Sabir Rüstəmxanlı
poeziyasının bədii xüsusiyyətlərinə bir nəzər
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığında Azərbaycan xalqının
tarixi yolunun və müasir həyatının epik mənzərəsini
əks etdirən poemalar xüsusi yer tutur.
S. Rüstəmxanlının Azərbaycan xalqına və
Vətənə həsr edilmiş əsərləri
kiçik poetik janrlar formasında yaradılmış, lakin
poemalardan fərqli olaraq - bu əsərlərdə xalqın
tarixi və müasir durumu epik şəkildə təsvir
edilmir. Bu
poetik nümunələrdə şairin vətənpərvər
hiss və düşüncələri öz əksini
tapır. Şair kiçik həcmli vətənpərvərlik
poeziyasında Azərbaycan xalqının faciəvi günlərinə
dair düşüncələrini oxuculara
çatdırmağa nail olur. Eyni zamanda, Sabir
Rüstəmxanlı Azərbaycan xalqının müstəqillik
qazanmasından qürur hissi keçirdiyini də öz
şeirlərində əks etdirir. Bu
baxımdan, şairin Azərbaycan Respublikasının himni və
bayrağına həsr olunmuş şeirlərinə ilk
növbədə diqqət yetirmək lazımdır. Şairin kiçik poetik janrlarda yazılmış əsərlərində
milli ünsürlər Azərbaycan xalqının folkloruna xas
janrlara müraciətdə də öz əksini
tapmışdır. Şair milli ruha əsaslanaraq
poeziyasında tez-tez xalq şeir formalarından olan qoşma və
gəraylılara müraciət edir. Sabir
Rüstəmxanlı poeziyasını təhlil etdikdə
istifadə edilən qafiyə növlərinin, bədii təsvir
və ifadə vasitələrinin zənginliyini xüsusi
vurğulamaq olar.
Sabir
Rüstəmxanlının poeziyasında bədii təsvir və
ifadə vasitələri müəllifin estetik
düşüncəsinin parlaq obrazlarda təcəssümünü
şərtləndirməyə nail olur. Şairin
yaradıcılığında zəngin və yoxsul qafiyəyə,
həmçinin rədifə rast gəlirik. Sabir Rüstəmxanlı öz əsərlərində
epitetə, təşbehə, metaforaya, metonimiyaya, bədii
suallara, təzada, təkrirə, kinayəyə və
inversiyaya müraciət edir.
Sabir
Rüstəmxanlının "Orxanla görüş",
"Atəş böcəyi", "Azərbaycan
irticası", "Cavad xan", "Vətənsiz"və
s. poemalarında Azərbaycan xalqının azadlıq
mübarizəli tarixi yolu və müasirliyi oxucuya
çatdırılır. Şair Vətənin
qəhrəmanlıqla dolu canlı və həm də faciəli
tarixi keçmişinin möhtəşəmliyi ilə
yanaşı üzləşdiyi ağrı, itkilərini bəşəri
və qlobal məsələlər fonunda
açıqlamağa nail olur.
"Orxanla görüş" poemasında
xalqımızın genezisinə aid tarixi dövrə
müraciət edilir. Həmin tarixi dövrə aid tayfaların
həyatını açıqlayan epik mənzərə
yaradılır. Əcdadlarının ruhunu duyan, Bilgə
Xaqanın, Doqquz Oğuz Göytürkün ruhları ilə
danışan, qədim daş kitabənin qarşısında
diz çökən şairin hiss və həyəcanları əksini
tapır:
Diz
çökdüm önündə daş kitabənin,
Diz çökdüm gurlayan Orxon önündə.
Əlini
çiynimə dayaq eləyən
Bu yeri yaşadan ruhun önündə.
Diz
çökdüm önündə ana dilimin,
"Türk milləti" yazan ələ diz
çökdüm.
Bu boyda
itkinin, bu boyda qəmin
İçindən dikələn elə diz
çökdüm.
Tariximizin
möhtəşəmliyi qarşısında diz çökən
müəllif bu möhtəşəmliyin məhv ola biləcəyi qorxusunu da gizlətmir:
Dilimiz
bir, bu birliyə ortaq olmaz,
El içində yaxın olmaz, uzaq olmaz.
