Xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin
kino yaradıcılığı
Bugünlərdə
- mayın 26-da anadan olmasının 102-ci ildönümü
tamamlanan görkəmli ədibimiz, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
klassiki, ustad nasir və dramaturq, qüdrətli qələm
sahibi İlyas Əfəndiyevin çoxşaxəli
yaradıcılığında onun kino yaradıcılığı
da xüsusi yer tutur.
Məlum
olduğu kimi, İlyas Əfəndiyev 1940-cı illərdə,
cavan yaşlarında üç il
kinostudiyada ssenari şöbəsinin müdiri vəzifəsində
çalışıb. 30-cu illərin
sonlarında yazıçının qələmə
aldığı məqalələrindən biri də kinoya həsr
olunub. Həmin illərdə Bakı kinoteatrlarında
nümayiş etdirilən “Bataqlıq saldatları” filmi barədə
yazıçı eyniadlı məqalə yazıb və “Yeni yol” qəzetində
çap etdirib. Sonra “Gənc işçi” qəzetində
“Yadigar” adlı ssenaridən parçalar dərc etdirir. 1942-ci ildə isə onun “İradə” kinossenarisi və
“Balıqçılar” adlı kinonovellası işıq
üzü görür. Sonralar “Tufandan sonra” adlı kinonovellası və
“Qaçaq Süleymanın ölümü” adlı bir
kinopovesti çapdan çıxır.
İlyas
Əfəndiyevin bədii əsərləri əsasında bir
neçə bədii və televiziya filmləri çəkilib:
“Yun şal” (1965. Rej. R.Kazımovski),
“Körpüsalanlar” povestinin motivləri əsasında çəkilmiş
“Çarvadarların izi ilə” (1974. Rej.
T.İsmayılov), “Bizi dağlarda axtarın”
(1976. Rej. N.Abbasov),
“Mahnı dağlarda qaldı” pyesinin motivləri əsasında
istehsal olunmuş “Gözlə məni” (1981. Ssenarist
Elçin, rej. K.Rüstəmbəyov),
“Sarıköynəklə Valehin nağılı”
romanının motivləri əsasında “Bircəciyim”
televiziya filmi (1986. Rej. Ə.Əbluc),
“Hökmdar və qızı” pyesinin motivləri əsasında
“Hökmdarın taleyi” (2009. Ssen. Elçin, rej. R.Fətəliyev, D.Fatxulin).
İlyas Əfəndiyev kino sənətinə dair diqqəti
cəlb edən bir sıra maraqlı məqalələrin də
müəllifidir. O “Bakıdan Göygölə”, “Sovet Azərbaycanı”,
“Qara daşlar”, “Xəzər neftçiləri haqqında
dastan” filmlərinə dair məqalələr yazaraq müxtəlif
ədəbi dərgilərdə çap etdirmişdir.
Elmi-nəzəri fikirdə dəfələrlə qeyd
edildiyi kimi İlyas Əfəndiyevin çoxşaxəli
yaradıcılığı olduqca zəngindir. Görkəmli
sənətkarın yaradıcılığının tədqiq
edilməli hələ çox tərəfləri var.
1991-ci ildə
hələ Sovet ideologiyasının hakim olduğu bir dövrdə
xalq yazıçısı “Mənliyimiz və mədəniyyətimiz”
adlı məqaləsində yazırdı: “Son yetmiş ildə
Stalin repressiyası insanlarda bütün müqəddəs
duyğulara, müqəddəs ideyalara inamı məhv etdi. İş o dərəcəyə çatdı ki, hətta
genlərin təsirinə, kibernetikaya inanmaq qadağan edildi.
Stalinin zorla yaratdığı kollektivləşmə,
yalançı beynəlmiləlçilik, kobud ateizm adamlarda
paxıllıq, ikiüzlülük, közü öz
qabağına eşmək, yaltaqlıq, satqınlıq kimi
keyfiyyətləri sürətlə artırdı. Qardaş qardaşa, ata oğula inanmadı. Beləliklə, dəmir hasara alınmış Sovet
cəmiyyətində insanın daxili-ülvi mədəniyyətini
cəhənnəm adamının soyuq
amansızlığı əvəz etdi. Cəmiyyətin
insani müvazinəti pozuldu”. Adını
çəkdiyimiz məqalədə yazıçı
göstərirdi ki, nə üçün İtaliyada,
Amerikada olduğu kimi bizdə də yüksək bədii dəyərə
malik, həqiqi sənət əsəri olan filmlər
yaranmır? Müəllif öz fikrini əsaslandıraraq
yazır: “Məncə, əsl səbəb odur ki, Azərbaycan
kinosu öz milli ruhunun, milli koloritinin tələb etdiyi
müstəqil yaradıcılıq mövqeyinin sahibi
olmalıdır. Kinostudiyada heç zaman ssenarini
özü müstəqil qəbul eləyib, özü
müstəqil çəkməmişdir (indi, yəni, bu son
vaxtlar necə olduğunu bilmirəm, çünki
kinostudiyanın biz yazıçılarla bir o qədər
münasibəti, “get-gəli” yoxdur”). Dünya,
o cümlədən, Azərbaycan kinematoqrafiyası
yarandıqdan sonra daim ədəbiyyata müraciət etmiş
və ədəbi əsərlərin
ekranlaşdırılmasını ön plana çəkmişdir.
