Kenquru
Bakıda Yusif Səmədoğlu ilə
qəbirüstü söhbət
- ...
- ...
- ...
- ...
- ...
- ...
- Salam, ay
qağa!- ...
- Salamməlöyküm,
qağa!
- ...
- Yusif
müəllim, salam!
- Kimsən?
- Seyranam,
dana, ay qağa, Seyran.
-
Hansı Seyran?
- Seyran Səxavətəm,
dana, ay qağa...
- Bəs
sən ölməmisən?
- Yox, ay
qağa...
- Axı,
mənim hesabımnan sən çoxdan ölməliydin...
- Yoox...
ölməmişəm... qağa...
- Deyirəm
axı... buralarda gözümə dəymirsən...
- Yox...
yox... ay qağa, nə danışırsan... yox, ölməmişəm,
ölsəm, sənin xəbərin olardı dana...
Sənnən yaxın adamım var?!
- Seyran,
oralarda işin çox qalıb hələ?
- Nədi
ki, ay qağa?
-
Heeç... elə-belə soruşdum... qorxdun?
- Yooox...
ay qağa... o qədər də qorxmadım...
- Deyəsən,
bir balaca üyüdürsən?
- Lap az, ay qağa... durum yalannan deyim ki...
- Həəəəə...
Seyran...
-
Eşidirəm, ay qağa...
- Buralara
tez-tez gəlirsən?
- Hə...
tez-tez... Sənin doğum günündə
gəlirəm, sonra özümün ad günümdə... sənnən
ötrü darıxanda, sonra, sən bizi atıb getdiyin günü
gəlirəm...
- Mən
sizi atıb getmədim ee... Məni apardılar... Siz də məni
saxlaya bilmədiniz...
- Yox,
tez-tez gəlirəm, ay qağa...
- Axı
mən heç səni buralarda görməmişəm...
-
Heç mən də səni buralarda görməmişəm...
- Bilirsən
niyə?
- Yox...
- Torpağın
üstündən torpağın altı görünməz...
düzdü?
-
Düzdü, ay qağa...
- Əgər düzdürsə, deməli,
torpağın altından da üstü görünməz...
ürəyinə salma, torpaq şüşə deyil ki...
torpaq şüşə kimi olsaydı çoxdan
qırıq-qırıq olmuşdu. Şüşə
qırıntılarının da bu tərəfindən baxsan,
o biri tərəfi görə bilməzsən - şüşə
gərək bütöv olsun, sınmasın... Seyran...
- Bəli,
qağa...
- Sən
yazıb-oxuyanda eynək taxırsan?
- Hə...
taxıram... eynəyim iki yarımdı.
-
Heç eynəyin sınıb?
- Yox, ay
qağa.
- Sən
bir dəfə mənim xətrimə eynəyinin
şüşəsini elə sındır ki, ovulub yerə
tökülməsin, eləcə çat-çat olsun... sonra
da tax gözünə, bax dünyaya kitab oxu... Onda
bilərsən ki, ikiayaqlıların hamısının
gözünün qarası bax o eynək kimi
çat-çatdı, dəyişmək mümkün deyil.
Burda optikalıq bir iş yoxdu. Dünyaya da çat-çat
olmuş göz qarasının arxasından baxıb feyziyab
olurlar... Elə bilirlər ki, dünya onların
gördükləri kimidi. Bu, ikiayaqlıların
hamısına aiddi...
-
Qağa, hamısına?...
-
Hamısına!
- Kenquruya
da?
- Yox!
- Niyə,
ay qağa!
-
Çünki Kenquru dördayaqlı olmağa çox meyillidi
- o, nə vaxtsa, mütləq dördayaqlı olacaq!
- Ay
qağa, vallah, sən dahisən!
- Nə?!
- Deyirəm,
sən dahisən!
-
Ağzına gələni danışma! Özünsən!
Dahinin biri dahi! Bir də buralara gəlmə!!!
-
Qağa, qəfil ağzımdan çıxdı, məni
bağışla.
- Kenquru
bağışlasın! Dahi... yox bir... Mən
dahi olsaydım, heç ölərdim... hə?!
- ...
- ...
- ...
-
Ümumiyyətlə, sən Kenquru haqqında bir şey bilirsən?
- Bilirəm,
ay ağa...
- Nə
bilirsən?
-
Özümə görə bir az bilirəm...
- Seyran,
Kenquru görməyəni mən adam hesab
eləmirəm, sən Kenquru görmüsən?
- Hə,
qağa... kinoda görmüşəm, bir də...
- Bir də
harda?
- Salyan tərəfdə...
Maşınnan Lənkərana gedirdim... hə...
sürüynən çıxdılar qabağıma.
- Denən
Kenquru canı...
- Kenquru
canı...
- Allah səni
güldürsün, ay Seyran... Öləndən bəri belə
gülməmişdim... gözümdən torpaq tökülənə
qədər... ay səni...
- Ay
qağa, nəyə gülürsən, mənə
inanmırsan?
- İnanıram, inanıram, sənin dediyin Salyan
kenqurularıdı... ay səni... özləri də yay kimi
dartılıb ox kimi süzerdilər, eləmi, dərdin alem?
- Yusif
müəllim, mənə inanmırsansa, çıxım
gedim?
- Nə yaman ciddiləşdin? Yoox... inanıram, getmə... Hara gedirsən ee.. nə var? Bakıda yel əsib qoz tökülüb. Bir də ki, Bakıda elə həmişə külək əsir də... Bu cür küləyin qabağında ağacda qoz qalar ki, tökülə də... Hamısı min il bundan qabaq tökülüb, özü də göy-göy, sarfa-sarfa, yetişməmiş... Bəri bax, sən Bakıda heç qoz ağacı görmüsən?
- Niyə görməmişəm...
- Harda görmüsən?
- İçərişəhərdə... meşədi də, “Qız qalası”nın başı gücünən görükür.
- De, Kenquru canı...
