IV Bakı Beynəlxalq Teatr
Konfransının yaşatdıqları
Bakı
son illərdə beynəlxalq tədbirlərə,
yarışlara, konfranslara ev sahibliyi etməyə
alışıb artıq.
Təkcə
bu il ölkəmizdə keçirilən,
baş tutan tədbirlərin sayını itirmişik. Bu cür nüfuzlu, dünya sənətşünasları
arasında tanınan tədbirlərdən biri də Bakı
Beynəlxalq Teatr Konfransıdır. Konfrans
2010-cu ildən başlayaraq, hər iki ildən bir
keçirilir. Bu il artıq IV dəfədi
baş tutan Bakı Beynəlxalq Teatr Konfransı hələ
hazırlıq prosesində sənətsevərlərə bir
çox yeniliklər, uğurlar vəd edirdi. Qəzetimizin
ötən şənbə saylarında yayımlanan məqalələrimdə
Konfransın tarixindən, keçdiyi yoldan geniş bəhs
etmişdim. Elə ilk toplantılarından
uğur qazanan, dünyanın diqqətini cəlb edən Teatr
Konfransı bu dəfə həm qonaqların sayına, həm
də mövzuların genişliyinə, dərinliyinə
görə öncəkilərdən seçilir. Hələ konfransın rəsmi
açılış mərasimindən bir gün öncə,
noyabrın 6-da keçirilən treninq-seminarlar, təqdimat mərasimi
izləyicilərdən ötrü xeyli səmərəli
oldu.
"Karri
Marqolis metodu" - ispaniyalı aktyor Boris Daussa-Pastorun enerjili dərsi
Artıq
vurğuladığım kimi, Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi, Teatr Xadimləri İttifaqı və Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının təşkilatçılığı,
Bakı Beynəlxalq Multikulturalizm Mərkəzinin dəstəyi
ilə keçirilən IV Bakı Beynəlxalq Teatr
Konfransının proqramına müxtəlif mövzular
üzrə seminar-treninqlər də daxildir. Tanınmış ispan aktyoru, Beynəlxalq
Teatr Tədqiqatçıları Federasiyası İdarə
heyətinin üzvü Boris Daussa-Pastor gənc teatr
aktyorları üçün seminarı S.Vurğun adına Azərbaycan Dövlət Rus Dram
Teatrında keçdi. Daussa-Pastorun təqdimatında "Karri
Marqolis metodu" ilə tanış olmaq
ilk baxışdan qəribə görünürdü. Elə qonağımız özü də bu qəribəliyi
öncədən etiraf etdi. Lakin onu da
söylədi ki, bu zahirən qəribə hərəkətləri,
enerji məşqlərini ardıcıl etdikcə, onların
növbəti mərhələsinə keçdikcə səriştə
çoxaldıqca nəticə də əldə olunur. Yəni bu pərakəndə hərəkətlərin
səhnədə faydasını görmək olur. Gənc aktyorların bu yeni metoda həvəslə
yiyələnmək istəkləri, həm də ingilisdilli
qonaqla polemikalara girmələri, suallar verib öz müstəqil
rəylərini bildirmələri seminarı daha da
qızğın, maraqlı edirdi. Arada
fürsət tapıb gənc aktyorlarımızdan bu cür
seminarlar haqda fikirlərini öyrəndim. Gənc
Tamaşaçılar Teatrının aktrisası Asya
Atakişiyeva bu seminarın çox yerinə
düşdüyünü söylədi: "Əlbəttə,
biz hamımız ali təhsil
almışıq. Stanislavskinin metodu ilə
öyrənmişik çox şeyləri. Bu seminarda da bəzi şeylər tanışdı
bizə. Amma hər halda bu da yeni bir
yanaşmadı. Məsələn, elə
bu günlərdə mən bir rol haqqında
düşünürdüm, daha doğrusu bir aktyorun oyununa
baxıb fikirləşirdim ki, nədənsə aktyor səhnədə
boş görünür. Ümumiyyətlə,
bu məqam məni çox narahat edir. Necə etmək ki,
səhnədə hər an dopdolu
görünmək. Bu gün əxz etdiyimiz metod
məhz bunu öyrədir, içini enerjiylə
doldurmağı, lazım olmayan enerjidən azad
olmağı". Gənc
Tamaşaçılar Teatrının başqa bir gənc
aktyoru Anar Seyfullayev də seminara qatılanlar içərisində
idi və o da öz növbəsində bütün
bunların əhəmiyyətli olduğunu vurğuladı.
