Dövlətçilik tariximizdə parlaq imzalar - Ziyadxanov qardaşları
Şəxsiyyətlər cəmiyyətin aparıcı
qüvvəsi, millətin
simasında əsas cizgilər sayılır.
Öz əməlləri ilə vətənlərinin tarixinə
imza ata bilənlər, xalqına
son nəfəsinə qədər
sədaqətlə xidmət
edənlər tarixin səhnəsində yaşamaqdadırlar
və bu yaşamaq haqqını heç kim
onların əlindən
ala bilməz.
Azərbaycanda qədim tarixi köklərə, şərəfli
şəcərəyə mənsub
şəxsiyyətlər az deyil. Belə şəxsiyyətlərdən olan İsmayıl xan və Adil
xan Ziyadxanov qardaşları Demokratik Cümhuriyyət zamanında
tanınmış dövlət
və hökumət xadimlərindən olublar.
Tarix elmləri
namizədi, BDU-nun dosenti
Boran Əziz ilə bu mövzuda
ətraflı söhbətləşdik. Alimin sözlərinə
görə, İsmayıl
xan və Adil xan Ziyadxanov
qardaşları məşhur
Qacarlar sülaləsinin
Ziyadoğlular qolunun siyasi mühitdə görünən sonuncu nümayəndələridir.
Ziyadxanovlar Vətənə sədaqətlə
xidmət göstərən
ailələrdən olub. B.Əziz qeyd
edir ki, bu sülalə təkcə Gəncəbasar
bölgəsinin deyil,
bütün Azərbaycanın
siyasi həyatında mühüm rol oynayıb.
(Əvvəli ötən sayımızda)
Cümhuriyyət dövründə gedən
proseslərlə bağlı
tarixçi T.Svyatoçovski
yazır: "Tehran Azərbaycan
Cümhuriyyətinin Təbrizi
İrandan ayırmaq üçün Osmanlıların
əlində alət olduğunu hiss edirdi. Bu şübhə Osmanlıların
1918-ci il iyun ayı boyunca
bu vilayəti təkrar işğal etməsilə daha da güclənmişdi. Nəticədə Azərbaycan hökuməti
yanında İranın
həyəcanını yatırmaq
üçün, xarici
siyasətində "Qafqaz
Azərbaycanı" terminini
işlətdi. İranın
rəsmi diplomatik nümayəndələri "Azərbaycan"
adına etiraz etməklə yanaşı, İranın
şimalında müstəqil
dövlətlərin, xüsusən
müsəlman dövlətlərin
yaranmasını İranın
mənafeyinə uyğun
hesab edirdilər.
B.Əziz
bildirir ki, Qacar İran dövlətinin bir sıra dövlətlər
kimi, uzun müddət Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini tanımaqdan imtina etməsi, ona ərazi iddiaları irəli sürməsi və bunun üçün
Paris sülh konfransında
səy göstərməsi,
yalnız müttəfiqlər
tərəfindən Azərbaycanın
rəsmən tanınmasından
sonra İranın Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini tanıması
faktı, Müsavat hökumətinin çıxış
yolunu İranla həmrəylikdə görməsi,
ölkəmizin "Muxtar
Cümhuriyyət" adlandırması
və digər məsələlərə İran
İslam Respublikası
Xarici İşlər
Nazirliyinin Sənədlər
və Diplomatiya Tarixi Mərkəzinin nəşr etdirdiyi "Heyət-e Fouğalade-ye Ğəfğaziyyə" sənədlər
toplusu kitabında tam aydınlıq gətirilmişdir.
Paris sülh konfransında
təqdim etdiyi memorandumunda İran, demək olar ki, bütün keçmiş Azərbaycan
xanlıqları ərazisinə
iddia irəli sürdü. Lakin get-gedə İran
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinə qarşı
ərazi iddialarının
perspektivsizliyini başa
düşdü və
siyasi reallıqlarla razılaşmaq məcburiyyətində
qaldı.