- Kenquru canı... bir də metroda külək əsməyən yerdə - Qara Qarayev, Əhmədli, Xalqlar dostluğu... Baksovetin yeri də qoz meşəsi olub, sonra hamısını kəsdilər, Baksoveti tikdilər...
- Seyran, bağışla ee, ölənnən sonra yaddaşım yaman korlanıb, səni gücnən tanıdım, səsinnən tanıdım. Düz deyirsən, oralar meşə olub, cırcıramaların səsi indi də qulağıma gəlir. Hə... Sənnən arxayın oldum, çox nigaran idim sən sarı...
-
- Niyə nədi? Yalan danışmırdın... İndi Allaha şükür, cəh-cəh vurursan... Sən də qayıtdın nahaqqın yoluna... Sən sarı arxayın oldum. Düzdü, bir az gecikmisən, ancaq heç olmasa, bundan sonra rahat yaşayarsan. Yetmiş nə yaşdı ki... hələ gələcəyin qabaqdadı...
- Yaxşı eşitmədim ee, ay qağa...
- Sənin
də qulağın torpağnan doludu?
- Ay
qağa, orda da şəkil çəkirsən?
- Hə...
- Bəs
nəynən çəkirsən, aparatın var?
- Yoox...
aparatım Bakıda qaldı. Burda heylə
şeylər işləmir... gözümnən çəkirəm.
-
Gözünnən?!
- Hə...
gözümnən. “Nikon”nan
da yaxşı çəkir. Bütün canlıların
gözüynən şəkil çəkmək olur - lap
qaranquşun gözləriynən də - bahar mənzərələri,
şedevr... bircə qoyun gözünnən başqa...
- Deməli,
ay qağa, bütün canlıların gözü şəkil
çəkir?
- Hə...
Ancaq özlərinin xəbəri olmur. Dünyadan köçəndə də özləriynən
gətirirlər, burda bir-birinə göstərirlər ki, bax
gör, mən necə gözəl yerlərdə olmuşam,
necə adamlar görmüşəm. Şəklin
arxasına da yazırlar ki, “baxıb xatırlama,
xatırlayıb bax”.
- Birinci dəfədi
eşidirəm, ay qağa.
- Birinci dəfə
niyə eşidirsən ki? Bir başını
işlət də, bəs onu yetmiş ildi nə gəzdirirsən?
Burda qəliz bir şey yoxdu. Mən Bakıda olanda nə təhər şəkil
çəkirdim. Sən dururdun
qabağımda, mən də aparatı götürüb
gözümün birini qıyıb o birisiylə sənə
baxıb çəkirdim. Sənə də
elə gəlirdi ki, mən aparatınan... əslində isə
mən gözümnən çəkirdim.
- Düz
deyirsən ee, ay qağa... Vay dədə, vaaay, gör
heç ağlıma gəlib... Qağa, vallah sən...
-
Yaxşı, yaxşı, genə başlama!!!
- Yox,
ayrı söz deyirəm ee... qağa.
- De
görüm.
-
Qağa, vallah sən da... dəhşətsən, dəhşət...
- Nə?!
- Deyirəm
sən dəhşətsən!
-
Ağzına gələni danışma! Özünsən! Dəhşətin
biri dəhşət! Bir də buralara...
-
Qağa, qəfil ağzımdan çıxdı, məni
bağışla...
- Kenquru
bağışlasın! Dəhşət... Yox bir... Mən dəhşət
olsaydım, heç doğulardım... Hə?!
- ...
- ...
- ...
- Ən nadir şəkilləri canavar gözləri
çəkir.
Mən bura təzə gələndə bir
Yalquzaq Canavarın ucu-bucağı görünməyən
foto sərgisi asılmışdı. Bütün
dünya axışıb gəlmişdi. Sərgi
əvvəl bir gün, sonra üç gün, sonra yeddi
gün, sonra da qırx gün çəkdi. Axırda bu
qərara gəldilər ki, sərgiyə olan kütləvi
marağı nəzərə alıb onun vaxtını
qırx il uzatsınlar, uzatdılar da. Sərgi
salonuna göydən yüz bağlama dollar səpələsən
biri də yerə düşməz...
- Göydə
qaparlar?
- Yox, ay adam! Yox! Yox! Yox!
- ...
- ...
- ...
-
Bağışla, ay qağa, qəfil ağzımdan
çıxdı.
-
Ağzından çıxdı!... Dollar
bağışlasın! Ağzında bir ovuc
torpağı saxlaya bilmirsən?!
- Dilimi
deyirsən, ay qağa?
- Hə!
Hə! Hə!... Yaxşı,
çoxdandı diri adam incitməmişdim
- gör neçə ildi bura gəldiyim. Ölüləri
özündən asılı olmayaraq incidəndə ləzzət
də vermir - bilmirsən ki, inciyiblər, yoxsa inciməyiblər.
-
Yaxşı, qağa, sərgidən danış eee... Allahın altında mən də görəydim o sərgini.
- Darıxma... nə vaxt qismət olsa, görəzsən... Çox maraqlıdı. O sərgi açılandan birinci dəfədi ki, mən gəlib öz qəbrimdə dincəlirəm. biz sənnən təsadüfən... Bir az gec gəlsəydin... Mən o sərginin bələdçilərinin istirahət elədikləri beşulduzlu qəbirdə qalırdım, bir azdan gedəcəm.
- Qağa, kimləri gördün orda?
- Denən, kimləri görmədim? Qocaların çoxunu tanımadım. Ancaq cavanlardan Hitler, Stalin, Çerçil, Ruzvelt... Hələ getməyiblər, burdadılar. Elə acgözlüklə tamaşa eləyirlər ki, elə bil öz sərgiləridi. Maraqlı bir hadisə oldu... istəyirsən danışım...
- Vaxtını almıram ki, ay qağa?