Seminarı, gənc aktyorların enerji məşqlərini
izləyənlərdən biri də Azərbaycan Dövlət
Mədəniyyət və İncəsənət Universitetinin
rektoru, sənətşünaslıq doktoru Fərəh
Əliyeva idi.
Fərəh xanımla söhbətimizdə o, bu cür tədbirlərin,
görüşlərin, təcrübə mübadilələrinin
faydasını xüsusi vurğuladı: "Beynəlxalq təcrübəni
öyrənmək, dünya teatrında gedən proseslərlə
tanış olmaq baxımından belə konfranslar çox əhəmiyyətlidir.
Sabahdan başlayaraq bizim universitetin əməkdaşları
da plenar iclaslara qatılacaqlar. Məncə,
bu konfrans teatr tənqidçiləri, sənətşünaslıq
üzrə tədqiqatçılar üçün
maraqlı olacaq. Daussa-Pastorun treninqi
haqqında onu deyə bilərəm ki, bu, çox maraqlı
bir metoddur. Daha öncələr bu aktyor
bizim universitetin tələbələrinə də belə
treninq keçib. Biz baxıb
görürük ki, illər öncədən bildiyimiz,
aktyorluq məktəbimizdə istifadə olunan metodlar dünya
tərəfindən də qəbul olunur, ayrıca metod kimi
öyrədilir. Bu, şübhəsiz ki
özünəgüvən hissini artırır. Və bir daha təsdiq olunur ki, Azərbaycanda incəsənət
məktəbi çox dərin və zəngin ənənələrə
malikdir".
Boris
Daussa-Pastorun seminarında ən mübahisəli və
düşündürücü məqam aktyorluğun,
ümumiyyətlə, incəsənətin dəqiq sənət
olması, az qala riyaziyyat kimi konkret sənət
olması haqda fikirləri idi; yəni zamanla istedadın itilənməsi,
hansısa ilahi qüvvə tərəfindən bəxş
olunmuş bacarığın dərinləşməsi. Elə
bunları düşünərək seminardan
çıxıb özümü Dövlət Musiqili
Teatrına çatdırdım və burda artıq yeni bir sualla,
mövzu ilə qarşılaşdım: "Teatr
teatrşünasdan nə gözləyir". Suala
cavabı isə tanınmış rusiyalı teatrşünas
Pavel Rudnev tapmalı idi.
Teatr
teatrşünasdan nə gözləyir...
Teatr tənqidçisi
və meneceri Pavel Andreyeviç Rudnev A.P.Çexov adına Moskva Akademik Bədaye Teatrı (MABT) bədii
rəhbərinin köməkçisi, teatrın xüsusi layihələr
üzrə Məktəb-studiyasının rektorudur. Teatrşünas olaraq müasir dramaturgiya üzrə
ixtisaslaşıb. Bir neçə
kitabın müəllifidir.
Pavel
Rudnev çıxışına sualla başladı:
"Teatr teatrşünaslardan nə gözləyir?" Və etiraf etdi ki, əslində teatrşünaslar
olmasa da, teatr olar, tamaşalar qoyular. Amma... Bütün məsələ də bu
"amma"dadır. Cənab Rudnevin məruzəsindən
belə başa düşdük ki, teatrşünasın bu-
günki, çağdaş durumda əsas vəzifəsi
teatrla tamaşaçı arasında körpü olmaqdı,
tamaşaçını teatrla doğmalaşdırmaqdı.