Yanan evdən,
yanan yurddan ocaq olmaz,
Bir sevgidən
od almırsa, sönməyi var.
S.
Rüstəmxanlının "Atəş böcəyi"
poeması Güney və Quzey Azərbaycanında azadlıq və
müstəqillik uğrunda mübarizəyə həsr
olunmuşdur. Poemada paralel şəkildə, yəni
Güney Azərbaycanında, həmçinin Quzey Azərbaycanda
baş vermiş ictimai-siyasi proseslər (milli-azadlıq hərəkatı,
müstəqilliyin bərpası uğrunda mübarizə və
sonrakı dövrdə baş verən ictimai-siyasi proseslər)
təsvir edilir. Poema ictimai xadim, filoloq alim, professor Mahmudəli Çöhrəqanlıya
ithaf olunmuşdur. Əsərdə M.
Çöhrəqanlının həyat eşqi ilə dolu
mübarizə yolu geniş əksini tapmışdır.
Sabir
Rüstəmxanlı "Azərbaycan irticası"
poema-monoloqunda xalqın azadlıq mübarizəsinin ali meyarı, milli tarixin labüd mərhələsi
olmasını qeyd edir.
Azadlıq mübarizəsi mövzusu "Cavad xan"
poemasında da öz əksini tapır. Poemada Cavad xanın
azadlıq naminə amansız ölüm-dirim mübarizəsi
aparması təsvir olunur:
Gəncə
bu məmləkətin tağbəndidir elə bil,
Gəncə getsə, dalınca Azərbaycan gedəcək.
"Vətənsiz" poemasında isə Sabir Rüstəmxanlı
azadlığını itirən millətin əzab-əziyyətini,
ögeylər tərəfindən təzyiqin mənfi
olaylarının epik mənzərəsini yaradır.
Xalq şairi Sabir Rüstəmxanlının kiçik
poetik janrlar formasında yaradılmış poeziyasında Vətən
mövzusu xüsusi yer tutur. Şair xalqın
yaşadığı ağrı-acılı taleyini şeirlərində
təsvir etməklə duyğu və düşüncələrinin
tərcümanına çevrilməyi bacarmışdır.
O, şeirlərində Azərbaycan xalqının faciəli və
qanlı tarixi olaylarına dair hisslərini və fikirlərini
qələmə alır. Onun poeziyasında
"dərd" motivi əsas motivlərdən biri kimi
çıxış edir.
Şairin
"Acı xatirə", "İnansa Təbriz deyil!",
"20 Yanvar xatirəsi", "Xocalıdan sonra"və s.
poetik nümunələrdə "dərd" motivi
xalqın, millətin ağrı-acısı kimi təsvir
edilir.
"Acı xatirə" şeirində şair millət
dərdini özününküləşdirməyi
bacarır. Şairin qələmə aldığı bu
şeirdə "dərd" motivi ideya və məzmun cəhətdən
yeni çalar əldə edərək şairin şəxsi dərdi
kimi poetik şəkildə təqdim olunur.
Sabir Rüstəmxanlının seirlərində Cənub
həsrəti, Təbriz nisgili, Sovetlər Birliyinin süqutu ilə
üzləşdiyi problemlər, müstəmləkəçilik
əleyhinə mübarizə, müharibənin fəsadları,
Azərbaycanın yenidən müstəqillik əldə etməsi
əsas yer tutur.
İyirmi yanvar faciəsinin xalqın milli-mənəvi
yaddaşında yaratmış olduğu ictimai kədər
Sabir Rüstəmxanlı yaradıcılığından yan
keçməmişdir. "20 Yanvar xatirəsi" şeirində Azərbaycan
xalqının qarşılaşdığı həmin
müdhiş gecənin ağrı və acıları
dolğunluğu ilə poetik ifadəsini tapmışdır:
Bura
şum yeri deyil,
Saxla,
kotanı saxla!
Çək
dəmir cilovunu,
Qızmış atını saxla.
