Mühacirət ədəbiyyatının
təşəkkülü, problemləri, şəxsiyyətləri
“AZƏRBAYCAN MÜHACİRƏT ƏDƏBİYYATI” SİMPOZİUMUNUN 25 İLLİYİNƏ
LEGİON
ƏDƏBİYYATI
Postcümhuriyyət dövrü Azərbaycan ədəbiyyatını
tədqiq edərkən proletar ədəbiyyatı ilə
yanaşı, milli, istiqlal ruhlu ədəbi-bədii nümunələrin
də yazıldığını, lakin onların bu ədəbi
prosesdə ya ədə-bi dövriyyəyə daxil
olmadığını (sərt Sovet senzura şərtləri
əsasında), ya da ayrı-ayrı sətiraltı, yaxud rəmzi
mənalarda ifadə olunduğunu qeyd etmişdik.
Bolşevizmə qarşı yazılan və ya milli
ruhlu, Azərbaycanın azadlıq, müstəqillik
amalını yaşadan əsərlər isə əsasən
ölkədən kənarda- mühacirətdə işıq
üzü görürdü. 20-ci illərdə Gültəkin
(Əmin Abid), Əhməd Cavad və Ümgülsümün
Türkiyədə dərc olunan şeirləri, eləcə də
Azərbaycan mühacirət mətbuatının nəşri
(“Odlu yurd, “Yurd bilgisi”, “Qafqaziyə”, “Azərbaycan” və s.) bədii təfəkkürdəki bu mübarizə
xəttini davam və inkişaf etdirməkdə mühüm
rol oynayır. Sosrealizm arealında intişar
tapmayan ideya və düşüncələr, həqiqətlər
mühacirət mətbuatında və ədəbiyyatında
bu və ya digər şəkildə öz ifadəsini
tapırdı. Mühacirətdə yaranan ədəbi-bədii
nümunələrinin mövzu və problematikasını, əsasən
vətən, xalq, milli məfkurə, qürbətçilik, həsrət
kimi duyğular, düşüncələr yer alırdı
ki, bu da Azərbaycanın milli müstəqilliyi,
azadlığı uğrunda mübarizəni sönməyə
qoymurdu. Azadlığın, müstəqilliyin,
milli ruhun Azərbaycan xalqının ideya-estetik,
düşüncə-məfkurə yaddaşında
yaşaması işində legion ədəbiyyatı da
özünəməxsus yer tutur. Məhdud dairədə
yaranmasına və yayılmasına rəğmən, legion ədəbiyyatı
xalqı yenidən yaddaşına qaytardı; müstəqillikdən
iyirmi il keçdikdən sonra xalqın
azadlıq duyğularını inamla ifadə etdi,
bolşevizmin əsarətinə, qadağalara, repressiyalara
qarşı çıxdı. Bu cəhətdən
Azərbaycan legion ədəbiyyatını siyasi mühacirət
dünyagörüşünün bədii ifadəsi hesab etmək
olar.
Legion ədəbiyyatı nədən mühacirət ədəbiyyatının
bir qolu, parçası hesab edilməlidir? Hər
şeydən əvvəl, legionçular da siyasi mühacirətin
bir hissəsi kimi, Azərbaycanın müstəqilliyi
uğrunda mübarizə aparırdılar.
Zorən
cəlb olunduqları müharibədə cəbhə dəyişdirərək
iyirmi il əvvəl itirdikləri
istiqlalı qazanmaq uğrunda çalışırdılar. Legion ədəbiyyatı da öz qidasını
birbaşa siyasi mühacirətin nəzəri-ideoloji
düşüncəsindən alırdı.
Bundan başqa legionluların içərisində 20-ci
illər mühacirlərinin də bəzi nümayəndələri
yer almışdı. Bütün bunlarla yanaşı, onlar vətəndən
uzaqlarda bədii düşüncədə milli ruhu, istiqlal
duyğusunu yaşatmaqla yanaşı, həm də mübarizə
aparırdılar. Legion ədəbiyyatı
Türkiyədə yaranan mühacirət ədəbiyyatı
kimi, Azərbaycan dilində yazılır (bəzi hallarda alman
dilində) və məhdud dairədə yayılırdı.
Eyni zamanda, mühacirət ədəbiyyatı
kimi, əsasən, “Azərbaycan ideya”sına xidmət edirdi.
