindən qübarlanan adamsız ağacların nağılı təkcə müəllifi yox, romanla tanış olan hər kəsi düşündürür. Müəllif o yerləri gəzdikcə, uçub-tökülənləri gördükcə gəncləri babalarının yurdunu abadlaşdırmağa səsləyir.
Yazıçı bütün unutqanlıqlara qarşı üsyan edir. Lakin bu üsyan qəzəblə, tənə yağdırmaqla, utandırmaqla deyil, xatırlatmaq, ruhu tərpətmək, ürəyə işıq çiləmək, həm də bu ətrafda düşünmək tövsiyəsi timsalındadır. "Söhbəti gətirirəm dostum Aydınla qədimdən qədim bu Şabran elinin uzaqlı-yaxınlı, dağlı-aranlı, köhnəlib-sovulan, atılıb-unudulan, seçilib-qurulan, qayğıyla qorunan yurd yerlərinə, obalarına, oymaqlarına, yaddaşımızda köç salmış o birgə güzargahlığımıza..." Sərçə ilə qarışqaların qovğası qüdrətli bir rəssamın yağlı boyayla çəkdiyi tablonu xatırladır: "Ana sərçə qarışqa karvanının qabağını ağıllı-başlı kəsmişdi, xəncərdən iti dimdiyi ilə onlara hücum edir, elə sərrast zərbələr endirirdi ki, o bapbalaca məxluqların heç birindən yan keçmədən daşıdıqları yükləri qapır, dili ilə içəriyə, oradan da cənginə ötürürdü. Ağzının şirəsi ilə bir-birinə yapışan "qənimət" yığılıb fındıq boyda kütlə olmuş və sərçənin alt cəngindən asdana qalmışdı". Bu müşahidələrin sonacan zəngin, effektli, bədii detallarla zərif təsvirini oxuduqca yazıçının təhkiyə dilinin fikirlə vəhdəti məni bir oxucu kimi valeh etdi...
Şabran-Lerik-Bakı marşrutundakı səyahət insanı-insana bağlayan dostluq, sədaqət, humanizmi özündə birləşdirən çox munis xatirələrlə zəngindir.
Daha bir haşiyə
Yazı boyu gözüm dörd oldu ki, nağılının dağları, dərələri keçib getdiyi məqamların birində mənimlə jurnalistkada oxuyan mülayim, məsum təbiətli şair Allahverdi Məmmədlinin, gəncliyimdə Lənkəranda bir neçə yazıçı ilə görüş zamanı evində qonaq olduğumuz ağayana, ağır-batman davranışlı köhnə kişilərdən olan yazıçı Məmmədhüseyn Əliyevin də adlarına rast gələcəyəmmi? Müəllif məni intizarda qoymadı, o gözəl ziyalılar da anıldı. Onun hər ikisi haqqında qələmə aldığı "Deyirdin, mənimki heç gətirmir" və "Dağa çiyin verən ədib" portret yazıları məni çox kövrəltmişdi. Yaxşı kişilər yaxşı adamların hafizəsində həmişə yaşayırlar...
"Çuxurazəmiyə bu güzargahlıqda bir hədəfimiz də Dəhnə istisuyuna ulaşmaq idi...", səfər təəssüratından doğan fikirləri Şabran torpağının zəngin coğrafiyası, toponimləri ilə maraq doğurur. Addım-addım gəzdiyi bu torpağın dilini-sirrini öyrənməyə cəhd edən müəllif istəyinə günbəgün yaxınlaşır. Torpağa da, onun insanlarına da məhəbbətlə qucaq açan Novruz müəllim yazır: "Şabran elinin hər yurd yeri, kəndi-kəsəyi, ululardan qalma əfsanələr, rəvayətlər, nəğmələr, deyimlərlə, müdrik el sözləri ilə zəngindir. Ürəyi kitab-kitab söz dolu ağsaqqallar, sinədəftər ağbirçəklər öz yaddaş xəzinələrini qızırqanmadan nəsillərdən-nəsillərə ötürə-ötürə gəliblər və bu ənənəni indi də yaşadırlar. Elə buna görədir ki, Şabranda sözə, söz deməyə həvəs də var, bu həvəsi öz yazıb-yaratdıqları ilə üzə çıxaranlar, araya-ərsəyə gətirənlər də..."
Əsərin sonuncu səhifəsi - "Bu da ümid qapısı..."
İstəməzdim ki, dostluq haqqında koloritli, ürəyə, dilə yatımlı bir təhkiyə ilə yazılmış portretlər romanının sonu olsun. Amma bir təsəllim də var: Bu, həyatın əbədiliyi qədər uzun olan dostluq haqqında gerçək nağıldırsa, insanların qəlbində, yaşam tərzində onun mənəvi davamının da sonu yoxdur. Bir də ki, bu, yalnız yazıçı Aydın Tağıyevin yox, Novruz müəllimin özünün, elə çoxumuzun qəlbində yaşayan ipisti məxmər xatirələrin romanıdır.
Şəfəq
Nasir
525-ci qəzet.- 2016.- 24 may.- S.7