- Mənim vaxtım çoxdu, torpağın vaxtına şərik olmuşam - daha doğrusu, eləyiblər... Hə... Sərgi açılan günü Hitler özünü humanist göstərmək xətrinə Ruzveltin oturduğu kolyaskanı sürürdü, şəkillərə birlikdə tamaşa eləyirdilər. Stalinlə Çerçil isə əks tərəfdə bir yerdə gəzişə-gəzişə baxırdılar. Mən də onların arxasınca gəzirdim, onun hər addımına fikir verirdim, necə olmasa da, ikimiz də qafqazlıyıq də... Birdən Stalin dayanıb Çerçilə dedi:
- Cənab Çerçil, şalvarımın dal cibində nə isə tərpənir, gör o nədi?
Çerçil əlcəkli əlini Stalinin şalvarının dal cibində üstdən gəzdirdi:
- Cənab
generalisimus, burda nə isə tərpənir.
Stalin
demisini tüstülədə-tüstülədə dedi:
- Cənab
Çerçil, gör o nədi?
Çerçil
əlini salıb Stalinin arxa cibindən anaş qurbağa boyda ətcəbala
bir uşağı çıxardıb ingiliscə iyrənə-iyrənə
Stalinin ayaqlarının altına tullayıb dedi:
- Bu kimdi
belə?
Stalin təmkinini
pozmadan cavab verdi:
- Mixail
Sergeyeviç Qorbaçov - sukin sın.
Bu yerdə mən özümü saxlaya bilmədim. Yaxınlaşıb
tanışlıq verdim. Dedim Səməd Vurğunun
oğluyam, tanıdı, gülümsədi. Ona dedim ki,
yoldaş Stalin, axı Siz Qorbaçovu tanıya bilməzdiniz...
O Sizdən çox sonra... Demisinə bir qüllab vurub dedi ki,
o sukin sını yuxuda görmüşəm, mənim yuxum həmişə
çin olub. Bax belə...
- Ay
qağa, bəs o anaş qurbağa sonra nə təhər
oldu?
-
Heç nə təhər... Şarl De Qolun
gözü qalmışdı o qurbağada, ağzının
suyu axırdı. Axı, fransızlar
qurbağa yeyən olurlar.
-
Qağa, Canavar özü ordaydı?
- Hə...
bəs müəllifsiz şey olar?
Heç kəs onun gözünün içinə
baxmırdı ha... baxa bilmirdilər...
- Niyə
ki, ay qağa?
- Baxan
kimi hamısının tükü tökülürdü... İxtazavr, dinazovr baxa bilirdi, cavanlardan da ancaq fil.
- Sən
də baxa bilmirdin?
- Bircə
dəfə gözüm sataşdı, gözlərim
qamaşdı, elə bildim ki, “svarkaya” baxıram - az qaldı gözlərim çıxsın.
-
Qağa, gərək, Stalinnən şəkil çəkdirəydin.
- İstəyirdim, çəkdirəm... ancaq Levan
qoymadı.
- Levan
Adyan?
- Yoox...
Lovrenti Povloviç Beriya.
- O da
ordaydı?
- Hə,
dəstə-tifaq hamısı ordaydı, Mikoyan da...
- Ay
qağa, Beriya nə dedi ki, qoymadı?
- Dedi ki,
rədd ol burdan. Mən də dedim rədd olmuram, bu sərgiyə
rəsmi dəvətnaməm var. O da qayıtdı ki, bəlkə
burdan sonra sənə Sibirə dəvətnamə verək.
Bunu deyən kimi verdim şalvara... rədd oldum...
- Ay
qağa, o siz tərəflərdə də Sibir var?
- Sibir
harda yoxdu ki... Stalin Bayıl türməsini mənnən
soruşdu ki, o türmə durur; dedim ki, indi ondan da
yaxşısını tikiblər, bir cüt göz istəyir
tamaşa eləsin, bığaltı gülümsədi.
-
Qağa, o sərgidə çıxış eliyən-zad
oldu?
- Əlbət
ki... düz bir il altı ay
çıxış elədilər: Hitler, Mussolini, Ruzvelt,
Şarl de Qol, Çankayşi, Mao... hamısı...
- Bəs Stalin çıxış eləmədi?
-Yoox. Ona
söz verəndə dedi ki, mən öz fikirlərimi
yazıb göndərəcəm.
- Ay
qağa, nə deyirdilər ki?
- Yerindən
duran Canavarı tərifləyirdi, deyirdilər ki, Canavar dahi sənətkardı.
Hitler dedi ki, sərgiyə baxandan sonra bu qərara gəldim ki,
dahi sənətkarımız Canavar deyil - canavar dərisi
geymiş İnsandı... Hamıdan çox onu
alqışlayırdılar - Hitleri. Sonra da
Canavarın boynunu qucaqlayıb üzündən altı dəfə
öpdü. Canavar üz-gözünü
turşutdu, deyəsən, Hitlerdən iyrənirdi, mən
şəxsən belə başa düşdüm. Hitler
də bunu hiss elədi, ancaq özünü o yerə
qoymadı. Bu vəziyyətdə Hitler dəvəyə
oxşayırdı, yəqin ki, nə vaxtsa, Canavardan heyfini
çıxacaqdı, qisas alacaqdı... mənə elə gəlirdi.
Sonra Borman çıxdı kürsüyə, Hitlerin, bir də
Mussolinin adından Canavara hədiyyə verdi.
- Nə hədiyyə,
ay qağa?
- Hitlerin
kömürlə çəkdiyi, böyük
ölçülü bir rəsm idi. Əsərdə nəhəng
adam kəlləsinin içində
böyrü üstə uzanmış Canavar balalarını əmizdirə-əmizdirə
iştahla insanın beynini yalayırdı. Bu əsər
o qədər böyük ustalıqla çəkilmişdi
ki, diqqətlə baxanda Canavarın ağzının
marçıltısını eşitmək, udqunduğunu
görmək olurdu. Şəxsən mən eşitdim də,
gördüm də... Uşaq vaxtı körpəni
necə bələyib bələk bağı ilə də
bağlamışdı, bürümüşdü.
Diri-diri... mən bələk də görmüşəm, kəfən
də... ancaq kəfən
bu cür bələyin yanında
ipək parçadan tikilmiş çeçunça kəstyum
kimi bir şeydi. Özün hesabını götür də
indi...