İranla AXC arasında ilk diplomatik münasibətlər 1919-cu ilin
yazında İsmayıl
xan Ziyadxanovun başçılığı ilə Tehran Fövqəladə
missiyanın göndərilməsi
ilə quruldu. Bu missiya
İran hökuməti
ilə bir sıra əhəmiyyətli
məsələlər üzrə
ilkin danışıqlar
aparmış, AXC-nin Tehranda diplomatik nümayəndəliyinin Təbrizdə,
İranın sərhəd
və mərkəzi məntəqələrində konsulluqların
yaranması məsələlərini
müzakirə etmişdi .
1919-cu ilin yanvar ayının sonu (1338-ci il Rəbiüssani ayının axırları) Fətəli xan Xoyski hökuməti elan etdi ki, bundan öncə adı çəkilmiş İsmayıl xan Ziyadxanovun başçılığı ilə əhalinin hissiyyatını təbliğ etmək üçün Tehrana bir heyət göndərmək qərarına gəldilər. Bununla da o, qarşılıqlı anlaşma üçün bir addım atırdı.
İsmayıl xan Ziyadxanov 1919-cu il aprel ayının ortalarında Ənzəli yolu ilə İrana daxil oldu. Yarı rəsmi "İran" qəzeti "Qonaq bizdəndir" adlı dərc etdirdiyi bir məqalədə "Qafqaz islam millətinin" nümayəndəsinin İrana gəlişindən məmnunluğunu bildirərək (Qədim dövrdən Qafqazla İran geniş əlaqədə olub) yazır ki, "... Bu möhtərəm qonaq bizdəndir, yəni o tayfadandır ki, İranda 100 ildən artıq səltənət etmiş, sözün əsl mənasında İran dövlətinin və millətinin nümayəndəsidir. Cənab İsmayıl xan Ziyadxanov Qacar tayfasındandır, bunlar Gəncədə ən möhtərəm və etibarlı xanlardan sayılırlar və çar Rusiyası hökumətinin işğalından öncə Gəncədə hökmranlıq etmişlər". Xarici İşlər Nazirliyi rəsmiləri ilə İsmayıl xan arasında müxtəlif sahələrdə, xüsusilə İran təbəələrinə dəymiş xəsarətin qarşılığını ödəmək, poçt və ticarət sahəsindəki problemlərin həlli ilə müzakirələrdən başqa Şərqi Qafqaz xanlıqlarının Azərbaycan adlandırılması mövzusu əsas məsələlərdən biri idi .
Bu arada Tehranda İsmayıl xan Ziyadxanov və İran Xarici İşlər Nazirliyi arasında müzakirə mövzusu olan məsələlər haqqında müəyyən razılaşmalar əldə edildi və 4 iyun 1919-cu ildə İsmayıl xan Ziyadxanov ilə Rus idarəsinin müdiri Mötəsəmül Səltənənin imzası ilə 14 maddədən ibarət müqavilə layihəsi imzalandı. Bu müqavilədə Respublikanın tanınması mövzusu yaxud da iki dövlət arasında müştərək sərhədlər məsələsi müzakirə obyekti olmalı idi. Daha doğrusu, əsas müzakirə iki dövlət arasında ticari münasibətlərlə bağlı mövcud problemlərin təcili aradan qaldırılması və iki dövlət vətəndaşlarının mütərəqqi olaraq hüququnun qorunması məsələsi müzakirə obyekti oldu.
Lakin bununla belə işin nəticəsi təsdiqlənib qəbul məsələsinə çatan kimi o da ləğv edildi. Belə nəzərə çarpır ki, Bakı hökuməti bu razılaşmanın tənzimlənməsi prosesindən xəbərsiz olmuşdur, çünki şəban ayının ortalarında Azərbaycan Xarici İşlər Nazirliyi İsmayıl xanın qayıdış vaxtını öyrənərkən qeyd etmişdir ki, onun hərəkət etdiyi gündən məlumatsız olmuşdur. Elə buna görə də, sonrakı mərhələlərdə Bakıda bu razılaşma haqqında söhbət getdiyində bu mövzu nəticəsiz qaldı".
B.Əziz xatırladır ki, həmin dövrdə İran hökuməti Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətini tanımaq istəmirdi. Onlar xüsusilə Azərbaycan adı orada olduğuna görə qəbul etmək istəmirdilər. Əlimərdan bəy Topçubaşov da İstanbuldan Azərbaycan hökumətinə yazdığı məktublarda da qeyd edirdi ki, "İran tərəfi tələb edir ki, siz Azərbaycan adından imtina edin və İranın tərkib hissəsi olması haqqında bəyanat verin ki, biz də sizi müdafiə edək".
