Əmrahsız qalan dağlar
Ağsaqqal yazıçımız Əli
İldırımoğlunun yeni tamamladığı
romanını oxucularımıza təqdim edirik.
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Bu söz
Qara Qasımı tutdu və əlini xəncərində gəzdirə-gəzdirə:
- Əmrah, görürəm başın bədəninə
ağırlıq eləyir. Uşaqlarına
yazığın gəlsin. Buradakı
adamları görüb xoruzlanma. Səni
gecəynən yorğan-döşəyinə büküb,
ilim-ilim itirərəm. Meyitini tapan da olmaz.
Gözünü aç, mənə
yaxşı-yaxşı bax. Gör kiminlə
danışırsan!
Əmrah:
- Vuran
oğul atasına gənəşməz. Əlindən
gələni iki qaba çək.
Qara Qasım xəncəri
sivirib cumdu Əmrahın üstünə. Əmrah
cəld onun qolunu burub, xəncərini əlindən aldı və
ayağının altında əyib, bir kənara atdı.
“Dükan yeri”nə toplaşanlar araya girib, Əmrahla Qara
Qasımın əlbəyaxa olmasına imkan vermədilər. Qara Qasım
necə qəzəblənmişdisə, özünü ələ
ala bilmirdi. O, Əmrahdan intiqam almaq üçün
uçuq bir kalafanın arxasına keçib, Əmrahı atəşə
tutdu. Əmrah özünü evə yetirib
beşaçılana əl atdı... Kənddə
xeyli atışma getdi. Kəndin
sözükeçənləri and-aman eləyib birtəhər
onları sakitləşdirdilər. Əmrahla
Qara Qasım bir-birini hədələyə-hədələyə
uzaqlaşdılar. Qara Qasım yurd
saldığı Kilsə-kahaya tərəf yönəldi.
Əmrah töyşüyə-töyşüyə
evə qayıtdı.
Əmrahla Qara Qasımın bir-birinə hərbə-zorba
gəlib atəş açması xəbəri ətraf kəndlərə
də yayılmışdı. Ancaq yenə də
örüşlərdən arabir mal-qara yox olurdu. Bəziləri evlərinin qarət olunduğundan
şikayətlənirdi. Axırda iş o yerə
çatmışdı ki, qonşu kəndlərdə
qadınlar ərinin, oğlunun yerinə naxıra gedirdilər.
Qadınlar belə bir ümidlə mal
otarmağa gedirdi ki, kişilər qeyrətinə
sığışdırıb zənən
xeylağının otardığı mal-heyvana dəyib-dolaşmaz.
Lakin Kilsə-kaha tərəfdən gündə-günaşırı
xəbər gəlirdi ki, Xınzirək ermənilərinin
Qara Qasımla sövdələşib,
alıb-apardığı inəklərin, öküzlərin,
atın, qatırın sayı-hesabı yoxdur.
Çiskinli bir gündə Əmrah Qəmər atı
tövlədən çıxarıb belinə yəhər
qoydu. Və atın yalmanından yapışanda, qonşu
kənddən bir dəstə qadın qabaqlarında körpə
buzov, saçlarını yola-yola həyətə daxil oldu.
Ağbirçək bir qadın dizlərinə döyə-döyə:
-
Neçə gündür inəkləri özümüz
otarırıq ki, kişi olan kəs bizə
toxunmaz. Ancaq Qara Qasım heç nəyə
baxmadı. Özümüzü bihörmət
elədi, inəklərimizi də əlimizdən alıb
apardı. İndi buzovlar mələşə-mələşə
qalıb. Bu zülmü Allah da
götürməz. Biz də Əmrahın
qapısını ümid yeri bilib gəlmişik. Bilmirik
başımıza nə çarə qılaq.
Əmrah göz yaşı tökən əli
çatılı qadınların ah-vayını dinlədikcə,
onun ayaqları sanki dəmir üzəngiyə
yapışıb qalmışdı. O, əli buzovlu qadınlara cavab verməyə
sanki söz tapmırdı. Əmrah birdən
ayağını üzəngidən çəkib evə
keçdi. Paltarını dəyişib həyətə
çıxdı. Silahlanıb Qəmər
atın belinə aşırıldı. Əmrahın
qardaş-bacıları yaxşı bilirdi ki, o, ölüm
ayağına gedir. Qara Qasım
Əzrayıldan qorxub çəkinməyən, gözü
qanlı bir adamdır. Əmrah Qara
Qasımla qabaqlaşa bilməz. Ona görə,
Əmrahın atının cilovundan bərk-bərk
yapışıb yalvardılar:
- Əmrah, əcəl səni hərləməsin, “lənət
şeytana...” de, o quldura baş qoşma.