- Ay
qağa, ay qağa, ay qağa, ay qağa...
- Nədi?
Noolub? Ağı deyirsən?
-
Qağa, sən... az qalmışdı
ağzımdan çıxsın...
- Mən
də az qalmışdım səni qovam...
-
Ağzımdan çıxmadı ki, ay qağa.
- Mən
də səni qovmadım ki, qaqulya.
- Hə...
yaxşı ki, ağzımdan
çıxmadı...
- Hə...
yaxşı ki, səni qovmadım...
-
Yaxşı oldu, ay qağa.
-
Yaxşı oldu, qaqulya. Heç belə
yaxşı olmamışdı.
-
Olmamışdı, olmamışdı...
- Seyran,
noolub? Hə? Sən bir
yüz əlli qram hortdad getsin.
- Səndə
var, qağa?
- Məndə
çoxudu, bəsdi deyincə... hamısını Bakıda
sizinən içdim. Bura gələndə
özümünən bir şüşə də
götürmədim. Buralarda da ki, bilirsən də “suxoy
zakon” du. Yaxşı gəl söhbəti
dəyişək.
- Söhbət
dəyişmək ölkəni dəyişmək kimi bir
şeydi, mən girən kol deyil, gücüm çatmaz,
qağa.
- İstəyirsən, mən dəyişim.
- Dəyiş.
-
Yaxşı, Zaxar Petroviç, nə
təhərdi?
- Zaxar Petroviç kimdi, ay qağa?
- Zakir Fəxrini deyirəm.
- Hə...
Onun vəziyyətini özünün iki
misrasıyla deyim?
- De...
- Ay
qağa, tay Zakir bizi hərləmir...
işi-gücü fələyinəndi, fələyinən
oturub-durur.
- Nə
deyir ki?
- Nə
deyəcək? Deyir ki: Silkələmə, fələk, məni.
Çiynimdəki tabut düşər...
- Hə...
bildim...
- Söhbət
dəyişmədi, ay qağa...
- Biz dəyişəndə
söhbətimiz də dəyişəcək, qoy belə
qalsın, öz sözümüzü danışaq, elə
rahatdı...
-
Düzdü, ay qağa, adam öz söhbətini
eliyəndə elə bil ki, oturub evində yuxarı başda
hörmətinən-izzətinən ağalıq eləyir,
özünə mərhəm olmayan şeylərdən
danışanda isə elə bil ki, yad ölkədədi, qəribçilik
çəkir...
-
Yaxşı, Seyran, İntiriş nağayrır - İntiqam
Qasımzadə?
- İntiriş yaxşıdı. “Azərbaycan”
jurnalında baş redaktor işləyir. Şirin
zarafatım var; hərdən deyirəm, ay İntiqam, indi harda
işləyirsən? Deyir ki, “Azərbaycan”
jurnalında baş redaktor əvəziyəm, baş redaktorum
da Yusif Səmədoğludu - bax, heylə. Hərdən
milli tərkibdən, etnoslardan, Qarabağdan şirin-şirin
mübahisə eləyəndə söhbəti belə
yekunlaşdırıb canını qurtarır: - Mən
Şuşada Mehmandarovun evində doğulmuşam! Bildin?! Deyirəm ki, bunu
çoxdan bilirəm, təzə nə deyə bilərsən?
Deyir ki, təzəsi də, köhnəsi də, hamısı
elə budu! Başını girləyir də...
- Baş
girləmək elə bir ixtisasdı ki, sonradan peşəyə
çevrilir - peşələrin ən çətinidi. Allah
adamın dostudu, ağıllı baş düşməni! Ağıllı başla özünü idarə
etmək dövləti idarə etmək qədər çətindi,
müşküldü. Bu, birmənalıdı,
belədi, başqa variant - zad da yoxdu. İkinci,
yarımağıllı baş... burda vəziyyət o qədər
də pis deyil; belə ki, yarımaağıllı baş bir
gün dostdu, o biri gün düşmən... Ən
gözəli, rahatı isə ağıl olmayan başı
girləməkdir. kim nə deyir “bəli,
baş üstə” - baş yoxdu axı... Hamı
da deyir ki, “halal olsun, üzüyola adamdı”. Beləliklə,
“üzüyola adam” imici
çadırının altında ömrünü vurur
başa, dünyadan da gedəndə xəbəri olmur; nədən
ötrü gəlmişdi, niyə getdi, onun getməyindən
niyə heç kəsin xəbəri olmadı və
ilaxır və sair...
-
Qağa, məni burdan qovsan da deyəcəm: Sən filosofsan!
- Filosof
da özünsən... bayaq dediklərin də... özünsən...
-
Qağa, sənə bir şad xəbərim var... 2002-ci ildə
“Nekroloq” əsərimə görə mənə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Yusif Səmədoğlu adına “ilin ən yaxşı romanı”
mükafatını verdilər.
- Noolsun
ki?
- Necə
yəni noolsun... başa düşmədim...
- Başa
düşmədin?
- Hə...
ay qağa, başa düşmədim.
- Hə...
noolsun ki, başa düşmədin, sonra
başa düşərsən də...
- Nə
vaxt, ay qağa?
- Nə
vaxt olsa... ola bilər ki, heç
axıracan başa düşməyəsən... bu, vacib də
deyil, çünki bunnan da vacib şeylər var...
- ...
- ...
- ...
- Ay
Seyran, sənin huşun-başın yerindədi?
- Bura gələnə
qədər hə... nədi ki?...
- Əgər huşun-başın yerindədirsə, niyə
köhnə xəbəri təzə xəbər kimi
sırıyırsan mənə, hə? Yadından
çıxıb? Mükafat alan
günü gəlmişdin bura, əlində də bir dəstə
gül. Soruşdun ki, ay qağa, mənə sənin adına olan mükafat veriblər, sən bilən
bu nə məsələdi? Mən nə dedim? Dedim ki,
ehtiyatlı ol... yadındadı?
-
Bıy... hə, ay qağa, düz deyirsən, hə...
