Səfəvilər dövlətindən Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinə
TARİXİ-SİYASİ PROSESLƏRİN TƏHLİLİ, ARADAKI BÖYÜK ZAMAN FƏRQİNƏ RƏĞMƏN, CÜMHURİYYƏTİ SƏFƏVİLƏR DÖVLƏTİNİN DAVAMÇISI KİMİ GÖRMƏYƏ İMKAN VERİR
(əvvəli ötən sayımızda)
Səfəvi dövlətinin idarəçilik
sisteminə nəzər
yetirdikdə də irançılıq-farsçılıq idarəetmə sisteminin əksini görürük.
Türk
dövlətçilik sisteminin
formalaşmasında mühüm
rola malik olan Səlcuq dövlətində rəsmi
dil ənənəvi olaraq fars dili,
uzun müddət Səlcuq hökmdarlarının
baş vəziri fars mənşəli Nizamülmülk olduğu halda, Səfəvi sarayında Şah İsmayılın timsalında
türkcə divan yazılır,
sarayda, ordu sistemində, siyasi və ictimai həyatda türk dilindən geniş istifadə olunur, ordu və
idarəetmə sistemi
əsasən qızılbaş
türklərindən formalaşdırılır,
hətta Şah I Abbas dövründə dövlət aparatında ikinci şəxs hesab olunan baş
vəzirlərin əksəriyyəti
qızılbaş türklərindən
təyin olunurdu.
Həmçinin İran dövlətinin sələfi hesab edilən Sasanilər dövlətinin ordu sistemi müxtəlif xalq və tayfalardan
təşkil olunduğu
halda Səfəvi dövlətində ordu, qədim türk ordu ənənələrinə
uyğun olaraq yalnız qızılbaş-Azərbaycan
türklərindən formalaşırdı. Biz Səfəvilər dövlətinin
xarici siyasi əlaqələrinin inkişafında
müstəsna rola malik elçi-səfirlərin
etnik mənsubiyyətinə
baxdığımızda böyük
əksəriyyətinin qızılbaş-türk
diplomatlarından olduğunun
şahidi oluruq. Tacəddin Həsən Xəifə, Hüseyn xan Şamlu, Oruc bəy Bayat,
Şahqulu Ağa Qacar, Fərruxzad bəy, Kəmaləddin Təbət ağa, Vəli bəy Ustaclu, Mehdiqulu xan Ustaclu, Cəfər
bəy Kəngərli,
Həsən Çələbi,
Seyid bəy Səfəvi, Yadigar Əli Sultan Rumlu və onlarla digər qızılbaş-türk
diplomatları Azərbaycan
Səfəvi dövlətinin
xarici siyasi əlaqələrinin inkişaf
etdirilməsində müstəsna
xidmətləri olmuşdur.
XVII əsrdə Səfəvi
sarayında olmuş alman alimi E.Kempfer
(1685-1694) qeyd edir ki, "Səfəvilər
sülaləsinin ana dili olan türk
danışığı sarayda
geniş yayılmış
dildir. Türk dili saraydan tutmuş
yüksək rütbəli
və mötəbər
şəxslərin evlərinə
qədər yayılmışdır...".
Elmi və ictimai müzakirələrə
səbəb olan mövzulardan biri də Səfəvi dövlətinin hüquqi və siyasi varislik məsələsidir. Bu məsələdə bəzi
alimlər və siyasi fikir adamları
yanlış olaraq Səfəvilər dövlətini
Azərbaycan dövlətçiliyinin
deyil, İran dövlətçiliyinin siyasi
sələfi hesab edirlər. Lakin dünya tarixçiliyində
mütərəqqi alimlər
bunun yanlış olduğunu etiraf etməkdədirlər.
Türkiyə tarixçisi Nurtən
Kılıcın qeyd
etdiyi kimi, "dini-siyasi və hərbi əsasını
Qızılbaş-türk tayfaları
təşkil edən səfəvilər, XIV əsrdə
Şeyx Səfiəddinin
yaratdığı bir
dini təriqətdən,
XV əsrdə onun varisləri Şeyx Cüneyd və Şeyx Heydərin Azərbaycanda və Anadoluda apardığı
fəaliyyəti nəticəsində
dini-siyasi hərəkata
və XVI əsrin başlanğıcında I Şah
İsmayılın Azərbaycanda
hakimiyyətə gəlməsi
ilə Səfəvi-Qızılbaş
dövlətinə çevrilmişdir.