Sabir Rüstəmxanlının "Xocalıdan
sonra" şeiri Xocalı soyqırımına həsr
edilmişdir.
Millətin üzləşdiyi bu faciədən sonra səsinin
qısıldığını vurğulayaraq yazır:
Xocalıdan
sonra
qısılıb səsim...
Səsim o dağlara ilişib qalır.
Xocalı
ləkəsi daşıyan millət,
Vuruşdan savayı nə işin qalır.
Bəşəri duyğuları vəsf edən Sabir
Rüstəmxanlının yaradıcılığında
azadlıq və istiqlal mövzusunun poetik təcəssümü
dünyada baş verən təlatümlər fonunda əksini
tapmışdır.
Şairin tükənməz ilhamla yaratdığı
"Bayrağım" adlı şeirdə Azərbaycan
dövlətinin atributlarından biri olan bayrağımız
iftixar və fəxarət hissi iə poetik şəkildə tərənnüm
edilərək insanlarda ruh yüksəkliyi oyadır. Sabir Rüstəmxanlı Azərbaycan
bayrağının rənglərinin
daşıdığı mənaları poetik
düşüncələrlə təqdim etməyə nail
olur:
Mavi -
türklük şərəfim, varlığımız əbədi!
Yaşıl
- dinim, imanım, Sevgimizin Məbədi!
Qırmızı
da al qanım, axdı vətən yolunda,
Əsarət
zəncirini atmaq üçün qolumdan!
Ucal
başımız üstə, ruhumuz kimi ucal!
Qanadlanan
eşqimiz, duyğumuz kimi ucal!
Milli ənənələrə qayıdış, folklor
şeir formalarına müraciət Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığından yan keçməmişdir.
Bədii-mənəvi dəyərləri və bilavasitə
ruh etibarilə xalq poeziyasına bağlılıq S. Rüstəmxanlı
yaradıcılığında yeni biçimdə müasir
poeziyaya daxil olmuşdur. Milli adət-ənənələrə
söykənən bu poetik nümunələrdə şairin
xalq ruhuna yaxınlığı duyulmaqdadır. Sabir Rüstəmxanlının xalq bədii
düşüncəsinə köklənmiş poeziyası
ideya-məzmun zənginliyi ilə seçilir. Bu cür poetik nümunələrdə mənəviyyat
problemləri ön planda dayanaraq, dövrün nəbzini əks
etdirməyə qadir olur.
Aşıq şeirinin ən ahəngdar formalarından
biri olan qoşma Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığına yad deyil.
Məlumdur
ki, qoşma 3,5,7 bənddən, hər bəndi
dörd misradan, hər misrası isə on bir hecadan ibarət
olur.
Şair
"Yardımlıya dönərkən", "Son",
"Neyləyim", "Qorusun", "Dözüm",
"Gözünü yumdunmu" və digər poetik nümunələrdə
şifahi və klassik şeirimizdə geniş
yayılmış bu şeir formasının parlaq nümunələrini
yaratmağa nail olmuşdur.
Sabir Rüstəmxanlının xalq şeirində
geniş yayılmış bədii formalardan biri olan gəraylıya
müraciəti də diqqəti cəlb edir. 3-5 bənddən ibarət
olan, hər bəndi dörd misradan, hər misrası səkkiz
hecadan ibarət olan gəraylı şairin "Güvənmirəm",
"Yumruqlar çiçək açıb",
"Tapşır məni", "Gizlət məni",
"Vida qabağı", "Çəkdim sinəmə
tüstütək" və s. poetik nümunələrində
özünü göstərmişdir.
Sabir Rüstəmxanlının qələmə
almış olduğu poetik nümunələr ritm və
intonasiya gözəlliyini qaydaya salan qafiyənin zənginliyi
ilə diqqəti cəlb edir. Şairin "Ar gəlir"
şeirində şeirin vəzn quruluşunda təşkiledici
funksiya daşıyan səs təkrarlığına diqqət
yetirək:
Anam torpaq
addımımdan iz umur,
Sönən
ocaq ürəyimdən köz umur,
Mən
şairəm, dünya məndən söz umur,
Gül
açmasa, hansı bağa bar gələr?