- Sonra da
dedin ki, milyoner olmuşam, bir milyon mükafat almışam, o
vaxt deyəsən bir milyon iki yüz dollarıdı; dedin ki,
gedək yeyib-içək, düzdü?
-
Düzdü...
- Mən
nə dedim, dedim ki, buralarda qanun-qayda belədi
ki, bizi heç hara buraxmıllar, qarantindi. Sən
əl çəkmədin, heykəlimin üz-gözünnən
öpə-öpə yalvardın ki, noolar ikicə saatlığa
gedək. Düzü, mən də pis
oldum, pis oldum ki, bəlkə, havalanıb eləmisən.
Çünki, məni diri bilirdin, mənnən diri adam kimi
danışırdın, mən nə fikirləşməliydim
ki?.. Elə bil “Ulduz”da işlədiyimiz
vaxtlardı, sən də işin axırında gəlmisən
ki, qağa, gedək “inturist”ə... bax, heylə... indi o
köhnə xəbəri mənə təzədən
sırıyanda yenə narahat oldum... Ancaq yox... maşallah
yaxşısan...
-
Yaxşıyam, hə, qağa?
-
Yaxşı deyilsən ee, lap yaxşısan...
- Sağ
ol, ay qağa...
- Sən
də sağ ol, qaqulya.
- ...
- ...
- ...
- Birinci dəfə
bu xəbəri mənə deyəndə özüm dillənmədim.
Mükafat məsələsini sənnən qabaq
bilirdim.
- Nə təhər?
Bilirdin?...
- Hə...
Anardan mən xahiş eləmişdim...
- Anardan mənim
xahişimi eləmişdin?
- Hə...
təəccüblənib eləmə...
bizim burda öz kanallarımız var...
- Nə
danışırsan, ay qağa, həmişəliik ora gələndə
mənim də öz kanalım olacaq?
- Nəyinə
lazımdı, mənim kanalım var də, sən də
istifadə eliyərsən...
- Ay
qağa, özümün kanalım olsa, pis olar ki?
- Elə
bilirsən burda hər yetənin kanalı olur? Heç mənim
adıma yoxdu; məni Səməd Vurğunun kanalına
qoşublar, səni də qoşarıq ora... Belə baxanda
kanalı neynirsən ee, o da bir cür
başağrısıdı...
- Hə...
qağa... bəri bax, Vaqif Səmədoğlunu
görüb eləyirsən?
-
Eşitmişəm gəlib, buralardadı... ancaq
görüşməmişik...
- Bəs
niyə, ay qağa?
- Bilirsən
də, bir ildən çoxdu ki, gəlib, ancaq nəyisə bir
dəfə də könlümdən görüşmək
keçməyib.
- Niyə?
- O niyəni
araşdırdım, getdim buranın baş
inzibatçısının yanına, dedim siz bilərsiniz,
doğma qardaşımınan görüşmək yadıma
da düşmür, bu nədən olar? Dedi ki, belə də
olmalıdı, hələ çox tezdi. Buraların qanununa
görə mən Vaqifi yetmiş beş
ildən, Səməd Vurğunu isə əlli ildən sonra
görə bilərəm - hər kəs nə qədər
yaşayıbsa, o qədər vaxt keçməlidi. Onlar isə məni altmış üç ildən
sonra görə bilərlər - bu, ancaq doğmalara aiddi,
tanışlara dəxli yoxdu. Özü də
uzaqdan-uzağa bir-birimizi görə bilərik - ən
yaxın məsafə qırx metr olmalıdı, otuz doqquz
olsa, görüntü itir, bax, belə... Ancaq
tanışları tez-tez görürəm, onlar da məni
görür, özü də üzbəsurət.
-
Qağa, lap axırıncı kimi görmüsən?
- Cabir
Novruzu. Dedi, təzə şeir yazmışam, adı da belədi:
... “Sağlığında qiymət verin
insanlara”. Mən də dedim ki, elə öləndən
sonra da, qiymət versələr, pis olmaz. Cabir dedi ki, istəyirsən
şeiri oxuyum sənə, dedim yox, tələsirəm. Cabir təəccüblənib
dedi ki, axı burda heç kəs heç yana
tələsmir. Mən də dedim ki, noolsun heç kəs
heç yana tələsmir - mən tələsirəm.
Onnan sonra görməmişəm, deyəsən, yenə yazır...
-
Qağa, səni görüb ürəklənmişəm; istəyirəm
hamı desin ki, Seyran böyük yazıçıdı. Nə
məsləhət görərdin?...
- Sən
belə elə... Allah adamı necə, nədən
yaradıb - saxsı səsi verən palçıqdan, sonra
yaratdığı Allahın xoşuna gəlməyib.
Öz ruhundan yaratdığına üfürüb, xoşuna
gəlmədiyi adam canlanıb, xoşuna gəlib.
Hər adamda Allahın ruhu var; sən də gərək
yaratdığın obrazlara bütün ruhunla üfürəsən...
bir də görəcəksən ki, yaratdığın
obrazlar canlandı, başladılar kitabın içində gəzişməyə,
sonra kitabın içində gəzişməkdən bezib
kitabdan düşəcəklər həyata, canlı aləmə
qovuşacaqlar. Bax, onda sən deyən olacaq...
-
Qağa, yaxşı danışırsan ee...
- Nə
barədə?
- Tay kəkələmirsən...
- Hə...
Bura gələnnən qırx gün sonra dilim
açıldı.
- Elə
özbaşına açıldı?
- Yoox...
açdılar.
-
Qağa, yerin rahatdı, darkeş deyil ki?
- Nədi
ki? Yerimi genəltmək istəyirsən?
- Yoox... mənim
oralara bələdliyim yoxdu... Həmişə sənin
yanına gələndə Vaqif Cəbrayılzadənin iki
misrası yadıma düşür, pis oluram.
- Vaqif nə
yazır ki?
- Onun
Lermontova həsr etdiyi bir şeiri var, iki misrası təxminən
belədi: qəbrin içi tüfəngin lüləsi kimi
dar, Mixayil Yuriyeviç, elə bilirsən hamının
allahı var?..