Əmrah qardaş-bacılarının sözünü
ağzında qoyub cilovu onların əlindən aldı. Və ata təpinib
həyətdən çıxdı.
Əmrah
üzbəüz dayanan Kilsə-kaha ilə ağ
qayaların arasından axan çaylağın sahili ilə
Qara Qasımın məskən saldığı yastı təpənin
üstünə qalxdı. Yelini yerlə
sürünən sağılmamış inəklərin mələrtisi,
Qara Qasımla ermənilərin sövdələşməsi
qarşı-qarşıya durmuş qayalarda əks-səda
doğururdu. Əmrah atı yaxınlıqdakı
dağdağan ağacına bağlayıb
beşaçılanın ağzına bir patron verdi. Qaratikan kollarının arasınca enib Qara
Qasımın qənşərində dayandı və əlini
tətiyə keçirdi. Göyə bir xəbərdarlıq
gülləsi atdı və gur səslə:
-
Qasım! Namərdlik eləyib səni qəfildən
vurmuram. İnəkləri burax, ermənilərdən də
aralaş, - dedi. - Artıq bıçaq sümüyə dirənib.
Gəlmişəm, ya sən məni
vurmalısan, ya da ki, mən buralarda quldurluq eləyən sən
Qara Qasımı aradan götürməliyəm.
Qara Qasım
tez tüfəngini çiynindən aşırıb, iri
qayalardan birinin arxasına keçdi və qəzəblə:
- Əmrah, əvvəla səhv eləyib gəlmisən. Əgər
inadından dönüb silahını yerə qoymasan, indicə
bacı-qardaşların tökülüb gəlib, qanlı
köynəyini qucaqlayacaq.
Ancaq nə Əmrah tüfəngi yerə qoydu, nə də
ki Qara Qasım. Atışma başlandı. Ermənilər qaçıb
dağılışdılar. Yelinindən süd daman inəklər mələşə-mələşə
ora-bura qaçıb balalarını axtarırdı.
Əmrahla Qara Qasım daşdan-daşa keçib tez-tez yerlərini
dəyişir və bir-birini nişan
almağa çalışırdılar.
Atışma
ağ qayalarla Kilsə-kahanı lərzəyə
gətirmişdi. Axır ki Əmrahın atdığı güllə
Qara Qasımı yerə sərdi. Vuruşma səngiyəndən
sonra Əmrahın qohum-əqrəbası və bir neçə
kənd adamı özlərini döyüş meydanına
yetirdilər. Əmrah Qara Qasımın
heç nəyinə dəyib-toxunmadı. Yalnız
tüfəngini kasıb bir oğlana verib kinayə ilə:
-
Götür, özünü qara qasımlardan qoruyarsan, - dedi.
Eşidib-bilən bütün kənd adamları Kilsə-kahanın
qabağına toplaşmışdı.
Qara Qasımın dəfni barədə
düşünürdülər. Əmrah üzünü gələnlərə
tutub:
-
Hamınız şahidsiniz ki, Qara Qasım yolunu
azmışdı. Allaha bəndəlik eləmirdi.
Ona görə də tutduğu əməllərin
belə bir aqibəti olmalıydı. Burada nə mənim,
nə də başqasının günahı var. Elimizin belə
bir kəlamı var: “Quduran qırx gün gedər”. Ancaq sözümün canı başqadır. Eşidin, agah olun ki, Qara Qasımın cənazəsi
kəndin arasından yox, kənarından keçməlidir.
Bütün Zəngəzur el-obası bilsin ki,
Əliquluuşağında quldurun, oğrunun cənazəsini
kənddən keçməyə qoymayıblar. Ona görə belə bir qərara gəlmişəm
ki, gələcək nəsillərə ibrət olsun.
Nə qədər minnətçi düşdü,
Əmrahı Qara Qasımın dəfni barədəki fikrindən
döndərə bilmədi.