Məsələ burasındadır ki, legionerlər
mühacirətdən deyil, Sovet Azərbaycanından İkinci
Dünya müharibəsinə getmişdilər. Yəni Sovet tərbiyə
sistemindən çıxsalar da, vətəndən kənarda
siyasi mühacirətin təsiri altında mübarizə
aparırdılar. Tarixi və hərbi
şərait onları mənsub olduqları cəbhəni dəyişdirmək
zərurəti qarşısında qoymuşdur. Müharibənin ilk aylarından almanlara əsir
düşən azərbaycanlıların yaratdıqları
legionda ədəbiyyat həm də bir təbliğat vasitəsinə
çevrilir. Azərbaycan legionerlərinin
başçılarından olan F.Düdənginskinin verdiyi məlumatda
deyilirdi: “Almaniya tərəfə keçən azəri
türklərinin sayı 150 min, bütün türklərin və
başqa qafqazlıların sayı isə milyona
çatırdı”. İkinci Dünya müharibəsi illərində əsir
düşmüş əsgərlər (rus, gürcü, azərbaycanlı,
tatar, başqırd, kumık, çeçen və başqa
xalqların nümayəndələri) Almaniyada təşkil
olunmuş legionlarda toplaşır, öz xalqlarını
bolşevik əsarətindən qurtarmaq üçün səy
göstərirdilər. Hərbi əsirlər
arasında keçirilən mədəni kütləvi tədbirlər,
aparılan təbli-ğatlar tezliklə bu hərbi əsirləri
öz xalqlarının müstəqilliyi uğrunda mübarizəyə
qoşur. SSRİ-də yaşayan
xalqların dilində gündəlik verilişlərdə
kommunist siyasəti və idarə edilməsi pislənilir, əsarətdə
olan xalqlar müstəqilliyə hazırlanırdı.
Burada işləyənlərin bir çoxu 20-ci illərdə
Avropaya köçmüş mühacirlərdən, bir hissəsi
isə hərbi əsir düşmüş legionerlərdən
ibarət idi.
Atabəy, doktor Məmməd Alazan, Məmməd Tuqay, Fuad
Əmircan, Məryəm xanım Hur, Zöhrabov Kəsəmənli,
Məmməd Kərimov, Tofiq Orucəliyev, Şamil Əzizov,
Zöhrə Rəhimbəyova və başqa müəlliflərin
hazırladıqları materiallarda reportajlarda (bu materiallar Azərbaycan
dilində dərc olunurdu) mühacirlər və hərbi əsirlər
Vətən, xalq təəssübü yaşadılır,
müstəqillik, tezliklə vətənə dönmək
fikirləri aşılanır-dı. Müharibə
dövründə “Milli Birlik”, “Türk birliyi” jurnalları,
“Hücum”, “Azərbaycan” qəzetləri, “Bizim
döyüş vərəqəsi”ndə dərc olunan
materiallar, dövrünün bədii düşüncəsini
qiymətləndirmək baxımından zəngin material verir.
Təkcə azərbaycanlıların deyil, qeyri millətlərin
də əsir düşənlərinin çoxluğu
almanları bir legion ətrafında birləşdirmənin zərurətinə
inandırmış və legionlar təşkil olunmuşdu. Legionçuların təşkil
olunmasında siyasi mühacirətin Sovetlərinin sonunun gəlib
çatması və Azərbaycanın yenidən öz milli
müstəqilliyinə qovuşması ideyası da
mühüm iş görmüşdü. Az
bir vaxtda təşkil olunan legionlar nəinki
formalaşmağa, hətta döyüşlərdə
uğur qazanmağa belə imkan tapmış, göstərdikləri
şücaətə görə almanların orden və
medallarına layiq görülmüşdü. Belə
bir siyasi-ideoloji təşkilatlanmanın ardından
legionçuların ədəbi, bədii düşüncəsinin
yaranması tamamilə qanunauyğun idi və Azərbaycan
legionçularının həm öz
yaradıcılığında, həm də müxtəlif
şairlərin (onların arasında Sovetlərdə
yaşayanlar da var idi) əsərlərində öz ifadəsini
tapırdı.