Kino sənətinin özülünü əsasən
bədii ədəbiyyat təşkil edir. Milli
kinomuzda yazıçılarımızın bədii əsərləri
əsasında onlarla dəyərli film çəkilmişdir.
Ssenari bir bədii forma kimi yetkin səviyyəyə
çatanacan həm ədəbi, həm də ekran əsərlərinin
ifadə vasitələrindən xeyli bəhrələnmişdir.
“Azərbaycan kino sənəti nə üçün
geridə qalır?” məqaləsində yazıçı əsas
səbəblərdən biri kimi kino sənətinin
inkişafını ədəbiyyatın ümumi inkişaf
prosesindən kənarda qalması ilə səciyyələndirir. Həmçinin
studiyanın bədii şurasında gedən ssenari müzakirələrinin
aşağı səviyyədə keçirilməsi,
rejissorların bu müzakirələrdə dayaz fikirlər
söyləməsi xüsusi qeyd edilir.
Yazıçı fikrini davam etdirərək yazır: “Azərbaycanda
kino sənətinin geridə qalmasının səbəblərini
araşdırarkən, birinci növbədə, ədəbiyyatla
əlaqədar məsələlərdən danışmaq
daha doğru olardı. Hamıya məlumdur ki,
mükəmməl bədii ssenari olmadan film yaratmaq
mümkün deyildir. Bədii ssenari ədəbiyyatın
nisbətən gənc janrıdır. Ssenari
yazıçıdan son dərəcə ciddi, gərgin əmək
və fədakarlıq tələb edir”. Bədii əsərin
(romanın, povestin, hekayənin) əsasında yazılmış
ssenarinin əsas məqsədi ekranda görünən və eşidilən hər
bir hadisənin əhatəli təsvirini verməkdir. Əslində ədəbi ssenari hazır filmin ətraflı
və obrazlı yazısı olmalıdır. Yazıçının fikrincə “məsələ
ssenarilərin sayca çox olmasında deyildir. Yazılan ssenarilərin yüksək keyfiyyətli
olmasına, bədii cəhətcə mükəmməl
yazılmasına çalışmaq lazımdır”. Ədəbi əsərlərin
ekranlaşdırılmasında ssenariçi istedadı ilə
rejissor, operator, bəstəkar, rəssam və aktyor ilişgiləri
birləşəndə ekranda əsl əsrarəngiz mənzərə
yaranır. Çünki ssenariçi əsərin
ideya-estetik məzmununu dərindən duyaraq hər bir obraz
üzərində işləyərkən onun hərəkətlərini,
hiss və duyğularını, canlı nitq üslublarına
dair olan elementləri və ifadə formalarına xüsusi diqqət
yetirir. Yüksək bədii dəyərə
malik ssenarilərdə böyük xarakterlər
açılır, zəngin hisslərin, ehtirasların mənbəyi
çözülür, fəlsəfi-ictimai mənalar
açılır. Ədib belə qənaətə
gəlir ki, yazıçılarla kino sənəti mütəxəssisləri
arasında sıx əlaqə yaranmalı, ardıcıl və
müntəzəm təcrübə mübadiləsi
aparılmalıdır.
“Bunun üçün :
a) ssenari üzərində çalışan
yazıçıların işləri daima diqqət mərkəzində
tutulmalıdır;
b)yaxşı ssenarilər çap olunmalıdır ;
v)respublikamızda kino sənətini yüksəltmək üçün
lazım gələn perspektiv məsələlər ətrafında
tənqidi fikri gücləndirmək, ssenaristlərin
qarşısında duran vəzifələri dərin, nəzəri
təhlillər keçirərək aydınlaşdırmaq
lazımdır”. Məqalədə studiyanın ən
böyük çətinliyi isə rejissorların öz
üzərində az işləmələri,
bədii şurada gedən ssenari müzakirələrində
hazırlıqsız iştirak etmələri, “dayaz fikirlərlə
dolu standart nitqlər söyləmələri”,
bütövlükdə nəzəri biliklərinin və
dünyagörüşlərinin lazımi səviyyədə
olmaması ilə izahlanır. Digər çətinliyi
isə yaradıcı kollektivin öz ixtisaslarını
sistemli olaraq davam etdirməməkdə görürdü.