Bu vəhşi
kimsəsizlikdə baş-başa verib, bir-birinə həyan
olan ağlı-qaralı qayalar Qara Qasımın cəsədinə
və onun harasa zillənən lal və nursuz
baxışlarına diqqət yetirdikcə, sanki canlı məxluq
kimi dilə gəlib car çəkmək istəyirdi: “Ey
insan, hərisliklə çalıb-çapıb
yığdığın külli sərvət bu gün
karına gəlmir, dadına yetmir. Bir neçə
dəqiqədən sonra çiyinlərə
qaldırılacaq tabutunu belə dəfn etmək
üçün kənddən keçməyə qoymurlar.
İnsan oğlu insan, eşit və agah ol ki,
ehtirasın ağlından güclüdürsə,
dünyanın ən bədbəxt məxluqusan. Parlaq gündüzlər də zülmət gecələr
kimi sənin üçün zimistandan betərdir.
Əmrah yüzbaşı hələ də qəzəbli
idi. Evə qayıtmasına baxmayaraq hirsi
soyumamışdı. Narahat hisslər
keçirən həyat yoldaşı Fatma
dinib-danışmadan əl dəsmalı, sabun gətirdi.
Əmrah yuyunub, üzünə bir-iki ovuc su
vurub üstünə xalça çəkilmiş taxtın
baş tərəfinə keçdi. Fatma
çay-çörək hazırladı. Fatma yaxşı bilirdi ki, belə məqamda
Əmrahdan söz soruşmaq və ya onu sorğu-suala tutmaq
olmaz.
Fatma adlı-sanlı bir ailədən
çıxmışdı. Kəndin yaxınlığından
keçən Bərgüşad çayının üzərinə
körpü salınanda, beş adamın
qaldıra bilmədiyi ağır daşları Fatmanın
atası Hümbət qaldırıb yerinə qoyurdu. Fatma da ki, mömin qadın idi. Heç
vaxt oruc-namazından qalmazdı. Əmrahın
kiçik, həm də yeganə qardaşı
İldırımla danışanda yaşmağını
aşağı salmazdı. Həya eləyirdi
ondan. Orta boyu, həzin, abır-ismətli
danışığı vardı Fatmanın.
Uşaqdan-böyüyə hamıya can deyib, can eşidərdi. Qapıya gələn
əlacsızlar əliboş qayıtmazdı. Fatma deyirdi ki, əl tutmaq Əlidən qalıb.
Cəmi bir otaqdan ibarət olan evdə Əmrahdan
başqa, İldırımın da külfəti
yaşayırdı. Ancaq onların arasında giley-güzar,
xoşagəlməz söz-söhbət olmazdı. Qardaşla qardaş və onların həyat
yoldaşları arasındakı mehribançılıq qibtə
doğururdu.
Əmrah dincini alandan sonra eyni bir balaca
açıldı, sifəti duruldu. Və öz-özünə gileylənərək:
-
Qalmışam iki daşın arasında, - dedi. - Bir tərəfdən
erməni daşnakları başımızın üstündə
qara bulud kimi hərlənir, bizim bu kəndləri viran qoymaq
üçün fürsət axtarır. Cürbəcür
hiyləgərliyə əl atırlar. Bir
tərəfdən də öz içimizdə olan nakəs,
nanəcib gədə-güdələr əl-ayağa
dolaşır. Kəndləri
çapıb-talayır, bizi rüsvay eləyirlər. Onların qabağını almalıyam. Elə götür bugünkü dava-dalaşı.
Qara Qasım qudurub yolundan
çıxmışdı. Qonşu kəndlərin
mal-dövlətini çapıb-talayıb həmişə
ayağımızın altını qazan erməni
daşnaklarına ötürürdü. Axırda
gördüm ipə-sapa yatan deyil, qozbeli qəbir düzəldər,
təpəsinə iki güllə vurdum ki, camaatın canı
biryolluq qurtarsın.
Əmrahın
həyat yoldaşı Fatma çəkinə-çəkinə:
- Əmrah, bilsəm ki acığın tutmaz, bir kəlmə
söz deyərdim, - dilləndi.
- Birini yox, ikisini de, - Əmrah xoş əhval-ruhiyyə ilə cavab verdi.