Azərbaycanın coğrafiyasından kənarda belə
bir bədii düşüncənin yaranması milli ədəbi
düşüncənin inkişafına bu və ya digər dərəcədə
təkan verirdi. AMEA-nın müxbir üzvü N.Cəfərovun
qeyd etdiyi kimi, “Azərbaycan Sovet ədəbiyyatının
çiçəkləndiyi dövrdə belə onun geniş
mənada coğrafiyasından kənarda milli ideallardan doğan
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövrünün bilavasitə
varisi olan ədəbiyyat da yaranmışdır”. Bir mərhələ kimi səciyyələndirdiyimiz
xammal şəklində olan bu ədəbi materialları ədəbi
dövriyyəyə daxil etməklə ədəbi-bədii
fikrin bütövləşməsinə şərait
yaranır. Onsuz da çərçivəli, ziqzaqlı
bir inkişaf yolu keçən “Sovet” ədəbiyyatının
ayrı-ayrı mərhələlərində görünən
boşluqlar sosrealizm metodunun prinsiplərindən kənarda
yaranan ədəbi-bədii məhsullar (bədii keyfiyyəti və
ideya, poetika məsələləri başqa bir söhbətin
mövzusudur) hesabına nə vaxtsa bərpa
olunmalıydı...
Ayrı-ayrı areallarda, fərqli siyasi şərtlər
daxilində meydana gəlsə də, bu nümunələr
bütövlükdə XX əsr ədəbi-bədii fikrinin
inkişaf mərhələlərini tamamlamış olur. Sovet
senzurasının ağır məngə-nəsindən
süzülüb çıxmayan və yaxud rejimin xofundan əksər
hallarda elə bələkdəcə boğulan, sənətkarın
qəlbində qalan, sənətə çevrilməyən
duyğu və düşüncələr bu və ya digər
şəkildə legion ədəbiyyatında üzə
çıxır. Bu nümunələr legion həyatı
yaşamış, özlərini ictimai mücadilənin mərkəzində
hiss etmiş, Vətəni yadlardan xilas etmək haqqında
düşünmüş vətənpərvərləri
ürək döyüntüləri, könül
çırpıntıları olmaqla yanaşı, həm də
xalqın, millətin ictimai ideallarının ifadəsidir.
Bu cəhətdən də legion ədəbiyyatı
mühacirət ədəbiyyatının bir qolunu təşkil
edir. Vətən, Ana, Torpaq, Azadlıq, Müstəqillik,
milli şüur və düşüncə və s. kimi
ictimai ideallar həm mühacirət, həm də legion
yaradıcılığından qırmızı xətt kimi
keçir.
Azərbaycan legionçuları içərisində
A.Bulaq, Alptəkin, Atilla, Leg. Avaylı, legionçu Bəxtiyarlı,
legionçu Daşqın, legionçu Dəniz, D.R. Elxan,
legionçu Ə.Camal, legionçu Əhmədov K.,
legionçu Ə.Xaspoladov, legionçu Əliş M.,
legionçu Gəncəli, Gülbaz, Gültəkin, H.Azəri,
H.Əli, H.İşıqlı, H.İ. leg. İsmail,
Hüseynoğlu, leg, Kərim, leg, Qafarlı, leg.
Q.Şirvan, legionçu Qürbətzadə, M.Baha,
legionçu Məmədvəli, legionçu Miryaqub,
legionçu Miri, legionçu M.Teymur, legionçu Münzəri
və başqa poeziya, Şuşalı, legionçu Avaylı,
legionçu Həmidov S.Z.,Yaşar Elçin, R.Vulqan, H.B. Hərdən-Birdən,
Hərdənbirçi, N.Xaspolad və başqa bədii nəsr,
felyeton və məqalələr sahəsində fəa-liyyət
göstərirdi. Bu imzalar içində gizli
imzalar da var idi.
Ancaq Almaniyada azərbaycanlıların dərc etdiyi
jurnal, qəzet və döyüş vərəqələrində
dərc olunan bədii əsərlərin hamısını
legionerlərin şəxsi yaradıcılıqlarının
məhsulu hesab etmək olmaz. Çünki burada legioner həyatı
yaşamayan Gültəkinin, Alptəkinin, Əhməd
Cavadın, Almas İldırımın
şeirləri də çap olunurdu. Görünür,
yüksək bədii, vətənpərvərlik ruhunu
aşılayan poetik nümunələrin az
olmağından idi ki (müəlliflərin arasında peşəkarlar
o qədər də çox olmamasını yada salaq), hətta
Sovet şairlərinin yaradıcılığına belə istinadlar
edilirdi. Qəzet saylarında verilən elanlar da bunu sübut
edir: “Azərbaycan yazıçılarından Hüseyn Cavid,
Əhməd Cavad, Cəfər Cabbarlı, Mikayıl
Müşfiq, Səməd Vurğun, Məmməd Rahim və
di-gərlərinin əsərlərini əzbərdən bilən
bütün azəri türklərindən bildiklərini
yazıb redaksiyamıza göndərmələrini arzu edirik. Müəyyən əsəri (məsələn,
“İblis”, “Vaqif”) bütünlüklə yazıb göndərənə
mükafat veriləcəkdir”.