"Təbrizdə
bayram axşamı" şeirində bir neçə
hecası, yəni tələffüzcə, səs tərkibi
etibarilə yaxın olan pasından, yasından, sevdasından
sözləri qafiyənin zəngin qafiyə (tam qafiyə)
növündə qələmə alınmışdır:
Çıxıb
tarix pasından,
Toy buludlu
yasından,
Demə
söz sevdasından
Belə
cavandı Təbriz!
Şeirdə həmqafiyə olan pasından, yasından,
sevdasından sözlərində bütün hecaların
bir-birilə səsləşdiyini müşahidə edirik.
Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığında qafiyənin yoxsul qafiyə
(natamam qafiyə) növünə də rast gəlmək
mümkündür. Şairin "Bakı" şeirində sözlərin
ancaq bir hissəsi arasında səsləşmə olması
özünü göstərir:
Acların
ovcunda ağzının dadı,
Evsizin könlündə sınan vüqarın.
Çöldə
qum yeyirsə xalqın övladı
Necə ucaldırsan bu sarayları.
Misralarda dadı, övladı sözləri həmqafiyədir. Qeyd etmək
lazımdır ki, dadı və övladı sözlərinin
ancaq bir hissəsi arasında səsləşmə
özünü büruzə verir.
Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığında rədifə müraciət
etmə zənginliyi ilə göz oxşamasa da,
yaradıcılığında rədifdən istifadə məqamı
yadda qalır.
Şairin "Unut birdəfəlik" şeirindəki
Ömründə
var imiş, yox imiş, unut!
Bu da bir
qarışıq yuxuymuş, unut!
- beytində yox imiş, yuxuymuş sözləri
qafiyə, unut sözü isə rədifdir.
Sabir
Rüstəmxanlının "Yetər" şeirində
gözləsən, səsləsən qafiyə, yetər
sözü isə rədifdir:
Başqa
nə gərəkdir xoşbəxtlik üçün -
Eləcə, yolumu gözləsən, yetər.
Yarı
ehtiraslı, yarı gileyli
Bir hayla
arabir səsləsən, yetər!
Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığının bədii dilinin
mühüm tərkib hissəsi olan bədii təsvir vasitələrinin,
yəni məcazların işlənmə məqamı zənginliyi
və dolğunluğu ilə diqqəti cəlb edir. Məcazlaşma
yanaşma əlaqəsi ilə düzələn I növ ismi
birləşmələri epitetdir. "Üç
adddım yer ayır..." şeirində "kədərli
yellər" söz birləşməsi olan epitetin birinci tərəfini
ikinci tərəfdən bədiilik yaratma anında bir-birindən
ayırd etmək qeyri-mümkündür:
Qüruba
tökülən kədərli yellər
Dünyaya qayıdan səsimdi ki var.
Şairin "İçimdəki dərd
ağacı" şeirində "dərd ağacı",
"arzu qanadında" söz birləşməsi bədii
epitetdir.
Şair poetik nümunədə müəyyən cəhəti
nəzərə çatdırmaq məqsədilə sözə
qüvvətləndirici başqa bir söz əlavə edir:
İçimdəki
dərd ağacı,
Kökü
taleyin qatında,
Başı
arzu qanadında
Şairin
"Mən demədim" şeirinin
Qoca
karvan, qoca millət! Ümman daşıb
Ay
söndürür, Gün keçirir, Zaman qovur.
- beytində "qoca karvan, qoca millət!" məcazi
mənalı I növ təyini söz birləşməsidir.
Sabir Rüstəmxanlının şeirlərində ən
çox rast gəlinən bədii ifadə vasitələri təşbeh
(bənzətmə) və metaforadır (istiarə). Şair təsvir
etmək istədiyi hadisəni və ya əşyanı müəyyən
bir əlamətə görə məcazi şəkildə
daha qüvvətli bir hadisəyə yaxud da əşyaya bənzətməsi
maraqlı poetik nümunənin yaranmasına səbəb olur.
"Kişi
ömrü" şeirində təşbehdən istifadə
məqamı maraq doğurur:
Bulud kimi əridi
İlxı-ilxı
köhlənim,
Qalaların
kor gözü
Boş yollara dikildi.