Söylədiyinə görə hər gün iki yeni pyes
oxuyan bu teatr bilicisi teatrşünasın "Nə pisdir və
niyə pisdir?" sualının cavabını bilməli
olduğunu dedi. Yəni əslində hər kəsin
müəyyən bir zövqü var və baxdığı
film, ya tamaşa haqqında rəy söyləyə bilər.
İndiki sosial media əsrində isə bu
düşüncələrini asanlıqla yaya, geniş
kütləyə çatdıra bilər. Lakin peşəkar teatrşünasın elə əsas
üstünlüyü məlumatlı olmasında, teatr
tarixini, nəzəriyyəsini bilməsindədir. Bir də zamanla teatr rejissorlarının,
direktorlarının, aktyorlarının inamını
qazandıqdan sonra teatrşünasın yazıları daha
çox səs-küyə səbəb olur. Bir sözlə, teatrşünas, xüsusən də
teatr tənqidçisi davamlı olaraq teatr prosesində
özünü təsdiq etməlidir.
Qonağımız qonşu dövlətdə, Rusiyada sənətin
vəziyyətindən, ötən illərə nisbətən
zəiflədiyindən,
sıxışdırıldığından da
danışdı: "Son dövrlərdə rus teatr tənqidçiliyi
ciddi şəkildə zəifləyib və indən belə
heç bir teatrşünas 20-30 il əvvəl olduğu kimi
oxucu auditoriyasını yığa bilməyəcək. İstəsək də, istəməsək də,
bu, belədir. Üstəlik,
teatrşünaslara qonorar ödənilməməsi problemi də
var".
Pavel Rudnevlə iki saat sürən söhbətlərdən,
polemikalardan sonra teatr-teatr tənqidçisi münasibətləri
haqqında müxtəlif qənaətlərə gəldik. Sonda
qonağımız onu da söylədi ki, müasir dünyada
teatr kütləvi sənət olmaqdan çıxıb elitar
sənətə çevrilib, üst səviyyə
insanların maraq dairəsindədir.
"İrəvan
xanlığı" kitabı... Tarixi həqiqətlərimiz
ərəb dilində
Dəfələrlə vurğulanıb ki, bu cür
konfransların keçirilməsi təkcə sənətin
inkişafı, yeni mədəni əlaqələrin
qurulması baxımından yox, həm də tariximizin, həqiqətlərimizin
dünyaya çatdırılması baxımından da son dərəcə
mühümdür. Builki konfrans çərçivəsində Mirzə Fətəli
Axundzadə adına Azərbaycan Milli
Kitabxanasında "İrəvan xanlığı: Rusiya
işğalı və ermənilərin Şimali Azərbaycan
torpaqlarına köçürülməsi"
kitabının ərəb dilində nəşrinin təqdimatı
keçirildi. "İrəvan
xanlığı" kitabı 2012-ci ildə Dövlət
mükafatına layiq görülüb. Nəşrin elmi
redaktoru institutun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü Yaqub
Mahmudov, ərəb dilinə tərcüməçisi Abd
Ər-Rəhman Əl-Xamissi, ərəbcə nəşrin məsul
redaktoru Bakı Dövlət Universitetinin dosenti Gülnur
Mahmuddur. Bu kitab ingilis, rus, rumın, italyan, ispan
dillərinə tərcümə olunub. 2015-ci ilin may
ayında İtaliyanın Turin şəhərində
keçirilən beynəlxalq kitab yarmarkasında nəşrin
italyan dilində tərcüməsinin təqdimatı olub.
Milli Kitabxanada keçirilən tədbirdə Mədəniyyət
və turizm nazirinin müavini Ədalət Vəliyev də
İrəvan xanlığının tarixindən
danışdı, həmçinin İrəvanda
yaradılmış İrəvan Azərbaycan Dövlət
Dram Teatrının fəaliyyətindən söz
açdı, söylədi ki, 1988-ci ildən qaçqın
düşən bu teatr bu gün paytaxtda fəaliyyətini
davam etdirir.