Azərbaycan XI ordu tərəfindən işğal edildikdən sonra 5 may 1920-ci il tarixdə Azərbaycan İnqilab Komitəsinin xüsusi dekreti ilə İsmayıl Xan Ziyadxanovun mülkü və torpaqları müsadirə edilir. Özü isə Qızıl ordunun hərbi səhra məhkəməsi tərəfindən güllələnir. Ziyadxanovların mülkü sovetlər dövründə ictimailəşib, uzun illər burada müxtəlif təşkilatlar fəaliyyət göstərib. Hazırda Gəncə Tarix-diyarşünaslıq muzeyi Ziyadxanovlardan miras qalan mülkdə yerləşir.
Adil xan Ziyadxanov haqqında söz açarkən həmsöhbətimiz bu fikirləri önə çəkdi:
" Böyük ziyalı kimi o, 1905-ci ildən Bakıda Ə.B.Topçubaşovun redaktorluğu altında çıxan "Kaspi" qəzetiylə əməkdaşlıq edib, orada çox sayda maarifçi məqalələr yazıb. Həmin il Azərbaycan türkləri adından çar II Nikolaya göndərilmiş petisiyanı o da imzalamışdı. Bu petisiya tarixi ədəbiyyatda "ərzi-hal" və ya "haqq istəyi" kimi qeyd olunur. Bu haqq istəyində Azərbaycan və Dağıstandan toplanan müsəlmanlar onlara qarşı tətbiq edilən ayrı-seçkiliklərin aradan qaldırılmasını, köçürülmələrin dayandırılmasını, dini idarələrin Rusiya Daxili İşlər Nazirliyinin nəzarətindən çıxarılmasını və kənd müəllimlərindən tutmuş şeyxülislama din xadimlərinin müsəlmanların özləri tərəfindən seçilməsinin təmin edilməsini müsəlman məktəblərinin açılmasını tələb etmişdilər. Belə bir petisiyanın hazırlanması o dövr üçün böyük bir hadisə idi. Rusiyanın daxili işlər naziri Boliginə təqdim olunanda onu da dəhşət götürmüşdü ki, ilk dəfə olaraq müsəlmanlar sivil qaydada bir yerə yığışaraq öz hüquqsuzluğunu məktub vasitəsilə bildirməklə yanaşı onun aradan qaldırılmasını tələb eləyir.1906-cı ildə Tiflisdə canişinin rəhbərliyi altında təşkil olunmuş erməni-müsəlman münaqişəsini nizamlayan yığıncaqlarda da o, qətiyyətlə öz millətinin mənafeyini müdafiə edib".
D. Seyidzadə "Rusiya Dövlət Dumasında Azərbaycan deputatları" kitabının XIX-XX əsr ərəfəsində Azərbaycan burjuaziyası və onun ideologiyasına aid I fəslində yazır: Proqramın bəndlərinin təhlili onu göstərir ki, təkliflərlə yanaşı, proqramı hazırlayanların fikrincə, - burada əyalətin sakitləşdirilməsindən başqa, həm də demokratik fikirlər də vardır. A.Ziyadxanov Dumada müzakirə zamanı qeyd edir ki, "müsəlman nümayəndələr proqramı tərtib edərkən qarşılarına öz siyasi ideyalarını həyata keçirmək məqsədi qoymamış, əksinə,- bizim inamımıza əyalətdə qalxan dalğaların yatırılmasına gətirib çıxaracaq bəndlər yazmışlar. Yalnız bundan sonra 17 oktyabr manifesti və hər hansı azadlıq haqqında danışmaq olar. Nə qədər ki, bu qanlı hadisələr Damokl qılıncı kimi başımızın üstündə asılıb, heç bir azadlıq haqqında arzu etmək olmaz. Azadlıq müsəlmanlara hava kimi lazımdır".
(Ardı var)
Ramil HİKMƏT
525-ci qəzet.- 2016.- 18 noyabr.- S.4.