Bu çətinliklərin aradan götürülməsinə
rəğmən müəllif kino sənətini yüksəltmək
üçün aşağıdakı tədbirlərin həyata
keçirilməsini zəruri sayırdı:
“a) kino sənətinin görkəmli ustalarından birini Bakı kinostudiyasına bədii rəhbər dəvət etmək;
b) kino istehsalı işini ardıcıl və müntəzəm bir şəklə salmaq. İstehsalat planına böyük kinofilmlərlə bərabər, iki-üç hissəli qısametrajlı filmlər də daxil etmək;
v)kino işçilərini başqa şəhərlərə, böyük kinostudiyalara, görkəmli kino ustalarının yanına yaradıcılıq təcrübəsinə göndərmək;
q)studiyada çalışan bütün yaradıcı işçilərin öz üzərlərində müntəzəm surətdə işləməsini, siyasi və nəzəri biliklərini, sənətkarlıqlarını artırmasını təmin etmək”. Tənqidi səpkidə yazılmış məqalənin sonunda yazıçı yazır: “Biz əl-ələ verməli, kino sənətimizi irəliyə aparmalı, ssenarilər yazmalı, filmlər çəkməli, xalqımızın həyatını yüksək sənətkarlıqla əks etdirən əsərlər yaratmalıyıq”. Yazıldığı zamandan xeyli keçməsinə baxmayaraq məqalədəki kino sənətinə dair elmi-nəzəri fikirlər öz aktuallığını bu gün də saxlayır. Bütün yaradıcılığı boyu yalnız müasirlik duyğusu ilə yaşayan, qəlbinin səsinə qulaq asan, həqiqətə tapınan, heç bir zaman “sözə-qələmə xəyanət etməyən” qüdrətli sənətkar “uzaq və yaxın dünənimizə, milli-mənəvi mənliyimizə mən heç vaxt direktivlərin, proqramların, ayrı-ayrı dövlət rəhbərlərinin iradəsinin və istəyinin tələbi ilə yanaşmamışam”- əqidəsində olmuşdur.
1956-cı ildə Xalq yazıçısı Mehdi Hüseynin ssenarisi əsasında Ağarza Quliyev “Qara daşlar” filmini ekranlaşdırdı. Film ekranlara çıxandan sonra seyrçilər tərəfindən maraqla qarşılandı, haqqında məqalələr və resenziyalar yazıldı. Filmə həsr etdiyi eyniadlı məqaləsində dramaturq yazırdı: “Qara daşlar” filmi qəhrəman Bakı neftçilərinin həyatına həsr edilmişdir. Bu çox ciddi, şərəfli bir mövzudur. Bizim incəsənətimiz Bakı fəhləsinə, onun fədakar həyatına çox borcludur. Biz bu həyatın gözəllik və şeiriyyətini, cəmiyyətin səadəti üçün gördüyü böyük işi çox az əks etdirmişik. Bu nöqteyi-nəzərdən yazıçı Mehdi Hüseynin ədəbi fəaliyyəti təqdirəlayiqdir. O, Bakı fəhləsinin həyatını, onun inkişaf yolunu müvəffəqiyyətlə təsvir edir. Ədəbiyyatımızı Bakı neftçilərinin yeni, təravətli surətlərilə zənginləşdirir”. Məqalənin sonunda yazıçı bu filmi “şöhrətli Bakı neftçisinin qəhrəmanlığını həyəcanlı, real səhnələrdə göstərən müvəffəqiyyətli bir film” kimi dəyərləndirir.
Xalq yazıçısı filmin ərsəyə gəlməsində və uğurlu alınmasında rejissor əməyinə xüsusi qiymət verirdi. Çox zaman çəkilən filmlər isə Moskvaya göndəriləndən sonra onun üzərində ciddi “əməliyyatlar”, ixtisarlar və redaktələr edilirdi. Ona görə də rejissorlar məcburiyyət qarşısında qalaraq mərkəzin tələblərini yerinə yetirməli oldular.” Beləliklə, həm ssenaristin, həm də rejissorun fikri-zikri qalırdı Moskvadakı məsləhətçinin, ya hansısa rəisinsə yanında: necə etməli ki, ssenari, film bəyənilsin? Yəni, Moskvadakıların zövqünə və “devizinə” uyğun gəlsin”.
