Səfəvilər dövlətindən Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinə
TARİXİ-SİYASİ PROSESLƏRİN TƏHLİLİ, ARADAKI BÖYÜK ZAMAN FƏRQİNƏ RƏĞMƏN, CÜMHURİYYƏTİ SƏFƏVİLƏR DÖVLƏTİNİN DAVAMÇISI KİMİ GÖRMƏYƏ İMKAN VERİR
Qədim tarixə və dövlətçilik ənənələrinə
malik olan Azərbaycan xalqının
dövlətçilik tarixi
çox zəngindir.
Qədim dövrlərdən başlayan
bu dövlətçilik
ənənələri tarixin
müxtəlif mərhələlərində
inkişaf etmiş, formalaşmış və
dünya tarixində olduqca əhəmiyyətli
iz buraxıb.
XV-XVI əsrlər Azərbaycan
dövlətçilik tarixinin
intibah dövrüdür. Bu dövrü
Azərbaycan tarixində dövlətçilik
ənənələrinin bərpası,
inkişafı və möhkəmlənməsi dövrü
kimi xarakterizə etmək olar. Azərbaycan Qaraqoyunlu, Ağqoyunlu, Şirvanşahlar
və Səfəvi dövlətlərinin yaranması
və fəaliyyəti
nəticəsində ölkəmizin
beynəlxalq
münasibətlər sistemində siyasi, iqtisadi mövqeyi və rolu güclənmiş,
onun Avropa və Şərq ölkələri ilə qarşılıqlı münasibətləri
daha da genişlənmişdir.
Təəssüflər olsun ki, istər
dünya tarixçiliyində,
istərsə də müxtəlif dini və siyasi dünyagörüşə malik
insanlar arasında Azərbaycan dövlətçilik
tarixinə və bu tarixin ən
parlaq dövrlərindən
biri olan Azərbaycan Səfəvilər
dövlətinə münasibət
birmənalı deyildir
və daha çox subyektiv xarakter daşıyır.
XX əsrdə siyasi və ideoloji sifarişlər əsasında
yazılan dünya tarixçiliyi Azərbaycanın
yerli dövlətçilik
ənənələrini inkar
etmiş, dövrün
müxtəlif mərhələlərində
mövcud olan Azərbaycan dövlətçiliyinin
yaranmasını müxtəlif
qeyri-Azərbaycan mənşəli
etnoslara, gəlmə tayfa və sülalələrin
adına bağlamışdır.
Azərbaycan müstəqillik əldə
etdikdən sonra tariximizin qaranlığa qərq edilmiş səhifələri yenidən
obyektiv şəkildə
yazılmağa başlamış
və müəyyən
müsbət nəticələr
əldə edilmişdir. Lakin bu tədqiqatlara baxmayaraq bu gün də
Azərbaycan dövlətçilik
tarixi ənənələrini
inkar edən subyektiv baxışlar və elmi mülahizələr
mövcuddur. Kifayət qədər
elmi əsaslara və tarixi qaynaqlara söykənməyən
bu mülahizələr
bəzən Azərbaycanın
siyasi və elmi düşüncəli
insanları tərəfindən
də təqdir edilməkdədir. Xüsusilə də Azərbaycanın orta əsr dövlətçilik
tarixi və bu tarixin ən
yüksək imperiya mərhələsi olan Səfəvilər dövlətinin,
dövlətçilik tariximizdə
oynadığı rol
inkar edilməkdədir.
Dünya tarixçiliyində mövcud
olan “elmi nəzəriyyə”yə görə,
Azərbaycan türklərinin
orta əsr dövlətçilik tarixi
Səlcuq türklərinin
Azərbaycana gəlişi
ilə bağlıdır. Bu nəzəriyyə
Azərbaycan türklərinin
aborigen statusuna kölgə salır, dövlətçilik tariximizin
inkişafında mühüm
rola malik olan Kür-Araz mədəniyyətini inkar
edir, səlcuqların
gəlişinə qədər
Azərbaycan ərazisində
mövcud olan dövlətlər qeyri-türk
əhalisinin yaratdığı
dövlətlər kimi
təqdim olunur. Bu nəzəriyyənin ən
fəlakətli tərəfi
ondan ibarətdir ki, əksər ərəb mənbələrində
qeyd edilən, “Şimalda Dərbənddən
başlayarq, cənubda
Həmədana qədər,
şərqdə Xəzər
dənizi və qərbdə Ərzincana qədər...” böyük
bir ərazini öz hüdudları daxilinə alan
Azərbaycan məmləkətində
əhalinin türkləşməsini
və dövlətçilik
sisteminin formalaşmasını
səlcuq türklərinin
bu bölgəyə gəlişi ilə bağlayırlar.