Bütün bunlar həm də onu göstərir ki, Azərbaycan
Sovet şairləri kimi tanınmalarına rəğmən,
bir çox şairlərin milli ruhlu vətənpərvərlik
şeirləri legion ədəbiyyatı ilə səsləşdiyindən
(milli ruhu reallıqla ifadə etdiyindən!), istər-istəməz,
onların yaradıcılığına da müraciət
olunurdu. Bununla yanaşı, legion yazarlar gənc
olduqlarını nəzərə almış olsaq, müharibəyə
gedərkən Ə.Cavad, H.Cavid, C.Cabbarlı, S.Vurğun və
başqa şairlərin yaradıcılığından bədii-estetik
tərbiyə aldıqlarını aydın görmək olar.
Azərbaycan legion ədəbiyyatında poeziya
aparıcı janr olaraq diqqəti çəkir. Bu poetik
nümunələrdən yalnız biri poema (“Gülərin
göz yaşları”), qalanları isə müxtəlif
formalı şeirlərdən ibarətdir. Bunlar içərisində həm hecada, həm də
sərbəstdə olan şeirlərə rast gəlmək
mümkündür. Legion həyatı
yaşayanların yaradıcılığının baş
mövzusunu isə Azərbaycanın müstəqilliyi, tezliklə
işğaldan azad olmasına inam hissi tutur. Bu cəhətdən Alptəkinin “Biz və
mücadiləmiz”, Gültəkinin “Moskva” şeirlərinin dərc
olunması legionerlərin poeziyada da varislik ənənələrini
yaşatmalarını göstərir.
Yayılır
mücadiləmiz
getdikcə dərinə
Baxdıqca
gözlərimiz
İstiqlal
şəhidlərinə
Yayılır
mücadiləmiz
Qızıl
Moskvanın
Qanlı
üfüqlərinə
Bir qorxu
bilməyən
Hürr
azəriləriz
Könlümüzdə
dalğalanır
Dalğalı
bir dəniz
Getdikcə
alovlanır
İstiqlal mücadiləmiz.
Legion həyatında yaranan əsərlərin əksəriyyəti
Ana, Vətən, Millət üçlüyünü
özündə ehtiva edir; bu məfhumların bir-birindən
ayrı olmadığını dönə-dönə
poeziyanın əsas mövzusuna çevirirdilər. Bu şeirlərdə
ana məhəbbəti ilə vətən məhəbbəti
bir tutulurdu. Müəlliflərin
düşüncəsinə görə Ana məhəbbəti
ilə vətən məhəbbəti arasındakı birlik
döyüş meydanındakı azəri türk ümumi
döyüşçüləri-nin düşmənə
saldırdıqları birliyə oxşamalıdır. Yadda saxlamaq lazımdır ki, Vətəni qorumayan hər
hansı bir döyüşçü, deməli,
anasını qorumur. Vətən hissi
olmayan bir insanda, deməli ana hissi də yoxdur. Ana və Vətən sevgisi üzərində
hakimlik edən bir sevgi də vardır ki, o da millət
sevgisidir. Leg Ə.Xaspoladov istiqlal uğrunda canından
keçən legionerlərin ana yurdu ilə
görüşünə inamını belə ifadə edir:
Mən
ayrıldım bir axşam ən vəfalı yarımdan,
Turaclı günlərimdən, marallı
dağlarımdan.
And
içmişəm, hazıram uğrunda verməyə can,
Qoy
düşmənlər sanmasın məni kimsəsiz və tək,
Bir gün, ey ana yurdum, sənlə görüşəm
gərək.
Bir
bolşevik kabusu qapılarkən torpağıma,
Ucaltdım göylərə mən üçrəngli
bayrağımı.