Daha sonra
Milli Məclisin deputatları Fəzail İbrahimli, Aydın
Mirzəzadə, Hüseynbala Mirələmov, Xarici İşlər
Nazirliyinin xüsusi tapşırıqlar üzrə səfiri
Şahin Abdullayev, BDU-nun dosenti Gülnur Mahmud və digər
çıxış edənlər də İrəvan
torpağının qədim Azərbaycan torpağı
olduğu barədə tarixi gerçəkliklərin dünya
ictimaiyyətinə daha ətraflı
çatdırılmasının vacibliyindən bəhs etdilər.
Qonaqlar
üçün tamaşa: "Ölülər"
Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
oynanılan "Ölülər" tamaşası son
dövr Azərbaycan teatr yaradıcılığında ciddi
hadisədir. Bu dəfə xaricdən gələn müxtəlif
teatrşünaslar, sənət biliciləri üçün
bu tamaşanı oynamaq, onlara yüz ildən çox zaman
keçməsinə baxmayaraq hələ də
düşündürən, aktual bir əsəri göstərmək
son dərəcə maraqlı idi. Daha
doğrusu maraqlı olan onların reaksiyalarıydı. Tamaşadan əvvəl quruluşçu rejissor Azər
Paşa Nemətlə söhbət edirik. Sualımı
bir az qəribə qoyuram deyəsən: Biz
qonaqlara niyə məhz Mirzə Cəlili göstərməliyik,
niyə məhz "Ölülər" əsərini? Azər
müəllim bir az düşünüb əslində
bu gün teatr repertuarında olan bir neçə tamaşa ilə
qonaqları təəccübləndirə bilərdik - deyir. Amma niyə Mirzə Cəlil və niyə
"Ölülər"? "Ona görə
ki, Mirzə Cəlil dahidir. Onun yazdığı bu əsərə
baxanda biz yüz il əvvəlki Azərbaycan
kəndini görürük. Avamlığa acıyırıq,
cahillikdən qanımız qaralır, ürəyimiz
ağrıyır. Həm də
böyük yazıçının bütün bunları
necə gözəl, dəqiq yazmasına heyrətlənirik.
Amma məsələ burasındadır ki, Mirzə
Cəlilin yazdığı dünyəvi bir əsərdir,
dünyəvi bir mövzudur. Bu yüz il
əvvəlki Azərbaycan kəndinin yox, bugünki
dünyanın problemini göstərir. Məgər
bu gün dünyanın hər yerində Şeyx Nəsrulla
yoxdur? Var! Yenə yalançı,
fırıldaqçılar var. Yenə ölüləri
"dirildirlər", yenə sadə insanları
aldadırlar. Mirzə Cəlilin mesajı hər
kəsə, dünyaya ünvanlanıb. Biz
də istədik ki, müxtəlif xalqlardan olan qonaqlar bu
mesajı səhnədən eşitsinlər".
... Səhnədən eşitdiklərimiz isə
doğrudan da heyrətamizdir. Mirzə Cəlilin
böyük ideyası, rejissorun həlli və bunu məharətlə
ifa edən aktyorlar. Bu yerdə bir məqamı
da vurğulamaq istərdim. "Ölülər"in
bu quruluşu artıq neçə aydır ki, teatr səhnəmizdədir
və mən də bir çox başqa tənqidçilər
kimi bu tamaşa haqqında müsbət resenziya
yazmışam. Amma etiraf eləməliyəm
ki, bu dəfə tamam yeni məqamlar, detallar gördüm
tamaşada. Bir sözlə zaman
tamaşanın xeyrinə işləyib. Xüsusən
də Kefli İskəndəri oynayan Anar Heybətovun oyunu xeyli
təkmilləşib. Teatrşünas Pavel Rudnevlə söhbətimizdə
o da aktyor oyununu bəyəndiyini söylədi: "Bu əsərlə
tanışam və klassik bir nümunə olduğunu bilirəm.