-
Yaxşıdı... Bu Sözün həqiqətidi də...
Bir də var Həqiqətin sözü... Birinci
variant gözəldi, ikincisi isə sərrastdı, dəqiqdi,
reallıqdı. Sən pis olma.
Əvvəla pis olmaqdan on səkkiz il
keçir. İkincisinə qalan yerdə burda yerim çox
gen-boldu - torpaq boyda... Torpaq boyda olduğuna
görə torpaq kimi də rahatam; torpaqdan yumşaq heç nə
yoxdu. Mən sizin yanınızda olanda, bilsəydim,
başımın altına yastıq yox, torpaq qoyub
yatardım... Torpaq qoyub yatardım ki, boynum yastıqdan
düşməsin...
-
Qağa, bura təzə ölü gələndə siz
köhnələr neylirsiniz, qarşılamaq, filan - belə
bir protokol var?
- Dəqiq yadımdadı, məni bura çiyinlərində gətirəndə heylə sən deyən də könlüm yox idi bura gəlməyə. Baxmayaraq ki, gözüm dünyadan doymuşdu, canım da ağrıdan. Tanıdığım adamlardan ayrılmaq istəmirdim, bir mahnıda deyildiyi kimi “zorunan ayırdılar”. Əgər tanıdıqlarımı tanımasaydım, belə də olmur axı, vecimə almazdım. Buranın giriş qapısından içəri keçəndə, denən buranın çıxış qapısı da olur ki... Hə, bir az da giriş qapısı məsələsini dəqiqləşdirsəm, deməliyəm ki, buranın giriş qapısı ancaq mənim üçün giriş qapısı olsa da, məni yola salmağa gələn minlərlə adam üçün həm də çıxış qapısı idi. Əlqərəz, buranın köhnə sakinlərindən bir kimsə məni qarşılamadı. Ancaq gözümün qabağından səssiz, yumşaq bir ildırım çaxıb getdi. Mən bu ildırımın təbəssümünü doğmalığından, qanından tanıdım - Səməd Vurğunun ruhu idi. Ancaq bura qırx gün müddətində gələn olacaqsa, bizə bəri başdan ayan olur, özü də gününə, saatına qədər...
- Nə danışırsan, ay qağa?
- Bəli, bəli, bax, Yazıçılar Birliyinin binasında pillələrlə yuxarı qalxmaq istəyəndə sol tərəfdə elanlar lövhəsi var ha... hamı da ordan keçib gedir axı... məsələn, bu il martın 23-də saat 14-də Yazıçılar Birliyinin Natəvan klubunda yazıçı Seyran Səxavətin yetmiş illiyi münasibətilə tədbir keçiriləcək, maraqlananlar dəvət olunur. Buranın köhnə sakinlərinə də ayan olur ki, filan ayın filan tarixində saat filanda Filankəs gələcək, daha doğrusu, gətirəcəklər. Sizin elandan fərqli olaraq “maraqlananlar dəvət olunur” cümləsini yazmırlar - çünki maraqlananlar yoxdu, vəssəlam. Hərə öz torpaq ömrünü yaşamaqdadı... Yaxşı, bu da belə... İndi düzünü de, kişi kimi...
- Kişi kimi danışmaq çətindi axı, ay qağa, özü də qəfildən...
- Mənim xətrimə də... yəni beş-altı cümləlik kişiliyin çatmayacaq, gör neynirsən, mən də kömək eliyərəm...
- Eşidirəm, ay qağa...
- Məni nə təhər xatırlayırlar, dalımca nə deyillər, yəni hərə bir zurna çalır, hə?
- Bəri başdan deyim ki, hamı bir zurna çalır, adambaşına bir zurna olsa, onda Azərbaycan xalqı zurnaçılar dəstəsi olardı ki... Özü də elə-belə yox ha... Bəşəriyyətin zurnaçılar dəstəsi. Əslində, bu da böyük şərəf olardı, ancaq...
- Seyran, keç mətləbə.
- Yavaş-yavaş keçirəm də - özümü cəmləyirəm. Axı, sənin bu sualına kişi kimi cavab verməliyəm. Fikrət Sadığın bir şeiri var ee, deyir ki, “üç cür olur zurnaçılar, biri belə zurnaçılar, biri elə zurnaçılar, biri də elə-belə zurnaçılar”. İndi bunların hansının dediyi sənin üçün maraqlıdı: belə zurnaçıların, elə zurnaçıların, yoxsa elə-belə zurnaçıların?
- Elə hamısının, keç mətləbə.
- Qağa, elə götürək mənim özümü - mən o zurnaçıların üçünə də aidəm, həm beləyəm, həm eləyəm, həm də elə-beləyəm. Yəni hamısının əvəzindən, özü də kişi kimi deyəcəm, özümü cəmləmişəm. Həə... Qağa, sənin əvəzinə yaza bilməzdim, çünki, bu, namus məsələsidi, hər kəs özü öz namusunu çəkməlidi - yoxsa yazardım! Qağa, sənin əvəzinə ölə bilməzdim, sənin əvəzinə ölsəydim, sənin ölümünü zədələyərdim - yoxsa, ölərdim. Sən doğulanda da, yazanda da, öləndə də öz əvəzinə doğulmusan, öz əvəzinə yazmısan, öz əvəzinə də ölmüsən. Bunların üçünü də heç kəs Yusif kimi, Yusifin əvəzinə eliyə bilməzdi - özün də elədin. Sözümün canını alıb ayaqlarının altına atmağın məqamı gəldi: Qağa, bağışla ki, sənin əvəzinə ölə bilmədim. Sənin əvəzinə ölməyin bircə yolu olub: - Sənin əvəzinə ölmək üçün gərək sənin əvəzinə doğulaydım, ancaq mən öz əvəzimə doğulmuşam. Öz əvəzimə doğulan birisi kimi sənin əvəzinə ölə bilsəydim, bəs mənim əvəzimə kim öləcəkdi. Əgər mənim əvəzimə ölən birisi tapılsaydı, bəs onun əvəzinə kim öləcəkdi? Heç kim! Əvəzində aləm bir-birinə dəyəcəkdi, Allahın Yer üzündə qoyduğu qayda-qanun, nizam-tərəzi pozulacaqdı. Sonra heç Allahın özü də bu pozuntunu ya nizamlaya bilməyəcəkdi, ya da nizamlamaq istəməyəcəkdi - bax, burasını dəqiq deyə bilmirəm...