Uçan
quşlar aparır Vətənə sorağımı,
Zəfər
bizim olacaq - buna əmindir ürək,
Bir gün, ey ana yurdum, sənlə görüşəm
gərək.
Əsəd Eldostunun “Görəcəkmiyəm”, “Vətən”,
“Mən vətənin, vətən mənim” şeirlərində
həyəcanla çırpınan vətən
üçün döyünür, “Ey sevimli Və-tən, ey
Azərbaycan.
Bir daha üzünü görəcəkmiyəm”
deyə sual edir. Lakin lirik qəhrəmanın ən
böyük dərdi vətəni azad görməkdir:
Bir təbii
böyük fəlakətdə - sən,
Bir yaz
içindəsən, məlamətdə - sən,
Cəllad əlində sən, bir afətdə sən.
Səni azad, sevinc görəcəkmiyəm?
Legionçular
arasında iki şairin imzası ədəbi ictimaiyyətə
daha yaxşı məlumdur; bunlardan biri “Qürbətzadə”
imzası ilə yazan məşhur qəhrəman Mehdi
Hüseynzadə, digəri isə “Daşqın” və “Aşıq
Məzahir” təxəllüsləri ilə yazan Borsunlu Məzahir
Daşqındır. Hər ikisi legionda təşviqat
və təbliğat işləri ilə məşhur
olmuş, şeirlər çap etdirmişdir. Sonralar M.Hüseynzadə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı
adı almış, M.Daşqın isə vətənə
qayıtdıqdan sonra Sibirə sürgün olunmuşdur.
Sürgündən vətənə qayıdan
şair xalq arasında populyar şeirləri ilə
tanınmış, şeir kitabları nəşr
edilmişdir.
Legionçu
Qürbətzadənin Almaniyada dərc olunan “Yar gəlir dedim”
(aşıqvari), “Görən olaydı”, “Deyiniz sevgilimə”,
“Mənim” (aşıqvari bir təcnis), “Dəli ceyran”, “Adriya
sahillərində” və s. şeirlərində vətəndən
uzaqlarda keçirdiyi hissləri, düşüncələri
qələmə alır: “sabahın səhər yeli əsəndə”,
“bəyaz üfüq al qana bulananda”, “pərvanələr
başına dolananda” nazlı yarını xatırlayır,
sevgilisinə üz tutur, onun qəbri üstə gül qoyan
zamanda təsəvvürünə gətirir. Adriya
sahillərinin gözəlliyi belə onu çəkmir,
çünki keçdiyi yollar onu yormuş, vətəndən,
Xəzərdən, sevgilisindən uzaq
düşmüşdür.
Gecə
ay üzünə salırkən işıq,
Dalğalı suyuna verir yaraşıq.
Burax bu qəmzəni
olmaram aşiq,
Çünki o Kaspinin vurğunuyam mən.
Bütün
varlığımla onun varıyam,
Müqəddəs eşqinin səcdəgarıyam.
Yazıq
ki, halım yox gəzəm, arayam,
Keçdiyim yolların vurğunuyam mən.
“Daşqın” və “Aşıq Məzahir” təxəllüsü
ilə yazan M.Axundov legion həyatında yaxından iştirak
etmişdir.
Müharibəyə qədər xalq arasında aşıq
kimi tanınmış, Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının Gəncə filialının aşıq
şöbəsinə rəhbərlik etmiş (1939),
müharibəyə çağırılmış (1941),
Kalukiyada Arzgir şəhəri yaxınlığında əsir
düşmüşdür (1942). Müxtəlif
əsir düşərgələrində olan M.Daşqın
Azərbaycan legionçularına qoşulmuşdur (1943).
O, burada dərc olunan “Azərbaycan” qəzetində müxbir
kimi fəaliyyət göstərmişdir. Berlində
keçirilən AXC-nin 25 illiyinə həsr olunmuş
yubileyində rəhbərlik etdiyi musiqi taqımı konsert
proqramı ilə çıxış etmişdir. M.Daşqın legionda gördüyü işlərə
görə III dərəcəli bürünc medalın və
alman ordusunun feldfebel rütbəsini alır. Legion həyatı boyu yazdığı şeirlər
Almaniya və İtaliyada legionların qəzetlərində dərc
olunur.