"Bulud kimi", "köhlənim" sözləri
təşbehdir.
Sabir Rüstəmxanlının fikrin mənalı ifadəsinə
xidmət edən metaforadan (istiarə) istifadə etmə məqamı
da diqqəti cəlb edir. Şair bir əşya və ya hadisənin
müəyyən bir əlamətini digər əşya və
ya hadisəyə sənətkarlıqla köçürməyə
nail olur. "Dünya dili" poetik nümunəsində
metaforaya rast gəlirik:
Ən
uzun beytimi göy kitabında
Ölkədən-ölkəyə
durnalar yazır!
Bu nümunədə "durnalar yazır" ifadəsi
durnaların yazmasına xas olan xüsusiyyət deyil.
Sabir
Rüstəmxanlı "Nəğməm" şeirinin bir
beytində həm təşbehdən, həm də metaforadan
istifadə etmişdir:
Nəğməm
də quş kimi dünyanı gəzər,
Bir quru
budaqda dincələr ancaq...
Burada "nəğməm də quş kimi
dünyanı gəzər" misrası təşbeh,
"bir quru budaqda dincələr ancaq..." metafora nümunəsidir.
Sabir
Rüstəmxanlı qələmə aldığı poetik
nümunələrin dilində müəyyən cisim və
hadisəni bildirən söz əvəzinə onunla əlaqədar
başqa bir sözün işlədilməsi ilə yaranan
metonimiyalardan məharətlə istifadə etmişdir.
Şair "Öz sözün ilə" şeirində
emosionallığı artırmaq, qüvvətli hiss-həyəcan
doğurmaq məqsədilə fikrini sual tərzində ifadə
edir.
Vətən
təəssübün hayanda itib,
Yad hissi ömrünə yad əlmi yazdı?
Şairin
"Mərhəmət" şeirində də bədii
sualdan istifadə edilmişdir:
Silah məktəbimiz
olmayıb, bəlli,
Bəs sevgi məktəbi, bəs söz, bəs ürək?
"Siz nə
umursunuz bu gedişatdan" şeirində məzmunca bir-birinə
zidd, əks anlayışların qarşılaşdırmaqla
təzad (antiteza) yaratmağa nail olmuşdur:
Mən
sözün ağası, söz mənim qulum,
Mən haqqın yolçusu, haqq mənim yolum.
Burada bir-birinə zidd olan "ağası" və
"qulun" sözlərinin işlədilməsi yolu ilə
təzad (antiteza) yaradılır.
Sabir Rüstəmxanlı qələmə almış
olduğu şeirlərdə ahəngdarlığı
artırmaq, fikri qüvvətləndirmək üçün
eyni söz və ya ifadəni təkrar etməklə təkrirə
də müraciət etmişdir. "Bu, adi millət
deyil" şeirində təkririn anafora növündən
istifadə edilmişdir. Anaforada təkrar
olunan sözlər misraların əvvəlində ya yanbayan,
ya da altbalt işlənməsi ilə diqqəti cəlb edir.
Bu poetik nümunədə anaforadan geniş istifadə
edilmişdir:
Şəhiddi
baş tacımız,
Şəhiddi neçə-neçə
qardaşımız, bacımız.
Və ya
O qədər
ki, talandım, içim boş qalmalıydı,
O qədər
axdı qanım, dünya yaş qalmalıydı.
"Ədib"
şeirində Sabir Rüstəmxanlı fikrin ifadə tərzini
onun daxili mənasına qarşı qoyur:
Adını
ədib qoymusan,
Ədibin ədəbi olar.
Əbədiyyət
iddiadı,
Bir deyimlik təbi olar.
Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığı bir daha təsdiq edir ki, XXI əsrə
daxil olan, milli olduğu qədər bəşəri olan Azərbaycan
poeziyası ötən əsrlər boyu əldə edilmiş
nailiyyətləri qorumaqla yanaşı, ləyaqətlə
yaşadır.
Salidə ŞƏRİFOVA
filologiya üzrə elmlər
doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2016.- 25 may.- S.4