- Əmrah, o Qara Qasım oğruydu, əyriydi, hər nədi, öz kəndimizin adamıdı. İcazə ver, onu urvatlı götürsünlər. Əslinə qalsa, Qara Qasım elə qohum-qardaşını da bezdirib, boğaza yığmışdı. Axırda da öz cəzasını aldı. Ancaq onun cənazəsinin kənddən keçməsinə icazə verməməyin yaxşı düşməz. Eşidib-bilən bizi qınayar... Deyərlər Əmrah yüzbaşıdır, vəzifəsi var. Qoluzorluluq eləyir, kəndin adətini pozur. Elə bilirsən, istəməyənimiz azdır?!
Əmrah dillənmədi. Xeyli fikrə getdi. Sonra gülümsəyərək:
- Fatma, belə bir söz var, - dedi. - Aqillərin birindən soruşurlar ki, dünyada qadın çoxdur, yoxsa kişi? Həmin aqil adam da cavab verir ki, dünyada qadın kişidən çoxdur. Səbəbini də belə izah edir ki, qadın qadındır, onun sözü ilə oturub-duran kişilər də elə qadındır...
Fatma dediyinə peşman olubmuş kimi sifəti dəyişdi və pərt oldu. Əmrah onun könlünü almaq üçün:
- Fatma, bu
sözü elə-belə dedim. Xahiş edirəm özünə götürmə.
Elə qadınlar var ki, ağılda-kamalda min
kişiyə dəyər.
Əmrah
zəhmli görkəminə ciddi ifadə verərək:
- Fatma, sənin
sözünü qəribliyə salmaq istəmirəm. Dediyində həqiqət var. Ancaq orasını da nəzərə
al ki, söz ağzımdan çıxıb. Artıq
geri çəkilib, hərdəmxəyal ola
bilmərəm. İkincisi də, babam Məşədi
Allahverən bütün var-yoxunu satıb, nə zillətlə
dünyanın o başından kəndin ortasına su çəkdirib;
tağbəndli, qoşa çarhovuzlu bulaq tikdirib. Vicdanım yol verməz ki, Məşədi Allahverənin
tikdirdiyi bulağın səsi bir nəfər qulduru dəfn edənlərin
ağısına qarışsın və
bulağımızın üstündən addasın. O
duruluqda su dəfndə iştirak edən bir neçə naməhrəm
adamın çarıx-patavası altında bulansın. Ona
görə bu sözü başqası desə də, gərək
sən Fatma dilinə gətirməyəsən. Bilirsən ki, mən özüm də qəlbi
yumşaq adamam. Ancaq bir nəfər
anasının əmcəyini kəsən qulduru aradan
götürdüm ki, minlərlə insan, neçə-neçə
kənd-kəsək rahat nəfəs alsın. Hamı
evində rahat yatsın...
Əmrah
sözünə ani fasilə verib, yenə də söhbətinə
davam etdi:
- Fatma,- dedi,- özün yaxşı bilirsən ki, mən
zülmkar, adam öldürən, qan tökən deyiləm. Ancaq bəzən məcbur oluram. Qara
Qasımı aradan götürməkdə məqsədim odur
ki, bu kəndin şərəfini şərəfsizlərdən
qoruyum. Bu camaatı oğru, əyri kimi
tanımasınlar. Bir də ki, babam Məşədi
Allahverən deyərdi ki, ovçunun, torçunun, oğrunun
axırı yoxdur. Qara Qasımın xəmiri
şərdən yoğrulmuşdur. Axırda
da qeyri-insani əməllərinin cavabını aldı.
Fatma daha ərinin sözünü çevirmədi.
Səhərisi
cəmi bir neçə adam Qara Qasımın cənazəsini
sarımtıl torpağı olan yastı təpənin
arxası ilə hərləyib
qədim kənd məzarlığının kənarında
dəfn etdi. Çox güman ki, onu dəfn edənlərin
coxu qəlbində Qara Qasıma rəhmət yox, lənət
deyirdi.
Zəngəzur mahalında yeganə hadisəydi ki, quldurun tabutunu kənddən keçməyə qoymadılar. Bu əhvalatdan sonra Əmrahın yüzbaşılıq etdiyi kəndlərdə hər kəs öz hesabını götürdü. Başlı-başlılığa, hərc-mərcliyə son qoyuldu.
(Ardı var)
Əli İLDIRIMOĞLU
525-ci qəzet.- 2016.- 5 noyabr.- S.20.