- ...
- ...
- ...
- Bir də ki, ay qağa, bizimkilər, insafən ölünün dalınca danışmırlar, heç qabağınca da danışmırlar, qarasına danışırlar - sən isə qara deyilsən, ağappaqsan - kəfən kimi...
- Seyran, deyirsən ki, bizimkilər
ölünün dalınca danışmırlar. Axı, bu, mənə
aid deyil.
-
Qağaaaa! Deməli, sən... öl-mə-mi-sən?!
-
Görürsən ki... ancaq sizin yanınızda qalsaydım,
çoxdan ölmüşdüm...
- ...
- Mən
ölməmişəm, sizinən zarafat eləmişəm...
- ...
- ...
- Ay
qağa, sizdə ölümünən zarafat eləmək deyəsən
nəsillikcəndi ee - Vaqif Səmədoğlu da zarafat eləyə-eləyə
getdi. Zarafat eləməyə adam
tapmırsınız ki?
- Qaqulya,
yadında saxla, adamlar o qədər də zarafat
götürmür, ən yaxşısı Ölümdü -
Ölüm çox zarafatcıldı, sən bilməzsən
onu. Sən hələ həyatınan zarafatlaşırsan...
-
Qağa, ölümün zarafatcıl olduğunu sübut eləyə
bilərsən?
- Niyə
eləmirəm ki... Yəqin belə şeyləri sən də
eşitmisən; bir də görürsən ki, kəndə-kəsəyə
xəbər yayıldı ki, filankəs kişi
ölüm ayağındadı - ölür. Qohum-əqrəba
da yığışıb çadır qurur, cöngə kəsir
ki, kişini urvatdı götürsünlər. Bir
gün, beş gün, on gün... Kişi
ölmək bilmir, bir az da keçənnən
sonra ayağa qalxır - sən demə, ölüm bu
kişiynən zarafat eliyirmiş, kişi də zarafat
götürənimiş də... zarafatcılımış,
ölümü o qədər güldürür ki,
ölüm də gülə-gülə qayıdır gedir. Ancaq ölüm ayağında olanlar deyəndə
ki, mənim başım zarafat-zad götürmür, öz
xoşlarıynan düşürlər ölümün
qabağına gəlirlər biz tərəfə - buralara.
-
Qağa, onda bəs, sən niyə ölümünən
zarafat eləmədin ki... niyə onu güldürmədin ki,
gülə-gülə qayıdıb gedəydi - əliboş...
- Əvvəl-axır
bir az zarafatlaşdıq, yaxşı da
alınırdı, gördüm ki, ölümün gözləri
gülür - mənnən xoşu gəlmişdi. Birdən
hiss elədim ki, yanmış ət qoxusu gəlir. Qırxayağa oxşayan ağrılarım dilimi
yandırmışdı. Dilimin
külünü udanda ilişib qaldı boğazımda,
ayıldım ki, burdayam. Buranın həkimləri
torpaqdan mənə dil protezi qoydular - indi dilim torpaqdandı...
-
Qağa, dilini göstər görüm...
- Göstərə
bilmərəm... dilimi çıxartsam, tökülər. Bir
dəfə tramvayda konduktor arvada pis söz
demişdim. O da mənə qarğış elədi ki, “dilin
tökülsün!”
- Ay
qağa, yadındadı, müstəqilliyimizin lap o
sütül vaxtlarında bir dəstə tanınmış
ziyalı, ağsaqqallar yığışıb gəlmişdilər
sənin yanına ki, Yusif müəllim, xalqımızın
azadlığı yolunda tər dabanından gedib, zəhmətin
böyükdü, razılıq ver, prezidentliyə namizədliyini
irəli sürək, bizə də, xalqımıza da bir
gün ağlayarsan, əl-ələ verib işləyərik,
o vaxt onlara bir söz demişdin ee...
- Hə, yadımdadı. Onlara dedim ki, çox sağ olun, məni sayıb gəlmisiniz. Elə mən özüm də bu məsələyə pis baxmıram. Ancaq Sizdən bir söz soruşum. Tutaq ki, namizədliyimi irəli sürürsünüz... Birdən xalq məni prezident seçdi, bəs mən nağayrajam. Nə qədər qılığıma girsələr də, bir şey çıxmadı, suyu süzülə-süzülə çıxıb getdilər.
- Ay qağa, niyə razılıq vermədin ki?
- Ay
Seyran, bir özün fikirləş də... mənnən
prezident olar?
- Mən
bilən olardı...
- Sən
bilən olardı... Axı, əsas mən biləndi
- mənim bildiyim də buydu -olmazdı.
-
Qağa, söhbətdi də eləyirik, prezident olsaydın, mənə
nə iş verərdin?
- Səni
tutdurardım...
- Məni ?!
- Hə,
səni.
- Niyə,
ay qağa?
- Səni
təzədən təşkil eliyərdim, köhnə
maşın kimi təzədən yığardım.
- Nə təhər,
ay qağa?
- Səni
göndərtdirərdim Bayıla...
-
Bayıla yox, Kürdəxanıya.
- Mən
öz vaxtımnan danışıram... Hə, səni göndərtdirərdim
Bayıla, çox yox, üç-dörd il,
tapşırardım orda kefinən yaşayardın. Ancaq
Bayıla getməmişdən qabaq azadlıqda olanda düz bir
il prezident kimi məni tənqid eliyirsən,
ağzına gələni deyirsən, özü də
xalqın adından, hə, xalqın adından... Bütün
bunlardan sonra mən də səni tutdururam, üç-dörd
ildən sonra çıxırsan, - pah, xalq qəhrəmanı...
- Bəs sonra?