Elxani, Ağqoyunlu, Teymuri siyasi mirasının daşıyıcısı olan
bir bölgədə meydana çıxan Səfəvi-Qızılbaş dövləti, bu dövlətin banisi I Şah İsmayılın
şəxsində, Seyx
Səfiəddin ailəsinin
ağqoyunlularla qohumluq
əlaqələrinə görə,
bu siyasi mirasın varisi olmuşdur".
Hətta dünya tarixçiliyində
də bir çox nüfuzlu alimlər "Səfəvi
İranı" anlayışını
qəbul etmirlər. Məşhur
tarixçi Jan Oben qeyd edir ki,
"XVI əsrin əvvəlində
Səfəvi hərəkatının "milli İran dövləti"nin
bərpası ilə bağlı olması barədə ənənəvi
fikir daha qəbul edilmir".
Səfəvi dövlətinin yaranması
ilə bağlı tarixçi Fernand Grenardın fikirləri də maraqlıdır: " Şah İsmayıl on üç
yaşına gəldiyi
zaman yeddi silahdaşı ilə bərabər əsasını yeddi türk tayfası təşkil edən tərəfdarlarını topladı.
Türkman hökmdarını
məğlub edərək
Təbrizə girdi və 1501-ci ildə tac qoydu.
Qısa zamanda onun hakimiyyəti Fəratdan Qəndahara, Qafqazdan Hind okeanına qədər, 2.800.000 kilometrlik
bir ərazini əhatə etməyə başladı... Biz bir millətin yenidən quruluşunu gördük. Bu yeni siyasi birlikdə
din, irq düşüncəsi
yoxdur. Böyük əyalətlərdən çoxu türkcə və ya ərəbcə
danışır, iranlı
deyildirlər. Səfəvi sarayında türkcə daha uzun müddət
hökmran olacaqdır".
Türk tarixçisi Faruk Sümer də öz əsərlərində
Səfəvilər dövlətinə
"İran milli dövləti" kimi baxmaq istəyənlərə
qarşı çıxaraq
qeyd edir ki, bu cəfəng
baxışın artıq
tərəfdarları yoxdur. F.Sümerin əsərində
Səfəvilər dövlətinin
yaranmasında və yüksəlişində türkdilli
etnosun həlledici və birinci dərəcəli rol oynadığı vurğulanır.
Türkiyə tarixçilərindən Tufan
Gündüz də Səfəvi dövrünün
qaynaqlarının təhlilinə
əsaslanaraq yazır
ki, bu qaynaqlarda
Şeyx Səfiəddin
və ailəsi türk kimi təqdim olunmuşdur. Şeyx Səfiəddindən
bəhs olunan zaman onun "türk oğlu" və "türk gənci" olduğu qeyd edilmişdir. Onun fikrincə, qarşımıza
çıxan ən önəmli gerçək
dövlətin ilk növbədə
türklərə dayanması,
Şah İsmayılın
təmiz türk dilində şeirlər yazması və saray dilinin türkcə
olmasıdır.
Fransız tarixçi Jan-Pol Ru özünün "İranın və iranlıların tarixi" kitabında Şah İsmayıl Səfəvinin mənşəyi haqqında yazır: "Şah İsmayıl Azərbaycana mənsub olan Ərdəbildə anadan olmuşdur və onun ailəsi əsası Şeyx Səfiəddin tərəfindən qoyulmuş və əyalətin sərhədlərindən kənarda çoxdan geniş şöhrət tapmış Səfəviyyə və ya Səfəvilər dini ordeninə mənsub idi. ...Onu (Səfəvilər dövlətini) iranlılar deyil, türklər yaratmışdılar və idarə edirdilər...".
Digər məşhur fransız tarixçi və türkoloq Jan-Lui Bake-Qramon da Şah İsmayılı türk hökmdarı hesab edərək yazır: "Şah İsmayıl yarımköçəri qızılbaş tayfalarının hamılıqla qəbul edilmiş rəhbəri idi, onu taxt-taca bu tayfalar gətirmişdi.
Yarımköçəri türk tayfalarına yaxın və aydın dildə danışan və Azərbaycanda ideal türk dövləti yaratmış İsmayıl onların nəzərində ilahiləşmişdi. Həmin tayfalar bu ideal türk dövlətini Osmanlı Türkiyəsindən üstün tuturdular. Osmanlı Türkiyəsinin təbəəsi olmağı özləri üçün qəbuledilməz sayırdılar".
Qeyd edək ki, hətta İran tarixçilərinin böyük əksəriyyəti İran dövlətinin sələfi kimi Səfəvi dövlətini deyil Sasani dövlətini hesab edirlər. Əksinə, Səfəvi dövlətinin fars dövlətçilik sisteminə böyük zərbə vurduğunu vurğulamaqdan çəkinmirlər.