Məni tamaşada məhz aktyor oyunu təsirləndirdi.
Kefli İskəndər və Şeyx Nəsrullanın
ifaçıları rollarının öhdəsindən
yaxşı gəldilər".
...Sonda
İskəndərin monoloqundan sonra zalda alqış qopur. İskəndər işığa doğru gedir və
tamaşa bitir. Qara Qarayevin musiqisi, Mirzə
Cəlilin sözü insanın içini qürurla doldurur.
Axı yüz illər öncə həyatı,
zamanı, dərdlərimizi belə açıq və gözəl
şəkildə deyə bilən sənətkarlarımız
vardısa, bu gün də belə böyük sənət
bayramını keçirəcək gücümüz varsa,
niyə qürurlanmayaq?!
Elə sabahkı
açılış mərasiminin də əsas ideyası bu
olacaq məncə... Tariximizin qədimliyini, sənətimizin
zənginliyini, təbiətimizin gözəlliyini və
bugünki ölkəmizin gücünü, nüfuzunu qısa
vaxtda hər kəsə anladacayıq.
Konfransın
rəsmi açılışı
Azərbaycan Dövlət Musiqili Teatrının foyesində
ötən beynəlxalq teatr konfranslarından bəhs edən
fotosərgi və Milli Kitabxana tərəfindən təşkil
edilən kitab sərgisi nümayiş olunurdu. Təntənəli
açılış mərasimi bir çox məqamları, əsasən
də əvvəldə təqdim olunan kompozisiyalarla yadda
qaldı. İlk baxışdan pərakəndə,
bir-biriylə sanki əlaqəsi olmayan bu səhnəciklərin
hər birinin alt qatında bir məna, bir ideya gizlənirdi.
Çox qısa və dinamik formada kimliyimizi,
tariximizi, sənətimizi anlatmaq. Mədəniyyətimizin
necə çoxqatlı olmasını göstərmək,
musiqi, rəqs, rəssamlıq, memarlıq, teatr sənət
incilərini lakonik, yığcam şəkildə göstərmək. Bəstəkar Fərəc
Qarayevin "Qobustan kölgələri" baletiylə qədimliyimiz,
tariximiz, Qara Qarayevin "Yeddi gözəl"i, Üzeyir
Hacıbəylinin "Arazbarı"sı ilə musiqimizin
milliliyilə yanaşı dünyəviliyi də ifadə
olundu. Eyni zamanda Şekspirin Hamletinin
monoloqu, Lermontovun "Maskarad"ından fraqment də
dünya sənət incilərinə münasibətimizi sərgiləyirdi.
Bütün bunların fonunda, böyük ekranda göstərilənlər,
ötən teatr konfranslarının kadrları, eyni zamanda təbiət
mənzərələrimiz, dövlətin sənətə
qayğısını əks etdirən kadrlar, ümummilli
liderin teatrlara, sənət adamlarına sevgisini göstərən
foto, video-materiallar, Prezident İlham Əliyevin teatrlara
qayğısını əks etdirən, yeni təmir olunan
teatr binalarının açılış mərasimlərindən
kadrlar - bütün bunlar bir sözlə desək sadəcə
Azərbaycanı ifadə edirdi. Belə qısa
vaxtda özümüzü, sənətimizi, ölkəmizi bu
cür dəqiq ifadə edən ayrı bir səhnə əsəri
düşünmək mümkünsüzdü.
Mini-tamaşadan sonra Azərbaycan Respublikasının millətlərarası,
multikulturalizm və dini məsələlər üzrə
dövlət müşaviri Kamal Abdulla tədbir
iştirakçılarını salamladı və Prezident
İlham Əliyevin konfrans iştirakçılarına
ünvanladığı müraciətini diqqətə
çatdırdı. Məktubda deyilirdi: "İnanıram ki,
"Multikulturalizm və teatr" mövzusunda keçirilən
konfransa toplaşmış görkəmli teatr peşəkarları
tədbir çərçivəsində qarşıya qoyulan
bir çox məsələlərin həllinə nail
olacaqlar. Dostluq, qardaşlıq nümunəsi
olan multikulturalizm ideyalarının teatr kimi möhtəşəm
mədəniyyət abidəsinin köməyi ilə
dünyaya yayılmasına şərait yaradılacaq".