“Gözəl
qız”, “Vətən qəhrəmanına”, “Şahlar”,
“Göygöl”, “Dağlar”,”Könül nəğməsi”,
“Aşiqiyəm mən”, “Təbriz” və s. şeirlərində
vətəni, onun təbiətini, tarixi keçmişini vəsf
edir. Bəzən lirik ricətlərlə, bəzən isə
tarixə müraciətlə şair vətəni dardan
qurtarmağın yollarını arayır, “dəmir qollu”,
“polad sinəli”, “fil qüvvətli” qəhrəmanlara üz
tutur, Cavad xanın düşmənə baş əymədiyini
və son döyüşdə “Vətən”, “Millət” deyə
qəhrəmanlıqla həlak olduğunu ifadə edir və
“el uğrunda”, “haqq yolunda canlarından keçənləri
“tarixi vərəqləməyə, ürəklərdə
yanan atəşi alovlandırmağa çağırır:
Batan
günəş qəhrəmanım! Yenə Şərqdən
doğacaqdı,
Əqrəb kimi qaranlığı yurdumuzdan
qovacaqdır.
Heç
bir zaman qul olmağa məhkum etməz ....
Almalıyıq,
alacayıq qılınc ilə haqqımızı!
Azərbaycan şairlərindən Ə.Cavadın,
S.Vurğunun vətəndə Göygölə həsr etdikləri
şeirlə yanaşı, M.Daşqının “Göygöl”
şeiri də XX əsr Azərbaycan poeziyasında xüsusi
yer tutur. Vətəndən
çox-çox uzaqlarda əsirlikdə olan M.Daşqın
Göygölü də daim “kədərli, başı
dumanlı”, “halı pərişan” görür:
Ayna
camalına baxdıqca Kəpəz,
Yağışı, çiskini əskik eyləməz.
Küskün
işıq kibi dinməz-söyləməz,
Axır gözlərindən sellərin, Göygöl.
Qoşqarın
başından əksilmir duman,
Demir səbəbini
çox olmuş şoran.
Nə
hicran olaydı, nə fəsli xəzan,
Nobahar keçəydi illərim, Göygöl.
Murovda
görünən qırov qarıdır,
Boranlı qışların yadigarıdır.
Sən
çəkən elinmi ahu-zarıdır,
Niyə pərişandı halların, Göygöl?
Leg. Dənizin, leg. Ə.Camalın,
leg. Əlişin, leg. Gəncəlinin,
H.İşıqlının, Zəfər A-nın,
Şuşalının, Şahzadənin, S.Təkinin,
R.U.Ümidin, leg, Sürgünün, Sənanın,
legionçu Yıldırımın, leg,
Ucadağlının, legionçu Miskinin, M.Rahimin və
başqa şeirlərində vətən məhəbbəti,
yurd həsrəti, qəriblik, tezliklə vətəni azad edib
ona qovuşmaq həsrəti təsvir olunur. Xarakterik
cəhət budur ki, bu şeirlər cümhuriyyət
dövrü poeziyasının yolunu davam etdirir, onun qanuni varisi
kimi çıxış edərək azadlığa, müstəqilliyə,
milli bayrağa həsr edilir. Bu
le-gionçuların öz yaradıcılığında
siyasi-ictimai motivi yaşatması, mübarizəni ictimai, milli
azadlıq müstəvisinə keçirməsi deməkdir.
Leg. Məmmədin şeirində olduğu kimi:
Vuruşaq
uğrunda, keçək bir candan,
Türk oğlu qorxmasın bir damla qandan.
Qovulsun
düşmənlər Azər yurdumdan,
Taxmalıyıq sənə orda, bayrağım.
Legion poeziyasında poetik düşüncələrlə
yanaşı, siyasi motivlərin də bu qədər geniş
inikası, hər şeydən əvvəl, xaricdə Azərbaycanın
siyasi mühacirətinin təşəkkülündən və
legionçuların siyasi mühacirlərlə müntəzəm
əlaqə saxlaması nəticəsində öz fəaliyyətlərini
bu istiqamətdə qurmalarından irəli gəlirdi. Bu cəhətdən
M.Ə.Rəsulzadənin Almaniyada siyasi mühacirətin təşəkkülündə
və legionçuların bu prosesə qoşulmasında
göstərdiyi səyləri xüsusi qeyd etmək lazım gəlir.