Orta əsr ərəb və farsdilli qaynaqların verdiyi məlumatlara əsaslanaraq
deyə bilərik ki, səlcuqların gəlişinə qədər
Azərbaycan əhalisinin
dili, dini, siyasi və fəlsəfi dünyagörüşü
artıq formalaşmış,
Azərbaycan türklərinin
yaratdığı böyük
şəhərlər və
siyasi və mədəniyyət mərkəzləri
ərəb tarixçiləri
və coğrafiyaçılarının
əsərlərində heyranlıqla
təsvir edilmişdir.
Sasani-fars
mədəniyyətinin və
İslam dini ilə silahlanmış ərəb mədəniyyətinin
qarşısında yüz
illərlə rəqabət
apararaq davam gətirmiş, hətta bu gəlmə mədəniyyətləri öz
mədəniyyəti içərisində
əridərək yox
edən Azərbaycanın
yerli türk əhalisinin mədəniyyətini
səlcuq türkləri
qısa zamanda öz köçəri və yaxud yarımköçəri
həyat tərzi və formalaşmamış
mədəniyyəti içərisində
necə əridə və yerli xalqların
mədəniyyətinin təməlini
təşkil edən dilini dəyişdirə bilərdilər.
Digər tərəfdən Azərbaycanda
yaşayan və mədəniyyət səviyyəsi
Azərbaycan türklərinin
mədəniyyət səviyyəsindən
geridə qalan bəzi qeyri-türk etnoslarının səlcuqlar
tərəfindən türkləşməyə
məruz qalmaması fakları da “türkləşmə nəzəriyyəsini”
sual altında qoyur.
Subyektiv
mülahizələrə söykənən
bu nəzəriyyənin
tərəfdarları Azərbaycan
tarixində özünəməxsus
yeri olan Səfəvilər dövlətinin
tarixinə də
bu aspektdən yanaşmağa təşəbbüs
etmişdilər. Türkiyə
tarixçisi Faruk Sümer və onun ardıcılları qeyd etdiyimiz “elmi nəzəriyyə”ni davam etdirərək Azərbaycan türklərinin
dövlət qurma düşüncə sistemini
inkar etmiş və Azərbaycan Səfəvilər dövlətini
Anadolu türklərinin
qurduğu iddiasını
ortaya atmışdır.
Tarixi qaynaqların
verdiyi məlumatlara əsaslanaraq deyə bilərik ki, Səfəvi dövlətinin
qurucusu olan Şah İsmayılın
ulu babaları olan Ərdəbil Şeyxlərinin Cənubi
Azərbaycanın Ərdəbil
şəhərində yaşadıqları
məlumdur.
Digər tərəfdən Faruk Sümerin ortaya atdığı bu mülahizələri doğru olsa belə, bu iddialar Səfəvi dövlətinin Azərbaycan-qızılbaş türkləri tərəfindən yarandığı fikrinə kölgə sala bilməz. Çünki əksər orta əsr ərəb qaynaqlarında Şərqi Anadolu bölgəsi Azərbaycan məmləkətinin siyasi hüdudları daxilində verilmiş və sonrakı mərhələlərdə də bu ərazilər Azərbaycan Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu hökmdarlarının təyin etdiyi valilər tərəfindən idarə olunmuşdur. Azərbaycanda Səfəvilər sülaləsi hakimiyyətə gəldikdən sonra da Şərqi Anadolu hüdudları Azərbaycan dövlət idarəetmə sisteminə bağlı olmuş və bu bölgə Səfəvilərin Diyarbəkr bəylərbəyi Məhəmməd xan Ustaclının idarəsinə verilmişdir. Yalnız 1555-ci ildə Səfəvi dövləti ilə Osmanlı dövləti arasında bağlanan Amasya sülh müqaviləsinə görə, Şərqi Anadolunun böyük bir hissəsi Osmanlı imperiyasının nəzarətinə keçmişdir.
Son dövrlər Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin tarixinə istər ictimaiyyət arasında, istərsə də KİV-də maraq artmış, dövlətçiliyimizin bu mərhələsi geniş polemikalara səbəb olmuşdur. Lakin təəssüf hissi ilə qeyd etmək lazımdır ki, bəzən bu müzakirələr elmi əsaslara və tarixi qaynaqlara söykənmədən daha çox insanların siyasi və dini dünyagörüşü əsasında təhlil edilir, bəzən də subyektiv mülahizələrdən qeyri-məntiqi nəticələr çıxarılır.