“Sarıköynəklə Valehin nağılı” romanının ekran təcəssümündən bəhs edən yazıçı əsərinin rejissor tərəfindən bərbad bir hala salındığını təəssüf hissilə xatırlayaraq yazır: “Kinostudiyadan cavan bir rejissor bir gün zəng eləyib mənə dedi ki, sizin “Sarıköynəklə Valehin nağılı” romanının əsasında film çəkmək istəyirəm. Ssenarini də özüm yazmışam. Mən rejissoru yaxşı tanımasam da, çox təkid elədiyi üçün etiraz eləmədim. Ancaq dedim ki, “ssenarini özüm oxumaq istəyirəm”. Rejissor ssenarini mənə göndərmədi. Mən də fikir elədim ki, yəqin hələ hazır deyil. Bu əhvalatı da yaddan çıxardım. Ancaq günlərin birində qəzetlərdə oxudum ki, mənim “Sarıköynəklə Valehin nağılı” romanım əsasında telefilm çəkilib. Və çox çəkmədi ki, həmin filmi televiziyada görəndə həm təəccüb elədim, həm də əsəbiliyimdən bilmədim neyləyim: bu filmdə mənim romanımdan demək olar ki, heç nə qalmamışdı, qalanlar da çox əcaib bir hala salınmışdı. Studiyaya zəng eləyib rejissordan soruşdum ki, hörmətli dost, nə üçün mənim əsərimi bu kökə salmısınız?
And içdi ki, mənə Moskvadan bir əlavə müəllif caladılar, ssenarini də o, təzədən işlədi... Soruşdum ki, o adam romanı oxumuşdu? Dedi ki, yox. Soruşdum ki, Bakıda olmuşdu? Dedi ki, yox, mən yazdığım ssenarinin üzərində işləyib “Sosialist mədəniyyəti ehkamının elə prinsipləri, meyar və tələbləri var idi ki, sənəti məhdud çərçivəyə salırdı, ədəbiyyatda, incəsənətdə, ümumən kinoda konyuktur mövzuların rəvacına gətirib çıxarır, gerçəkliyin həqiqi mənzərəsini verməyin qarşısını alırdı. Milli kinomuzun inkişaf tendensiyaları, cəmiyyətdə onun yeri və rolu, kinorejissor və ssenari müəlliflərinin yaradıcılıq üslubları həmişə İlyas Əfəndiyevin diqqət mərkəzində olmuşdur. “...Beləliklə, biz kino sahəsində də, teatr aləmində də birbaşa “mərkəzə” baxan, onların çaldıqları ilə oynayan, heç bir müstəqilliyi olmayan əyalət miqyasında idik”. Ədib öz fikir və mülahizələrini davam etdirərək daha sonra yazır: “...Yetmiş ildə bizim mənəviyyatımız və həmin mənəviyyatın bədii yaradıcılıq dünyası heç bir zaman azad, müstəqil olmamışdır, heç bir zaman “yuxarısız”, “Mərkəzi komitəsiz” olmamışdır”.
Milli kinoşünaslıq elmimiz istiqlal
dövrünə yeni bədii-estetik yaradıcılıq
uğurları ilə daxil olub. Çağdaş kino sənətinin
bədii-estetik problemlərini, mövcud prinsiplərini elmi-nəzəri
cəhətdən araşdırmaq üçün geniş
imkanlar yaranıb. Bu baxımdan zəngin
yaradıcılıq arsenalına malik əbədiyaşar sənətkarımız
İlyas Əfəndiyevin kinoşünaslığın nəzəri
problemlərini və poetik xüsusiyyətlərini
özündə ehtiva edən məqalələri elmi-nəzəri siqləti və
konseptuallığı ilə əhəmiyyətlidir.
Xalq yazıçısının hekayə, povest, kinonovella,
roman və pyesləri Azərbaycan kinematoqrafçıları
üçün geniş imkanlar açır. Dramaturqun nəsr
əsərləri kinematoqrafik ifadələrlə zəngindir.
Ədibin elə nəsr əsərləri var ki, onlar “oxunmur”,
sanki “baxılır”.
Vəfa
XANOĞLAN
Bakı
Xoreoqrafiya Akademiyasının elmi katibi, filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 28 may.- S.19