Legionçular öz yaradıcılığında
yalnız poetik formalardan istifadə etmir, nəsr əsərləri,
felyetonlar, məqalələr də yazır, rəsm və
karikaturalar çəkirdilər. Poetik formadan ona görə
geniş istifadə olunurdu ki, poeziya bu zaman populyar olmaqla
yanaşı, kiçik həcmdə böyük mətləblər,
duyğu və düşüncələr ifadə etmək
mümkün idi. Şeir forma-sının
populyarlığı, ağızdan-ağıza düşməsi
də bu formaya müraciəti artırırdı. Bununla yanaşı, dərc olunan qəzetlərin, vərəqələrin
həcminin kiçik olması da bu janrın inkişafına təkan
verirdi.
Buna baxmayaraq, Şuşalının “Azərbaycan
adlı bir ölkə var”, “Hansı yaxşıdır”, leg. Avaylının “Haş dva o
dayte”, leg. Tağıyev, Məmmədzadə, Əliyevin
“Günahsız qurbanlar”, leg. Həmidovun “Qurban bayramını
necə keçirdik”, R.Vulqanın “Bahar çiçəkləri
içərisində”, H.B.-nin “Mədəni inqilab
üçün hərbi əmr”, “Hərdən birdənin
“ayparalı rus-lar, yaxud xaçlı müsəlmanlar”,
“Şair olub gəlmişəm”, Hərdənbirçinin
“Bakı haradadır?”, “Dərvişlik”, “Purduq”, “Həm hərdən,
həm də birdən”, hekayə, məqalə və
felyetonları, N.Xaspoladın “İkimiz” povesti, eləcə də
“Molla Nəsrəddin” ənənəsini yaşadan məzmunlu
karikaturalar legion ədəbiyyatının çoxjanrlı və
müxtəlif formalı olduğunu təsdiq edir. Bu əsərlərin çoxunda Odlar ölkəsinin
tarixi keçmişi, bu günü, təbiəti təsvir
obyekti olur, azadlıq uğrunda apardığı mübarizə-si
təqdir olunur. Vətəndə Qurban bayramı rəsmən
yasaq olduğu bir za-manda legionçular bu bayramı adət-ənənənin
tələb etdiyi kimi keçiri-rdi: “Bundan sonra molla Əliyev
Qurban bayramı haqqında çıxış edə-rək
bolşeviklərin din əleyhinə apardıqları
alçaq təqibləri qeyd et-di. Sonra şair
Daşqın çıxış edərək almanlarla azəri
türklərinin aparılan mübarizədə qalibiyyət əldə
etməklə bərabər hər bir vətən
övladının öz andına sadiq olmasını tövsiyə
etdi.
Üçrəngli yaşıl bayrağın altında vətənə doğru dönməyi və gözləri yaşlı Azərə, sevgisi olan istiqlalı aparmanı ən müqəddəs vəzifə sandı. Daşqın sözünü aşağıdakı cümlələrlə bitirib dedi: - Gələcək Qurban bayramını azad Azərbaycanımızda, ana və bacılarımızın iştirakı ilə keçirməyimizi böyük Allahdan nəsib etsin”.
Müəllif H.B.-nin “28, 28” yazısında (bunu esse adlandırmaq daha doğru olardı) 28 mayla 28 aprel müqayisə edilir və 28 mayın tariximizin xalqımız üçün müqəddəs bir gün olduğunu bildirir: “28 may! Biz sənə məftunuq, ey böyük gün. Sən bahar günəşi altında parladın. Səni biz bütün tariximizin ilk bahar müjdəçisi kimi alqışladıq. Səndə işıqla istiqlalımızın ay-ulduzlu bayrağını yüksəltdik”.
Ah, günlər, günlər,
Biriniz bizi yüksəldirkən, digəriniz alçaltdınız.
Eşq
olsun sənə, 28 may,
Nifrət
sənə, 28 aprel!
Ah, may, ah
aprel!
Baxıb təsəlli tapıram.
Zira apreldən
sonra may gəlir.
Ümumiyyətlə, XX əsr ədəbi-bədii fikir
tariximizdə özünəməxsus yeri olan bu nümunələr
həm bədii, ictimai-siyasi, həm də ideoloji baxımdan əhəmiyyətli
olduğu üçün bu əsərləri ədəbi-bədii
fikir dövriyyəsinə daxil etməyin və mühacirət
ədəbiyyatı kontekstində kompleks şəkildə
araşdırmağın zamanı çatmışdır.
Bədirxan
ƏHMƏDOV
525-ci qəzet.-
2016.- 12 noyabr.- S.18-19.