- Sonra yenə
mənnən əl çəkmirsən, elə
döşüyürsən qabırğama, rüşvət,
korrupsiya və sair.
- Bəs
sonra?
- Sonra da
tapşırıram ayda 20-30 min pul verirlər sənə,
kefinən yaşayırsan. Kefinən
yaşamağa başlayannan sonra tənqidin dozasını
yavaş-yavaş azaldırsan. Bax, mən səni
təzədən təşkil eliyirəm, razısan?
-
Razıyam.
- Sənnən
özümə müxalifət düzəldirəm, həm də...
Bu oyunda sən də udursan, mən də.
- Bəs
uduzan kim olur?
- Xalq. Vəzifə nəyinə lazımdı, müvəqqəti
şeydi. Ancaq müxalifət əbədidi.
Nə təhər fikirləşmişəm?
-
Yaxşıdı... Qağa, bəs Zakir Fəxrini
hara qoyarsan?
- Aşıqlar Birliyinin sədri.
- Razı
olmaz...
- Niyə?
Getsin, otursun orda, qoşma
dan-zaddan
yazsın də...
- Yoox,
qağa, getməz ora...
- Bəs
hara?
- Vergilər
naziri...
- Ora
zanitdi.
- Onda
heç olmasa, səhiyyə nazirliyinə...
- Axı Zakirin həkimlik diplomu yoxdu.
- Ay
qağa, diplomu neynir, xəstələrə iynə vuracaq?
- Yoox ee,
oranı bir adama söz vermişəm.
- Bəs
sosial müdafiə fondu nə təhər?...
- Ora
heç olmaz. Zakirə fond etibar eləmək
olar?!
- Bəs
onda hara, ay qağa, Zakir ömür boyu əziyyət çəkib
ee... Səni də çox istəyir.
-
Aşıqlar Birliyinə sədr!
-
Qağa, yaman sərt olmusan ee, qabaq belə dəyildin... nə
tez...
- Hələ
gecikmişəm. Belə olmasam, tapdalayarlar məni.
Səməd Vurğun “Vaqif” pyesində
Qacarın dilindən nə təhər deyir? Deyir ki, “çox da tərifləmə mənə Vətəni,
bu qılınc olmasa, yeyərlər məni!” Yadındadı? Bir də mənnən
heç kəsin xahişini eləmə, qoyun işləyək.
Mən kenquru deyiləm ki, hamınızı yığam
qarnımın altındakı torbaya, başlayam əmizdirməyə!... Heç kəs mənim işimə burnunu
soxmasın! Kim burnunu soxsa, onun burnunu ovaram!
- Ay
qağa, ay qağa, tay bəsdi...
- Nə bəsdi?
- Deyirəm
tay bəsdi, istefa ver, əməlli-başlı
söhbət eliyək.
- Eliyək
də!.. Başla!..
- Yox dana,
sən istefa ver, sonra...
-
Yaxşı, qaqulya, ancaq pis işləmədim haa...
- Ay sağ ol, bax belə...
- ...
- ...
- ...
- Ay
qağa, yerin yaman görünür.
- Nə təhər görünür?
- Nə təhər görünür onu dəqiq deyə bilmərəm. Ancaq sənin yerin göründükcə özümə yer tapa bilmirəm.
- Qağa, ədəbiyyata kenquru torbasında gələnlərə nə təhər baxırsan?
- Onlara tərəf baxıram ki, deyim də nə təhər baxıram?... Kenquru da Allahın yarımçıq qalmış əsəridi, mənim “Deyilənlər gəldi başa” romanım kimi. Mənim əsərim üzürlü səbəbə görə yarımçıq qaldı; bu roman mənim gözümdə Kenquruya oxşayır. Görəsən, yarımçıq məsələsində Allahın da üzürlü səbəbi var? Sən bilirsən?
- Yox, ay
qağa, mən hardan bilim ee... Heç əsər
də Kenquruya oxşayar?! Eh!
-
Axırıncı cümləni yaxşı eşitmədim...
- Deyirəm
ki, mən hardan bilim ay qağa...
- Ancaq mən
romanımı tamamlasaydım, adını dəyişib
Kenquru qoyacaqdım - bunu öləndən sonra fikirləşmişəm.
- ...
- Seyran, fikir vermisən, insanın qolları qılçalarından gödəkdi, qısadı; eynən Kenquru kimi. Bəlkə Allah Kenqurunu bizə oxşatmaq istəyirmiş? Niyə dinmirsən?
- Nə
bilim ee, ay qağa, bilmirəm də... Onu da bilmirəm ki, sən
yazıçısan, yoxsa Kenquruşünas...
- Mən
dünyaşünasam... Kenquru da onun içində
gedir. İnsanın gərək hər
şeydən xəbəri olsun. Sən bilən,
təzə doğulmuş Kenquru balasının boyu nə qədər
olar?
-
Aşağısı yarım metr...
- Səhvin
var, ikicə santimetr.
- Sən allah, düz deyirsən? Vallah...
- Ay
qağa, iki santimetr üskükdən də balacadı eey.
Olsun də... Onlar doğulanda birbaşa
anasının kisəsinə düşür. Sakitcə kisənin içində yaşayıb
böyüyür. Süd əmmək
üçün özü çıxır kisədən.
Doqquz kilo olana qədər kisədə
yaşayıb-yaradır. Kenquru kisəlilər
nəslinə aiddi. Altmış
cürdülər; adamlar kimi də... məsələn,
ingilis, alman, fransız, erməni və s. Əslən
Avstraliyadan, Yeni Zelandiyadandılar. Böyüklərinin
çəkisi 90 kilo olur, saatda da 50 km qaça bilirlər.
Uzun quyruqları yaltaqlanmaq üçün
deyil. Ən çox gecələr gəzib-dolanırlar.
Çox mehribandılar. Avropada
bir qadın Kenqurunu övladlığa da götürüb -
qadın süfrəyə oturmayınca Kenquru da dilinə
heç nə vurmur.
Seyran Səxavət
525-ci qəzet.- 2016.- 28 may.- S.16-17-18