Prezident İlham Əliyevin müraciətindən sonra Mədəniyyət
və turizm naziri Əbülfəs Qarayev də konfrans
iştirakçılarını salamladı. Konfransın əhəmiyyətindən
söz açdı: "Müxtəlif ölkələrdən
teatr xadimlərinin yenidən bir araya gəlməsi və belə
bir tədbirin Bakıda keçirilməsi bizdə qürur
hissi doğurur. Müasir teatr problemlərinin
araşdırılması təqdirəlayiq haldır. Bu gün Azərbaycan həm də tolerantlıq və
multikultural ənənələri ilə tanınan ölkədir.
Respublikamızda yaşayan müxtəlif
xalqların nümayəndələri öz ana dillərində
danışır və mədəniyyətlərini
inkişaf etdirirlər. Biz çox
şadıq ki, bu gün Azərbaycan təkcə enerji
daşıyıcı ilə zəngin olan bir ölkə kimi
deyil, həm də tolerant dövlət kimi tanınır.
Çünki ölkəmiz əsrlər boyu
çoxmillətli, qonaqpərvər diyar olmuşdur. Tarixən burada yaşayan xalqlar və icmalar özlərini
azad, təhlükəsiz hiss etmişlər. Hazırda respublikamızda yaşayan müxtəlif
xalqların nümayəndələri ölkənin
tamhüquqlu vətəndaşları kimi respublikanın
ümumi inkişafında xidmətlərini əsirgəmirlər.
Təsadüfi deyil ki, 2016-cı il dövlət
başçısı İlham Əliyev tərəfindən
"Multikulturalizm ili" elan edilib. Bu kontekstdə
həyata keçirilən tədbirlər teatr sahəsini də
əhatə edir".
Nazir
teatrın tarixindən, keçdiyi inkişaf yolundan da söz
açdı: "O vaxtdan düz 144 il keçir. Bu zaman kəsiyi ərzində Azərbaycan
teatrının siması və statusu dəyişib, bədii
axtarışları, yaradıcılıq yönü kamilləşib.
Milli teatr sənətinin təkamülündə
müstəsna xidmətləri olan görkəmli sənət
fədailəri - aktyor və rejissor nəsli yetişib,
repertuar siyasəti formalaşıb. Beləliklə
də teatr sənəti Azərbaycan xalqının milli mədəni
dəyərlərinin qorunması, təbliğ olunması,
mütərəqqi ideyaların aşılanması
missiyasını həyata keçirməyə
başlayıb".
Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının vitse-prezidenti, Milli Məclisin
Mədəniyyət komitəsinin sədri, akademik İsa Həbibbəyli,
Beynəlxalq Qara Dəniz və Xəzər Dənizi Əməkdaşlıq
və Tərəfdaşlıq Fondunun vitse-prezidenti, şahzadə
Zolani Mkiva (CAR), Beynəlxalq Teatr Tədqiqatları
Federasiyasının prezidenti Cin Qrehem Cons (ABŞ) və Beynəlxalq
Teatr İnstitutunun ərəb ölkələri üzrə təmsilçisi
İbrahim Assari (Səudiyyə Ərəbistanı)
çıxış edərək konfransın əhəmiyyətindən
danışdılar və tədbirin
işinə uğurlar arzuladılar.
Qısa fasilədən sonra konfrans müxtəlif teatr
mütəxəssislərinin çıxışlarıyla,
polemikalar və müzakirələrlə zəngin olan plenar
iclaslarla işini davam etdirdi.
PƏRVİN
525-ci qəzet.-
2016.- 8 noyabr.- S.4.