Məşhur fars tarixçisi Nəsrulla Fəlsəfi bu haqda yazır: "Şah İsmayıl ata tərəfdən özünü seyid Əli nəsli sayır və bu nəsil şəcərəsi ilə fəxr edirdi. Ana tərəfdən isə o, Türkman Həsən bəy Ağqoyunlunun nəvəsi idi və haqlı olaraq özünü bu sülalənin qanuni varisi hesab edirdi... Dövrün bütün tarixlərindən məlum olduğu kimi, onun tərəfdarları da əsasən türkman və tatar tayfalarından olanlar idi... Fars dili Osmanlı imperiyasında və Hindistanda siyasət və ədəbiyyat dili olduğu bir dövrdə Şah İsmayıl türk dilini İran sarayının rəsmi dili etmişdi. Hətta o özü də yalnız türk dilində şeirlər yazırdı. Nəticədə türk dili Səfəvilər sarayında elə geniş yayıldı ki, bu sülalənin hakimiyyətinin sonunadək sarayın rəsmi dili olaraq qaldı... Qızılbaşlar özlərini türk mənşələrinə, əsil-nəcabət və ad-sanlarına görə İranın yerli əhalisindən yüksəkdə tutur, onları həqarətlə tatlar və taciklər adlandırırdılar".
Qeyd edək ki, tarix boyu fars etno-siyasi sistemindən və dövlətçilik ənənələrindən, irançılıq dini, əxlaqi və siyasi baxışlar sistemindən fərqlənən Azərbaycan dövlətçilik sistemi üzərində qurulan və tariximizin şah əsəri olan Səfəvi dövlətini "İran milli dövləti"nin sələfi hesab etmək elmi cəhətdən məntiqsiz, məntiqsiz olduğu qədər də gülüncdür.
Tarixlər boyu Azərbaycanda siyasi hakimiyyət və yaxud müstəqillik uğrunda mübarizə aparan siyasi şəxsiyyətlər azərbaycançılıq siyasi təfəkkürünə sahib olaraq bu düşüncəni real gerçəkliyə çevirməyə çalışmışlar. Bunu Səfəvi dövlətinin qurucusu İsmayıl Xətainin hələ Gülüstan qalasını mühasirədə saxlayarkən cənubdan Ağqoyunlu hökmdarı Əlvənd Mirzənin böyük ordu ilə gəldiyini görüb, əyan-əşrəfindən "sizə Gülüstan qalası lazımdır, yoxsa Azərbaycan taxt-tacı?" deməsi də bir daha sübut edir.
Azərbaycan Səfəvi dövlətinin yaranmasından yüzillər sonra dahi Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini (1918-1920) yaratması da azərbaycançılığın tarixi və siyasi bir dövlətçilik məfkurəsi olaraq yaşadığını, zaman-zaman bu məfkurə əsasında Azərbaycan dövlətçilik sisteminin qurulduğunu və siyasi varislik prinsipinə əsasən bir-birini əvəz etdiyini görürük.
Məhz bu baxımdan Azərbaycan Səfəvi dövlətinin varisi, bu dövlətin siyasi və mənəvi təməlləri üzərində qurulan və Azərbaycan türklərinin dövlətçilik ənənələrini özündə ehtiva edən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətidir.
... Tarixdə heç zaman qaliblər mühakimə olunmurlar. Azərbaycan dövlətçilik tarixində Səfəvilər sülaləsi qaliblər sırasında yer almaqdadır. Bu dövlətin qurucusu Şah İsmayıl Azərbaycan dövlətçiliyinə 3,5 milyon kv.km. əraziyə malik bir siyasi miras qoymuş, bu siyasi mirasın 550 min kv.km. tarixi Azərbaycan torpaqları olmuşdur. Bu mirasa nə dərəcədə sahib çıxmaq ondan sonrakı nəsillərin və bu gün də bizlərin mövqe və fəaliyyətinin məntiqi nəticəsidir. Ona görə də Azərbaycan Səfəvilər dövlətinin qurucuları olan sülaləni ittiham etmək əvəzinə, bu sülalənin bizə miras qoyduğu böyük bir siyasi və mədəni sərvətə sahib çıxmaq haqqında düşünməliyik...
Mübariz AĞALARLI
AMEA Tarix İnstitutunun
aparıcı elmi işçisi,
tarix üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2016.- 8 noyabr.- S.6.