İrəli sürülən bu mülahizələrə əsasən, Azərbaycan Səfəvi dövləti İran dövlətçiliyinin və İrançılıq-farsçılıq məfkurəsinin təməl qaynağı hesab edilir, bəzən müasir İran dövlətinin sələfi olduğu iddiası irəli sürülür. Ən təhlükəli tendensiya isə ondan ibarətdir ki, Səfəvilər sülaləsinin Azərbaycan dövlətçilik tarixindəki əhəmiyyətli rolu birmənalı şəkildə inkar edilir, bu dövlət tariximizin sonrakı mərhələlərində yaranan Azərbaycan dövlətlərinin deyil, İran dövlətinin sələfi kimi təqdim olunur.
İlk öncə qeyd edək ki, siyasi və ideoloji baxımdan İran dövləti və İrançılıq-farsçılıq anlayışları XIX əsrin ortaları-XX əsrin əvvəllərində ortaya atılmış bir siyasi-ideoloji cərəyandır. Bu məfkurə sisteminin təməlinin siyasi və dövlətçilik baxımından orta əsrlər dövrünə və Səfəvilər dövlətinə bağlamaq tamamilə yanlışdır. Çünki orta əsr ərəb və fars qaynaqlarında İran coğrafi anlayış kimi göstərilsə də, bu “dövlətin” siyasi hüdudları və sərhədləri haqqında heç bir məlumat verilmir. Hətta Avropa mənbələrində “Persia” kimi təqdim olunan bu coğrafi ərazinin siyasi hüdudları haqqında heç bir məlumat yoxdur. Bəzi fars qaynaqları İran şəhərləri haqqında məlumat verərkən belə yalnız Fars vilayətinə məxsus olan şəhərləri qeyd edirlər. İran coğrafi məfhumuna daha çox əsatirlərdə, rəvayətlərdə və bədii əsərlərdə rast gəlinir. Firdovsinin məlum “Şahnamə”si bu tipli bədii əsərlərdəndir. Qeyd edildiyi kimi, ərəb qaynaqlarında dəfələrlə Azərbaycanın siyasi hüdudları və sərhədləri qeyd olunduğu halda bu faktı “İran dövlətinə” şamil edə bilmirik. Adı əsatirlərdə, rəvayətlərdə, bədii əsərlərdə və bəzi tarixi əsərlərdə vurğulanan, siyasi hüdudları haqqında heç bir məlumat olmayan, yalnız XX əsrdə siyasi səhnəyə çıxan İran dövlətini Səfəvi dövlətinin siyasi varisi elan etmək iddiası elmi əsası olmayan siyasi təşəbbüsdən başqa bir şey deyildir.
İrançılığın-farsçılığın siyasi və ideoloji təməlini təşkil edən İslamın Şiə məzhəbinin siyasi gündəmə gəlməsində Səfəvilər dövlətinin rolunu qeyd etmək doğru deyildir. Çünki Səfəvi sülaləsinin nəsil şəcərəsinə baxdığımızda onların təkkə və təriqət fəaliyyəti dövründə sufilik təriqətinə mənsubiyyətlərinin şahidi oluruq. Şah İsmayıl Səfəvi dövlətini yaratdıqdan sonra İmamiliyi (imamilik anlayışı müasir İran şiəliyindən fərqli anlayışdır) dövlətin dini ideologiyasına çevirmişdir. Orta əsr teokratik müsəlman cəmiyyətində ədalətlilik prinsiplərini özündə ehtiva edən İmamiliyin Səfəvi dövlətinin dini ideologiyası elan edilməsi bütün hallarda məntiqlidir. Çünki Azərbaycanda Səfəvilər sülaləsinin hakimiyyətə gəlişi ərəfəsində Azərbaycanda və digər müsəlman-türk dövlətlərində mövcud olan sosial-siyasi və dini məzhəb narazılıqları fonunda alternativlərə ehtiyac duyulur və bunu zəruri edirdi. Məhz bu prizmadan baxdığımızda Şah İsmayılın çoxmillətli bir dövlətdə İmamiliyi dövlətin dini ideologiyasına çevirməsi mövcud zərurətdən doğan bir gerçəklik idi. Onu da qeyd edək ki, İslam dininin məzhəblərə bölünməsi prosesi VII əsrdə ərəb-müsəlman cəmiyyətində baş vermiş və Səfəvilərə qədərki bir çox müsəlman dövlətləri bu məzhəb siyasətindən öz siyasi və dini məqsədləri naminə istifadə etmişlər.
Təəssüflər olsun ki, bəziləri Səfəvi dövlətinin dini siyasətinə müasir dövrdə siyasiləşmiş və bəzi dövlətlərin maraqlarına xidmət edən Şiəlik düşüncəsindən baxaraq qiymət verməyə təşəbbüs edirlər. Bu cür yanaşma Səfəvi dövlətinin dövlətçilik tariximizdə oynadığı mühüm rola kölgə salır və müxtəlif siyasi və dini yanaşmalara yol açır.
(Ardı var)
Mübariz AĞALARLI
AMEA Tarix İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 5 noyabr.- S.15.